Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

GTAn kytkin ottaa ihan pohjassa kiinni ja täristää selkeästi. Eli on aika vaihtaa kytkin. Ajattelin samalla laittaa voimansiirtoon Q2 hengessä kitkalukon tai TorSenin. Onko kokemuksia missä teettää ja mikä on kustannus? (osat ja työ) Minkä tyyppinen lukko kannattaa laittaa?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Äkkiseltään ulkomuistista ja haulla kikkailen lukko 600 euroa ja asennus about saman verran, joko Muukkosella tai vaikkapa Carpojilla.

Anyway, pisteet himaan jo pelkästä ajatuksesta :-D

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Töineen reilun tontun satsaus tuo Q2.
Muukkosen kautta tilailin ja oli tuo Rollen mainitsema
reilut 600e + työt jotka teetin Car-Pojilla.
Varmaankin Euroopasta saa halvemmallakin osan.

Suosittelen. Hanki se ja tule ensi vuonna nöyrtymään
kakspuolikkaalle ratapäivillä.. :lol:
Tai no, tänä vuonnakin vielä ehtii.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Ainakin joku aika sitten tuo Q2 oli selvästi järkevin vaihtoehto GTA:n lukoksi kun hintakin oli reilusti edullisempi kuin tarvikelukot (esim. Quaife).

Tällä hetkellä näyttää esim. EB Spares myyvän Q2:ta hintaan £315 + toimituskulut eli tämän hetken kurssin mukaan n. 370 eur + tk.

http://www.ebspares.co.uk/alfa156/more_ ... m?id=EB226

[edit: tuo hinta näytti olevan ilman VAT:ia eli muistaakseni 15% vielä tuohon hintaa päälle eli n. 425 eur + tk. tulisi hinnaksi]
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Portti kirjoitti:Ainakin joku aika sitten tuo Q2 oli selvästi järkevin vaihtoehto GTA:n lukoksi kun hintakin oli reilusti edullisempi kuin tarvikelukot (esim. Quaife).

Tällä hetkellä näyttää esim. EB Spares myyvän Q2:ta hintaan £315 + toimituskulut eli tämän hetken kurssin mukaan n. 370 eur + tk.

http://www.ebspares.co.uk/alfa156/more_ ... m?id=EB226

[edit: tuo hinta näytti olevan ilman VAT:ia eli muistaakseni 15% vielä tuohon hintaa päälle eli n. 425 eur + tk. tulisi hinnaksi]
Enpä ollut tsekannut EBsparesilta, vaikuttaa aika vahvalle vaihtoehdolle. Pitänee varmaan tilata noi 58 punnan differentiaalin laakerit?

Pitää huomenna soitella liikkeisiin, saa nähdä mitä keksitään sille kytkimellekkin hintaa. Heikalla on 270, saas nähdä mitä muut ovat osalle hintaa keksineet.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

silverine kirjoitti:Töineen reilun tontun satsaus tuo Q2.
Muukkosen kautta tilailin ja oli tuo Rollen mainitsema
reilut 600e + työt jotka teetin Car-Pojilla.
Varmaankin Euroopasta saa halvemmallakin osan.

Suosittelen. Hanki se ja tule ensi vuonna nöyrtymään
kakspuolikkaalle ratapäivillä.. :lol:
Tai no, tänä vuonnakin vielä ehtii.
Saatan hankkia tasoitukseksi ja lisäpainoksi 330 mm jarrut, että saa vähän lisämassaa autoon. Silverinen paljon kehuttu 2,5 rataohjus suorastaan huutaa Brembon nelimäntäisiä 305 mm jarrusatuloita, levyjä ja paloja?!?

Jos remppa toteutuu kaikessa suunnitellussa laajuudessaan (ja kalleudessaan) tulee kaupan normi tasauspyörästö ja erittäin kiinnostava GTA jarrusetti (vuoden vanhat levyt ja palat).. noh, katsellaan miten etenee.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Hehe, hyvin on pysähtynyt...ainakin vielä toistaiseksi... :wink:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuohon pakettiin Q2:n lisäksi kannattaa ottaa tarvittavat tiivisteet, uudet poskilaakerit sekä perän shimmirengas sarja, eli hankinnat ei rajoitu vain tuohon lukkoon :wink:

- Q2 LSD differential - 0055208952
- Seal - 40004430
- Seal - 40004910 x2
- Bearings - 007655061 x 2
- Shim kit - 0095720273

Noilla kai pärjää...

Numerot poimittu useasta eri lähteestä, joten ei välttämättä aivan oikein. Pitää tarkastaa Eperistä tai pakettien kyljistä tallilla :wink:

EDIT: oli shimmit kahteen kertaan...
Viimeksi muokannut Keltsi, 18 Elo 2009, 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Keltsi kirjoitti:Tuohon pakettiin Q2:n lisäksi kannattaa ottaa tarvittavat tiivisteet, uudet poskilaakerit sekä perän shimmirengas sarja, eli hankinnat ei rajoitu vain tuohon lukkoon :wink:

- Q2 LSD differential - 0055208952
- Seal - 40004430
- Seal - 40004910 x2
- Bearings - 007655061 x 2
- Shim kit - 0095720273
- Rings - 95720273

Noilla kai pärjää...

Numerot poimittu useasta eri lähteestä, joten ei välttämättä aivan oikein. Pitää tarkastaa Eperistä tai pakettien kyljistä tallilla :wink:
Seuraavat osat on tulossa, mitä ei saanut hyllyltä oli noi oil sealit. Onko ihan välttämättömät (vaihteiston öljyn tiiviste?)

- 00552 08952 (1 x LSD)
- 00076 55061 (2 x differential bearings)
- 00144 60880 (2 x oil seals) (ei tulossa...)
- 00400 04910 (1 x differential seal)
- 00400 04430 (1 x differential seal)

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

EBsparesilta sanoivat tehneensä noita ~50 ja kerran oli tarvittu shimmi kittiä.
V-tyyli kirjoitti:
Keltsi kirjoitti:Tuohon pakettiin Q2:n lisäksi kannattaa ottaa tarvittavat tiivisteet, uudet poskilaakerit sekä perän shimmirengas sarja, eli hankinnat ei rajoitu vain tuohon lukkoon :wink:

- Q2 LSD differential - 0055208952
- Seal - 40004430
- Seal - 40004910 x2
- Bearings - 007655061 x 2
- Shim kit - 0095720273
- Rings - 95720273

Noilla kai pärjää...

Numerot poimittu useasta eri lähteestä, joten ei välttämättä aivan oikein. Pitää tarkastaa Eperistä tai pakettien kyljistä tallilla :wink:
Seuraavat osat on tulossa, mitä ei saanut hyllyltä oli noi oil sealit. Onko ihan välttämättömät (vaihteiston öljyn tiiviste?)

- 00552 08952 (1 x LSD)
- 00076 55061 (2 x differential bearings)
- 00144 60880 (2 x oil seals) (ei tulossa...)
- 00400 04910 (1 x differential seal)
- 00400 04430 (1 x differential seal)

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

No, ei noi shimmit pakolliset ole mikäli molemmat perät on täysin samoilla mitoilla. Itselleni ne kuitenkin otin, kun ei ollut muutamaa kymppiä kalliimpi investointi... Sarja sisältää 20 kpl renkaita 1.00 mm -> 2.00 mm, 0.05 mm välein, joten mielestäni tuo hinta oli jopa halpa.
"No smoke => no power => no hope"

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Säätäminenhän on mahdotonta jos laatikkoa ei ota pois paikoiltaan. Jos laatikko on pöydällä, kannattaa tietenkin aina säätää laakerien esikireys, koska perämurikan mitat saattavat hiukan poiketa alkuperäisestä, varsinkin jos noi levyt on noin halpoja?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Laskussa lukee 25.50 € noiden renkaiden kohdalla ja näitä(kään) en (yllätys, yllätys) hommannut Deltan kautta...

Oman Alfan tapauksessa pitää ottaa laatikko pöydälle asti, joten hammaskosketuksen säätö onnistuu helposti.
"No smoke => no power => no hope"

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei hammaskosketusta voi säätää, se on aina oikein, levyillä säädetään ainoastaan poskilaakerien esikireys!

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Keltsi kirjoitti:Laskussa lukee 25.50 noiden renkaiden kohdalla ja näitä(kään) en (yllätys, yllätys) hommannut Deltan kautta...

Oman Alfan tapauksessa pitää ottaa laatikko pöydälle asti, joten hammaskosketuksen säätö onnistuu helposti.
hmm. Eipä tullut shimmejä tilattua ebn vakuuttelujen ansiosta. Saas nähdä..

deltassa meinasin teettää, kun ei ole tiloja riipiä laatikkoa pöydälle.. (olisikohan taitojakaan :/)

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

seppo kirjoitti:Ei hammaskosketusta voi säätää, se on aina oikein, levyillä säädetään ainoastaan poskilaakerien esikireys!
Joo, tuli kiireessä valittua väärä sanamuoto :oops: Jäänyt pahasti takaraivoon takavetoisen perän shimmaamiset...

Osaatkos Seppo sanoa on löytämäni kaava(155V6) S=P-H+0.12 pätevä tähän?
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Osia saapunut. Pistetään lisää infoa, kunhan on saatu paikalleen. Jarrupalat tulee jälkitoimituksena...

EB Sparesilla oli Brembon originaali satulat siinä jarrusetissä (330 mm satulat).

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Noniin, nyt on osat paikoillaan.

Muutokset:
- Etusatulat & levyt: 305 mm --> 330 mm
- Uusi kytkin ja työsylinteri
- Q2 kitkalukko asennettu
- redline vaihteistoöljyt

Nopean tutustumisen perusteella vaihteisto toimii hieman pehmeämmin, kytkin toimii kuin ajatus. Pitää tyhjentää vanhat osat kontista ja testailla vähän q2 toimintaa ja kuluttaa jarruihin hyvä kontaktipinta.

Kaiken tämän kalliin remontoimisen jälkeenkin (ainakin vielä) hymyilyttää, kun sai auton takaisin.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Asiaa!
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Onnittelut ja tervetuloa Q2 leiriin.

Itse ainakin ajelin pari päivää sitten tälläinen ilme :twisted: naamalla kun satoi ja oli mukavaa mutkapätkää. Tiukoista mutkista sai kiihdyttää täydellä kaasulla ulos. Poissa oli sutiminen ja linjalta ajautuminen 8) Hirvesti en viitsi revittää yleensä.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Palaanpahan vielä tähän poskilaakereiden esikireyden säätämiseen, kun kerran eilen ehtoolla tuli moinen homma suoritettua. Useamman mittauksen ja laskennan kautta lopputuloksena oli, että alkuperäinen shimmirengas jäi 0.05mm ohueksi tuohon uuteen perään.

Se olisiko tuolla mitään merkitystä onkin sitten eriasia, pistin kuitenkin uuden shimmin.

Enään odotellaan kampiakselin stefaa, niin pääsee ähräämään laatikkoa takaisin paikoilleen :)
"No smoke => no power => no hope"

JLM
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja JLM »

Nythän on niin että kytkin huutelee tuntiensa tulevan pian täyteen. Elikkäs jos sen Q2:n haluaa, niin nyt se on laitettava tai saa jäädä koko juttu. Kukahan moisesta toimenpiteestä Hämeenlinnassa tai lähistöllä suoriutuisi?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mikäli Hämeenlinnasta/nurkista tälle tekijämiehen jostain löydät, niin postaa se ihmeessä tänne. Varmaan jossain vaiheessa ajankohtaista itselläkin. Tietty pitäishän tuo saada ensin käymään, ennenkuin kytkintä murehtii... :crazyeyes:

JLM
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja JLM »

Onko toi niin mahdoton duuni, kun ei tunnu kiinnostunutta korjaamoa paikkakunnalta löytyvän. Keltsi, operoitko itse? Jos joku haluaa mainetta ja kunniaa sekä varsinkin rahaa niin ilmoittautukoot..

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jep, pikku puuhastelua ihan vaan omaksi iloksi. Vapaa-ajat menee lähinnä noiden omien projektien parissa, mutta välillä pyrkinyt auttamaan myös muita (riippuen homman laajuudesta). Omaan JTD:hen tosiaan tuli Q2 asennettua, mutta on sen verran suuri homma, varsinkin kytkimen vaihdon kanssa, että nostan tässä tapauksessa kädet pystyyn...

Oletko kysynyt Kantolan Auto ja Mp-huollosta?
"No smoke => no power => no hope"

JLM
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja JLM »

Löytyi urhoollinen ja Alfaa pelkäämätön asentaja JT huollosta. Enää siis tarvii saada kilkkeet Italiasta ja vankkuri Vanajantielle..

JLM
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja JLM »

Poskilaakereista: Juttelin parinkin arvostetun Alfaosaajan kanssa Q2:sen asentamisesta. Kumpikin oli mieltä ettei ne poskilaakerit rikki tapaa mennä ja kun vanhoja käyttää välyksetkin on kunnossa. Uskommeko..

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Koska itse tasauspyörästö vaihtuu toiseen, muuttuu myös laakereiden välys. Elleivät ole tehtaalla koneistaneet Q2:sta täsmälleen samoihin mittoihin vanhan tasauspyörästön kanssa, itse suhtaudun moiseen erittäin suurella varauksella...

Voihan Q2:sen kasata myös vanhoilla laakereilla, mutta pitää olla hyvät ulosvetäjät joilla saa laakerit irti niitä vahingoittamatta. Toisaalta, maksaako vaivaa, uudet laakerit ei hirveitä maksa ja ne on kuitenkin uudet...

Itse en edes harkinnut vanhojen laakereiden käyttämistä enkä kehtaisi moista edes suositella :crazyeyes:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja silverine »

Sitten on myös eräs tapaus jossa toinen poskilaakeri on/oli uusi ja toinen alkuperäinen(Muukkonen unohti paketista toisen)...
4 vuotta on kestänyt viritys, kopotikop.
Viimeksi muokannut silverine, 15 Touko 2012, 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^^Multa löytyisi hyllystä sopurahaan uudet poskilaakerit niin ei tartte vanhoilla kasailla.;)

JS

JLM
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja JLM »

Asia selvä: Laakerit vaihtoon, puhukoot mestarit mitä puhuu.. Jalamari, haluutsä laakereistasi eroon. Heikan sopuraha olis 30 euroo pala..

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

No onpas hinnat tullut alas siitä kun nuo olen ostanut. Jos vähän pudotetaan 50€ pari.

JLM
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja JLM »

Muutaman päivän Alfa ollut taas ajossa. Q2 on pätevä laite. Auto ei vetele kiihdytyksessä ja kurviin voi painaltaa entistä vapautuneemmin.. Varsinaisesti suurta ihmetystä aiheuttaa kumminkin se että v6:ssa voi olla kevyt kytkin.

teletappi
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Loka 2012, 22:18
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja teletappi »

Nostellaanpa vanhaa ketjua. Rohkenenko tiedustella, paljonko Q2:n asennus töineen ja kaikkine hilppeineen tuli maksamaan? Kommenteista päätellen satsaus kuitenkin kannatti?

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Toi V-tyylin auto on nykyään mulla. Pitäis kuittejakin löytyä tuosta edellisen omistajan tekemistä muutoksista. Yritän jossain vaiheessa etsiä Auto toimii edelleen moitteetta voimansiirron osalta lukuunottamatta vissiin pääsylkkyä koska poljin putoaa pohjaan kun on pitkään ajamatta... myös kytkin alkaa olemaan vaihtokunnossa.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Miten kytkin oireilee?

Mulla on uus kytkin mutta pääsylinteri (laiskuutta) vanha. Ilmaamalla häviää kaikki huonon kytkimen oireet.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Rallattaa huimasti poljin ylhäällä, oisko painelaakeri. Samalla ajattelin sit vaihtaa koko setin kun kerran on jo kohta satatonnia rullattu.... Täytyykin piruuttaan ilmata sitä ja kattoo et onko muutosta. Rallatteluun ei tietenkään tehoo. Mut nyt ois aikaa kun menee taas vaihteeksi maalarille....

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Rengaskoko on siis sama kun mun bridgestoneissa. Vanteen ET on aika järkky, mahtuuhan noissa brembot olemaan välissä.

Elikkäs varmaan sitten menee talven to-do listalle nuo varret...

teletappi
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Loka 2012, 22:18
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja teletappi »

teletappi kirjoitti:Nostellaanpa vanhaa ketjua. Rohkenenko tiedustella, paljonko Q2:n asennus töineen ja kaikkine hilppeineen tuli maksamaan? Kommenteista päätellen satsaus kuitenkin kannatti?
Itse itselleni vastaten; Muukkosen verkkokaupassa näyttäis olevan Q2 asennettuna €1,287.15 http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... rential-q2

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Finest »

Nosto!
Helical vai Plate -tyyppinen?
Katuajo myös talvella käyttötarkoituksena..

Edit: joo-o, olipa typerä kysymys, kun oikeastaan vastauskin on alapuolella.
Metsästetään siis ATB:tä..

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Finest »

Oliko kukaan asentanut Torsenia, Quiafea tai vastaavaa 5-v laatikkoon V6:een?
Tänään otin irti ja mittailin tasauspyörästöä ja vertailin netistä tulostamiini Quiafen mitallisiin kuviin.
Englannin foorumeilla olisi tieto, että sama kuin esim 156 2.5 V6, sopisi.
Ja kyllähän se siltä vaikuttaa tönäritiirailujen jälkeen :-D

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja willez »

Eikö bussot ole aina 6-lovisia ?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ei ole.
156 v6:sia on 5-pykäläisenä ainakin alfaownersin mukaan..

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eiköhän se kutoskoneisen GTV:n aski ole sukua c503:lle kuten c530:kin (vai mitä sarjaa siinä se aski on?) - niiden tasauspyörästö on samoilla mitoilla kuin noissa uudemmissa eli esmes Q2:nen passaa (5-vaihteiseen) c503:seen, ihan itse on tullut vertailtua asia. Ja vois se Q2:nen olla ihan Quaifen tekemä...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Hetkinen.

Minulle juuri jokunen aika sitten täällä runnottiin väkisin läpi uskomus, että sitä nimen omaa EI ole 5-lovisena muualla kuin Latviasta tuotu romu?
Itsehän nimittäin olin tuossa käsityksessä alunperin, että olisi myös 5-lovista... Joka torpattiin aika monen toimesta.

Eli nytkö sitä sitten onkin? :lol: :mrgreen: :silly:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Finest »

-HH- kirjoitti:Eiköhän se kutoskoneisen GTV:n aski ole sukua c503:lle kuten c530:kin (vai mitä sarjaa siinä se aski on?) - niiden tasauspyörästö on samoilla mitoilla kuin noissa uudemmissa eli esmes Q2:nen passaa (5-vaihteiseen) c503:seen, ihan itse on tullut vertailtua asia. Ja vois se Q2:nen olla ihan Quaifen tekemä...
Laatikko on tallin lattialla, joten varmistelua toi mittaus oli. Hintaa palikalla kuitenkin on mukavasti..
Ihan helposti ei löytynyt netistä tietoa sopivuudesta, sen verran harvinainen versio TB on esim. Englannissa.
Eberissäkään ei ole suoraan OE numeroa tasauspyörästölle.

Olisin vaihtanut samoin tein 6-v laatikon, jos se olisi suoraan sopiva, pidemmän suurimman vaihteen takia.
Vertailin 166 3.0:n 156 2.5:n laatikoita nykyiseen.
Eroja "maljassa"/kiinnitys moottoriin, siirtovivusto on ns. toisin päin, takaosan kannatus.
156:n kanssa tasauspyörästön kotelo on samanlainen -> vaihdettavissa, Gtv saa nopeustiedon sieltä.

Ei Torsenin tai Quaifen tekeleissä ole käytännön eroa.
Lähinnä torquebiaseissa ja esijännityksen määrässä voi olla joitain heittoja.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jos kiinnostaa Q2:n sopivuus, niin nappaa se sun murikka kyytiin ja tule pyörähtämään tallilla;) Mulla on siellä irrallaan Q2:n tieltä irrotettu tasauspyörästö..
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Finest »

Keltsi kirjoitti:Jos kiinnostaa Q2:n sopivuus, niin nappaa se sun murikka kyytiin ja tule pyörähtämään tallilla;) Mulla on siellä irrallaan Q2:n tieltä irrotettu tasauspyörästö..
Täytyy soitella jossain välissä. Mitään laakereita yms. en ole vielä purkanut pois.
Piti niitä shimmirenkaitakin kysyä, jos on jäänyt ylimääräisiä, sekä siitä asennuksesta.
Eli hammaskosketuksesta/esikuormasta.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin ja kitkalukko/torsen GTAhan

Viesti Kirjoittaja Finest »

Täytyy vielä säätöohjetta lainata, kun saan aikaiseksi tilata (varmaan Quaife kun on halvempi) ja asentaa

Vastaa Viestiin