TPS Signaali

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

TPS Signaali

Viesti Kirjoittaja DaViega »

eilen vilkautti Alfa ihan ekan kerran varostus valoa: Moottori ohjain yksikkö vikaa herjas monitoimi näyttö.

Noh, auto kiinni testeriin ja vika koodeja mulkoilemaan. kaks sieltä sitten löyty:
*Kaasuläpän potentiometri
*TPS Signaali

selvää pässin lihaa toi eka, mutta entäs TPS Signaali? Vanha testeri kun ei edes antannu vikanumeroa... valo kyllä sammu kun viat poisti, eikä vielä ole takasin tullu (sitähän ei tiedä sytyttääko TPS signaali varotus valon?).

eli onko kellään haisua mikä on TPS signaali? Pelican signaalin ymmärtäsi, mutta nyt kun ei olla turussa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Throttle position sensor (TPS) signaali. En tiiä Alfasta, mutta Ducatissa semmonen sensori oli kaasuläppärungossa ja kertoi kuinka paljon läppä on auki kulloinkin. Varmaan ihan sama homma.
MP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

toisti sitten ton kaasuläpän potentiometrin vikakoodin eri muodossa...

Liekö kaasuläppä kotelon uusinta tulossa kohti, Perussäätö onnistu vaan deltassa, tietenkin?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuo kaasuläpän potentiometri on käsittääkseni ennen "kaasuvaijeria" jota ei ole :-D Eli polkimen ja kaasuläpän välillä häikkää. Siihen kaasuläpän resetointiin löytyy ohjeita haulla. Voihan siellä olla tietty jotain oikeaa vikaaki.
MP

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Likaa kirjoitusten mukaan

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Joo - vois olla. Jos kaasupolkimen asento (se potentiometri-pää) ja se TPS lukema ei vastaa toisiaan tulee varmaankin sitä vikakoodia. ja **ska siellä läpässä varmaan helpostikin aiheuttaa tuon.

Muut vähemmän tod. näk. veikkaukset tuon jälkeen - vika siellä potentiometrissä tai TPSssä.
MP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

pitää kokeilla puhdistusta, tehdas kunnostettu kaasuläppä kotelo 499, 1200 olis ihan uus :silly:

Likaa siis ihan siellä kaasuläppä kotelossa? noh, onpahan jotain tekemistä tänäkin iltana :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Nostelaanpas vanhaa...

TPS signaalin vikaa herjaa vieläkin, kerran tai toisen viikossa, enhän mä ole intoutunnut vaihtamaan, kun ainoa oire on valo mittaristossa. Mutta nyt vika muistissa on myös koodi p0120 (joka muuten on sama kuin signaalin vikakoodi) mutta nimellä "TPS kytkin". Taitaa tarkoittaa kaasupolkimen varressa olevaa potenttiometriä? ei tämäkään tunnu oireilevan yhtä poikkeusta lukuun ottamatta: kerran kaasu painettaessa nyki, ja ainoa vika koodi ole juuri tuo p0120 "tps kytkin".

Ennen sokeaa uusin osien räiskimistä olisi mukava hiukan varmistua...

Oli siellä pari tuntematonta vikakoodiakin, mutta tuskinpa mitään tarkoittavat.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

DaViega kirjoitti:Nostelaanpas vanhaa...

TPS signaali
Jospa se vaan tuulettelee vielä lätkäkullan takia! :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No voi ristus... Mä ehkä alitajuisesti olin HPK;n puolella :lol: Auto kiukuttelee tahallaan siis... Tää on joku psykologinen vika... :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Vanhaa takaisin ylös (kerrankin löysin jotain haulla :mrgreen: )

Tuo edelleenkin tulee säänöllisen epäsäännöllisesti, ja toisin kuin ennen, nyt jopa oireilee, vikakoodit on
P0120 ja
P1122 (joku tuntematon, en laittaisi hirveästi painoarvoa...)

Pitkät tausta tutkimukset vievät vikakoodin nimenomaan kaasupolkimeen, ja sen potentiometriin, otin laitoksen irti, en tosin saannut avattu kun oli niin perkeleen pienet torxit, aikani ravistelin ja taputin koteloa ja laitoin autoon kiinni hetken aikaa (4-5km) toimi moitteetta, mutta sitten tuli vikavalo ja meno meni tahmeaksi, samanlainen tunne, kuin ajasi automaattia joka hävittää kaikki tehot, kaasu poljin ei tuota reaktiota enemmän painettaessa ( ei tunnista asentoa tms.)

Onko kellään ollut vastaavaa vikaa ja onko korjaanutunnut polkimen vaihdolla, mistä uusia polkimia saa (ainoa vaihtoehto taitaa olla mega-auto?)

Ja kermana kakunpäällä, pitääkö tehdä sopeutus?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Mulla on aina korjaantunut hanskalokeron takana olevan liittimen "naaraspinnien" kiristämisellä, mulla on kuva liittimen paikasta albumissa.
Multa löytyy myös potikka purkuautosta jos herkistelyt ei auta.

edit: ai niin tuo olikin JTS, eli siinä on myös sähköinen poljin? No liittimen sijainti ja potikan malli voi olla eri kuin v6:ssa?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

P0220 Accelerator position sensor signal improbable
P0220 Accelerator position sensor above upper limit
P0220 Accelerator position sensor below lower limit
P0220 Accelerator position sensor no signal

múlla on:
P0120 Throttle-valve position sensor signal improbable
P0120 Throttle-valve position sensor above upper limit
P0120 Throttle-valve position sensor below lower limit
P0120 Throttle-valve position sensor no signal

Tuollaiset löysin, ja nämä taas vievät vikaa kaasuläppään... :S

Boshin varaosa numeron napsasin talteen: 0 280 752 231 (506), on sähkönen myös JTS;ssä. Perkele, ainoa elektroninen häikkä, joka löytyy koko autosta tällä hetkellä. Pitää kokeilla liittimet, sitten polkimen vaihto ja viimeisenä sitten läppäkotelo... josko purkuosan löytäisi jostain läheltä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Oma 147 meni kerran vikatilaan noiden samojen vikojen takia. Otin kaasuläppämoottorin irti, avasin kannen ja puhdistin hiilikalvon elektroniikkaspraylla. Tuo auttoi,,,

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

karmaiseva källähdys omalta puolelta... tuota en ole viellä tehnyt :oops: Jokseenkin se ilmeisin, mutta jotenkin vain jäännyt tekemättä. Pitäisi keksiä väli jolla tarkistaa tuokin.

Olen kait jossain kohtaa olettannut, että sitä ei saa auki tai jotain sinne päin. Tänään toimi normaalisti - valo tosin killui.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Päivitelläänpäs:

Kaasupoljin vaihdettu elektroniikan kera.
Kaasuläppäkotelo avattu, Tosi puhdas! hiukan kontakti spräytä tunnistimiin jotka liikkuvat hiilikalvoja vasten, samalla liitin ja kaasuläppäkotelo puhdistettu perusteellisesti.

Vika tulee takaisin, mutta vasta kuin matkaa taittaa sen 20km, nollaantuu parin päivän päästä (riippuu käynnistys kerroista)

1 asia jäi häritsemään, pisimmässä / ulommassa hiilikalvossa on selvä linja jossa kalvo menee siististi koko matkaltaan poikki, aivan kuin tehtaan jäljiltä, kuuluuko mennä näin?

Alkaa näyttää kaauläppäkotelon ostolta, ei kellään oli ylimäärästä :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ja lisää "väliaika tietoja"

Nyt autossa uusi kaasuläppäkotelo ja kaasupoljin. Kun kotelon vaihtoi, oli pari päivää (~40km) ilman että valo ei syttynnyt, mutta sitten taas törähti valo näyttöön. Syylliseksi alkaa paljastua liitin joka on kaasuläpän kyljessä, poistin vikakoodit, avasin liittimen laitoin pakkasen kestävää rasvaa ja otin johdon pois klipsusta joka on kiinni myös kaasuläppäkotelossa, nyt ajellu taas pari päivää ilman oireita. Jos vielä syttyy, niin pitää tarkistaa onko JTS:ssä hanskalokeron takana (niin kuin Toolmanin V6:ssa), puhdistaa ja kiristelee ne liittimet ja rupeaa metsästämään uutta liitintä moottorin johtosarjaan kaasuläpän kylkeen, joskohan onnistuisi mega-autossa (oletetaan, että Alfaan myydään irtoliittimiä ja pinnejä...)

Nyt sitten ylimääräisenä 1x Kaasupoljin ja 1x Kaasuläppäkotelo jotka kumpikin on sittenkin toimivia... :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

MakkiZ
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Elo 2013, 13:14
Car(s): 156 2.0 JTS -02
Paikkakunta: Kaarina

Re: TPS Signaali

Viesti Kirjoittaja MakkiZ »

Vanha topikki, mutta samaa vikaa. Oireet siis, että ajotietokoneen näyttöön ilmestyy teksti: Motor control system faliure go to dealer sekä moottorin kuva. Sama kuva kummittelee myös mittaristossa. Välillä vika poistuu ja välillä tiputtaa tehot noin 40 hevosvoimaan, jolloin on vaikeuksia päästä motarilla 120km/h vauhtiin. Joka kerta, kun tehot tippuvat auton sammutus ja uudelleen käynnistys auttaa. Ilmoitus tulee edelleen, mutta tehot palaavat. Aluksi epäivin pakoputken vuotoa. Pakari vuosi haitarikohdasta ja takaa. Epäilin, että lambdat saavat sieltä happea ja sekoilevat. Nyt on kuitenkin putki vaihdettu ja silti samat ongelmat jatkuvat.

Hommasin ODB-kaapelin ja dnecudiag antoi seuraavat vikakoodit:
P0120
Failed Component Code: Throttle Valve Potentiometer
Fault Symptom: Signal Not Valid
Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated
Fault Test State: Test not complete for this Error.
Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request
Event Count: 39 count
Environmental Condition One: Engine Speed: 1680 rpm
Environmental Condition Two: Relative Load: 36 %
Environmental Condition Three: Engine Coolant Temperature: 49.5 °C
Environmental Condition Four: Air Temperature: 21 °C
Environmental Condition Five: Throttle Valve Angle: 0 °
Environmental Condition Six: Battery Voltage: 11.21 volts

P1122
Failed Component Code: Throttle Butterfly Potentiometer Track 2
Fault Symptom: Signal Not Valid
Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated
Fault Test State: Test not complete for this Error.
Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request
Event Count: 39 count
Environmental Condition One: Engine Speed: 1680 rpm
Environmental Condition Two: Relative Load: 36 %
Environmental Condition Three: Engine Coolant Temperature: 49.5 °C
Environmental Condition Four: Air Temperature: 21 °C
Environmental Condition Five: Throttle Valve Angle: 0 °
Environmental Condition Six: Battery Voltage: 11.21 volts

Nyt olisi kiva saada tietoa mistä tuo kaasuläpänkotelo (jonka liitin ilmeisesti ongelma ollut ainakin muilla) sijaitsee. Koitin googlata minkä näköisestä mötikästä on kyse, ja ainakaan tälläista ei konehuoneen puolelta löytynyt: http://www.skruvat.fi/Saatoelementti-ka ... 02177.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Minun kohdallani ongelma ei esiinny vielä niin tiuhaan, kuin edellisillä. Auto saattaa toimia noin 100km ilman mitään oireita.

Auto on ollut minulla parisen viikkoa, ja kyllä näitä vikoja ainakin riittää. Tosin huoletonta Alfasta en odottanutkaan :) Onneksi foorumi kuitenkin vaikuttaa ERITTÄIN asiantuntevalta ja laadukkaalta!

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: TPS Signaali

Viesti Kirjoittaja willez »

Elikkä vika on "kaasuläpän asentotunnistin" Kuva

Kaasuläppäyksikkö jonka kyljessä on muovinen musta laatikko,johon tulee sähköliitin. Eli ilmeisesti tuon "tunnistimen" saa erikseen kaasuläppään. Eli jos tiedät missä ilmansuodatin on,niin seuraat imuputkea koneeseen päin. Pitäisi löytyä.

kvkjbsdfvbsdfvkl
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Marras 2012, 11:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Pori

Re: TPS Signaali

Viesti Kirjoittaja kvkjbsdfvbsdfvkl »

MakkiZ kirjoitti:Vanha topikki, mutta samaa vikaa. Oireet siis, että ajotietokoneen näyttöön ilmestyy teksti: Motor control system faliure go to dealer sekä moottorin kuva. Sama kuva kummittelee myös mittaristossa. Välillä vika poistuu ja välillä tiputtaa tehot noin 40 hevosvoimaan, jolloin on vaikeuksia päästä motarilla 120km/h vauhtiin. Joka kerta, kun tehot tippuvat auton sammutus ja uudelleen käynnistys auttaa. Ilmoitus tulee edelleen, mutta tehot palaavat. Aluksi epäivin pakoputken vuotoa. Pakari vuosi haitarikohdasta ja takaa. Epäilin, että lambdat saavat sieltä happea ja sekoilevat. Nyt on kuitenkin putki vaihdettu ja silti samat ongelmat jatkuvat.

Nyt olisi kiva saada tietoa mistä tuo kaasuläpänkotelo (jonka liitin ilmeisesti ongelma ollut ainakin muilla) sijaitsee. Koitin googlata minkä näköisestä mötikästä on kyse, ja ainakaan tälläista ei konehuoneen puolelta löytynyt: http://www.skruvat.fi/Saatoelementti-ka ... 02177.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Minun kohdallani ongelma ei esiinny vielä niin tiuhaan, kuin edellisillä. Auto saattaa toimia noin 100km ilman mitään oireita.

Auto on ollut minulla parisen viikkoa, ja kyllä näitä vikoja ainakin riittää. Tosin huoletonta Alfasta en odottanutkaan :) Onneksi foorumi kuitenkin vaikuttaa ERITTÄIN asiantuntevalta ja laadukkaalta!
Itsellä nuo vikakoodit ja oireet johtuivat perinteisestä 156 JTS ongelmakohdasta eli kahdesta isosta liittimestä jotka sijaitsevat kuskinpuolella moottoritilan takaosassa. Liittimien ehostuksella ongelma poistui.

MakkiZ
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Elo 2013, 13:14
Car(s): 156 2.0 JTS -02
Paikkakunta: Kaarina

Re: TPS Signaali

Viesti Kirjoittaja MakkiZ »

Kiitos vastauksista! Eilen juuri vaihdoin ilmansuodattimen, joten eiköhän tuo "mötikkä" löydy :) Itseasiassa sen liitintä taisin tänään vähän heilutellakin. Huomenna noiden kimppuun.

EDIT. Näyttää nuo akun voltitkin aika matalilta...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: TPS Signaali

Viesti Kirjoittaja DaViega »

P0120 parantui, kun kiristi kaasuläpän liittimet ja rasvasi ne huolella, pysyi monta kuukautta pois kunnes vaihdoin autoa välillä valo syttyi joka ikisellä kerralla, kun lähti ajelemaan, välillä taas viikon välein jne.

P1122 viittaa joko kaasuläpän tai polkimen kotelon sisällä olevaan 'rataan' jota vasten menee liuska samassa suhteessa kuin läppä aukeaa tai kaasupoljinta painaa, kummatkin on avattavissa ja puhdistettavissa ja liuska käännettävissä niin, että osuu rataansa paremmin.

Noista vikakoodeista... akkujännite 11.21v? vaikka kierrokset 1680 mutta kaasuläpän kulma 0 astetta ja sen verran lämmin, että taitaa olla ajossa moottori jarrutuksessa... matala jännite siihen nähden. muuten tuo koodi viittaa huonoon liitokseen, kuin väärään toimintaan läpässä tai kaasupolkimessa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin