2.0 TS jakohihnan vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Auto on 156 -99, johon on vaihdettu tehdastakuuna kone v. 2002 (90 tkm) jakohihnavaurion vuoksi. Hihna on myös vaihdettu 120 tkm huollossa 3 v. sitten. Nyt on lasissa 168 tkm. Parituhatta km autolla ajettuani olen hiukan ihmetellyt moottorin ääntä kun lähtee kiihdyttämään isommalla vaihteella. Kuuluu hetken aikaa kummallista suhinaa, joka häipyy kierrosten myötä. Muuten moottori on pienillä kierroksilla varsin äänetön. Voiko tuo ääni kuulua esim jakohihnan kiristimestä? Kannattaisiko hihna vaihtaa heti vai vasta 180 tkm huollossa?

-Timo

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Noilla kilometreillä se kannattaa ainakin tarkistaa heti. Hihnan vaihdollehan on rajaksi määritetty 60tkm. Siellä on nyt se muovinen paska kiristin ja hihna on varmasti jo löysällä. Yksi kalju kohta hihnaan ja taas on vähintään kansiremontti edessä.
Katso sitten, että sinne laitetaan metallirullalla oleva kiristin. Niitä muovi paskoja kun on vielä pilvin pimein markkinoilla. Sen metallisen kun laittaa ja esijännittää kiristimen oikein niin on yksi huoli vähemmän.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ei siitä montaa ruuvia tarvitse irroittaa, että sen jakopään yläkopan saa nypättyä pois ja pääsee näkemään missä mennään. Suosittelen vilkaisemaan.
Kimmo

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Jep, tsekkasin ja muovirulla on. hihna oli löysän tuntuinen. Menee perjantaina pajalle, vaihdetaan hihna, kiristin(metallinen), ohjuri ja vesipumppu. Alle 400 on hinta-arvio, mitä tuumaatte? Tasapainohihna saa toistaiseksi olla vaihtamatta.

- Timo

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

vaihtaisin kyllä sen tasapainohihnan samalla myös..
muistelen että noitakin on katkennut ja seuraukset voivat olla tuhoisat..

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Vaihda ihmeessä se kun katketessaan tuuppaa meneen sinne jakohihnan väliin.ei maksa kauheita summia tai si jätä pois.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hinta on kohdallaan (olettaen että osat kuuluvat hintaan :-D )

Tasapainoakselin hihna ja kiristin kannattaa ehhdottomasti vaihtaa samalla, mutta jos ei budjetti riitä (tuostahan ei tule kuin pelkät osien kustannukset, työn määrä on sama), niin jättää mielummin pois, kuin vaihtamatta.

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Joo osat kuuluvat hintaan, tilasin tasapainohihnan kiristimineen, tullee muutama kymppi lisää. Pitääköhän se paikkansa,että tasapainohihnalle vaihtoväli on 120 tkm?

- Timo

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Kaikille hihnoille oli alunperin ( joskus viime vuosituhannella) vaihtoväli 120tkm, mutta sitten kun eivät kestäneet, niin maahantuoja ohjeisti vaihtamaan ne 60tkm välein. Sekin tuntuu olevan välillä liikaa... Nimim. kokemusta on...

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Joo 155 2.0 16v TS:n esitteessä joskus oikein painotettiin että tässä moottorissa on uudetyyppinen lähes huoltovapaa jakopää joka on suunniteltu 120000km huoltoväliä silmälläpitäen, totuus oli toinen kun ensimmäisissä hihnakäyttöisissä twinsparkeissa alkoi hihnat porsimaan jo 30tkm lukemilla ja kiristimen tyyppiä sitten päivitettiin kiireesti.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Nokileka kirjoitti:Joo osat kuuluvat hintaan, tilasin tasapainohihnan kiristimineen, tullee muutama kymppi lisää. Pitääköhän se paikkansa,että tasapainohihnalle vaihtoväli on 120 tkm?
Kyllä mun huoltokirjan versiossa tasapainohihnan vaihtoväli on 60tkm.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ensimmäisiten 156:n huoltokirjassa oli jakohihnankin vaihtoväli 120 tkm, kunnes maahantuoja puolitti sen.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja molsky »

Olisi pian jakohihnan vaihto edessä juuri hankkimalleni 156 2.0 JTS:lle (2004, 140tkm ajettu), tällä hetkellä on ongelmana mitä kaikkea oikeasti olisi syytä vaihtaa (tai oikeastaan mitä muuta noiden kolmen hihnan lisäksi).
  • Moniurahihna (+ Ohjainrulla ja Kiristinvarsi)
    Tasapainohihna (+ Kiristin)
    Jakohihna (+ Kiristin ja Ohjainrulla)
Vesipumppu on vaihdettu 38tkm sitten (edellinen jakohihnahuolto tehty 22.11.2012), joten sille ei ole tällä kertaa tarvetta. Delta autossa olivat vielä listanneet joitain muita osia mistä he aikoivat laskuttaa. Onnistuin tuon listan jättämään työpaikalle, mutta edellä mainitsemieni osien lisäksi aikoivat joitain tiivisteitäkin vaihdella. Onko noiden hihnojen ja kiristimien + rullien lisäksi vielä jotain osia joita olisi syytä vaihdatuttaa? Tässä koko päivän selannut eri Alfa foorumeita läpi, manuaalia ja huoltokirjaa, mutta mainintoja muista osista ole löytänyt.
Viimeksi muokannut molsky, 23 Loka 2015, 00:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No uusi VK-tiiviste. Tietysti esim. jakohihnan alahammaspyörä, jos se on kovin kuluneen näköinen.

Eikä sitä moniurahihnaa ja kiristintä tarvitse joka kerta vaihtaa, jos vaihdettu edellisessä huollossa, varsinkin jos noin vähän ajettu. Tuppaavat olemaan hintavia ainakin delta-autossa tai mistä sen tietää kuinka halvalla myyvät.

Onko tuohon jts koneeseen eri hilppeet jakopäähän kuin Ts koneessa? Tessun osat Gates-merkkisenä maksoi Mister-autossa 83,27e

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja molsky »

Moniurahihna on viimeksi vaihdettu 60tkm kohdilla ja sen jälkeen tehty vain kunnon tarkastuksia, joten varmaan nyt on syytä tuokin hihna vaihtaa samalla.

Delta autossa kaikkien osien summa liikkui noin 460 euron tienoilla ja saisin itse hankittua ainakin hihnat, rullat ja kiristimet 230 eurolla. Tosin Muuramessa eräs korjaamo lupasi tehdä huollon töineen ja osineen 430 eurolla, mutta luultavasti tuohon ei ole sitten muiden hihnojen vaihtoa huomioitu mukaan. Ei tullut aamulla puhelimen kautta mieleen kysellä tarkemmin mitä kaikkea tuo tarjous osien kohdalla kattaisi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä taisi joku aika sitten joku juurikin kysellä mistä saada vaihto Jkylän alueelta järkihintaan.
Taitaa löytyä joku foorumilainenkin niiltä nurkin, kuka noita tekee?
Joka tapauksessa esim. Nokian Autotalot pitkään kiinteähinnoitteli tuon hihnajumpan 450euron nurkille sisältäen kaiken. Myös vesipumpun.
Se ei ole kuin muutaman kympin osa, joten turha säästää sieltä. Kyllä ne *yleensä* kestää sen 60tkm (edes), mutta jos nyt ajatkin sitten vaikka 50tkm tullee vesipumpulle kilsoja jo melkein 90tkm, mikä onkin jo ihan jotain muuta kuin 60tkm... Henkilökohtaisesti en 156 TS:n tai JTS:n kohdalla edes harkitsisi jättää vanhaa vesipumppua. Vaiva on pieni.

Apulaitehihna
Jakohihna, kiristin, ohjuri(t), vesipumppu
Tasapainoakselin hihna, kiristin (ja jos tässä ohjuri oli, ei tainnut olla?)

Ja sit kaikenlisäksi suosittelisin pajaa, joka käyttää niitä lukkopaloja (tai sitä yllämainittua foorumilaista, minkä muistelen tuolla seuduin olevan). Saapahan varmuuden, että jako alunalkaenkin on kohdillaan - moni paikka kun tykkää tussimerkeistä ja se vaan nyt ei ole ihan se paras veto näissä.

Ja jos osat haluaa hankkia, niin saa niitä halvemmallakin ja monestakin paikasta. alfisti.net myynee täyttä sarjaa, mutta sitten on toki verkkokaupat ja ebay.
http://www.autofilaro.fi (oma suomalainen suosikkini)
http://www.spareto.com
http://www.nimark.fi
http://www.mister-auto.fi
http://www.alvadi.ee

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja molsky »

Muuramen Korjaamot Ykkösellä hinta nousi nyt 600 euroon kaikkine töineen ja osineen (Jakohihnasarja, Tasapainohihnasarja, moniurahihna, vesipumppu, öljyt, VK-tiiviste). Ei taida tuota settiä paljoa halvemmalla saadakaan (vielä odotan soittoa Hiomo Kantaselta tarjouksesta)?

Anssin ja Mikan pajalla 1200 euron tienoilla ja Hiomo Kantasen kanssa 800 euron paikkeilla. Jyväskylä taitaa olla kallis paikka huollattaa Alfaa, kun muissa ketjuissa puhutaan 450-500 euron kuluista jakohihnahuollolle. Delta-autokin tulisi halvemmaksi kun osat oli 450 euroa ja tuntiveloitus oli 70/h ja arvio työn kestosta oli 3-5 tuntia.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re:

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

HR kirjoitti:Joo 155 2.0 16v TS:n esitteessä joskus oikein painotettiin että tässä moottorissa on uudetyyppinen lähes huoltovapaa jakopää joka on suunniteltu 120000km huoltoväliä silmälläpitäen, totuus oli toinen kun ensimmäisissä hihnakäyttöisissä twinsparkeissa alkoi hihnat porsimaan jo 30tkm lukemilla ja kiristimen tyyppiä sitten päivitettiin kiireesti.
Jep Kanadasta tuli tuota "kakka" kiristintä, sieltä maasta tulee muutakin tuubaa kuten eräs Mr. Elop.... 8)
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ne pä(i)vitetyt kiristimetkin oli kanadalaisia?
VMP

Avatar
Enzo
Viestit: 866
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Paikkakunta: Hamina

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Joka sarjassa, on se valmistaja sitten Gates tai mikä tahansa lukee kiristimessä made in canada
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo, samanmoinen meni 145:een ja varastossa minulla onkin yksi pakeliittipyöränen kun sain vitosella, se vaihdetaan seuraavaan pirssiin, jos sellaista yleensä tulee.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja heme »

Minähän näitä olen vaihdellut, kaikki (erikois)työkalut hommaan löytyy. Itse olen osat tilannut pkwteile.de, josta esim. JTS jakohihnasarja vesipumpun kanssa on 97 eur, tasapainoakselin hihnasarja 46 eur, moniurahihna 13 eur ja venttiilikopan tiivistesarja 30. Itse en ole venttiilikopan tiivistettä vaihtanut, on kumia eikä tarvi joka kerta vaihtaa. Em. hihnasarjat sisältävät kiristimet. Toimituskulut on kympin verran. Jos jollakulla on halua tämä homma minulla teettää, ottakaa yhteyttä pm.

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Älä sitten tilaa FAI:n hihnaa, omassa meni sileäksi pitkältä matkalta, hampaat irtos taustasta. Alle vuoden kerkisin ajelemaan. Vertasin gatesiin niin gates on kyllä paljon jämäkämmän oloinen ja on siellä tänäkin päivänä paikoillaan samalla kiristäjällä ja muilla osilla. Firma ei suostunut myöntämään valmistusvirhettä vaan viimeiseen asti jänkäsi että siellon ollut asennuksessa joku pielessä. Hyvin se silti pelittää, pelkkä hihna vaihdettiin kannen lisäksi.
Kantapään kautta vuodesta -93..

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja heme »

Ok, hyvä tieto. Ei tosin tuolla ainakaan nyt ollu FAI valikoimissa, INA on ollut mulla valmistaja jakohihnoissa mitä olen tuolta tilannut. Muitakin valmistajia näytti olevan valikoimissa.

Vastaa Viestiin