Mikä mahtaa olla tämän pikku osasen virka..?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Mikä mahtaa olla tämän pikku osasen virka..?

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

En nyt viitsinyt käydä irroittamassa rengasta jotta saisin kuvan, mutta aamulla asetellessani uusia renkaita huomasin tämän pikku tapin joka esti sen ettei vanne sopinut oikein paikalleen(tappi otti kiinni vanteen pulttien välissä olevan kolon sisempänä olevaan seinään).

Onko tuo mitenkään tärkeä kapine? :crazyeyes: Jos tuon ruuvaa irti niin vanne sopii täydellisesti paikalleen. Näyttäisi joltain tasapainotusnamiskalta mutta eihän siinä olisi mitään järkeä. Vai onko? Tai toisaalta joltain ihme pidikkeellä jonka avulla renkaan saa paremmin paikoilleen.. Mutta vaikea saada kun se ottaa vanteeseen kiinni! Tuo lähti ihan ruuvaamalla irti.

Tässä siis netistä löytämääni kuvaan paintilla tehty esitys. :D Tuo pikkukuva jossa tappi näkyy on ihan omaottamani kesärenkaiden päällä.
Liitteet
Hyödyllinen?
Hyödyllinen?
mikätämäon.JPG (54.88 KiB) Katsottu 2956 kertaa

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^Joissakin vanteissa on reikä, johon namiskukkeli sijoitetaan ja vanne menee oikealle kohdalle ja pultit osuu jaolle.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tarkoituksena kait auttaa siinä renkaan asennuksessa kohdilleen kuten Laku tuossa jo totesi.

Muuta virkaa sillä ei kait ole, kun minulla on ollut ko. tappi vain yhdessä 156 ja muissa ei.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Pitää myös jarrulevyä paikallaan? (Tällä ei ole käytännön merkitystä)
VMP

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

^
Jep.
Ruosteinen jarrulevy pysyy kyllä muutenkin paikallaan renkaanvaihdon ajan eli namiska ei ole mitenkään ehdoton.

Avatar
makita
Viestit: 74
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja makita »

Laku kirjoitti:^Joissakin vanteissa on reikä, johon namiskukkeli sijoitetaan ja vanne menee oikealle kohdalle ja pultit osuu jaolle.
Peltivanteessa on reikä tuota namiskukkelia varten. Ohjurina se vaan toimii.

Minunkin Alfasta tuo tappi jätettiin tänään pois, kun tuli uudet talvikummit ja tarvikevanteet.

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Okei, jotain tämänsuuntaista epäilinkin. Kiitoksia. ^_^
Taidanpa siis ottaa lopuistakin nuo brutaalisti vain irti.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

ohjaintappi

Viesti Kirjoittaja veskuk »

ei se tappi ole ollenkaan turha joa jarrulevyt ei ole ikivanhat ja osat muutenkin kunnossa. Renkaanvaihdossa ilman tappia jarrulevy pääsee pyörimään napaan nähden (siis jos ei ole ruosteella lukittu) ja sen jälkeen onkin aika hankalaa saada pyöränpultteja osumaan jenkareikään kun se voi olla eri kohdassa kuin jarrulevyn reikä. Lisäksi Jarrulevy tulisi pitaa tiukasti navassa myös pyörän ollessa irti ettei navan ja levyn väliin pääse paskaa/ruostetta, mikä taas aiheuttaa levyn vinoutta ja jarrujen tärinää.
vesku

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: ohjaintappi

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

veskuk kirjoitti:ei se tappi ole ollenkaan turha joa jarrulevyt ei ole ikivanhat ja osat muutenkin kunnossa. Renkaanvaihdossa ilman tappia jarrulevy pääsee pyörimään napaan nähden (siis jos ei ole ruosteella lukittu) ja sen jälkeen onkin aika hankalaa saada pyöränpultteja osumaan jenkareikään kun se voi olla eri kohdassa kuin jarrulevyn reikä. Lisäksi Jarrulevy tulisi pitaa tiukasti navassa myös pyörän ollessa irti ettei navan ja levyn väliin pääse paskaa/ruostetta, mikä taas aiheuttaa levyn vinoutta ja jarrujen tärinää.
Just viime viikonloppuna jouduin kikkailemaan paria jarrulevyä kohdalleen noiden tappien puuttumisen vuoksi renkaita vaihtaessa. Tapit puuttuu siksi kun talvivanteissa ei ole vastaavia reikiä tapeille. Levyt vaihdoin keväällä ja ne pyörii aika helposti vielä paikallaan. Montecarlossa on samanlaiset tapit.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos vanteissa on tappien kohdalla edes jonkinlaiset kolot niin tapit voi korvata tavallisilla matalakantaisilla pulteilla. Ei sitten ainakaan mene scheissea levyn ja navan väliin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Jos vanteissa on tappien kohdalla edes jonkinlaiset kolot niin tapit voi korvata tavallisilla matalakantaisilla pulteilla. Ei sitten ainakaan mene scheissea levyn ja navan väliin.
Tuo on kyllä ihan hyvä neuvo..
En tosin enää lähde irroittelemaan renkaita. :D

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

allekirjoittaneen 164 superissa oli alkuperäisessä ja käyttämättömässä työkalusarjassa punaiseksi maalattu ja pultinreikään pyöriteltävä n 10 cm pitkä tappi eli ns kohdistustyökalu, ja kuten arvata saattaa niin apuja on ollut.. :)

ei ole kyllä vastaavaa tullut muiden kotteroiden mukana vastaan..

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

^Kolmessa viimeisessä (155, 156, 147) on ollut kyseinen kapine mukana. Ihan käypänen työkalu, olen käyttänyt.

Ja alkuperäisten Alfa-aluvanteiden kanssa on saanut tuo jarrulevyn kiinitystappikin olla paikallaan. Tarvikevanteissa lienee sitten sellaisia joihin tuo ei sovi. Peltivanteellahan tuo tosiaan hoitaa kohdistuksenkin.

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Juu, pitää varmaan ensi keväänä laittaa jotain tilalle, vaikka tuo nyt kesärenkaisiin sopiikin.
Tänään kävin sitten vianorilla tasapainottamassa vanteet kun olivat alunperin laittaneet väärin. (Takuuseen meni). Eikä ilmeisesti ollut ongelmia saada renkaita takaisin paikoilleen. :D

Nyt rullaa..

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Pepperoni kirjoitti:Tarvikevanteissa lienee sitten sellaisia joihin tuo ei sovi. Peltivanteellahan tuo tosiaan hoitaa kohdistuksenkin.
Ainakin keskinin&abt tarvike aluissa on urat,ettei tapit ei ole haitanneet asennusta,luulin että kaikissa olisi

Vastaa Viestiin