159 JTD:n lastutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

kdamoks
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Touko 2008, 14:42

159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja kdamoks »

Onko kokemuksia 159 JTD:n lastutuksesta?
Loppuuko takuu siihen paikkaan?
Pajat ja hinnat pääkaupunkiseudulla?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Kysäise Muukkoselta

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Steinbauerin boxeja löytyy muukkoselta ja on kai suhteellisen vaivaton asennettava ti-hepuille.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11204
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kuinkas yhteneväinen tuo 1.9 on 2.4:n kanssa? Jarrut, voimansiirto jne. Saattaisi olla turvallinen tuunattava, jos palikat kestävät 210hv/400nM voimankin.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jäsen Hanu on lastuttanut 159 JTDm:n varsin hyvin tuloksin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
virtti
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Toijala

jtdm lastutus

Viesti Kirjoittaja virtti »

Hieman vinkkejä ja kokemuksia kaipaisin jtdm "lastutuksesta". Mielestäni kovin korkealta nykyinen 159 ottaa voimaa eli alavääntöä olisi tarkoitus parantaa. Tätä kautta tietenkin päästäisiin (ehkä) pienempiin kulutuslukemiin ja ei tehonlisäyskään koskaan pahitteeksi olisi. Eli onko kanssa-alfistit hankkineet tehoboxeja vai ovatko alkuperäistä moottorinohjainyksikköä optimoineet? Hyvät ja huonot puolet?
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Boxeilla ja suoraohjelmoinnilla saadaan täsmälleen samat vaikutukset.

Boxin hyvät puolet:
-Mahdollistaa asentaa ja irroittaa itse
-Mahdollista jälleenmyydä

Suoraohjelman hyvät puolet:
-Ei näkyviä muutoksia
-Yleensä hieman edullisempia kuin boxit

Avatar
HANU
Viestit: 1219
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Ciancarlo kirjoitti:Jäsen Hanu on lastuttanut 159 JTDm:n varsin hyvin tuloksin.
Jep, mulla oli Steinbauer-boxi. 10 minuutin homma kun otti huollossa käynnin ajaksi pois. Voimaa tuli häjyn tuntusesti lisää.
Toki Remuksen takakannuista oli myös hyötyä.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mitä nuo boksit tekee?
VMP

Avatar
virtti
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja virtti »

Mistäs muualta immeiset ovat boxeja ostaneet kuin Muukkoselta?
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

virtti kirjoitti:Mistäs muualta immeiset ovat boxeja ostaneet kuin Muukkoselta?
En ole ostanut boxia, mutta muuta tavaraa 166:n tuolta:

http://shop.alfisti.net

Itsellä on vain positiivisia kokemuksia.

jnok
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 10:29
Car(s): ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Paikkakunta: Helsinki

Race Chip boxit

Viesti Kirjoittaja jnok »

Onpa edullisia digitaalisia boxeja, 129 Eur Alfa 159:iin!

http://www.racechip.de/chiptuning/Alfa-Romeo-1-h.html

Onko kenelläkään kokemusta mahtaako toimia?

Uskomattoman halpa hinta älykkäälle boxille! Vastaava muilla 600-1000 Eur. Pitäisikö tilata porukalla yksi ja katsoa toimiiko? Löytyisikö kiinnostuneita pk-seudulla?

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Re: Race Chip boxit

Viesti Kirjoittaja tumbe »

jnok kirjoitti:Onpa edullisia digitaalisia boxeja, 129 Eur Alfa 159:iin!

http://www.racechip.de/chiptuning/Alfa-Romeo-1-h.html

Onko kenelläkään kokemusta mahtaako toimia?

Uskomattoman halpa hinta älykkäälle boxille! Vastaava muilla 600-1000 Eur. Pitäisikö tilata porukalla yksi ja katsoa toimiiko? Löytyisikö kiinnostuneita pk-seudulla?
itse olen juuri samalla sivulla käynyt ja miettinyt tilaamista. Kuulin sivusta kaverilta joka tilasi isänsä mersuun tuolta boxin mutta ei toiminut tuo, tosin lähettivät kolme uutta boxia eikä niistäkään mikään toiminut. Loppujen lopuksi arveltiin että oli liian uusi tuo mersu kun oli just tullut 350 diiseli kone. Nyt tosin on tullut erikseen tonne blueeffiency koneelle chippi.

Muuten oli palvelu hyvää ja toimitus tuli todella nopeasti.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Jos tilaatte, niin kertokaahan kokemuksia toimiiko.

Täytyy varmaan sitten itsekin vakavasti harkita moisen härpäkkeen
hankkimista...vähenee ainakin autokuume :mrgreen:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Harry
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 20:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harry »

Mulla on hyviä kokemuksia uudelleen ohjelmoinnista. Voimaa tuli rutkasti lisää (240hv/500nm) kulutus laski hieman ja kone toimii tasaisesti jo alakierroksilla. Ohjelmoinnin teetin motorbit oy:ssä tuusulassa.

arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

No täällä kotipaikkakunnalla yksi kaveri tekee noita ohjelmointeja eri autoihin. Oma 159 muuttui paaaljon miellyttävämmäksi ajella pintakaasulla. Voimasavua en kaivannut vaikka sitä kuulemma laitettiin hiukan. Egr poistettiin käytöstä...
Eikä ollut hirmu kallis.
Yhteystiedot saa yksityisviestillä tai sähköpostilla minulta.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

^ Kiitokset arv:lle vinkistä ja yhteystiedoista. Suosittelemasi kaveri todella osasi asiansa ja tulos on hyvä. Hommaa hidastui hiukan koska Alfa oli CAN väyläinen ja siitä on disabloitu kuulemma pinni 25. Jos tuon kytkentään on vinkkejä, niin kiitos etukäteen, koska aikomus olisi hommata FLASH vimpain. Kaveri handlasi tilanteen hyppylangalla, joka toimi kumpaankin suuntaan.

Niin tulokset. Veto tuntuu todella mukavana 1800-4000, jolloin meno on jykevää. Panzerwagen kiihtyy niin kuin olisi laihtunut pari sataa kiloa. Ei tuo ero älytön ole, mutta selkeä. Muutos tehtiin kuitenkin maltilla ja pääasia oli päästä eroon EGR vaihtorumbasta. Myös suodattimen polttojaksojen pitäisi pidentyä.

Suosittelen *****
Viimeksi muokannut alfista, 30 Huhti 2010, 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Ja ilmeisesti samat havainnot pätisivät myös 1.9 JTD 16V Fiattiin?
Steiunbauerin listalla ei tosin ko. malliin näkynyt mitään vaihtaria, mutta miten tuollainen boksi ottaa huomioon automallikohtaiset erot samoilla moottoreilla, vai ottaako mitenkään?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onko moottorit aivan samat, alkuperäistä moottorinohjaus ohjelmaa myöten? Uskaltaisin väittää että ei. Tällöin "Alfan-tehoboxi" ei ymmärrä Fiatin dataa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Boksi on helppo asentaa ja poistaa, mutta sillä ei pääse vaikuttamaan koneen säätöihin yhtä tarkasti kuin ECU ohjelmoinnilla. Sillä jopa vaihdekohtainen väänönrajoitus on mahdollinen.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Epezi kirjoitti:Onko moottorit aivan samat, alkuperäistä moottorinohjaus ohjelmaa myöten? Uskaltaisin väittää että ei. Tällöin "Alfan-tehoboxi" ei ymmärrä Fiatin dataa.
Korjaan itseäni. Eli kysymys oli sinänsä turha, jostain syystä en vaan ensin löytänyt Steinbauerin sivuilta laatikkoa Fiiuun mutta toisella yrittämällä olin älystynyt netinkäytössä sen verran että löysin! :)
Eli boxikin on siis konekohtaisesti ohjlemoitu eikä mikään "geneerinen" yleisohjelma, hyvä niin.

jnok
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 10:29
Car(s): ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jnok »

Sattuipa silmiin

http://doc-power.com/index.php?page=pro ... =&sengine=

Todella asialliseen hintaan lisää potkua tuolla OCT softalla (370 € tätä viestiä kirjoittaessa).

Kertokaa kokemuksia jos päätätte kokeilla!

2.4 JTDm ei niin suurta vaikutusta, mutta katsokaapa tätä eli 1.9 JTD Huh, huh!

http://www.oct-tuning.com/shop/engines/ ... _de.ds.pdf

mpalmu
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Loka 2003, 20:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mpalmu »

Edelliseen autooni Audi A5 tehtiin ecu-päivitys, ja potkua sekä vääntöä tuli iloisesti lisää. Alussa toimi moitteetta, mutta parin tuhannen kilsan jälkeen ilmeni välillä outoa nykimistä. Docin miehet pesi kätensä hommasta, eli tarkkana kannattaa olla. En suosittele.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

Noihin 1.9 koneisiin ( 16v 150hv )

saa ohjelmalla tosiaan yleisesti 185-200hv, joskin tommonen 200hv rupeaa käymään jo ahtimelle kovaksi ( ei niin iso ole )

maailmalla ovat saaneet vakio löpöpuolella, ihan vaan perusmuutoksilla
( fmic, isompi ahdin, putkisto yms )
+250hv tuloksia

paras tulos 2.4jtdm koneesta ( 210hv) pelkällä steinbauerin ohjelmalla ( boxi )

antoi 253hv, ja siihen sitten hiukan lisää ahtoa ja pikkainen ohjelmamuutos ( muistaakseni ), ja tulos oli 268hv.
tämä siis vielä vakio hiukkasella varustettuna.

tuloksissahan voi olla hiukan ulkomaa lisää, mutta antaa ainakin suuntaa.
suuttimet pitäisi olla samat noissa 16v - 20v koneissa, eli siten pitäisi riittää löpö 300 tehoihin 2.4 mallissa.

Karala taitaa olla yksi parhaista pajoista näitten dieseleitten kanssa puljatessa..

omaankin käyttikseen kysellyt sieltä jo ohjelmaa, kunhan saa vähän ajettua ensin sisään.

163hv ---> +240hv 8)
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

talleri
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 16:49

Viesti Kirjoittaja talleri »

Dobber kirjoitti:Steinbauerin boxeja löytyy muukkoselta ja on kai suhteellisen vaivaton asennettava ti-hepuille.
Ei kannata.
Laitoin ASA eco boksin 1.9 jtdmjet:iin ja puolen vuoden käytön jälkeen jouduin vaihtamaan EGR:n. Lisää tehoja huomattavasti (säädettävä) mutta aiheuttaa varmasti ongelmia ainakin uusimmissa malleissa.

Boksi on nyt hyllyllä...

EGR:n sain edullisesti partsforsaab.comista Englannista (139 kaikkineen).
Vanhan puhdistuskin auttoi mutta ei toiminut aivan optimaalisesti , eli tasakaasulla ilmeni nykimistä aika ajoin.

MJvulvu
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 15:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MJvulvu »

Enpä suosittelisi bokseja, koska ainakin omissa autoissani ne aiheuttivat erilaisia käyntihäiriöitä ja tehojakin tuli vaihtelevasti ja kulutus ei ainakaan pienentynyt. Sitä vastoin ohjelmalla tehty muutos, varsinkin autokohtaisesti muokattu antaa sen mitä lupaakin, eikä aiheuta autoon ylimääräisiä häiriöitä ja sen egr:n saa poistettua käytöstä...

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

talleri kirjoitti:
Dobber kirjoitti:Steinbauerin boxeja löytyy muukkoselta ja on kai suhteellisen vaivaton asennettava ti-hepuille.
Ei kannata.
Laitoin ASA eco boksin 1.9 jtdmjet:iin ja puolen vuoden käytön jälkeen jouduin vaihtamaan EGR:n. Lisää tehoja huomattavasti (säädettävä) mutta aiheuttaa varmasti ongelmia ainakin uusimmissa malleissa.

Boksi on nyt hyllyllä...
Jahas,mulla on nyt P-box ollu kiinni n.5v ilman mitään ongelmia ja ensimmäisen kerran tarvis EGR:n kajota kuukaus sitten.Veikkaampa että boxilla ei ole mitään tekemistä sun EGR ongelman kanssa.Tosin en voi ottaa kantaa uusimpiin malleihin kun ei oo kokemusta niistä
:oops:

Onkos kellään mitään faktaa väitteeseen että EGR:n käytöstä poistaminen voi lisätä polttoaineen kulutusta jopa 25% :shock:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

MJvulvu kirjoitti:Enpä suosittelisi bokseja, koska ainakin omissa autoissani ne aiheuttivat erilaisia käyntihäiriöitä ja tehojakin tuli vaihtelevasti ja kulutus ei ainakaan pienentynyt. Sitä vastoin ohjelmalla tehty muutos, varsinkin autokohtaisesti muokattu antaa sen mitä lupaakin, eikä aiheuta autoon ylimääräisiä häiriöitä
Tehoboxilla tehdään täsmälleen se sama muutos kuin suoraohjelmoinnilla, eli ero ei tule siitä. Eri valmistajan ohjelmissa on toki eroja.

MJvulvu
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 15:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MJvulvu »

Eipä taida boxit ottaa autojen yksilöeroja huomioon, rajata vääntöä tietyilla vaihteilla yms... tai sitten kehitys on harpannut huimasti eteenpäin niissä. Omien kokemuksien perusteella en voi suositella. Ohjelmointi on tietenkin kalliimpaa, mutta parempi ja turvallisempi. Egr:n poisto hidastaa talvella moottorin lämpeämistä, mistä voi johtua kulutuksen pieni nousu silloin, mutta hyöty on suurempi kun ei moottori p*skotu.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Aika vanha ketju, mutta tuli omalle kohdalle ajankohtaiseksi joten kirjoitellaan nyt kokemuksia aiheesta. Eli nyt on 159:n ohjauspurkki päivitetty uudella softalla joka EI ole tehtaan tekemä. Innostus moiseen tuli tökkivästä EGR-venttiilistä. Kyseinen osa kun aiheutti kaikenlaisia käyntihäiriöitä alkutalvesta ja tuli mieleen, että tuosta kapineesta pitää päästä jollain konstilla eroon. Eipä siihen oikein muuta toimivaa ratkaisua löytynyt kuin rukata auton softa uusiksi. Neljällä pienellä reiällä varustettu EGR:n tiiviste oli jo autoon asennettu edellisen omistajan aikana joten sekään ei näytä estävän tuon kirotun venttiilin *askottumista.

Softa on ollut autossa pari viikkoa ja toistaiseksi ei voi kuin kehua.
Kone vetää tasaisesti ja voimalla koko kierrosalueen läpi eikä enää ole sitä suunnilleen 1800rpm:n turbon potkua. Voisi melkein luulla ajavansa todella vääntävää bensakonetta.
Myös vaihtamisen yhteydessä ollut "turboviive" hävisi kokonaan.
Omassa yksilössä on ollut havaittavissa täykaasukiihdytyksen aikana sellainen muutaman sekunnin kymmenyksen viive vedossa sen jälkeen kun on laittanut isompaa vaihdetta ja painanut kaasun uudestaan pohjaan.

En tiedä onko tuo turboviive ollut vika vai ominaisuus sillä vastaavaa käytöstä on ollut havaittavissa vaimokkeen a4:ssa, tosin vielä tuntuvampana.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Vainio kirjoitti:Aika vanha ketju, mutta tuli omalle kohdalle ajankohtaiseksi joten kirjoitellaan nyt kokemuksia aiheesta. Eli nyt on 159:n ohjauspurkki päivitetty uudella softalla joka EI ole tehtaan tekemä. Innostus moiseen tuli tökkivästä EGR-venttiilistä. Kyseinen osa kun aiheutti kaikenlaisia käyntihäiriöitä alkutalvesta ja tuli mieleen, että tuosta kapineesta pitää päästä jollain konstilla eroon. Eipä siihen oikein muuta toimivaa ratkaisua löytynyt kuin rukata auton softa uusiksi. Neljällä pienellä reiällä varustettu EGR:n tiiviste oli jo autoon asennettu edellisen omistajan aikana joten sekään ei näytä estävän tuon kirotun venttiilin *askottumista.

Softa on ollut autossa pari viikkoa ja toistaiseksi ei voi kuin kehua.
Kone vetää tasaisesti ja voimalla koko kierrosalueen läpi eikä enää ole sitä suunnilleen 1800rpm:n turbon potkua. Voisi melkein luulla ajavansa todella vääntävää bensakonetta.
Myös vaihtamisen yhteydessä ollut "turboviive" hävisi kokonaan.
Omassa yksilössä on ollut havaittavissa täykaasukiihdytyksen aikana sellainen muutaman sekunnin kymmenyksen viive vedossa sen jälkeen kun on laittanut isompaa vaihdetta ja painanut kaasun uudestaan pohjaan.

En tiedä onko tuo turboviive ollut vika vai ominaisuus sillä vastaavaa käytöstä on ollut havaittavissa vaimokkeen a4:ssa, tosin vielä tuntuvampana.
Kuulostaa lupaavalta. Oen erästä maankuulua pajaa koettanut saada tekemään samaa omalle autolleni mutta ei ilmeisesti Alfan kanssa puljaaminen kiinnosta kun eivät suostu useista pyynnöistä huolimatta ottamaan yhteyttä. Voitko paljastaa missä ja mihin kustannukseen päivityksen teit?

Avatar
Jeba
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 13:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jeba »

MKT kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Aika vanha ketju, mutta tuli omalle kohdalle ajankohtaiseksi joten kirjoitellaan nyt kokemuksia aiheesta. Eli nyt on 159:n ohjauspurkki päivitetty uudella softalla joka EI ole tehtaan tekemä. Innostus moiseen tuli tökkivästä EGR-venttiilistä. Kyseinen osa kun aiheutti kaikenlaisia käyntihäiriöitä alkutalvesta ja tuli mieleen, että tuosta kapineesta pitää päästä jollain konstilla eroon. Eipä siihen oikein muuta toimivaa ratkaisua löytynyt kuin rukata auton softa uusiksi. Neljällä pienellä reiällä varustettu EGR:n tiiviste oli jo autoon asennettu edellisen omistajan aikana joten sekään ei näytä estävän tuon kirotun venttiilin *askottumista.

Softa on ollut autossa pari viikkoa ja toistaiseksi ei voi kuin kehua.
Kone vetää tasaisesti ja voimalla koko kierrosalueen läpi eikä enää ole sitä suunnilleen 1800rpm:n turbon potkua. Voisi melkein luulla ajavansa todella vääntävää bensakonetta.
Myös vaihtamisen yhteydessä ollut "turboviive" hävisi kokonaan.
Omassa yksilössä on ollut havaittavissa täykaasukiihdytyksen aikana sellainen muutaman sekunnin kymmenyksen viive vedossa sen jälkeen kun on laittanut isompaa vaihdetta ja painanut kaasun uudestaan pohjaan.

En tiedä onko tuo turboviive ollut vika vai ominaisuus sillä vastaavaa käytöstä on ollut havaittavissa vaimokkeen a4:ssa, tosin vielä tuntuvampana.
Kuulostaa lupaavalta. Oen erästä maankuulua pajaa koettanut saada tekemään samaa omalle autolleni mutta ei ilmeisesti Alfan kanssa puljaaminen kiinnosta kun eivät suostu useista pyynnöistä huolimatta ottamaan yhteyttä. Voitko paljastaa missä ja mihin kustannukseen päivityksen teit?
Itsellä taitaa myös tuo EGR-ventiilli kiukutella :x Jos mahdollista, niin kerrotko kuka asensi softan ja mihin hintaan?
Löytyihän se oikea auto.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Karalalta tuo softa on peräisin.
Edelleen toimii mainiosti eikä mitään ylimääräisiä ongelmia ole ilmaantunut. Pienenä vihjeenä voisi sanoa, että kannattaa suorittaa softamuutoksiin liittyvät kyselyt jälleenmyyjän kautta Karalalta.
Laitan noita hintatietoja vaikka privana.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

http://www.turbotec.com/henkiloautot/et ... fa%20romeo" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuoltahan tuo löytyy.

Tuota olen katsellut, josko loman aikaan ajelisi keski suomeen.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Eilen laitettu Karalan softa omaan JTD:hen. Sivuilla lukeva 245hp ja 460nm pitää kutinsa, on kuulemma sen verta monta autoa penkitetty ettei penkitykselle ole tarvetta.

Homma onnistui Lappeenrannasta käsin tällä ohjelmia laittavalal hepulla kotoa käsin. Eli vein auton hänelle ruokatunnilla, kesti noin puolituntia ottaa ohjelma tietokoneelle, hän lähetti sen Karalalle Jyväskylään jossa tehtiin muutokset ohjelmaan ja Karala lähetti korjatun ohjelman takaisin Lappeenrantaan. Menin töiden jälkeen uudestaan ja puoli minuuttia kesti uuden ohjelman kirjoitus autoon.

Tehon tuntua persdynolla tuli melko miellyttävästi ja auto on helpompi ajaa pintakaasulla. Ohjelmaan tehdyt muutokset pitäisi olla ainoastaan käytössä kaasu pohjassa ajettaessa, mutta vaikuttaisiko tuo EGR:n pois kytkentä jotain tuossa.

Väännön huomaa kyllä moottoritie nopeuksissa kuutosella ajaessa todella hyvin. Suosittelen kyllä kaikille ohjelman uusimista.

Hintaa oli Lappeenrannassa 500€

Olin myös yhteydessä tähän http://www.hestec.fi/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; mutta heidän ohjelmansa tekee virheen ja antaa vikakoodin ilmamassamittarista. Tuolla Harisella olisi päässyt penkkiin ennen ja jälkeen ohjelman mutta hintakin olisi ollut melkein 200€ kalliimpi.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Lieneekö tuossa itua?

http://www.racechip.de/chiptuning/alfa- ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiikarissa 159 nakuttaja farmari :wink:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kovat on lupaukset ainakin, toi ultimate höystettynä Q4:llä voisi olla hauska kokemus :-D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Eihän tuo ole homma eikä mikään ottaa tehoja noista dieseleistä. Se onkin sitten eri juttu onko se tehty oikein, että se moottori kestää enemmän ku seittemän kiihytystä :lol:

Siltikin kehottaisin kääntymään kotimaisten tekijöiden puoleen. Omat kokemukset ainakin positiivisia.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Kirkinen kirjoitti:Lieneekö tuossa itua?

http://www.racechip.de/chiptuning/alfa- ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiikarissa 159 nakuttaja farmari :wink:
Nostanpa ketjua. Olen itsekin katsellut tuota, kun on niin halpa. Mutta onko halpaa ja hyvää olemassakaan? Kokemuksia ei kamalasti tunnu löytyvän.

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja v-max »

Moi.
Tuli hommattua face chip pro 2. Ensi alkuun testi ajolla vaikutus maltillinen, ei mitään hirveää pomppua.
Pienten sääntöjen jälkeen alkoi toimimaan niin kuin pitää, voimaa tuli ja vääntö kasvoi.
Boxi piti huolen myös siitä että ei kone mene vikatilaan vaan pudottaa ahdot jos väännöt nousee liian rivakasti.
Hyvä ostos, tuli 2 päivässä ja saa kokeilla 15 päivää ilmaiseksi.
Ennen asennusta putsattiin imusarja, egr ja luonnollisesti patolevy.
Ei ole ollut ongelmia. Ainakaan vielä :crazyeyes:

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja v-max »

Ai. Niin kone On 2.4 jtdm 147kw automaatti.
Jos joku haluaa kokeilla tuotetta omassa autossa niin tervetuloa kokeilemaan. Asennus tosiaan kestää vain 10 minuuttia. Ollaan Turun nurkilla..

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Hyvältä kuullostaa, mistä hommasit EGR-peitelevyn?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mitä tuo face chip pro 2 tekee? Olisi kiva tietää enemmänkin :)
VMP

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja v-max »

No niin..

ebay saksan sivuilta saa mitä tahansa alfaan, tai melkein mitä tahansa..

race chip sivuilta löytyy tietoa lastusta enemmänkin, lähinnä ruiskutusaikoja pidenetään ja ennakkoja muutetaan, ahtoihin ei varmaankaa paljoa vaikuta ainakaan mittarin mukaan--

Testi 2 tehty:
tku-hki motari salon kohdalla on muutama pitkä mäki,
alapäässä vauhti 80kmh- pakko nelosella, täyskaasu kiihdytys, mäen päällä vauhti huomattavati enemmän. (yli sallitun :-D )
saman tein vitos vaihteella, ei mitään ongelmia tai rökäämisiä lastun takia,

taidan pitää tämän viriboxin... :mrgreen:

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

Ei 159 mut JTD kuitenkin. Tällä viikolla pitäisi laittaa ecuun uusi ohjelma, mutta en ole vielä päättänyt miten paljon tehoa tuohon haluaisi. Sen vain osaan sanoa että 180 hepoa en uskalla tuosta 147:sta ottaa irti.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

v-max kirjoitti:No niin..

ebay saksan sivuilta saa mitä tahansa alfaan, tai melkein mitä tahansa..

race chip sivuilta löytyy tietoa lastusta enemmänkin, lähinnä ruiskutusaikoja pidenetään ja ennakkoja muutetaan, ahtoihin ei varmaankaa paljoa vaikuta ainakaan mittarin mukaan--

Testi 2 tehty:
tku-hki motari salon kohdalla on muutama pitkä mäki,
alapäässä vauhti 80kmh- pakko nelosella, täyskaasu kiihdytys, mäen päällä vauhti huomattavati enemmän. (yli sallitun :-D )
saman tein vitos vaihteella, ei mitään ongelmia tai rökäämisiä lastun takia,

taidan pitää tämän viriboxin... :mrgreen:
Tee vielä sama kuutos vaihteella, väännöllä mentäessä ei tarvitse kyllä 80km/h vauhdista paljoa vaihteita pudotella pienemmäksi. Se on kyllä velho peli ohitustilanteissa tuon lastutuksen jälkeen.
Life is too short to drive boring cars.

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja v-max »

pitää koittaa vielä jossain vaiheesa 6 vaihteella-

ensiksi minunkin piti laittaa softa, mutta softan tekijä ilmoitti että vaikea auto tehdä jos siitä meinaa saada kunnollisen.
eli vaihe vaiheelta penkissä homma olisi kestänyt koko päivän ja en raaskinut antaa toisten revitellä autoani raivolla :crazyeyes: ja olisi luonnollisesti keventänyt kukkaroa oikein mukavasti :(

onnea vaan 147 lastutukseen--

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Taidan itse tilata myös tuon racechipin. Lähinnä kiinnostaa onko taustalla muutakin "älykästä" ohjelmointia pelkkien ahtojen ja syötön noston lisäksi. sen mitä tuota on tullut tutkittua niin näyttäisi ihan pätevältä. Toki yksilötasolla ohjelman kustomointi omaan autoon toisi varmasti paremman tuloksen mutta en itse ihan huipputehoja hae muutenkaan. Ilmeisesti V-Max on ostokseen tyytyväinen.?Tuliko alakierroksille yhtään enempi puhtia?

supa---
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Maalis 2012, 11:34
Car(s): 159 2,4 JTDM Q4 SW vm. 08
Ex159 2,2JTS Sedan vm. 07

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja supa--- »

Hei,

Olen myös miettinyt tätä lastutus asiaa. Mielessä on ollut joko softan muuttaminen suoraan autoon tai sitten erillinen boxi.
Olen lukenut kommentteja ja ilmeisesti autokohtainen viritys olisi teknisesti paras ratkaisu. Toisaalta hinta on kova ja takaisin alkuperäiseen softaan palaaminen ei ole niin suoraviivaista.

Tästä syystä olen katsonut seuraavia:
- Novitec powerrail 5
- racechip
etc.

Olisi hyvä kuulla lisää näistä kommentteja. Novitecin saisi asennettuna Automilanosta ja siellä huollon yhteydessä kyllä sanoivat, että usealla asiakkaalla olisi näitä käytössä ja toiminta olisi hyvää. Jos siis jollakin kokemuksia esimerkikiksi talvikäytöstä ja EGR / DPF vaikutuksista niin kuulisisin niitä mielelläni.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Tuossa vielä jotain racechip referenssiä.

http://www.prweb.com/releases/2013/9/prweb11110956.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Vähän näköjään dollarihinnat pompsahtaa:)

Vastaa Viestiin