159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja heme »

Ekan kerran Alfalla jäätiin tien päälle. Viime perjantaina ajettiin Tuuriin "säästämään". Kauppareissun jälkeen tavarat ja perhe autoon, mutta kone sammuu parin sekunnin jälkeen. Lähtee normaalisti käyntiin, parin sekunnin jälkeen alkaa käydä väkinäisesti ja sammuu. Akun piuha irti vähäksi aikaa, ei vaikutusta asiaan. Kaasupolkimen painaminen ei vaikuta mitään koneen kierroksiin. Käynnistyy pariksi sekunniksi tyhjäkäynnille ennen sammumistaan, mitään virheilmoitusta tai valoa ei tule. Tuuriin tultaessa auto toimi täysin normaalisti.

Auto meni hinurilla Jyväskylän Deltaan ja me taksilla kotiin. Mielenkiinnolla odotetaan vikadiagnoosia. Tässä olisi mainetta ja kunniaa tarjolla sille foorumilaiselle kuka veikkaa oikean vian syyn!

Ja kiitos sille foorumilaisen vaimolle joka tarjosi apuaan paikan päällä.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ajonestolaite on mun arvaus.

UKssa tekivät varkaustestejä autoihin ja yllättävän moni lähti muutamaksi sekunniksi käymään vaikka olikin ajonestolaite päällä.
MP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tämä nyt on aikalailla puhdas arvaus, mutta... Imusarjan läppä nyrjähtänyt "yli"?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

korkeapainepumppu pas**na?

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

heme kirjoitti:Ekan kerran Alfalla jäätiin tien päälle. Viime perjantaina ajettiin Tuuriin "säästämään". Kauppareissun jälkeen tavarat ja perhe autoon, mutta kone sammuu parin sekunnin jälkeen. Lähtee normaalisti käyntiin, parin sekunnin jälkeen alkaa käydä väkinäisesti ja sammuu. Akun piuha irti vähäksi aikaa, ei vaikutusta asiaan. Kaasupolkimen painaminen ei vaikuta mitään koneen kierroksiin. Käynnistyy pariksi sekunniksi tyhjäkäynnille ennen sammumistaan, mitään virheilmoitusta tai valoa ei tule. Tuuriin tultaessa auto toimi täysin normaalisti.

Auto meni hinurilla Jyväskylän Deltaan ja me taksilla kotiin. Mielenkiinnolla odotetaan vikadiagnoosia. Tässä olisi mainetta ja kunniaa tarjolla sille foorumilaiselle kuka veikkaa oikean vian syyn!

Ja kiitos sille foorumilaisen vaimolle joka tarjosi apuaan paikan päällä.
Polttoaineen syötön katkaiseva magneettiventtiili jumissa....

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

egr-venttiili jumittunut auki...siihen kun olisit vähän koputellut niin matka olisi jatkunut taas.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

heme kirjoitti:Ekan kerran Alfalla jäätiin tien päälle. Viime perjantaina ajettiin Tuuriin "säästämään". Kauppareissun jälkeen tavarat ja perhe autoon, mutta kone sammuu parin sekunnin jälkeen. Lähtee normaalisti käyntiin, parin sekunnin jälkeen alkaa käydä väkinäisesti ja sammuu. Akun piuha irti vähäksi aikaa, ei vaikutusta asiaan. Kaasupolkimen painaminen ei vaikuta mitään koneen kierroksiin. Käynnistyy pariksi sekunniksi tyhjäkäynnille ennen sammumistaan, mitään virheilmoitusta tai valoa ei tule. Tässä olisi mainetta ja kunniaa tarjolla sille foorumilaiselle kuka veikkaa oikean vian syyn!
Jos ei ole egr:ää vielä rempattu, niin nyt se oli sitten se. Näkäjään tavallista pahempi tapaus.

seppo
Viestit: 1360
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kuten "Hoblaa" mainitsi, auto ei edes käynnisty, jos EGR jää aukiasentoon, ja siihen tosiaan auttaa pieni kopaus vasaralla, joka pitää olla jokaisen tunnollisen JTDm-autoilijan takakontissa :wink: Sen voi vielä maalata "Alfa redillä" jolloin se on löytyy kontista helposti?

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

^ Löytyykö tumpelolle kuvaa, mistä tätä "pirun" venttiiliä voi sitten haeskella konehuoneesta, jos sattuisi vastaavasti käymään...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

seppo kirjoitti:Kuten "Hoblaa" mainitsi, auto ei edes käynnisty, jos EGR jää aukiasentoon, ja siihen tosiaan auttaa pieni kopaus vasaralla, joka pitää olla jokaisen tunnollisen JTDm-autoilijan takakontissa :wink: Sen voi vielä maalata "Alfa redillä" jolloin se on löytyy kontista helposti?
Mikäs tämän aiheuttaa? Ilmamäärämittari ei aisti ollenkaan ilmavirtaa kun imee kaiken pakosarjan kautta vai mikä siinä on? Ei käy muuten oikeen järkeen tuollanen totaalinen käymättömyys dieselissä...

seppo
Viestit: 1360
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ohjainlaite laskee kierrätettävän "ilman" määrän ja huomioi sen ilmamassamittarin tiedossa, jos EGR:n mekaaninen osa jää auki, ilmamäärä ylittyy ja kone ei käynnisty! Joutokäynnillä se on aina kiinni.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ilmamäärämittarihan on kumminkin imuilman virtausreitillä ennen EGR:ää? Tietääkö ällitälli jostain että tavaraa meneekin enemmän kuin mitä ilmamäärämittari näyttää?

Eikös dieselin imusarjan alipaine ole luonnostaan sen verran heikko ettei pelkällä EGR-venttiilillä pysty työntämään kovin paljoa roinaa pakopuolelta imuun? Olin ymmärtävinäni että se imusarjan läppä on siellä nimenomaan tekemässä alipainetta ja jeesaamassa EGR:n hommia. Jos EGR-venttiili on jumissa niin läpänhän pitäisi kumminkin olla tyhjäkäynnillä normaalisti auki?
- Epäkelpokeräilijä -

seppo
Viestit: 1360
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ällitälli= ecu? tietää, koska se ohjaa egr-venttiilin avautumista eri tilanteiden mukaan. Laskennallinen tieto jonka se ottaa ohjelmasta. Imupuolellahan on suurimman osan aikaa ylipaine, mutta niin on myös pakopuolella, jolla se työntää kertaalleen syötyä "paskaa" takaisin imupuolelle, joka ei enään pysty palamaan, ja näin alentaa palotilan lämpötilaa. Imusarjan swirl-läppä on muuta varten, sen tehtävä on parantaa palotapahtumaa, se on oma ongelmansa nykydieseleissä.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Kaikki jotka veikkasivat egr-venttiiliä, ovat maineen ja kunnian ansainneet. Soitin Deltaan, josta kertoivat auton olevan kunnossa (eivät tietenkään oma-aloitteisesti minulle soittaneet). Syynä oli jumittunut egr-venttiili. Puhdistivat sen, nyt pitäisi toimia. Kyselin huoltohistoriaa, juippi katsoi koneeltaan ja kertoi ettei mitään ihmeellistä ole. Eli egr ei ole aikaisemmin temppuillut. Kysyin sitten onko egr:n vaihdosta uudempaan, ja toivottavasti parempaan, malliin ollut mitään kampanjaa. Juippi kertoi kampanjoista tiedotettavan kirjeellä omistajia suoraan. Siis eipä selvinnyt onko tällaista ollut vai ei! Onkohan jollakulla parempaa tietoa näiden egr-venttiileiden vaihdoista, siis takuun vai jonkin kampanjan piikkiin? Minulla kun ei autossa enää takuuta ole.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^^ Jep, Ecu varmaan tietää laskennallisen koneeseen menevän tavaran määrän silloin kun ohjaa EGR:ää itse. Mutta tarkoitinkin että tuleeko jostain tietoa tapauksessa, jossa venttiili on jumittanut auki vaikka sitä ohjataan kiinni (tai paremminkin ei ohjata auki)? Venttiilistä tuskin saadaan mitään takaisinkytkentätietoa?

Tuo ajatukseni imusarjan läpän toiminnasta oli peräisin oman Daewoon tehdasmanuaalista, siellä kun esiteltiin läpän tarkoitukseksi alipaineen tuottaminen imusarjaan EGR:n toiminnan tehostamista varten. Tuossa Tsingis-kaanin vehkeessä läppä on imukanavassa heti EGR:n jälkeen ja näyttää bensakoneen kaasuläpältä, 159:ssä on sitten vissiin erilainen ratkaisu?

Yritän tässä opetella tuntemaan vermeksen sielunelämää, se kun näyttää olevan helpompi tie kuin saada Metro-Auton huolto uskomaan että autossa voi olla jotain vikaa. Lähtökohta tuntuu olevan että asiakkaan tekninen käsityskyky mahdollistaa juuri ja juuri auton tankkaamisen :evil:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juhani »

heme kirjoitti:Kaikki jotka veikkasivat egr-venttiiliä, ovat maineen ja kunnian ansainneet. Soitin Deltaan, josta kertoivat auton olevan kunnossa (eivät tietenkään oma-aloitteisesti minulle soittaneet). Syynä oli jumittunut egr-venttiili. Puhdistivat sen, nyt pitäisi toimia. Kyselin huoltohistoriaa, juippi katsoi koneeltaan ja kertoi ettei mitään ihmeellistä ole. Eli egr ei ole aikaisemmin temppuillut. Kysyin sitten onko egr:n vaihdosta uudempaan, ja toivottavasti parempaan, malliin ollut mitään kampanjaa. Juippi kertoi kampanjoista tiedotettavan kirjeellä omistajia suoraan. Siis eipä selvinnyt onko tällaista ollut vai ei! Onkohan jollakulla parempaa tietoa näiden egr-venttiileiden vaihdoista, siis takuun vai jonkin kampanjan piikkiin? Minulla kun ei autossa enää takuuta ole.
EGR-kampanjasta ei ole ollut korjauskutsua tms. tai ainakaan minulle ei ole tullut kutsua vaikka autoni on varmaan aika ensimmäisiä Suomeen tuotuja ja ollut minulla kolme vuotta. EGR on tosin siitä huolimatta vaihdettu kun se alkoi temppuilemaan aiheuttaen liikkeellelähdössä ja hitaassa vauhdissa moottorijarrutuksen jälkeen todella huomattavaa tehottomuutta. Muistaakseni ensin se putsattiin ja herkistettiin, kun Konalassa ei ollut varastossa uusia venttiilejä, mutta kävin sen sitten vielä vaihdattamassa uuteen kun niitä sinne tuli. Mielestäni homma hoidettiin Konalassa todella hienosti ja valitteluni tehottomuudesta uskottiin heti. Kiitokset Timolle ja Ramille. Korjauskutsuja ei ainakaan minulle ole tullut kuin yksi ja se tuli imusarjan läpän ohjaamiseen liittyvän ohjelmistopäivityksen + 4.sylinterin korkeapaineputken kiinnityksen tarkastamisen vuoksi.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Menin sitten junalla Jyväskylään hakemaan autoa, kun kerran eilen sen sanoivat olevan kunnossa. Nyt siihen pitääkin kuulemma vaihtaa vielä ilmi, tämä on kuuylemma Alfan ohjeistus, eli ensin uusitaan ilmi ja sitten egr, kun antaa vikakoodia kummastakin. Koodit on kuitattu, ja auto toimii. Ilmin pitäisi olla huomenna Jyväskylässä. On se vaan ihme että puhelimen käyttö on niin vaikeaa, miksi ihmeessä ei minulle soitettu tänään aamulla että tule hakemaan vasta huomenna niin on ilmikin vaihdettu. Surkeaa toimintaa.

Avatar
virtti
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja virtti »

Lainaanpa tätä topicia jakaakseni oman murheeni...

Taustaa:
Autoni, siis 159 2.4 jtdm, muutaman kerran varoitteli huonolla käynnistyksellä alkutalvesta (kun moottori oli jo lämmin esim. kauppareissulla): starttasi vaan ei lähtenyt käyntiin parilla ekalla kerralla. Muutama viikko sitten auto starttasi normaalisti ja parin kilometrin päästä kierrokset kuitenkin laskivat ja moottori lopulta sammui. Eikä käyntiin. No, hinurilla korjaamolle, jossa kertoivat että hiukkassuodatin on niin tukossa että uutta kehiin (viimeinen vuosi on ollut melko nurkkarallia että en ihmettele vaikka tukossa olikin). Uusi laitettiin ja auto toimi normaalisti (nokipolttokin toimi, ainakin polttoaineen hetkellisestä kulutuksesta ja lievästi hajusta päätellen). Vikakoodeja ei ollut. Auto oli Diesel-pojilla Tampereella korjattavana.

Nyt:
Auto teki saman tempun tänään. Kylmäkäynnistyi (toki muutaman kerran sai startata kun oli aika kirpee ilma, auto oli letkulämppärissä kolmisen tuntia), muutama kilometri ajoa ja sammui eikä enää käyntiin. Mitä ny? Itse veikkaan että EGR-venttiili jumittaa.

Onkos muilla vastaavia kokemuksia?

Nimim. vaihdatinko hiukkasloukun turhaan
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Viime talvena sama oireet meillä ja korjaantui EGR:n putsilla... Tosin meillä lähti kyllä käyntiin hetken odottelun jälkeen.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla pysähtyi auto joskus noin kilometrin ajon jälkeen. Syy oli polttoainesuodattimen tukkeutuminen eli oli vielä kesälaatua tankissa kun tuli pakkaskeli. Uudella suodattimella ja seuraavan päivän plussa kelillä auto lähti normaalisti käymään.

Eilen yritin saada autoa käymään -24 asteen pakkasesta lentokentän parkista, mutta akku loppui ennen kuin starttasi. Apuvirralla sai sitten heti käyntiin. Taitaa olla 3 vuotta vanha Exide vaihtokunnossa (eli 156:nen saa vanhan akun ja 159 uuden).
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Veikkaus> Hiukkasloukku ja egr tukossa.

Avatar
virtti
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja virtti »

Jättääköös egr:n toimimattomuus merkintää vikakoodirekisteriin?
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Hiukkassuodattimen tukkeutumisesta tulee ihan selväkielinen ilmoitus.
Pitäis kai tulla ihan hyvissä ajoin ennen kuin meno kokonaan hyytyy.

EGR:n auki jumittuminen ei taida aiheuttaa mitään vikakoodeja.
Liitteet
IMG3493.jpg
IMG3493.jpg (51.28 KiB) Katsottu 7388 kertaa

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Carlos »

virtti kirjoitti:Jättääköös egr:n toimimattomuus merkintää vikakoodirekisteriin?

Luulisi, mutta en tiedä.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Minulla EGR:n toimimattomuus antoi ilmamassamittarin vikakoodin. Ja heippa, mulle tulee toi ANTIPOLLUTION FILTER GLOCCED ilmotus silloin tällöin :evil:
Life is too short to drive boring cars.

samu_m
Viestit: 74
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja samu_m »

Jos EGR jää auki niin ei tule vikakoodia kovin herkästi. Tällöin ilmämäärämittari mittaa tilanteesta riippuen vähemmän/enemmän kuin oletettu ilmamäärä on riippuen ahto- ja pakopaineesta, kuitenkin siten että lähes kaikissa tilanteissa pakopaine on suurempi kuin ahtopaine joten pakokaasuja puhallellaan lähes jatkuvasti imusarjaan ja ilmamäärämittari mittaa vähemmän. Vikakoodi tulee tällaisessa tapauksessa ilmamäärämittarilta jos on tullakseen.

Ääritilanteessa ERG levällään, nokipönttö vähän tukossa ja ei välttämättä edes kovin ripeä kiihdytys = pakopaine karkaa pilviin ja suoraan avoimen EGR:än kautta imusarjaan. Ilmamäärämittarin kautta tuleva ilmamäärä romahtaa -> syöttöä rajoitetaan, tehot katoaa ja moottori saattaa vaikka sammua. Ja kaikki tämä ilman vikakoodeja... :)

Jos taas EGR jää kiinni, niin silloin ilmamäärämittari mittaa jatkuvasti enemmän kuin oletettu ilmamäärä ja tällöin ecu hermostuu helpommin. Vikakoodi tulee joko ilmamäärämittarilta tai EGR:ltä tai molemmilta.


Tuohon nokipöntön vaihdon tarpeellisuuteen, niin onhan se voinut olla niin tukossa että auto sammuu eikä saada enää käyntiin. Pitäisi kuitenkin selvittää miksi se on mennyt tukkoon ja miksei ole tullut ilmoitusta pöntön tukkeutumisesta. Tuo "Antipollution filter clogged" ilmoitus tulee hyvissä ajoin jolloin pönttö saadaan vielä poltettua puhtaaksi ajamalla. Jos puhtaaksipoltto ei vieläkään syystä tai toisesta onnistu niin seuraavan painetason ylittämisestä tulee aina niin mukava "Have engine checked" ilmoitus jolloin pönttö saadaan vielä pakkopoltolla auki. Ellei se sitten ole täynnä tuhkaa -> pönttö vaihtoon.

Jos nokipönttö menee tukkoon ilman vikailmoituksia niin tarkastaisin pöntön painetta mittaavan anturin ja anturilta pöntölle menevän letkun kunnon.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

No on mulla kerran tullu sekin ilmoitus jossa jää tuo kuvassa näkyvä pöntön kuva tonne alakulmaan palamaan, en muista sitä ilmoitusta. Silloin se alotti sen polton heti kun moottori vähän lämpeni. Mutta en muista että silloinkaan olisi tullut have engine checked ilmoitusta.

Merkki hävisi heti seuraavaan starttiin pois kun sai polttonsa tehtyä.

Kyselinkin jo tuolla toisessa ketjussa että mikä on se normaali polttoväli? Tai riippuuhan se monesta asiasta mutta onko se nnemmin 1000km ku 190km? Minulla on tän ajan mitä auto on ollut pyörinyt tuo polttoväli alle 200km. Aluksi se oli 190km ja nyt viimeiset pari kertaa tehnyt sen jo 130km välein.
Life is too short to drive boring cars.

samu_m
Viestit: 74
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja samu_m »

KauGoH kirjoitti:No on mulla kerran tullu sekin ilmoitus jossa jää tuo kuvassa näkyvä pöntön kuva tonne alakulmaan palamaan, en muista sitä ilmoitusta. Silloin se alotti sen polton heti kun moottori vähän lämpeni. Mutta en muista että silloinkaan olisi tullut have engine checked ilmoitusta.

Merkki hävisi heti seuraavaan starttiin pois kun sai polttonsa tehtyä.

Kyselinkin jo tuolla toisessa ketjussa että mikä on se normaali polttoväli? Tai riippuuhan se monesta asiasta mutta onko se nnemmin 1000km ku 190km? Minulla on tän ajan mitä auto on ollut pyörinyt tuo polttoväli alle 200km. Aluksi se oli 190km ja nyt viimeiset pari kertaa tehnyt sen jo 130km välein.

Kyllä sen polttovälin pitäisi pyöriä siinä 500-600 km hujakoilla. Mielummin vielä enemmän. Näissä vehkeissä joissa poltto suoritetaan jälkiruiskutuksella niin öljyn sekaan pääsee turhan paljon naftaa kun polttoja tehdään jatkuvasti. Kuinkas paljon sun autolla on ajettu? Pystytkö tekemään pakkopolton ja katsomaan sen jälkeen minkälaisen tukkeutumisprosentin ecu antaa? Joko pönttö on täynnä tuhkaa tai sitten moottori savuttaa turhan paljon. Myös paineanturi/letkuvika on mahdollinen tuossakin tapauksessa.

samu_m
Viestit: 74
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja samu_m »

Ja pöntöthän ei maksa enää nykyään juuri mitään joten vaihtoon vaan.
http://www.ebay.de/itm/DPF-Ersatz-Diese ... 2a0d524b05

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

samu_m kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:No on mulla kerran tullu sekin ilmoitus jossa jää tuo kuvassa näkyvä pöntön kuva tonne alakulmaan palamaan, en muista sitä ilmoitusta. Silloin se alotti sen polton heti kun moottori vähän lämpeni. Mutta en muista että silloinkaan olisi tullut have engine checked ilmoitusta.

Merkki hävisi heti seuraavaan starttiin pois kun sai polttonsa tehtyä.

Kyselinkin jo tuolla toisessa ketjussa että mikä on se normaali polttoväli? Tai riippuuhan se monesta asiasta mutta onko se nnemmin 1000km ku 190km? Minulla on tän ajan mitä auto on ollut pyörinyt tuo polttoväli alle 200km. Aluksi se oli 190km ja nyt viimeiset pari kertaa tehnyt sen jo 130km välein.

Kyllä sen polttovälin pitäisi pyöriä siinä 500-600 km hujakoilla. Mielummin vielä enemmän. Näissä vehkeissä joissa poltto suoritetaan jälkiruiskutuksella niin öljyn sekaan pääsee turhan paljon naftaa kun polttoja tehdään jatkuvasti. Kuinkas paljon sun autolla on ajettu? Pystytkö tekemään pakkopolton ja katsomaan sen jälkeen minkälaisen tukkeutumisprosentin ecu antaa? Joko pönttö on täynnä tuhkaa tai sitten moottori savuttaa turhan paljon. Myös paineanturi/letkuvika on mahdollinen tuossakin tapauksessa.

Miten se pakkopoltto tehdään? Ja autolla ajettu 108tkm. Ja tosiaan autossahan on ohjelmoitu ECU. Joten voi olal että työntää pikkusen mustempaa sauhua, ei tosin pakoputken päästä näe sitä.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Juurikin samoihin päätelmiin tulin Samu_m jäsenen kanssa kun otin joskus aikanaan oman auton EGR viritykset tarkempaan tarkasteluun.
Ecun mielestä koneeseen saa työntää pakokaasuja vaikka kuinka, mutta jos yrität sinne laittaa liikaa raitistra ilmaa niin johan syttyy varotusvaloja kojetauluun.

Mulla ei ole DPF vielä antanut tukkeutumisilmoitusta. Omalla testerillä joskus löin tuon ilmoituksen tauluun ja otin kuvan, kun yrittivät syyttää huollossa nykimisestä tukkeutunutta filtteriä ja tarjota vaihtoa sopuhintaan 3000€ :mrgreen: .
Näytin silloin huoltohemmolle valokuvaa ja kysyin, että eikös ton pitäis palaa jos suodatin on tukossa. Oli asiasta samaa mieltä ja jäi sitten suodatin vaihtamatta :-D

Viime talvena oli omassa toi keskimääräinen polttoväli pudonnut kanssa suunnilleen 200 kilsaan. Kesällä polttoväli näytti olevan jotain 950km.
Äsken kun katoin niin näytti olevan 590km.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Eilen katsoin OBD palikalla ja auto doctor ohjelmalla EGR:n toimivuutta ja taulussa tillotti kaasun painamisesta huolimatta 3,9%. Onkos se nyt sitten se minkä verran se on auki?

Niin ja kertoisitko että miten se pakkopoltto tehdään?
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Pakkopolton saa tehtyä ainakin Multiecuscanilla ton kuvan mukaisesta kohdasta.
Jos en ihan väärin muista niin toi EGR:n about 4% tarkoittaa että se on kiinni.
Sieltä löytyy myös sellainen kuin "EGR CONTROL" eculta. Siinä pitäisi lukea "OFF" tai jossain softissa "0"

E: Ai niin, kannattaa toi pakkopoltto suorittaa jossain vähemmän julkisella paikalla. Käry saattaa olla aika hirveä ja pakoputki kuumenee lievään punahehkuun auton alla.
Liitteet
Poltto.JPG
Poltto.JPG (59.34 KiB) Katsottu 7189 kertaa

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Niin niin, eli tämä oli tämä kovemman tason poltto. Tiesin kyllä tästä, ajattelin että tämän auton oman polton saa jostain kikkailemalla itse päälle mutta tämähän on sitten eri asia.

Täytynee käydä vaikka autosähköstä kysymässä josko voivat hommaa tehdä kun en ohjelmistoa saati johtoja omista. Onkos tuota multiecuscania mahdollista käyttää Bluetooth palikalla?
Life is too short to drive boring cars.

samu_m
Viestit: 74
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja samu_m »

Juu tuota multiecuscannin pakkopolttoa meinasin ilmaisin vaan itseäni hiukan epäselvästi.
Multiecuscan toimii Bluetoothilla OBDKey, ELM 327 ja OBDLink adaptereilla.

Polton aikana käry on tosiaan kaamea ja palamaton alusta ehdoton vaatimus. Pöntön lämpötila kun nousee sinne >700C. Tämän polton jälkeen näkee tukkeutumistason melko varmasti, riippuen tietysti siitä voiko anturiin luottaa...

Näitä on ainakin kahdella eri paine-eroanturilla, toisessa mallissa anturilta lähtee kaksi letkua ja toisessa yksi. Kaksiletkuisessa taaemman letkun vuoto aiheuttaa tihentyneitä nokipolttoja.

Kyllä tuo pönttö voi olla lopussa tuossa 108tkm kohdalla. Riippu tietysti taas vaikka mistä. Kuinkas kireäksi kone on ohjelmoitu? Tehoahan noista saa vaikka kuinka, ongelmaksi muodostuu nopeasti tukkeutuva nokipönttö jos säädöt on ruuvattu kaakkoon.
Omalla kulkineella on ajettu 121tkm ja polttojen väli on sen 300-450km. Polton jälkeinen tukkeutumistaso on 30-40%

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tehoja on 245hp ja 460nm. Eli onhan siinä korotusta vakioon jo vaikka kuinka. Toisaalta olisi ihan hyvä jos se pömpeli ois tukossa niin saisi tyhjennettyä sen ja laitettua kiinni. Ohjelmoi vaan tuon polton pois kokonaan. Ja jos katsastukseen tai muualle tarvitsee niin ostaa sitten vaikka uuden kun ei tuo niin älyttömästi näköjään maksa.

Latasin tuon multiecuscanin. Täytynee joku päivä pistää poltto käyntiin ja katsoa paljon tuo tukkeutumis prosentti on.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tänään tehty tuo regenerointi ja tukkeutumisprosentti jälkeen on 62%. Kuulemma maksimi mihin tolla pakkopoltolla pääsee.

Sain deltasta ilmaseks mukaan rikkoutuneen DPF:n josta olis tarkotus kairata romut ulos ja laittaa tyhjä pönttö kiinni, ja toki ohittaa tuo vikakoodin tuleminen.

Laitan lisää infoa kunhan tuohon ryhdyn.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Vainio »

KauGoH kirjoitti:Tänään tehty tuo regenerointi ja tukkeutumisprosentti jälkeen on 62%. Kuulemma maksimi mihin tolla pakkopoltolla pääsee.

Sain deltasta ilmaseks mukaan rikkoutuneen DPF:n josta olis tarkotus kairata romut ulos ja laittaa tyhjä pönttö kiinni, ja toki ohittaa tuo vikakoodin tuleminen.

Laitan lisää infoa kunhan tuohon ryhdyn.
Toi pöntön modaus kiinnostaapi itseäkin siltä varalta, että joutuu joku päivä vaihtoa miettimään.
Mulla on vieläkin sellainen käsitys ettei tuon DPF:n poisohjelmointi ole onnistunut aivan 100% missään autossa.
Harkitsin aikanaan sellaista viritelmää, että olis jättänyt pöntön sisälle vaan sopivan kuristuksen niin, että paineanturi on tyytyväinen.
Olisi välttynyt siten ohjelmoinnilta ja poltot menneet maksimivälillä.

Sitten tuli kesä ja filtteri pysyi muutenkin kunnossa niin jäi projekti kokeilematta. Laita toki kokemusta jakoon kun sitä kertyy :wink:

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Isola »

Noista vikakoodeista: EGR:n tukkeutuminen ei välttämättä (vai uskaltaisiko sanoa jopa "useimmiten"?) jätä mitään vikakoodia. Jos jättää, niin se voi olla ilmeisesti ilmamassamittarin vikakooodi, tai sitten ahtopaineen. Jälkimmäisen saa aikaiseksi samu_m:n kuvailemassa tilanteessa eli kun EGR on juuttunut auki ja annetaan reilusti kaasua, niin pakopaine nostaa nopeasti painetta imusarjassa vaikka mitatun ilmamäärän perusteella sen ei pitäisi olla mahdollista. Tämä heittää saman tien ECU:n vikatilaan, sytyttää moottorin vikavalon ja rajoittaa kierrokset 3000:een. EGR:n puhdistuksen ja imuputken vaihtamisen jälkeen tuota vikaa ei ole enää ilmennyt. Minulla oli siis tuossa bonuksena selvä imuvuoto.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kaboom!

Sunnuntai 19.5.2013, Turun moottoritie, kello 10:58... (alla siis Alfa 159 2.4 JTDM, vm 2007)

Vauhtia mittarin mukaan noin 140 km/h ja yht´äkkiä pamahti "Have engine checked"! varoitusvalo näyttöön. Samalla syttyi se oranssi "moottorin kuva" kojetauluun. Siitä hetken kuluttua menetti tehoja niin, että jyrkemmissä ylämäissä ei enää pitänyt tiputtamaani 110 km/h vauhtia päällä...

Päästyäni kotiin sammutin auton ja annoin sen "jäähtyä" tunnin verran ja tehot olivat palanneet. Tuo "Have engine checked" ja moottorin kuva siinä kuitenkin palaa jatkuvasti ja usein näyttää käyvän niin, että alussa tehot tallella mutta noin 5 min ajelun jälkeen tehot katoavat...

Luin tätä ketjua ja kuulostaa tuolta EGR ongelmalta mutta voi tietysti olla ihan mikä muukin syy...


Laitan muutaman kysymyksen...

1) Osaako joku sanoa olisiko tässä pk-seudulla halvempia paikkoja joka mahdollisesti osaisi tehdä aivan saman duunin? Mikä? (Autokeskuksessa ei tälle viikolle ollut vapaita aikoja)

2) Ja jos se olisi tuo EGR niin millaistakohan laskua sieltä osaa noin suunnilleen odottaa?

3) Missä se EGR sijaitsee - voisiko sille yrittää itse tehdä jotain (huonot työkalut täällä stadissa itselläni eli mitään ihmeempää en pysty duunaamaan)

Kiitos Alfistit,

Waverunner

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTDm jätti tien päälle

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Uusi EGR maksaa Motonetissa 189e (vantaalla on jopa yksi varastossa). Luultavasti riittää kun vaihdat pelkän solenoidin tai jos vähillä työkaluilla saat porattua about 4mm reijän solenoidin päähän, tuurnalla/vasaralla lyöt solenoidin sisukset ulos ja hiot/rasvaat osat niin taas toimii.

EGR:n solenoidi on suhteellisen helpossa paikassa irroittaa eli:
moottorin päältä suojamuovi pois
EGR solenoidi on moottorin oikeassa ylänurkassa edestäpäin katsottuna (noin 10cm pitkä ja 5 cm paksu pyöreä musta raidallinen laite johtoliitin päässä.
Solenoidi on neljällä torx ruuvilla kiinni venttiilissä.
Kaksi aukeaa helposti, mutta kaksi on hankalassa paikassa, joten kunnon hylsysarja ja pieni räikkä taipuisalla varrella auttaa ongelmassa.

Solenoidin purkamisesta on netissä kuvia Opel foorumilla ainakin. Taitaa tälläkin foorumilla olla jossain linkki kuviin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin