Jarrusatula turposi talvella?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Jarrusatula turposi talvella?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vaihdoin äsken kesärenkaita alle 156:een, mutta vasemmalla edessä odottikin yllätys. Jarrusatula otti kiinni vanteen painoihin! Kokeilin kolmea eri pyörää ko. paikalle ja kaikkien kanssa oli tilanne sama. Kyseessä ovat siis samat pyörät, jotka autossa ovat aiemminkin olleet eikä niille ole tehty edellisen käytön jälkeen muuta kuin pesu.

Siinä pyörää pyöritellessä tietysti lyijypaino napsahti irti, jolloin pyöriminen tapahtui ilman ylimääräistä ahdistusta.

Koelenkin ensimmäinen jarrutus tarjosikin todellisen elämyksen, kun jarrusatula alkoi syödä vannetta ja päin vastoin. Suuntasin kotiin karmean rohinan säestyksellä ja tarkastelin tilannetta. Satulan kaikki kiinnitykset olivat kunnossa, mutta otin sen kuitenkin pois. Putsailin paikkoja, herkistelin paloja ja totesin liukutappien olevan "jämäkästi" paikoillaan.

Mikähän piru tuolla on välissä? Voiko satula muka vääntyä jotenkin mutkalle ja tulla siis liikaa ulos?

Tuo piruteoria saattaa olla kohdallaan, sillä siinä ohessa auto hukkasi tyhjäkäynninkin johonkin. Kaasuläpän kupeesta kuuluu tikitystä ja rapsutusta pelsepuupin työntyessä uuteen kotiinsa jonnekin läpän väliin.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Pyöränlaakeri??
Kimmo

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

On tiukka. Väljää ei löydy mistään.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Liukivissa satuloissa satulan kämmen liikkuu myös palojen paksuuden mukaan, joten se tulee hieman ulospäin uusilla paloilla.
Kimmo

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Itellä oli samaa vikaa kun pistin kesäkengät alle. Laakerihan siitä meni vaihtoon.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

Tuli mieleen, vaikka en tunne pätkääkään kyseistä korimallia.
Olisiko autossa spacerit kuten kuusnepassa?
Vaihdossa tarttuneet talvipyöriin/ jääneet muuten pois.

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

No , tuossahan on hyvä syy selittää vaimolle että tarvitaan isommat/uudet vanteet :wink:

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Käyttis opelissa diagnosoitiin juuri äskön jarrusatulan liukukumien olevan vanhat, haperot ja väljät. Jarrusatula pääsee jarruttaessa liikkumaan sen verran että ottaa orggis peltivanteisiin kiinni.

Käyn huomenna hakemassa Motonetistä uudet kumit. Saas nähdä miten toimii sen jälkeen.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Spacerit ovat onneksi kiinni Spiderissa.

Jarrupalat ovat tosiaan joskus talvella uusittu, mutta tuntuu silti kummalliselta, ettei alkuperäinen vanne mahdu pyörimään. Olettaisin, että tehtaaltakin autot tulevat uusilla jarrupaloilla.

Satula on tosiaan tiukasti paikoillaan, mutta verrattaessa toiseen puoleen, niin mittaustuloksen mukaan on ongelmapuolen ulkolaita kaksi milliä ulompana. Tiukka on mitoitus...

Laitoin talvirenkaan takaisin vasemmalle ja kokeilen huomenna kuitenkin vaihtaa ne liukutapit. Talvivanteen ympärillä onkin sitten tilaa vaikka grillimakkaralle.

Vaimohan tuolla lähinnä onkin ajellut, mutta ei se ainakaan tunnusta mitenkään tunaroineensa. Taidankin käskeä sen vannekauppaan. :wink: Sijoittaisipahan joskus edes autoihin jotain rahaa ja huomaisi niiden käytön maksavankin jotain.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

hjpp kirjoitti:Sijoittaisipahan joskus edes autoihin jotain rahaa ja huomaisi niiden käytön maksavankin jotain.
Amen.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
FatTony
Viestit: 79
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Mulla kävi sama 155:sen jarrurempan yhteydessä, uudet palat ja levyt olivat sen verran leveempiä että orkkisvanne otti edessä kiinni satulaan. Homma hoitui bilteman 3mm spacereillä, kunnes ostin uudet kesävanteet :wink:
Speed is a virtue

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Uusi liukutappisarja paransi tilannetta hiukan, mutta edelleen satula ottaa jarrutuksessa kiinni vanteeseen.

Talvivanteella jatketaan...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4337
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Spacerit vaan kesävanteille, ja katsastus talvivanteilla. ;)

Vastaa Viestiin