156 kabiiniin ei tule lämpöä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

156 kabiiniin ei tule lämpöä

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Ah, talvi tulee ja tietenkin silloin alkavat lämpöongelmat.

Nyt auto puhaltaa vain viileää ilmaa, vaikka termarin taulussa olisi 90 lämmintä. Sitä ylemmäs eivät lämmöt ole vielä nousseet... epäilyksiä on ollut vesipumpussa, mutta enpä tiedä onko sielläkään vika.

Ongelmat alkoivat kun pesin auton, mutta enpä keksi miten olisi voinut vaikuttaa :shock:

Aiemmin pääsi jäähdytysnesteet aika minimiin, mutta sittemmin on lisäämisen jälkeen pelannut. Nyt kuitenkaan ei lämpöä tule. Olisiko jonkin anturi rikki, vai onko esim. vesipumpun vikadiagnoosiin jotain varmaa keinoa? Löytyisikö putkia tunnustelemalla jotain ratkaisuja? Entä muita ajatuksia, vaikkapa nesteiden kiertoon liittyen?

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Aiemmin pääsi jäähdytysnesteet aika minimiin, mutta sittemmin on lisäämisen jälkeen pelannut
Olihan sulla lämppärin hanat väännettynä lämpöiselle? Muuten ei ilmaannu kunnolla..
..ammattina autoslalom..

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Voisi olla tietty mahdollista että automaatti-ilmastoinnin sisälämpötilan tunnistin on rikki, jonka seurauksena järjestelmä luulee auton olevan lämmin. Kannattaa kokeilla täys huurteenpoistonappia, jos vaikka se ohittaisi anturin.

Sisälämpötilan tunnistus tapahtuu mielestäni keskikonsolissa olen ritilän kautta, kannattaa tarkistaa ettei läpi ole mennyt pölystä tukkoon. Ainakin V70 Volvossa kyseinen vika on hyvinkin yleinen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

kumimuumi kirjoitti:
Aiemmin pääsi jäähdytysnesteet aika minimiin, mutta sittemmin on lisäämisen jälkeen pelannut
Olihan sulla lämppärin hanat väännettynä lämpöiselle? Muuten ei ilmaannu kunnolla..
En lisännyt itse, joten nyt ei voi mennä sanomaan :shock:

On siis olemassa mahdollisuus, että ei ole ilmaantunut. Olisiko heittää kotikonsteja tämän suorittamiseen näin jälkikäteen? Taidan vielä tutkia haullakin hieman.

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

V6:nen ilmaantuu todella hitaasti. Ainakin omassa ja Enialin autossa huomattiin, että jouduttiin lisäämään nesteitä vielä viikonkin päästä systeemiin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Ilmaus on siis ilmeisesti kussut. Mitäs pitäisi nyt siis tehdä?

Ilmaako tuo systeemi itse itsensä kun ajaa vain?

Toisaalta lämmityslaitteen kennossahan voisi ehkä olla vikaa. Vaikea todeta kun on ihan urpo näissä.

Luulisi kyseessä olevan juuri ilmausvika:

-Syyläri on lämmin

-putket on lämpösiä

-flektit toimii

-käyntilämpötila ei nouse yli 90

Sisään ei vain tule lämmintä ilmaa ja kohta tulee pakkaset

:shock:

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tarkista tuo Maunun mainitseman anturin toiminta, ei ole tuntematon häiriö Alfassakaan.
VMP

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Oletko kokeillut tuleeko sillä huurteenpoistoasennolla lämmintä. Jos tuo sisäilman lämmöntunnistin on rikki, niin automaatti-ilmastointi ei mittaakaan sisäilman lämpötilaa, vaan keksikonsolin lämpötilaa ja luulee auton olevan lämmin.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Koitettu on huurteenpoistokin. Viileää tulee. Pölyä tuolla anturissa varmasti on. Voisi tarkistaa vielä sen, mutta eikös lämmintä pitäisi pukata sisäilman lämpötilasta riippumatta, mikäli ilmastoinnin laittaa pois päältä?

Kiitoksia avuista, alkaa usko loppumaan aina välillä näiden vikojen kanssa :roll: Tarvitsisi saada auto kuntoon, että pääsis vaihtamaan tuoreempaan alfaan. Ei viitsi laittaa eteenpäin talvella autoa jossa munat jäätyy kiinni penkkiin (onneksi penkinlämmittimet pelaavat) :wink:

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

mulla samaisen ongelman syyksi paljastui rikkinäinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. tosin tuo hidas lämpiäminen ei ollut ainut oire. flekti pyöri villisti heti startissa vaikka auto oli kylmä ja kylmäkäynnistyksessä auto käynnistyi tosi nihkeesti, silleen pikkuhiljaa röpöttämällä. vika varmistui vikakoodien lukemisella.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ongelma voi johtua parista viasta, ensinnäkin puoliautomaattinen ilmastointilaite on hukannut oppimistietonsa. Vanhemmissa malleissa radion kohdalla oleva lämpölaitteen ylin läppä juuttuu joskus kiinni koteloon, jonka jälkeen ohjainlaite menee sekaisin toiminnoissaan.
Avaa kojelaudan päällä keskellä oleva luukku. Se irtoaa avaamalla pari ruuvia auki ja rouvan ruokaveitsellä kampeamalla reunoista, jossa on pari tiukkaa kiinnikettä.
Katsot onko läppä jumissa kiertelemällä ilman jakosäädintä laidasta laitaan. Jos läppä ei liiku, leikkaa sen reunoista kumitiivisteet mattoveitsellä pois, jolloin se tulee väljemmäksi koteloon.
Sen jälkeen uusi itseopetus, virta pois ja akku irti minuutiksi, akku kiinni ja hetken päästä virta päälle n. minuutiksi, äläkä tee mitään tänä aikana, et käynnistä autoa, et kääntele lämppärin hanikoita tms. Sitten virta pois, ja virta päälle ja toiminnan tarkastus.
Jos tämä ei auta, voi vika olla tietysti ns. sekoitusläpän moottorissa, tai itse ohjainlaiteessa, moottori todennäköisin. Nämä viat taas näkyisi korjaamotesterillä, joten onnea :-)

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Kiitos neuvoista!

Tätä opetusta pitääkin vielä testata!

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

No niin, nyt käytin paikallisella pajalla ja käsiä nostelivat. Menee kuulemma lämmin vesi lämmityslaitteen kennolle asti. Ilmeisesti jokin anturi siis jossain mättää. Täytyy vielä koittaa resetoida konetta.

Jos ei sitten toimi, ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin reissu Lietsuun teltta-autoon :shock:

Pitää varata jo ruplia pussillinen :shock:

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos se keskikonsolin lämpöanturi luulee autossa olevan lämmin, ei lämmityslaitteesta tule muuta kuin kylmää vaikka päällään seisoisi. Eli pura keskikonsoli ja kaiva se anturi näkyville, laita virrat päälle ja tarkista pyöriikö anturin puhallin.

Hätäisempi testi voisi olla puhaltaa paineilmaa siitä anturin "ilmanottoaukosta" keskikonsolissa, vaikuttaako tämä puhalluksen lämpötilaan millään tavalla?
VMP

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

seppo kirjoitti: Vanhemmissa malleissa radion kohdalla oleva lämpölaitteen ylin läppä juuttuu joskus kiinni koteloon, jonka jälkeen ohjainlaite menee sekaisin toiminnoissaan.
Kannattaa tosiaankin tutkia tämä. Omassa 156:ssa meni ko. läppä jumiin radion asennuksen yhteydessä. Radion perässä oleva nuppi ei mennytkään oikeaan koloonsa, vaan painoi puhallinkanavan "lyttyyn" ja läppä jumittui raitisilma asentoon. Johonkin topiciin tuosta kirjoitinkin, taisi olla jotenkin radioon liittyvä...

Tuon anturin puhaltimen toiminnan voi testata työntämällä pienen paperisuikaleen anturin ritilästä sisään. Kuulee kyllä jos paperi ottaa kiinni pyöriviin siipiin :wink:

156:ssa on lämppärinkenno aina vesikierrossa, eli siellä ei ole perinteistä hanaa välissä, vaan lämmön määrä säädetään ilmanohjausläpillä.

Voisihan sitä kädellä konehuoneen puolelta kokeilla onko kennnon paluuletku lämmin...
"No smoke => no power => no hope"

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Äsken koittelin vähän säädellä. Jostain konsolin takaa kuuluu jumalaton ulina ja valitus kun puhaltimen laittaa täysille :shock:

Liittyisiköhän asiaan?

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä se siltä vaikuttaa, ettei kaikki ole kunnossa.
Jos säädät lämpötilan max-asentoon, ja puhalluksen rintaasi vasten, tuleeko silloin ilmaa kojelaudan päältä ja onko se yhtään lämmintä?
Kun nuppi on max-asennossa, mitkään tunnistimet eivät ole mukana.
Sitten kierrät suuntausta jätjestyksessä ja seuraat muuttuuko mikään, jos ei, on autoon tehtävä em. itseopetus. Jos et itse osaa, käänny palvelevan Delta-huollon puoleen, siellä ne saa sen kuntoon.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Se on sitten menoa telttaan. Sisäilman haistelija toimii ja konsolissa olevan pöntön sisällä oleva läppä toimii normaalisti. Yksi vaihtoehto voisi olla tuo jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, koska flekti pyöri vaikka auto oli kylmä :shock:

Ei muuta kuin piuhaan kiinni, kiitos taas vertaistuesta foorumilaisille, teidän vuoksenne alfan omistaminen on hieman "helpompaa" vaikeina aikoina :)

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

Radierer kirjoitti:Se on sitten menoa telttaan. Sisäilman haistelija toimii ja konsolissa olevan pöntön sisällä oleva läppä toimii normaalisti. Yksi vaihtoehto voisi olla tuo jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, koska flekti pyöri vaikka auto oli kylmä :shock:

Ei muuta kuin piuhaan kiinni, kiitos taas vertaistuesta foorumilaisille, teidän vuoksenne alfan omistaminen on hieman "helpompaa" vaikeina aikoina :)
missä pajalla ne lavat nostettiin pystyyn? eikö ne saanu edes vikakoodia luettua? deltalla se luku taitaa maksaa 70€ ja itse löysin 20€:lla muualta, joten kannattaa ehkä ottaa vielä soittokierrosta. ja jos se on se anturi, josta homma kiikastaa, niin älä tee hätäisesti lahjoitusta deltaan. itse sain sen anturin 15€:lla. jos on rassausintoa, niin sen kyl vaihtaa itsekin

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

samik kirjoitti:
Radierer kirjoitti:Se on sitten menoa telttaan. Sisäilman haistelija toimii ja konsolissa olevan pöntön sisällä oleva läppä toimii normaalisti. Yksi vaihtoehto voisi olla tuo jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, koska flekti pyöri vaikka auto oli kylmä :shock:

Ei muuta kuin piuhaan kiinni, kiitos taas vertaistuesta foorumilaisille, teidän vuoksenne alfan omistaminen on hieman "helpompaa" vaikeina aikoina :)
missä pajalla ne lavat nostettiin pystyyn? eikö ne saanu edes vikakoodia luettua? deltalla se luku taitaa maksaa 70€ ja itse löysin 20€:lla muualta, joten kannattaa ehkä ottaa vielä soittokierrosta. ja jos se on se anturi, josta homma kiikastaa, niin älä tee hätäisesti lahjoitusta deltaan. itse sain sen anturin 15€:lla. jos on rassausintoa, niin sen kyl vaihtaa itsekin

Joo, en lähtenyt viemään telttaan kun kuulin hinnan :D Ei viitsi sitä puljua tukea ihan noin paljon...

Taidan etsiä jostain läheltä huokeamman Bosch Car Servicen. Löytyykö nuo kaikki anturiviatkin piuhan avulla? Yhteen Bosch Car Serviceen soitin ja eivät olleet varmoja.... :roll:

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

No niin, kirjoitetaas siis loppuratkaisu tähän ketjuun jälkipolville tiedoksi ja elämänohjeeksi.


En onneksi vienyt lopulta autoa sitten minnekään korjaamolle, vaan asian hoiti vähän joka korjaamisalan yleismies serkkupoika, jota alan pitää nyt jonkin sortin Macgyverina :shock:

Ratkaisu oli siis:

Ilman lämpöseosta säätelevä läppä ei toiminut, koska sitä ohjaava "Made in China" -moottori oli jostain syystä yksinkertaisesti jumissa. Serkkupoika sitten aukoi tuon pikkuisen pong pong -moottorin, leikki vastusmittarilla ja jotenkin korjasi sen. Homma alkoi pelittämään ja taas tulee lämmintä sisään.


Nyt on hyvä fiilis :-D

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Missäs kohtaa se Made in China ping pång -moottori siellä tarkalleen on, eli miten siihen parhaiten pääsee käsiksi? Jos sitä ehtisi vähän tutkimaan joskus...

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Alfa Milano kirjoitti:Missäs kohtaa se Made in China ping pång -moottori siellä tarkalleen on, eli miten siihen parhaiten pääsee käsiksi? Jos sitä ehtisi vähän tutkimaan joskus...
Hanttarin jalkapuolelta vain ronkkimaan kohti keskikonsolia, hieman yläviistossa. En itse tiedä tarkempaa sijaintia, kun en ollut itse kuin ihmettelemässä. :roll:

Musta pieni laatikkomoottori, kokoa ehkä sellainen 10cmx5cmx4cm.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

156sessa ainakin täytyi aukaista syylärin yläreunasta vänkärin puolelta sellainen musta muovinen uraruuvi, ennenkuin neste alkoi kiertää ja lämpö siirtyi matkustamon puolelle.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Viime talvena koppiin ei tuntunut tulevan kuin lämmintä. Nyt ei sitten saa kun haalean lämpöistä ilmaa kuskin puolelle. Missä siis vika? autolla ajettu kansipahvin vaihdon jälkeen 1000km, joten luulisi että järjestelmä olisi jo ilmaantunut. Säätö toimii, pystyy säätämään tuulilasille jalkatilaan ja keskelle. Mistä tuo lämmönsekoitus läppä 147ssa on? miten tuo systeemi on toteutettu kun molemmille puolille pystyy säätämään oman lämpötilan? kaks kennoa? Apparilla meinaa jalat jäätyä kun ei tule lämpöä sitten yhtään. uudempien 156sten kuskit voi vastailla. :wink:

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Kuinkas se kojelaudassa oleva sisäilman "haistelija" lähtee irti, saako sen purettua pois tuhkiksen kautta?
Olisi tarkoitus puhdistaa se, lienee ihan täynnä moskaa, tuskin koskaan puhdistettu.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Sautio kirjoitti:Kuinkas se kojelaudassa oleva sisäilman "haistelija" lähtee irti, saako sen purettua pois tuhkiksen kautta?
Olisi tarkoitus puhdistaa se, lienee ihan täynnä moskaa, tuskin koskaan puhdistettu.
Ainakin irroittamalla se keskikonsolin jalomuovipaneeli pääsee käsiksi. Ei ole paha rasti. (Itse en saanut ropelia puhdistamalla pyörimään)
VMP

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

mattijus kirjoitti:
Sautio kirjoitti:Kuinkas se kojelaudassa oleva sisäilman "haistelija" lähtee irti, saako sen purettua pois tuhkiksen kautta?
Olisi tarkoitus puhdistaa se, lienee ihan täynnä moskaa, tuskin koskaan puhdistettu.
Ainakin irroittamalla se keskikonsolin jalomuovipaneeli pääsee käsiksi. Ei ole paha rasti. (Itse en saanut ropelia puhdistamalla pyörimään)
Oogoo, omassani on hiilimuovipaneeli... mutta kuinkas se sitten kuluisikaan irrottaa? SÄätimien nuppien irrotuksesta löysinkin jo ohjeen (ja niihinkin pitäisi uusia muutama polttimo).

En ole tutkinut pyöriiköä ropelli omassanikaan, mutta epäilyttää että siellä olisi jotain pölytöhnää anturin peitteenä, kun lämpötilasäätö toimii toisinaan huonosti, puhaltaa usein ihan lian kuumaa ilmaa kajuuttaan.
Viimeksi muokannut Sautio, 04 Maalis 2011, 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

VMP

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Tattis, ei muuta kuin "parit" asennuskaljat naamariin ja purkuhommiin :lol:
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

mattijus kirjoitti:
Sautio kirjoitti:Kuinkas se kojelaudassa oleva sisäilman "haistelija" lähtee irti, saako sen purettua pois tuhkiksen kautta?
Olisi tarkoitus puhdistaa se, lienee ihan täynnä moskaa, tuskin koskaan puhdistettu.
Ainakin irroittamalla se keskikonsolin jalomuovipaneeli pääsee käsiksi. Ei ole paha rasti. (Itse en saanut ropelia puhdistamalla pyörimään)
Pitääkö sen pyöriä? Vai tarkoitatko jotain muuta? Viimeksi kun katsoin niin pölyä oli, jota vähän puhaltelin pois.. Ropelliksi en mieltänyt saati pyöritellyt.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Finest kirjoitti:
Pitääkö sen pyöriä? Vai tarkoitatko jotain muuta? Viimeksi kun katsoin niin pölyä oli, jota vähän puhaltelin pois.. Ropelliksi en mieltänyt saati pyöritellyt.
Ropellin toiminnan voi tarkastaa helposti työntämällä esim. ohut paperisuikale tunnistimen reiästä sisään. Jos kuuluu pärinä, niin puhallin pyörii.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aha. Tämä selvä.
Ja jos ei pyöri, niin jumissa. Vaikuttanee ilmastointiin?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Finest kirjoitti:Aha. Tämä selvä.
Ja jos ei pyöri, niin jumissa. Vaikuttanee ilmastointiin?
Vaikuttaa sillä tavalla, että automatiikka mittaa silloin vain keskikonsolin sisällä olevaa lämpötilaa, kun propelli ei ime matkustamon puolelta ilmaa. Näinollen automaatti luulee matkustamon olevan lämmin (yhtä lämmin kuin keskikonsolin sisätila) ja puhaltelee viileämpää ilmaa kabiiniin.

Mutta! Näissä automaagi-ilmastoinnin sähköisissä läpissä tuntuu olleen paljon vikoja, joten niistä kannattaa lähteä vikoja hakemaan, mikäli ongelmia ilmenee.

Oman autoni vian hakua ja ongelmien ratkaisua täällä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=18073
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Vastaa Viestiin