156 ja ruoste

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

156 ja ruoste

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Onko muilla sellaisia ongelmia että kattossa on ruostetta? Itsellä on pieniä ruoste "läikkiä" katossa. Ja apukuskin puolelta tuulilasin nurkasta alkaa ruostua myös. Onkos kellään mitään hyvää vinkkiä että miten kannattas korjata se nurkka? On myös käynyt mielessä että maalauttas koko auton. Missähän päin suomea olis halpa paikka jossa kannattas maalauttaa?
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kiven iskeymä noin 5 cm päässä lasin reunaa, taisi olla jo vähän ruostetta siinä :S pitää kattoa miten itse korjaan kosmeettisen pikkuvian
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Qtio
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 23:14
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Qtio »

itsellä aivan samanlaisia oireita, hoidoksi ajattelin seuraavaa:
-tuulilasi veks (ruoste jatkuu tuulilasin reunan alle)
-paikkaa ruosteet ja ruosteenestomaali siihen lasin reunaan
-kevyt pohjahionta katolle ja maali + lakka koko kattoon uusiksi
-uusi lasi asennettavaksi johonkin lasinvaihtofirmaan

uusi tuulilasi maksaa n.230e kun sitä olen kysellyt + työt ofc. maalit + lakka maksaa muutaman kympin (ruisku ja muut värkit löytyy jo). teeetettynä moinen homma maksaa n.600e--> kun sitäkin joskus kyselin.

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Qtio kirjoitti:itsellä aivan samanlaisia oireita, hoidoksi ajattelin seuraavaa:
-tuulilasi veks (ruoste jatkuu tuulilasin reunan alle)
-paikkaa ruosteet ja ruosteenestomaali siihen lasin reunaan
-kevyt pohjahionta katolle ja maali + lakka koko kattoon uusiksi
-uusi lasi asennettavaksi johonkin lasinvaihtofirmaan.
Ahaa juu! Täytyy varmaan itekki tehdä samalla tavalla. Tosin taidan kaverille viedä maalattavaksi ja lakattavaksi. Ei ole itsellä kovin paljoa kokemusta auton maalaamisesta. :? Rupesi tässä talven aikana myös helmat ruostumaan. Aikas pirun nopeesti suola tekee tuhoja. :evil: Pitäs varmaan ostaa isot roiskeläpät niin ei niin paljoa kivet pääse hakkaamaan maalipintaa. Saattas säilyä helmat vähän pidempää kunnossa.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Tässä Nyt Varoituksen sana kaikille 156 omistajille.!!!

Katsastin auton tammikuussa ja muutenkin olen 2/3 kertaa vuodessa käynyt auton alla. Viime kesänä tuli jopa öljyttyä pohja toistamiseen. (ed 2008)

Nyt tuli pakoputken vaihdon yhteydessä karsea yllätys. Muuten siistin näköisessä pohjassa oli 4 cm reikä. Tätä rassatessa sain pehmoista peltiä sitten pois kirjekuoren kokoiselta alueelta. Tämä löytyi kuskin penkin alta.
Lisäksi pari nyrkin kokoista reikää sain tehtyä takajalkatilaan. Ruoste oli mennyt lisäksi usessa kohdassa massan alla piilossa.

Pohjaa tuli putsattua ruosteesta lähes 50% ja reikiä paikattua 1 iso, 2 nyrkinkokoista ja 5 pientä.

Suurin syypää lienee jalkojen mukana tullut lumi sekä pohjassa olevien tuuletusreikien tukkeentuminen. Itsellä ollut käytössä jo 3 talvea Rensin kaukalomatot mutta 8 vuotta tämä yksilö on ollut ilman.

Jos suunnittelet pitäväsi nykyistä 156 vähänkin pitempään niin suosittelen NYT:

A) Siirrä etupenkit mahdollisimman eteen. Irroita takapenkin istuinosa (2 kpl kuusiopultteja alaosassa). Irroita kynnyslistat (vedä ylös rauhallisesti mutta voimalla). Irroita etupenkkien alta "puhallus suullakkeet". Nosta matto ja Bitumi että näet kunnolla tuonne alle. Tarkista varsinkin tuo suullakkeen kotelo/penkin kannakepalkin alta.
Jos kaikki näyttää ok, laita edes kunnon kotelon suoja-aineet. Jos löytyy ruostetta niin aloitettava kunnon putsaus yms. Lattiassa kiinni oleva bitumikin kannattaa repiä pois.

B) etupenkit mahdollisimman taakse. Kynnyslista pois. Nosta matto ja Bitumi että näet kunnolla tuonne alle.
Lattiassa kiinni oleva bitumiakin kannattaa repiä pois varsinkin penkin kannatinpalkin kohdalta.

Viikko vietettiin auton alla mutta nyt voidaan toivattaa tältä osalta ruosteettomat terveiset :-D

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^ jep, kuskin penkin alla oli minunkin 156:ssani melko suuria ruostevaurioita, jotka jouduttiin korjaamaan ennen katsastukseen menoa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Yllätys oli melko suuri vuonna 2005, kun ruostesuojafirmasta soitettin, että paikataanko pohjassa ollut reikä. Reikä oli kuskinpenkin takana, jalkatilassa. Autohan oli muuten siisti, kuten on vieläkin.

Tuo pohjan alkuperäinen kumipinnoite on aika petollinen, kun paska pääseekin väliin huomaamatta muhimaan..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Wildf
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Tammi 2010, 08:34
Car(s): Range Rover 3,9EFI -90, Fiat Ducato Matkaaja -90, EX:Alfa Romeo 75TS -92, Alfa Romeo 156TS -99, Alfa Romeo 156 V6 -99, EX:Alfa Romeo 147 1.9 JTDm -07, EX:Alfa Romeo 164 V6 -89, Ex:Alfa Romeo 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Wildf »

Joo,tuli huomattua,että mätiähän nää on. Ja sitte vielä toi Lahen ruostesuoja firma kusi silmää ja ilmeisesti unohti maksetun hiekkapuhalluksen ja veti massat ruosteen päälle.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Minä paikkuutin autokaupassa ehtona auton ostamiselle. Alfan alle kannattaa muutenkin katsella pari kertaa vuodessa. Ehjä pelti happani 33ssa leimavälillä..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Aina kun uusi Alfa esitellään niin lehdissä puhutaan kuinka Alfa on nyt vihdoin päässyt eroon sitä vaivanneista laatuongelmista. Erityisesti ruosteongelmista. Jo 1980-luvulla Alfa 75:en esittelyn aikaan puhuttiin kuinka nyt on asiat toisin (lueskelin jotain vanhaa TM:ää / Tuulilasia hiljattain).

Ei ole.
Kuten kaikki 156:en omistajat nyt alkavat huomata. Kymmenen vuotta vanha 156 ei paljoa poikkea kymmenen vuotta vanhasta Alfa 75:stä (vuonna 1999).
Kokemusta on.

Ainut positiivinen puoli on se, että aikaisemmin "ruosteettomina" pidetyt automerkit ovat heikentäneet tasoaan huomattavasti. Siispä Alfa ei enään erotu niin pahasti.
Cheer up, the worst is yet to come.

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

Joo, pienen 156-otantani (vm 99 & 01) perusteella olen huomannut, että happamuus on paljon pahempaa kuin esim. samanikäisissä Sitikoissa, noissahan ei Xantiassa ja sen jälkeen tulleissa malleissa juuri ruostetta ole. Samat sanat pätee Pesoseen ja Relluun.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo kyllähän se 156 muhii kymmenen vuoden iässä, jos ei ole mitään lisäsuojauksia tehty, molemmat 156set suojasin noin 2-3 vuoden iässä eikä ongelmia, eikä ollut 155sissakaan. Eli kannattaa tosiaan katsella niitä pohjia jos autonsa 10 vuotta vanhana ostaa...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

V6 kirjoitti:joo kyllähän se 156 muhii kymmenen vuoden iässä, jos ei ole mitään lisäsuojauksia tehty, molemmat 156set suojasin noin 2-3 vuoden iässä eikä ongelmia, eikä ollut 155sissakaan. Eli kannattaa tosiaan katsella niitä pohjia jos autonsa 10 vuotta vanhana ostaa...
Ja helmoissa on se ikävä homma että ne lahoaa sisältä päin(onneton suoja-aine ja suomen talvi)!
Kattomalla ei ostoaikeissa paljoa viisastu, mutta koputelemalla voi huomata? Joku mittari vois olla hyvä joka kertois seinämävahvuuden ;-)

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Kylläkyllä

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Mullakin pari kuukautta sitten pistettiin puoli metriä uutta peltiä kuskinpuolen penkin alle. Ymmärtääkseni ruoste lähti huolimattomasta tunkin käsittelystä mutta pitää kyllä tsekata vielä noitten lattiamattojen alta.

Täällä oli infoa tästä pohjan ruostumisesta: http://www.flyvholm.dk/wetalfa/

Itsellä tuulilasin yläreuna siisti vielä mutta vasemman takaoven alareunassa on ihan pientä kukkimista.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kylläkyllä

Viesti Kirjoittaja V6 »

Oiva kirjoitti:
Täällä oli infoa tästä pohjan ruostumisesta: http://www.flyvholm.dk/wetalfa/
niin toi on lähinnä vesivuodoista, toki se aiheuttaa ruostumista pidemmän päälle jos vesi pääsee lillumaan autossa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Taitaa olla 155:t ja 164:t laadullisesti parempia. Ainakaan minulla ei ole mitään ruosteongelmia pahemmin ollut.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Tuulilasin etureuna ihan kupan runtelema. Menee ensi viikolla ensiapulaittoon samalla kun korjataan jonkun humoristin avaimella raapimat jäljet konepellistä ja etulokarista.

Eilen huomasin, että repsikan puolella kukkii helman takasauma. Täytyy kiireesti putsata ja laittaa edes jotain peitoksi. Joku onneton remonttipena on nostellyt tunkilla helmoista niin, että on paristakin kohdasta helma taittunut ja sauma auennut, arvattavasti ruosteessa, täytyisi nekin sirklata puhtaaksi ja maalata ja massata.

Niin se vaan galvanoitu peltikin ruostuu, kun aikaa kuluu ja suola lentää...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Vastaa Viestiin