Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Sitähän ei ole pakko poistaa. Mutta ohjelmoimallahan se sitten loppuu, nämä itse asennettavat virilastut ei sitä varmaan tee.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polttojen poisto vaatii auton ohjelmoimista. Samalla toki sisään kevyt perusviri ja EGR:n poisto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Mekaanisella tyhjennyksellä siis saavutetaan se, ettei tarvitse pelätä enää pöntön tukkeutumista. Tyhjennys ei aiheuta vikakoodeja ja pakkopoltosta ei ole haittaa, vaikka filtteri on tyhjennetty? Poisohjelmoinnin syy on... kulutuksen pienetäminen? Ymmärsinkö oikein? :)

Onko tuon tekeminen tarpeellista ennen kuin on pönttö tukossa, mitä muuta sillä saavutetaan? Mitään aavistusta paljon tuollainen ohjelmistomuutos suurinpiirtein maksaa?

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

EGR:n poisto ohjelmoimalla ~100€, DPF:n poisto ohjelmoimalla ~100€. Uusi softa ja molemmat pois ~650€. Pelkkä softa ~550€.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

-Tomi- kirjoitti:Poisohjelmoinnin syy on... kulutuksen pienetäminen?
Nokipoltossa, oli loukkua tai sitten ei, menee joka kerta hieman dieseliä öljyjen sekaan, tästä johtuu se että dpf- autossa öljymäärä voi jopa kasvaa ajan kanssa. Tämä häiritsee itseä eniten, diesel kun on kuitenkin huono voiteluaine. Auton ecu laskee myös "oil degradation" arvoa, joka on yhtälö polttokertojen, ajokilometrien määrästä jne. Tuon arvon voi obd lukijalla ja MESillä tarkistaa omasta autosta.

Lisäksi itseä häiritsee se että vaikka enää ei tarvitse ajaa nokipolttoa kennon takia loppuun, niin käytännössä pitää koska seuraava poltto alkaa hyvin pian jos edellistä ei ajeta loppuun.
Olenkin menossa tällä viikolla kysymään ohjelmointia.

Vikakoodi tulee kennon puuttumisesta (paine-ero nolla), mutta ei sytytä vikavaloa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Mä suolestin rouvan Roomeosta loukun.

Pikkasen herää ahdin nopeammin kun ei ole kauheeta vastapainetta.
Tossa eilen kun oltiin koeajolla (rouva ajoi) niin meinas kumit vinkua risteyksistä lähdettäessä vähän turhan helposti.


Mutta yksi juttu mitä ihmettelin heti ensi startista lähtien oli että se perkule käy nyt tyhjääkin paljon nätimmin. Siis mekaaniset äänet on pienemmät. :shock:
Rouvakin kysyi että käykö se nyt hiljempaa. :shock:

Onko kukaan huomannut samaa vai onko meillä molemmilla asiaa korvalääkärille?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Muista merkeistä olen huomannut samaa hiljenemistä. Oletettavasti liittyy siihen, että kaasut virtaa vapaammin? Jos jostain muusta, niin kivahan se olisi tietää, mistä...

Myös hauska vertailu:
Täydellisesti sama moottori, toisessa DPF ja toisessa ei.
DPF-versio käy selvästi raskaammin ja mekaaninen ääni on huomattavasti kovempaa. Ja tämä on todettu jo useiden autojen osalla...

OK, oletus on se, että tuo CRDi 1.6 on täysin sama DPF-versiona ja ei-DPF:nä, mutta jos sama vuosimalli on ollut molemmilla saatavilla ja tehoerot on parin kilowatin luokkaa ja koneet näyttää täysin identtisiltä (ja syövät täysin samaa osaa), voi ehkä aika turvallisesti olettaa sen olevan sama kone - toisessa vaan lisää päästöhärpäkettä kuin toisessa. Sikäli kun kone EI ole sama, niin sitten olen hiljaa takavasurissa...

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Kysynpä vielä täälläkin. Kun EGR on poistettu ohjelmallisesti, niin miten se kannattaa "tulpata"? Riittääkö siihen yksi umpinainen tiiviste pakoputken puolelle, heti EGR:n alle?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Ei hirveästi väliä. Käsittääkseni nyt kun egr on poistettu ohjelmasta, sen voisi vaikka tulpata molemmin puolin ja purkaa pois koko venttiilin. Eli se että pääseekö sinne pakokaasut ei hirveästi väliä, itse laitoin umpilevyn imusarjan puolelle. Jos levy on pakoputken puolella niin sitten voisi ajatella että painepuolelle jää vain vähän turhaa tilavuutta kun egr kotelo on auki imusarjaan, mutta aika nimellistä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Täytyykö sitä tulpata mitenkään jos venttiililin lautanen on tiivis?
Siinähän sitä tulppaa on kun ventiili pysyy nyt kiinni.


Itse ajattelin sen varmuuden vuoksi vielä putsata ennen ohjelmointia.

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

Pistoke pitää olla EGR:ssä kiinni poisohjelmoinnin jälkeenkin. Näin kertoi oman auton softaaja. Eli koko kikkaretta ei voi heittää mäelle.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^^Paino sanalla "jos". Eipä tarvi miettiä kun on tulppa.

Sivuhuomautuksena itse ajelin yhden illan ja seuraavan aamun tulppalevy paikallaan ilman vikakoodia tai mitään muutosta mihinkään, ennen ohjelmointia. Eli tukkiminen ei välttämättä sytytä vikavaloa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Paha arkkitehti kirjoitti:Pistoke pitää olla EGR:ssä kiinni poisohjelmoinnin jälkeenkin. Näin kertoi oman auton softaaja. Eli koko kikkaretta ei voi heittää mäelle.
Voi sen heittää mäkeen, mutta johdon päähän pitää laittaa vastus (tais olla joku 100 ohm joka pelittää).
Sitten vielä tarvii imusarjaan ja egr:n syöttöputkeen sokeat laipat.
Jos haluaa vielä keventää autoa parilla kilolla niin sen egr:n lämmönvaihtimen voi repiä pois ja tulpata liitoksen sieltä turbon luota.

Paljon helpompaa kyllä jättää romut paikoilleen...

Vastaa Viestiin