Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 19 Kesä 2019, 23:07



Vastaa viestiin  [ 335 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Vanha kunnon Motor control system failure 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 05 Heinä 2013, 19:52
Viestit: 17
Paikkakunta: Helsinki
Auto: GT 2.0 JTS -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Täältäkin ääni suuttimelle sekä puolalle. Tarkka myös tulpista (ngk bkr6ekpa)


20 Kesä 2018, 10:27
Profiili

Liittynyt: 07 Kesä 2018, 19:11
Viestit: 60
Auto: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Suutinvika tai moottorinohjausyksikkö on tällä hetkellä vahvin ehdokas. 1 ja 4 sylinterit käy liian laihalla kun auto on kylmänä, lämpimänä toimii normaalisti. Lambdat ja puolat on ok. Otan taas auton ajoon vähäksi aikaa kun korjaamo selvittelee mitä kustantaa ja miten kannattaa edetä. Tähän mennessä mennyt n. 400 euroa ja vika melkein siis löytynyt :) Ei oo köyhän autoja nämä...

Toinen vika: Mittaristo on ilm. vaihdettu eikä oo synkronoitu ja siksi jumissa. Mutta moottorinohjausyksikkössä on vähemmän kilsoja kuin mittarissa... jotain positiivista?


20 Kesä 2018, 13:53
Profiili

Liittynyt: 07 Kesä 2018, 19:11
Viestit: 60
Auto: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Parina päivänä auto toiminut kylmänäkin nyt normaalisti? Vikavalo toki syttyilee ja sammuilee. On tää jännä vekotin. :-D Lomareissu olis tulossa (n. 1000km) joten mielellään lähtis kyllä silleen että on kaikki pytyt käytössä ja muutenkin mystiikkaa vähemmän..


24 Kesä 2018, 19:58
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Huhti 2003, 10:49
Viestit: 112
Paikkakunta: Köyliö
Auto: Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Valot vilkkuu täälläkin. P0300 sekä P0304 ovat vikakoodeista päällä. Kone käy tyhjäkäyntiä huonosti. Tulpat (NKG) ja puolat (Bosch) vaidettu kaikki neljä, ei vaikutusta. Ilmin piuhan kun ottaa pois niin käy vielä huonommin tyhjäkäyntiä. Kierrokset kun on yli 3000 niin meno on suht normaalia. Suuttimetko ovat nyt seuraavaksi purku vuorossa vai onko vielä jotain mihin kannattaa tutustua ennen tätä?


27 Kesä 2018, 08:00
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Viestit: 240
Auto: EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Alfa 33 QV kirjoitti:
Valot vilkkuu täälläkin. P0300 sekä P0304 ovat vikakoodeista päällä. Kone käy tyhjäkäyntiä huonosti. Tulpat (NKG) ja puolat (Bosch) vaidettu kaikki neljä, ei vaikutusta. Ilmin piuhan kun ottaa pois niin käy vielä huonommin tyhjäkäyntiä. Kierrokset kun on yli 3000 niin meno on suht normaalia. Suuttimetko ovat nyt seuraavaksi purku vuorossa vai onko vielä jotain mihin kannattaa tutustua ennen tätä?


Oletko mittaillut puristuspaineita?


27 Kesä 2018, 08:23
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7312
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^^Äkkiseltään tulisi mieleen perehtyä (myös) nelospytyn puokan kaapelointiin ja varmuuden vuoksi katsoa, miltä se nelosen tulppa näyttää - onko A) kipinäjälkeä, B) palojälkeä tai haiseeko C) bensalle? Jos se on just vaihdettu uuteen, niin pitäisi näkyä aika selvästi, mitä sylinterissä on tapahtunut.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


27 Kesä 2018, 08:24
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Huhti 2003, 10:49
Viestit: 112
Paikkakunta: Köyliö
Auto: Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Puristuspaineet mittailtu ja 1-3 oikein hyvät ja tasaiset ja 4 ei mitään. Eli oliskos se nyt sitten männässä reikä?


09 Heinä 2018, 12:14
Profiili
Avatar

Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Viestit: 4974
Paikkakunta: Keuruu
Auto: Käyttis: Alfa Romeo Giulia 2.0T, Fiat 500
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Alfa 33 QV kirjoitti:
Puristuspaineet mittailtu ja 1-3 oikein hyvät ja tasaiset ja 4 ei mitään. Eli oliskos se nyt sitten männässä reikä?


Se, tai venttiileissä sanomista.


09 Heinä 2018, 12:32
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Touko 2016, 19:27
Viestit: 4
Auto: Alfa Romeo GT 2005
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Itellä vikavalon vilkuttelun ja nykimisen seurauksena puolat ja tulpat vaihdettu, mutta silti sytyttää P0354 ja P0352 eli puolat taas sekoilee. Kyseessä Alfa GT 05 2.0 jts. Mitähän sitä seuraavaks rupeis ropaamaan?

_________________
i had fun once and it was awful


10 Heinä 2018, 10:28
Profiili

Liittynyt: 07 Kesä 2018, 19:11
Viestit: 60
Auto: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Omalla ajellu nyt lomalla n. 1000 km, kuittasin omalla lukijalla just tuon valon pois ku palanu koko ajan. jotain p117X koodeja oli pari. Mulla siis käy laihalla kylmänä pari sylinteriä (vian selvitus kesken... :-D )
ja kierrosten noustessa yli 5000 ei anna tehoa ja vikavalo innostuu. Lämpimänä 1000-3500 kierrosta niin ihan normaalisti toimii. Täytyy lomareissulta palatessa olla korjaamoon taas yhteyksissä jos sieltä ei oo karattu kokonaan kun en oo saanu kiinni... :lol: Näköjään näissä alfoissa sekin haaste että pitää löytää korjaamo joka näitä hoitaa..


14 Heinä 2018, 15:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7312
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Kannattaa tuo laihallakäyminen selvittää nopeasti, seurauksena voi olla jännän muotoisia mäntiä.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


14 Heinä 2018, 15:42
Profiili

Liittynyt: 07 Kesä 2018, 19:11
Viestit: 60
Auto: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Lainaa:
Kannattaa tuo laihallakäyminen selvittää nopeasti, seurauksena voi olla jännän muotoisia mäntiä


Joo. Nyt on kuumalla ilmalla toiminu vähän paremmin ja käyny kylmänäkin paremmin. Mutta heti jos on useempi päivä ilman ajoa niin ei oo kauhean kiva käyntiääni, kunnes lämpenee. Mutta jäi kesken vianselvitys ennen lomia ja nyt ens viikolla koitan jatkaa.


14 Heinä 2018, 15:44
Profiili

Liittynyt: 07 Kesä 2018, 19:11
Viestit: 60
Auto: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Suutinvika nyt todennäköisin kun kaikki muut jo aika lailla tehty, mm. ilmamassamittari vaihdettu ja käyntihäiriö silti jatkui vaikka im kyllä oli epälooginen.


03 Elo 2018, 05:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2004, 13:54
Viestit: 1861
Paikkakunta: Hki
Auto: La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Höh, nyt syttyi tuo valo palamaan omassakin autossa. Samalla bensamittari näyttää nollaa ja bensavalo vilkuttaa. Bensaa on yli puolitankkia varmasti :shock:

Kun sammuttaa moottorin ja laittaa virrat päälle ennen käynnistystä, niin bensamittari näytää oikein. Sitten kun käynnistää, niin bensamittari pönttöilee ylläkuvatulla tavalla ja Motor control system failure - valo alkaa palamaan.

Ajossa ei huomaa mitään. On se kumma.

Noh, torstaiksi varasin ajan vikakoodien lukuun.

(Alfalla on sielu ja tunteet: kävin meinaan koeajamassa yhtä autoehdokasta ja siitä tuo varmaan otti nokkiinsa).

_________________
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!


03 Syys 2018, 14:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Viestit: 2042
Paikkakunta: Turenki
Auto: GT 3.2 Q2
159 3.2 Q4
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Ciancarlo kirjoitti:
Höh, nyt syttyi tuo valo palamaan omassakin autossa. Samalla bensamittari näyttää nollaa ja bensavalo vilkuttaa. Bensaa on yli puolitankkia varmasti :shock:

Kun sammuttaa moottorin ja laittaa virrat päälle ennen käynnistystä, niin bensamittari näytää oikein. Sitten kun käynnistää, niin bensamittari pönttöilee ylläkuvatulla tavalla ja Motor control system failure - valo alkaa palamaan.

Ajossa ei huomaa mitään. On se kumma.

Noh, torstaiksi varasin ajan vikakoodien lukuun.

(Alfalla on sielu ja tunteet: kävin meinaan koeajamassa yhtä autoehdokasta ja siitä tuo varmaan otti nokkiinsa).

Muistaakseni jäsen Ghost sanoi että kun ilmamassamittarin vika sytyttää vikavalon niin samalla tipahtaa bensamittari nollaan. :roll: Varmaan sieltä päin saisi harrastajilta vikakoodin lukuun apuja ennen torstaitakin.

_________________
ex. 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta


03 Syys 2018, 17:23
Profiili
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2004, 13:54
Viestit: 1861
Paikkakunta: Hki
Auto: La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^kiitos vastauksesta ja hyvin todennäköisestä oikeasta ratkaisusta ongelmaani! Niin se taitaa ollakin. Ilmin ollessa kyseessä, se olisikin vasta ensimmäinen tähän autooni, joka kuitenkin on kohta jo 13-vuotias ja 181 tkm ajettu.

Harmi, ettei ole jäsen Ghostin luoksepäin asiaa alkuviikolla, vaan on menoaihan toiseen suuntaan. Menen varmuuden vuoksi tuolla emännän kipalla.

Laitan tänne eniveis ongelman syyn ja ratkaisun torstaina.

_________________
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!


03 Syys 2018, 17:57
Profiili
Avatar

Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Viestit: 1482
Paikkakunta: Vantaa
Auto: 156GTA, 156v6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Ciancarlo kirjoitti:
^kiitos vastauksesta ja hyvin todennäköisestä oikeasta ratkaisusta ongelmaani! Niin se taitaa ollakin. Ilmin ollessa kyseessä, se olisikin vasta ensimmäinen tähän autooni, joka kuitenkin on kohta jo 13-vuotias ja 181 tkm ajettu.

Harmi, ettei ole jäsen Ghostin luoksepäin asiaa alkuviikolla, vaan on menoaihan toiseen suuntaan. Menen varmuuden vuoksi tuolla emännän kipalla.

Laitan tänne eniveis ongelman syyn ja ratkaisun torstaina.

Mulla ois myös lukija ja hyllyssä 3.2 ilmi jolla vois kokeilla !
-t-


04 Syys 2018, 16:56
Profiili
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2004, 13:54
Viestit: 1861
Paikkakunta: Hki
Auto: La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^jäsen Toolman:lle kovasti paljon kiitoksia avuntarjouksesta! Harmi, että huomasin viestisi vasta nyt, kun tulin kotio reissultani.

Noh, vien aamulla auton pajalle, kun sinne on aika varattuna.

On tämä hieno foorumi, eipä voi muuta sanoa :P

_________________
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!


05 Syys 2018, 18:30
Profiili

Liittynyt: 07 Kesä 2018, 19:11
Viestit: 60
Auto: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Omassa autossa tehty nyt kaikki muu ja suutinten vaihto olis edessä.. kustantaa vaan noin nelinumeroisen summan eikä satavarma takuu auttaako sekään (?) ... Jos lähtis siitä liikkeelle että etsis itte jostain uuden suuttimen JTS:ään aluksi niin mistähän noita kannattais metsästää?
Mitä tarkkaan ottaen pitäis tilata?

Voiko / kannattaako laittaa muuta kuin Boschia??


06 Syys 2018, 07:55
Profiili
Avatar

Liittynyt: 05 Heinä 2013, 19:52
Viestit: 17
Paikkakunta: Helsinki
Auto: GT 2.0 JTS -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^^ taisin ihastella bussoa mkahin pihalla kun kävin öljynvaihdossa. Hieno väriyhdistelmä!


06 Syys 2018, 11:44
Profiili
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2004, 13:54
Viestit: 1861
Paikkakunta: Hki
Auto: La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^kiitos, niin minunkin mielestäni.

Juu, sinne vein aamulla klo 07:05 kipponi :)


Edit: ja ilmihän se oli viallinen. Ilmi ja ilmansuodatin ovat nyt vaihdettu ja vikakoodi nollattu. Taas pelittää.

_________________
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!


06 Syys 2018, 12:14
Profiili

Liittynyt: 07 Syys 2018, 07:36
Viestit: 6
Auto: Alfa Romeo 147 2002
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Hei! Ostin Alfa Romeo 147 (vm. 2002) n. kuukausi sitten. Nyt syttyi moottorin vikavalo ja Motor control system failurea ilmoittaa. Ilmeisesti autolla kuitenkin uskaltaa edelleen ajella, ainakin lyhyitä matkoja? En itse ajanut kun valo syttyi, mutta ilmeisesti auto toimi aivan normaalisti eikä outoja ääniä tms. kuulunut. En omista koodinlukijaa (on kyllä tarkoitus hommata), onko väliä missä huoltamolla autoa kannattaisi Jyväskylässä käyttää? Arvostan apuanne suuresti, en tiedä autoista paljoakaan (tosin tarkoitus on alkaa opetella).


07 Syys 2018, 07:39
Profiili

Liittynyt: 07 Kesä 2018, 19:11
Viestit: 60
Auto: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Lainaa:
Hei! Ostin Alfa Romeo 147 (vm. 2002) n. kuukausi sitten. Nyt syttyi moottorin vikavalo ja Motor control system failurea ilmoittaa. Ilmeisesti autolla kuitenkin uskaltaa edelleen ajella, ainakin lyhyitä matkoja? En itse ajanut kun valo syttyi, mutta ilmeisesti auto toimi aivan normaalisti eikä outoja ääniä tms. kuulunut. En omista koodinlukijaa (on kyllä tarkoitus hommata), onko väliä missä huoltamolla autoa kannattaisi Jyväskylässä käyttää? Arvostan apuanne suuresti, en tiedä autoista paljoakaan (tosin tarkoitus on alkaa opetella).


Mulla auto oireilee niin että tehot leikkaantuu kierroksilla ja kylmänä auto käy todella epätasaisesti. Muut pulmat on aika lailla eliminoitu ja näyttäis olevan suutinvika josta aiemmin kirjoittelin. Ottaako auto sulla normaalisti kierroksia ajaessa?


07 Syys 2018, 08:18
Profiili

Liittynyt: 07 Syys 2018, 07:36
Viestit: 6
Auto: Alfa Romeo 147 2002
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
GTJu kirjoitti:
Mulla auto oireilee niin että tehot leikkaantuu kierroksilla ja kylmänä auto käy todella epätasaisesti. Muut pulmat on aika lailla eliminoitu ja näyttäis olevan suutinvika josta aiemmin kirjoittelin. Ottaako auto sulla normaalisti kierroksia ajaessa?

Toissapäivänä autolla ajettiin pari minuuttia valon syttymisen jälkeen, ja en ole sen jälkeen uskaltanut ajella. Ymmärsin että moottorin vikavalon syttyminen on yleensä hyvin vakava asia, mutta ilmeisesti tämä Motor control system failure ei välttämättä estä ajamasta autolla?


07 Syys 2018, 08:24
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7312
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^^^Lue ne koodit, jos/kun itsellä ei ole työkalua, pyydä jotain kaveria jolla on tai vie pajalle. Pelkän valon perusteella on mahdotonta sanoa, onko siellä kohta männässä reikä tai jotain muuta kivaa jos jatkaa ajoa vai jotain kevyempää. Pääsääntönä kuitenkin voi pitää, että ei se valo siellä turhaan ole. Tuosta voit katsella, josko joku foorumilainen olisi seudulla ilmoittautunut diagnostiikan omistajaksi: viewtopic.php?f=13&t=21374

^^147:aa kun ei ole koskaan saanut JTS:llä, niin vastaava suutinvika ei taatusti osu, joku muu (esim. puolavaiva) voi sama vika ollakin. Suutinvikaisesta JTS:stä sanoisin että älä aja, se on pidemmän päälle koneen turma riippumatta siitä, vuotaako suutin vai onko se tukossa.

^Vakavuustasoja on monia ja tosiaan näillä lähtötiedoilla ei voi sanoa, onko siellä ajotusvikaa, seosvikaa, sytkävikaa vai mitä. Voi olla että uskaltaisi ajaa, voi olla että ei kannata ajaa, voi olla että voi ajaa vähän ja harkiten, mutta vasta koodien lukeminen ja/tai tekniikkaa tuntevan ihmisen suorittama diagnosointi kertoo paljon enemmän.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


07 Syys 2018, 09:00
Profiili

Liittynyt: 07 Syys 2018, 07:36
Viestit: 6
Auto: Alfa Romeo 147 2002
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Polforea kirjoitti:
^^^Lue ne koodit, jos/kun itsellä ei ole työkalua, pyydä jotain kaveria jolla on tai vie pajalle. Pelkän valon perusteella on mahdotonta sanoa, onko siellä kohta männässä reikä tai jotain muuta kivaa jos jatkaa ajoa vai jotain kevyempää. Pääsääntönä kuitenkin voi pitää, että ei se valo siellä turhaan ole. Tuosta voit katsella, josko joku foorumilainen olisi seudulla ilmoittautunut diagnostiikan omistajaksi: viewtopic.php?f=13&t=21374

^^147:aa kun ei ole koskaan saanut JTS:llä, niin vastaava suutinvika ei taatusti osu, joku muu (esim. puolavaiva) voi sama vika ollakin. Suutinvikaisesta JTS:stä sanoisin että älä aja, se on pidemmän päälle koneen turma riippumatta siitä, vuotaako suutin vai onko se tukossa.

^Vakavuustasoja on monia ja tosiaan näillä lähtötiedoilla ei voi sanoa, onko siellä ajotusvikaa, seosvikaa, sytkävikaa vai mitä. Voi olla että uskaltaisi ajaa, voi olla että ei kannata ajaa, voi olla että voi ajaa vähän ja harkiten, mutta vasta koodien lukeminen ja/tai tekniikkaa tuntevan ihmisen suorittama diagnosointi kertoo paljon enemmän.

Kiitos paljon vastauksista! Ei näkynyt Jyväskylän seudulla foorumilaisia, eli pitää varmaan viedä huoltamolle. Saako ne luettua kaikkialla vai pitääkö olla erikoislaitteita Alfaa varten?


07 Syys 2018, 09:51
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4865
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Ei tarvita erikoislaitteita Alfaa varten, eli onnistuu monimerkkikorjaamolla.


07 Syys 2018, 10:11
Profiili

Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Viestit: 419
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Auto: 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Maanantai-iltana (10.9.) vikakoodien luku onnistuu, kun palaan Jyväskylään viikonlopun vietosta.


07 Syys 2018, 11:02
Profiili

Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Viestit: 1457
Paikkakunta: Pori
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Polforea kirjoitti:
^^^Lue ne koodit, jos/kun itsellä ei ole työkalua, pyydä jotain kaveria jolla on tai vie pajalle. Pelkän valon perusteella on mahdotonta sanoa, onko siellä kohta männässä reikä tai jotain muuta kivaa jos jatkaa ajoa vai jotain kevyempää. Pääsääntönä kuitenkin voi pitää, että ei se valo siellä turhaan ole. Tuosta voit katsella, josko joku foorumilainen olisi seudulla ilmoittautunut diagnostiikan omistajaksi: viewtopic.php?f=13&t=21374

^^147:aa kun ei ole koskaan saanut JTS:llä, niin vastaava suutinvika ei taatusti osu, joku muu (esim. puolavaiva) voi sama vika ollakin. Suutinvikaisesta JTS:stä sanoisin että älä aja, se on pidemmän päälle koneen turma riippumatta siitä, vuotaako suutin vai onko se tukossa.

^Vakavuustasoja on monia ja tosiaan näillä lähtötiedoilla ei voi sanoa, onko siellä ajotusvikaa, seosvikaa, sytkävikaa vai mitä. Voi olla että uskaltaisi ajaa, voi olla että ei kannata ajaa, voi olla että voi ajaa vähän ja harkiten, mutta vasta koodien lukeminen ja/tai tekniikkaa tuntevan ihmisen suorittama diagnosointi kertoo paljon enemmän.

Niin siis taitaa mennä karkeasti niin, että jos helikopterivalo palaa, on/ollut jotain häikkää, mutta jos se vilkkuu ei saa ajaa.


09 Syys 2018, 08:38
Profiili

Liittynyt: 07 Kesä 2018, 19:11
Viestit: 60
Auto: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Helikopterivalo ja "misfire" ilmoitukset johtuivat mulla
               JTS:n karstaisista suuttimista. Nyt on uudet ja viiden kilsan kokemuksella auto toimii :-D


19 Joulu 2018, 17:05
Profiili

Liittynyt: 07 Syys 2018, 07:36
Viestit: 6
Auto: Alfa Romeo 147 2002
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Arvin koodien nollauksen (kiitos vielä kerran!) jälkeen valo palasi muutaman viikon jälkeen. Nyt sain itse hommattua koodinlukijan ja nollattua koodit, eikä ole vielä usean päivän jälkeen syttynyt valo uudestaan.

Molemmilla kerroilla on valitusta tullut mixture 1 ja mixture 2 -vahvuudesta. Nyt pidemmän ajan jälkeen myös sylinterien sytytysvikoja (generic, ja cylinder 2), näissä kaikissa mainittu sensorin matala signaali. Onkohan noissa sama sensori, tai voiko liittyä esim. noihin karstaisiin suuttimiin?


01 Tammi 2019, 16:18
Profiili

Liittynyt: 07 Kesä 2018, 19:11
Viestit: 60
Auto: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Lainaa:
Molemmilla kerroilla on valitusta tullut mixture 1 ja mixture 2 -vahvuudesta. Nyt pidemmän ajan jälkeen myös sylinterien sytytysvikoja (generic, ja cylinder 2), näissä kaikissa mainittu sensorin matala signaali. Onkohan noissa sama sensori, tai voiko liittyä esim. noihin karstaisiin suuttimiin?


Mullahan oireet oli seuraavat suuttimista:
-Yli 4000 kierrosta alkoi moottorivikavalo vilkkua ja tehot (yleensä) loppui, kylmänä kone kävi kahdella pytyllä (ei aina) minkä kuuli äänestä ja oli melkosta nykimistä välillä
-lämpimänä toimi muuten ok mutta yläkierroksilla edelleen häiriöitä
-p301 tuli vikakoodina ja jotain muita (näkyy aiemmissa viesteissä tässä ketjussa)

Ongelmana noissa suuttimissa on että niiden testaus/vaihto on niin työläs ja kallis operaatio että sitä ennen yleensä kannattaa selvittää muut vaihtoehdot. Myös ilmamäärämittari vaihdettiin itsellä kun toimi miten sattuu. Onko sulla korjaamoa jossa alfoista jotain tiedetään?


02 Tammi 2019, 20:03
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7312
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Suutinvian Fama voinee hylätä erittäin epätodennäköisenä - ne on yleensä suoraruiskujen ongelmia, eikä sellaista ole bensanpolttimena tainnut 147:aan ikinä saada.

Mitkä ne koodit ovat mitä se auto sanoo? Ei siis pelkkä selitys, vaan myös se Pxxx -koodi.

Misfiret voi johtua seosongelmasta tai toisinpäin. Ihan ekana tulisi mieleen vaihtaa puolat 1/2 <-> 3/4 ja katsoa, siirtyykö vika. Toinen mikä tulee mieleen heti kättelyssä, on nostaa tulpat ylös ja katsoa miltä ne näyttää ja/tai haisee. Kovin nokinen tulppa kertoo rikkaasta pytystä, "ylipuhdas" puolestaan laihasta pytystä.

Koska muuten ne tulpat on vaihdettu? Nehän voi myös olla vaan jo käyttöikänsä lopussa ja siksi oireilla. Millainen huoltohistoria autolla muuten on?

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


02 Tammi 2019, 20:16
Profiili

Liittynyt: 07 Syys 2018, 07:36
Viestit: 6
Auto: Alfa Romeo 147 2002
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Kiitos vastauksista!

GTJu kirjoitti:
Mullahan oireet oli seuraavat suuttimista:
-Yli 4000 kierrosta alkoi moottorivikavalo vilkkua ja tehot (yleensä) loppui, kylmänä kone kävi kahdella pytyllä (ei aina) minkä kuuli äänestä ja oli melkosta nykimistä välillä
-lämpimänä toimi muuten ok mutta yläkierroksilla edelleen häiriöitä
-p301 tuli vikakoodina ja jotain muita (näkyy aiemmissa viesteissä tässä ketjussa)

Ongelmana noissa suuttimissa on että niiden testaus/vaihto on niin työläs ja kallis operaatio että sitä ennen yleensä kannattaa selvittää muut vaihtoehdot. Myös ilmamäärämittari vaihdettiin itsellä kun toimi miten sattuu. Onko sulla korjaamoa jossa alfoista jotain tiedetään?


Mitään kummallista en ole käynnissä tai äänessä huomannut ja moottorivalo ei vilku vaan palaa joten kuulostaa kyllä ihan erilaiselta ongelmalta. Asun Jyväskylässä jossa ymmärtääkseni ei ole virallista Alfan korjaamoa ollenkaan, enkä ole vielä autoa missään korjaamolla käyttänytkään. Onko kellään suosituksia Jyväskylässä? Tampereelle ei viitsi ajella korjaamon perässä kuitenkaan.

Polforea kirjoitti:
Suutinvian Fama voinee hylätä erittäin epätodennäköisenä - ne on yleensä suoraruiskujen ongelmia, eikä sellaista ole bensanpolttimena tainnut 147:aan ikinä saada.

Mitkä ne koodit ovat mitä se auto sanoo? Ei siis pelkkä selitys, vaan myös se Pxxx -koodi.

Misfiret voi johtua seosongelmasta tai toisinpäin. Ihan ekana tulisi mieleen vaihtaa puolat 1/2 <-> 3/4 ja katsoa, siirtyykö vika. Toinen mikä tulee mieleen heti kättelyssä, on nostaa tulpat ylös ja katsoa miltä ne näyttää ja/tai haisee. Kovin nokinen tulppa kertoo rikkaasta pytystä, "ylipuhdas" puolestaan laihasta pytystä.

Koska muuten ne tulpat on vaihdettu? Nehän voi myös olla vaan jo käyttöikänsä lopussa ja siksi oireilla. Millainen huoltohistoria autolla muuten on?


Koodit järjestyksessä ylhäältä: P1176 (mixture 2 strength), P1173 (mixture 1 strength), P0300 ignition failures (generic), P0302 (cylinder 2 ignition failures), näissä kaikissa "Signal low". Nämä kuulemma "present now", vikavalo ei kuitenkaan syttynyt uudestaan vielä 6 päivän aikana.

Lisäksi tallennettuina P0115 (water temperature sensor, invalid signal) ja P0100 (air flow meter, signal high).

Tulpat on ymmärtääkseni vaihdettu ~elokuussa, ostin siis auton henkilöltä joka oli ostanut sen hajanaisena ja korjannut kuntoon & vaihtanut ~kaikki kuluvat osat harrastusmielessä. Mutta ainakin tuo tulppien tarkastus kuulostaisi olevan sellainen mihin omilla taidoillani kykenen.

Huoltohistorian suhteen, huoltokirja on ainakin kattava, ja kaikki ns. suositeltavat huollot on ymmärtääkseni tehty, tosin minun pitää vielä tutustua tarkemmin siihen mitä huoltoja suositellaan milloinkin ko. autolle tehtävän. Mutta en tarkemmin tiedä kuin tuon yhden suuremman remontin, minkä johdosta tietysti jotain kummallisia vikoja varmaankin voisi esiintyä.

Edit: Unohdinkin tänne päivittää, tosiaan puslan vaihdolla korjaantui tämä ongelma.


Viimeksi muokannut Fama päivämäärä 05 Kesä 2019, 05:58, muokattu yhteensä 1 kerran



03 Tammi 2019, 06:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7312
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Nollaa koodit, vaihda kakkosen ja nelosen puolat keskenään ja katso, siirtyykö vika neloseen. Jos siirtyi niin vaihda se puola uuteen ja katso mitä tapahtuu. Jos ei siirtynyt niin tarkista kakkosen puristukset, tulpat, puolan johtosarja sekä ehkä suutin ja sen johtosarja.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


03 Tammi 2019, 08:29
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 335 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], nurmi ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com