156 jarrupalojen vaihto?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
NBLO
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Touko 2009, 20:17
Paikkakunta: Vantaa

156 jarrupalojen vaihto?

Viesti Kirjoittaja NBLO »

Kuinkas vaikea on vaihtaa 156 vm. -99 itse jarrupalat?
Jotain mitä pitäs huomioida vaihdon aika????
löytyykö jostain räjäytyskuvaa yms?????

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Tuossa on osoite mistä löytyy ohje: http://www.alfa156.net ja valikosta kohta -Tips-.

Paikalla
Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Helppo homma. Ei oikeastaan vaadi juuri erikoistyökaluja. Isohko torx -avain, että saat satulan irti. Isolla meisselillä vääntää (satula paikoillaan) eestaas, että männät menee sisään ja satula irtoaa. Satula kannattaa tukea hyvin, ettei letkut mene rikki. Sitten palojen irrotus, satulan jne. puhdistus ja kasaus.
Muista kasatessa rasvata liukutapit ja -pinnat.

-99:ssä ei taida olla vastaavia ongelmia kuin itselläni -01 mallin 1.8:ssa, johon sai kahdenkokoisia paloja. Itse tietysti otin ensin väärät (liian isot). Eivät muuten ois menneet ilman rälläkkää paikoilleen ja se männän sisään menevä läystäkekin oli liian iso.

NBLO
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Touko 2009, 20:17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NBLO »

Janne kirjoitti:Helppo homma. Ei oikeastaan vaadi juuri erikoistyökaluja. Isohko torx -avain, että saat satulan irti. Isolla meisselillä vääntää (satula paikoillaan) eestaas, että männät menee sisään ja satula irtoaa. Satula kannattaa tukea hyvin, ettei letkut mene rikki. Sitten palojen irrotus, satulan jne. puhdistus ja kasaus.
Muista kasatessa rasvata liukutapit ja -pinnat.

-99:ssä ei taida olla vastaavia ongelmia kuin itselläni -01 mallin 1.8:ssa, johon sai kahdenkokoisia paloja. Itse tietysti otin ensin väärät (liian isot). Eivät muuten ois menneet ilman rälläkkää paikoilleen ja se männän sisään menevä läystäkekin oli liian iso.


Vinkkejä mitä rasvaa sinne kannattaa tunkea?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuparitahnan pitäisi pelata siellä hyvin, kestää lämpöä.

Otin oikeuden siirrellä tämän Kaikkea Alfasta -osastolle, löytynee sieltä helpommin jos ja kun joku suunnittelee samanlaista puuhaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Altara
Viestit: 116
Liittynyt: 06 Loka 2007, 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Altara »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kuparitahnan pitäisi pelata siellä hyvin, kestää lämpöä.
Tuota kuparitahnaa ei kannata sitten missään nimessä laittaa liukutappeihin, pelkästään jarrupalojen liukupintoihin. Itse olen käyttänyt liukutapeissa jarrusylinterirasvaa ja hyvin on pelannut (tavallinen vaseliini voi vahingoittaa niitä suojakumeja). Tuo kuparitahna tuppaa kuivaamaan / jähmettymään, eikä sitä suositella etenkään ABS-jarrullisiin.

Itse olen muutamasta autosta rassaillut jumittuneita jarruja ja aina on ollut kovettuneet kuparitahnat liukutapeissa...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ En väitä etteikö näin voisi olla, mutta jäin miettimään mikä ero rasvan toiminnan kannalta on sillä onko se jarrupalan liukupinnalla vai liukutapissa. Molemmat saavat ainakin lämpöä osakseen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Altara kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kuparitahnan pitäisi pelata siellä hyvin, kestää lämpöä.
Tuota kuparitahnaa ei kannata sitten missään nimessä laittaa liukutappeihin, pelkästään jarrupalojen liukupintoihin. Itse olen käyttänyt liukutapeissa jarrusylinterirasvaa ja hyvin on pelannut (tavallinen vaseliini voi vahingoittaa niitä suojakumeja). Tuo kuparitahna tuppaa kuivaamaan / jähmettymään, eikä sitä suositella etenkään ABS-jarrullisiin.

Itse olen muutamasta autosta rassaillut jumittuneita jarruja ja aina on ollut kovettuneet kuparitahnat liukutapeissa...
itsehän olen laittanut nimenomaan kuparitahnaa liukutappeihin. pitäisikö lähteä pyyhkimään ne pois? on ne siellä kyllä jo kaksi vuotta olleet ja hyvin toimii edelleen.

Avatar
Altara
Viestit: 116
Liittynyt: 06 Loka 2007, 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Altara »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:^ En väitä etteikö näin voisi olla, mutta jäin miettimään mikä ero rasvan toiminnan kannalta on sillä onko se jarrupalan liukupinnalla vai liukutapissa. Molemmat saavat ainakin lämpöä osakseen.
En osaa tuohon sanoa miksi näin on, mutta kokemusten perusteella en kuparitahnaa käyttäisi. Kuitenkin tarkoitukseen tehty jarrukumirasva on halpaa ja hyvää, ja pitää myös ne kumiosat ehjinä.

Netistä löytyy lisääkin juttua aiheesta:
http://kauppa.motonet.fi/phpBB/viewtopi ... =46&t=6562
http://p2.foorumi.info/cclahti/viewtopic.php?p=124

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Olen kanssa kuullut juttuja kuparitahnan soveltumattomuudesta, omat kokemukset ovat kuitenkin päinvastaisia, hyvin on toiminut.

Onhan noita liukutappirakentaitakin erilaisia, ja varmaan erilaisissa rakenteissa toimii paremmin erilainen rasva.

Tärkeintä on kuitenkin että paikat putsaa ja voitelee.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kappas, aina oppii uutta.

Mutta mistäs se liukutappi tietää onko autossa ABS:t vai ei? Ottaako sykkivä kuorma enemmän liukujen päälle? Tosin aika harvoinhan ne ABSit ruksuttelee jollei nyt ihan Gardemeisteriksi heittäydy.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Janne kirjoitti:Isohko torx -avain, että saat satulan irti.
Onko jossain vuosimallissa satulat torxilla kiinni? Mulla on tähän asti kaikissa (-98 156, -96 GTV, -04 147) tarvittu 7 mm kuusiokolo.

Edessä männät saa helpoiten sisään ruuvipuristimella. Takana tarvitsee puristimella antaa pieni puristus ja kiertää mäntää esim. pikkurälläkän laikka-avaimella. Takajarruissa täytyy myös muistaa löysätä käsijarruvaijeri kahvan juuresta suojapussin alta.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

KJS kirjoitti:
Janne kirjoitti:Isohko torx -avain, että saat satulan irti.
Onko jossain vuosimallissa satulat torxilla kiinni? Mulla on tähän asti kaikissa (-98 156, -96 GTV, -04 147) tarvittu 7 mm kuusiokolo.

Edessä männät saa helpoiten sisään ruuvipuristimella. Takana tarvitsee puristimella antaa pieni puristus ja kiertää mäntää esim. pikkurälläkän laikka-avaimella. Takajarruissa täytyy myös muistaa löysätä käsijarruvaijeri kahvan juuresta suojapussin alta.
7 mm kuusiokoloavain taitaa puuttua yllättävän monesta sarjasta, joten Torxilla niitä olen itsekin availlut.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Joo, aina voi oppia uutta ja en kiistä mielipiteitä kuparitahnasta mutta itse olen jarrujen "liikkuvat " osat aina kuparitahnalla voidellut mutta en tietänkään kumiosia enkä sylintereitä. Pääsääntöisesti kaikkiin alustan osiin olen myös tuota annostellut jos joku paikka on ollut irti tai uusittu.
Erään harrasteauton kanssa taivalsin yhteistä matkaa n.18v ja ikinä en kyllä kuparitahnan käyttöä katunut..... enkä tämän perusteella sitä lopeta :-D

Paikalla
Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kuparitahnaa olen minäkin käyttänyt, mutta kohtuudella. Kun laitoin sitä, niin liukutappien pykältäminen loppui. Samalla loppui jarruista kuulunut kopaus. Oli meinaan liukutapeissa aika paljon mustaa pikeä.
Noiden tappien putsaus ja voitelu on kyllä jarrujen toiminnan kannalta tärkeä juttu sekä helvetin helppo ja nopea tapa elvyttää niiden toimintaa, joten sen voi tehdä vaikka useamman kerran vuodessa.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Justiinsa toisen kotteron jarruja puunasin vähän takelteli. en sitten jaksanu noihin liukutappeihin laittaa mitään. kokeilin kyllä satula kiinni ilman paloja että liikkuvat herkästi.
kaikki pinnat putsasin viilalla/hiekkapaperilla ruosteesta ja kurasta metallille mutta jätin mömmöt välistä kun ne tuntuvat sen verran keräävän sontaa.
hyvin ne vielä toimii, katsotaan sitten syksyllä renkaiden vaihdon yhteydessä että miltä näyttää :-D

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

Janne kirjoitti:Helppo homma. Ei oikeastaan vaadi juuri erikoistyökaluja. Isohko torx -avain, että saat satulan irti. Isolla meisselillä vääntää (satula paikoillaan) eestaas, että männät menee sisään ja satula irtoaa. Satula kannattaa tukea hyvin, ettei letkut mene rikki. Sitten palojen irrotus, satulan jne. puhdistus ja kasaus.
Muista kasatessa rasvata liukutapit ja -pinnat.

-99:ssä ei taida olla vastaavia ongelmia kuin itselläni -01 mallin 1.8:ssa, johon sai kahdenkokoisia paloja. Itse tietysti otin ensin väärät (liian isot). Eivät muuten ois menneet ilman rälläkkää paikoilleen ja se männän sisään menevä läystäkekin oli liian iso.
Miksi iroittaa koko satula ? on helpompi iroittaa se ylempi/alempi 13mm ruuvi ja nostaa/taivuttaa se satula ylös/alas...

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Paikalla
Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Puhutaankohan samasta asiasta? Itse tarkoitin ainakin etupaloja.
Ei kait ne palat pääse tulemaan sieltä pois ellei sitä satulaa nosta pois? Varsinkaan se sisempi pala ei mahdu käsittääkseni millään pois, jos satula on paikoillaan.
Ja tosiaan, samalla kun ottaa nuo liukutapit veke, niin ne putsailee samalla vaivalla.

Thunderbird
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 14:43

Viesti Kirjoittaja Thunderbird »

Saatan olla väärässä, mutta muistan kuulleeni että kuparitahnaa pitäisi tiettyjen metallien kanssa vältää koska se aiheuttaa sähköparin, ja tätä kautta hapettumaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

SW:ssä joutu löystämään etumaisen alatukivarren (vai mikä se akseli nyt on mikä tulee auton keskeltä siihen pyörälle) kuskipuolen takapyörän jarruja fiksailtaessa. En saanut mitään työkalua ängettyä sinne ahtaaseen väliin niin että olisi saanut kireellä olleen pultin auki. Tosin helppo homma tämäkin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Thunderbird kirjoitti:Saatan olla väärässä, mutta muistan kuulleeni että kuparitahnaa pitäisi tiettyjen metallien kanssa vältää koska se aiheuttaa sähköparin, ja tätä kautta hapettumaa.
Totta... en nyt minäkään muista miten nuo meni, mutta käsittääkseni alumini ainakin hapettuu jos on kosketuksissa perus autopellin/metallin kanssa...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

jarrusatulaa ei saa roikottaa jarruletkun varassa.

Jarrusuoja ainettakin taidetaan myydä, mutta kupari tahna on varmempi valinta, tuskin tulee otettua väärää. Liukutappeihin ei laiteta sitten jarrusuojaa, liukutappeihin löytyy voiteluainetta joka ei riko tai haalista kumeja. kysele siitä lähimmältä AD:lta tms.

teräsharjalla tai ihan ruuvimeisselillä putsaa liat pois jarrupalojen liukupinnasta, siitä tuesta siis mitä vasten jarrupalat tulee.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Pasi kirjoitti:SW:ssä joutu löystämään etumaisen alatukivarren (vai mikä se akseli nyt on mikä tulee auton keskeltä siihen pyörälle) kuskipuolen takapyörän jarruja fiksailtaessa.
Onkohan isokoneisessa erilaiset systeemit, kun ihan peruspakista löytyy sopivat kapulat eikä mitään löysäyksiä tarvita.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

hjpp kirjoitti:
Pasi kirjoitti:SW:ssä joutu löystämään etumaisen alatukivarren (vai mikä se akseli nyt on mikä tulee auton keskeltä siihen pyörälle) kuskipuolen takapyörän jarruja fiksailtaessa.
Onkohan isokoneisessa erilaiset systeemit, kun ihan peruspakista löytyy sopivat kapulat eikä mitään löysäyksiä tarvita.
Samanlainen se on kaikissa, hieman ahdas mutta kiintoavaimella väkertämällä saa kyllä auki ja kiinni.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

michael kirjoitti: Samanlainen se on kaikissa, hieman ahdas mutta kiintoavaimella väkertämällä saa kyllä auki ja kiinni.
Juu, ilman varsien irroitusta se onnistui vm. 98 ja 02 sedaneissa... nyt ei vaan mitenkään mahtunut mikään avain sinne :shock:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin