Seisontajarru

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
220344
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Tammi 2004, 02:17
Paikkakunta: Nurmes

Seisontajarru

Viesti Kirjoittaja 220344 »

Vaihdoin 164 TS:ään taakse uudet jarrulevyt ja -palat.
Sylinterit tuntuu toimivan ihan ok. Seisontajarruvivusto oli aluksi lähes jumissa, mutta öljyn kanssa liikutellen se mielestäni toimi nyt normaalisti.
Mutta seisontajarrun teho on kehno, ei mee lukkoon lumikelilläkään.
Onko asennusvaiheessa jotain erityistä huomioitavaa, tai miten saan jarruihin tehoja?

Mitä kokemuksia teillä asiasta on?
Kiitän jo etukäteen neuvoista.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Seisontajarru

Viesti Kirjoittaja Rolle »

220344 kirjoitti:Mitä kokemuksia teillä asiasta on?
Ei ole monen viikon kokemusta mutta heikolta tuntuu tuo teho ja muistaakseni edellinen omistaja kertoi että oli vaihtanut molemmat satulat kesällä..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ittellä oli joskus kanssa sama homma, syynä oli satuloiden jumittaminen ja käsijarrukahvan repeäminen pellistä. Satuloiden täytyy toimia molempien yhtä notkeasti, koska vaijeri on lenkki ja jumittavampi ei liiku käytännössä ollenkaan vaikka kuinka kahvasta repisi. Tuo repeäminen taas seuraa siitä että kahva on onnettoman pieneltä alueelta kiinni pohjapellissä ja pohjapelti murtuu ajan mittaan. Itsellä tuohon vaivaan auttoi että hitsasi ja teki vahvistukset. Samoiten jos toinen puoli toimii niin syynä saattaa olla käsijarruvaijerin huono kunto.

220344
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Tammi 2004, 02:17
Paikkakunta: Nurmes

Seisontajarru

Viesti Kirjoittaja 220344 »

Sain seisontajarruun lisää tehoja, jatkamalla seisontajarruvivun liikerataa.
Hioin toppariuraa noin neljä milliä syvemmäksi. Nyt katsastuksessa mittari nousi tasaisesti yli sadan newtoniin.
Jos joku aikoo tehdä saman, on huomioitava, ettei liikerataa saa jatkaa liikaa, ettei "lyö yli". Tämän saa tutkittua, kun ottaa kiinitysruuvin irti ja tunnustelee, missä rupeaa menemään yli.

220344
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Tammi 2004, 02:17
Paikkakunta: Nurmes

Seisontajarru

Viesti Kirjoittaja 220344 »

Lisäys edelliseen. Kysessä oli siis jarrusatulassa oleva seisontajarruvipu

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Seisontajarru

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

220344 kirjoitti:Sain seisontajarruun lisää tehoja, jatkamalla seisontajarruvivun liikerataa.
Hioin toppariuraa noin neljä milliä syvemmäksi. Nyt katsastuksessa mittari nousi tasaisesti yli sadan newtoniin.
Jos joku aikoo tehdä saman, on huomioitava, ettei liikerataa saa jatkaa liikaa, ettei "lyö yli". Tämän saa tutkittua, kun ottaa kiinitysruuvin irti ja tunnustelee, missä rupeaa menemään yli.
Periaatteessahan tuo systeemi säätää itsensä, eli tuollaista ei tarvitse tehdä... polkee vain jarrua & nykii samalla käpästä. Ja jos säätö ei toimi, niin tuommoinen "pielavetinen" toimii vain sen ajan kunnes palasta kuluu taas vähän pois ja käppä lakkaa pitämästä ja taas olisi uraa jatkettava :?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Siinä satulassa on tärkeetä että vivut pääsee palautuun takas sinne "lepoasentoon" jotta kierukkainen säätöruuvi satulan sisässä liikkuu, ei siis vaijeria liian kireelle, jos satulat on kunnossa niin pitoo kässärille pitäs tulla silleen että polkaset jarrupoljinta reippaasti ja samalla vedät kässäriä päälle muutaman kerran riippuen vähän levyjen ja palojen kunnosta.

Tällöin automaattisäätö pitäs pelata, jos ei auta niin satula auki ennen katsastusta, kiertää männän mahdollisimman lähelle paloja ja sit puoliväkisin satula paikalleen ja konttorin pihalla vaijeri vähän ylikireelle... :)

Jos satulan vivut jumittaa niin reikä satularunkoon vivun juureen, kierteet, siihen rasvanippa ja sillon tällön prässillä rasvaa, jos männät jumissa niin motonetistä halvalla satulat tai hoonaus + uudet tiivisteet.

Vastaa Viestiin