166 vapisee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
holaar
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Tammi 2005, 21:35
Car(s): 159 SW JTDm 2.4 QTronic
ex: 155TS, kappa SW, 166JTD
Paikkakunta: Helsinki

166 vapisee

Viesti Kirjoittaja holaar »

Tervehdys, mysteerinen ongelma 166 JTD.n kanssa :( . Autolla joku "horkka" tauti joka ilmenee seuraavasti, vedättäessä/kiihdyttäessä auto vapisee/tutisee, ei ohjauspyörän tärinää. Pintakaasulla ajaessa lähes normaalia menoa, hieman hytkyy, rullatessa tasaista menoa. Autosta tarkastettu vanteet, renkaat, vetoakselit, tukivarret ja moottorin kiinnitykset eikä mitään ihmeellistä löytynyt, vetareissa hieman väljyyttä mutta ei kuulemma aiheuta oheista hytkymistä. Moottorin käydessä paikallaan eri kierroksilla ei havaittua ongelmaa. Nyt saa kommentoida ja heittää ideoita mikä voisi olla pielessä, tai mistä löytyy se guru joka osaa tehdä asialle jotain. Auto oli 166 JTD M-Jet 20v. 2004.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jos ei tule vetoakseleista, voisiko vauhtipyörä aiheuttaa sen, eikös se ole kaksimassainen. Vaikea on sanoa tuohon mitään, raskaimmissa maastureissa voi huonot iskunvaimentimetkin aiheuttaa tutinaa, mutta tuskin henkilöautossa. Edellisessä 155 oli samantyylinen oire, eli n. 100 nopeudessa kevyellä pintakaasulla tuli voimakas tutina ja kun nosti tai laski nopeutta loppui. Vetoakselitkin vaihdoin puolelta toiselle, mutta ei auttanut.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Miten moottorin tuet/kumivaimentimet - voisko joku niistä olla kumminkin rikki? 156sessa (v6) ainaki on se ylin tuki vaihdettava silloin tällöin.

Edelliseen viitaten - monen merkkisissä, suht. tuoreissa dieseleissä tosiaan tuntuu olevan noita 2-massavauhtipyöräongelmia.
MP

Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Itellä vika ilmeni siten että tasasella tai alamäessä ei mitään, mutta ylämäessä tai kun hiukan kiihdytti alkoi pieni vapina. Loputta semmonen horkka ettei sitä kestäny erkkikään. Oireet loppui vetarien vaihtoon. Kilometrejä oli peräti satku :shock:

Avatar
holaar
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Tammi 2005, 21:35
Car(s): 159 SW JTDm 2.4 QTronic
ex: 155TS, kappa SW, 166JTD
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja holaar »

Kiitos vinkeistä. Toi vauhtipyörä alkoi mietityttämään, miten asian voisi varmistaa?? moottorin purku :? ??

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Minusta pitäis saada mitattua jotenkin sen tärinän taajuus eli onko se esim. sama ku moottorin kierrosnopeus vai sama ku pyörien pyörimisnopeus esimerkiksi. Auttais ainakin päättelyä.

En tiedä saako sitä vauhtipyörää varmistettua muuten ku avaamalla kytkimen. Tietäiskö joku muu?
MP

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Varmasti ravistaa joillakin kierroksilla paikallaan, jos on vauhtipyörä syynä. Kahden tuhannen rpm nurkilla?

Jos vetari, niin itsellä täristi ensin tien notkelmissa vedätettäessä ainoastaan, sitten myöhemmin enemmän ja enemmän. Kyse oikeasta sisemmästä murroksesta.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

VMTD kirjoitti:Jos ei tule vetoakseleista, voisiko vauhtipyörä aiheuttaa sen, eikös se ole kaksimassainen.
Joo ainaki 3.0 V6 Superissa oli sellanen "jousikevennetty" vauhtipyörä, mutta vaikka se oli paskana ni ei sitä huomannu ku liikkeellelähdöissä.
Tai mä en ainakaan huomannu.

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

MP kirjoitti:Minusta pitäis saada mitattua jotenkin sen tärinän taajuus eli onko se esim. sama ku moottorin kierrosnopeus vai sama ku pyörien pyörimisnopeus esimerkiksi. Auttais ainakin päättelyä.

En tiedä saako sitä vauhtipyörää varmistettua muuten ku avaamalla kytkimen. Tietäiskö joku muu?
Mulla siis kytkinremontin yhteydessä huomattiin että vauhtipyöräkin oli paskana, mutta se tosiaan oireili mun mielestä aikas vähäsen.

Avatar
holaar
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Tammi 2005, 21:35
Car(s): 159 SW JTDm 2.4 QTronic
ex: 155TS, kappa SW, 166JTD
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja holaar »

No niin, vetarit vaihdettu ja vapinat/tärinät loppu :-D . Onko tämä ominaisuus näille uusille dieseleille?? Mittarissa vasta 82 tkm.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

taitaa olla vähän joka merkillä että vetareita menee satunnaisesti. nykyään kait vähän alamitotetaan ja siinä yritetään säästää...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

MP kirjoitti:Minusta pitäis saada mitattua jotenkin sen tärinän taajuus eli onko se esim. sama ku moottorin kierrosnopeus vai sama ku pyörien pyörimisnopeus esimerkiksi. Auttais ainakin päättelyä.

En tiedä saako sitä vauhtipyörää varmistettua muuten ku avaamalla kytkimen. Tietäiskö joku muu?
mistäs sen vauhtipyörän heiton huomaisi jollei silmällä siitä 3x4 cm reijästä kopas? ei ole tietoa alkaako konekkin heiluu silloin?? tuennassa kenties jotain? auraus/haritus/camper??

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

piesuli kirjoitti:mistäs sen vauhtipyörän heiton huomaisi jollei silmällä siitä 3x4 cm reijästä kopas? ei ole tietoa alkaako konekkin heiluu silloin?? tuennassa kenties jotain? auraus/haritus/camper??
Paikallaan tasakaasulla ravistaa, jos on vauhtipyörä löystynyt.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Täällä 33:ssa ja Lancia prismassa sama vika. Prismaan vaihoin vasemman ulomman nivelen mutta ei auttanut, kauhea rallatus kuuluu kun kääntyy oikealle ja tosiaan välillä sillain huojuu kun ajaa suoraan. Täytynee seuraavaksi kokeilla vaihtaa se vasen sisempi nivel.
Joona Karimaa
____________

Vastaa Viestiin