Jakoketju

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Jakoketju

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Olen tässä miettiny kun alfan mittarissa on 260000 km, että kuinka paljon tuo jakoketju on venynyt ja ennenkaikkee muuttanut vähän nokkien ajotusta, tehohäviöö sen myötä??

Kannattaisko kokeilla ajoittaa uudestaan niillä nokkalukoilla? Onko mitään käytännön hyötyä, voisko olla pari hummaa kesälaitumilla...?

Auto käy ja kulkee tosin kyllä ihan pirteesti ikäsekseen ja ajetukseen nähden nykysellänkiin, nokanmuunnin pelaa hyvin jne.

Tuunarimiehet kun kehuvat säädettäviä Tommys Billet nokkapyöriänsä, tietysti ois paras kun säätäs dynossa mut siitä on oma vaivansa.

Onko joku guru kokeillut asiaa 8V TS koneessa...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei taida kukaan olla perehtynyt asiaan... :roll:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Edellinen omistaja kertoi että ketju juuri kiristetty ei muuta, mittarissa 248tkm. Sen enempää en tiedä että kunhan lämpimikseni kirjoitin :P

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

75 ts vaihtoväli 300tkm. Olisko kuusnepassa sama.
Tuokin on suositus.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tiän yhen 164:en millä oli ajettu n 550000 km samalla rissalla, oli tosin treen deltan alfa velhon oma auto...300000 on vaan suuntaa antava.

Se ajotus homma tosiaan mua mietityttää eniten kuinka paljon säätö muuttuu noilla kilometreillä vai pistääkö kiristäminen sen aina samalle lukemalle takasin..

Ei ole kovin montaa autoa maailmassa missä on vakiona säädettävät nokkapyörät, alfan lisäks ainakin joissain jaguareissa... :-D

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jiiässä kirjoitti:Tiän yhen 164:en millä oli ajettu n 550000 km samalla rissalla, oli tosin treen deltan alfa velhon oma auto...300000 on vaan suuntaa antava.

Se ajotus homma tosiaan mua mietityttää eniten kuinka paljon säätö muuttuu noilla kilometreillä vai pistääkö kiristäminen sen aina samalle lukemalle takasin..

Ei ole kovin montaa autoa maailmassa missä on vakiona säädettävät nokkapyörät, alfan lisäks ainakin joissain jaguareissa... :-D
ja alfastahan säädettävät nokkapyörät on löytynyt jo ammoisista ajoista lähtien... :)

mikähän tilanne on nykyautojen suhteen...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse virittelin samaa keskustelua ammoisina aikoina.Nyt mun ketju on pyörinyt 420tkm.Se yläketjuhan ei maksaisi paljoa.Eikä paha vaihtaa.Vetäis vanhalla uuden paikoilleen.Mutta alaketju vaikea.Ei se venyminen taida käytännössä ajoituksia muuttaa.Nokkapyörien välimatka on niin lyhyt.Ja jos säätämään alkaa niin samalla kantsis säätää tarkemmin ku pelkillä nokka-akselin merkeillä ja se vaatisi heittokellot ja tarkan astelevyn.Tai käsittääkseni se menee noin. :roll:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
aar
Viestit: 143
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 00:53
Paikkakunta: Artjärvi

Viesti Kirjoittaja aar »

Joo joskus tehtiin mitsun ECI2000 turbo koneeseen itse säädöt pyöriin, kun muuten säädöt ei riittäny. Oli hyvinkin ikävä homma. Alkuperäisenä olisi saanut Jaappanista alkuperäiset. Rahtikustannukset ym. olisi olleet niin hinnakkaat, et olisi tehnyt puolikonetta samaan rahaan. Kai siis Italialianen osaa tehdä kilpakoneen aihioita.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ja jos säätämään alkaa niin samalla kantsis säätää tarkemmin ku pelkillä nokka-akselin merkeillä ja se vaatisi heittokellot ja tarkan astelevyn.Tai käsittääkseni se menee noin.
Nuinhan se menis juu, täytys vaan olla tietotaitoo paljon vielä enempi... :?

Vastaa Viestiin