Nord-moottori

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Gasolina kirjoitti:Oma 2.0 vetää todella tuntuvasti alhaalta ja keskialueelta, mutta ylempänä ei sitten vetoja enää ole. Muistuttaa käytökseltään jonkin verran nykydieseliä.
Tämä ei minusta kuulosta, autotyyppi huomioiden, turhan hyvältä :? Pitäisikö tässä heti asennoitua tilaamaan Kartalamakiksen virivirikirjaa että saisi eloa yläpäähänkin vai ymmärsinkö vaan väärin? Onhan tuo kone tietääkseni valittu moneen kertaan maailman hienoimmaksi rivineloseksi, siis joskus vuosikymmeniä sitten.

Ei tässä talvikaudella pysty muuta tekemään kuin etukäteen tärisemään tuollaisista asioista, omalla autollani kun en ole vielä kertaakaan päässyt ajamaan.
Viimeksi muokannut Rasvis, 19 Marras 2009, 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Moottori on tosiaan sellainen, ettei kiivaammin kiihdytellenkään paljon yli 5000 kierroksia tule käytettyä, vedot loppuu jokseenkin huipputehon kierroksille ja sitten nyykähtää eli tehot laskee nopeasti.
Tuota on kyllä erittäin huoleton ajella ja voimaa tuntuu olevan koko ajan käytössä reilusti. Muistaakseni konetta luonnehdittiin tylsäksi sen esittelyn aikaisissa koeajoissa. Mene ja tiedä, joka tapauksessa se on tehokkain ja nopein Nord, mutta luonteeltaan ihan erilainen kuin pienemmät. Oikeastaan pidän siitä tuollaisena, moottori on kierrosherkkä ja liikuttaa kyllä tuhatkiloista autoa rivakasti.

Kartamalakisin kirja on kuulemma hyvä, pitäisi hankkia se itsellekin. Pelkästään rakenteen perusteella arvioiden kansi teettää kovasti töitä Nordissa. Nokat on kaukana toisistaan ja matalalla, tästä seuraa pitkät jyrkällä mutkalla olevat kanavat, venttiileissä kyllä on kokoa jo vakionakin. Männät on isot ja raskaat. Luulisi silti 150hp irtoavan suht vaivattomasti. Itsekin mietin moottorin kevyttä piristämistä jossain vaiheessa, tällä hetkellä ajatukset on kyllä kääntyneet TS-konversion suuntaan..

Suunnitelmia on hyvä aina olla :)
Giulia Super -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sehän on sitten vähän kuin 3.0 12v, kierrosherkkä mutta ei kierrä korkealle. Tuon 12v:n tapauksessa ilmeisesti nenien vaihto QV:n akseleihin tekee koneen luonteelle ihmeitä mutta Nord 2000:n kanssa ei ole oikotietä onneen?

Voi muuten olla että ne "maailman paras rivinelonen" -kommentit tarkoittivat ennemminkin moottorisarjaa, ei niinkään tuota kaksitonnista. 1750 on ilmeisesti virkeämpi mutta vähemmän vääntävä versio.

TS-muunnos voisi istua Giuliaan hienosti jollei tarkoitus ole pitää autoa tiukasti alkuperäishenkisenä. Eihän se nyt nokalla oleva kaksitonninenkaan tietty mallisarjaan kuulu, mutta harva pellin alle kurkkiva asiaa huomaa :-D Tietysti Sparkki varustettuna kaasareilla ei sekään ihan joka kaverille aukene.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Heh, meinasinkin verrata 12v V6-moottoriin. Kyllä pelkillä nokillakin varmasti vetoa saa ylemmäs, en vaan usko, että kanavien virtaus riittää kovin pitkälle, siis Nordissa.

Kyllä se aikanaan on ollut "maailman paras" tai on vieläkin, pitää vaan verrata aikalaisiin. M10 on kyllä myös aika hieno ja vetää hiukan ylemmäs, tehoa ei kyllä ole yhtään enempää. Muut jää jonnekkin kauas.

TS-pataa olisi kiva alkaa rakentaa. Nimenomaan kaasarikone ja yhdellä 8-reikäisellä jakajalla olisi hieno.
Giulia Super -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Piti jakaa aihe ettei tarvitse itse itseä kyykyttää offtopicista :mrgreen:

Mites tuo nyt menee, onko kanavien virtaus suoraan verrannollinen huipputehoon? Sitä tehoa tuskin tonnin painoiseen, löysäkoriseen autoon tarvittaisiin paljoa vakiota enempää mutta koneen luonne kyllä kiinnostaa, olisi mukavaa jos se laulaisi ylös asti. Eli mahtaisiko pelkillä nokilla saada kierroslukualuetta ylemmäs, väännöstä tinkien ja huipputehon pysyessä lähes samana?

Noita 8-reikäisiä jakajia ei varmaan kasva puissa? Nord-koneeseen on kait aikanaan saanut jotain "twinspark"-virityssarjaa mutta mahtaako tuohon muuntyyppiset jakajat suoraan käydä?

Joskus olen törmännyt kuvaan Porschen kuutosen tuplatulppajakajasta, on 12 tulpanjohdollaan aika villin näköinen ilmestys.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Joo, kyllä Nord oman ketjun tarvitsee :)

Kyllä kanavahomma on tärkeä, ainakin minun mielestä. Toki nokkia vaihtamalla kierroslukualue siirtyy ylemmäs. Jossain oli muistaakseni listattu hyviä fast road-nokkia, joilla vetoa olisi vielä alhaallakin. Nokat kannattaa valita huolella, koska ei ole muuttuvia ajoituksia tai muitakaan vimputtimia tasaamassa tehokäyrää. Sitten tulee vielä kasvava männännopeus eli kannattaa huolehtia kampikammion tuuletuksen riittävyydestä mikäli käyttökierrokset nousee kovasti.

Ameriikan foorumilla ovat modanneet tavalliseen jakajaan adapterilla V8-Datsunin kannen, on vieläpä alunperin kahdella puolalla. Joku paja taisi jopa tehdä ja myydä valmiita sarjoja. Marellin 8-reikäiseen Gta-jakajaan saa kantta ja pyörijää, mutta hinta taisi olla tähtitieteellinen. Siinä alkuperäisessä UK:ssa tehdyssä TS-konversiossa jakaja oli muistaakseni Fefe 308:n.

E: Nordiin taitaa vieläkin saada Espanjassa uustuotantona tehtyä Gtam-kantta, on kyllä melko tyyris.
Giulia Super -69

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Nissan bluebird sgx - 8 tulppaa

EDIT: korjasin tuon puola asian pois tuosta.

Nämäkin jutut löytyvät suoraan kartalamakiksen kirjasta.
Viimeksi muokannut kumimuumi, 01 Tammi 2009, 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Siis joku tavan 2.0 SGX eikä esmes Turbo SGX?

Armeija-aikaan yhdellä skapparilla oli Nissan Sunny 1.6 SGX. Mehän sitten kysymään jotta mitä eroa tuossa on 1.6 SLX:ään. "Kaksivärimaalaus ja koristekapselit" :lol:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tässä Nissanin kannella tehty 8-reikäinen jakaja. En saanut selville mistä mallista kansi on.
Giulia Super -69

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuo kansi on bluebirdin nelisylinterisestä tuplatulppakoneista, kuten kumimuumi tuossa vihjaisi. Kaksi puolee se tosin tarvitsee, mutta idea piilee siinä että samalla jakalla voi ripotella kipinät kahdelle tulpalle kerralleen.

3.0 12V:n ei saisi mitenkään puutua yläkierroksilla, vaan sen kuuluu vetää kuminauhan tasaisesti niin pitkään että rajoitin rapsahtaa. Mitään tehopiikkiä ei kylläkään ole luvassa, mutta suurin teho on kuitenkin siellä rajoittimen tuntumassa. Ilmamäärämittarin jos ottaa vielä pois kuristamasta, niin 4000 jälkeen meno alkaa maistumaan entistä paremmin ;)
Kimmo

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tässä on näköjään tehty TS-konversio kaasareilla ja kahdella jakajalla.

Itsellä kun oli hetken säädöt kaasaressa jotenkin kohdillaan syksyllä niin tuntui kyllä niin hienolta. Tuli lskettua motarilla sellaisia lukemia, ettei uskalla tässä kertoakaan. Tuntui, että tuo pulkka vaan menee ja menee.

Täytyy säätää/säädättää nuo kaasarit kyllä uusiksi vielä keväällä, jos tuon luonteen löytäisi taas takaisin. Tuli silloin vielä pikkuisen ruuvattua, eikä tuota enää sellaiseksi saanut ihan. Lähtökohtaa paremmaksi, mutta ei ihan kuntoon.

Kartamalakisin kirja on kyllä loistava ja hyvin kerrottu, jota jaksaa lukeakin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

kterkkila kirjoitti:3.0 12V:n ei saisi mitenkään puutua yläkierroksilla, vaan sen kuuluu vetää kuminauhan tasaisesti niin pitkään että rajoitin rapsahtaa.
Hm. Ex-164 alkoi mielestäni tuntua ahdistuneelta päälle 5000:n kierroksilla, ehkä siinä ei sitten ollutkaan ihan kaikki kunnossa vai liekö tuo kattimallin omituisuuksia?

Americasta ei ole vielä riittävästi kokemuksia, se kun ei kait ole ollut vielä missään vaiheessa täysin iskussaan. Katalysaattorihan siinäkin on kyllä ahdistamassa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no tuo ahdistus on nimenomaan johtunut pakoputkistosta ja onnettomista alkuperäisistä valupakosarjoista melko pitkälti..

itsellä kun on ollut sekä orkkismallisia ja nyt hieman viilattu niin vertailupohjaakin on eli kyllä tuo putkisto 164:n kohdalla on se isoin ongelma, nyt kun putki on 2.5" keulasta perään kahdella vaimentajalla, hyvin läpivirtaavalla katilla sekä AW-deltan pakosarjoilla niin vetää iloisesti jokaisella vaihteella tappiin asti (6800rpm).. moottorin kierrosherkkyys on parantunut olennaisesti..

no onhan siihen toki hieman muutakin tehty kuin pelkkää putkistoa... :wink:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Alkaa jo tulla pahasti 3.0 12V V6 juttua, mutta ei kai tuo haittane. Vakiosarjat mullakin oli vielä hetki sitten 75:ssä, mutta ei kylläkään kattia. Gamma500:n albumista ainakin löytyy yhden 3-litraisen koneen käyrät. Vääntökäyrä kääntyy lievään laskuun jo hieman ennen 4500rpm, mutta tehoa tulee lisää loppuun asti.
http://www.alfabbs.fi/album_comment.php?pic_id=1510

Kun kesälla muutin imuputkistoa, niin perstuntumalla teki mieli sanoa että vääntökäyrän loppu suoristui selvästi. Kiihdytyskokeet kielivät vähän samaa, sillä eroa vakion ja suoran putken välillä alkaa syntyä hieman ennen 4500rpm. Vertailumittaukset tein peräkkäin samana iltana ja samassa paikassa.
http://ter.iki.fi/pics/3000/America/Kii ... ksilla.pdf
Kimmo

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nord:sta ei mitään tietoa, mutta oudolta kyllä tuntuu 12v:n nyykähtäminen ylhäällä, kun omassa nimenomaan "ilo" oli 4 tonnin yläpuolella rajoittajaan asti. Perus höyryluonne siinäkin silti oli alhaalla, joten paha sanoa enempää...

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Pitänee laittaa virityskirja tilaukseen, ettei ole ihan pihalla näistä Alfan koneista.

TS-moottori tosiaan sopii Giulian pellin alle kaksine jakajineenkin, mutta esim Spiderissa tehnee jo todella tiukkaa. Sisälokasuojan ja kaasarien kanssa tulee Hepan kuvan perusteella aikas ahdasta ja sinne varmaan kannattaisi tehdä samanlainen "hylly" kuin alkuperäisissä Autodeltan virittämissä Giulioissa on.
Jotenkin Nord on silti todella hieno, jo pelkästään esteettisistä syistäkin.

Pari kertaa olen kokeillut tuollaista 3.0 12v Alfaa ja ainakin, jos verranteena on 156:n 2.5 24v niin ei tuota 12-venttiilistä kovin korkealle kiertävänä voi pitää. Toki se ylöskin menee, muttei ulvo samalla lailla kuin 24v, joka vetää ylös ihan itsestään.
Giulia Super -69

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Missä giuliassa muka on ahdasta 4-moottorin kanssa?

Edit: ahdasta

Kuva melkein alimmaisena tuossa viesti ketjussa..

Edit2: sitä paitsi kyllä sinne spiideriinkin mahtuu. Jenkkilässä parikin saman porukan tekelettä. 3.0 v6 ja tuplaturbo. Aivan vakionnäköisiä päälleppäin. Tosin ei ollut kyllä mikään kammteil, vaan 4-sarja?
..ammattina autoslalom..

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Nordiin taitaa vieläkin saada Espanjassa uustuotantona tehtyä Gtam-kantta, on kyllä melko tyyris.

Onkos tästä kuvaa missään...?

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^8 vai 16v ?
..ammattina autoslalom..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

8v, kuva. Kimppatilausta?
Giulia Super -69

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

8v, kuva. Kimppatilausta?
5764,55€

Ihanan kallista.. :lol:

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Onhan se, tuo hinta muuten oli pelkälle tyhjälle kotelolle. Täydellinen kansi, ilman venttiilejä 10 710.-
Giulia Super -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

kterkkila kirjoitti:yhden 3-litraisen koneen käyrät. Vääntökäyrä kääntyy lievään laskuun jo hieman ennen 4500rpm, mutta tehoa tulee lisää loppuun asti.
http://www.alfabbs.fi/album_comment.php?pic_id=1510
En äkkipäätä löytänyt intterwebistä vakion kaksitonnisen Nordin käppyröitä, noinko sekin käyttäytyy eli vääntö pysyy suht tasaisena melkein kuuteentonniin asti? En minä sitä silloin kovin dieselmäiseksi "kehuisi", kyllä minun ajamieni nakujen vääntökäyrät ovat yleensä olleet paljon kapeampia ja, sanoisiko, vähemmän inspiroivia. Benarin kolmilitraisesta 204-heppaisesta ei saanut oikein tolkkua kun sillä oli ilmamassamittarivamma mutta se veti kyllä dieseliksi korkealle, ei tosin kovin hereästi.

Jos se 2000 tosiaan on tuollainen kuuteentonniin tasaisesti vetävä turbiini niin eipä sille tarvinne Spiderissä mitään tehdä, mitään kilpa-autoa siitä ei kumminkaan olla tekemässä. Pääasia olisi ettei kone olisi käytökseltään mikään Opel Ecotec -tyyppinen "onkspakkokiertää"-hyihyimoottori.

Tiedä sitten mikä sitä omaa kolmetonnista ahdisti, katalysaattoriakin tuli avarrettua rautakangella :oops: kun se oli tukkeutuneiden ruiskusuutinten seurauksena joka tapauksessa jo heittänyt henkensä. Lambdasäädönkään ei kait pitäisi yläkierroksilla olla pelissä mukana?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mulla 2-litraisen käytös on jokseenkin seuraavanlainen; vetää tyhjäkäynnistä alkaen mukavasti, 3000 paikkeilta ylöspäin oikein tuntuvasti kunnes siinä 5500 paikkeilla vedot loppuu aika totaalisesti. Kyllä se 6000:kin kiertää, mutta pers tuntumalta tehot on jo menossa alaspäin. Veikkaisin, että huippuvääntö on jossain 3500-4000 paikkeilla, joskin käyrä lienee laakea. Normaalisti pintakaasulla ajellessa kone tuntuu huomattavasti tehokkaammalta kuin se todellisuudessa on. Ei sitä kokonaan voi nykydieseliin rinnastaa, mutta ehkä jotain samaa siinä on.
Giulia Super -69

Kammteil
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Maalis 2004, 00:17
Car(s): Alfa Romeo Spider 2000 1973
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kammteil »

Eikös vakio 2000 Nordin kaasarisetuppi ole 32mm sisäkurkuille? Ainakin omassa versiossa on 32mm. Kaikki alan oppaat jotka itse olen lukenut (Kartalamakisin duunauskirja esim.) sisältää käppyrän jonka mukaan 32mm kurkuilla maksimitehot tulee 2l neloskoneella juurikin 5000rpm kohdalle. Onko kukaan kokeillut mitä tapahtuu muuten vakiolle 2000 koneelle vaikkapa 34mm kurkuilla? Taidan ensi kesän aktiviteetteihin sisällyttää taas kerran kaasarin säätelyä...

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Joo, käsittääkseni näin on. Muistaakseni mullakin on juuri 32mm sisäkurkut. Ne 34mm ajaa kai jonnekin 5800 paikkeille.

Jotenkin tuntuu, että pelkät sisäkurkut(tietysti suuttimet myös) vaihtamalla tulee enemmän kuoppaa tehokäyrään siihen 3000 jälkeen jolloin virtaus alkaa mennä pääsuuttimille. Kokeilemalla huomaa miltä tuntuu käytännössä.

Joskus on noiden kanssa tullut hiukan ropellettua ja muistaakseni miedot katunokat oli hyvä pari noille 34mm sisäkurkuille. Peltisarjan kanssa riitti hiukan isommat suuttimet ja ehkä kiihdytysputket.

Mukava keskustella näistä old school-vehkeistäkin.
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

kumimuumi kirjoitti:Missä giuliassa muka on ahdasta 4-moottorin kanssa?
Tuota Hepan ylempänä linkittämää TS-Giulian konehuonetta katselin, kaasarit on ihan kiinni sisälokasuojassa. Spiderissa on kai ahdasta TS:n kannessa olevan jakajan kanssa, ottaa konepeltiin kiinni. V6-moottori taitaa olla matalampi kuin TS.
jknracing kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Itse jäin kyllä vähän kaipaamaan "tällainen on vakiomoottori, jos haluat parannusta tänne niin tee näin, toisenlaista lopputulosta varten tee näin" -tyyppisiä neuvoja. Näin maallikon näkökulmasta tuossa lähdetään melkein saman tien porttaamaan kantta selvittämättä sen kummemmin mihin pyritään.
Itsellä oli vähän sama fiilis kun tavailin tuota kirjaa. Ihan hyviä vinkkejä siinä kyllä on ja se kansien kairaus-osasto on siinä mielessä hyvä, että on niitä kuvia mistä näkee missä kohdissa kannattaa varoa vesikanavia. Pidemmät veivit ja matalammat männät- osastolta olisi kanssa saannut olla juttua, että miten vaikuttaa. Muistaakseni siinä opuksessa ei ollut mitään niistä.
Päätin leikkiä modaria :mrgreen: Niin noista matalista männistä; voiko tuollaiseen leveäkantiseen moottoriin laittaa muita kuin noita kakkumäntiä?
Giulia Super -69

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

2000 Nord mootori

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Minä viritin 75:sen kaasarikoneen Kartalamasin kirjan mukaan. Tein itse peltipakosarjan, ja putket tein 2" putkesta. Etummaisen ja keskipöntön jätin alkuperäisen takimmaisen laiton Simonsin vaimentimen, koska halusin ettei kone mörisisi liikaa. Nokka-akselit jätin vakiot, koska katsoin että imunokan nosto on 11 milliä, että se riittää. Imuvenat laitoin 46 milliset 318 Bemun ventiilit. Kaasarit jätin alkuperäiset 40 mm lortot 32 mm kurkuilla. Kokeilin 34 mm kurkkuja, ei toimi. Nimittäin kun äkkiä painaa kaasua rupee ensin korisemaan. Sitten kokeilin 32 :sta sorvattuja 33 mm , samajuttu 32 toimii parhaiten, ehkä tiukimmilla nokilla vois 34 toimia. Kartalamakis suosittelee kyllä 45 kaasareita. Olen ne nyt hankkinut mutta en oo vielä ehtinyt laittaa. Varoitus: jos laitatte 46 milliset venttiilit, niin 75 :seen susitellaan BP 8 ES Nkg tai vastaavia tulppia. Niitä ei voi käyttää koska imuventtiili osuu tulpan sivuelektroidiin, se tulee niin paljon ulos, että venttiili osuu siihen.Tulpan pitää olla B 8 ES.

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 875
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

itse sain tuosta nyt tosi hyvin tarpeellista tietoa tarkoitus olisi vaihtaa kansipahvi kun taitaa heittää öljyä jäähdyttäjän nesteiden joukkoon...mikäli olen ymmärtänyt niin 75 kansi pitäisi käydä oikasemassa vissiinkin tuon alumiinin takia... onko tuo 1.5mm sitten sellainen maksmini ettei tartte palikoita vaihtaa?kävin paikkakuntani sijaitsemassa kansityössä kyselemässä hintoi pelkästään tarkistus/oikaisun hinta on 50€ ja jos kantta pystyy laskee niin pari kymppii lisää...omasta mielestä ei kuulosta pahalta ollenkaan...paikka on sellainen jossa työt osataan kumminkin tehdä
putkisto tietenkin pitää päivittää :-D
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 2000 Nord mootori

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

rasvanäppi kirjoitti:Minä viritin 75:sen kaasarikoneen Kartalamasin kirjan mukaan.
No miltä se tuntuu nyt?
Giulia Super -69

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75:sen viritys

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Onnistui loistavasti alakierroksille tuli mahtavasti lisää vääntöä, ja polttoaineenkulutus putos 1 l / 100 km kuten Kartalamakis sanoi, siis normaalilla maantieajolla. Huippuja en oo päässy kokeilemaan, kun en uskalla yleisellä tiellä kokeilla, tarviin autoa kun asun maaseudulla. Nyt on ostettu 45 weberit mutta en oo vielä ehtinyt laittaa kiinni. Ois kiva päästä kokeilemaan mitä se kulkee. Millos teillä on niitä ratapäiviä ens kesänä, ja kelle vois ottaa yhteyttä niistä.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

2000 nordmoottori

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

1.5 millin kannenlaskulla ei tarvii mitään palikoita vaihtaa, paitsi jos laitat viritysnokat niin sillon pitää varmistua ettei venttiilit ota mäntiin. Mulla on vakionokat joiden imun nosto on 11 mm, mutta Alfaan saa sellaisiakin nokkia, joiden nosto on 12.5 mm. Mutta suosittelen Kartalamakiksen virikirjaa,sitä kun opiskelee, niin onnistuu.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

2000 nordmoottori

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Multa meni pari viikkoa kun jyystin mun 2 litrasen kannen kanavia, jos on käytössä paineilmaa, niin kannatta tehdä työ itse. Jos on rahhaa niin vie jollekin kansipajalle, mutta kun laskin omia työtuntejani, niin kallista lystiä tuo moottorin viritys. :-D

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 75:sen viritys

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Itsellä on toi konehomma vielä pohdiskelun asteella, eli mietinnässä on päätyykö nykyisen jalostamiseen vai TS-moottoriin. Alfan kone on ainakin siitä kiva, että palikoita saa mukavasti ja moneen lähtöön.
rasvanäppi kirjoitti:Millos teillä on niitä ratapäiviä ens kesänä, ja kelle vois ottaa yhteyttä niistä.
Carf:n sivuilta voi katsella ohjelmaa, http://www.carf.fi/www.nsf/10
Giulia Super -69

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 875
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 2000 nordmoottori

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

rasvanäppi kirjoitti:1.5 millin kannenlaskulla ei tarvii mitään palikoita vaihtaa, paitsi jos laitat viritysnokat niin sillon pitää varmistua ettei venttiilit ota mäntiin. Mulla on vakionokat joiden imun nosto on 11 mm, mutta Alfaan saa sellaisiakin nokkia, joiden nosto on 12.5 mm. Mutta suosittelen Kartalamakiksen virikirjaa,sitä kun opiskelee, niin onnistuu.
ei ainakaan toistaiseksi ollut tarkoitus laittaa viritysnokkia vakioilla mennään toistaiseksi :-D
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onkos kellään Nordien viilailut edenneet? Oman koneen ääntely oli kevyt pettymys ja kauniimmin ääntävien yksilöiden kaivelu Youtubesta herättää kaikenlaisia outoja ajatuksia.

Kunnolliseen lopputulokseen pitäisi siis ilmeisesti vaihtaa nenät, portata kansi, laittaa peltisarjat ja avarampi putkisto, vaihtaa männät, tasapainottaa alakerta, päivittää sytytys ja mahdollisesti korvata nelikymppiset Solexit 45mm Webereillä. €€€ :roll:

Toisaalta on ollut myös ajatuksia kysellä kärryyn museokilpiä. Mitähän ne tykkäävät jos autossa on tuon sortin modauksia? Periaatteessahan sitä olisi voitu samoilla konsteilla virittää heti uutenakin. Nokat ja porttaushan ei näy ulospäin mutta liekö niistä paljoa hyötyä jos vakiot pakosarjat ja ilmanputsari pitää jättää paikalleen?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Katsotaan mitä tuolle tulee tehtyä, jahka auto menee talviseisontaan. Eihän tuo mikään kilpuri ole, mutta omasta mielestä ihan kivan luonteen omaava moottori kuitenkin.
Onko Spider muuten 105 vai 115-srjaa? Eli onko siinä 105.48 nokat vaiko ne miedommat?

Luulisi tuosta nyt 150 hepoa irtoavan kohtuu vaivalla ja rahalla. Sitten, jos enemmän haluaa alkaa varmasti fyrkkaakin palamaan eri tahtiin.

Itse olen miettinyt pariakin eri vaihtoehtoa. Hienoin olisi omasta mielestä vanha 8-tulppainen Gta-moottori. On vaan hieman tyyriinpuoleinen ja vakiona tehot taitaa jäädä alle tuon 2.0:n

Sitten olisi TS:stä muokattu Gtam-replica. Olisi kivan näköinen paketti sillä vanhan tyylisellä venakopalla ja kansitöissäkin taitaisi päästä aika vähällä.

Ja tietysti tuo 2.0 Nord. Ellei ihan kilpuria halua, niin kyllä tuostakin pitäisi kivasti voimaa irrota.

Tuo museohomma taitaa olla aikalailla katsastajasta kiinni. Viime kesänä museokaveri alkoi kysellä parkkipaikalla miksei Giulia ole MR-kilvissä. Totesin, että pata ei ole orggis ja muitakin muutoksi on tehty. Meinasi, ettei se välttämättä ole ongelma. Mene ja tiedä, itse en ole vakavasti harkinnut Giulian museointia, niin homma jäi siihen yhteen keskusteluun.
Giulia Super -69

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Jaa vieläkö sulla on viininpunainen kostaja ajossa? Kauniaisista saisit siihen 75 turbon kohtuuhintaan...

Olisihan se ihan hauska tuota omaakin konetta viritellä, mutta tässä on sama virsi kuin kaikissa muissakin projekteissa - kehnohkot työolosuhteet ja vielä surkeammat taidot. Koneen käkeltämiseen pitää kyllä jotenkin puuttua, nyt vähän nolottaa kun liikkeellelähtö on niin summittaista. Ei vaan tahdo vetää alakierroksilla, ilman kuormaa kierrokset nousevat ihan nätisti. Entisen omistajan mukaan kaasarit on alkuperäisestä koneesta, mutta sanoi että suuttimet on vaihdettu. Tuli mieleen että voisiko sylttytehdas löytyä sytytyksestä? Muistan jostain lukeneeni, että 90 % kaasariongelmista johtuu sytkästä.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4337
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

http://www.youtube.com/watch?v=6zeb8F85cpk

Tossa on sopivasti laitettu juulia, kulkee aika sutjakkaasti ja on makeat saundit. 8)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Roadkill, joo on se ajossa edelleen :) Tosin vain kuivilla keleillä, joita on kyllä ollut ihan kivasti.
Koneen käynti tosiaan paranee ihan oleellisesti, kun sytkä on tehokas.

jeQQ, näyttää kyllä kulkevan!
Giulia Super -69

Avatar
Tiige
Viestit: 2848
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Alfan vakio ilmanputsarinkoppa vaimentaa tehokkaasti tuplien hörinät, joten jos haluaa fiilistä lisää niin sitä muokkaamalla/vaihtamalla sitä saa.

Viritys hommiin minulta löytyy myydä 2+2 kpl hyviä nenäkeppejä (1.6:n vakioita). Jos siis ei osta uusia vaan hitsaa/hioo.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Minulla pörisee hyvin, mutta eipä olekaan vakio. Onko jollakulla käsitystä mistä noita putsareita saisi uusia? Kotelossa lukee Sprint Filter Italia tjsp.
Liitteet
HPIM1082.jpg
HPIM1082.jpg (83.03 KiB) Katsottu 8669 kertaa

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Mopo-Sport, KaasutinExpertti?

Edit. Ota mitat tuosta suodatinpatruunasta ennen kun soitat ja kysyt. Noihin saattaa nykyään saada pestävätkin vaihtopatruunat.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ainakin seurvaata paikat myyvät sprint filtteriä:

http://www.prostreet.fi
http://www.martelius.com/index.php
http://www.moposport.fi/

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Gasolina kirjoitti:Katsotaan mitä tuolle tulee tehtyä, jahka auto menee talviseisontaan.
Täällä onkin jo jännityksellä odoteltu mitä tulee tapahtumaan :-D
Gasolina kirjoitti:Onko Spider muuten 105 vai 115-srjaa? Eli onko siinä 105.48 nokat vaiko ne miedommat?
Tyyppi on 115.38. Joku oli vahvasti sitä mieltä että kakkossarjan 115-alkuiset autot ovat aina jenkkimalleja mutta omasta autostani en ole löytänyt mitään amerikkalaisuuteen viittaavaa. Luulisi että ainakin marker lightien paikat olisi vaikea häivyttää niin ettei takapuolellekaan jää mitään saumaa, Spiiderissä kun lokasuojatkin on hitsattu osaksi koria.

Käsittääkseni "laimennetuissa" amerikanmoottoreissa on miedompien nokkien lisäksi myös 4-1-pakosarjat, omassani näkyy olevan tavalliset euromallin 4-2-1:t. Voiko nokka-akseleiden tyyppiä todentaa esmes nostoa mittaamalla? Saksalainen rekisteriote ilmoittaa huipputehoksi 93 kW eli 126 hp mikä viittaisi kuristamattomaan malliin mutta en kovasti hämmästyisi jos paperiin olisi lipsahtanut rinnakkaismallin tiedot.
Gasolina kirjoitti:Luulisi tuosta nyt 150 hepoa irtoavan kohtuu vaivalla ja rahalla. Sitten, jos enemmän haluaa alkaa varmasti fyrkkaakin palamaan eri tahtiin.
Kyllä se 150 heppaa minun kiireisiini riittäisi, kyse kun olisi enemmän luonteesta ja äänistä kuin tarpeesta ehtiä Apparan ympäri sekuntia nopeammin. Mutta mitähän se tarvitsisi että koneen saisi kiertämään isommin kakistelematta vaikka 6500:aan? Liikaa toivottu pitkäiskuiselta kakstonniselta?
Gasolina kirjoitti:Sitten olisi TS:stä muokattu Gtam-replica. Olisi kivan näköinen paketti sillä vanhan tyylisellä venakopalla ja kansitöissäkin taitaisi päästä aika vähällä.
Tuommoista minäkin olen kuolannut, kaasareilla, kahdeksanjohtoisella jakajalla ja GTA-look-venakopalla. On vaan jo pelkkä koppakin aika arvokas, Alfaholics taisi pyytää 750 puntaa + ALV. Koneesta varmaan sitten saisi sen 200 heppaa katukäyttöön sopivassa muodossa.
Roadkill kirjoitti:Tuli mieleen että voisiko sylttytehdas löytyä sytytyksestä? Muistan jostain lukeneeni, että 90 % kaasariongelmista johtuu sytkästä.
Ai niin, kun otit puheeksi; Omaankin piti se jakaja päivittää kärjettömäksi. Tarttis tehrä jottain.

Kyllä nuo kuvailemasi oireet voisivat minusta johtua sytkästäkin. Väännättäessä sylinterissä on käsittääkseni kovempi paine kuin paikallaan kierrätellessä, ja jos kipinä on heikko, se ei ehkä jaksa sytyttää seosta suuremman paineen alla.

Sulla on muuten hyvännäköiset putsarit!
Tiige kirjoitti:Alfan vakio ilmanputsarinkoppa vaimentaa tehokkaasti tuplien hörinät, joten jos haluaa fiilistä lisää niin sitä muokkaamalla/vaihtamalla sitä saa.
Joo, näkyy omassakin olevan putsarin sisällä joku rei'itetty resonaattoriputki tms., täytynee koittaa mikä vaikutus sen poistamisella olisi.

Jostain syystä oman moottorin äänimaisema on "mekaanisempi" kuin muistelen vaikkapa 75 1.6:ssa olleen vaikka olisin kuvitellut imuäänien kuuluvan paremmin kun kattoa ei ole tiellä saundeja tärväämässä. Ja ainakin Kammteilin Spiderissä olikin paremmin imuääntä tarjolla kuin omassani.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

150 oikeaa heppaa kuljettaa jo ihan kivasti kevyttä Alfaa. Broidin spiderissä oli noin 145 ja hyvin se kulki. Missä nykyään lienee.

Noissa 2-tonnisissa kun ei vakiona mainosteksteistä huolimatta ole kuin kymmenkunta heppaa vähemmän.

Omassa GTVssä oli valmistuessaan ~180 hummaa ja 15 vuoden aikana varmaan kymmenen viimeistä väsähtäneet. Mutta pointti on että kyllä wanhan kaasarikoneenkin saa kivasti kulkemaan. Huipputeho 7200 rpm ja 8 tonnia kiertää tarvittaessa. Lähellä seistessä suurin mökä tulee kyllä imupuolelta vaikka pakoputkestakin lähtee 106 dB.

Jos ensi kesäksi saisi uuden koneen kasattua niin katsotaan mitä alfan 8V nelikosta lähtee :twisted:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minkälaisilla modauksilla syntyy 180 heppaa? Entä 145? Ja minkälainen on padan luonne, satakasikymppisellä ei varmaan ole enää erityisen kivaa kruisailla kylillä? Meneekö päästötestistä läpi vai onko sen ikäinen auto ettei tarvitse edes mitata?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

145 tulee helposti.
Olikos RR exhaustin pakosarja. Avara putkisto. Virinokat. Vapaavirtausfiltteri. 34 mm sisäkurkut ja säätö. Ai niin. 10.5:1 männät.

180 ei paljoa väännä alhaalta. Paras vääntöalue 5-7 tonnia. Varmaan saisi toimimaan paremmin mutta noihin verkonpainosolexeihin ei tahdo löytää osia eli säädöt ei ole ihan parhaimmillaan. Bensaa se ei vienyt paljoa kun vielä käytin sitä kadulla. Ylämäissä ei vitosella oikein pärjännyt alle 3 tonnin mutta muuten se kyllä on ajettava alhaalta asti.

Koneessa on portattu kansi, ärjyt nokat. PK pakosarja. 48 solexit tötteröineneen ja JTG puhdistimineen. Harisen modaama virranjakaja. 12:1 puristukset.

Ei tarvitse kumpaakaan käyttää päästöissä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mielenkiintoista luettavaa, kiitos! Mukavaa kun joku kertoo miten temppu tehdään, ymmärtäisin kyllä vaikka ei haluaisi kaikkia "sotasalaisuuksia" ojentaa tarjottimella.

Tuo 180 heppaakin tulee vakion kokoisilla imuventtiileillä? Pakovenat ovat kai jo valmiiksi "ylikokoiset" eli niitä ei kait ole tarvis ainakaan suurentaa.

Solexeista pitikin udella; Moni tuntuu sanovan että ovat huonot mutten ole vielä oikein päässyt selvyyteen mikä niissä sitten on huonoa. Omassa on ilmeisesti tehtaalta lähtien ollut nelikymppiset Solex ADDHE:t, onko tuhoontuomittu ajatus käyttää noita esmes 150-heppaisessa koneessa? Löytyykö esmes isompia sisäkurkkuja? Nelikymppiset on varmaankin aika normikauraa nelikaseihin verrattuna ja sen puoleen helpommat.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tiige
Viestit: 2848
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Solexeista pitikin udella; Moni tuntuu sanovan että ovat huonot mutten ole vielä oikein päässyt selvyyteen mikä niissä sitten on huonoa. Omassa on ilmeisesti tehtaalta lähtien ollut nelikymppiset Solex ADDHE:t, onko tuhoontuomittu ajatus käyttää noita esmes 150-heppaisessa koneessa? Löytyykö esmes isompia sisäkurkkuja? Nelikymppiset on varmaankin aika normikauraa nelikaseihin verrattuna ja sen puoleen helpommat.
Ei ne solexit sinänsä huonot ole! Osien saatavuus voi nykyään olla heikkoa, mutta on niihin ainakin ennen saanut isompia kurkkuja. Lähinnä 40mm solexien kanssa sopivien suuttimien etsimisessä viritettyyn koneeseen voi alkaa kasvamaan elin otsaan. Ne kun ovat alapuolelta vaidettevat. Kovat jätkät kuulema vaihtaa ne kaasarit paikallaankin peilin kanssa. :wink: Isommissa solexeissa taitaa olla päältä vaihdettavat.

Alfetassa oli aikoinaan ostaessa kone josta oli penkitetty 150hp. siinä taisi olla 10,5:1 männät, kansi vakiokanavilla, mutta imuventtiilit olivat isommat, ~290 asteiset nenut ~12mm nostolla, peltipakosarja ja 40mm vakiosolexit isommilla kurkuilla/suuttimilla.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin