selespeed ongelma!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
käkä
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 13:00

selespeed ongelma!

Viesti Kirjoittaja käkä »

eli toi mun selespeedi piippaa aina välillä. eli tulee semmone peruutus piippi, sit sillo ei pysty vaihteita vaihtaa. sit jos pysäyttää piipin aikana niin auto sammuu. MIKSI? sit viel et mitä öljyy toho selespeedii laitetaan, jos se siit olis kii?

kiitokset etukätee toivottavasti saitte selvää!

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Tutela CS öljyä, saa ainakin Heikalta (www.heikka.fi). Kuulemma on aika tarkka laite öljyn suhteen, eli ei välttämättä toimi kunnolla muilla öljyillä.

Omassa Selessä öljyn lisääminen auttoi huomattavasti, kun vaihteet eivät meinanneet pysyä päällä.

käkä
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 13:00

Viesti Kirjoittaja käkä »

tarviiko vanha ottaa pois? vanha neste siis.

käkä
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 13:00

Viesti Kirjoittaja käkä »

ja siis sammuko sullakin samalla tavalla?

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Deltastakin saa öljyä, hinta ei päätä huimaa. Sammuminen kyllä viittaa johonkin muuhun vikaan, itse veisin Deltalle kyllä suosista ellet satu asumaan lähellä jotain Alfa pajaa.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Itse vain lisäsin öljyä, mutta ei kai öljyn vaihtamisestakaan haittaa ole. Tuskin kuitenkaan vaikuttaa sammuilemiseen.

käkä
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 13:00

Viesti Kirjoittaja käkä »

Alfa Milano kirjoitti:Itse vain lisäsin öljyä, mutta ei kai öljyn vaihtamisestakaan haittaa ole. Tuskin kuitenkaan vaikuttaa sammuilemiseen.
joo elikkä mitä veikkaisitte että mistä tuo sammuminen johtuu? voin kuvailla nyt vähän tarkemmin tuota sammumista

elikkä: ajan autoa ihan normaalisti. sitten ku pitäs pysähtyä valoihin jolloin vaihde siirtyy kakkos vaihteelle tai ykkös vaihteelle niin auto alkaa nykimään(samanlainen nykiminen kuin jos ajaa manuaalilla eikä paina kytkintä alas pysäyttäessä) tosiaan sit ku painaa jarrua ja pysäyttää auton niin auto sammuu. sammumisen jälkeen joutuu starttaamaan muutaman kerran autoa, koska auto ei löydä vaihteita.

kaikki tämä alkoi tosiaan kun auto seisoi 3kk huollossa, eli voiko tämä 3kk seisonta vaikuttaa jotenki asiaan?

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

käkä kirjoitti:
Alfa Milano kirjoitti:Itse vain lisäsin öljyä, mutta ei kai öljyn vaihtamisestakaan haittaa ole. Tuskin kuitenkaan vaikuttaa sammuilemiseen.
elikkä: ajan autoa ihan normaalisti. sitten ku pitäs pysähtyä valoihin jolloin vaihde siirtyy kakkos vaihteelle tai ykkös vaihteelle niin auto alkaa nykimään(samanlainen nykiminen kuin jos ajaa manuaalilla eikä paina kytkintä alas pysäyttäessä) tosiaan sit ku painaa jarrua ja pysäyttää auton niin auto sammuu. sammumisen jälkeen joutuu starttaamaan muutaman kerran autoa, koska auto ei löydä vaihteita.

kaikki tämä alkoi tosiaan kun auto seisoi 3kk huollossa, eli voiko tämä 3kk seisonta vaikuttaa jotenki asiaan?

Kysymys on nimenomaa samasta asiasta, kun pysäyttäisit tavallisella vaihteistolla varustetun auton pelkällä jarrulla. Nykii, nykii ja sammuu.

Mistä se sitten johtuu. Merkkivalon vilkahdus ja piippaus viittaavat siihen, että vaihteiston siirtojärjestelmässä on hydraulipaineet liian alhaalla. Samasta syystä tämän jälkeen vaihteita ei löydy (joko ei vaapata, jolloin ei starttaa tai ei muuta vaihdetta, jolloin ei pääse liikkeelle).

Vika voi olla ainakin hydraulipumpussa (kallis) tai releessä (halpa). Joko rele ei aina anna käskyä pumpulle tai sitten pumppu on niin väsynyt, ettei se jaksa enää.

Huonoksi päässyttä pumppu tai viallista relettä voi kannustaa töihin paukuttelemalla kuljettajan ovea, ronklaamalla virta-avainta, heiluttamalla autoa tai kopauttelemalla pumppua tai relettä jollain. Usein myös pelkkä odottaminen auttaa. Kun pumppu alkaa ääntää, tiedät, että taas päästään liikkeelle. Jos pumppu on itsepintaisesti mykkä, ei tule hommasta mitään.

Lopullisesti ongelman ratkaisee osien vaihto. Releestä kannattaa aloittaa, se kun on vaihtotöineenkin vain joitain kymppejä. Ainakin Konalan Delta-auton Alfa-huollossa tietävät, mistä releestä on kysymys.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »


Vilkku
Viestit: 42
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 23:47

Re: selespeed ongelma!

Viesti Kirjoittaja Vilkku »

Ei nuo linkit enää toimi. Vanhoja? Mikä on vikana, kun 5-vaihde pysy päällä?
Vikadiagnostiikka ei tunne mitään tunnettua vikaa.

Vastaa Viestiin