Iskareiden päivitys (156) Vinkkiä kaivataan!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Iskareiden päivitys (156) Vinkkiä kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Maho »

Rupeaa auto tuntumaan volvolta, joten uudet iskarit pitäisi alle saada.
Onko kenelläkään mahdollisesti säädettävää alustaa? Jos on niin mikä merkki, mitä maksoi ja missä? Talvella laahaa etupää vähän turhan matalalla noilla novitecin jousilla, joten ainakin talven ajaksi olisi mukava saada kärryä vähän ylemmäksi.
Novitecin säädettävä sarja taisi maksaa n. 1000€ joten muitakin vaihtoehtoja kuunnellaan jos semmoisia on tarjolla.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Parin viikon kuluttua tulee KW:n korkeus -ja jäykkyyssäädettävä setti. Säätövarat 35-65mm. Hintaa 1300 €uroa. Tilasin alustan Kiiltovaunusta. Oli todella asiallinen myyjä, ja näytti tietävän mitä myy.

Onko Novitecin säädettävä muka noin edullinen?!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Cuore: Sisältääkö tuo hinta myös asennuksen? Sehän lienee jotain parin sadan luokkaa kuitenkin.

Muista sitten että lupasit sen -60mm :twisted:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Cuore: Sisältääkö tuo hinta myös asennuksen? Sehän lienee jotain parin sadan luokkaa kuitenkin.
Eivät tee Kiiltovaunussa asennuksia.
Ilmainen asentaja löytyy, eli ei ongelmia...
Rolle kirjoitti:Muista sitten että lupasit sen -60mm
:lol:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Rolle kirjoitti: Muista sitten että lupasit sen -60mm :twisted:
Hyvästi pohjamuovi :lol:

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Moi! Itse olen saman ns.ongelman edessä. Eilen juttelin automilanon "ystävällishenkisen" myyjän kanssa ja he tarjosivat novitecin jousia 45mm madalluksella + kuppi-iskareita 925 € . Tai Samaa pakettia mutta säädettävillä jousilla aina 80mm asti 1025 €. Pelkät jouset oli 245 € ja tavaraa löytyy varastosta. Tekis mieli laittaa toi 1025 € setti alle mutta on se vaan paljon rahaa...Toisaalta pelkästään jouset olis halpa ratkaisu mutta ajo-ominaisuudet kuulemma aivan paskat sen jälkeen, pitääkö paikkansa? Nyt autostani löytyy se alfan oma tehdas-asenteinen 30mm paketti (kaiketi Eibach??) Anyway kertokaa teknisen puolen ihmemiehet oma näkemyksenne(mm.Rasvanäppi, Hotakainen, BSTR ym.....)KIITOS! :wink:
Viimeksi muokannut Hamil, 19 Tammi 2004, 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On kivaa kun on kivaa

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Hamil kirjoitti:Toisaalta pelkästään jouset olis halpa ratkaisu mutta ajo-ominaisuudet kuulemma aivan paskat sen jälkeen, pitääkö paikkansa?:
Käsittääkseni tämä on sellainen asia, että ei kannata säästellä. Vituttaa vaan jälkeenpäin. V6:lla taisi olla jonkin aikaa Novitecin -45mm jouset, eikä ainakaan kehunut ajo-ominaisuuksia. Ei kehunut myöskään Automilanon myyjä.

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Joo näinhän se ilmeisestikin on. Pitää vaan yrittää raapia tonttu kasaan ja syödä kaurapuuroa. Meinas jo melkein pihitauti iskeä mutta tosi alfistin tunnuslausehan taisi olla: Ei väliä mitä maksaa on se kuitenkin sen arvosta :wink:
On kivaa kun on kivaa

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Minä tyytyisin siihen alkuperäiseen -30 mm settiin, jollei ole ihan kuoleentunut. Vakiojousillakin entinen 2.0 ts otti pohjaan aivan liian usein. Jos alla olisi vakioalusta, niin sitten tuollaista voisi harkita. Päivität vaikka kallistuksen vakaajat GTA:n vakaajiin niin ei niiaa niin paljoa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

FK:n korkeussäädettävät (35-70mm.) kynätolpat 899,- Completokselta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Abarth kirjoitti:Completokselta.
"Osta nyt, saat kamasi ehkä kolmen vuoden päästä!"

FK:ta myy myös http://autovaruste.net/ vaikkei listassa olisikaan niin tilaamalla saattais onnistuakin. Completoksella ei tasan tarkkaan ole hyllyssä ja jos jollain on edes jotain positiivisuuteen viittaavia kokemuksia ko. liikkeestä niin kertokaa ihmeessä.

Nim. Tehofiltteriä odottanut 4 vuotta :lol:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

alfa 156 v6 kirjoitti: Hyvästi pohjamuovi
.. Ja kuralätkät.. Ja hermot. :wink:

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

BSTR kirjoitti:Päivität vaikka kallistuksen vakaajat GTA:n vakaajiin niin ei niiaa niin paljoa.
Mahtaakos sopia ihan heittämällä? Eikö geometriaa ja etupään palikoita sen myötä ole muutettu GTA:ssa aika paljon?

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Hamil kirjoitti:Toisaalta pelkästään jouset olis halpa ratkaisu mutta ajo-ominaisuudet kuulemma aivan paskat sen jälkeen, pitääkö paikkansa?:
Käsittääkseni tämä on sellainen asia, että ei kannata säästellä. Vituttaa vaan jälkeenpäin. V6:lla taisi olla jonkin aikaa Novitecin -45mm jouset, eikä ainakaan kehunut ajo-ominaisuuksia. Ei kehunut myöskään Automilanon myyjä.
Riippuu missä kunnossa orkkisiskarit ovat. Silloin kun vaihdoin nuo pelkät jouset auto oli vielä hyvä, jämäkkä.Myöskin Automilanon kaverit sanoivat että pirun hyvältä tuntui vaikkei silloin novitecin iskareita laitettukaan. Nyt iskarit on löystynyt niinpaljon ettei paljon viitsi enää raukkaa käskeä ennenkuin saa kunnon iskarit alle.
Ei enää Alfaa... eipä

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Cuore Sportivo kirjoitti:Parin viikon kuluttua tulee KW:n korkeus -ja jäykkyyssäädettävä setti. Säätövarat 35-65mm. Hintaa 1300 €uroa. Tilasin alustan Kiiltovaunusta. Oli todella asiallinen myyjä, ja näytti tietävän mitä myy.

Onko Novitecin säädettävä muka noin edullinen?!
Minulla myöskin erittäin positiivisia kokemuksia tuosta puljusta. Edelliseen autoon tilasin sieltä kauheella kiireellä Eibachin + konin alustan. Parissa päivässä setti oli mulla kotona.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Riippuu missä kunnossa orkkisiskarit ovat. Silloin kun vaihdoin nuo pelkät jouset auto oli vielä hyvä, jämäkkä.Myöskin Automilanon kaverit sanoivat että pirun hyvältä tuntui vaikkei silloin novitecin iskareita laitettukaan. Nyt iskarit on löystynyt niinpaljon ettei paljon viitsi enää raukkaa käskeä ennenkuin saa kunnon iskarit alle.
Paljonko oli autolla rullattu ennen jousien vaihtoa ja paljon niiden kanssa ennenkuin alkoi löystymään??Jos pystyis vaikka kesään asti menemään jousilla ja sit hommais myös iskarit...Jäis vähän pesämunaa muuhunkin sälään...
On kivaa kun on kivaa

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Sassicaia kirjoitti:
BSTR kirjoitti:Päivität vaikka kallistuksen vakaajat GTA:n vakaajiin niin ei niiaa niin paljoa.
Mahtaakos sopia ihan heittämällä? Eikö geometriaa ja etupään palikoita sen myötä ole muutettu GTA:ssa aika paljon?
Kannattaa tosiaan ensin tarkistaa, mutta jossain ulkomaisilla foorumeilla muistan lukeneeni tuosta juttua.

Kallistuksen vakaajan yhdystanko on kuitenkin pallonivelillä varustettu, joten muutaman sentin heitto kallistuksen vakaajan päässä ei vielä haittaa. Tukivarsia tai niiden kiinnityspisteitä on muutettu vain joitain millejä castorin ja camberin muuttamiseksi. En ole kyllä auton alle vielä juurikaan ehtinyt katsella.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Hamil kirjoitti:
Riippuu missä kunnossa orkkisiskarit ovat. Silloin kun vaihdoin nuo pelkät jouset auto oli vielä hyvä, jämäkkä.Myöskin Automilanon kaverit sanoivat että pirun hyvältä tuntui vaikkei silloin novitecin iskareita laitettukaan. Nyt iskarit on löystynyt niinpaljon ettei paljon viitsi enää raukkaa käskeä ennenkuin saa kunnon iskarit alle.
Paljonko oli autolla rullattu ennen jousien vaihtoa ja paljon niiden kanssa ennenkuin alkoi löystymään??Jos pystyis vaikka kesään asti menemään jousilla ja sit hommais myös iskarit...Jäis vähän pesämunaa muuhunkin sälään...
tuota noin jos sulla on 17# pyörät niin pelkät jousetkin muuttaa paljon paremmaksi (pyöräkulmien säätojen kera), silti kannattaa heti kun mahdollista vaihtaa ne iskaritkin. Itse ajelin vuoden verran orggis iskareilla (silloin oli ajettu n70km) sitten oli pakko vaihtaa :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Taitaa orkkis iskarit ottaa aika hyvin itseensä jo yli 30mm madaltavilla jousilla, eli kuluu vähän eri tahtiin kuin normaalisti.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hamil kirjoitti:Anyway kertokaa teknisen puolen ihmemiehet oma näkemyksenne(mm.Rasvanäppi, Hotakainen, Bastard ym.....)KIITOS! :wink:
Öhöm :oops:

Tuossahan on juttua jo tullutkin aika tavalla, itsekin olen sitä mieltä että vakioiskareiden kaveriksi ei kanata laittaa kovasti yli 30 milliä pudottavia vietereitä. Tosin en itse laittaisi mitään hardcorejousia muutenkaan, 45 milliäkin alkaa varmaan olla jo siinä ja siinä.

Voihan tietty jouset vaihtaa ensin ja iskarit vasta myöhemmin, mutta ajettavuus "siirtymäajalla" ei liene kaksinen. Lisäksi hommalle tulee tuplat asennus- ja säätökulut, tolppien irrotuksen ja kiinnityksen plus nelipyöräsuuntauksen joutuu kuitenkin tekemään molemmilla asennuskerroilla.

Coiloverit voisi olla hyvä ratkaisu, muuten auto kuitenkin hetken päästä vaikuttaa liian kovalta/pehmeältä/matalalta/korkealta, tarpeettomat yliviivataan. Lisäksi kesällä ja talvella voisi ajaa "eri alustalla". Mutta mitäs asiantuntijat sanovat, joutuuko mm. auraukset säätämään aina jousien esijännityksen säätämisen jälkeen?
- Epäkelpokeräilijä -

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Coiloverit voisi olla hyvä ratkaisu, muuten auto kuitenkin hetken päästä vaikuttaa liian kovalta/pehmeältä/matalalta/korkealta, tarpeettomat yliviivataan. Lisäksi kesällä ja talvella voisi ajaa "eri alustalla".
Coilovereissa on sekin hyvä puoli, että on mahdollista löytää sellainen madallus jonka kanssa tulee toimeen läpi vuoden .

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Juu ainakin 80tkm ajettu pelkilla madallus jousilla on aika hasardi noissa makaavissa poliiseissa (lue = hidaste toyssyissa). Alas tullessa pohjamuovi raapii todella helposti. Kesan tullen olis mullakin tarkoitus pistaa iskaria alle. Tonni kuulostaa kovasti suolaiselta. Ja mitenkas ne pyoran kulmat jos korkeutta satelee? Nyt on siis pelkat Novitechin jouset.

Ja kertokaa nyt tietamattomalle mitka noi coiloverit on? Nimi on tuttu... :oops:
Ayrton Senna da Silva forever

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Wile E. Coyote kirjoitti:Ja kertokaa nyt tietamattomalle mitka noi coiloverit on? Nimi on tuttu... :oops:
Eli kysessä on jousi/iskari yhdistelmä jota säätämällä voidaan auton madalluksen määrää muuttaa. Toisissa myös iskareiden säätömahdollisuus.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

BSTR kirjoitti:Tukivarsia tai niiden kiinnityspisteitä on muutettu vain joitain millejä castorin ja camberin muuttamiseksi. En ole kyllä auton alle vielä juurikaan ehtinyt katsella.
Hehe, näitä mittasuhteita siis tarkoittaa markkinointimiesten puheet täysin uudistetusta etupään geometriasta. :mrgreen:
No olisikin ollut kustannusmielessä aika jännää jos yhtä mallia varten pitäisi sorvata omia palikoita.

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Sassicaia kirjoitti:
BSTR kirjoitti:Tukivarsia tai niiden kiinnityspisteitä on muutettu vain joitain millejä castorin ja camberin muuttamiseksi. En ole kyllä auton alle vielä juurikaan ehtinyt katsella.
Hehe, näitä mittasuhteita siis tarkoittaa markkinointimiesten puheet täysin uudistetusta etupään geometriasta. :mrgreen:
No olisikin ollut kustannusmielessä aika jännää jos yhtä mallia varten pitäisi sorvata omia palikoita.
GTAssa näyttää olevan etupään alatukivarsien kiinnityspisteistä taaksepäin lähtevät lisäpalkit jotka on pultattu pohjaan. En muista että näitä olisi ollut edellisessä 98 mallisessa 156:ssani, joten olen ajatellut että ne olisivat osa sitä "uudistettua ja vahvistettua etupäätä". Osaako joku foorumilaisista vahvistaa tai tuomita muistikuvan? Tai käydä kurkkimassa autonsa alle?

Jos ne on osa GTAn modifikaatiota, niin voisivat olla suht helppo ja halpa lisäjäykistys myös "vakio" 156:een, eikö?

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Rolle kirjoitti:Taitaa orkkis iskarit ottaa aika hyvin itseensä jo yli 30mm madaltavilla jousilla, eli kuluu vähän eri tahtiin kuin normaalisti.
Siltä vaikuttaa! Muutamat ensimmäiset kuukaudet tuntui ihan hyvältä, muta sen jälkeen alkoi selkeästi huonontumaan.
Ei enää Alfaa... eipä

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Öhöm :oops:


Voihan tietty jouset vaihtaa ensin ja iskarit vasta myöhemmin, mutta ajettavuus "siirtymäajalla" ei liene kaksinen. Lisäksi hommalle tulee tuplat asennus- ja säätökulut, tolppien irrotuksen ja kiinnityksen plus nelipyöräsuuntauksen joutuu kuitenkin tekemään molemmilla asennuskerroilla.
Toisaalta silläkin voi olla merkitystä, että säädettävä alusta kaikkineen "töineen" tulee maksamaan noin 1500€. Pelkät jouset tarvittavine töineen tarkastuksineen n. 450€ :)
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Maho kirjoitti:Toisaalta silläkin voi olla merkitystä, että säädettävä alusta kaikkineen "töineen" tulee maksamaan noin 1500€. Pelkät jouset tarvittavine töineen tarkastuksineen n. 450€ :)
Joo mutta tarkoitinkin tilannetta, jossa ensin vaihdetaan jouset ja säädetään kulmat ja hetken päästä vaihdetaan jousiin sopivat iskarin ja säädetään kulmat uudelleen. Lopputulos on sama mutta erikseen tehtynä työ ja säädöt tuplaantuvat.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Sassicaia kirjoitti:
BSTR kirjoitti:Tukivarsia tai niiden kiinnityspisteitä on muutettu vain joitain millejä castorin ja camberin muuttamiseksi. En ole kyllä auton alle vielä juurikaan ehtinyt katsella.
Hehe, näitä mittasuhteita siis tarkoittaa markkinointimiesten puheet täysin uudistetusta etupään geometriasta. :mrgreen:
No olisikin ollut kustannusmielessä aika jännää jos yhtä mallia varten pitäisi sorvata omia palikoita.
Toisaalta millit ratkaisevat. Käyttäytymisen eron kyllä huomaa kun vertaa vanhaan kaksilitraiseen. Alla tehdasarvot, joista huomaa että erityisesti takapäässä on vähemmän aurausta ja pyörät kallellaan enemmän. GTAssa onkin selvästi vähemmän häiritsevää aliohjaamista. Iskunvaimentimien tai vakaajien arvoista ei taida tietoa olla saatavilla.

156 2.5 V6:
Etupää:
Camber -42 minuuttia
Caster 3 astetta 55 minuuttia
Auraus (tai siis haritus) -2.02 mm +- 1 mm
Takapää:
Camber -53 minuuttia
Auraus 3.15 +- 1 mm

156 GTA:
Etupää:
Camber -50 minuuttia
Caster 3 astetta 15 minuuttia
Auraus (tai siis haritus) -1.2 mm +- 0.5 mm
Takapää:
Camber -1 astetta 20 minuuttia
Auraus 1.6 +- 0.5 mm
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Juu, olen tässä myöskin 2,0 t.s:n alustan päivitystä pähkäillyt. Autolla kun pitää ajaakkin (ja vaimonkin pitäisi ajaa...), niin haluaisin vain vähän madaltavat jouset, niitä ei tunnu olevan olemassakaan. Eibachin -30mm on kesyimpiä, tosin epäilen, että sekin madaltaa oikeasti enemmän, vaikkakin e36 bemarissa madallus oli juuri luvattu 30mm. Halvimmillaan muuten pelkät eibach jouset 255e.

Iskareiksi ajattelin bilsteineja, sport ja sprint saman hintaisia, halvimmillaan 715e/kierros. Kyllähän se taas kirpaisee, mutta taidan silti sijoittaa kerralla kunnon hiluihin, ettei tartte sitten selitellä, että "olis pitänyt...".

Auto toimisi varmasti ihan hienosti pelkällä iskaripäivitykselläkin, mutta jotain on uhrattava ulkonäonkin eteen.

Miten sitten mahtavat käytännössä toimia nuo mystisen merkkiset coiloverit, onko ajo-ominaisuudet ok ja toimiiko säädöt vielä suolavellissä vietetyn suomalaisen talven jälkeen, vai onko sitten tyydyttävä kiinteään korkeus-asetukseen!!!???

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

BSTR, alustasuunnittelussa on varmaan jouduttu tekemään myös uhrauksia sen aliohjautumisen vähentämiseksi. Osaatko sanoa GTA:n käytöksestä jotain huonompaa tavallisiin malleihin verrattuna? Suuntavakavuus ehkä? Vertailua varmaan hankaloittanee erilainen rengastus, mutta osaatko silti nimetä jotain?

There is no free lunch :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:BSTR, alustasuunnittelussa on varmaan jouduttu tekemään myös uhrauksia sen aliohjautumisen vähentämiseksi. Osaatko sanoa GTA:n käytöksestä jotain huonompaa tavallisiin malleihin verrattuna? Suuntavakavuus ehkä? Vertailua varmaan hankaloittanee erilainen rengastus, mutta osaatko silti nimetä jotain?

There is no free lunch :roll:
No vastaanpa minäkin vaikkei kysyttykään. Ja tämä sitten muutaman kymmenen kuivalla ja pitävällä ajetun kilometrin kokemuksella :)
Eli normaaliin 2,5 156:een (no joo normaali, madallusjouset ja vastaava rengastus kuin GTA:ssa) verrattuna vaikuttaa kyllä kaikin puolin paremmalta. Suuntavakavuudessa ei minusta eroa ainakaan huonompaan suuntaan, mutta keväällähän sen sitten urissa kunnolla huomaa.

Vähän napakammin kurviin runtatessa tuntuu oikein liimautuvan sinne ja lisää kääntäessä pito eikun paranee. Eli ei isommin tuntunut aliohjaavan. Voi tietysti olla, että peräpää lähtee sitten herkemmin alta, niin isoihin vauhteihin ei vielä sisäänajovaiheessa viitsinyt lähteä. Tosin tämäkin selvinnee perinpohjin vasta kesäkelillä ja ratavauhdeissa. Eikös jossain Topgearin videossa GTA mennyt radalla aika kivasti kahva edellä ja kehuivat vielä että perää pystyy hyvin kontrolloimaan?

Jotain huonoakin: Monacon Grand Hotelin mutkassa joutuisi varmaan nöyrtymään tavalliselle 156:lle, kääntösäde kun on niin iso että joutuisi varmaan pakittelemaan että taipuisi :mrgreen:

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Ghost kirjoitti:Juu, olen tässä myöskin 2,0 t.s:n alustan päivitystä pähkäillyt. Autolla kun pitää ajaakkin (ja vaimonkin pitäisi ajaa...), niin haluaisin vain vähän madaltavat jouset, niitä ei tunnu olevan olemassakaan. Eibachin -30mm on kesyimpiä, tosin epäilen, että sekin madaltaa oikeasti enemmän, vaikkakin e36 bemarissa madallus oli juuri luvattu 30mm. Halvimmillaan muuten pelkät eibach jouset 255e.
Mulla on nuo Eibachin jouset ja vakioiskarit alla. Omasta mielestäni tuo madallus ei vaikeuta normaaliajoa juuri mitenkään. Roiskeläpät ottaa joskus korkeisiin katukynnyksiin ja panssari on vain pari kertaa raapaissut jonnekin.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Sassicaia kirjoitti:...Eikös jossain Topgearin videossa GTA mennyt radalla aika kivasti kahva edellä ja kehuivat vielä että perää pystyy hyvin kontrolloimaan?

Jotain huonoakin: Monacon Grand Hotelin mutkassa joutuisi varmaan nöyrtymään tavalliselle 156:lle, kääntösäde kun on niin iso että joutuisi varmaan pakittelemaan että taipuisi :mrgreen:
Suuri kääntösäde ja ainakin meikäläisen talvirenkailla ilmenevä vaeltelu suoralla tiellä ovat kääntöpuoli muuten erinomaisesti käyttäytyvään alustaan.

Kyllä tuossa Grand Hotelin mutkassakin auton saisi kaasua keventämällä sopivasti yliohjaamaan. Itsekään en hirveästi ehtinyt kuivalla asfaltilla ajaa, mutta tuntuu kääntyvän lift-off-oversteerilla todella tiukasti. Myös vasemman jalan jarrutuksella kääntyy lumellakin näppärästi. Kääntösäde on ongelma parkkihalleissa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

BSTR kirjoitti:GTAssa onkin selvästi vähemmän häiritsevää aliohjaamista
Mistähän se muuten johtuu, että lehdissä GTA:n aliohjautuvuutta arvioidaan todella ristiriitaisesti. Toiset kiittelevät ettei aliohjaudu ja toisten mielestä aliohjaa helposti. Onko nopea ohjaus liikaa testaajille ?

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Improvement or destruction?

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Laitan tähän vielä (kerran) tämän yhden englanniksi kirjoitetun linkin , jossa esitellään näkemyksiä alustan muutoksista.

...varoitan, että ruokahalu kasvaa syödessä. Eli pitäkää alusta vakiona ja olkaa onnellisia elämäänne. Kyllä sillä voi ajaa :) tai sitten ... tekniikkaorientoitunut alfisti alkaa selvittää itse alustageometrian asteita ym. muuttujia ja huomaa alkuperäisen 200e budjetin riittävän vain "camrystäcorollaan" -jousiin ja uuteen vauhtiviivoilla varustettuun lippikseen. Lisäksi jälleenmyyntiarvo-sana kannattaa jättää omasta käytöstä pois. Eli jos se maistuu, niin se maksaa. Forza!

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

Minulla on tuo Eibachin ProKit jossa siis Eibachin jouset ja Sach:sin Eibachille tekemät iskarit. 10000km on nyt ajettu ja ei voi kuin hymyillä. Onhan se matala, mutta hyvin on pärjännyt Helsingin vähälumisessa talvessa. Alusta on jämäkkä olematta kuitenkaan tolkuttoman pintakova. Mielestäni jopa C mersun vakioalusta oli pintakuvempi ja löysempi.

Kaikenkaikkeaan hyvä paketti.
-Kristian - 156 2.5 V6

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Eikö olisi hienoa kun kaikki alfat olisi jo valmiiksi madallettu eikä tarvitsisi pähkäillä. Toisaalta tämähän se on nimenomaan alfabbs:n suola! No takaisin tosielämään ja niin se on että jouset + iskarit paketti hommataan ja piste. :wink:
On kivaa kun on kivaa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sassicaia kirjoitti:Eli normaaliin 2,5 156:een (no joo normaali, madallusjouset ja vastaava rengastus kuin GTA:ssa) verrattuna vaikuttaa kyllä kaikin puolin paremmalta. Suuntavakavuudessa ei minusta eroa ainakaan huonompaan suuntaan, mutta keväällähän sen sitten urissa kunnolla huomaa.
Eli siis alustaa on onnistuttu parantamaan ilman mainittavia haittapuolia? Olisiko vakioalusta sitten optimoitu 60-sarjan donitseille ja korkealle maavaralle vai onko parametrien virittämisessä vaan onnistuttu nyt kaikenkaikkiaan paremmin?

GTA on siis vielä kankeampi kuin tavallinen 156? Kun minusta tuon normimallinkaan etufillarit eivät kääntyneet kuin nimeksi. 33:ni sentään pyörähti vaikka pennin päällä :)

...mutta jos todellakin saa GTA:lla ajella niin who cares jostain kääntösäteestä :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:GTA on siis vielä kankeampi kuin tavallinen 156? Kun minusta tuon normimallinkaan etufillarit eivät kääntyneet kuin nimeksi. 33:ni sentään pyörähti vaikka pennin päällä :)

...mutta jos todellakin saa GTA:lla ajella niin who cares jostain kääntösäteestä :roll:
Ja vielä by far! Kosmoksen laidatkin tuntuu ottavan kiinni kun sillä pitäis pienessä tilassa kääntyä. Hävettää aina ahtaammilla parkkiksilla kun saa hulluna vekslata eestaas jos meinaa pienempään väliin ängetä ja ihmiset kattoo. Tosin pieni harmihan tuo on siinä vaiheessa kun edessä aukeaa kesäinen asvaltti... :mrgreen:

Officer Cartman
Viestit: 139
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 00:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Officer Cartman »

BSTR, mistä nuo ilmoittamasi 156 GTA:n pyörägeometrian arvot ovat peräisin? Kysyn siksi, että säädätin omani nimeltä mainitsemattomassa merkkihuollossa "kohdalleen". Sen lisäksi, että ratti jäi vinoon, suuntauslaitteen tulosteessa ilmoitetut tavoitearvot (samoin kuin lopputuloskin) poikkeavat aika lailla noista postaamistasi...

Onko tehdasarvoissa jotakin "liukumaa" tms.?

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Officer Cartman kirjoitti:Sen lisäksi, että ratti jäi vinoon, suuntauslaitteen tulosteessa ilmoitetut tavoitearvot (samoin kuin lopputuloskin) poikkeavat aika lailla noista postaamistasi...
Täysin off topic, mutta tuosta suorituksesta tuli mieleen legendaarinen huoltokokemus 90-luvun alusta Larun Essem-huollosta (muistattekkos muuten sen hunajaisella äänellä puhelimeen vastanneen naishenkilön: essem huoltooo...) 8)

33:sestani oli valoviiksi vikaantunut niin, että pitkät eivät pysyneet päällä. Jonkun huollon yhteydessä pyysin sitten vaihtamaan sen ja näin tehtiin. Joutuivat vaihtamaan koko viiksisysteemin, eli myös toisen puolen lasinpyyhkijöiden viiksen, olivat kuulemma samaa palaa. Siinä vaiheessa jo vitutti, kun klunssi maksoi muistaakseni 970 mummoa.

Menin sitten hakemaan autoa karmeassa kiireessä ja kun pihasta lähti niin jo huomasi, että ratti oli niin saakelin vinossa. Ei muuta kun kiroillen takaisin seuraavana päivänä kun en heti ehtinyt. No pienen sanailun jälkeen ratti suhtkoht suorassa liikenteeseen ja kaikki vaikutti olevan ok, pitkätkin paloivat ja pysyivät päällä.

Vaan sitten parin viikon päästä sattui ensimmäisen kerran rankempi sade kohdalle. Johonkin piti peruutella ja käsi hamusi kääntämään takalasin pyyhkijän katkaisijaa viiksen päästä. Sitä ei ollut! Olivat perkele laittaneet väärän viiksilajitelman ilmeisesti edellisestä 33:sta, jossa ei takalasin pyyhkijää ollut.

Minäpä sitten hieman vittuuntuneena soittamaan asiasta, jolloin joku ukko sieltä selaili kirjojaan hetken ja totesi sitten kuolemattomat sanat: "Sulla kävi tuuri, tää oikee osa on ihan saman hintanen, et joudu maksaan lisää" :crazyeyes:

Sen jälkeen en sitten siinä puljussa autoani käyttänytkään... :evil:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Officer Cartman kirjoitti:BSTR, mistä nuo ilmoittamasi 156 GTA:n pyörägeometrian arvot ovat peräisin? Kysyn siksi, että säädätin omani nimeltä mainitsemattomassa merkkihuollossa "kohdalleen". Sen lisäksi, että ratti jäi vinoon, suuntauslaitteen tulosteessa ilmoitetut tavoitearvot (samoin kuin lopputuloskin) poikkeavat aika lailla noista postaamistasi...

Onko tehdasarvoissa jotakin "liukumaa" tms.?
eikös ne arvot löydy manuaalista?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

V6 kirjoitti:
Officer Cartman kirjoitti:BSTR, mistä nuo ilmoittamasi 156 GTA:n pyörägeometrian arvot ovat peräisin?
...
Onko tehdasarvoissa jotakin "liukumaa" tms.?
eikös ne arvot löydy manuaalista?
Manuaalissa ovat siellä muiden teknisten arvojen kanssa taulukoissa. Ja liukumat oli aurauskulmissa nuo plus-miinus 0.5 mm.

Voisi omastakin tarkistaa kulmat, kun ainakin aiemmin on kuulemma alfoissa ollut tehtaan jäljiltä pyöränkulmat miten sattuu. Tosin ajossa tuntuu kyllä siltä miltä kuvittelen sen olevan tarkoittettukin tuntumaan.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Vastaa Viestiin