Alfa 156:n kytkinongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Jusbert
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Elo 2008, 17:50
Paikkakunta: Kuopio

Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Jusbert »

Moro!

Kuukauden kerkesin Alfan omistaja olla, kun kytkimestä hävisi tunnin sisään kaikki paineet... Käytin paikallisella korjaamolla, vaihtoivat työsylinterin ja tutkivat ettei mikään paikka vuoda, noh, vajaa päivä taas ajoa ja tunto poissa aamulla parkissa. Sitten pitkin hampain Deltaan, totesivat etteivät olleet ilmanneet kunnolla Alfaa ja taas toiveikkaana liikenteeseen. Taas seuraavana aamuna kytkin jäi pohjaan... Eikun ajamaan uudestaan välikaasulla vaihteita vaihdellen Delttaan ja kappas puolessa välin matkaa kytkimestä löytyy painetta, tosin hirveällä alkuvälyksellä. Siinä sitten taas "koeajelin" päivän verran että joko ne paineet pysyy, mutta n.100km jälkeen taas tunnottomana. Eilen tuli vietyä auto uudestaan Deltaan, taitaa olla pääsylinteri mennyt, kun en ainakaan itse enää muuta mahdollista syytä keksi? Onko joku vaihdattanut sen ja millä hinnalla, taitaa teettää kuitenkin jonkin verran työtä?
Viimeksi muokannut Jusbert, 02 Syys 2008, 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kai poljin palauttaa kunnolla, niin ettei kytkimen pääsylinteri jää yhtään painuksiin?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Apusylinterillä tarkoittanet työsylinteriä.

Työsylinterin vaihto on helpompi homma kuin pääsylinterin.

Eipä siinä taida muita vaihtoehtoja olla kuin jompikumpi sylinteri tai ilmaa järjestelmässä.

Jusbert
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Elo 2008, 17:50
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jusbert »

Poljin jäi välillä aina pohjaan, hetken ajelun jälkeen tulee sen verran tuntumaa, että palauttaa. Juu eli menihän ne sylinterit taas sekaisin, korjasin ensimmäiseen viestiin. Työsylinteri on vaihdettu, eli tuonne vaihteistoon päin pääsylinteriin ei ole koskettu. Ilmaa järjestelmässä on ollut joka kerta, mutta letkuista sitä ei sinne ainakaan pitäisi tulla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jees, pääsylinteri vaihtoon.

Alfons Super
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
Paikkakunta: Kouvola

Kytkin poljin klolahti pohjaan...

Viesti Kirjoittaja Alfons Super »

Terve!

Vanha keskustelu mutta itselle ajankohtainen. Olen ajellut 04 Sportswagonillani suht onnellisena :wink: lähes vuoden, mutta nyt lauantaina kävi niin että jäin Alfani kanssa tielle kun rampille tullessa painoin kytkimen pohjaan ja kuului vain kolahdus ja kytkin oli pois pelistä.
Päättelen tässä olevan tällainen kytkin neste/pää-/työ-sylinteri ongelman. Kone kkäy, vaihteet menee päälle eikä rutinaa kuulu. Poljin jää pohjaan mutta sen saa sieltä ylös selkeästi nostamalla. Hervoton tapaus.

Kysymys kuuluukin, millaiseen rahan ja ajan menekkiin pitäisi varautua jättäessäni auton Deltaan? Koneena on siis 1.8...

Nimim... tielle jäin...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sylinterit maksaa jotain satasen luokkaa. Ja vaihto pari tuntia.

Säästät tukun rahaa, kun viet jonnekkin muualle kuin Deltaan. Noiden vaihdon pystyy kuitenkin tekemään mikä tahansa paja

Alfons Super
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
Paikkakunta: Kouvola

Pääsylinterit jostain muualta?

Viesti Kirjoittaja Alfons Super »

Ok, kiitos neuvosta!

Tokihan tein jo tämän "perusvirheen" ja kävin kysymässä Deltasta asiaa. Tuo pääsylinteri kustantaa huikeat 300 ja risat + tunnin työ.
No, huomenna he ottaa auton työn alle ja jos siitä sitten viisastuisin :roll:
Mahtaisko löytyä ihan motonetistä tms. tuo sylinteri? Vaihto homma ei taida olla kaksinen...

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Motoneteista ei löydy 156:een kytkinsylkkyjä. Mutta AD:t yms liikkeet kannattaa stekata, voi hyvinkin olla Koivusen, HL:n, örumin, Pavin tms tuonnissa, vaikkei moonet niitä myisikään.

Itselläni on 156 2.5 joka enteilee ikävästi kytkin ongelmia. Kytkin on alkanut ottaa kiinni ylempänä ja on jotenkin tunnoton, ei kuitenkaan ravista tai luista (vielä). Siitä pienestä kynnyksestä on täällä ollut hieman juttua ja itselläni kytkin tekee sitäkin ajoittain. jotenkin pitäisin sitä pääsylinteri vikana. Olen rasvannut polkimen osat aina pääsylinterille asti ja ei vaikutusta juuri ollenkaan.

Mitähän nuo kytkinrempat on kustantanut noihin 2.5? Kytkin pakettia saa Motonetista reiluun 200e (alk. peräinen sachs) Mutta mitä työ kustantaa?
En itse viitsisi alkaa repimään, kun sitä tilaakin siellä auton alla on niin kivasti.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Juuri vaihdoin kytkimen ja työtä oli n. 6 tuntia, itse kytkimen ostin Motonetistä ja oliko Valeo merkkinen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Pääsylinterit jostain muualta?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Alfons Super kirjoitti:Mahtaisko löytyä ihan motonetistä tms. tuo sylinteri? Vaihto homma ei taida olla kaksinen...
En tiedä muuta kuin että ainakin Muukkoselta ja Heikalta noita saa. 300€ kuulostaa ihan perus Deltan hinnalta, tuosta puolet pois niin alkaa olemaan muiden paikkojen hintaa.

Alfons Super
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
Paikkakunta: Kouvola

Ei se ollukaan pääsylinteri )=

Viesti Kirjoittaja Alfons Super »

Nojoo. Ilmeni ettei se ole pääsylinteri vaan se vaihteiston pään sylinteri on hajonnut ja ehkä on kastellut hela kytkinhässäkän... Ja joka on kuulemma taas samaa pakettia painelaakerin kanssa, meinaa siis koko kytkinpakettia. Vaivaiset 1100 asennettuna... hohhoijaa...
:silly:
No nyt tulee samaan vararikkoon vaihdettua etujarrupalatkin kun kerran pukilla on.

Ainakaan ei kestä kauaa että on valmis...

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei se ollukaan pääsylinteri )=

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Alfons Super kirjoitti:Nojoo. Ilmeni ettei se ole pääsylinteri vaan se vaihteiston pään sylinteri on hajonnut ja ehkä on kastellut hela kytkinhässäkän... Ja joka on kuulemma taas samaa pakettia painelaakerin kanssa, meinaa siis koko kytkinpakettia. Vaivaiset 1100 asennettuna...
Ei kai työsylinterin vaihdossa tarvi koko kytkinpakettia vaihtaa? Muutenhan kytkinrempassa vaihtuisi aina tuo sylinterikin...
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Alfons Super
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
Paikkakunta: Kouvola

Hela pasken...

Viesti Kirjoittaja Alfons Super »

Se on koko paketti kytkimineen laakereineen päivineen. Ainakin tässä 1.8 TS mallissa mikä tässä on. Ja minä kun ajattelin että otetaan tuollainen pienemmällä koneella varustettu malli niin ei ole sitten niin kallista ylläpitää :shock:

No jos toi jaksaa tuon kanssa niin seuraava huolto on määräaikaishuolto 15 000 km päässä. Teen sen melkoisella varmuudella jossain muualla...

Silti. Vaimo odottaa kuin kuuta nousevaa omaa Alfaansa takaisin. Nyt on "joutunut" ajelemaan appivanhempien Rover 75:lla joka on "ihan kamala" :wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hela pasken...

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Alfons Super kirjoitti:Ja minä kun ajattelin että otetaan tuollainen pienemmällä koneella varustettu malli niin ei ole sitten niin kallista ylläpitää
Enemmän on kiinni siitä missä huollattaa, vrt. koneena V6 niin 230e kytkin + työt n. 6 x 60e. (Sylintereitä siis ei vaihdettu tosin)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Motoneteista ei löydy 156:een kytkinsylkkyjä. Mutta AD:t yms liikkeet kannattaa stekata, voi hyvinkin olla Koivusen, HL:n, örumin, Pavin tms tuonnissa, vaikkei moonet niitä myisikään.
Kokeile 164:en twinsparkin kytkin työsylinteriä 156 V6:een... :wink:

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Painelaakeri-työsylinteri on samaa, asetelma ja levy ovat erikseen vaihdettavissa, mutta kun vaihteiston irroittaa niin kannattaa laittaa kaikki sinne uutta. Työsylinteriä löytyy heikalta muistaakseni 120e.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eikös noita työsylintereitä ole vähän erilaisia? Joissain tosiaan tyypillinen vaihteiston ulkopuolisella sylinterillä ja joissain tuo painelaakerin yhteydessä oleva.

1100€, taisit Deltaan viedä?

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eli 156:ssa on V6 ja dieseleissä ulkopuolinen, perinteinen työsylinteri ja muissa muistaakseni tuo yhdistetty painelaakeri-työsylinteri. Muista nykymalleista ei tietoa.

Alfons Super
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
Paikkakunta: Kouvola

Hela pasken

Viesti Kirjoittaja Alfons Super »

Hintaa tietty kertyy kun pitää vaihtaa myös kytkin koska jos sylinteri leviää niin se kuulemma päästää nesteet pitkin kytkintä eikä sillä enää tee mitään. Se tuntui tosin ravistavan jo, joten vaihtoon se olisi mennyt jokatapauksessa.
Et jos laskee tuon sylinteri/painelaakerin ja kytkimen + työt niin kertyyhän siinä jo tiliä.
No, kohta menen hakemaan AAlfan ja saan kuitin. Siitä sitten näkee tarkemmin.

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Onko kukaan löytänyt pelkkää korjaus-, tiivistesarjaa kytkimen työsylinterille mistään liikkeestä? Tuossa viikko sitten kun vaihdoin öljyt ihmettelin että mikäs tuolla oikein vuotaa nesteitä ja sitten eilen selkis että työsylkkyhän se. Selitti samalla miksi jarruneste säiliöstä on välillä kadonnut nesteitä. Samalla varmaan löytyy selitys tuohon tunnottomaan kytkimeen.

Ja mistä mahtaa löytyä edullisin työsylinteri V6:seen? Heikalla ei näyttänyt olevan.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

vale kirjoitti:Onko kukaan löytänyt pelkkää korjaus-, tiivistesarjaa kytkimen työsylinterille mistään liikkeestä? Tuossa viikko sitten kun vaihdoin öljyt ihmettelin että mikäs tuolla oikein vuotaa nesteitä ja sitten eilen selkis että työsylkkyhän se. Selitti samalla miksi jarruneste säiliöstä on välillä kadonnut nesteitä. Samalla varmaan löytyy selitys tuohon tunnottomaan kytkimeen.

Ja mistä mahtaa löytyä edullisin työsylinteri V6:seen? Heikalla ei näyttänyt olevan.
Eikös niillä ole eri sylinterit?

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Esa kirjoitti:Eikös niillä ole eri sylinterit?
Joo kyl, mut taitaa nesteet olla kuitenkin samassa järjestelmässä, vai? En siis varmaksi tiedä, mutta ainoa selitys sille että jarruneste säiliöstä vähenee neste on toi. Tai sitten se hukkuu satuloilta jonnekkin. Käyttöohjeessakin puhutaan kytkin- ja jarrunesteen lisäyksestä.

No, työsylinterin tiivistesarjaa ei ollut saatavilla, mutta täydellinen sylinteri löytyi AD:n kautta 29e hintaan. Ei siis paha. Olin jo varautunut ~100e köyhtymiseen.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jos en ole aivan väärässä, niin jarrunestesäiliö jakaantuu alaosastaan kahteen lokeroon, toisesta menee jarruille ja toisesta kytkimelle putki. Eli neste vähenee oli sitten kummassa piirissä tahansa vikaa.

crewd
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Maalis 2009, 16:40
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja crewd »

Laitetaas tähän jatkoksi... tuossa omassa GTA:ssa kytkinpoljin päästää aina silloin tällöin (säännöllisen epäsäännöllisesti) sitä polkaistessa jonkinlaisen ehkä metallisen hankaavan/raksahtavan äänen. Ja tuolloin polkimen tuntuma on sellainen, että siellä aivan kuin jotain hankaisi vastaan tms.

Sitten kun sen vapauttaa (päästää ylös asti) ja painaa takaisin pohjaan, niin on kuin ei mitään vikaa koskaan olisi ollutkaan. Edellisellä omistajalla jotain siellä hajosi (mikrokytkin ainakin liittyi asiaan, en muista enää tarkemmin, terva voisi pystyä kertomaan :-) ja "kytkinpoljinhässäkkä" korjattiin Autokeskuksella.

Pyysin jo kerran sitä Nokian Autotalolla katsomaan muiden juttujen yhteydessä, mutta ei kuulemma mitään löytynyt -- tiedä sitten, kuinka tarkkaan tutkivat. Tuohon mennessä se oli rasahtanut vain pari-kolme kertaa, kun nyt sitä tapahtuu tiheämpään tahtiin. Saa nähdä, koska rusahtaa "viimeisen kerran"...

Ei muilla kokemuksia vastaavasta?

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

crewd katso mun albumista kuva. Kuvassa on purettu pääsylinteri sieltä polkimen päästä. .

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Oireileekohan mulla samaa vikaa, vai joku muu? Kytkintä kun painaa ajoon lähtiessä ensimmäisiä kertoja, niin poljin ottaa tasaisesti ylhäältä asti eli kaikki ok. Ajossa sitten siihen ilmestyy parin sentin välys alkuun, eli alussa ei ota vastaan kuin joku polkimen palautusjousi ja sitten vasta tuntuisi että kytkin lähtee mukaan.

Vaihteet kyllä kytkeytyy ok ainakin toistaiseksi.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

No tuo kyllä kuulostaa aivan samalta kuin omassa tapauksessani. Tuo syltyn sisällä oleva rikkoontunut palautusjousi ei enää palauttanut ja polkimeen tuli tyhjää. Nestekytkin kuitenkin sääti irrotuksen automaattisesti.
Homma kuitenkin vain paheni ajan mittaan, jolloin nuo jousen palat kairas sylinterin seiniin naarmuja ja järjestelmään meni rutosti ilmaa.

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Samoja havaintoja täällä. Ilmaantui tuossa keväällä kanssa tuo välys ja sellainen jalkaan tuntuva metallinen napsahdus kun kytkintä nosti. Todella satunnaisesti sitä tapahtui ja vaikea tehdä mitään johtopäätöstä asiasta. No vaiva oli pari kk poissa ja nyt tänään sitten tapahtui samaa. Työsylinterin vaihdoin sunnuntaina ja ilmasin huolella. olisiko sitten kuitenkin ilmaa vielä sielä tms jos se pääsylinteri vuotaa.

Paljonko tuollainen pääsylinteri kustantaa tarvikkeena? Työsylinteri oli v6:een edullinen n. 30e.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

En todellakaan lupaa että teillä vika olisi tuossa, mutta oireet kuulostaapi ihan samalta kuin minulla oli. Ja tuloksen näette tuosta albumin kuvasta. Pääsylinteriä kannattaa katsella Muukkoselta tai Heikalta. Minä tilasin sen Muukkoselta ja hintaa oli muistaakseni reilun satasen kieppeillä.

Ohjeita pelkän jousen vaihtoon löytyy: http://www.alfa156.net/ -> Tips -> How to change the clutch spring

Tässä aiempi keskustelu aiheesta tältä foorumilta, jossa pohditaan muitakin kytkimeen ja polkimeen liittyviä ihmeellisyyksiä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5 ... kin+naksuu

crewd
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Maalis 2009, 16:40
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja crewd »

Ei mulla mitään välystä tms. polkimessa tunnu, kyllä siinä vastus tuntuu heti eikä hetken päästä. Ja mitään ongelmaa polkimen palautuksessa ei ole ollut, se vaan pohjatessa saattaa joskus rusahtaa (mitä ei nyt taas hetkeen ole tehnyt ollenkaan).

olavi mäentaka
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Elo 2009, 20:16
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja olavi mäentaka »

aikoinaan vaihdoin 75 uuden kytkimen samoista oireista,ei auttanut.VIKA pää-ja työsylinteri

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja niko_kup »


Kokeile 164:en twinsparkin kytkin työsylinteriä 156 V6:een... :wink:
Käykö siis tämä 156:een vaikkei tuossa Twinsparkista mitään puhutakaan..? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=84-6895

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

Itse itselleni vastaten näytti aikalailla samalta.. Ongelmaksi vaihtaessa tuli tuon vanhan sylinterin irrotus. Otin sen nesteputken ja lukkorenkaan irti, jonka jälkeen täältä löytämäni ohjeen mukaan se itse sylinteri pitäisi lähteä vetämällä siitä. Se ei kuitenkaan liikahtanut mihinkään vaikka vasaraakin sille näytin ja kampesin ties millä. Sen peruutusvalon kytkimen liittimenkin taisin saada samalla entiseksi.. Olisiko siis jotain vinkkiä miten saisin sen sieltä pois, että saisin uutta ja ehjää osaa tilalle?

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re:

Viesti Kirjoittaja Ape »

Onkohan vakavaa, kun 1.8ts pitää ikävää ulinaa/kitinää kytkinem ollessa painettuna, eli on varmaan painelaakeri menossa? onko kallis lysti ja kannattaako samalla vaihtaa muutakin? siis kytkimen lisäksi?
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja willez »

Ape kirjoitti:Onkohan vakavaa, kun 1.8ts pitää ikävää ulinaa/kitinää kytkinem ollessa painettuna, eli on varmaan painelaakeri menossa? onko kallis lysti ja kannattaako samalla vaihtaa muutakin? siis kytkimen lisäksi?
Jos kytkinpoljin on painettuna,on kyllä outoa jos pitää ääntä,silloinhan painelaakerista on välykset pois ja kytkinlevy "tiukkana" . Yleensä kun poljin ylhäällä ja vaihde vapaalla , pitää ääntä jos on menossa...

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Ape »

willez kirjoitti:
Ape kirjoitti:Onkohan vakavaa, kun 1.8ts pitää ikävää ulinaa/kitinää kytkinem ollessa painettuna, eli on varmaan painelaakeri menossa? onko kallis lysti ja kannattaako samalla vaihtaa muutakin? siis kytkimen lisäksi?
Jos kytkinpoljin on painettuna,on kyllä outoa jos pitää ääntä,silloinhan painelaakerista on välykset pois ja kytkinlevy "tiukkana" . Yleensä kun poljin ylhäällä ja vaihde vapaalla , pitää ääntä jos on menossa...
Mulla on ollu varmaan 10 autossa vastaava vika :roll: autot tosin on vaihtunu tiheään niin ei oo mistään hajonnu.
Kerran Alfa aina alfa?

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Minäkin olen ymmärtänyt että painelaakeri vinkuu kun kytkin on ylhäällä, mutta jos vinkuu kun kytkintä painaa niin mikä sen aiheuttaa??

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja palkus »

^painelaakeri tarpeeksi paskana ja asetelma myös.

S_G
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Marras 2012, 18:43

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja S_G »

Moro!

Ostin auton pari viikkoa aikaa ja toimi silloin hyvin. Kytkin otti melko alhaalla kiinni mutta toim hyvin. Yhtäkkiä ajossa kytkimestä hävisi tuntuma ja poljin jää välillä pohjaan. Saa toimimaan kun kytkintä pumppaa joku 5 min. Toimii hetken, varsinkin kylmällä koneella muttakun kone lämpenee niin häviää taas tunto kytkimestä. Missä vika? Voiko järjestelmän ilmata jostakin? Nesteitä ei häviä säiliöstä mihinkään. Pääsylinteri vaihdettu liikkeessä viime keväänä. Pikaisia apuja kiitos!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

S_G kirjoitti:Moro!

Voiko järjestelmän ilmata jostakin?
Moro,

Tässä linkki .pdf-ohjeeseen ilmaukseen liittyen.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja eicas »

S_G kirjoitti:Moro!

Ostin auton pari viikkoa aikaa ja toimi silloin hyvin. Kytkin otti melko alhaalla kiinni mutta toim hyvin. Yhtäkkiä ajossa kytkimestä hävisi tuntuma ja poljin jää välillä pohjaan. Saa toimimaan kun kytkintä pumppaa joku 5 min. Toimii hetken, varsinkin kylmällä koneella muttakun kone lämpenee niin häviää taas tunto kytkimestä. Missä vika? Voiko järjestelmän ilmata jostakin? Nesteitä ei häviä säiliöstä mihinkään. Pääsylinteri vaihdettu liikkeessä viime keväänä. Pikaisia apuja kiitos!
Itellä kävi tismalleen samoin viimeviikolla, yhtäkkiä katsastuskonttorilla kytkimestä paineet ja hetken sai pumppailla. Kylmänä toimi ok mutta lämmetessä paineet katosivat taas, nesteitä ei myöskään kadonnut. Pääsylinterin vihdoin aiemmin syksyllä, joten nyt vaihdoin työsylinterin ja tuntui auttaneen. Ilkeää tuossa nelipyttysen työsylinterin vaihdossa on, että laatikko täytyy vetää sen verran irti moottorista että saa sylinterin vaihdettua, kun se sattuu olemaan kytkinkopan sisällä. 20 tuntia meni tunkin kanssa koko operaatiossa pyöreästi. :-D

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Nostetaanpa aihetta pintaan. Ja kiireelistä vastausta odottaen. :(
Talvella kylmän auton käynnistettyä on konehuoneesta kuulunut rikinäisen laakerin kuuloista kahinaa, mikä loppui aina auton lämmettyä. Nyt tuo ääni on alkoi kuulumaan alku syksystä. Sama ääni kuului olisitten kytkin painettuana tai ei, ja myöhemmin myös ajon aikana. Mutta lakkasi lämmettyä :roll:
Sittemin kuunneltiin asiaa tarkemmin, kuului äänessä muutosta poljinta painettaessa.
Ja eilen uusi soundi, lämmin auto kävi tyhjäkäyntiä ja yhtä'äkkiä "koneesta" kuului hirveätä ulinaa aivan kuin olisi remmiluistanut. Ääni oli hetkellinen ja kuului pari kertaa. Ajoin parin kilsan matkan kotio. Auto seisoi jälleen muutaman tunnin. Lähdettäessä liikkeelle jälleen outoja ääniä. Myös jokin kolahduksen tapainen. :oops: Sain auton onneksi ajettua ajettu maalta kaupunkiin ehjänä.
Ja vielä, ensimmäisen kerran tein autolla kenguru lähtöjä jo muutama vuosi sitten, viime aikoina kylmällä autolla enempi. Takana vasta 133tkm, ja autona 156 JTS.
Taitaa olla viimoisen päälle alkava kytkin vika. Mitä tuumatte diagnoosista? Kuinka arvokas remontti tulossa. Hoitunee asiallisessakin autokorjaamossa. Vai onko Aflatietoinen korjaamo parempi vaihtoehto?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Minkälainen kytkintuntuma on?

Periaatteessa painelaakeri voisi olla syynä, mutta siinä pitäisi kyllä tuntua hyvin selkeä ero äänessä onko kytkin painettuna vai ei, jos ero on hyvin pieni voisi syyllinen olla esim kytkinakselin silmälaakeri.

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Kytkintuntuma on ok.
Tänään kuulosteltiin uudestaan äänilädettä. Tuo silmälaakerin vika mahdollisuus saattaaisi tulla kyseseen. Minkä arvoisesta remontista on kyse, ja kannattaisiko samalla uusia muutakin kun sitä aletaan aukomaan?
Vielä yksi asia, mikä on vaivannut lähes koko auton olemassa olon ajan. Auto startattaessa käynnistyksen jälkeen startti päästää ilkeän "kihahduksen" lyhyesti. Sille ei ole koskaan tehty mitään eikä kukaan korjaamoilla ole kommentoinut siitä. Tyhmä kysymys; voisiko tuo ikävä "laakerimainen" vika ääni kuulua startin puolelta? Jääkö pendix kenties päälle, tai jotain? :roll:

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

up(s)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Bendixin jumittaminen aiheuttaa "rääkäisyn", kuulostaa aika lailla siltä kuin hihna luistaisi, mutta lyhyempi. Kunnon kunnon rääkäisy kun alkaa kuulumaan joka startilla, voi ostaa uuden startin jo hyllyyn - koska se alkanee olla aika loppu silloin.
Itsellä esim. kylmällä koneella käytännössä joka startissa rääkäisee, mutta lämpösellä pysyy hiljaa.
Jos kytkinpuolta alkaa purkamaan, kannattaa samalla uusia kaikki; painelaakeri ja asetelma, työsylinteri ja stefat - kaikki ylipäänsä, mitä siellä on uusittavaa. Työsylinterit kestää sen mitä kestää, kannattaa vaihtaa rempan yhteydessä kun on kopan sisässä ja kun se työsylinteri hajoaa, joutuu käytännössä saman työn tekemään uudestaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^niin se työsylinteri on samaa osaa painelaakerin kanssa, joten ehdottomasti pitää uusia. Niin ja tietty se silmälaakeri.

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

JTS:n "kytkin" äänet, rääkäisyt ja metalliset laakerivika äänet tulivat sitten moottorin yläkerrasta - nokka-akseleilta. Siellä niitä on korjaamolla nyt kaksin kappalein JTS:iä odottomassa osia. :drinking:

Onko kellään heittää linkkiä keskusteluun, aiheesta jts ja moottorikorjaukset?

il cattivo
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Huhti 2009, 22:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 156:n kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja il cattivo »

156 JTS:n kytkimen kanssa ihmettelyä: kytkinpoljin ei palaudu aivan ylös, vaan liikerataan jää noin 2 cm tyhjää. Palautumisongelma alkoi loppuvuodesta ilmojen kylmetessä. Kytkin ottaa mielestäni normaalisti. Vaihdoin jo kytkinpolkimen yläpuolella olevan "helpotusjousen" (joka oli poikki) ja vaihdatin pääsylinterin. Pääsylinterin vaihto poisti narinan (joka oli vaivannut jo pitkään), mutta polkimen palautumiseen se ei vaikuttanut. Ilmasin myös kytkimen vielä pääsylinterin vaihdon jälkeen, mutta ilmaa ei tuntunut järjestelmässä olevan.

Kuinkahan pitkällä lopun alkua tässä jo mennään? Oletin, että palautusongelma liittyisi pääsylinteriin, mutta voiko työsylinteri olla syypää oireeseen? Työsylinterin vaihtaminen taitaa olla jo hinnakkaampi urakka.

Vastaa Viestiin