156 Alfan vanteista - koko, merkki yms...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jamppa
Viestit: 99
Liittynyt: 16 Syys 2003, 17:31
Paikkakunta: Tampere

156 Alfan vanteista - koko, merkki yms...

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kysyisin mielipidettänne 156 2.0 TS:n vanteista. Aion päivittää keväällä nykyiset 15" orggisvanteet näyttävämpiin. Vaihtoehtoina joko 17" tai 18". Autossani on Eibachin madallusjouset vakioiskarein. Autolla ajettu 70 tkm.
Kumpaa kokoa suosittelette? Millä perustein?
Toinen kysymykseni koskee vanteiden merkkejä. Tiedän että vanteissa on laatu, paino ja etenkin hintaeroja. Mutta kustannusten pitämiseksi järkevällä tasolla, aion silti pitäytyä jossain edullisemman pään vanteissa. Renkaat sen sijaan pitää olla hyvät. Onko joku vannemerkki mitä ei ainakaan kannata ostaa? Ja mitkä taas on hyviä? Kommentoikaa kiitos!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mulla oli RC-designin vanteet aikanaan ja oli aika p:stä. Tuntui että ne meni kieroks ihan itestään (eli normaalilla ajolla). Alustarit vaikutti todella hyviltä sama pätee nykyisiin speedlinen tekeleisiin.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Re: 156 Alfan vanteista - koko, merkki yms...

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

jamppa kirjoitti:Kumpaa kokoa suosittelette? Millä perustein?
Toinen kysymykseni koskee vanteiden merkkejä. Tiedän että vanteissa on laatu, paino ja etenkin hintaeroja. Mutta kustannusten pitämiseksi järkevällä tasolla, aion silti pitäytyä jossain edullisemman pään vanteissa. Renkaat sen sijaan pitää olla hyvät. Onko joku vannemerkki mitä ei ainakaan kannata ostaa? Ja mitkä taas on hyviä? Kommentoikaa kiitos!
17" on vielä järkevä valinta ajomukavuuden kannalta, 18" ei oikein voi millään perustella, mutta niinpä vain ajattelin itse laittaa sellaiset... Pelkästään 18" renkaat ovat luokkaa 100e/kpl kalliimpia.

Huonoista en tiedä muuta kuin että isot pojat ovat kokemuksen rintaäänellä sanoneet, että sellaisia ei kannata ostaa vaikka halvalla saisi.
OZ:t ovat minun kokemukseni perusteella laadukkaita, tosin näkyy kyllä hinnassakin.

Avatar
jamppa
Viestit: 99
Liittynyt: 16 Syys 2003, 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Joo, niinhän se on että "köyhän ei kannata ostaa halpaa"...

Itsekin kyllä järkeilin, että 18" taitaa olla liikaa. Onko tämän palstan lukijoista jollain kyseisiä rinkuloita alla? Muuttuuko siis ajaminen tuskalliseksi?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ei mielestäni mitään järkeä hankkia 18". Saat samantien viedä Alfa muukkoselle kutiteltavaksi, koska auton paino kaksinkertaistuu. :wink: Ajomukavuuskaan tuskin paranee. Noh, tämäkin vain mielikuva. Ei ole noin isoista rattaista kokemuksia.
Itse ajattelin ensin 16-tuumaisia (olisi varmasti ollut paras ratkaisu), mutta päädyin kuitenkin 17", koska edukkaasti sain tyylikkäät ja hyvät valssit.
Luulisi, että kaikki vannemerkit olisivat nykypäivänä ihan hyviä. Jos/kun painolla ei ole väliä, niin sitten vaan valikoimaan vanne, joka eniten miellyttää silmää.

Edit. Jamppa: Tässä pientä keskusteluntynkää asiasta.
Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 06 Helmi 2004, 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jamppa
Viestit: 99
Liittynyt: 16 Syys 2003, 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Toi on varmaan totta myös. Ehkäpä siis se 17 saa kelvata...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Cuore Sportivo kirjoitti:Saat samantien viedä Alfa muukkoselle kutiteltavaksi, koska auton paino kaksinkertaistuu
Huonompi kulku johtuu siitä että jousittamatonta massaa tulee reippaasti lisää. Yksi kilo vanteessa vastaa 10-14kg autossa, on jotkut väittäneet. Eli pari kolme kiloa kevyemmät 17" tekee jo jotain kun niitä pyöriä on neljä..

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Huonompi kulku johtuu siitä että jousittamatonta massaa tulee reippaasti lisää. Yksi kilo vanteessa vastaa 10-14kg autossa, on jotkut väittäneet. Eli pari kolme kiloa kevyemmät 17" tekee jo jotain kun niitä pyöriä on neljä..
Juu, totta taidat puhua. :roll:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Osta m.sa:lta tai Sassiacaialta vanteet, saat laatuvanteet samaan hintaan kuin huonommat uudet! Ostopalstalla lisää tietoa.
Cuore Sportivo kirjoitti:Juu, totta taidat puhua.
Kerrankin! (Täytyy juhlia kunnes joku kohta kumoaa :silly: )

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Rolle kirjoitti:Huonompi kulku johtuu siitä että jousittamatonta massaa tulee reippaasti lisää. Yksi kilo vanteessa vastaa 10-14kg autossa, on jotkut väittäneet. Eli pari kolme kiloa kevyemmät 17" tekee jo jotain kun niitä pyöriä on neljä..
OZ:n uusi Forgiata painaa 18x8,5 tuumaisena vain 7,5kg (ja 17x7,5 vain 6kg!) kun vakiot GTAn pyörät 11,4kg. Ovat vielä pirun nätit, eli sellaisia tekisi mieli, mutta hinta on aika suolainen... :crazyeyes:

Neljä kiloa per nurkka pois tai enemmänkin (kumiahan on 18":sissa vastaavasti vähemmän) tuntuu jo jossain, mutta kuinkas paljon siitä sitten kehtaa maksaa... pitää miettiä...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sassicaia kirjoitti:OZ:n uusi Forgiata painaa 18x8,5 tuumaisena vain 7,5kg (ja 17x7,5 vain 6kg!) kun vakiot GTAn pyörät 11,4kg.
Ohhoh, ei paina paljoa. Tuo nimi vain viittaa taottuihin vanteisiin? Viimeksi kun kyselin sellaisia niin hinta oli 800e/kpl ja piti tilata vähintään 40 sarja.. :roll:

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Rolle kirjoitti:Ohhoh, ei paina paljoa. Tuo nimi vain viittaa taottuihin vanteisiin? Viimeksi kun kyselin sellaisia niin hinta oli 800e/kpl ja piti tilata vähintään 40 sarja.. :roll:
Joo, taotut nuo kai ovat, sikäli kun keskenjääneillä tekniikan opinnoilla ymmärsin. Mutta massatuotannon omaisella prosessilla kuitenniin tehdään, eli saa ihan yksittäin. Ks. www.ozracing.com.

Hinta on kova, mutta ei ihan vissiin noin paljoa, kun Leggera III:t maksoivat performancealloys.comissa 675 kpl ja noiden pitäisi olla hiukan halvemmat. Mutta helvetin kallistahan tuo on. :cry:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sassicaia kirjoitti:Mutta massatuotannon omaisella prosessilla kuitenniin tehdään, eli saa ihan yksittäin.
Joo meinasin tuolilta tippua kun tuon määrän kuulin, mutta olisivat olleet 4x98 ja juuri oikealla offsetillä jne.
Hinta on kova, mutta ei ihan vissiin noin paljoa, kun Leggera III:t maksoivat performancealloys.comissa 675 kpl ja noiden pitäisi olla hiukan halvemmat
Ugh.. Mutta muistelisin että joku viisas mies taannoin sanoi että kerran sitä vaan eletään eikä kannata murehtia parista eurosta :wink:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tuosta soikeaksi menosta on pari omaa kokemusta. Borbet kesti yllättävän hyvin ajoa, kunnes routakuoppa ilmaantui. Molemmat hanttarin puoleiset roskikseen.
Sitten Fox 2, ne oli todella pehmeät. Tuntui että normaalissa ajossa itsestään menivät kieroksi. Kaksi kertaa oikaisin ne. Ekan kerran maahantuojan miehet oli niitä ihmettelemässä. Ei takuuseen, vaikka ei löytynyt minkäänlaisia "iskujälkiä" kehältä.
Nyt Alessiot, viime kesä ajettu ilman murheita.
Makaroonia jo vuodesta -98

Vastaa Viestiin