156 sammuu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

156 sammuu

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

99vm 2.0 156, ajettu 180k. Ongelmana siis se, että auto sammuu kesken ajon. Ongelmat alkoivat samoihin aikoihin kovien pakkasten kanssa. Tavallisesti ajettaessa ei mitään ongelmia, lähtee hyvin käyntiin yms. Käännyttäessä ja samalla tietenkin hiljennettäessä auto sitten sammuu: ensin ohjaus muuttuu jäykäksi ja samalla kone sammuu. Lähtee kuitenkin samantien käyntiin. Esim. tänään olen ajanut 15km ja auto on sammunut viiisi kertaa. Ei ollenkaan mukavaa. Ihan alkuun aamulla lähdön jälkeen Alfa ei temppuile ollenkaan, mutta heti kun kone hiukan lämpenee niin se alkaa sammuilemaan. Välillä tyhjäkäynnillä kierrokset nousevat yllättäen kolmeen tuhanteen ilman kaasua.

Apua ja neuvoa kaivataan. :roll:

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tekeekö se tuota sammumista paikallaan käydessään?

Jos ei, niin itsellä samanlainen sammuminen ja ohjauksen jäykistyminen tapahtui ohjaustehostimen pumpun kiinnileikatessa. Saatta olla että pumppu on tulossa tiensä päähän sullakin.

edit:typo
Viimeksi muokannut EdotL, 18 Joulu 2009, 14:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Tekeekö se tuota saamumista paikallaankäydessään?
Ei. Aluksi tuli kyllä mieleen nimenomaan ohjaustehostin. Ajattellin vaan, että oisko kova pakkanen voinut vaurioittaa jotenkin noita letkuja? Nesteet kenties tulleet pihalle?

Millanens operaatio tuo pumpun vaihtaminen on?

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Voisiko tuo kuitenkin olla niin, että ensiksi kone sammuu ja sitten luonnollisesti ohjaus muuttuu jäykäksi?

Koska välillä kierrokset huutavat ja toisinaan auto taas sammuu, niin sanoisin, että kaasuläppä kannattaa puhdistaa.

Täällä lisää aiheesta:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... +puhdistus
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Kiitokset hagger16:lle, tuolla on hyvä aloittaa.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Muusta automaailmasta.
Passatti teki vastaavaa, tosin kesäaikaan, eli käännettäessä reippaasti oikealle sammui - aika inhoa.
Vikaa haettiin kissojen ja koirien kanssa. Auto oli mulla sitten käynnissä ja hemputtelin ilmanoton kumiputkea, jolloin käynti rupes horjuun.
Otin kumiputken irti ja kas siellä oli pitkä halkeama alapuolella, josta sai lisäilmaa, kun kone heilahti käännettäessä.

Ilmastointiteipillä mä korjasin sen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Noniin, kaasuläppä putsattu ja sieltähän löytykin semisti scheibea. No, 15km ajoin sen jälkeen ja auto toimi huomattavasti paremmin ja kävi puhtaammin, ei myöskään sammuillut. Toivottavasti "vika" oli sitten siinä. Kiitoksia vinkeistä.

mava
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Huhti 2006, 19:12

... eikä käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja mava »

Tähän osuvan otsikon alle melkein samanlainen vaiva:
156 TS 2.0 -98 käynnistyy kylmänä ok, mutta lämmettyään (mittarin näyttö vähän yli 70) sammuu heti kun kaasun päästää tyhjäkäynnille, eikä käynnisty lämpimänä uudestaan. Paikallaan tyhjäkäyntiä käydenkin moottori sammui yhtäkkiä lämpömittarin neulan kivuttua 70 yli, ilman mitään edeltäviä käyntihäiriöitä.

Ruiskun merkkivalo ei syty moottorin sammumisen yhteydessä, mutta palaa jatkuvasti kun virrat kääntää uudestaan päälle moottorin ollessa vielä lämmin (eikä moottori siis käynnisty startatessa).

Kylmänä ruiskun valo sammuu muutaman sekunnin kuluttua virran päälle laittamisesta, ja startatessa moottori siis myös käynnistyy.

Diagnostiikkatestereitä ei ole, mutta kun nyt hiukan :? katkonaisen matkan jälkeen sain auton lämpimään talliin niin haluaisin edes yrittää vian löytää. Olisiko lämpöanturista paras aloittaa? Onkohan se edes tässä mallissa moottorinohjaukselle eri kuin mittaristolle?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Toivottavasti vika korjaantui kaasuläpän puhdistuksella. Jos ei, niin viallinen lambda-anturi oikutteli aikoinaan omassa 156:ssa vastaavalla tavalla.

Musashi
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Huhti 2011, 03:21
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 JTD -02

Re: ... eikä käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Musashi »

mava kirjoitti:Tähän osuvan otsikon alle melkein samanlainen vaiva:
156 TS 2.0 -98 käynnistyy kylmänä ok, mutta lämmettyään (mittarin näyttö vähän yli 70) sammuu heti kun kaasun päästää tyhjäkäynnille, eikä käynnisty lämpimänä uudestaan. Paikallaan tyhjäkäyntiä käydenkin moottori sammui yhtäkkiä lämpömittarin neulan kivuttua 70 yli, ilman mitään edeltäviä käyntihäiriöitä.

Ruiskun merkkivalo ei syty moottorin sammumisen yhteydessä, mutta palaa jatkuvasti kun virrat kääntää uudestaan päälle moottorin ollessa vielä lämmin (eikä moottori siis käynnisty startatessa).

Kylmänä ruiskun valo sammuu muutaman sekunnin kuluttua virran päälle laittamisesta, ja startatessa moottori siis myös käynnistyy.

Diagnostiikkatestereitä ei ole, mutta kun nyt hiukan :? katkonaisen matkan jälkeen sain auton lämpimään talliin niin haluaisin edes yrittää vian löytää. Olisiko lämpöanturista paras aloittaa? Onkohan se edes tässä mallissa moottorinohjaukselle eri kuin mittaristolle?


Vaikuttaa vahvasti ruiskun ohjausyksiköltä, ollut itsellä sama juttu aikoinaan, ei kylläkään Alfassa...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tosta, jos ongelma ei vielä selvinnyt

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 516&KW=tdc
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: ... eikä käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

mava kirjoitti:Tähän osuvan otsikon alle melkein samanlainen vaiva:
156 TS 2.0 -98 käynnistyy kylmänä ok, mutta lämmettyään (mittarin näyttö vähän yli 70) sammuu heti kun kaasun päästää tyhjäkäynnille, eikä käynnisty lämpimänä uudestaan. Paikallaan tyhjäkäyntiä käydenkin moottori sammui yhtäkkiä lämpömittarin neulan kivuttua 70 yli, ilman mitään edeltäviä käyntihäiriöitä.

Ruiskun merkkivalo ei syty moottorin sammumisen yhteydessä, mutta palaa jatkuvasti kun virrat kääntää uudestaan päälle moottorin ollessa vielä lämmin (eikä moottori siis käynnisty startatessa).

Kylmänä ruiskun valo sammuu muutaman sekunnin kuluttua virran päälle laittamisesta, ja startatessa moottori siis myös käynnistyy.

Diagnostiikkatestereitä ei ole, mutta kun nyt hiukan :? katkonaisen matkan jälkeen sain auton lämpimään talliin niin haluaisin edes yrittää vian löytää. Olisiko lämpöanturista paras aloittaa? Onkohan se edes tässä mallissa moottorinohjaukselle eri kuin mittaristolle?
Meillä tuo 156 teki samaa kun se oli ajamatta pari kuukautta.
Syyksi paljastui tuo kierrosluvun tunnistin.
Tämä siis se anturi, joka on starttimoottorin alla.
Se on helppoa mitatakin, kun on vika päällä vastusarvo pitäisi olla alle 1k ohmia mutta lienee jotain äärettömän ja 200k ohmin välillä.
Mulla teki lisäksi sen että kävi kyllä vielä yli 2300 kierroksen, mutta risteykseen tullessa ei saanut tiputtaa kierroksia tuon alle tai sammui kuoli siihen.
Onneksi oli vauhtia, ja kerkesin laittaa pienemmän pykälän päälle ja ottaa "mäkistartin"

Vastaa Viestiin