Alfa 159 Q-tronic ongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
NewComer
Viestit: 1
Liittynyt: 21 Helmi 2009, 23:59

Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja NewComer »

Onko kenelläkään antaa vinkkejä miksi automaattivaihteinen autoni ei kylmänä suostu enää vaihtamaan kolmoselta neloselle, vaan joudun vaihtamaan manuaalisesti vaihteen neloselle. Tämän jälkeen vaihteisto toimii taas OK ja kun kone on lämmennyt niin kolmoselta nelosellekin vaihto tapahtuu taas automaattisesti.

Kävin D-A:ssa vaihdattamassa öljyt ja samalla tehtiin sofapäivitys, jonka tosin oli tarkoitus optimoida vain kakkos- ja kolmos vaihteiden välistä toimintaa. Näistä ei kuitenkaan ollut apua itse ongelmaan.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^Anna Deltan arvailla lisää, eli vie takaisin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Tämän otsikon alle, hieman toista ongelmaa Q-tronicista. Onko kellään muulla irronnut vaihdekepin "liipaisinta" nupista? Syystä tai toisesta se on irronnut multa jo pari-kolme kertaa ja takaisinlaittaminen on työn ja tuskan takana. Olisiko tähän vinkkejä? Tai millä sen saisi varmasti pysymään paikallaan?

Liipaisin jousineen menee helposti paikalleen, mutta välillä keppiä ei saa kirveelläkään siirrettyä P-asennosta pois. Auto siis käynnissä ja jarrua painaen, pitäisi siirtyä. Joku homma ei vaan natsaa siinä, eikä se vapauta nuppia. Hulluinta on, että liipaisin näyttää täysin ehjältä, samoin jousi. Nuppiin ei pääse kunnolla näkemään, mutta ei siellä mitään irtonaisia osia tuntunut oleva. DA:han kun ei vaan jaksaisi mennä taas :twisted:

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Ei varmaa tietoa, eikä omakohtaista kokemusta, mutta ulkomaiselta foorumilta luin joskus että jarrupolkimen kytkimen vika olis aiheuttanut vaihdevalitsimen lukittumisen P-asentoon.

Itsellä liipasin on pysynyt paikallaan.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

^ Itse asiassa tämä saattaa selittää jumittamisen. Liipaisin oli jälleen jumissa, polkaisin jarrua uudestaa oikein tosissaan ja samalla liipaisin laukesi. Eli mitä luultavimmin jarrupolkimen kytkin on hajoamassa tai siinä on huono kosketus. Kyllä sen liipaisimen silti pitäisi pysyä paikallaan. No, huomenna DA:han jälleen, on tää kanssa yksi harrastus...

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

^ Kyllä! Jarrupolkimen kytkin oli hajalla, eli tieto polkimen asennosta ei tullut vaihdekepin lukitsimelle, joka taas ei vapauttanut keppiä. Tai oikeastaan tieto tuli satunnaisesti, kun kunnolla potki poljinta. Eli kyseinen kytkin kesti 19 tkm ja reilun vuoden. No, toivotaan että seuraava kestää vähän pitempään...

Makkis
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Touko 2009, 14:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Makkis »

Mulla oli myöskin vaihteistossa ongelmia. Ensimmäinen oire oli, kun vaihdekeppi lukittui D-asentoon eikä meinannut lähteä sieltä liikeelle. Sain jotenkin ihmeen kaupalla kepin takaisin P-asentoon, jonka jälkeen vaihteisto ei tunnistanut enää P-asentoa jonka ansiosta virta-avain piti ottaa 'manuaalisesti' aina pois.

Vika ei ollut jarrupolkimessa vaan itse vaihteenvalitsimessa, josta oli joku anturi mennyt. Nyt vaihteenvalitsin kokonaisuudessa vaihdettu ja tuntuu keppi toimivan.

Onko porukoilla outoa nykimistä/epätasaista käyntiä 60-80 km/h vauhdissa? (mulla pitäis olla viimeisimmät päivitykset moottorin ja vaihteiston osalta ja EGR on myöskin hiljattain vaihdettu)

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Onko porukoilla outoa nykimistä/epätasaista käyntiä 60-80 km/h vauhdissa?
Ei, mitään tuollaista ei ole ollut.

Ilmojen lämmettyä on ehkä parina aamuna kylmänä ihan kevyesti kerran nykässy ylämäkeen kiihdyttäessä. Mutta mistään nykimisestä ei voi puhua, matkustaja tuskin edes huomaisi, ainoastaan kuski. Tuntuu että tämäkin on nyt hävinnyt ehkä säiden lämmettyä lisää tai auton totuttua?

Alkuaikoina nykimistä esiintyi kun oli nokiloukun polton (tai oikeammin täyttymisen tilan ilmaisun) kanssa ongelmia. Lähes pariin vuoteen ei ole vaivannut.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Eipä ole vielä ollut vaihteiston kanssa ongelmia joitain satunnaisia vaihtamatta
jättämisiä huolimatta. Nuokin on tapahtuneet revitettäessä. Samaa ongelmaa
oli edellisessä kulkineessakin (Volvo).

Muutamana kylmäajokertana on hiukan nykinyt, mutta ei mitään hälyttävää.

Onko porukka vaihdellut vielä vaihteistoöljyjä??? Mitä öljyä suosittelette?
Suositushan on KAIKISSA automaateissa, että öljyjä vaihdellaan säännöllisesti
n. 50-60 tkm:n välein.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

kepardi
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 08:19

Viesti Kirjoittaja kepardi »

Tuohon lootaanhan laitetaan VAIN ja ainoastaan mineraaleja ja AW-1-suosituksen täyttäviä öljyjä. Pari hajonnutta samanlaista on tullut Saabeissa vastaan, ja näihin oli tungettu väärää öljyä. Pakat kuluvat vääränkitkaisilla öljyillä helposti ja nopeasti loppuun.

Halvin tuollainen AW TF-80SC:n soppeli öljy löytyi Saabin tiskiltä ainakin vielä puolisen vuotta sitten.

Artsi
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 10:16
Car(s): 159 SW 2,4 JTDm Q-tronic -06
250 000 km

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Mulla nykäsee hurjasti kylmänä liikkeelle (eteenpäin) lähtiessä.

Odotan jarru pohjassa nykäisyä, niin se ei tunnu niin pahalta.

Onko muilla vastaavaa ?

159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ei ole nykinyt kylmänä eikä lämpimänä. Tasaisesti vaihtaa.

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

NewComer kirjoitti: Kävin D-A:ssa vaihdattamassa öljyt ja samalla tehtiin sofapäivitys, jonka tosin oli tarkoitus optimoida vain kakkos- ja kolmos vaihteiden välistä toimintaa. Näistä ei kuitenkaan ollut apua itse ongelmaan.
Miten paljon öljyä meni vaihdossa? Siitä voisi ainakin päätellä, tekivätkö homman kunnolla huuhdellen. Jos öljyä on mennyt vain muutama litra, niin ehkä olisi syytä tehdä öljynvaihto uudelleen. Motonetista löytyy Mobilin öljy, jota suositellaan Volvon laatikkoon, joka on sama. Hintaa noin 15 eur/litra. Sitten löytyy Selenia Heikalta, mitä itse laitoin kun on ainakin varmasti samaa mitä siellä on ollutkin.

Artsi
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 10:16
Car(s): 159 SW 2,4 JTDm Q-tronic -06
250 000 km

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Onko kellään tietoa Q- tronic automaattivaihteiston spesialistista ?

Olis kiva saada neuvoja, miten kannattaa toimia huollon ja vikaantumisen yhteydessä.

Vuosi on nyt takana kylmänä eteenpäin lähtiessä nykäsevällä 159:llä

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Perjantaina palasi Selespeed-ajat mieleen ja hikikarpalo valui pitkin ohimoa: 159:ssä vaihteet ”lukossa”. Noo, vika ei nyt ehkä ihan niin paha ollut kuin Selessä aikoinaan ja onnistuin saamaan vaihteet päälle hetken yrittämisellä :)

Vika oli siis se, että vaihdekepin liipaisinta ei saa painettua pohjaan, eikä vaihdeita vaihdettua. Tänään vika toistui. Paikallistin vian ja se on ilmeisesti se liipaisin joka jumittaa. Pienellä puristelulla sen sai jälleen painumaan. Tarvisi visiin korkata tuo nuppi ja katsoa, mikä siellä haraa vastaan. Onko kenelläkään tietoa, miten se voisi onnistua?

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja TTi »

-Tomi- kirjoitti:Perjantaina palasi Selespeed-ajat mieleen ja hikikarpalo valui pitkin ohimoa: 159:ssä vaihteet ”lukossa”. Noo, vika ei nyt ehkä ihan niin paha ollut kuin Selessä aikoinaan ja onnistuin saamaan vaihteet päälle hetken yrittämisellä :)

Vika oli siis se, että vaihdekepin liipaisinta ei saa painettua pohjaan, eikä vaihdeita vaihdettua. Tänään vika toistui. Paikallistin vian ja se on ilmeisesti se liipaisin joka jumittaa. Pienellä puristelulla sen sai jälleen painumaan. Tarvisi visiin korkata tuo nuppi ja katsoa, mikä siellä haraa vastaan. Onko kenelläkään tietoa, miten se voisi onnistua?
Oliko tässä vika jarrupolkimen kytkimessä vaiko mekaaninen vika itse liipasimessa?

Pari kertaa tuo liipasin meinannut jumia nyt omassa -08 Qtronicissa, ja olisi varmaan hyvä hoitaa kuntoon, ennenkuin hajoaa kokonaan.
TTi

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

TTi kirjoitti:
-Tomi- kirjoitti:Perjantaina palasi Selespeed-ajat mieleen ja hikikarpalo valui pitkin ohimoa: 159:ssä vaihteet ”lukossa”. Noo, vika ei nyt ehkä ihan niin paha ollut kuin Selessä aikoinaan ja onnistuin saamaan vaihteet päälle hetken yrittämisellä :)

Vika oli siis se, että vaihdekepin liipaisinta ei saa painettua pohjaan, eikä vaihdeita vaihdettua. Tänään vika toistui. Paikallistin vian ja se on ilmeisesti se liipaisin joka jumittaa. Pienellä puristelulla sen sai jälleen painumaan. Tarvisi visiin korkata tuo nuppi ja katsoa, mikä siellä haraa vastaan. Onko kenelläkään tietoa, miten se voisi onnistua?
Oliko tässä vika jarrupolkimen kytkimessä vaiko mekaaninen vika itse liipasimessa?

Pari kertaa tuo liipasin meinannut jumia nyt omassa -08 Qtronicissa, ja olisi varmaan hyvä hoitaa kuntoon, ennenkuin hajoaa kokonaan.
Vika oli liipaisimessa. Otin nupin irti ja tuuppasin vähän vaseliinia sisään. Toimi paremmin, ainakin vielä loppuomistusaikani.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla jää joskus harvoin P vilkkumaan eikä anna avainta ulos.... napin painelu ja kepin heiluttelu samanaikaisesti auttaa.... Kun tämä tapahtuu niin kepin liipasin tuntuu "oudolta".
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1567
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Oma yksilöni tuntuu ampaisevan liikkeelle ilman kaasupolkimen painamista aikaisempaa vauhdikkaammin. Viikonloppuna alkoi myös kuulua kova pärinä, kun R-asento on päällä ja jarru pohjassa. Pärinä loppuu, kun jarrun päästää. D-asennossa ei ongelmaa. Osaako joku arvata mikä olisi vialla? Kytkin?

Edit: P-vaihdettu R. Eli pakilla ongelma on.

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla ainakin auto joskus täristää kun jarrua painaa ja pakittaa heti startin jälkeen. Kyseessä manuaali lootainen auto, mutta uskon että ongelma on enemmän koneen ja jarrutehostimen välillä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1567
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Cloverleaf kirjoitti:Oma yksilöni tuntuu ampaisevan liikkeelle ilman kaasupolkimen painamista aikaisempaa vauhdikkaammin. Viikonloppuna alkoi myös kuulua kova pärinä, kun R-asento on päällä ja jarru pohjassa. Pärinä loppuu, kun jarrun päästää. D-asennossa ei ongelmaa. Osaako joku arvata mikä olisi vialla? Kytkin?

Edit: P-vaihdettu R. Eli pakilla ongelma on.
Ei helvata. :lol: Mökkireissulta tarttui ilmeisesti muutakin mukaan kuin hyttysenpuremia. Apurungon ja moottorin kannakkeiden päällä runsaasti soraa, ääni katosi poistamalla kivet. Liian matala meidän mökkitielle, kun noin kiviä hörppii.

sallas
Viestit: 220
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
Car(s): Giulietta -13, Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia
Paikkakunta: Otava (Mikkeli)

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja sallas »

Ainakaan -07 2,4 ei saa huuhtelukonetta kiinni, koska öljylinjoja ei tuu laatikon ulkopuolelle. Eli vanhanaikaisesti lotraamalla saa vaan vaihdettua. Nimimerkillä odotan juuri että operaatio valmistuu :-D

Ja 210tkm ajettu, AIVAN järkyttävää kuraa oli orkkisöljyt. Laatikko toimii vielä suurin piirtein järkevästi. Yksi vikakoodi oli "tiptronicin" puolelta. Saas nähdä millaiseksi muuttuu tän jälkeen.

Ja laatikko on muuten oppiva. Kolme jarrua jumissa > korjattiin > laatikko oli ihan sairaan raju ekat 100km. Punaisissa valoissakin piti N:lle pudottaa kun joutui hampaat irvessä painamaan jarrua D:llä. Nyt useamman sadan km jälkeen on asettunut

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 Q-tronic ongelma

Viesti Kirjoittaja Isola »

Cloverleaf kirjoitti:Ei helvata. :lol: Mökkireissulta tarttui ilmeisesti muutakin mukaan kuin hyttysenpuremia. Apurungon ja moottorin kannakkeiden päällä runsaasti soraa, ääni katosi poistamalla kivet. Liian matala meidän mökkitielle, kun noin kiviä hörppii.
Ota sitten kaikki kivensirut pois. En nyt justiinsa muista miten 159:ssä, mutta jos siinäkin on ohjaustehostimen letku kulkee apurungon aisaa pitkin, niin siihen väliin kiilautunut kivi voi saada aikaan jännän öljysuihkun. Ai mistäkö tiedän? Ei kun mietin vain... :roll:
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Vastaa Viestiin