Gearbox failure, Mito.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Gearbox failure, Mito.
Jahas, Mito TcT seisoskeli perjantaista tähän hetkeen ulkosalla kun tallissa oli täyttä. (-22)
Äsken starttasin ja käyntiin nätisti mutta jo ovea avatessa se sähköisen pumpun ääni oli vaivalloinen, virta-avainta kääntäessä "viritti" todella pitkään pumppua ennen kuin stoppasi. Lämpimästä tuo pumppu käy ~5sek mutta nyt hyrräsi ~30sek ja ennenkuin edes ehtisin avainta kääntää syttyi otsikon mukainen teksti ja laatikon kuva näyttöön. Vaihteita ei suostunut kytkemään ollenkaan. No työnnettiin talliin ja irroitin maakaapelin (onko tarkoituksella noin fiksu pikaliitin systeemi ) ja annoin olla 5min. Käyntiin ja vaihteet pelasi nopealla kokeilulla. Nyt selvisi että ovea avatessa kuuluva niuuuuuuuuuniu ääni on vaihteiston pumppu . Näyttäisi hydraulisysteemin öljymäärä olevan alarajan kohdalla, mitataanko tuo lämpimänä vai kylmänä ?.
Uskaltaakohan tuolla lähteä tienpäälle ?.
Äsken starttasin ja käyntiin nätisti mutta jo ovea avatessa se sähköisen pumpun ääni oli vaivalloinen, virta-avainta kääntäessä "viritti" todella pitkään pumppua ennen kuin stoppasi. Lämpimästä tuo pumppu käy ~5sek mutta nyt hyrräsi ~30sek ja ennenkuin edes ehtisin avainta kääntää syttyi otsikon mukainen teksti ja laatikon kuva näyttöön. Vaihteita ei suostunut kytkemään ollenkaan. No työnnettiin talliin ja irroitin maakaapelin (onko tarkoituksella noin fiksu pikaliitin systeemi ) ja annoin olla 5min. Käyntiin ja vaihteet pelasi nopealla kokeilulla. Nyt selvisi että ovea avatessa kuuluva niuuuuuuuuuniu ääni on vaihteiston pumppu . Näyttäisi hydraulisysteemin öljymäärä olevan alarajan kohdalla, mitataanko tuo lämpimänä vai kylmänä ?.
Uskaltaakohan tuolla lähteä tienpäälle ?.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Gearbox failure, Mito.
Luultavammin tuohon pätee sama kuin Selespeediinkiin. Tarkastetaan lämpinänä, virrat päällä. Tai siis silloin kun pumppu on juuri pyörinyt.
Re: Gearbox failure, Mito.
Mitenköhän akku?
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Gearbox failure, Mito.
Vilustunut oli tallissa ensipostauksesta ja nyt toimii. Ainakaan akku ei pyörittänyt konetta huonosti. Veikkaan että vaihteiston hydr.järjestelmässä "kohmeloa" pakkasten takia. Täytyy katsoa mitä öljyä tuossa järjestelmässä on ja voiko sen vaihtaa. Katsotaan pääseekö Lahdesta takaisin
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Gearbox failure, Mito.
159 Qtronikki tehnyt kerran samantyylisen kikkailun... tosin virhe tuli heti liikkeelle lähdön jälkeen ja vaihde pysyi ykkösellä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Gearbox failure, Mito.
Lahdessa käyty onnistuneesti, belaa kuin puicci.
Katselin äsken tallissa vaihteiston päällä olevaa hydraulijärjestelmän säiliötä ja alarajassa se on ja oli heittänyt säiliön päällä olevasta korkin ylivuotoreiästä lirun vaihteiston päälle. Eli jonkin sortin jäätymisestä johtuva paineiden nousu siellä on tapahtunut. Pitää tutkia myöhemmin, lupasin tuolle italian mammanpojalle jo että saa tallissa olla lämpöisessä .
Katselin äsken tallissa vaihteiston päällä olevaa hydraulijärjestelmän säiliötä ja alarajassa se on ja oli heittänyt säiliön päällä olevasta korkin ylivuotoreiästä lirun vaihteiston päälle. Eli jonkin sortin jäätymisestä johtuva paineiden nousu siellä on tapahtunut. Pitää tutkia myöhemmin, lupasin tuolle italian mammanpojalle jo että saa tallissa olla lämpöisessä .
Re: Gearbox failure, Mito.
Kannattaahan ne vikakoodit käydä tarkistamassa jospa löytyis jokin korjaus tuohon
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Gearbox failure, Mito.
Tossa olis tallissa Fiat Multiekuscan...saiskohan sillä luettua koodit Alfasta kun tuohan on Fiatin tekniikalla ?Tomlau kirjoitti:Kannattaahan ne vikakoodit käydä tarkistamassa jospa löytyis jokin korjaus tuohon
Harmittaa kyllä, koneella viiden automerkin vikakoodiohjelmat ja yhdestäkään en ehtinyt mitään lukea ennen vaihtoa...nyt kun tarvitsisi, en enää jaksanut ostaa Alfaan ohjelmistoa
- Aquatica
- Viestit: 15036
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Gearbox failure, Mito.
Multiecuscan, eli aikaisemmin Fiatecuscan, on käytännössä nimenomaa kaikille konsernin autoille (noh, ainakin Alfa, Lancia ja Fiat)
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Gearbox failure, Mito.
Aquatica kirjoitti:Multiecuscan, eli aikaisemmin Fiatecuscan, on käytännössä nimenomaa kaikille konsernin autoille (noh, ainakin Alfa, Lancia ja Fiat)
No voihan, pitää kokeilla huomenna.
-
- Viestit: 356
- Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
- Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
- Paikkakunta: Nurmes
Re: Gearbox failure, Mito.
Veikaan, ettei näytä vikakoodia. Meidän Mi.Tossa oli ihan sama vaiva, huollossa ei vikakoodia näyttänyt ja vain öljynvaihto auttoi. Vuosi sitten tuota ihmeteltiin, kun 30 astetta pakkasta ja vaihteet ei mennyt päälle.
Re: Gearbox failure, Mito.
http://www.alfaclub.co.za/CARC/index/tct.html
tosta ku lueskelin niin eipä ihme että kovalla pakkasella saattaa tulla häiriöitä.
suunniteltu toimimaan -30/+120.
tosta ku lueskelin niin eipä ihme että kovalla pakkasella saattaa tulla häiriöitä.
suunniteltu toimimaan -30/+120.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Gearbox failure, Mito.
Onkohan sama suunnittelun kukkanen kuin jaken 80-luvun lopun xj malleissa.newport kirjoitti:http://www.alfaclub.co.za/CARC/index/tct.html
tosta ku lueskelin niin eipä ihme että kovalla pakkasella saattaa tulla häiriöitä.
suunniteltu toimimaan -30/+120.
Niissähän on samantyylinen paineakku/öljypumppu viritelmä takajousille ja jarrutehostimelle.
Pakkasella se ei saa kovinkaan nopeesti painetta kehitettyä ja jarruttaminen menee voimailuksi.
Siellä on tosin mineraaliöljyt.
Re: Gearbox failure, Mito.
Eikös selespeedissäkin luvattu toiminta vaan -20c asti? Mut kyllähän se on toimi yli 30 asteen pakkasillakin..newport kirjoitti:http://www.alfaclub.co.za/CARC/index/tct.html
tosta ku lueskelin niin eipä ihme että kovalla pakkasella saattaa tulla häiriöitä.
suunniteltu toimimaan -30/+120.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Gearbox failure, Mito.
Jaahas, eli tämä on aito italialainen poikamies . Pakkasta oli siis pe-su (~) -20 koko ajan.
Ipi. Vaihdettiinko nimenomaan hydraulijärjestelmän öljyt, ei siis vaihteiston ?.
Nimittäin tuota hydraulijärjestelmän öljyä on tuossa pihalla laatoituksella liru ja se on nytkin aivan juoksevaa (-25) eli olisiko nimenomaan että vaihteiston öljyt on niin jäykkää puuroa ettei hydrauliikka jaksa painaa vaihdetta päälle ?
Ipi. Vaihdettiinko nimenomaan hydraulijärjestelmän öljyt, ei siis vaihteiston ?.
Nimittäin tuota hydraulijärjestelmän öljyä on tuossa pihalla laatoituksella liru ja se on nytkin aivan juoksevaa (-25) eli olisiko nimenomaan että vaihteiston öljyt on niin jäykkää puuroa ettei hydrauliikka jaksa painaa vaihdetta päälle ?
-
- Viestit: 356
- Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
- Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
- Paikkakunta: Nurmes
Re: Gearbox failure, Mito.
Vaihteistoöljyt juu. Ja nimenomaan kylmäkäynnistyksen (moottorilämmitin päällä ennen sitä) yhteydessä teki tuon. Itse en ollut paikalla silloin, joten pumpun ääntä tai muita oheisjuttuja en pysty kuvailemaan.