33:n apulaitteiden remmien vaihto?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

33:n apulaitteiden remmien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Elikkäs pitäisi vaihtaa nuo ohjaustehostimen ja laturin remmit. Kysyisinkin vinkkiä tuosta ohjaustehostimen remmin kiristyksen löysäämisestä. Eli mistä se löysätään?

Kai tuon itsekin löytäisi, mutta tuolla pihalla on niin mukavan raikas remonttikeli niin olisi mukava tietää se jo etukäteen, kun hommaa menee tekemään.

Onko muuten kokemuksia Motonetin remmeistä. Ovatko oikean mittaisia. Nykyinen laturin remmi on niimittäin liian pitkä eikä kiristy tarpeeksi. Pitää mukavan ulinan kylmänä :oops:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ohjaustehostimen remmissä ei ole mitään erityistä kiristysmekanismia, eli ohjaustehostajan pumppu irti niin sillä se lähtee. Se on muistaakseni kolmella ruuvilla/pultilla kiinni, löytyvät sieltä pumpun rungon juuresta jostakin (ja ovat herkkiä putoilemaan :oops: ).

Laturin kanssa on muistaakseni sama homma, eli laturi pitää irrottaa kokonaan, jotta hihnan saa paikalleen (tai ainakin se menee helpommin sillä tavalla).

Jäähdyttäjän tuuletin muistaakseni meinasi pikkuisen ahdistaa kun laittaa remmejä kampiakselin hihnapyörälle, mutta tuulettajan runkoa varovasti kampeamalla onnistuu, ei tarvitse propelia irrottaa.

Motonetin remmit ovat pelanneet minulla ihan hienosti, mutta sieltähän saa milloin minkäkin nimistä osaa, joten ei varmaan pidä mennä lupaamaan mitään :) Laturin hihnan pituus on ainakin minulla 850 mm ja ohjaustehostajan 825 mm (sulla näyttää olevan sama kone). Se laturin hihna on kyllä joskus hankala saada kiristettyä, omassakin oli edellinen herkkä huutamaan vaikka oli uusi (eikä ollut motonetistä), joten lopulta vaihdoin sen uudestaan ja nyt on toiminut.

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Pepperoni kirjoitti:Ohjaustehostimen remmissä ei ole mitään erityistä kiristysmekanismia, eli ohjaustehostajan pumppu irti niin sillä se lähtee. Se on muistaakseni kolmella ruuvilla/pultilla kiinni, löytyvät sieltä pumpun rungon juuresta jostakin (ja ovat herkkiä putoilemaan :oops: ).

Laturin kanssa on muistaakseni sama homma, eli laturi pitää irrottaa kokonaan, jotta hihnan saa paikalleen (tai ainakin se menee helpommin sillä tavalla).
Onhan siinä tehostajassa toki kiristyssysteemi. Se tehostajanpumppu on siis kiinni niillä kolmella pultilla joista yksi toimii akselina ja kaksi lukitsimina kiristykselle. Edestä katsottuna muistaakseni vasemman puolimmainen on se akselipultti ja ne kaksi muuta siis lukitsinpultteja. Hihna kiristyy kiertämällä pumppusysteemiä vastapäivään(tai oikeastaan nostamalla sitä...) akselipultin ympäri. Säätövaraa tosin on aika minimaalisesti ja ainakin minun oli hankala saada se säädetyksi sillä pumppu kallistui pultit löysättäessä ja nousi jälleen pystyyn kiristettäessä(jolloin hihna kiristyi liikaa). Laturissa säätövaraa riittää huomattavasti enemmän eikä siinä ole kuin yksi lukitsinpultti ja yksi akselipultti.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kiitoksia teille. Toivotaan, että huomenna alle -10 astetta pakkasta :-D .
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

pee kirjoitti:Onhan siinä tehostajassa toki kiristyssysteemi. Se tehostajanpumppu on siis kiinni niillä kolmella pultilla joista yksi toimii akselina ja kaksi lukitsimina kiristykselle. Edestä katsottuna muistaakseni vasemman puolimmainen on se akselipultti ja ne kaksi muuta siis lukitsinpultteja. Hihna kiristyy kiertämällä pumppusysteemiä vastapäivään(tai oikeastaan nostamalla sitä...) akselipultin ympäri. Säätövaraa tosin on aika minimaalisesti ja ainakin minun oli hankala saada se säädetyksi sillä pumppu kallistui pultit löysättäessä ja nousi jälleen pystyyn kiristettäessä(jolloin hihna kiristyi liikaa). Laturissa säätövaraa riittää huomattavasti enemmän eikä siinä ole kuin yksi lukitsinpultti ja yksi akselipultti.
Merkillistä... onko se sitten mahdollista irrottaa useammastakin kohdasta vai liekö minulla sitten säätösysteemi sopivalla kohtaa jumissa tms., mutta mitään säätöä en omalla kohdalla joutunut tekemään, laitoin vain pultit paikalleen ja kiristin, jolloin pumppu asettui paikalleen ja hihna oli sopivan kireällä. Liekö sitten tuurilla mennyt kun pimeässä tallissa roplasin :roll:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Noniin. Remmit saatiin vaihdettua. Tehostajan pultit (ne kolme, joista yksi akseli) avasin, mutta aika moinen vääntäminen oli että sai remmin paikoilleen. Ei kauheasti löysty. Laturin kanssa ei ollut mitään ongelmia.

Nyt on mukava päästellä menemään, kun ei tarvi hävetä sitä kauheaa ulinaa :-D .

Vielä yksi probleema olisi:

Missäköhän termostaatti sijaitsee? Se pitäisi vielä vaihtaa...

Kiitoksia jälleen vinkeistä!
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Hepa kirjoitti:Vielä yksi probleema olisi:

Missäköhän termostaatti sijaitsee? Se pitäisi vielä vaihtaa...

Kiitoksia jälleen vinkeistä!
Älä nyt masennu, mutta se on imusarjan alla heti ohjaustehostajan pumpun takana/laturin vieressä (vähän piilossa, mutta löytyy kun seuraat ylävesiletkua syylarin ylänurkasta). Meinaan vaan, että saatat joutua irrottamaan sen tehostajan pumpun vaihdon ajaksi :( . Toinen vaihtoehto on varmaankin ottaa imusarja pois jotta termarin saa kaivettua esille. En kuitenkaan ole itse sitä koskaan vaihtanut, joten kannattaa odottaa parempia neuvoja.

Samalla kannattanee katsoa vesiletkujen kunto, itsellä vaihdettiin noita samalla kun olivat jo aika haperoa tavaraa ja nestettä hävisi pikkuhiljaa joten jostakin kohtaa oli ilmeisesti vuotanut.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Niin tietysti :lol: . Kattelinkin, että siellä se taitaa olla, mutta en ollut ihan varma. Taitaa jäädä tällä kertaa vaihtamatta. En kyllä tuolla kylmässä ja pimeässä tallissa rupea sitä vääntämään 8) . No täytyy varmaan sitten irroittaa se imusarja, kun sen tekee ja putsata se korvausilmaventtiili samalla ja vaihtaa imusarjan kumit... In future...

Kyllä ne lämmöt nyt on pysynyt pahvin kanssa siinä 80 asteen nurkilla...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Vastaa Viestiin