156:n Jakopäästä etc.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
hula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Marras 2003, 16:22

156:n Jakopäästä etc.

Viesti Kirjoittaja hula »

Kirjoittelin jokin aika sitten 156:n nykimisestä alle 3000 rpm:llä.
Kaikennäköistä yrittelin, ilmamassa ja lambdasensorit vaihdoin.
Ei auttanut.
Nyt tammikuulla eräänä kauniina aamuna ei käynnistynyt, hinasin merkkikorjaamolle ja eikun vian etsintään.

Vika oli niin uskomaton ettei olisi tullut mieleenkään:
Jakohihna vaihdettiin Keski-Euroopassa valtuutetussa Alfa-huollossa, maksoikin about saman kuin Suomessa (eli maltaita) mutta olivat tehneet triviaalimokan: kampiakselin rattaan kiila ei ollut kunnolla paikallaan ja nokka-akseleiden ajoitus heilui sinne tänne kunnes lopulta jäi niin paljon jälkeen ettei enää käynnistynyt. Tuurilla (ja nätillä ajolla) ei kiila antanut lopullisesti periksi.
Onni onnettomuudessa oli että venttiilit eivät koskeneet mäntiin joten tilanne saatiin pelastettua nokka-akseleiden ajoituksen uus-säädöllä ja jakopään korjauksella.
Mielenkiintoista oli että nokka-akselin asentosensori ei reagoinut ennenkuin jako oli todella pahasti pielessä eli vikakoodit olivat siihen asti nollia.

Mitä opimme: älä missään tapauksessa luota pelkästään kylttiin ns. 'valtuutettu huolto' vaan koita asioida huolellisen asentajan kanssa
tai tee itse.
Toisekseen: älä huollata ulkomailla jos ei ole aivan pakko - ns. varovaisuus (vaihtoväli meni ylipitkäksi koska jouduin viipymään selvästi pidempään kuin suunniteltu) kostautui.
Toisaalta, ilmamassa vikoihin tuntuu liittyvän näitä nykimisiä ja heikkoa vetoa. Tässä uusi mahdollisuus vastaavan tyyppisiin ongelmiin: Nokka-akseleiden ajoitukset pielessä!

Paikallisen merkkihuollon asentaja hoiti homman hyvin ja mielestäni nokka-akseliajoitukset ovat nyt paremmat kuin tehtaan jäljiltä - vääntää paremmin tyhjäkäynnistä lähtien.

Että silleen, kymmeniä jakohihnoja olen itse vaihtanut mutta ei mielikuvitus riittänyt epäilemään moista kampiakselin kiilamokaa.

P.S. mikä toi 'wd aine' oikein on jota kuuluu käytetyn ilmamassamittarin putsaukseen ?

Vastaa Viestiin