Voiko ruostunut iskari pettää ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Voiko ruostunut iskari pettää ?

Viesti Kirjoittaja PK »

Vaihdoin tänään optimistina kesärenkaat... katoin samalla kun takaiskarissa oli pintaruostetta ja sen lautasen juuressa jolle jousi tulee tai joka tukee jousta. No jumalauta ruuvimeisseli meni läpi... eli voiko kyseinen osa pettää niin että kori rojahtaa alas vai onko mulla pikkutytön mielikuvitus... :crazyeyes:

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos jousilautanen irtoaa iskarin jalasta niin kyllähän se tonttiin nitkahtaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tiedän tapauksen jossa ruostunut etuiskari petti ja auto meni katon kautta ympäri. Kyllä ne iskarit kannattaa uusia jos on epäilystä kestosta.

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

Voi nm. kokemusta on! Bimmerissä, E30, aikanaan petti ja onneksi hiljaisessa vauhdissa soratien kuopassa. Mettään meni kuitenkin :(

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

Etuiskarin lautasesta oli kyse 8)

KHN
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja KHN »

Jos käy hyvä mäihä niin lautasen pettäessä yksi nurkka vain tipahtaa pohjaanlyöntikumin varaan.

Mutta sitten kus se lautanen päättää pettää sopivasti, menee jousen pää renkaan kyljestä läpi ja kuljettajasta tulee matkustaja...

Älä leiki hengelläs, vaan kaiva suosiolla lompakkoa.

Avatar
mezzadro
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 14:40

Viesti Kirjoittaja mezzadro »

Itsellä kävi aikoinaan 164:n kanssa juuri tuollainen hyvä mäihä, tuli vaan äkillinen toispuoleinen takapään madallus. Oli koko perhe kyydissä ja oli just tultu pois moottoritieltä...

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

No voihan perse, hyvä että sattu asia silmiin... Toosa näky Heikalla olevan takaiskaria tilauksesta 109 euron hintaan, tulisko äkkiä mieleen muuta paikkaa ?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mikä tahansa varaosaliike myy kyllä iskareita.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Niin ja tottakai vaihtoon menee molemmat iskarit, voi tulla hieman kummaliset ajo-omituisuudet jos toisella puolella kulahtanut vanha ja toisella upouusi. :wink:
Joona Karimaa
____________

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Joo, Fixuksesta pari taakse maksaa 180 ekee ja ne on ny tilattu huomiseksi. Onneksi huomasin tän tai jossain vaiheessa olisi voinut olla taivas auton alapuolella...

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Vaihtoon vain pikimmiten jos jousilautasesta menee meisseli läpi. Kolmekolkista petti aikanaan etupäästä lautanen ja niin on käynyt monelle muullekin, ilkeä tunne vaikka vauhtia oli hyvin vähän (ja ihan tuore katsastusleima). Ei tullut muita vaurioita mutta silti hinausautoa tarvittiin.

E: näköjään viesti meni perille kun kerkesit jo tilata sillä aikaa kun minä vasta kirjoittelin :)

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Suosittelisin vilkaisemaan niiden jousien kuntoa ennen vaihtotyöhön ryhtymistä. Jos iskarin lautanen on lähes puhkiruostunut, niin tuskin ne spiraalit siinä ympärilläkään enää parhaassa iskussa ovat.

Omassani iskarit menivät vaihtoon kahdeksannen vuoden jälkeen, ja samalla vaihtuivat takajouset. Eivät ne vielä katkeamassa olleet, mutta selvää ohentumista oli nähtävissä.

Edellisellä autolla erehdyin kerran menemään katsastukseen niin, että edestä oli kierrejousi poikki. Jätän merkin kertomatta, mutta ajo-ominaisuuksissa ei huomannut erityistä muutosta. Ei ollut Alfa.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

mm. kuusnepan takaiskareista saattaa lautanen pettää pikapesussa, kuten yhdessä tietämässäni tapauksessa

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

ihan vaan tuli mieleen että eihän se nyt vaan ollut semmoinen vedenpoistoreikä mistä se meisseli meni läpi? :roll:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

alfdats kirjoitti:mm. kuusnepan takaiskareista saattaa lautanen pettää pikapesussa, kuten yhdessä tietämässäni tapauksessa
Mites tämä tapahtui.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

Jalamari kirjoitti:
alfdats kirjoitti:mm. kuusnepan takaiskareista saattaa lautanen pettää pikapesussa, kuten yhdessä tietämässäni tapauksessa
Mites tämä tapahtui.
Alfa oli paikoillaan pikapesussa, kesken pesun se muutui lowrideriksi, onneksi ei ajossa 8)

Juse
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Touko 2008, 13:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juse »

Oman ex. 156:n takaiskarin jousilautanen petti kuoppaan ajaessani ja jousen alaosa viilsi renkaan kyljen auki. Onneksi oli hiljainen vauhti. Autolla ja sen alkuperäisellä iskarilla oli tuolloin ikää 9-vuotta.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kaksi kertaa on 164:n perä tipahtanut motarilla täydessä vauhdissa ja rengas molemmilla kerroilla paskaksi kun jousi repi kyljet auki..
Kimmo

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:shock: No voi vittu, mun autolle tulee tänä vuonna se 9 vuotta täyteen
eli noi taitavat todella olla vaihtokunnossa, iltapäivällä saan auton takas niin pitää kattoo vanhat iskarit et miten lähellä oli "pohjakosketus"...

Täällä aiemmin joku ei suostunut paljastamaan automerkkiä, jossa oli jousi mennyt... mitä vitun salaista siinä on.. ? Mulla oli Renault Megane, josta katsastuksessa havaittiin poikki mennyt jousi.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^On merkkejä, joiden vioista ei puhuta :wink: Oli meilläkin joskus Escortista takajousi poikki, eikä huomattu kuin vasta leimalla.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
mattijus
Viestit: 5260
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Joistakin saksalaisista laatuautoistakin on löydetty katkenneita jousia. Isot pojat on kertonut.
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jep, Trailerilla se eräskin 525ix haettiin kun etujousi poikkes viime talvena..
Kimmo

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Fiat Stiloista katkeilee alkuperäiset etujouset josta syystä yksi takasinkutsu jossa asennetaan naurettava suojus joka pitäis estää renkaan räjähtäminen jos katkennut jousi osuu renkaaseen.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

164:sta happanee ne jousilautaset edestä joo. Joskus aikoinaan ajelin kanttarin yli duunipaikan pihaan ja klonks, toinen puoli etupäästä madaltui huomattavasti, kun jousi tuli lautasesta läpi. Tuuria oli että ei ollut vauhtia sen enempää. Auto oli jotain 8-9 v vanha tuolloin.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^Luulis että olisi järkevämpää asentaa noihin Stiloihin sellaiset jouset mitkä ei katkeile.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

maksaa,maksaa :-D

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ekasta 33:sta romahti ajossa apparinpuolen jousi renkaanpäälle kun lautanen sano itsensä irti.

Oli siinä sitten kivaa itäväylänvarrella odotella kavereitten kanssa kyytiä kattoo Terminator 3:sta leffateatteriin :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Suosittelin eilisessä viestissäni tarkistamaan kierrejousien kunnon, jos iskarit ovat joka tapauksessa menossa vaihtoon. Mielestäni iskaritkin kestävät sen verran kauan, että samassa yhteydessä saattaa jousetkin olla jo vaihtokunnossa.

Kerroin myös omasta kokemuksesta edellisellä autollani, jossa kierrejousi oli naksahtanut poikki ja en ollut sitä ajossa huomannut. Asia tuli onneksi katsastuksessa esille ennen kuin ehti syntyä isompia ongelmia. Tämä on mielestäni todella hienoa, ihan oikeasti. Sitä vartenhan katsastusjärjestelmä on olemassa, että omistajalta huomaamatta jäävät vaaralliset viat saadaan korjautettua.

Syy siihen, etten viitsi kertoa k.o. auton merkkiä, edelleenkään, on seuraava. Kyseisellä autolla oli tuossa vaiheessa ikää lähes 20 vuotta, mutta kilometrejä kertynyt vasta noin 75 000. Tunnen auton historian uudesta alkaen, ja tietääkseni kyseinen jousi oli alkuperäinen. Tästä voi jokainen salaliittoteorioita mielessään pohtinut tehdä omat johtopäätöksensä. Tarjoan kolme vaihtoehtoa:

1. En kerro edellisen autoni merkkiä, koska se heikentäisi merkin mainetta. Kyllä kierrejousen pitää kestää yli 75 000 kilometriä;
2. En kerro merkkiä, koska se lisäisi merkin mainetta. Täytyy olla vahvaa rautaa, kun on kestänyt Suomen ilmastossa liki 20 vuotta;
3. En kerro merkkiä, koska tällä palstalla keskustellaan käsittääkseni ensisijaisesti Alfoista. Sitä paitsi edellisen autoni käyttöhistoria on niin paljon tavanomaisesta poikkeava, ettei se anna oikeaa kuvaa kyseisen merkin kestävyydestä.

Jotta ei jäisi epäselvyyttä, niin paljastan totuuden. Oikea vastaus on viimeisenä.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

No edellinen kirjoittaja voisi luottaa meihin muihin siinä, että ymmärrämme tilanteen kyseessä olleen auton iän vuoksi, emmekä siksi voi leimata kyseistä merkkiä jousen vuoksi...

Noh, sain auton ja tsekkasin vanhat iskarit... ja tulos oli, että lautanen oli ruostunut läpitte noin 35 prosenttisesti, eli ehjää ruostumatonta pintaa oli loput eli meisseli ei mennyt läpi vaikka roimasin oikein kunnolla.
Arvelen on että maksimissaan olisivat vuoden jos sitäkään kestäneet "romahduspisteeseen". Noh, tässä tuli nyt 9 -10 vuotta lisää ajoaikaa takaiskarien osalta.
Niinpä tässä pitääkin nyt kysyä että mites 156:ssa on kestäneet noi etuiskarit ??? :crazyeyes:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Compare Orso kirjoitti:kierrejousi oli naksahtanut poikki ja en ollut sitä ajossa huomannut. Asia tuli onneksi katsastuksessa esille ennen kuin ehti syntyä isompia ongelmia. Tämä on mielestäni todella hienoa, ihan oikeasti. Sitä vartenhan katsastusjärjestelmä on olemassa, että omistajalta huomaamatta jäävät vaaralliset viat saadaan korjautettua.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Omassa 156:ssa oli molemmat etujouset poikki kun auto tuli Saksasta, outo ääni kieli jostain, mutta enpä muuten arvannut, että poikki. Tosin aikoinaan kansanvaunussa oli myös jousi poikki, eli ei lie kovin outoa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Opel Vectrassa (-98, aj. 250 tkm), todettiin viime kesän katsastuksessa molempien etujousien olevan poikki. Ei tuntunut ajossa ihmeemmin... Ilmeisesti ihan "tyyppivika" kymmenen vuoden ikään yltäessä.
Niin oli muuten joskus 9000 turbo Saabissakin (15 v. vanha aj. 450 tkm) toinen etujousi poikki. Totesivat sen sitten katsastuksessa. Ei siinä mitään, mutta tuli sitä ennen kokeiltua miltä tuntuu ajaa 200 km/h nastarenkailla syyspimeällä... Nyt pelottaa jo ajatuskin.. :wink:

:drinking:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Kaikkihan on tietysti kiinni taloustilanteesta mut ite vaihtaisin kaikki palikat kaikkiin nurkkiin kerralla....sit asian vois kutakuinkin unohtaa. Tämä siis vain oma vaatimaton mielipide :wink:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

On ihan tuiki tavallista että noin 15-20 vanhoissa kamppeissa jousilautanen eessä tai takana mätänee ja pettää joskus...merkistä ja mallista riippumatta.. :wink:

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Kuva

Kannattaa se iskarin ympäristö yleensä tarkastella melko tarkkaan, jos rupeaa ruuvvari menemään läpi. Voipi muuten tulla ikäviä yllätyksiä. :lol:
[__/==\*/==\__]

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^Katos vaan, oks se ooppeli :lol:

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Ainakin kierrejousi näyttää olevan hyvässä kunnossa.

Vastaa Viestiin