Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1524
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

insinörtti kirjoitti:Miksi pitää arpoa, kun jo aikapäiviä sitten ilmennyt keskeisimmäksi ongelmaksi imusarjan painetunnistimen jäätyminen. Myös huohottimen jäätymistä esiintyy, yhdessä tai erikseen.

Ilmamassan mittaus vaatii tietoa ilman tiheydestä = paine & lämpötila. Ilmamassamittariin viittaavat vikakoodit ovat tässä tilanteessa loogisia. Ilmeisesti tämä on hyvinkin "itsekorjautuvaa" sorttia eli pelkkä kone seis ja uudelleen käyntiin voi riittää korjaamaan ongelman. Ei tarvi varttituntia odotella. Mutta vikavalot katoavat vasta parin käynnistyksen jälkeen.

Taitaa bensaturbo olla tässä kohtaa vaparia ongelmallisempi, kun on imusarjassa ylipainetta, mikä painaa kosteutta paineanturiin.

Toimivasta korjauksesta vaan ei ole tietoa. Ilmeisesti edes banaanilaatikko keulalla ei ole 100 % varma ehkäisymenetelmä :(
On se Pele sinänsä jäljillä, että asiaa kannattaa tutkia jos aikaa, resursseja ja välineitä löytyy. Banaanilaatikko keulassa on ainakin minulla ollut ratkaisu tuohon vikakoodiin. Korjaan tilannetta tänne jos jokupäivä saan valoshown aikaan myös keula tukittuna.

Ecu on siinä tulipellissä niin Mitossa kuin Giulietassa. Map-anturin jäätyminen on se vika minkä ecu kertoo, mutta sitähän se ei välttämättä tarkoita. Vikakoodi tarkoittaa, että map-anturin signaali mittausalueen ulkopuolella tai epälooginen. Eli teoriassa: Ecu on pyytänyt ahtopainetta, moottorin kierrokset ovat hieman nousseet, bensaa ruiskutettu enemmän, mutta siltikään imusarjassa ei tapahdu mitään -> Vikatilanne koska map-anturin mittaustulos ei ole muiden parametrien odotusten mukainen.

Siellä konehuoneessa on tähän liittyen tietääkseni neljä paikkaa joilla on jotain tekemistä ilmavirran kanssa. Map-anturi on siellä ketjun viimeisenä imusarjan perällä, vasemmassa takanurkassa. Ilmamassamittari on imusarjalle menevässä putkessa moottorin oikeassa päädyssä. Turbossa oleva sähköinen venttiili on ns. bypass venttiili, joka estää turbon sakkaamisen kaasua nostettaessa. Neljäs ja ehkä epäilyttävin osa on ahtopaineen säätöventtiili konehuoneen vasemmassa etukulmassa (kuva). Tuo säätöventtiili on asennettu suoraan ajoviimaan ja siinä on nuo pienet silikoni-putket kiinni, joiden avulla pitäisi pystyä ohjaamaan turbon hukkaporttia ja sen kautta imusarjan painetta. Mikäpä se estäisi noita putkia jäätymästä ja siten kenties tuota vikatilannetta. Tuohan olisi testattavissa ihan ilman pakkastakin ottamalla hukkaportin säätöputken irti venttiilistä ja ohjaamalla sitä alipaineella ecun toiveiden vastaisesti. Onko lopputulos P0101?
Liitteet
Boostvalve.PNG
Boostvalve.PNG (114.36 KiB) Katsottu 9824 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

^Kiitos tarkentavasta viestistä. Tuo keulan peittäminen varmasti auttaa tähän vaivaan, koska konehuone pysyy silloin lämpimämpänä.

Onko näitä vaivoja esiintynyt heti ekana talvena uusissa autoissa, vai onko mahdollista että esim. antureihin/letkuihin ym. kertyy ajan myötä epäpuhtautta joka jäätyy tai muuten vain aiheuttaa sen että ecu saa virheellistä tietoa?

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Meillä kolmas talvi ja nyt vasta häiriöitä. Kaikki talvet testiolosuhteissa ajeltu eli pakkasta on täällä ollut riittävästi.

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Tuota ööh. Piti alkaa Isofixillä varustettua lastenistuinta asentamaan. Ohjekirja käteen ja homma vaikutti helpolta, paitsi ettei niitä kiinnitysrautoja löytynyt mistään? Mitä ihmettä?

Rekisteröity 12/2010 ja kokonahkoilla.

Gusse
Viestit: 905
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

SaLexi kirjoitti:Tuota ööh. Piti alkaa Isofixillä varustettua lastenistuinta asentamaan. Ohjekirja käteen ja homma vaikutti helpolta, paitsi ettei niitä kiinnitysrautoja löytynyt mistään? Mitä ihmettä?

Rekisteröity 12/2010 ja kokonahkoilla.
Aika outoa jos uupuvat. Omasta kokonahkisesta GT:kin nuo aikanaan löytyivät. Löytyykö tapapenkiltä niitä kankaisia isofix merkkejä? Mitä katselin netistä kuvia, niin merkit näyttäisivät löytyvän myös kokonahkaisissa penkeissä silloin kun on isofixit.

Avatar
lerppu
Viestit: 5918
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Karvajakkaroissahan nuo isofixit on erityisen tympeesti vetoketjun takana. Hankalahkot siis käyttää nekin, pienet perhanan aukot syntyy ihan istuimen alaosaan vetskat avaamalla. Enpä ole aiheesta huonompaa toteutusta nähnyt.

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Täytynee tutkia vielä, löysin muualtakin maininnan vetoketjusta :D

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

En jaksanut nostaa percettä penkistä, joten google
http://www.envoiturecarine.fr/wp-conten ... rde-16.jpg
Veteketjun takaa voisi jotain kiinnostavaa löytyä takapenkiltä. Etupenkillähän kiinnityspisteet lie helpommin esillä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja juhani »

Pele kirjoitti:^Kiitos tarkentavasta viestistä. Tuo keulan peittäminen varmasti auttaa tähän vaivaan, koska konehuone pysyy silloin lämpimämpänä.

Onko näitä vaivoja esiintynyt heti ekana talvena uusissa autoissa, vai onko mahdollista että esim. antureihin/letkuihin ym. kertyy ajan myötä epäpuhtautta joka jäätyy tai muuten vain aiheuttaa sen että ecu saa virheellistä tietoa?
Mulla ainakin jo esiintyi noin 2,5 kk ja 5000 km jälkeen. SCC:n mukaan ahtopainetunnistimen hetkellinen jäätyminen. Puhdistivat huohottimen, sinne oli tuossa ajassa kertynyt jo aika paljon öljyvesitöhnää. Kuulemma laittavat tietoa/valokuvia tehtaalle ja yrittävät saada jonkin korjauksen. Entisessä ei esiintynyt noin 3 v ja 78000 km aikana tällaisia ongelmia, mutta se olikin diesel.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

juhani kirjoitti:Kuulemma laittavat tietoa/valokuvia tehtaalle ja yrittävät saada jonkin korjauksen.
Hienoa! Voitko laittaa meille tietoa, jos tuohon tehtaalta jotain ohjetta saadaan.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1524
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Huono uutinen tässä on, että tuo juhani -nimimerkin auto taitaa olla 2015 vuosimallia? Silloinhan siinä on jo se erinäköinen huohotin, mikä näyttäisi olevan vain kosmeettinen muutos.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Hmm.. No mukava olisi kuitenkin kuulla mikä on tehtaan kanta asiaan.
Auttaisikohan ne ystävällisesti myös vähän vanhemmilla Giulietoilla ajavia. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Onkos täällä kellään kokemusta keraamisista jarrupaloista? Tuli vaan juteltua hammaslääkärin kanssa noista, kun keraamisesta paikasta juteltiin hampaaseeni.
Lueskelin netistä noista, eikä hinnatkaan näköjään ole kuin parikymppiä kalliimmat eteen/takse.
Itseäni ei niin kiinnosta pitempi kestävyys kuin vinkumattomuus, etujarrut ilmeisesti vinkuvat, olisiko syy jarrupalojen?

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Herkistelyhuolto auttoi minulla tähän vaivaan pitkäksi aikaa (vajaa vuosi). Kiva yllätys, koska vaiva vaikutti ominaisuudelta - jarrut vinkuivat jo ihan alusta alkaen eli ne on jumitettu tehtaan toimesta :roll:

Tilapäistä helpotusta vaivaan toi myös vähän reippaampi maantie- tai moottoritieajo, jossa pääsi tarjoamaan liikuntaa jarrupaloille. Ruuhkassa köröttelyllä & liukkailla talvikeleillä hissuttelulla on päinvastainen vaikutus.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Onko ne tosiaan etujarrut, jotka vinkuvat? Itse epäilin automaattisesti takajarruja.
Onko muilla sellaista ominaisuutta, että jarrut myös jäätyvät kiinni todella helposti ja liikkeelle lähtiessä ensimmäiseksi paukahtaa jarrut vapaaksi.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
lerppu
Viestit: 5918
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Giuliettan jarrujen suhteen ainoa itseäni haittaava ominaisuus on herkästi kytkeytyvä hätävilkutus jarrutuksen yhteydessä. Rasittavaa räpsymistä! Muutoin pysäyttimet ovat mainiot ja äänettömät.

(Myös turvavyön äänimerkki on erittäin rasittava, MiTosta jäsen italfa kytki moisen töräyttimen pois, Giuliettalla en ole vielä hennonnut häiritä ecu-velhoja...)

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

insinörtti kirjoitti:Herkistelyhuolto auttoi minulla tähän vaivaan pitkäksi aikaa (vajaa vuosi). Kiva yllätys, koska vaiva vaikutti ominaisuudelta - jarrut vinkuivat jo ihan alusta alkaen eli ne on jumitettu tehtaan toimesta :roll:

Tilapäistä helpotusta vaivaan toi myös vähän reippaampi maantie- tai moottoritieajo, jossa pääsi tarjoamaan liikuntaa jarrupaloille. Ruuhkassa köröttelyllä & liukkailla talvikeleillä hissuttelulla on päinvastainen vaikutus.
Täytyy sitten huoltoon viedä, pari lamppuakin pitää vaihtaa(rekkari+kattovalo).

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

hagger16 kirjoitti:Onko ne tosiaan etujarrut, jotka vinkuvat? Itse epäilin automaattisesti takajarruja.
Onko muilla sellaista ominaisuutta, että jarrut myös jäätyvät kiinni todella helposti ja liikkeelle lähtiessä ensimmäiseksi paukahtaa jarrut vapaaksi.
Luulisin, että etu-, koska vinkuna kuuluu jo parkkihallissa hiljaa jarruttaessa. Eikös takajarrut toimi vasta kovemmissa jarrutuksissa? Siis kiljunta mielestäni kuuluu jarruttaessa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kyllä se varmasti jarruttaessa kuuluu. Etujarrut tosiaankin ottavat enemmän, joten siksi niiden vinkuminen kuulostaisi oudolle. Takajarrut taas hiljaisessa vauhdissa ottavat vain vähän, joten kallistuisin ehkä mielummin takajarruihin.

En ole ainakaan koskaan törmännyt vinkuviin etujarruihin. Kertahan se olisi toki ensimmäinenkin. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Rekam
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015, 15:50
Car(s): Giulietta -10 2.0jtdm

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Rekam »

Tästä jarrujen vinkumisestahan oli topicissa aikaisemminkin puhetta.
Itse ainakin väittäisin, että vinkuminen tosiaan tulisi etujarruista.. ainakin korvakuulostelun pohjalta, ja vinkumisen syyksi sanoisin älyttömän paljon ylitehostetut jarrut, jolloin poljinta tulee painettua ainoastaan isovarpaankynnellä.. :lol: Tähän kun vielä lisätään alkuperäispalojen todennoiköisesti liian suuren kovuuden niin vinkuminen on taattu. Kesällä ongelma tosiaan poistuu muutamaksi päiväksi kun käy maantiellä tekemässä muutaman tiukemman jarrutuksen, mutta näin talvella vinkuminen rupeaa jo kohta oikeasti rassaamaan.
Kyselin aikaisemmin olisiko joku jo kyllästynyt vinkumiseesn ja vaihtanut palat toisen merkkiseen?, mutta vastausta en muistaakseni saanut. Joten oletan että ei.
Kunhan sais motivaation kohdalleen, niin ajattelin itse vaihtaa palat johonkin muuhun merkkiin ja tehdä kokeen vaikuttaako mitään... Ei ole järin kallis kokeilu, kun muistaakseni etupalat makso jotain 70€ luokkaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuossa ylhäällä just sanottu, että herkistelyhuolto voipi auttaa?
Vinkuminen ei todellakaan ole mitään harvinaista tänäpäivänä. Todella herkästi tapahtuvaa juttua sekin vaan on.
Monesti se ei tarvitse mitään muuta kuin putsauksen ja rasvauksen (myös ihan uuteen autoon, jossa on rasvat liukutapeissa tehtaan jäljiltä mm.) tai pahemmassa tapauksessa jarrupalojan selkäpuolelle "mitä tahansa tavaraa" ja ääni on ja pysyy poissa.

PS.
Jokaisessa autossa olisi hyväksi avata, putsata ja rasvata nuo jarrut kerran vuodessa - vaikka ajoa tulis enemmänkin (ja vielä suuremmalla syyllä jos sitä on satunnaisemmin, koska jankki pääsee muuten jumahtamaan paikallensa tehokkaasti).

Rekam
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015, 15:50
Car(s): Giulietta -10 2.0jtdm

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Rekam »

Kyllähän tuo meidän auto on käynyt huollossa, jossa tuo herkistelykin tehtiin samalla, kun oli jakohihnan vaihto. Kyllä se vinkuna sieltä takaisin tulee tai ainakin meillä tuli.
Ja ei, se ei ole normaalia että tavallisessa käytössä auton jarrut alkaa vinkuun.. Ainakaan minun mielestä. Kyseessä on joko suunnitteluvika tai palojen materiaali. Aika paljon on kokemusta muista automerkeistä eikä toistaiseksi missään muussa jarrut ole alkaneet vinkumaan samanlaisessa ajossa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Rekam kirjoitti: vinkumisen syyksi sanoisin älyttömän paljon ylitehostetut jarrut, jolloin poljinta tulee painettua ainoastaan isovarpaankynnellä..
Kerro lisää kun mä en ymmärrä miten jarrukamat pyörässä erottaa otetaanko puristava voima pohkeesta/tehostimesta? (en mä kyllä ymmärrä montaa muutakaan asiaa.. :oops: )

Mun giulussa ei jarrut vingu, eikä muissakaan autoissa ole vinkunu. Uskoisin että sillä kun puhdistan ja herkistelen jarrukamat aina renkaanvaihdon yhteydessä on jotain vaikutusta asiaan?

Avatar
lerppu
Viestit: 5918
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Eloisalla ajamisella, johon kuuluu voimakkaat jarruttelut, on vinkunat pysyneet loitolla myös omasta yksilöstä.
Liekö äänettömyys tuuria vai painavan jalan käytön seurausta, sitä voi pohdiskella.

EDIT. En ole herkistellyt, vinkuna johtunee kuitenkin palan pinnan "lasittumisesta"? Kengät toki voi mennä jumiin (kuten esim. Accord helmasynti, kuumenee vanne mukavasti).

Tätä thrediä lukiessa tuntuu kyllä olo jotenkin onnekkaalta, kun oma Giulietta on ollut ongelmaton.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

En nyt muista enää oliko tässä topicissa, mutta kuitenkin...
Meidän gilussa ei jarrut vingu häiritsevästi. Ei talvella, eikä kesälläkään. 147:ssa tuppasi joskus ääntelemään. Siihenkin auttoi kunnollinen pesu. Ensin esim. pinelinea, ja hetken päästä painepesurilla kuumaa vettä perään.

Samalla tavalla putsannut Giulunkin jarrut joka pesun yhteydessä. Aika mustaa sieltä tulee joka kerta... Ajo on 90% maantienopeuksia/vähän jarrutuksia, eikä taajamapumppausta, jossa jarrut helpommin lasittuvatkin.
Toki, olisihan se ihan paikallaan esim. renkaiden vaihdon yhteydessa avata satula, ja putsata vieläkin paremmin, ja voidella mitä kuuluu. Ei ainakaan haittaa ole.

No, jossain kohtaa avaan jokatapauksessa, ja laitan palat uusiksi/fixaan satulat. Kilsoja on nyt 85tkm. Satulat ja levyjen keskiöt aika hapettuneet. Levyt kitkapinnoiltaa ok.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

No niin. Giulietan takavalot apukuskin puolella takaluukussa ei toimi.
Koska yksikään ryhmän valoista ei toimi epäilisin vian olevan luukun ja korin välissä olevassa johtosarjassa.

Onkos tämä tyyppivika ja mitä näille on yleensä tehty?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Kutosmatukoissahan vinkuu kanssa jarrut aika herkästi. Siinä auttaa tuo Aqun tekemät toimenpiteet sekä laadukkaiden palojen käyttö. Mut ei mulla muuta...

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

hagger16 kirjoitti:Kyllä se varmasti jarruttaessa kuuluu. Etujarrut tosiaankin ottavat enemmän, joten siksi niiden vinkuminen kuulostaisi oudolle. Takajarrut taas hiljaisessa vauhdissa ottavat vain vähän, joten kallistuisin ehkä mielummin takajarruihin.

En ole ainakaan koskaan törmännyt vinkuviin etujarruihin. Kertahan se olisi toki ensimmäinenkin. :-D
Taidat olla oikeassa, tuota äänen suuntaa tosin on vaikea tietää, vrasinkin , kun on kuulokoje molemmissa korvissa. Minun on usein vaikeata havaita äänien suunta. No, joka tapauksessa täytyy viedä auto tuon vuoksi huoltoon. Ei luulisi tulevan huolto kalliiksi, olisi luullut, että isommassa huollossa syksyllä olisi tuo tehty, mutta ei! Vinkuminen kuului jo silloin, en tietenkään muistanut sanoa siitä huollossa, kun tuntui olevan tärkeämpääkin muistutettavaa(saranoiden yms. voitelu).

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja juhani »

hagger16 kirjoitti:No niin. Giulietan takavalot apukuskin puolella takaluukussa ei toimi.
Koska yksikään ryhmän valoista ei toimi epäilisin vian olevan luukun ja korin välissä olevassa johtosarjassa.

Onkos tämä tyyppivika ja mitä näille on yleensä tehty?
Tyyppivika joo ja ainakin takuuaikana johtosarja vaihdettu - tarkemmin en tiedä miten tekivät, siis kuinka pitkältä ja mihin asti johdot vaihdettiin. Konalan AK:ssa tekivät mun edelliseen ja sanoivat sen olevan tyyppivika, siinä oire oli, että takaluukku ei enää auennut.

oon_joo
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Joulu 2013, 06:05

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja oon_joo »

huolto takana, ja valmistahan ei tullu :mrgreen: no, p0101 vikaakoodin poistaminen oli edennyt autoa tutkimalla. Letkut imusarjassa ehjät, vikakoodia ei saatu uusiutuun, mutta tilaukseen oli laitettu imusarjan paine-anturi(?). Parin viikon päästä pitäs olla suomessa ja takuuseen vaihdetaan :drinking:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

juhani kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:No niin. Giulietan takavalot apukuskin puolella takaluukussa ei toimi.
Koska yksikään ryhmän valoista ei toimi epäilisin vian olevan luukun ja korin välissä olevassa johtosarjassa.

Onkos tämä tyyppivika ja mitä näille on yleensä tehty?
Tyyppivika joo ja ainakin takuuaikana johtosarja vaihdettu - tarkemmin en tiedä miten tekivät, siis kuinka pitkältä ja mihin asti johdot vaihdettiin. Konalan AK:ssa tekivät mun edelliseen ja sanoivat sen olevan tyyppivika, siinä oire oli, että takaluukku ei enää auennut.
Tyyppivikahan tuo vähän merkistä riippumatta.

Luukun puolelle uus johtosarja, joka vedetään hiukan korin puolelle ja poikkastaan/yhdistetään porrastetusti korin sähköihin. Aiheesta on olemassa tehtaan tiedote/korjausohje. Uudet piuhat pitäisi olla parempaa matskua.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Juu kiitoksia.
Oli tarkoituskin testata kaupungissa oleva merkkihuolto, joten he toivottavasti saavat oikean korjausohjeenkin.
Senza cuore saremmo solo macchine

Rekam
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015, 15:50
Car(s): Giulietta -10 2.0jtdm

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Rekam »

fahlsjy kirjoitti:Kerro lisää kun mä en ymmärrä miten jarrukamat pyörässä erottaa otetaanko puristava voima pohkeesta/tehostimesta? (en mä kyllä ymmärrä montaa muutakaan asiaa.. :oops: )

Mun giulussa ei jarrut vingu, eikä muissakaan autoissa ole vinkunu. Uskoisin että sillä kun puhdistan ja herkistelen jarrukamat aina renkaanvaihdon yhteydessä on jotain vaikutusta asiaan?
Eihän sillä jarrujen tehostuksella varsinaisesti hirveästi vaikutusta siihen ole, mutta kun jarrut on pirusti tehostettu, niin niitä tulee käytettyäkin todella varovasti varsinkin kaupungissa, ettei muiden matkustajien silmät ole joka valoissa :shock:
Ja nyt talvi ja liukkaat kelit korostavat tätä ominaisuutta.

Itse tosiaankin epäilisin syyksi alkuperäisten jarrupalojen liian kovaa materiaalia, koska muutama kova jarrutus lopettaa vinkumisen hetkeksi.
Vinkumisongelma tuntuisi korostuvan, jos ajelee oikeastaan pelkästään kaupungissa, jos on maantieajoa reilummin, niin tuskinpa vinkuu, koska silloin niitä jarruja oikeasti käytetään.
Itse en ole ikinä renkaanvaihdon yhteydessä irrotellut ja putsaillut jarruja, eikä silti ole koskaan vinkumaan ruvenneet(muissa merkeissä), eli olisiko se sitten osaltaan myös Alfan suunnittelun kukkanen, jos aina tarvii purkaa ja herkistellä?

Eikös QV:ssa ole myös eri jarrut?

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

^Niin toisaalta maantieajossa niitä jarruja tarvii vähemmän kuin kaupungissa. Veikkaan että esim. 40tkm kaupunkiajoa kuluttaa paloja ja levyjä enemmän kuin vastaava kilometrimäärä maantiejoa...
Jarrujen vinkuminen toki kielii kovasta palasta. Pehmeämpi materiaali ei vingu, mutta palat kuluu nopeammin ja vanteet on mustana jarrupölystä...
Kumpi sitten on kenekin mieleen...
Mitä taas tulee itse jarruihin, niiden suunnitteluun, valmistukseen ym. niin samat valmistajat tekee aika moneen muuhunkin eurooppalaiseen autoon jarruja (Girling, Brembo jne.) Kyseiset valmistajat ei tee pelkästään Alfan jarruja. :wink:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Rekam kirjoitti:
Eikös QV:ssa ole myös eri jarrut?
Jep, edessä on isommat Brembot mutta takana taitaa olla samat kuin muissakin.

Rekam
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015, 15:50
Car(s): Giulietta -10 2.0jtdm

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Rekam »

^^kyllä ainakin itsellä on maantieajon jälkeen jarrut aika paljon kuumemmat, kun kotipihaan pysäyttää jos vertaa hidasvauhtisen lyhyen kaupunkiajon jälkeen. Mutta tietysti asia on eri jos ajaa esim 500km suuntaansa, niin eihän tietysti sillä matkalla kokoajan jarrulla seistä. Maantieajon päätteeksi tulee vaan monesti niitä pidempiä, kovia jarrutuksia.

Itsestä vaan vaikuttaa kummalta, jos aina esim. renkaanvaihdon yhteydessä tarvii jarruja aukoa, riippumatta siitä kuka jarrut on valmistanut. Ainakin itsellä ensimmäinen automerkki, jossa tällaiseen törmää.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

^Niinkuin omista kokemuksista jo mainitsin, niin kertaakaan en ole joutunut kyseisestä autosta jarruja avaamaan. Kilometrejä nyt siis 84tkm. Renkaitakin muutamaan kertaan vaihdellut.... Pelkkä pesu riittää.
Eli samalla kun pesen painepesurilla auton, niin huuhdon myös jarrut. Mielestäni on ihan normaalia pestä niitäkin, jos kerran auton ulkopinnankin pesee.
Paljonko niillä sinun jarruilla on sitten kilometrejä/vuosia takana? Voisko palat olla jo vaihtokunnossa?

Jos vinkuna häiritsee, ja tuntuu ettei siitä pääse millään eroon niin mikäs siinä muu auttaa kuin hakea kaupasta uudet palat.
Hommana niiden vaihto ei ole kummoinenkaan.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Oliko vinkuminen jatkuvaa vai satunnaisesti vaan? Omalla kohdalla Mito QV:ssa kylläkin, oli vinkumista takajarruissa(Lucas) ja siihen auttoi satuloiden irroitus, osien puhdistus ja voitelu. Lucaksen jarrumekanismi on sellainen, että esimerkiksi käsijarru on yön päällä ja aamulla lähdet liikkeelle paukahtavat jarrut aika reippaasti "irti"..vähän kuin ominaisuus ja ne on pidettävä kunnossa, koska keräävät epäpuhtauksia ja aiheuttavat vinkumista, jumittumista ym. Edessä olevat Brembot pitävät myös ääntä ja kuullostaa kuin ne laahaisivat hetken peruuttaessa ja liikkeelle lähtiessä, pienillä nopuksilla..autossa on Hillholderia, luistonestoa, lukkiutumattomuutta ym..eli jarruihin on ynnätty paljon ominaisuuksia ja ne ovat melko aktiivisena..nyt varsinkin liukkailla. Jarrujen huoltoon on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota tänä päivänä lisääntyneiden vaatimusten ja ominaisuuksien vuoksi. itse myös pesen painepesurilla jarrut, eikä niihin pääse kerääntymään isompia paskoja! Nämä oli omia ajatuksia eikä yleistyksiä ja niitä saa kommentoida :wink:

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Pele kirjoitti:^Niinkuin omista kokemuksista jo mainitsin, niin kertaakaan en ole joutunut kyseisestä autosta jarruja avaamaan. Kilometrejä nyt siis 84tkm. Renkaitakin muutamaan kertaan vaihdellut.... Pelkkä pesu riittää.
Eli samalla kun pesen painepesurilla auton, niin huuhdon myös jarrut. Mielestäni on ihan normaalia pestä niitäkin, jos kerran auton ulkopinnankin pesee.
Paljonko niillä sinun jarruilla on sitten kilometrejä/vuosia takana? Voisko palat olla jo vaihtokunnossa?

Jos vinkuna häiritsee, ja tuntuu ettei siitä pääse millään eroon niin mikäs siinä muu auttaa kuin hakea kaupasta uudet palat.
Hommana niiden vaihto ei ole kummoinenkaan.
Heh, jos minulta kysyt, niin olen toinen omistaja! Mittarissa joku 72tkm, huollossa ainakin sanoivat, että ei tarvitse osia uusia. Sinun kokemustesi mukaan siis voivat palat ja levyt olla vaikka alkuperäisiä. Jarrut toimivat hyvin, mutta vinkuvat ilmeisesti koko ajan. En ole vielä tilannut tsekkaukseen aikaa, mutta pian tilaan, kun on katsastettava helmikuussa ja rekisterivalo pimeä toiselta puolelta+sisävalon lamppu palanut kuskin puolelta.

Rekam
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015, 15:50
Car(s): Giulietta -10 2.0jtdm

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Rekam »

Itsellä on muistaakseni noin 75tkm ajettu. Palat näytti ihan uusilta kun kesällä sinne vilkaisin. Olivat ilmeisesti vaihtaneet ne huollossa uusiin(edellisellä omistajalla) kun oli ollut huollossa viime vuoden helmikuussa. Palan selkäpuolella oli myös pehmeä "kitinänvaimennuslevy". Itsellä ei ainakaan tuntuis että ne yhtään jäävät laahaamaan. Toimivat muuten tosi hyvin. Ainoastaan kitinä vaivaa. Ajattelin tosiaan kokeilla vaihtaa hiukan pehmeämmät palat, kunhan ehdin. Ei kuitenkaan niin kauheasti tule kilometrejä, joten eiköhän ne pehmeämmätkin palat jonkun aikaa kestä.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

aaiitee kirjoitti: Heh, jos minulta kysyt, niin olen toinen omistaja! Mittarissa joku 72tkm, huollossa ainakin sanoivat, että ei tarvitse osia uusia. Sinun kokemustesi mukaan siis voivat palat ja levyt olla vaikka alkuperäisiä. Jarrut toimivat hyvin, mutta vinkuvat ilmeisesti koko ajan. En ole vielä tilannut tsekkaukseen aikaa, mutta pian tilaan, kun on katsastettava helmikuussa ja rekisterivalo pimeä toiselta puolelta+sisävalon lamppu palanut kuskin puolelta.
Kyllä noilla kilometreillä mitä todennäköisimmin on alkuperäiset levyt ja palat. Ainakaan tuossa meidän auton huoltohistoriassa ei näy merkintöjä että niitä olisi jossain kohtaa uusittu. Autolla oli ajettu meille tullessa muistaakseni 45tkm.
Uskoisin että normaalikäytössä noilla pääsisi n.100-120tkm riippuen tottakai minkä tyyppistä ajoa on, ja paljonko kiertelee ratapäiviä. :)
Laittakaahan kokemuksia jos paloja vaihdatte muihin kuin alkuperäisiin että muuttuiko tilanne ja mihin suuntaan.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aika hyvin noilla paloilla sitten ajaa. Minulla oli joskus aiemmin Toyota Corolla liftback ja siinä meni palat parissa vuodessa. Vinkuivat, koska niissä oli sellainen varoitussysteemi, tuli esille vinkuvaa materiaalia jarrupaloissa. Kyseessä oli siis etujarrut.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1524
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Foorumilla mainitaan jarrupalat ja tänään lävähti tauluun "Far controllare pastiglie dei freni". Neiti haluaa ilmeisesti hoitoa. :roll:

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

matti_vuorio kirjoitti:Foorumilla mainitaan jarrupalat ja tänään lävähti tauluun "Far controllare pastiglie dei freni". Neiti haluaa ilmeisesti hoitoa. :roll:
Paljonko kilsoja taas olikaan? En nyt muista enää. Onko kuinka monennet palat?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1524
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ensimmäiset palat ja 176tkm ajettu. Ilmeisesti edestä loppu, kun jos ajelee pelkällä käsijarrulla, niin valo pysyy poissa. :mrgreen: Levyissä näkyy selvä pykälä, joten varmaan myös nekin pitää vaihtaa. Leimakin loppuu 1.5.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

ORBITA kirjoitti:Jos jotain kiinnostaa, niin päivitys jakopäätilanteesta josta aikasemmin kertoilin.

Eli nyt on käynyt Alfan omistajalla keskimääräistä parempi tuuri... Vian aiheuttajaksi selvisi vesipumppu, jota jakopää pyörittää.
Vesipumpusta oli meneet laakerit sököksi, jolloin jakohihna oli päässyt luistamaan toiseen reunaan. Tämä taasen olis aiheuttanut jakohihnan kiristysrullan kulumisen/pettämisen ja hihnan löystymisen. Tuuri tässä oli se, ettei jako ollut mennyt pieleen :crazyeyes: Korjaustoimina oli siis jakopään huolto, jossa normaalistikin vaihdetaan vesipumppu ja kiristin.

Auto ollut ajossa parisen viikkoa ja ai että tuntuu hyvälle :lol:
Bingo!!
Sama iski tännekkin, käytin jo kesällä AK:ssä kun mun mielestä piti ylimääräistä raksutusta.... korkeapaine pumppu kuulemma pitää näissä ääntä ja se on normaalia, oli AK:n oli diagnoosi silloin.
Nyt käytin uudestaan kun mun mielestä raksutus on vaan lisääntynyt ja nyt sen kuuli AK:kin. Sinne jäi pihaan odottamaan jakopään hiluja ja vesipumppua joka kuulemma on äänen aiheuttaja. Kilsoja takana 35tkm.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11229
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

matti_vuorio kirjoitti:Leimakin loppuu 1.5.
Paaliin vaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5918
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Joo, mitä näitä säästelemään, ajetaan kaikki romut samantien puristimeen. :drinking:

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1524
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Kai se jo joutaa tuolta öljyn lääräykseltä.

"Ääh, -8C pakkasta, ei se mitään viimasuojia enää tarvi"
"Kyllä se on ennenki toiminu pikkupakkasessa"

Voisi siihen lappalaisvitsiin päivittää uuden rivin:

-5 Giulietan öljyt pakenee etelään
Liitteet
IMG_0068.JPG
IMG_0068.JPG (32.11 KiB) Katsottu 10233 kertaa

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Olikos tästä milloin huohotinta tyhjennelty vedestä?

Oma Giulu kävi tänään paikallisessa merkkihuollossa, kun takaluukun valoryhmä pimeni.
Työtä oli tullut 1,5h ja ilmeisesti uutta piuhaa ja liitintä oli vedetty.. Taas palaa valot perässäkin.
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin