Suuntavakavuuskalluppi - 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Suuntavakavuuskalluppi - 159

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Talvirenkailla meni kun juna, vaihdoin kesärenkaat alle ja ropleemat alko. Urissa ihan posketonta vetelyä ja tien ollessa kallellaan pitää vängätä vastaan.

Ohjauskulmat on katottu nyt 3 kertaa, hiukan oli säädöstä apua mutta mielestäni ei ole hyvä vieläkään.

Kertokaas muut kokemuksia ja kertokaa myös mitkä renkaat on alla. Mulla renkaat on Bridgestone Potenza R055 225/50 R17 ja nillä ei ole ajettu vielä juuri mitään ja autohan on - 08 2,4 Jtdm Q4. Kaksvetosten omistajat vastatkaa ihmeessä myös.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Onhan nuo renkaat leveät, mutta ei pitäisi vaikuttaa paljoa jos muuten kunnossa. Oletko tarkistanut nivelet, tuennan ja raidetangon. Onko kulmien säätäjä tiennyt mitkä kulmat laittaa. Eikös nämä kulmat muutu, kun renkaan leveysys muuttuu? Saako tossa säädettyä camber/caster kulmia? Onko autoa madallettu?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Samaa havaittavissa omassanikin.

Kitkoilla (hakkapeliitta R) meni kuin juna, mutta nyt kesätassuilla (Potenza re050, 215/55 16) hakee urissa. Ei ihan tolkuttomasti, mutta hiukan kuitenkin.

Ohjauskulmia en ole käynyt tarkistamassa / säädättämässä. Ja tuo omani on siis etuvetoinen.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Urat kyllä löytyy, mutta posketonta vetelyä ei ole havaittavissa. Tien kallistukset eivät aiheuta suurempia manööverejä. Molemmat 159:ni ovat olleet yhtä suuntavakaita, erittäin miellyttäviä matkakumppaneita siinä mielessä. Nykyisessä on alla Pirelli P Zerot 225/50/17. Ovat muuten todella hyvin ohjautuvat ja ajettavat renkaat, mutta harmittavan kovaääniset Suomen rosoisille asfalteille.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Kulmat on tarkistettu ja säädetty ja vaikuttaa että tiesivät mitä tehdään. Säätöarvot hankittiin nimeomaan Q4-mallille. Alustaa ei ole madallettu.

Camper ja caster eivät ole säädettävissä kuin takapäässä mutta etupään arvot ovat kuitenkin juuri ja juuri tehtaan arvojen siäpuolella.

Minua on ruvennut arveluttamaan nuo renkaat ja niiiden sopivuus autoon. Aikasemmat Alfat on ollut aina Sport Contacteilla ja niden kanssa ei mitään vastaavaa vetelyä ole esiintynyt.

Selitys siitä että tuollainen "leveä" rengas ei satu suomalaiseen uraan on kuitenkin ontuva.

Edit: lisätään vielä että kilometrejä on 30.000 ja ripustukset on tarkistettu ja missään ei ole löysää. Rengastus on alkuperäinen tehtaan toimittama.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Saattaa tosiaan olla renkaista kiinni. Exä, 147, muuttui varsin neuroottiseksi ajettavaksi vaihdettuani alla olleet Marangonin Vantot Continentalin PremiumContact kakkosiin.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

juuuso kirjoitti:Continentalin PremiumContact kakkosiin.
Ei kai mikään auto noilla renkailla voi toimiakaan :lol:

Aikaisemmassa "autossa" oli moiset, harvinaisen epämääräisen oloiset renkaat.
VMP

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Kesärenkaat on aina jäykempirunkoisia kuin talvirenkaat, joten urissa vetelyä esiintyy aina enemmän kuin talvirenkailla.

Scuderia ARF: Minä olen kanssa kahteen kertaan säädättänyt aurauskulmat tänä vuonna ja vieläkin vetelee varsinkin kun renkaat on kylmät.
Nuo sinun RE 050:t on rungoltaan ja kumiseokseltaan aikas jäykät. Oletko huomannut että lämmettyään vähän kuin rahottuisivat?

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Suba kirjoitti:Kesärenkaat on aina jäykempirunkoisia kuin talvirenkaat, joten urissa vetelyä esiintyy aina enemmän kuin talvirenkailla.
Vetely on jossain määrin ollut eri tasoista ja epäjatkuvaa. Tämä on käynyt mielessä kyllä. Lähinnä verrattuna muutaman asteen ulkolämpötilaa pariinkymmeneen asteeseen.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Minkämoiset vanteet alla, eli onko ET-luku vakiosta poikkeava.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Alkuperäset vanteet on sekä kesä- että talvisammakoilla.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

On syytä myös huomioda, että tiet on taas talven jäliltä saamarin uraiset, karkeat ja muutenkin pirun huonossa kunnossa.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Täällä ainakin vetelee ja vaeltaa aika mukavasti noilla alkuperäisillä 18" kiekoilla. Tosin tiet joilla olen ajellut ovat muutenkin helvetin uraiset, joten ihmekös tuo.

Nyt mä juon EGR-venttiilin ja pyöränlaakereiden kunniaksi olutta - reilusti. :drinking:

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Mulla rinkuloina Falken ZIEX ZE-912 kokoa 225-50-R17.

Ei esiinny juuri minkäänlaista vetelyä urissa, suuntavakavuuskin keskivertoa parempi.

Sen kyllä huomasin, että varsinkin tuulisella säällä kuormattuna auto rupeaa
herkästi vaeltelemaan. Tätä ei esiinny yksin tai kaksin ajettaessa. Toisaalta
täyttä kuormaa ei ole kovin usein kyydissä, joten so what :mrgreen:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

vetely on mun mielestä aika pitkälle kiinni auton raideleveydestä, jotkut vaan vetelee tietyn kokosilla renkailla enemmän, kiitos nastojen kuluttamien urien.

Mulla oli muuten kanssa sama tunne vetelyn kanssa, kun heitti kesäkiekot, piti mutterit kiristää ihan 'varmuuden vuoksi' 20km ajon jälkeen, välillä tuntu että pyörät ei oo kiinni :lol: äkkiä huomas, että huomattavan syvässä urassa vetelee jos oikeessa kohdassa osuu.

mutta mulla onkin mallia vanhempi auto, ei mene yks yhteen teidän 159;en kokemusten kanssa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun 159:si pysyy hyvin ajettavana talvirenkailla 225/50/17, mutta kesärenkailla 235/45/18 ajettavuus kyllä kärsii. Vanhat kesärenkaat olivat Pirellin Pzero Nerot ja nykyiset Hankook Evo 12, näiden välillä ei olle kyllä mitään eroa ajettavuudessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Täällä ei ajovakaudessa moittimista. Kyseessä siis etuvetoversio, alla Nokian 225 leveät 17" vanteilla. Toki pahimpiin uriin vähän hakee, mutta ei mitään tempoilua.

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AUFA »

Myös renkaiden ilmanpaineilla on varsin suuri merkitys renkaiden ohjautuvuuteen nastarenkaiden raiskaamilla teillämme. Raskas auto ja matalien renkaiden pienehkö kaasutilavuus edellyttävät melko korkeita paineita. Mitattava hyvällä mittarilla kylmästä renkaasta. Eikös joku kertonutkin ongelman vähenevän renkaiden lämmettyä, siis rengaspaineen noustua ?
Huomattavaa on myöskin, että ei mikään autotehdas suunnittele autoja maihin, joissa vielä hyväksytään nastarenkaat.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suuntavakavuuskalluppi - 159

Viesti Kirjoittaja rim »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Talvirenkailla meni kun juna, vaihdoin kesärenkaat alle ja ropleemat alko. Urissa ihan posketonta vetelyä ja tien ollessa kallellaan pitää vängätä vastaan.

Ohjauskulmat on katottu nyt 3 kertaa, hiukan oli säädöstä apua mutta mielestäni ei ole hyvä vieläkään.

Kertokaas muut kokemuksia ja kertokaa myös mitkä renkaat on alla. Mulla renkaat on Bridgestone Potenza R055 225/50 R17 ja nillä ei ole ajettu vielä juuri mitään ja autohan on - 08 2,4 Jtdm Q4. Kaksvetosten omistajat vastatkaa ihmeessä myös.
Mulla oli sama homma. Syksyllä olin kesärenkaillakin tosi tyytyväinen kun vetelyä ei ollut. Talvirenkailla homma meni samalla tavalla. Nyt kun laitettiin kesärenkaat takaisin vetely alkoi. Eilen katsoin rengaspaineet, pientä eroa oli, saa nähdä vaikuttaako... Mulla on alkuperäiset kesärenkaat ja vanteet. Ja tietenkin Q4.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

AUFA kirjoitti:Myös renkaiden ilmanpaineilla on varsin suuri merkitys .
Tehtaan suositus on 2,5 eteen ja 2,6 taakse. On kokeiltu kaikki variaatiot 2,4 - 3,0.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

^Aika matalat paineet on tehdas suositellut toki riippuu rengaskoosta.
Brerassa ne on eteen 2,7 - 2,8 ja taakse 2,5 - 2,6 kuormasta riippuen.
Itse olen käyttänyt ympäri 2,8 - 2,9.

Ex autossani oli kesärenkaina Bridgen Potenza RE 070, jotka oli aivan mahdottomat kylmänä ja varsinkin muutaman asteen kelissä.
Olivat kuin puupyörät ennen kuin lämpivät kunnolla, niin sitten olivatkin tosi hyvät. No hiljaisia niistä ei saanut millään.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Ei vetele kuin pahoissa urissa. Näin keväällähän urat yms. ovat pahimmillaan.

Itse olen ollut oikein tyytyväinen ohjaukseen - tunnokas ja hyvä.

Alla alkuperäiset Potenza 225/50 - 17" ja 35 000 km takana.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Olen reisun päällä länsirannikolla ja päivällä oli parikymmentä astetta lämmintä ja _saattaa_ olla että tilanne on parempi kuin viimeaikaisissa Etelä-Karjalaisissa lämpötiloissa...tiedä häntä...tarkkaillaan.

Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

No niin, asia on saatettu päätökseen Deltan tuella(josta suurkiitokset). Auton ohjauskumat oli ollut oikesti pielessä(jo tehtaalta tullessaan) ja renkaat olivat kerenneet tuhoutua.

Nyt alla on SportContactit ja auto ei uria löydä, nyt se on sellainen ajaa kuin sopii Alfan olettaakin olevan.

Mikä noissa renkaissa sitten oli pilalla:

Kulutuspinta oli kulunut kaltevaksi eturenkaissa(1,5 - 2 mm ero). Lisäksi renkaan kulmat olivat teroittuneet eli rengas oli neliskanttinen proffililtaan.

Se siitä, nyt tarttee lähteä ajamaan rinkiä...niin juhlallista on ajaminen nyt.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Mulla oli sama homma. Kulmat säädetiin Deltassa pari viikkoa sitten. Homma parani hieman mutta ei kokonaan. Eilen vaihdoin talvirenkaat alle ja selvisi miksi homma ei korjaantunut kokonaan, pielessä olevat kulmat oli ehtineet myös tuhota renkaat, renkaiden sisäreunat aivan sileet. Tuon olisi kyllä voinut tarkistaa jo aikaisemminkin.... :oops: Nyt menee niinkuin pitääkin eikä vetele :-D

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Suuntavakavuuskalluppi - 159

Viesti Kirjoittaja alfista »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Talvirenkailla meni kun juna, vaihdoin kesärenkaat alle ja ropleemat alko. Urissa ihan posketonta vetelyä ja tien ollessa kallellaan pitää vängätä vastaan.
Kas, kannattaa lueskella vanhoja ketjuja! Sama vika 159 Q4:ssä. Deltan kanssa neuvoteltu moneen kertaan, mutta on kuulemma kunnossa. Vaihdoin pehmeät halparenkaat Delphi tms. sekä ohjauskulmat. Oireet helpottivat suurin piirtein talvirenkaiden tasolle, mutta ei tuo ole vielä 156 veroinen.

Varmaa on, että jyrkemmillä renkailla vetely palaa. Oma mielipiteeni on, että tuossa on jotain pielessä. Pikku kolinaa kuuluu apukuskin puolelta, mutta ei sitä Deltalla kuultu.

Viimeinen ajatus on, että voisikohan keskitasaus tai jompi kumpi Torseneista takellella niin, että auto kiemurtelee.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suuntavakavuuskalluppi - 159

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

alfista kirjoitti:
Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti: Viimeinen ajatus on, että voisikohan keskitasaus tai jompi kumpi Torseneista takellella niin, että auto kiemurtelee.
Nyt menee just yhtä vaikeeksi ku mullakin meni. Vikaa mietittiin kovasti ja epäiltiin Torsenia ja ohjaustehostinta, viallisia iskareita yms. Vein auton loppujen lopuksi paikalliselle ohjauskulma-asiantuntijalle joka sano ennen mittalaitteiden kiinnitystä että takapäässä on vikaa, silmällä näkee. Ja oliha siellä auraus ihan viturallaan. Vika vaivas pitkään ja yksi rengassarja meni ihan päreiks.

Mulla se ongelma tuntu takapään "toispuolisella" käyttäytymisellä kaikista pahimmin, terävät pomput jommalle kummalle takapyörälle saivat aikaan akrobatialiikkkeen jota lämmöllä en muistele. Myös toisenpuolen etupyörän ja takapyörän kulkiessa asvaltissa olevan paikkalapun yli tunsi että takapyörän tullessa lapun päälle pyrki takapää ihan eri suuntaan.

Myös sellainen huomio oli että kun oli tosi liukasta, varsinkin viime keväänä kun oli jo kesärenkaat alla ja yöllä tienpinta jäätyi. Takapää oli ihan kuin ilmassa kokoajan, vatkas sivulta toiselle.

Muista huomata että Q4:lle on säädöt ihan erilaiset kuin kaksvetoselle ja jos on laskettu alusta(TI malli) niin taas on erit.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Suuntavakavuuskalluppi - 159

Viesti Kirjoittaja alfista »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Nyt menee just yhtä vaikeeksi ku mullakin meni. Vikaa mietittiin kovasti ja epäiltiin Torsenia ja ohjaustehostinta, viallisia iskareita yms. Vein auton loppujen lopuksi paikalliselle ohjauskulma-asiantuntijalle joka sano ennen mittalaitteiden kiinnitystä että takapäässä on vikaa, silmällä näkee. Ja oliha siellä auraus ihan viturallaan. Vika vaivas pitkään ja yksi rengassarja meni ihan päreiks.

Mulla se ongelma tuntu takapään "toispuolisella" käyttäytymisellä kaikista pahimmin, terävät pomput jommalle kummalle takapyörälle saivat aikaan akrobatialiikkkeen jota lämmöllä en muistele. Myös toisenpuolen etupyörän ja takapyörän kulkiessa asvaltissa olevan paikkalapun yli tunsi että takapyörän tullessa lapun päälle pyrki takapää ihan eri suuntaan.

Myös sellainen huomio oli että kun oli tosi liukasta, varsinkin viime keväänä kun oli jo kesärenkaat alla ja yöllä tienpinta jäätyi. Takapää oli ihan kuin ilmassa kokoajan, vatkas sivulta toiselle.

Muista huomata että Q4:lle on säädöt ihan erilaiset kuin kaksvetoselle ja jos on laskettu alusta(TI malli) niin taas on erit.
Huh, luulin olevani yksin tämänkin asian kanssa. Todella tuttua, terävät pomput irrottaa perän, paikkalaput aiheuttivat suunnanmuutoksen, yksi kesärengassarja päreinä. Nyt tilanne on paljon parempi, mutta osa parannuksesta lienee tunnottomien paskarenkaiden ansiota. Sain kulmien säädöstä lapun, siinä saattaa olla mallimerkintä, täytyy tarkistaa onko se nimenomaan Q4.

Oliko sinulla homma kiinni vain kulmista vai oliko jotain rikki?

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Takana oli mitatut arvot 29 ja 31 kulmaminuuttia ja pitää olla 11. Pikkusen auras.

Toi sun vikas kuullostaa ihan samalta.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Säädön jälkeen arvot ovat näin, eli enemmän aurausta kuin mainitsemasi 0,11'. Eikä mittauslapussa ole muuta merkintää kuin vain AR 159. Lienee ollut väärät ohjearvot tekijällä.
Liitteet
159kulmat.JPG
159kulmat.JPG (9.5 KiB) Katsottu 8042 kertaa

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Deltaan oli tullut huoltiedote jossa oikeet arvot. Mulla se lappu jäi sinne ohjauskulmavirmaan, voin sitä sieltä kysyä.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Kuuluuko teillä myös oireisiin uraherkkyys ? Mulla on kulmat kahteen kertaan säädetty enkä ole vieläkään tyytyväinen.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Onhan siinä pientä uraherkkyyttä ainakin noilla Contin Sporteilla, ei kuitenkaan häiritsevästi. Tuntuu siltä että kun eturenkaiden ulkosyrjä pääsee hiukan kulumaan ja pyöristymään lisääntyy tuntemukset urissa.

Alunperin kun edessäkin oli kulmat pielessä uraherkkyys oli sellaista luokkaa että autoa ei uskaltanut naisväelle antaa, lähti urasta kuin ammus itse valitsemaansa suuntaan.
Viimeksi muokannut Scuderia AlfaRomeo Finlan, 12 Elo 2010, 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Deltaan oli tullut huoltiedote jossa oikeet arvot. Mulla se lappu jäi sinne ohjauskulmavirmaan, voin sitä sieltä kysyä.
Olisi tosi kiinnostavaa nähdä ohjearvot, mulla ainakin kaikissa pyörissä camber enemmän negatiivisella kuin edellisessä taulukossa. Siis jos ne oli asteina? Tietysti Q4 arvot voi olla eri kuin FWD.
vesku

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Sama kuin Scuderialla, tämä oli aivan pitelemätön alkuperäisrengastuksella.

Tähän liittyy vielä sellainen ilmiö, että renkaat kuluivat voimakkaasti sisältä, eli luulisi olleen voimakkaasti haritusta tai pystykallistuma täysin pielessä. Jälkeenpäin selvitettäessä ei ainakaan haritusta ollut, pystykallistumasta en sitten tiedä, eikä se ole säädettävissä.

Kuinkahan tarkka Q4 voimanjako on? Olen ymmärtänyt, että siinä on Torsen C sekä etu, että taka-akselilla, mutta minkälainen on akselien välinen voimanjako? Voimaa pitäisi mennä esitteen mukaan 57% taka-akselille, joten eikö tuo ole käytännössä takavetoinen, eli edessä ei kannataisi olla haritusta. Ja ellei tuo luvattu 57% pidä paikkaansa vaan jako perustuu johonkin epämääräiseen öljyn viskositeettiin, niin eikö Torsen mene täysin sekaisin? Jos voimaa pukkaakin 80% taakse, niin yllä kuvailtu uralinko on valmis.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

veskuk kirjoitti:Tietysti Q4 arvot voi olla eri kuin FWD.
HUOM HUOM HUOM Arvot on erit ja mää koitan käydä hakemassa sen huoltotiedotteen sieltä ohjauskulmavirmasta. Siinä on Q4 vakion ja Q4 TI:n arvot. Koitan käydä huomenna ja laittaa peedeeäffän tänne.
Viimeksi muokannut Scuderia AlfaRomeo Finlan, 13 Elo 2010, 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Tuttu ongelma, jonka takia kulmia säädeltiin useaan otteeseen. Ongelma väheni hiukan, mutta ei riittävästi ja paheni aina sitä mukaa, kun kesäkiekot kuluivat. Lopulta, kun vaihdoin ne kamalat Continental Sport Contact 2:t vastaavan nopeusluokan Misukoihin, loppui vetely ja luikertelu, parani mukavuus ja väheni meteli. Silmämääräisestikin näkee, että Michelinitovat huomattavasti pyöreämpiolkaiset renkaat ja tämän uskon ainakin osaltaan vaikuttavan asiaan. Ja koko on 235/45-18.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Täsä
Liitteet
scan0001.pdf
(374.63 KiB) Tiedosto ladattu 200 kertaa
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Täsä
Hyvä hyvä, kiitos.
Säätelin juuri eilen aurausta laserpassin avulla, vaimo takapyörällä mitan kanssa... Vähän lisäsin haritusta. Vielä kun sais täyden varmuuden raideleveyksien erosta edessä ja takana niin laskut menisi varmasti oikein. Kahta eri lukua on löytynyt riippuen moottorista. Oletan omassani 2.4JTDM olevan takana 23mm kapeampi (eikä 20mm). Täytyy varmaan mitata sekin piirtämällä passin kanssa tallin lattiaan merkit molemmista akseleista...
vesku

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ee-ee-emäntä valitteli 159:n ankaraa vetelyä kun kävi juuri huitaseen vajaan tonnin lenkin itäisessä Suomessa :)
Itse olen huomannut saman ja senkin että kesärenkailla tilanne huononi. Olen tästä aiemminkin jossain kirjoitellutkin.

Ilmeisesti tämä on kuitenkin ominaisuus vai onko 235/45/18 renkaisilla vastaavaa probleemia. Rengas on orkkiskoko ja merkiltään Good Year F1. Olen jo sitä ja vaille että muiden takuukorjausten yhteydessä säädätän/tarkistutan kulmat. Renkaat näyttää ainakin kuluvan tasaisesti.

Voiko rengaspaineilla vaikuttaa asiaan mitenkään? Ohjekirja taisi antaa arvot: eteen 2.7, taakse 2.5 - tyhjänä.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

ama ongelma tuli tutuksi aikoinaan. Se lieveni hiukan, kun vaihtoi renkaat edestä taakse ja takaa eteen, mutta parani vain renkaita vaihtamalla. Jyrkkäolkaiset renkaat eivät tuntuneet sipivat 159:ään. Jossain voisi olla aiempoi ketju aiheesta, jossa muistin vielä renkaiden merkit ja kootkin.

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

159 on vasta nettiautobongailuasteella (kun uusiakaan ei vissiin enää saa...) mutta otan kantaa noihin renkaiden jyrkkään olkaan...

GY F1 on poskettoman jyrkkolkainen, vastaa liki kisarengasta. Suomen teillä on aivan satavarmaa, että vetelee moisella renkaalla urissa auto kuin auto. Suomessa toki on maailman paskimmat tiet ja GY tuskin suomea varten tekee "GY F1 Finland Edition" mallia jossa olka olisi pyöreämpi.

Nokian Hakka on älyttömän pyöreäolkainen "sport" rengas ja kun ne Venäjällä tehdään, niin vissiin viitsivät suomeakin ajatella, eli todella hyvät renkaat ja hiljaiset jopa kevätkarhealla asfaltilla. Ongelma tosin on kuluminen, kesä ja vainaat.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
Tommi
Viestit: 640
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Uotinen kirjoitti: GY F1 on poskettoman jyrkkolkainen, vastaa liki kisarengasta. Suomen teillä on aivan satavarmaa, että vetelee moisella renkaalla urissa auto kuin auto. Suomessa toki on maailman paskimmat tiet ja GY tuskin suomea varten tekee "GY F1 Finland Edition" mallia jossa olka olisi pyöreämpi.

Nokian Hakka on älyttömän pyöreäolkainen "sport" rengas ja kun ne Venäjällä tehdään, niin vissiin viitsivät suomeakin ajatella, eli todella hyvät renkaat ja hiljaiset jopa kevätkarhealla asfaltilla. Ongelma tosin on kuluminen, kesä ja vainaat.
Tuo vastaisi omia kokemuksia. 159:ssä on Nokian Hakka Z ja GTV:ssä nuo F1:et. Toki kokoeroakin on tuuman verran (17/18 ).

159 ei kuitenkaan vettele mielestäni ollenkaan, vaan menee varsin junamaisesti. Vertailupohjana tuo GTV ja lisäksi edellinen 156 16" renkailla.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Ilmoittaudun kerhoon.

Ostin nykyisen auton vuosi sitten keväällä. Tarkastutin kulmat ja alla on orkkisvanteet sekä rengastuksena Bridgestone Potenza R055 225/50 R17:t. Rengaspaineet aina hieman yläkantissa; käytän yleensä joka renkaassa 2,8.

Kulki kesällä mukavasti, ei vedellyt eikä ollut uraherkkä. Talven lumirytyytyksen jälkeen kesärenkaat alle ja tänä kesänä vetely melkoista, vaihtaa tien urapaikoissa suuntaa.

Oli juuri katsastettavana; kuulemma kuluttaa renkaita epätasaisesti. Eli taidanpa tarkastuttaa kulmat...

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ei auta kulmien tarkastus. Vaikka säädetään tehtaan arvoihin, niin kuluttaa renkaita, tämä yksilö sisäreunasta. Lisäksi vetelee niin penteleesti. Vasta säätö tehtaan arvoista poiketen edessä nollaan tai jopa auraukselle auttaa.

Jokin kumipusla siellä antaa periksi ja päästää kulmat ajovedolla pieleen. Onko ehdotuksia? Uretaanit kaikkiin vai?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Olin kanssa sitä mieltä, että vähän vaeltelee.

Tarkastin ilmanpaineet: oli 2.2 about tasan tarkkaan ympäriinsä.

Panin 2,5 ja nyt menee niinkun pitää. Renkaat 215x 55 R 16 Pirellin P 7.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rausku »

Itellä michelin primacy hp:t 225/50/17 pyöreäolkainenmalliltaan tuo rengas. Talvirenkaiden jälkeen tuntuma on kieltämättä kevyt mutta en uraherkkyyttä aisti. Enemmänkin tuntuu löysäseinäiseltä tuo rengas kuin uraherkältä. Nostin paineet 3.0 asti ennenkuin alkoi miellyttää. Edellinen auto oli seat leon ja sitä ei tarttenu ohjata kun se seuras uria kuin juna raiteita. 159 joutuu ajamaan ainakin näillä renkailla. Se ei tosin tunnu epämiellyttävältä.

Vastaa Viestiin