Vanha kunnon Motor control system failure

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
PRO
Viestit: 745
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Meikällä meni yks sytytyspuola vaihtoon... onko TS koneessa puolat samalla tavalla ku jitsissä?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

On. paitti, että on erimalliset kun on noita tulppiakin tuplasti.

Dumas
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Syys 2010, 10:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Dumas »

Elikkäs sytyspuolan tai sytytyspuolien vaihto olisi seuraava suositeltava toimenpide?

Onko sytytyspuolilla tapana hajota samanaikaisesti vai aiheuttaako yksi hajonnut puola tyypillisesti häiriöitä muissakin sylintereissä?

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Alfanpuolista ei kokemusta!

Mutta monesti rikoutunut puola aiheuttaa muita ongelmia sähköjärjestelmässä.(Aiheuttaa piikkejä järjestejmään).

Tiedän tapauksia jotka ovat joutuneet vaihtamaan kaikki puolat (puolenvuoden sisällä), onhan ne laitettu yhtäaikaa sinne ja ehkä tehty jopa peräkkäin.

Tiedän kyllä tapauksia että yksi puola vaihdettu, eikä ongelmia vuosiin.

Puola on sen verran helppo vaihtaa, että itsevaihtaisin yhden jos rikki.
(mistä päättelet puolan olevan rikki?)

Muistan kuulleeni tällaisen asian, jos puola on rikki, vaihtaa väriä?
Onko Alfassakin näin?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Dumas kirjoitti:Elikkäs sytyspuolan tai sytytyspuolien vaihto olisi seuraava suositeltava toimenpide?
Siltähän tuo kuulostaisi, kun ei kerran muita vikakoodejakaan anna. Kannattaa katsoa ne puolat löytyykö niistä halkeamia.

Dumas
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Syys 2010, 10:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Dumas »

Kiitos vastauksista!

Lähinnä epäily noiden puolien kunnosta on herännyt siitä, että ne ilmeisesti ovat tyypillinen sytyskatkoksien aiheuttaja(?). Ei sen varmenpaa tietoa puolien viallisuudesta. Korjaamolla suosittivat ensiksi tulppien vaihtoa ja (jos ei toimi niin) seuraavaksi puolien, tulpanjohtojen jne. vaihtoa. Oli tuo tulppien vaihto sen verran tyyristä, etten viitsisi korjaamolle viedä puolien vaihtamista varten, jos ja kun sen itsekin pystyy tekemään. Ehkä hyvä idea olisi hommata yksi uusi sytytyspuola ja testata sillä.

Puolien värin vaihdoksista en osaa sanoa. Toki kuulisin mielelläni, jos jollain on vinkkejä sytytyspuolien kunnon tarkistamiseen.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Dumas kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Lähinnä epäily noiden puolien kunnosta on herännyt siitä, että ne ilmeisesti ovat tyypillinen sytyskatkoksien aiheuttaja(?). Ei sen varmenpaa tietoa puolien viallisuudesta. Korjaamolla suosittivat ensiksi tulppien vaihtoa ja (jos ei toimi niin) seuraavaksi puolien, tulpanjohtojen jne. vaihtoa. Oli tuo tulppien vaihto sen verran tyyristä, etten viitsisi korjaamolle viedä puolien vaihtamista varten, jos ja kun sen itsekin pystyy tekemään. Ehkä hyvä idea olisi hommata yksi uusi sytytyspuola ja testata sillä.

Puolien värin vaihdoksista en osaa sanoa. Toki kuulisin mielelläni, jos jollain on vinkkejä sytytyspuolien kunnon tarkistamiseen.
Tuskin on 3 puolaa samaan aikaan rikki. Mutta se kannattaa tsekata vaikka vaihtamalla 1:sen puola joka ei ole antanut vikakoodia toiseen pyttyyn ja nollata koodit? sitten kun vikavalo taas syttyy, niin lukee koodit.
Veikkaan että venttiilijako vois olla pielessä, se oli hiljattain syynä yhdessä v6:ssa jossa p300, p301, p302, p303
Viimeksi muokannut toolman, 20 Touko 2011, 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Mutta 4 vikaa yhtä aikaa, ei kuulosta oikein uskottavalta.
Onkos noiden puolien ohjaus yhdestä liittimestä?
Yleensä yksi vika, kerrallaan.
Voi se vika rikkoa muitakin.

EDIT:Jos sytytyskatkoksia olisi, pitäisi sen huomata käyntiäänessä/ajossa.
Putsailisin aluksi liittimet, puola-ohjausboxi.
Tietysti jos yhden puolan vaihtaa, näkee katoaako sen koodi(tuskin).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Dumas
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Syys 2010, 10:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Dumas »

Itsellänikin on sellainen tutina, ettei homma puolia vaihtamalla korjaannu, mutta tietenkin täytyy kokeilla viikonlopun aikana. Ja myös noiden liittimien yms. putsailua.

Itseäni tosiaan hämää (lähes kaiken muun ohella):
1) mcsf ryhtyy vilkkumaan ainoastaan tasaisella kaasulla 3500 ja 4000 keirroksen välillä. Yli kiertää hyvin.
2) koodit tulevat samalla kertaa ja käyntihäiriöitä ei ole, koneesta kuuluu hyvin vaimea tikitys/nakutus.

Mitähän tuo pielessä oleva venttiilijako tarkoittaa käytännössä (yksinkertaiselle selitettynä)?

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Luulisin, että jos se ei polttaisi(sytyttäisi kokoajan) sielä olisi enemän vikakoodeja. Seoskorjaus, tuskin pakokaasut pysyy ok jos bensa ei pala.
Luulisin korjaamon kyllä ymmärtävän asiat.
Syttyykö se valo heti, vai vasta yli 3500kpm.
Saatko itse nollattua koodit?

Tällainen tuli mieleen, että eihän akku ole ihan loppu?
(jos ollut ongelmia) Koita ladata akku täyteen nollata koodit ja käydä kokeilemassa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Dumas
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Syys 2010, 10:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Dumas »

Valo syttyy vasta 3500 jälkeen, mutta ennen 4000 kierrosta, jos ajelee muutaman sekunnin tasaisella kaasulla. Yli 4000 tai alle 3500 ei vastaavaa tapahtunut. Mcsf valo sammuu muutaman sekunnin vilkuttelun jälkeen. Tosin kerran se jätti valon palamaan pysyvästi ajettuani pieneen töyssyyn (kierrosten määrää en tuolloin huomannut katsoa).

Koodit saan itse nollattua.

Akun kunnosta tai ikää en tiedä, hyvin lähtee käymään. Pitänee tämä kuitenkin käydä testauttamassa.

arcticroastduck
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Touko 2011, 21:04

Viesti Kirjoittaja arcticroastduck »

Ensiksi kiitokset viestiketjusta, vika löytyi ja kunnossa on.
Eli mulla JTS:ssä alkoi vilkutella silloin tällöin virhevaloa, lähinnä matalilta kierroksilta kiihdytettäessä (siinä 2000-3500 välillä), tasakaasulle palatessa häiriö poistui. Mulla virhekoodi oli cylinder 1 misfire. Tästä ketjusta luettujen juttujen perusteella käytin 1. ja 2. pytyn puolat irti ja vaihdoin paikat, jolloin vika harveni entisestään ja koodi vaihtui cylinder 3 misfireksi. Sitten otin ne kaikki paikaltaan, putsasin liittimet ja takaisin. Vika poissa.
JTS power.

Dumas
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Syys 2010, 10:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Dumas »

Tuli viikonlopun aika putsattua puolia ja liittimiä. Lisäksi vaihdoin 1. ja 4. puolan paikkaa keskenään.

Yllätys oli suuri ja positiivinen, kun vikavalot ja -koodit ovat kokonaan pysyneet poissa.

Kiitoksia avusta!

Jumi-Jakke
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 16:22

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jumi-Jakke »

Hyvä ketju. Itselläni seuraava ongelma:

- kyseessä oleva yksilö 156 V6 2.5 -04
- MCSF valo syttyy ja jää palamaan. Sammuu jonkin ajan kuluttua (useita käynnistyksiä)
- valon palamisen lisäksi ei muuta vikaa. Moottori käy hyvin, kiihtyy ok, ei vie bensaa tms.
- mutulla sanoen valo on syttynyt kun olen ajanut liian suurella vaihteella/matalilla kierroksilla kaupungissa
- seuraavat vikakoodit löytyivät po300 302 303 301
- koodit nollattiin. Huoltomies ei usko sylinterien olevan rikki. Pyysi tulemaan heti uudestaan kun valo taas syttyy, tarkempaa diagnoosia varten


Lupasin selvitellä asiaa netissä vaikka täysin maallikko olen näissä asioissa eli tietenkin käännyn arvoisan palstan puoleen. Mikä olisi seuraava askel ? Katsastus lähenee ja olisi mukava päästä tästä viasta eroon. Valitettavasti edes puolien putsaus ei onnistu itseltä, tätähän tarjottiin ratkaisuksi jossain vastauksessa. Olisiko siitä apua ?

Kiitokset etukäteen !

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja toolman »

Jumi-Jakke kirjoitti:Hyvä ketju. Itselläni seuraava ongelma:

- kyseessä oleva yksilö 156 V6 2.5 -04
- MCSF valo syttyy ja jää palamaan. Sammuu jonkin ajan kuluttua (useita käynnistyksiä)
- valon palamisen lisäksi ei muuta vikaa. Moottori käy hyvin, kiihtyy ok, ei vie bensaa tms.
- mutulla sanoen valo on syttynyt kun olen ajanut liian suurella vaihteella/matalilla kierroksilla kaupungissa
- seuraavat vikakoodit löytyivät po300 302 303 301
- koodit nollattiin. Huoltomies ei usko sylinterien olevan rikki. Pyysi tulemaan heti uudestaan kun valo taas syttyy, tarkempaa diagnoosia varten


Lupasin selvitellä asiaa netissä vaikka täysin maallikko olen näissä asioissa eli tietenkin käännyn arvoisan palstan puoleen. Mikä olisi seuraava askel ? Katsastus lähenee ja olisi mukava päästä tästä viasta eroon. Valitettavasti edes puolien putsaus ei onnistu itseltä, tätähän tarjottiin ratkaisuksi jossain vastauksessa. Olisiko siitä apua ?

Kiitokset etukäteen !
Venttiilijako on pielessä! Milloin tehty jakopääremppa viimeks?
-Jos hiljattain, vie takas pajalle ja sano että laittavat kuntoon, pitäis mennä takuuseen.
-Jaon saa kohdilleen ilman "täyttä" jakopääremppaakin, mutta jos on kohta ajankohtainen muutenkin, niin nyt se tuli eteen.

Jumi-Jakke
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 16:22

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jumi-Jakke »

Kiitos nopeasta vastauksesta. Jakopää remppa tehty kesällä Helsingin keskustassa. Täytyypä soitella sinne heti. Ilmoittelen mitä vastataan...

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Itselläni oli vikana se että pikkukierroksilla kävi hieman röpöttäen, kiihtyi kuitenkin ok. Ja MCSF-valo paloi tyhjäkäynnillä, isommalla kaasulla alkoi vilkkumaan. http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... 6d9aa962fe" onclick="window.open(this.href);return false; Tuollaisen tilasin ja vikoja oli useampiakin muistissa. Kuitenkin ainoa uusiutuva vika oli 4-sylinterin sytytyskatkot. Siis kyseessä v6 2,5 kone. Taitaa tuo aiheuttaa muitakin häiriöitä esim. lambda-arvoihin kun palamatonta pensaa jää sotkemaan. No puolan otin lainaan 164-3-litrasesta. Homma tuli kuntoon, mutta hieman yllätyin kun avasin 164:sta puolien päältä suojapellin. Nimittäin sieltä löytyi vastaavasta paikasta selvästi uusittu puola. Samanlainen kuin moottorikelkoissa käytetään, puolan liittimet oli kytketty 3-napappistokkeen uloimpiin liittimiin.:) ja johdolla vedetty tulpalle. 1:llä ruuvilla nurkasta kiinni. No nyt tilasin 2 käytettyä puolaa nettivaraosasta joten saa tuonkin "korjattua". Onko tuossa 164 3.0 v6 24v:ssä sitä diagnostiikkapistoketta ja missä sijaitsee?

Jumi-Jakke
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 16:22

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jumi-Jakke »

Käväsin remmin vaihdon suorittaneella pajalla. Asiallinen huoltomies oli hieman skeptinen hihnan vaihdon aiheuttamaan venttiilijaon poskelleen menoon. Jos maallikkona ymmärsin oikein, käyttävät sellaisia työkaluja, joilla suht vaikea hommaa ryssiä ? Katteltiin vikakoodit uudestaan (mitään ei löytynyt) ja printtasi ilman kuluja katsastukseen lapun vikakoodeista.

Sovittiin että palaan asiaan, jos valo rupeaa palamaan uudestaan, toivottavasti näin ei käy. Ilmeisesti venttiilijaon tarkistaminen suht isotöinen ? Olisiko muita ehdotuksia mitä kannattaisi tarkastaa ?

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja toolman »

Jumi-Jakke kirjoitti:Käväsin remmin vaihdon suorittaneella pajalla. Asiallinen huoltomies oli hieman skeptinen hihnan vaihdon aiheuttamaan venttiilijaon poskelleen menoon. Jos maallikkona ymmärsin oikein, käyttävät sellaisia työkaluja, joilla suht vaikea hommaa ryssiä ? Katteltiin vikakoodit uudestaan (mitään ei löytynyt) ja printtasi ilman kuluja katsastukseen lapun vikakoodeista.

Sovittiin että palaan asiaan, jos valo rupeaa palamaan uudestaan, toivottavasti näin ei käy. Ilmeisesti venttiilijaon tarkistaminen suht isotöinen ? Olisiko muita ehdotuksia mitä kannattaisi tarkastaa ?
Jaon saa pieleen myös lukkopaloilla :oops: Se on helvetin tarkka uudempien V6:n suhteen joissa tunnistetaan sytytyskatkot!
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 00#p274738" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Parin tunnin homma sen tarkistaminen suunnilleen on, muuta vikaa on aika vaikea keksiä, osien vaihtaminen uuteen randomilla on vähän turhaa! Ja 3 rikkinäistä tulppaa/puolaa/suutinta ei oikein voi osua samaan lohkoon samaan aikaan (p0301,302, 303)!

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja beta »

Koitetaans nyt vielä kerta selvittää tätä asiaa.

Olen paininut tuon mcsf valon kanssa 156 jts:ni kanssa koko ajan kun se minulla on ollut, ja nyt pitäisi autoa olla myymässä, mutta ei kehtaa mahd. tulevalle alfistille sellaisia temppuja tehdä että jättäisi tuon korjaamatta ja kertomatta.

Valo syttyy parin päivän välein, ja fiatecuscanilla saa kuitattua pois. Liitinten putsailu ei ole auttanut. Nyt antaa vikakoodia P1175, multiplicatiivinen seoskorjas lohkossa 2.

Osaako joku sanoa kumpaa kahta sylinteriä tuo lohko 2 tarkoittaa? Loogisesti luulisi sen olevan vaihdelaatikon puoleinen kaksi sylinteriä. Sen puoleisen laajakaistalambdan vaihdoin viikko sitten (heikalta ostettu alkuperäisosa) eikä vika poistunut.

Katin jälkeisillä antureillahan ei pitäisi olla seossäädön kanssa tekemistä?

Alkaa olla ideat lopussa mitä tuolle enää keksisi, osasisiko joku auttaa? Mistä muusta tuo seoskorjaus ilmoitus voisi johtua? Autossa on vapaavirtaussuodatin ja itse tehty putki suodattimelta kaasuläpälle, jossa ilmin paikkakin tehty itse. Pitäisi olla tarkasti oikein ilmin sijoitus, mutta voiko tuolla olla vaikutusta? Tai rikkinäisellä ilmillä?

Auto toimii kyllä hyvin, ei nyi eikä muutakaan. Valo syttyy aina kesken tasaisen ajon, ei kiihdytettäessä eikä vaihtaessa.

qwe
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2007, 13:15
Car(s): 159
EX:156JTSx2
Paikkakunta: Nastola

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja qwe »

^ Tuolta löytyy vierittämällä havainnollinen kuva JTS:n lamdoista, http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=49316" onclick="window.open(this.href);return false; .. Mulla MCSF ilmoitukset loppuivat (bank2 sensor1) lamdan liittimen pinnien pienellä kiertämisellä ja liittimen kiristämisellä nippusiteilä. Vikakoodi oli tosin muistaakseni eri...

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja beta »

Eli jos oikein ymmärsin, niin tuo akkukotelon ja vaihteiston puoleinen olisi bank 2?

Mikähän tuo mustalla kakkosella merkitty tuossa kuvassa taaempana oleva anturi on?

Juuri tuon bank 2 sensor 1:n vaihdoin viikko sitten ihan uuteen, jos nyt tuota kuvaa oikein luen. Mutta ei auttanut. En tiedä sitten mistä muusta tuo vika voisi johtua, kun varsinaista lambdan vikakoodia ei tule, vaan nimenomaan tuo seoskorjaus. FiatEcuScan sanoo, että signaal too high. Take proper actions to fix this sensor fault.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Kyllä se siellä päässä pitäis olla. Bank1 on aina ykkös sylinterin päässä, eli bank 2 lambda on sitten siinä pakosarjan osassa mikä ei mene ykköselle. :)

qwe
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2007, 13:15
Car(s): 159
EX:156JTSx2
Paikkakunta: Nastola

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja qwe »

Joo bank2 akkukotelon puoli.

Tuo musta numerointi kuvassa on tosin ainakin äkkiseltään vähän hämärä...

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja beta »

Joo näin ymmärsin kans. Elikkä tuon bank 2 laajakaistalambda minkä seosta valittaa, niin on jo vaihdettu. Mitä silloin jää jäljelle?

Johtosarjan puoleinen liitin? Jos seos on pielessä, niin suutinvikaa, ilmavikaa? Jos ilmansaannissa olis ongelmaa, niin eikö sillon olis muitaki vikakoodeja?

Tosiaan on tuo vapaavirtaussuodatin, joka mun mielestä vähä valskaa pölyä läpi, niin en tiiä voiko tuo ilmi sitten antaa vähän vääriä arvoja? Tai onko tuo omatekonen imuputki sitten jotenkin ilman pyörteilyä aiheuttava, että ilmi antaa liian pientä arvoa, jollon käy laihalla? en tiiä, kun kuitenkin tuo sanoo että signal too high, niin jotenki liittäsin sen kuitenki lambdaan, mutta mikä tuon sitten aiheuttaa. Kun ei kuitenkaan oo kyse siitä että ei sais signaalia, vaan että arvo on säätöalueen ulkopuolella. Niin omasta mielestäni tuo ei sillon johtus tuosta liittimestä, vaan jostain muusta...

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja toolman »

beta kirjoitti:Joo näin ymmärsin kans. Elikkä tuon bank 2 laajakaistalambda minkä seosta valittaa, niin on jo vaihdettu. Mitä silloin jää jäljelle?

Johtosarjan puoleinen liitin? Jos seos on pielessä, niin suutinvikaa, ilmavikaa? Jos ilmansaannissa olis ongelmaa, niin eikö sillon olis muitaki vikakoodeja?

Tosiaan on tuo vapaavirtaussuodatin, joka mun mielestä vähä valskaa pölyä läpi, niin en tiiä voiko tuo ilmi sitten antaa vähän vääriä arvoja? Tai onko tuo omatekonen imuputki sitten jotenkin ilman pyörteilyä aiheuttava, että ilmi antaa liian pientä arvoa, jollon käy laihalla? en tiiä, kun kuitenkin tuo sanoo että signal too high, niin jotenki liittäsin sen kuitenki lambdaan, mutta mikä tuon sitten aiheuttaa. Kun ei kuitenkaan oo kyse siitä että ei sais signaalia, vaan että arvo on säätöalueen ulkopuolella. Niin omasta mielestäni tuo ei sillon johtus tuosta liittimestä, vaan jostain muusta...
saman tapaista ongelmaa tässä ketjussa:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... codes.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toolmanin linkin takaa:
"Common issues on the jts regarding this is,
air leaks as mentioned above...
Duff battery even if test is good change it,
Loom connector on the bulk head at the rear of the engine (cut connector and solder)
Upper lambda connectors (cut connector and solder dont cut plug off lambda it has a resistor in side)

I would check in this order
"

Mites ne imuvuodot. Tuolla luin, ettei ollut mitään käytöksessä outoa, mutta imuvuoto kuitenkin. Tsekkaa ne ja kahto, onko mitään vaikutusta? Sitten toki akku ja tuo liitinhomma... Hirveetä purkkaa, jos tinaamaan pitää mennä ;)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Eikö koodi p1175 on seoskorjaus multiaktiivinen (lohko2).

Omassani kummittelee koodi p1177 seoskorjaus multiaktiivinen (lohko1).
Olen asiaa täälä kysellyt ja ehdotettu ilmamassa anturia.(johon olen suhtautunut epäilevästi).
En siis ole vaihtanut, minulla vika ilmenee vain syksyinsin ja keväisin kun käyttää aamulla letkulämmititä muttei päivällä.
Talvella ja kesällä ei.
Syksyllä ja keväälläkin vain noin 3 viikon välein.

En tiedä olikotaikauskoa, mutta koita laittaa suuttimien puhdistusainetta tankkiin. Ehkä auttoi?

EDIT:Sellaisen miemielenkiintoisen asian olen huomannut, jos joku muu ajaa autollani ja kun hyppään itse puikkoihin antaa myös pian koodin p1177.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja DaViega »

niin mullakin sytty kun faija hyppäsi kyytiin, kävi 4 tai 5 kertaa...

Kylmällä säällä rikastaa seosta, ja kun rikastaa tarpeeksi kauan, lambda ei tajua, että auto itse rikastaa vaan olettaa kyseessä olevan vika ja sytyttää valon. saattaa tietysti olla myös jäähdytysnesteen lämpötila anturi joka näyttää liian kylmaa, mutta en näin hatarin perustein lähtisi vaihtamaan :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja beta »

Taas syttyi valo, nyt noin vuorokauden kuluttua edellisestä. Tällä kertaa kaksi koodia, kumpikin mixture strenght (multiplicative) lohkoon 1 ja 2, muttei muita koodeja. Lueskelin tuota toolmannin linkkiä, ja nyt fiatecuscan antoi mahdollisia vikapaikkojakin, oli pitkä lista.

Kun tulee molemmat koodit (kummastakin lohkosta) niin en usko tuohon liittimien löysyyteen, pakosarjan vuotamiseen, vialliseen lambdaan enkä suutinten tukkeutumiseen, on liian epätodennäköistä että olisi vikaa molemmilla puolilla, eikö vain?

Akkukin on uusi, joten suljetaan se pois. Jäljelle jää siis viallinen ilmi, vuoto imupuolella ennen imusarjaa sekä kotitekoisen imuputken aiheuttama jonkinlainen imuvirtaushäiriö.

Varmaan alan tarkistelemaan tuota imuvuotoa aluksi.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja beta »

Hyvää isänpäivää kaikille isille!

Tietääkö kukaan, että käykö nuo ilmit miten ristiin eri koneista, kun pihassa on tuo 1.6 t.s (147)? Olisi voinut kokeilla sen asian ostamatta uutta anturia turhaan.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Eri päästönormisissa koneissa on ainakin keskenään erilaiset, joten voisi olettaa eri kokoisissa koneissa olevan samoin. Anturin osanumerostahan se selviää. Edit: Lainaus pois.
Viimeksi muokannut Jarsan, 13 Marras 2011, 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja beta »

Ok. Tästä aiheesta varmaan on keskusteltukin, mutta onko keinoja selvittää onko tuo anturi rikki ilman, että vaihtaa uuden? Ei turhaan huvittais vaihdella.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

OBD-kaapeli kiinni ja kattelemaan ilmin antamia lukemia vaikka FiatECUscanilla? Jostain viestiketjusta tais löytyä jotakin arvoja mitä tuon kuuluisi näyttää oikein toimiessaan ja muutakin juttua aiheesta. Ketjun nimeä en nyt muista tähän hätään.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja beta »

Tän kohdan funktio jäi vähä epäselväksi:

Loom connector on the bulk head at the rear of the engine (cut connector and solder)

Tänään ois tarkotus tuo imuvuotoasia kattoa, onkohan sielä kaasuläpän jälkeen enää mitään paikkoja mistä vois vuotaa, vai onko kaikki mahd. vikapaikat ennen kaasuläppää?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Vikapaikkoja vois olla imusarjan kumet ja itse imusarja joka voi olla vaikkapa halki.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

beta kirjoitti:Tän kohdan funktio jäi vähä epäselväksi:
Loom connector on the bulk head at the rear of the engine (cut connector and solder)
On yhtäkuin johtosarjan liittimet rintapellissä moottorin takana. Tästä liittimestä tai liittimistä olen jostain lukenut itsekin mahd. vikapaikkana, mutta kuulostaa hurjalta lähteä jotain moottorin johtosarjaa katkomaan ja kolvaamaan. Eiköhän normaali liittimen tarkistaminen ja crc riitä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

no voi nyt... iski tännekin sama ongelma tänään töihin ajaessa... mutta allahan on diesel eikä jts! onko kellään ollut dieselin kanssa samaa ongelmaa?

ongelma ilmeni noin 5km ajon jälkeen, kun töihin oli enää alle km matkaa. täytyy katsoa palaako valo vielä iltapäivällä... eilen käytin auton pesussa ja tänään oli ensimmäiset hieman isommat pakkaset. auto ei ollut lämmityksessä. yhteensattumaa?


edit: ainakaan tuolla lyhyellä matkalla en huomannut auton käytöksessä mitään muutosta. Tietääkö kukaan, löytyykö hämeenlinnasta harrastajaa, jolla olisi obd-lukulaite? Voisihan tuon tietenkin Hämeen Autosähköön ajaa, mutta se on taas 30-40e per luku...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Olihan noita. Mahdollisia aiheuttajia on ripakopallinen mutta parina esimerkkinä kypsä ilmamäärämittari, jumittava EGR-venttiili, noen tukkima imusarjan painetunnistin ja huono kontakti ruiskusuutinten liittimissä. Ennen kuin arpoo enemmän niin kannattaa lukea/luetuttaa ne vikakoodit.

Oliko auto tosiaan JTDm eli 16-venttiilinen? Muistelisin että olisi ollut vanhempaa vuosikertaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Rasvis kirjoitti: Oliko auto tosiaan JTDm eli 16-venttiilinen? Muistelisin että olisi ollut vanhempaa vuosikertaa.
Kyllä perässä lukee m-jet, vuosimalli on 2005.

Ajoin äsken auton suoraan töistä kotiin. Auto tuntui täysin normaalilta, ei mitään oireita kiihdytellessä tai muutenkaan. Satuin jo löytämään hämeenlinnasta avuliaan kanssaharrastajan (Keltsi), joka tulee tänään lukulaitteen kanssa ihmettelemään autoa...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ok, sekoitin varmaan johonkin toiseen peliin.

Kun saatte vikakoodin luettua niin kokeilkaa syöttää se Alfaownerin hakuun, siellä on paljon käyttökokemuksia naku-Alfoistakin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Finest »

SaLexi kirjoitti:
Rasvis kirjoitti: Oliko auto tosiaan JTDm eli 16-venttiilinen? Muistelisin että olisi ollut vanhempaa vuosikertaa.
Kyllä perässä lukee m-jet, vuosimalli on 2005.

Ajoin äsken auton suoraan töistä kotiin. Auto tuntui täysin normaalilta, ei mitään oireita kiihdytellessä tai muutenkaan. Satuin jo löytämään hämeenlinnasta avuliaan kanssaharrastajan (Keltsi), joka tulee tänään lukulaitteen kanssa ihmettelemään autoa...
Kyseistä herraa olisin ehdottanutkin. Btw, toimiiko modattu kaapeli vai pitääkö olla "vakio"?

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

No niin, koodit saatiin luettu, eikä sieltä löytynytkään kuin yksi: P0237 Turbocharger Boost Sensor A Circuit Low

Keltsi tuota analysoi sen verran, että kyseli olenko lähtenyt kiihdyttämään turhan isolla vaihteella, ehkä kylmällä autolla, tai jotain tuohon suuntaan. Sitten muistelin, että noinhan siinä juuri taisi aamulla käydä, kun käännyin risteyksestä kolmosella ja yritän lähteä kiihdyttämään. Sen jälkeen tuli luentoa turbosta - jonka jo ehdin unohtamaan, kun enhän minä oikeasti autoista mitään ymmärrä :lol:

Se hieman ihmetytti, ettei tuo ollut nollaantunut seuraavilla käynnistyskerroilla, mutta lukulaitteella vikakoodi poistui eikä ole palannut (*koputtaa puuta*)

Finest, jos oikein ymmärsin, niin tuo oli modattu kaapeli.

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

hohhoijaa, joululahjaa pukkaa. piti jättää auto käyntiin ja nousta ulos, mutta vaihde jäi vahingossa päälle. auto sammui ja ruudussa vilkahti ilmoitus öljynpaineesta. uudelleen käynnistäessä auto toimii normaalisti, mutta mcf pukkaa ruutuun. häipyyköhän tuo itsestään, vai pitääkö taas nollailla koodit?

aika herkkä tuntuu tuo systeemi olevan :)

edit: ajoin tuossa jonkin matkaa, sammutin auton ja käynnistin uudestaan ja valo katosi.

Avatar
crashline
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 22:23
Car(s): On sillä kiva ajaa kun se toimii.
156 Sportswagon 2.5L V6 vm.2004

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja crashline »

Mulla on 156 V6 vuoden 2004 lopulta, kiihdytyksessä suti ja ruutuun ilmestyi VDC system failure ja auto sammui tyystin....ei lähde käyntiin starttaa kyllä mutta ei lähde käyntiin.
Taitaa siinä olla joku OBD tekstikin...
VAG autot ovat mauttomia siksi ajan Alffalla ja maistan palasen maukasta autoilun kovinta helmeä.

aruo
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2009, 16:00
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja aruo »

Laiton OBD-lukijaan ajoon kiinni ja kun syttyy "Motor control system failure" laite kertoo seuraavaa:

Fuel SYS1: OL, driCL,usOL,fault
Fuel SYS2: OL, driCL,usOL,fault

mikä mahtaa aiheuttaa tämän?

normaalistihan näyttää:
Fuel SYS1: OL, drive conditions
Fuel SYS2: OL, drive conditions
tai
Fuel SYS1: OLCL, using HO2S
Fuel SYS2: OLCL, using HO2S

Jumi-Jakke
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 16:22

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jumi-Jakke »

toolman kirjoitti:
Jumi-Jakke kirjoitti:Käväsin remmin vaihdon suorittaneella pajalla. Asiallinen huoltomies oli hieman skeptinen hihnan vaihdon aiheuttamaan venttiilijaon poskelleen menoon. Jos maallikkona ymmärsin oikein, käyttävät sellaisia työkaluja, joilla suht vaikea hommaa ryssiä ? Katteltiin vikakoodit uudestaan (mitään ei löytynyt) ja printtasi ilman kuluja katsastukseen lapun vikakoodeista.

Sovittiin että palaan asiaan, jos valo rupeaa palamaan uudestaan, toivottavasti näin ei käy. Ilmeisesti venttiilijaon tarkistaminen suht isotöinen ? Olisiko muita ehdotuksia mitä kannattaisi tarkastaa ?
Jaon saa pieleen myös lukkopaloilla :oops: Se on helvetin tarkka uudempien V6:n suhteen joissa tunnistetaan sytytyskatkot!
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 00#p274738" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Parin tunnin homma sen tarkistaminen suunnilleen on, muuta vikaa on aika vaikea keksiä, osien vaihtaminen uuteen randomilla on vähän turhaa! Ja 3 rikkinäistä tulppaa/puolaa/suutinta ei oikein voi osua samaan lohkoon samaan aikaan (p0301,302, 303)!

Tarina jatkuu. Otin auton talviteloilta ja motor control failure valo heti palamaan. Eikun pajalle ja tutut vikakoodit löytyivät - palstan mukaan siis venttiilijako poskellaan. Wapun jälkeen on aika pajalle, tarkistavat jaon. Huoltomies sanoi homman kyllä ottavan aikaan enemmän kuin muutaman tunnin. Lupasi kuitenkin tarkistaa asian hihnan vaihto takuuseen. Miten pitkä muuten on ko. takuu ? Palaan Wapun jälkeen asiaan jos ja kun homma selviää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös hihnalla ole 3v/60tkm takuuta? Työtakuu taitaa olla 12kk (tai näin olen jostakin ymmärtänyt). Käsitys on myös se, että jos homma ei ole mennyt oikein on työ ollut virheellistä -> takuulla ei väliä, koska firman piikkiin mennee silti.
Tämä siis minun käsitykseni, joku joka tietää toisin, korjatkoon.

Dwayne
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 02:19
Car(s): 159 2.4 JTDm -06 & Porsche 911 Carrera 4 -01
(Ex 156 2.0 JTS Giugiaro FL)
Paikkakunta: Tampere

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Dwayne »

Jahas. Iski sitten mullekkin. Eli töistä kotiin ajelin tossa moottoritietä ja n. 120km/h perusnopeudella, yhtäkkiä alko tärräämään niin perkeleesti ja iski heti perään motor control system failure, ja sehän alko samantien vilkkumaan, eli ei jäänyt pysyväksi vaan vilkkuu jatkuvasti ajotietokoneen näytössä. Tän lisäks alko pieni käry tulemaan, ihan semmonen pieni katku.

Noh, vedin sitten tien sivuun, ja annoin odottaa vähän aikaa. Kattelin kaikki paikat (mitä mä nyt osaan katsoa), eikä näytä mun silmään pahalta. Kuitenkin käynnistin moottorin ja annoin olla tyhjäkäynnillä niin tärisee ihan helvetisti, siis moottori oikeen heiluu konepellin alla + MCSF viesti näytössä blinkkaa jatkuvalla syötöllä.
Pakko oli siitä sitten kotiin ajaa sellanen 3km, ajoin tottakai todella pientä mahdollista vauhtia, ja siinä jo tunsi että kaikki väännöt komeesti kadonneet. Moottori yskii ja puhkii ku viimestä päivää.

No soittelin jo Nokian autotalolle niin lupasivat ottaa keskiviikoksi katottavaksi ja korjattavaksi, en kyllä uskalla metriäkään ajaa enään. Kellään tullu vastaavanlaista tapausta?

Viimesin huolto tehty helmikuussa, jollon ei tosin moottoriin mitään tehty mutta pistäähän toi vituttamaan kun osia taas mitä todennäkösemmin menee vaihtoon ja rahaa siinä samassa.. :silent:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tärisee ja tehot kadonneet, kuulostaa siltä että käy mahdollisesti kolmella -> puola hajonnut?

Vastaa Viestiin