Kuusnepan pyyhkijä sydeemi.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Kuusnepan pyyhkijä sydeemi.

Viesti Kirjoittaja HOTA »

No ni tuli sitten käytännössä opiskeltua sydeemin irrotus ja kiinnitys.
Paikkojen puhdistus ja uudet rasvat niveliin.
Mitään vikaa ei näkynyt missään.

Mekaniikka toimii kuin unelma jos ei pyyhkijänvarret sulkineen ole paikoillaan.
Noitten kanssa alkaa sitten tuo jumi jumi ja rutina.
Kädellä kun auttaa niin jaksaa siirtää pyyhkijät.
Tuo ilmenee tihku-asenossa ja jää siihen viimeisen pyyhkäsyn kohdalle jumiin ja jurisemaan.
Ihan kuin moottorissa olis voima loppu ?

Jos jollain on jemmassa toimiva moottori niin kiinostusta olisi.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kysyin kaverilta sitä pyyhkijän moottoria..ei ole vielä vastannut... :?

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Mitenkäs muuten on, kun omassa "kuusnepassa" oikeanpuoleinen pyyhkijä ei painu näkymättömiin, niinkuin kuuluisi... ajattelin, että jos se on vain jotenkin hypännyt oikealta uraltaan pois. Meinasin ottaa irti ja laittaa takaisin paikalleen, mutten saanut sitä irti alkuunkaan. Yksinkertaisesti poistin mutterien suojat, väänsin mutterit irti, mutta eihän se roista liikahtanutkaan, vain vähän tavallaan jousti ylöspäin, mutta irti ei lähtenyt.
Onko siinä joku ylimääräinen kiinnitysmekanismi, vai kuuluko sitä vain vetää reippaammin? En ole uskaltanut oikein toimia sen hajottamisen pelossa. Pyyhin toimii tuota ärsyttävää esillejäämistä lukuunottamatta moitteetta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

sallimatonkäyttäjätunnus kirjoitti:Onko siinä joku ylimääräinen kiinnitysmekanismi, vai kuuluko sitä vain vetää reippaammin?
Yleensä noissa taitaa olla vaan boorit, mahdollisesti vielä kiilamaiset. Kun akseli vielä aikansa hapettuu kiinni pyyhkijään, on se sen verran kovaa jumissa, ettei ihan pienellä suostuttelulla irtoa. Luovutusvoittoa voisi yrittää läträämällä pitkään ja hartaasti irrotusöljyn kanssa. Pyyhkijänvarren kuumentaminen tuskin tulee kyseeseen ellei halua vaihtaa myös haljennutta tuulilasia, mutta huoneenlämpöistä akselia voisi koittaa vähän kutistaa kylmäspraylla.

Voihan se varsi tosin irrota nätistikin, vaan harvemmin nuo hommat sujuvat kuin elokuvissa :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Kokeile nostaa pyyhinvarren puolelta ja jotenkin painaa siitä akselin toiselle puolelle jääneestä tyngästä. Reipas kiskaisu ja pitäisi lähteä.

Mulla oli autoa ostettaessa asetettu pyyhinvarret vääriin akseleihin. Kun pyyhinvarret vaihtoi päittäin meni kuskin puolen pyyhin 2 cm alemmaksi ja matkustajan pyyhin melkein 10 cm alemmaksi. Ja tietenkin niin että yläkääntökohdat pysyivät oikeanlaisina.

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Kiitos vinkeistä. Pitää vissiin kattoa jos vaikka löytäis sopivan ulosvetäjän sitä varten... olettaen, että siitä vierestä voi ottaa tukea ilman jonkin hajottamisen pelkoa.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Kerpele noitakin on sitten erillaisia ...tana kele vieköön.

toisessa mallissa 10-liitintä ja toisessa 9-liitintä.
Ei toimi ei :(

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 39793.jpeg

Kele tana pitäs olla tuollanen motti missä on 9-liitintä.
Testasin tuon elektroniikan ja eihän se käynnyt kun ohjaa erillailla.
Virrat kun laittaa päälle niin kyl pyyhkijät toimii mut ne huiskii sitten kokoajan :(

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Hmmm.... yönyli tuli nukuttua ja ennen nukkumattia tulikin sitten mieleen jospa siinä pyyhkijän motin sydeemissä oleva ison nailonhammaspyörässä on hampaat kuluneet kun tuo pyyhkijä jää lähes samaan kohtaan jumiin ja kuuluu tuo armoton rutina.
Tuo pitää tutkia.

Mikähän ero tuolla 9- ja 10-liitimisellä pyyhkijän elektroniikka mokkulalla on.
Eiks kuusnepoissa kaikissa ole samanlainen pyyhintoiminto.
0-asento = ei tapahdu mitään.
1-asento = tihku
2-asento = hidas
3-asento = nopea
Nuo on vanhemmassa mallissa.
Onko uudemmassa erillainen ?

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mulla on -94-mallissa lisäksi säädettävä tihkun nopeus. Olisko 10. johto siitä. Täytyy ottaa selvää.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

2TS kirjoitti:Mulla on -94-mallissa lisäksi säädettävä tihkun nopeus. Olisko 10. johto siitä.
Tuohan se varmaan onkin ja varmaan on sitten pyyhkijän releetkin erillaisia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

2TS kirjoitti:Mulla on -94-mallissa lisäksi säädettävä tihkun nopeus.
Tuo saisi olla kyllä joka mallissa, se vanhempien versioiden vakionopeus on ihan liian kova. Tyypillisellä suomalaisella marraskuutihkulla saa viikseä rämpätä koko ajan päälle-pois.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
2TS kirjoitti:Mulla on -94-mallissa lisäksi säädettävä tihkun nopeus.
Tuo saisi olla kyllä joka mallissa, se vanhempien versioiden vakionopeus on ihan liian kova. Tyypillisellä suomalaisella marraskuutihkulla saa viikseä rämpätä koko ajan päälle-pois.
Niin muuten saakin. On inhottava "ominaisuus".

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

No niin taas toimii.

Jumituksen syy oli kulunneet hampaat.
Kuvassa raittaan oikessa reunassa näkyy kunnon monttu johon moottorista tuleva metalliratas oli "ahnehtinut".

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 23190.jpeg

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Milloinkahan on mahtanut tulla tuo säädettävä tihku mukaan, kun minun vuoden '91 mallissa on kyllä matkassa...?
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

Vastaa Viestiin