156 ylätukivarren vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Okei, hankin sitten 156 SW:n, joka rupesi saman tien nirskumaan ja narskumaan. Eli ilmeisesti ylätukivarsi kaputt. Löysin hyvät vaihto-ohjeet täältä: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_wish ... ment.shtml

Kysymys kuuluu: mitä sudenkuoppia hommassa on? Entä kannattaako tukivarteen vaihteaa esmes polypuslat?

Avatar
mattijus
Viestit: 5257
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Narina taitaa olla niitä ensioireita, jos auto on sellainen ajaa, kuin Alfan pitääkin (ja renkaat kuluneet tasaisesti) niin en murehtisi. Jos auto on ollut pitkään liikkeessä niin sekin voinee vaikuttaa.

Sudenkuoppa: Jos tukivarsi on vaihdettu "tolppa" irroitettuna, voi pultti olla niinpäin, ettei se mahdu tulemaan pois (ottaa lokariin kiinni). Joka tapauksessa joku sorkkarauta tms. vääntöväline on hyvä olla varalla kun ei se tahdo mahtua sieltä jousen kierteiden välistäkään.
VMP

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Kiitos, mittarissa on aika vähän ja auto on ajoltaan varsin hyvä. Nirinä on vaan sen verran kovaäänistä, että jotain sille on tehtävä - muuten imago kärsii...

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Narina voi käsittääkseni tulla tukivarressa kahdesta paikasta: puslista tai pallonivelestä. Minun kokemukseni mukaan tarvikevarsissa tuo pallonivel on lähtöjään huonommin rasvattu, ja näin ollen alkaa narista aiemmin. Narinan tuloksena on taas ennen pitkää väljä pallonivel ja kolina.
Jos tukivarsi ei ole väljä, niin tekohengityksenä, voi noita puslia ja palloniveltä toki öljytä esim. injektioruiskulla.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

mattijus kirjoitti:Narina taitaa olla niitä ensioireita, jos auto on sellainen ajaa, kuin Alfan pitääkin (ja renkaat kuluneet tasaisesti) niin en murehtisi. Jos auto on ollut pitkään liikkeessä niin sekin voinee vaikuttaa.
...
Samaa mieltä!

Itse tein juuri kutakuinkin näillä teknisestä osiosta löytyvillä ohjeilla:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=10755

kannattaa hommata valmiiksi kaikki nuo alapään pultit ja mutterit, about kaikki piti
rälläköidä irti, koiranluu kannattaa vaihtaa samalla, voipi nimittäin olla ettei senkään
mutteri irtoa kuin rälläkällä.
Ja ilman "raidetangonpään ulosvetäjää" tuo tukivarren pallonivelen kartio ei olisi irronnut ikinä.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Nirinä on vaan sen verran kovaäänistä, että jotain sille on tehtävä

Oletko kokeillut öljyämistä. Eikä sitten mitään aerosoliöljyä, sekun vaan kokemuksella toimii hyvin vähän aikaa ja sitten narisee entistä enemmän. Rokotusruutta ja moottoriöljy pitkittää tukivarren vaihtotarvetta.
Nariseeko sulla kostealla/sateisella säällä? Jos ei, niin uskon puslien öljyämisen auttavan. Jos pallot narisee, niin jotain apua tuo neulalla annettu öljyrokotus suojakumin läpi. Koiranluutkin voivat narahdella. Ne luut on sen verran halpoja kilohinnaltaan, että ne kannattaa vaihtaa, eikä leikkiä rokotusten kanssa.Ripustusten narinoista löytynee asiaa haullakin.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Enpä ole vielä asialle mitään ehtinyt tehdä kun sekä auto että ongelma ovat sen verran uusia. Injektioruiskua kokeilin aikoinaan 75:seen, mutta pallonivelet ja puslat menivät loppujen lopuksi vaihtoon.

Mistä muuten löytyisi kaavakuva 156-etujousituksesta? Että voisi hieman orientoitua etukäteen ennen kuin rupeaa aukomaan paikkoja. Muuten voi mennä koiranluut ja muut sekaisin.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nythän saa motonetista pelkkiä pusliakin, niin ei tarvitse koko tukivartta uusia jos pallot on tiukat. Molykote medium rasvalla voi myös rasvata puslat, sillä pitäisi narinat häipyä, mutta vaatii tukivarren irroituksen ja sitten vielä puslat irti tukivarresta, jotta pystyy rasvaamaan kummaltakin puolelta. Narina saattaa johtua siitä, että kumihelan pienet nypyt kuluu ja silloin kitkaa syntyy enemmän, joka aiheuttaa narinan. Näin itse ajattelin, kun sen homman tein kaverin autoon. Silloin kun ostin uuden 156:n niin ei mennyt kuin 20 tkm. niin pakkasella narisi kuin vanha heteka.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Täytyy jatkaa vielä juttua, kun itse purin tuota varaosaluovuttajaa, niin yllättävän hyvin lähti etutuennan pultit irti vaikka ei näyttänyt siltä, että olisi aivan äskettäin olleet auki. Ylätukivarsi kun oli pallosta irti ja liikuttelin niin mukavasti narsku, pallo oli kuitenkin jämpti. Tosin tämä auto on ollut hieman ylempänä, Imatran seudulla ja voi olla ettei ihan niin pahaa suolamäärää ole saanut kuin etelän autot.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko jollain neuvoa voiko ylätukivartta kiristää liian lujalle ja siksi narisee? Itse kun vaihdoin ylätukivartta niin jos vedin pultin kireälle niin uusikin narisee järkyttävästi, mutta hieman kun löysentää niin mitään narinaa ei kuulu.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kuulostaa voitelun puutteelta..

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei käsittääkseni voi vetää liian kireälle, mutta voihan uusikin kumihela narista. Voitelu kannattaa tehdä heti uutena niin pysyy pitempään hiljaa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Sinne puslien väliin laitoin öljyä, mutta tosiaan jos vetää pultin kireelle niin myös uusi narahteli. Ei nyt luulisi että uutta osaa täytyy heti ruveta hoivaamaan.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ootko varma että narisee se pusla?
Edelleen jankutan sitä, että varsinkin tarviketukivarsissa se pallonivel on monesti jo uutena niin kuiva että narisee.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Puslat narisee, oli koko tukivarsihässäkkä kädessä jolloin siis pallonivel irti ja liikuttelin tukivartta pultin ympärillä ja mahtava narina jopa uudesta jos vedin tiukasti kiinni. Väitän että se narina tulee useimmiten niistä puslista.

Puoli senttiä kun käänsin pultin mutteria löysemmälle niin narina hävisi ja silti tukivarsi jäi vahvasti kiinni.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Jarama kirjoitti:Väitän että se narina tulee useimmiten niistä puslista.
Tuota väitettä tukee sekin seikka, että kostealla kelillä narina katoaa tyystin.
Pitäisköhän johtaa pissapojan letkut pusliin? Jossakinhan jo aikoinaan sanottiin, että vesi vanhin voitehista. Tosin pissapojastahan tulisi hiukan saippuaakin narinaa helpottamaan. :-D

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

itsekkinkuvittelin samoin, kun vesisateella tuo aina loppui. Mutta poistui myös hetkeksi työntämällä injektioneulalla palloniveleen rasvaa. Puslaan en koskenut. Outoa. :lol:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jaahas, uudet narinat. hirvittävä narina kun kääntää pyöriä. Kuulukohan nuo samoista puslista? :roll:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mielestäni ääni voi kuulua puslista vain kun ajaa kuoppaan tai auto kallistuu, silloin ylätukivarsi liikkuu pultin ympärillä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jalamari kirjoitti:Jaahas, uudet narinat. hirvittävä narina kun kääntää pyöriä. Kuulukohan nuo samoista puslista? :roll:
Alapallo tahi yläpallo jäykkä. nostappa pyörä ilmaan ja kääntele sitten, jos narina helpottaa, todennäköisesti on alapallo kuivana.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Voisi myös tulla iskarin yläpään laakerista. Se on tosin yleensä rohinaa :mrgreen:

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mitä rasvaa tuonne holkin ja puslan väliin voisi laittaa, siis sellaista mikä ei vahingoita puslaa?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jarrukumirasvaa? vaseliinia?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Finest »

Laitoin merivaseliinia, kestää suolavettä.
En tiedä miten kumin kanssa reagoi, reilun 30€ tukivarret mennyt nyt reilun vuoden ilman ääniä tai huomautusta konttorilla.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jos ne on mapcot tai FAI,älä huoli, kyllä ne kohta kolisee :D mulla kesti mapcot ja fait n.12 tkm / n.8kk :mrgreen:

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ :shock: noin kauan :mrgreen: Kyllä niistä ylätukivarsistakin ääntä lähtee ihan rattia kääntämällä. Se on nyt menty heikan trw-varsilla n.3v ja 50000km eikä minkäänlaista ääntä saatika löysyyttä :-D

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo, sitä edelliset kesti vuoden, nekin samaa tavaraa, kyllästyin sitten, ruoes tuntuu varsien vaihto syystalkoilta, tilasin syksyllää heikalta trw myös :)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^^En muista mitkä on. Ebay merkkiset :silly:

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Joo tämä on hieno harrastus tämä tukivarsien vaihto. FAI-merkkinen taisi kestää vuoden päivät ja 15000 km. Nyt on vuorossa Delphi, saa nähdä meneekö jo syksyllä uusiksi. En kyllä muistanut laittaa mitään rasvaa sinne :( Myönteistä tässä on se, että kerta kerralta homma menee nopeammin. Ehkäpä TRW seuraavaksi.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

ei mitään järkeä ostaa niitä motonetin 63 e ylävarsia kun 86 e saa aidon trw:n, eikä tarvi joka vuosi olla sormet paskassa saman osan kanssa, ei paha homma, mutta vituttaa silti. Opin itse tuon kantapään kautta.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

jkk kirjoitti:ei mitään järkeä ostaa niitä motonetin 63 e ylävarsia...
Etenkään, kun TRW:tä saa 52€:lla. Klik.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

^aivan oikein! tsekkasin heikan hinnan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Roadkill kirjoitti:Joo tämä on hieno harrastus tämä tukivarsien vaihto. FAI-merkkinen taisi kestää vuoden päivät ja 15000 km. Nyt on vuorossa Delphi, saa nähdä meneekö jo syksyllä uusiksi. En kyllä muistanut laittaa mitään rasvaa sinne :( Myönteistä tässä on se, että kerta kerralta homma menee nopeammin. Ehkäpä TRW seuraavaksi.
Mikä paikka tuossa tukivarressa kului väljäksi?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kauheen pitkäikäisiä teillä tukivarret, mulla lyhytkestoisin oli kuukauden käytön jälkeen vaihtokunnossa :mrgreen: puslat meni väljäksi, tai oikeestaan olivat varmaan jo uutena.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Mä vaihdoin keväällä sen n.200€ saksan satsin osia gta:han. eli ylä+alatukivarret ja koiranluut, sisemmät+ulommat raidepäät jätin laittamatta. nyt kilisee ja kolisee siihen malliin että taitaa olla puslat väljät. toki voi tulla kallistuksenvakaajastakin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4322
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

TRW:tä olen itse vaihdellut alle etupäähän,nyt on kahden vuoden aikana käyty kaikki paitsi kallistuksenvakaajan puslat läpi. Parempaa ei kai tee kukaan Alfaan kuin TRW , vai ? Jos löytyy, niin kertokaa.

Vasen, juuri loppukesästä vaihdettu ylätukivarsi oli vielä tietääkseni alkuperäinen :shock: ( 2004-08 Saksassa 100 tkm, nyt Suomessa mittarilukemaan asti 200 tkm) , joten aika hyvin kesti alkuperäinen alla...


JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Roadkill kirjoitti:Joo tämä on hieno harrastus tämä tukivarsien vaihto. FAI-merkkinen taisi kestää vuoden päivät ja 15000 km. Nyt on vuorossa Delphi, saa nähdä meneekö jo syksyllä uusiksi. En kyllä muistanut laittaa mitään rasvaa sinne :( Myönteistä tässä on se, että kerta kerralta homma menee nopeammin. Ehkäpä TRW seuraavaksi.
En tiedä miten paljon Delphi -merkkisissä ylätukivarsissa on laatueroja mutta omani kesti alle vuoden ja alle 10 000km. Välys, kun auto ylhäällä nitkuttelee rengasta n. 5mm renkaan yläpäässä. Josko se kuuluisa kolmas kerta toimisi, eli nyt on Heikalta ostettu TRW -merkkinen autossa kiinni. Kuulemma alkuperäinen tukivarsien valmistaja.

Minähän ostin n. vuosi sitten Ruville -merkkiset puslat ylätukivarteen, kun katsuri hylkäsi puslien väljyydestä. Kun sain puslat vaihdettua ja tukivarren kiinni, ei siinä ollut mitään välystä. Sitten konttorilla katsuri huomas että siinähän on enemmän välystä mitä niissä vanhoissa puslissa. Sitten hain äkkiä Delphi -merkkisen paikallisesta varaosapuljusta jossa myyjä epäili, että saattaa jopa olla alkuperäiseltä valmistajalta. Ei näköjään ollut...

Töissä olen kyllä huomannut, että TRW ja Lemförder ovat kestävimpiä. Kaikki muut merkit on puolet halvempia mutta se näkyy myös kestävyydessä, hyvää ei saa halvalla.

EDIT. Hyvän saattaa saada halvalla jos Suomen verotus ei pääse siihen kiinni :)
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

^hyvän saa halvalla kunhan ostaa hyvän heti alkuun! Kelaa mitä olis halpikset maksanut yhteensä jos olisit vielä teettänyt tuon homman jollain toisella? :mrgreen:

itellä kokemusta delphistä ja faista paskoja molemmat.

niin ja lopuks, trw on loistava!

E: mapcoakin ollut alla yhden syksyn ennen valaistumista :mrgreen:
Viimeksi muokannut jkk, 22 Maalis 2013, 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Tuo on kiva kuulla jos TRW toimii! Eipä ole vielä tarvinnut kajota oikean puolen tukivarteen, luultavasti TRW :P
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^ ja ^^

Olen kuullut, että 156:n alla TRW:t kestää 100-200tkm. Mapco, Delphi ja muut halparomut sitten vaihtelevasti 5-15tkm. Iso ero, yli kymmenenkertainen. Eikä pidä unohtaa, että jos laitat hintaan kmmenenkertaa lisää, saat jo rekkalastillisen niitä TRW:n varsia kuitenkin...

PS.
Itsekin vaihdatin exään TRW:tä, vaikka maksoi melkein 30% enemmän mitä halvempi tarvike juuri tuolloin... Jos olisin Mister-Autolta älynnyt tilata, olisin säästänyt satasia. Oli -90% silloin...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niin, mister-autosta saa trw laatua halvemmalla kuluineen kun tuota kurapaskaa suomesta tarvikkeena

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tessuun vaihdoin Ocapin ja Veman varret. Auton uusi omistaja kertoi alkutalvesta, että oli mennyt jo vaihtoon molemmat. Oliskohan uudemmalle tullut ikää <15tkm, vaikka rasvasin huolella ennen asennusta. Jos yhtään laskee vaihtotyölle hintaa, niin TRW on todella halpa, vaikka ostaisi kotimaasta.

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Tuota rasvausta olen miettinyt että kannattaako se? Ekat Ruvillen puslat rasvasin, samoin tuon Delphin puslat ja käytin aineena hhs2000 wyrtin nestemäistä vaseliinia. Nykyään kumit valmistetaan niin tarkasti valituista aineista että ei ne enää kestä ihan mitä tahansa aineita. Ennen vanhaan kumiseos kesti paljon paremmin kaikkia tököttejä... Nyt kun asensin TRW:n, en laittanut mitään liukastetta pusliin.
EDIT: Lukeeko missään korjausoppaassa, että kyseiset puslat pitäisi rasvata ennen asennusta? Luultavasti valmistaja on suunnitellut sen niin ettei sinne tarvi mitään ylimääräisiä aineita ruikkia?
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vehje kirjoitti:Lukeeko missään korjausoppaassa, että kyseiset puslat pitäisi rasvata ennen asennusta? Luultavasti valmistaja on suunnitellut sen niin ettei sinne tarvi mitään ylimääräisiä aineita ruikkia?
Ei kai sitä missään lue? Siitä oli joskus spekulaatiota täällä, että hajoavatko tarvikevarret rasvan puutteeseen. Noissa halvoissa tarvikkeissa on aivan naurettava määrä rasvaa, jos ollenkaan. No, ei tuntunut olevan ainakaan kovin suurta vaikutusta. Rasvana käytin silikonipohjaista rasvaa.

TRW:n varsiin en ajatellut laittaa mitään - ne kun tuntuu kestävän hienosti suoraan hyllystä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tuskin siitä rasvasta on mitään haittaakaan jos on sellaista joka ei reagoi kumin kanssa, jarruvaseliini esim.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^^ei pidä rasvata. Jotenkin kans tuntuis, että niiden rasvausten kanssa tarttis olla tolkku, siis rasvan sopivaa. Olen kyllä saanut väärällä rasvalla enemmän haittaa kuin hyötyä aikaiseksi. Metalli-metalli voitelut on suht turvallisia, mutta heti kun toinen pinta on kumia, muovia tai jotain ihmeellistä, niin tilanne muuttuu.

E: tätä joskus ennenkin kyselin, enkä ole vielä erikoiskaupassa käynyt. Mutta miten voi olla valikoimat (ei missään) niin pieniä sellaisen muoville tarkoitetun kirkkaan/valkoisen "vaseliinin" osalta?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Onhan niissä rasvaa valmistajankin jäljiltä mutta aika niukasti.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

varren rasvaamisesta tulikin mieleen eräs 156 joka tuli purkuun, siinä oli ylätukivarteen tehty rasvanippa pallon voitelua varten. :shock:

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Sillä vaan mietin kun nykyään esim jokaisen o-renkaan perässä on kirjainkoodi, mistä se on valmistettu, ts. mitä se seos kestää. Ilmastointijärjestelmiin, jarrujärjestelmiin ja normaaliin paineilmajärjestelmiin omat kumiseokset. Vanhaan hyvään aikaan kaikki kumi oli samaa ja kesti noita kaikkea edellä mainittua :D
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kun vaihdatte ylätukivarren, voi ratti mennä vinoon eli pyöränkulmat muuttuu. Ei kannata hätäillä 4-pyöräsuuntaukseen. Ainakin omalla kohdallani tilanne oli korjaantunut itsekseen 1000 km:n ajon jälkeen kun kumipuslat oli hakeneet paikkansa.

Vastaa Viestiin