159 2.4 JTDm: Jännite katoaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
koomala
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Monkey 125 -22
Paikkakunta: E-Savo

159 2.4 JTDm: Jännite katoaa

Viesti Kirjoittaja koomala »

Tuskailin otsikon vikailmoitusta jo tyhmien kysymysten ketjussa, mutta poimitaan nyt omaksi aiheekseen ettei huku tuonne megaketjuun. Tässä siis vian kuvaus:

Ajelin pitkästä aikaa pidemmän reissun 2.4 JTDm:llä ja kahden tunnin ajon jälkeen Alfa alkoi säikyttelemään. Moottorin lämpömittari pomppasi kerralla tappiin ja auto pimputteli varoituksia moottorin lämmöistä ja tukkeutuneesta hiukkaspöntöstä. Sekunnin päästä mittari palasi normaaliin asentoon, mutta sama toistui usemman kerran peräkkäin. Välillä auto toimii taas useamman minuutin ihan normaalisti. Seuraavana päivänä lyhyempää pätkää ajellessa ei ollut taas mitään ongelmaa. Muutaman päivän päästä auto oli yön ulkona ja kylmästartista ei meinannut tulla yhtään mitään, kun lämpömittari pomppi ylös alas eikä auto halunnut pysyä käynnissä.

Tämän jälkeen vaihdoin termostaatin lämpöantureineen sekä akun. Lisäksi putsasin ja kiristin akun navat ja kävin läpi muutkin akun ympärillä olevat liitospisteet. Alkuun näytti hyvältä ja kaikki toimi kuten pitääkin, mutta nyt viikon aikana ilmoitus ylikuumenemisesta on toistunut jo kolme kertaa seuraavissa tilanteissa:

1. heti virrat päälle laittaessa ennen käynnistystä
2. käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä, jonka jälkeen auto sammutti itsensä
3. sadan metrin ajon jälkeen

Kaikissa tapaukissa kone on ollut kylmä, eikä herja ole toistunut kahta kertaa samana päivänä. Ajelin pidemmän lenkin MES kiinni ja seurailin lämpötila-anturin antamia lukemia, mutta tällöin kaikki toimi tietenkin normaalisti. Hankala päästä muutenkaan tekemään kunnollista diagnoosia, kun ongelma toistuu hyvin satunnaisesti.

Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tai jopa löytynyt ratkaisua? Ulkomaan foorumeiden perusteella vika on suht yleinen dieselkoneisessa 159:ssä ja joissakin Fiateissa, mutta mitään selkeää ratkaisua en löytänyt. Seuraavaksi pitäisi varmaan tutkia, minkälaista reittiä lämpötilatieto matkaa eculle ja onko matkalla jotain kriittisiä maadoituspisteitä. Ainakin anturilta lähtevä johto oli ihan ehjä sen matkan, mitä sitä pystyi seuraamaan.
Viimeksi muokannut koomala, 04 Heinä 2022, 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Moro

Mulla ollut sama juttu tän talvea mitä ko 159 oli ajossa.(ihan kohta valmis, projektiksi tallissa venynyt). En saanut mitään järkevää tuohon. Termostaatin vaihdon jälkeen alkoi ja viesti minulla sammui parissa sekunnissa. Olen tehnyt akulle uudet kaapeloinnit(kaiken muun lomassa) talven aikana ja ei ole ainakaan testi ajoissa herjaillut. Mielenkiintoinen aihe ja palaan tähän kunhan 159:ni saa kilsoja taas alleen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nyt ei näkömuistia lämpöanturin sijaintiin, mutta olisiko voinut jäädä ilmaa ja ilmakupla anturin kohdalla. Ilmauksella voisi siis aloittaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

koomala
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Monkey 125 -22
Paikkakunta: E-Savo

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja koomala »

Ilmaongelmaan en oikein usko, kun kiukuttelu alkoi jo ennen termarin vaihtoa. Herja saattaa tosiaan tulla myös kylmällä koneella ennen käynnistystä, joten en oikein keksi miten ilmakupla saisi lämpöanturin piikkaamaan 130 asteeseen.
AmericanItalian kirjoitti:
22 Maalis 2022, 23:18
Olen tehnyt akulle uudet kaapeloinnit(kaiken muun lomassa) talven aikana ja ei ole ainakaan testi ajoissa herjaillut. Mielenkiintoinen aihe ja palaan tähän kunhan 159:ni saa kilsoja taas alleen.
Tuo tukisi teoriaa, että ongelma liittyy jännitteen vaihteluihin. Tosin omakin auto on toiminut taas useamman päivän herjailematta, joten mielenkiinnolla seuraan ratkesiko sinulla ongelma pysyvästi.

koomala
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Monkey 125 -22
Paikkakunta: E-Savo

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja koomala »

Kelit kylmeni ja vika alkoi ilmetä jokaisella ajomatkalla. Tämä tiesi siis sitä, että ongelmaan voisi päästä käsiksi MESillä logittamalla. Otin seurantaan latausjännitteen ja moottorin lämpötila-anturin lukemat voltteina ja celciuksina.

Lämpömittarin piikatessa tapahtui seuraavaa:
- latausjännite ja lämpötila-anturin volttilukema tippuivat nollaan
- jännitteestä laskettu moottorin lämpötila nousi luonnollisesti tappiin jännitteen tippuessa
- ilmeisesti myös OBD-portin jännite katkesi, koska MESin yhteys moottorinohjaukseen katosi

Näyttää siis siltä, että autosta katoaa kaikki virrat hetkeksi. Tuo pätkäisy on niin nopea, että siinä ei ehdi oikein muuta huomata kuin moottorin nykäisyn ja lämpötilavaroituksen piippauksen. Tämän jälkeen kaikki toimii taas jonkun aikaa normaalisti eikä vikakoodejakaan jää muistiin.

Virta ei taida kulkea sekä eculle että OBD:lle yhtä aikaa muualta kuin akulta, joten akun maadoitus vaikutti loogisimmalta vikapaikalta. Vaihdoin uuten maakaapelin ja putsasin kunnolla liitospaikat, mutta ei mitään parannusta ongelmaan. Vanhassakaan kaapelissa ei kyllä silmämääräisesti ollut mitään vikaa. Aikaisemmin kävin läpi nuo plussapuolen liitokset, mutta johtoja en sinne ole vielä vaihtanut. Ecun liittimetkin kurkkasin läpi, mutta ei sielläkään mitään erikoista näkynyt.

Ongelma on nyt pahentunut sen verran, että auton saa kyllä käyntiin mutta pätkii niin tiheästi ettei tuolla viitsi ajella minnekään.

Onko tuossa akun + -navan päällä olevassa jakokeskuksessa jotain tunnettuja vikapaikkoja? Tai onko jotain muuta ajatusta, mistä etsiä vikaa? Vaihdelaatikon ja korin välistä maakaapelia en ole tarkemmin tutkinut kun pitäisi päästä auton alle, mutta se ei kai totaalista pimentymistä voi aiheuttaa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja Polforea »

koomala kirjoitti:
30 Maalis 2022, 20:14
Näyttää siis siltä, että autosta katoaa kaikki virrat hetkeksi. Tuo pätkäisy on niin nopea, että siinä ei ehdi oikein muuta huomata kuin moottorin nykäisyn ja lämpötilavaroituksen piippauksen. Tämän jälkeen kaikki toimii taas jonkun aikaa normaalisti eikä vikakoodejakaan jää muistiin.
Mun isojötsi teki vastaavaa pätkähtelyä, syylliseksi paljastui viallinen laturi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

koomala
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Monkey 125 -22
Paikkakunta: E-Savo

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja koomala »

Oliko muuta oiretta? Minulla lataa ihan nätisti kyllä ja laturi on vasta 25 tkm ajettu, en tosin tiedä mikä sinne on laitettu edellisen omistajan aikaan.
Nyt tosiaan lämpömittari pomppii jo ennen kuin auton käynnistää, joten ei taida laturiin viitata. Tuonhan voisi kyllä testata helposti kun nappaa startille ja laturille menevän piuhan irti ja kääntää virrat päälle.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kelailin projektiketjua, jotta muistasin paremmin. Enstennä vauhtiviisari alkoi tehdä semmosia nopeita 20km/h droppeja, myöhemmin osumakohdassa välähti valot sekä mittaristossa että ulkona, kerran auto poltti sulakkeen ja jäi sen takia käynnistymättä. Latausjännite sinänsä oli jatkuvasti ihan ok tasolla, ilmeisesti sisäinen oikosulku laturissa vaan potkaisi takaisin osuessaan kohalle.

Joo, jos moottori paikallaan pätkii, niin ei minustakaan laturilta kuulosta. Stopissa voi osua laturi siihen pätkäyksen kohdalle, todennäköisesti silloin käy tuo sulakepalo mikä mulle osui.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Huono akku ainakin hypyttää mittareita. Koneen maadoitus kannattaa myös tarkastaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

FastSnake
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

Tuollaista ei oo tullu mut joka kerta ku käynnistää tulee insufficient oil pressure turn off engine.. sekunnin ajaksi tai jopa alle.. 159 2.0jtdm 2012
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Saappipuolella on aika paljon kokemusta hitaasta öljynpaineennoususta näissä dieseleissä, syynä öljympumpun kovettunut o-rengas. Kai se voi iskeä näissäkin, kun samoja koneita on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FastSnake
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

No voe perkele, nyt menee yöunet ton o-renkaan takia :silly:
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Nyt on tämän viikkoa tullut 159:llä ja ei ole valot ja herjat palaneet(kop, kop). Tuli mieleen että tehdessäni silloin talvella uusia liitäntöjä akulle huomasin että päävirtajohto oli löysällä/irti. Tämä lienee vaikuttanut lähestulkoon kaikkeen. Mm sähköjen häviämiseen.

Cromahdus
Viestit: 63
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Minulla oli moista herjaa Croma 1.9 Jtdm:ssä ja Alfa 159 2.4:ssa. Molemmissa herjat loppuivat sen jälkeen kun vaihdoin uudet laturit.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Palaan tähän päivityksellä. Nyt jo melkoisesti tullut ajoa. Ei ole valot syttyilleet.Kop kop. Tuota päävirtajohtoa pidän isona syyllisenä. Mottoripuolella vaihdoin lisäksi siis termarin, nesteet, hehkureleen, hehkut, ilmamäärämittarin ja isomman akun. Edellinen akku oli vähemmän tehokas.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mulla ollut pitkään tää sama mutta 166:ssa. Lämpömittari siis heittelee välillä maksimiin ja sitten takas normaaliin. Välillä kun on siellä maksimissa niin montuissa tai kaasua painaessa näyttää hetken normaalia. Ihan vaihtelevasti tekee tota, välillä ei ollenkaan, satunnaisesti tai sitten jatkuvasti.

koomala
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Monkey 125 -22
Paikkakunta: E-Savo

Re: 159 2.4 JTDm: Excessive radiator fluid temperature, stop and turn off engine -herja

Viesti Kirjoittaja koomala »

Auto oli tallissa pari kuukautta odottelemassa aikaa ja motivaatiota jatkaa tutkimuksia. Piti siirtää Alfa ulos, joten pistin akun kiinni ja lähtikin napista käyntiin kuin ei mitään ongelmaa olisi koskaan ollutkaan. Käyttelin ja ajelin hetken aikaa ja toimi ihan normaalisti.

Täytyy nyt joka tapauksessa vaihtaa toinenkin maakapeli ja ainakin tarkistaa ja putsata liitokset myös startin nurkilta.

koomala
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Monkey 125 -22
Paikkakunta: E-Savo

Re: 159 2.4 JTDm: Jännite katoaa

Viesti Kirjoittaja koomala »

Vaihdoin otsikon kuvaavammaksi.

Auto toimi viikon verran taas ihan normaalisti, mutta tänä aamuna jatkoi samanlaiset temppuilut. Kun avainpulikan työnsi virtalukkoon, auto herjasi ainakin kaikki ajonvakautukseen liittyvät järjestelmät läpi eikä käynnistynyt vaikka startti pyörikin normaalisti. Akku on uusi ja täyteen ladattu.

Aikaisempien lisäksi tein uuden maakapelin akkuun ja vaihdoin akun alapuolella rungossa olevan maadoituskaapelin uuteen. Vaihdoin myös akun +navalta moottoritilan sähkökeskukselle menevän virtajohdon. Kaikki johdot olivat ainakin kutistesukkien alta ihan virheettömät, joten tuskinpa niissä mitään vikaa olikaan.

Vaikuttaa siltä, että jostain syystä ainakaan eculle asti ei mene aina riittävää jännitettä. Mitähän tuohon keksisi seuraavaksi? Varmaan täytyy etsiä purkuautosta sähkökeskukset niin saa suljettua pois lisää vikapaikkoja. Hankala vaan diagnosoida, kun vika ei ole jatkuvasti päällä.

koomala
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Monkey 125 -22
Paikkakunta: E-Savo

Re: 159 2.4 JTDm: Jännite katoaa

Viesti Kirjoittaja koomala »

Kirjoitellaanpa tännekin päivitystä, jos joku painii aikanaan samanlaisen ongelman kanssa. Auto on taas pitkästä aikaa ollut ajossa vajaat 1000 km, eikä pätkimistä / sammuilua ole esiintynyt kertaakaan. Viaksi paikallistui rikkinäinen moottorinohjausyksikkö. Tilasin Latviasta purkuautosta ecun, johon kloonattiin softa vanhasta ecusta ja kaikki oireet hävisivät saman tien.

Selvitellessä tuli vaihdeltua turhaan maakaapeleita ja moottoritilan sähkökeskuskin, mutta diagnosoinnissa auttoi eteenpäin vasta se, kun vian sai hetkeksi aikaa jäämään päälle. Tuolloin pääsin tutkimaan MESillä potilasta ja huomasinkin, että ecuun ei saa ollenkaan yhteyttä vaikka muut moduulit löytyvät normaalisti. Varmaan tuon vanhan ecunkin saisi joku taikuri vielä elvytettyä.

Vastaa Viestiin