156 1.8 T.S. ja pari kysymystä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

156 1.8 T.S. ja pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Mistä mahtaisi johtua, että veto tuntuu katoavan lämpimällä (>+80°C) koneella? Kylmänä ja vähän lämmenneellä moottorilla vetää kyllä oikeen mukavasti, sen minkä tuo nyt vetääkään, mutta moottorin lämmettyä normaalilämpöiseksi veto on ihan tuntuvasti heikompaa ja kaasuun reagointi myös. Liekö tämä ominaisuus vai mistähän vois vikaa mahdollisesti metsästää? Vikakoodeja ei ole. Tulpat, ilmamassamittari ja ilmanputsari on juuri vaihdettu. Jostain luin, ettei uudempaan moottoriin pysty tehdä enää kaasuläpän tai ECU:n resettiä, tai ettei se enää nollaa mitään. Pitääkö tämä paikkaansa? Toki oon resettiä koittanut tehdä foorumilta löytyvillä ohjeilla siitä huolimatta. Testerillä en ole koittanut resettiä tehdä.


Ja toinen kysymys koskee vinkuvaa ääntä jakopään tienoilta. Kuulostaa samalta kuin laturin aiheuttama vinkuna kaiuttimista. Ääntä ei heti kuulu, kun auton käynnistää, mutta kilometrin ajettua ääni alkaa kuulua kierrosalueella 1500-2500rpm. Äänen taajuus ei mielestäni juurikaan nouse kierrosten noustessa, mutta voimakkuus kyllä. Ääni tuntuu kuuluvan helpommin ajettaessa kuin paikallaan käytettäessä. Jakopää on tehty 2009 syksyllä (25 000km sitten) ja samalla on vaihdettu jakohihna, kiristin, ohjain, vesipumppu, apulaitehihna ja apulaitehihnan ohjainrulla. Olisko jollakulla kokemusta aiheesta? Lieneekö tähän oikeen muuta ratkaisua kuin vaihtaa osa kerrallaan uuteen alkaen tuosta apulaitteiden ohjainrullasta? :(

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Koitas ottaa lisälaite hihna pois, jos vinkuna loppuu.
Kompura(ilmastointi), laturi, kiristin.
Jos ei, noita turha miettiä.
Ilman laturia voit kyllä ajaa mutten mitäänpitkiä matkoja suosittele.
Vaikuttaako ilmastointi ääneen?
Onko akun kunnosta tietoa?

EDIT: Niin ja koittaisin tuota ruiskun puhdistusainetta.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Niin aivan. Hihnan poistollahan se tietty selviää onko vika ohjainrullassa tai muissa apulaitteissa. Ilmastoinnilla ei ole vaikutusta asiaan. Akku pyörittää kyllä hyvin, mutta akun tarkistussilmä kertoo, että akku olis kuollu, eli näyttää mustaa.

Valvolinen ruiskun puhdistusainetta laitoin pari kuukautta sitten.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Koitas ottaa lisälaite hihna pois, jos vinkuna loppuu.
Kompura(ilmastointi), laturi, kiristin.
Jos ei, noita turha miettiä.
... jos jakopää pitää ääntä vaikka apulaitehihna on pois niin ehkä kuitenkin asiaa kannattaisi vähän miettiä?? ( = jakopään koppa auki ja tarkistus mikä siellä vinkuu )

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Juu en välttämättä montaa kilometriä ajais, jos ääni todellakin jakopään hiluista tulee.


Täytyy tänään koittaa tutkailla asiaa tarkemmin jahka töistä ennättää.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Tarkoitin tietysti, että jos hihnapois vinkuu, ei kannata apulaitteita miettiä.
Silloinhan vika on huomattavasti pahempi.

Ääni vois viitata kyllä laturiin,
Joskus pyörittelin porakoneella irti olevaa laturia, kannattaa varmistaa suunta.
Vois kyllä äänikadota akunvaihdolla, jos laturi.
(oletko koittanut ladata koti laturilla täyteen, katoaako ääni hetkeksi.)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vaikuttaisi siltä, että vinkuna kuuluu joko apulaitehihnan ohjainrullasta tai kiristimestä. Apulaitteista joka tapauksessa (onneksi) :lol: Ilmeisesti kiristimen tms. laakeri alkaa lämmetä ja pitää tuota ulinaa tietyllä kierrosalueella. Ääni alkaa kuulua nopeammin mikäli ilmastointia pitää päällä ja kompura kuormittaa/kiristää remmiä entisestään.

Akun tarkastussilmä kertookin näemmä nykyään, että kaikki ompi ok. Eli vihreää näyttää ja mittarilla katsottuna jännitteetkin on ok.

Voisikohan tuo tehohävikki johtua jonkin asteisesta bensan saanti ongelmasta? Kylmällä koneella on rikastus käytössä ja tällöin vetää hyvin, mutta kuumalla moottorilla tulee jostain syystä väärää infoa moottorinohjaukselle? Tämä nyt tuntuisi ainoalta jotenkin mahdolliselta syyltä tuolle. Mitään vikakoodeja ei tosiaan ole joten paha mennä sanomaan olisko lambdoissa alkavaa vikaa. Mitenkäs tuo moottorin lämpötila-anturi. Missähän se mahtaisi sijaita?

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Lämpörila anturi, ylävesiletku moottorin perässä.
Ilmin ja moottorin välissä.

Alfadiag/fiateculla näkis mitä se ilmottaa lämmöiksi.

Itsellä oli saman tapaisiaongelmia vuosi sitten, korjaantui cleanerilla.
(vikakoodi, seoskorjaus multipliaktiivinen)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Okei kiitoksia, eli tuo termarikotelon kyljessä oleva on se. Näin epäilinkin, mutta piti varmistaa. Ottaakos auton lämpömittari samalta anturilta tietonsa, vai eiköhän sille ole jossain omansa?

Pystyykös FiatEcuScan:in täysversiolla tekemään ECU resettiä? Alfadiag kun ei toimi omalla OBD>USB -laitoksella, eikä viittis ostaa tuota FES:iä, ellei sillä tuota kykene tekemään. Itellä siis demo-versio käytössä.

Otin tuossa äsken apulaitehihnan pois ja tuntuisi olevan pieni välys ohjairullan laakerissa, eli se sitä ääntä aiheuttaa mitä todennäköisimmin. No, nyt uskaltaa taas ajaa, kun tietää mistä ääni tulee. :-D Pitää vaihtaa ko. osa ensviikolla.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Noista resetoinneista en kyllä tiedä mitään,
ei kyllä pistäny reset nappula silmään.

Fiatecu toimii mulla ainakin obd2-usb kaapelilla ongelmitta.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

FES tosiaan toimii ihan hyvin tuolla ELM kaapelilla, mutta Alfadiag ei tue sitä lainkaan.

Anyway! Löytyipäs muistista vikakoodi P0606 - Powertrain: Control Module Internal Performance.
Vika ei heti ainakaan tullut takaisin, tiedä sitten milloin tuokin on tullut. Viittaisi vissiin ECUn toimintaan? Pitää seurata tuleeko tuo takaisin jossain vaiheessa. FiatEcuScan ei tuota näyttänyt lainkaan, mutta toinen ohjelma löysi tuon tallennetuista koodeista. Liekö sitten ollut siellä jo vuosia.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

en tiedä mistä sait koodin selityksen?
mun kataloki kertoo,
p0606 ecm/pcm processor

joka kai viittaa johonkin ecun valvontajärjestelmään.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Selityksen antoi tuo softa jota kokeilumieles testailin (ProScan). Vissiin tuo internal performance tarkottas juurikin ECUn prossua mitä netin syövereitä tutkin. Tuolla softalla näki kolmet eri vikakoodit. Permanent codes, stored codes ja pending codes. Ja tuo vikakoodi oli juurikin noissa tallennetuissa koodeissa. Ammattikoulun testerilläkään ei edes saanut näkymään tuota, eikä FiatEcuScan myöskään sitä löytänyt. Lienee ollut edellisellä omistajalla tuo tai joskus, kun moottorin vikavalon pitäis tuosta herjasta syttyä samantien. Ilmeisesti saattaa tulla kovalla pakkasella tai helteellä, eikä automaattisesti tarkota, että ECU olis vaihtoa vailla. :)


Eikö kellään olis mitään teoriaa, mistä tuo lämpimän koneen tehohävikki voisi johtua? :mrgreen:

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

saitko resetoitua sen ecun?
Millä/miten?

Pitäs kans koittaa resetoida.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

En onnistunut resetoimaan, mutta vikamuistin tyhjensin toki. Pitänee käydä koittamassa tuota resetointia paremmilla laitteilla, kunhan tässä ennättää.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Uskaltaakos tuolla ajella, jos nyppää etummaisilta lambdoilta piuhat pois? Eikös tuossa Euro3 konessa ole kaikki lambdat samanlaisia laajakaista lambdoja?

Sain ilmeisesti lambdalta piuhan murtumaan, kun liitintä putsailin. Ja nyt on mukavasti tyhjäkäynti epätasasta ja katkoksia vedossa. Moottorin vikavalokin tykkää tuikutella ja palaa. Vikakoodia pukkaa sytytys katkoksista eri sylintereissä ja lambdojen koodeja tulee tasaseen. Ei pitäs koskea, kun ne toimii... :roll:

E: Jaa, eipä ne kait laajakaista lambdoja vissiin olekaan.

Vastaa Viestiin