159 2.4 JTDm ohut vääntö pintakaasulla

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Billie kirjoitti:No nyt taas alkoi ongelmat 159 2.4 JTDm 210. Pientä nuukahtelua, teho katoaa hetkeksi, tasakaasulla ja kiihdytyksen alussa mutta sitten lähtee normaalisti.
Samoilla oireilla alkoi tuossa omassakin härvelissä kunnes lopulta syttyi moottorin häiriövalo.

No otin EGR:n pöydälle:
http://kuvablogi.com/nayta/2667533/
Ja reilu 5:n vuoden käytön jälkeen sisukset näyttää tältä:
http://kuvablogi.com/nayta/2667535/
Kun pitäs näyttää tältä:
http://kuvablogi.com/nayta/2667534/

Palikat takaisin nippuun ja vikakoodin nollaus ja taas toimii :mrgreen:

Nyt mua vähän ihmetyttää miks noita EGR:ä on vaihdeltu niin tiuhaan kun pääosin sen
reistailun syynä on vaan nokeentuminen,joka on putsattavissa eikä hommanakaan ole kovin kummallinen ja hoituu tunnissa.

Mulla on P-box ollut paikallaan liki uudesta lähtien,eikä ole aiheuttanut ongelmia katsastuksessakaan niinä parina kertana mitä tuota on tarvinnu leimata.
Takuisiinhan se vaikuttaa vaan moottorinohjauksen osalta,millä taas ei oo paskan väliä kun P-Boxin takuu oli pitempi kun auton takuu :mrgreen:

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

No mie tein tällä lailla:

http://www.vectra-c.com/forum/showthread.php?t=45867

Ja sinne jäi vikakoodit.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Jönsson kirjoitti:EGR-venttiilin vaihdon yhteydessä autooni laitettiin peltilaippa, jossa on neljä lyijykynän mentävää reikää, osittain tukkimaan pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Alfa 159 2,4 JTD 200 hv muuttui tällä toimenpiteellä 1000 kierroksesta alkaen vääntäväksi voimanpesäksi, joka vetää kolmosvaihteella tyhjäkäynnistä alkaen kakomatta ja reippaasti, kun kaasupoljinta vähän näyttää. Nähtävästi pakokaasu ei ole parasta mahdollista polttoainetta, kun sen kierrätyksen osittainenkin estäminen tekee onnettomasta ja ponnettomasta unikeosta virkeän voimanpesän.

Asennuksen jälkeen en nollannut keskikulutusmittausta. Viikon päästä oli keskikulutus laskenut desilitralla, nyt jo kolmella.

Lisää aiheesta...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8096&start=400
Nyt, kun tämä aihe on taas tullut pinnalle, niin täytyy sanoa, että ei ole enää 1000 kierroksesta alkaen vääntävä voimanpesä, vaan entisenlainen vitkastelija, jossa ahtopaineen nousua pitää odottaa kuin 70-luvun Turbo-Saabissa ja kulutuskin on samaa luokkaa. Tämä siis reilut 30 000 km. egr:n osittaisen tulppaamisen jälkeen.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

hjpp kirjoitti:No mie tein tällä lailla:

http://www.vectra-c.com/forum/showthread.php?t=45867

Ja sinne jäi vikakoodit.
Nojoo,solenoidin jumittaminen varmaan aiheuttaa Egr:n vaihdot,kun korjaamot ei varmaan ala aukomaan noita.
Onkos niillä joilla noita vaihtoja on tehty vaihdettu koko EGR vaiko pelkkä solenoidi?

Täytyypä tehdä vielä tuokin kun solenoidin saa helposti pois purkamatta koko EGR:ää

Edittiä:Tuli purettua tuo solenoidikin ja ihan mustaa nokipaskaa täynnä sekin oli.
Kunnon putsaus ja rasvaus lithium-teflon rasvalla ja takaisin nippuun.
Nyt lähtee taas kuin hauki rannasta :mrgreen:

Btv.kannattaa muuten kopauttaa se mäntä solenoidista sellasella alustalla ettei tartte osia ettiä magneetin kanssa pitkin tallia :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Putsasinpa minäkin omaani ja täysin jökkelissähän se solenoidi oli. Jostain ihmeen syystä tuossa ei näytä olevan minkäänlaista tiivistystä joten ihmekös se jos ei pitkään toimi.

Joku jahnukainen oli EGR:n jo ehtinyt tulppaamaankin mutta tuossa koneessa se taitaa aina sytyttää merkkivalon. Tulppaus oli ilmeisesti tehty kahteen kertaankin sillä venttiilin sisältä löytyi pakoaukon reiän kokoinen hapero peltilätkä :shock: Oli kait palanut puhki ja lähtenyt liikenteeseen, onneksi ei mennyt koneeseen.

Uusi venttiilihän maksaa eBayssa vähän toista sataa joten seuraavalla kerralla voisi jopa panostaa uuteen, mutta katsotaan nyt kauanko tuo huollettu pelaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Mulla EGR ohjelmoitu pois käytöstä. Hyvin pelaa, 10tkm ajettu. Saa tehtyä myös niin, että EGR avautuu esim tyhjäkäynnillä ja sulkeutuu heti kun polkimeen koskee. EGR vaihdettu muistaakseni kolme kertaa kahteen vehkeeseen... ei ikinä enään.

Kannattaa myös kokeilla Diesel koneelle tarkoitettua Cleaneriä, jolla voi saada tekohengitystä hetkeksi. Pitää vain olla oikeanlaista. Talveksi tarkoitettu jäätymistä estävä Diesel treatment vain pahentaa tilannetta ja nopeasti. Suuttimien putsaukseen tarkoitettu cleaner toimi hyvin.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

mailman lopun vehje toi egr.
No, dieselhän on työkone,

Just purettiin 04 volvo, ajettu 170tkm
(vaikea kuvailla paskan määrää.)

En ihmettele, enämiks nyky diesel jestä.
(käytöstähän kiinni)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

alfista kirjoitti:Mulla EGR ohjelmoitu pois käytöstä. Hyvin pelaa, 10tkm ajettu. Saa tehtyä myös niin, että EGR avautuu esim tyhjäkäynnillä ja sulkeutuu heti kun polkimeen koskee. EGR vaihdettu muistaakseni kolme kertaa kahteen vehkeeseen... ei ikinä enään.

Kannattaa myös kokeilla Diesel koneelle tarkoitettua Cleaneriä, jolla voi saada tekohengitystä hetkeksi. Pitää vain olla oikeanlaista. Talveksi tarkoitettu jäätymistä estävä Diesel treatment vain pahentaa tilannetta ja nopeasti. Suuttimien putsaukseen tarkoitettu cleaner toimi hyvin.
Missä ohjelmointi on tehty,lämpeneekö kone normaalisti,mitä kustansi?

En mä tuota EGR:ää pidä minään kauheena ongelmana jos se tuossa omassa toimi 5-vuotta ilman ongelmia.Eikä tuo nyt kauhee vaiva oo putsata kerran vuodessa tai vaikka useamminkin.
Tuntuu siltä,että EGR ongelmia on ollu enemmän tuoreemmissa nokipoltollisissa härveleissä.

Forte-käsittelyä polttoainejärjestelmään tuntuvat korjaamoilla suosivan,jopa niin,että suodatin täytetään Fortella ja ajetaan sitä raakana suuttimille ja kiertoon.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai koneen ainakaan huonommin pitäisi lämmetä jos EGR on poissa käytöstä? Kikkareen idea kai on sopivissa olosuhteissa pudottaa palolämpötiloja ja samalla typen oksideja. Venttiili ei taida normaalistikaan aueta ennen kuin kone on suunnilleen normaalilämpöinen?
beetta julia kirjoitti:No, dieselhän on työkone
Totta, mutta onneksi yleensä vähän 1.8 ompelukonetta riskimpi :wink: Nimim. Oli molemmat peräkkäin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Rasvis kirjoitti:Ei kai koneen ainakaan huonommin pitäisi lämmetä jos EGR on poissa käytöstä? Kikkareen idea kai on sopivissa olosuhteissa pudottaa palolämpötiloja ja samalla typen oksideja. Venttiili ei taida normaalistikaan aueta ennen kuin kone on suunnilleen normaalilämpöinen?.
Palolämpötilat on kuitenkin aika paljon korkeempia kuin moottorilämpö ja nykynakuissa pakokaasut kaiketi jäähdytetään lämmönvaihtimessa ennen EGR:ää,joten jos EGR on tulpattu tai poistettu käytöstä,niin pakokaasuista tuleva hukkalämpö ei myöskään siirry lämmönvaihtimen kautta koneeseen.
Sitä mä en tiedä kuinka hienostuneesti nykynakuissa EGR:ää ohjataan,mutta hukkalämpöjen puutteen takia nykynakuissa on monesti hankaluuksia saada moottorilämpöjä ylös.
[mutuilee hän] :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kattos pirua, siellä on lämmönvaihdinkin. Aina oppii uutta!
eLearn kirjoitti:OPERATION
The fuel injection control unit, with coolant temperature > 20° C and engine speed of between 800 and 3000 rpm, drives the E.G.R. solenoid with a square-wave signal.

The change in this signal allows the EGR coil to move a plunger and thus adjust the flow of burnt gases from the exhaust manifold to the intake manifold; two results are thus obtained:

less air is introduced;
combustion temperature is reduced (due to the presence of inert gases) to reduce NOx (nitrogen oxide) production.
The engine control unit is kept constantly informed of recirculated gas quantity by information from the flow meter. If the intake of a certain amount of air (Qam) rpm is required at a certain rpm and the amount sent by the flow meter (Qar) is less, the difference (Qgr) is the recirculated gas quantity.

Qam - Qar = Qgr

Qam - Theoretical air quantity in memory

Qar - True air quantity

Qgr - Recirculated gas quantity

The atmospheric pressure signal is used when controllling the EGR valve to recognize when the car is driving at altitude and so reduce the quantity of recirculated gas and prevent the engine from producing fumes.
Korjaamomanuskan mukaan venttiili on siis kiinni kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on korkeampi kuin 20 astetta. Tuohon lämpötilaan asti tulppaamisella ei pitäisi olla merkitystä mutta siitä ylöspäin voi kyllä ollakin. Lainaus on 1,9 16v:n toimintaselostuksesta mutta varmaan 2,4 20v toimii samalla tavalla, tuo pikkuvelihän on periaatteessa sama kone josta on vain sahattu lohkosta yksi muki pois.

Toissa talvena ajelin vielä Pösö 406 HDi:llä eli commonrail-nakulla jonka EGR:n tulppasin kun kärry ei mennyt enää kärytestistä läpi. En huomannut lämpiämisnopeudessa mitään eroa mutta en toisaalta tiedä oliko tuossa edes lämmönvaihdinta.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin