Ajoituksenmuunnin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
epalepa
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 15:36

Ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja epalepa »

Mitenkäs tuon imunokan ajoituksen muuntimen pitäisi toimia? Mihinpäin se kääntää ajoitusta ja millä kierroksilla? Jos sitä ei laita toimintaan,pysyykö ajoitus säädetyssä vai pääseekö se muuttumaan? Auto on 75:nen kone 4 tulppainen,ilmeisesti jostain muusta alfasta.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä 75:sta on neljätuppaisena, ainakin 1.6 ja 1.8 kaasarit. Sitä en tiedä onko ko. laitteissa muuttuvaa ajoitusta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kaikki muut nelipyttyiset 75:t ovat neljätulppaisia paitsi Twin Spark - niin ja diesel :wink: Muuttuva imunokan ajoitus taitaa olla muissa bensanelosissa paitsi turbossa? Sitä en kyllä osaa sanoa miten se ajoitus säätyy.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kaikki muut nelipyttyiset 75:t ovat neljätulppaisia paitsi Twin Spark
No shit! :mrgreen: Ei vaan, itselläni oli hieman epävarmuutta onko 1.8:a tehty TS:nä, ilmeisesti ei. Niin ja onko kaikki 1.6 ja 1.8 koneet kaasareita :roll:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kaikki muut nelipyttyiset 75:t ovat neljätulppaisia paitsi Twin Spark - niin ja diesel
Kyllä kai dieselkin on neljätulppainen :wink:

epalepa
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 15:36

Viesti Kirjoittaja epalepa »

Mutta onko 75:ssa 2.0 kaasari konetta jossa olisi muuttuva ajoitus? Neljä tulppainen kone? Ja miten se ajoitus toimii?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:onko 1.8:a tehty TS:nä, ilmeisesti ei. Niin ja onko kaikki 1.6 ja 1.8 koneet kaasareita :roll:
Ei ja ei. Twin Spark on aina kaksilitrainen, 1.6:sia löytyy sekä tuplakaasareilla että (katalysaattorilla ja) ruiskulla. 1.8 on tietääkseni aina i.e., joko turbolla tai ilman.

75 2.0 TC on tuplakaasareilla ja, tietääkseni, muuttuvalla ajoituksella.
- Epäkelpokeräilijä -

epalepa
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 15:36

Viesti Kirjoittaja epalepa »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
75 2.0 TC on tuplakaasareilla ja, tietääkseni, muuttuvalla ajoituksella.

Aha joo. Mä luulin että sitä konetta on vaan 90:ssä ja Gtv:ssä.
No oiskos siitä toiminnasta mitään tietoa kenelläkään? Kääntääkö se nokkaa jo tyhjäkäynnillä vai vasta kierroksilla ja mihinpäin?

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Juu alkuperäisessä konstruktiossa 75 2.0 TC (TwinCam + kaasarit) oli imunokan ajoituksen muunnin. Jos on vaihdettu Giulietan, 90 jne kaasarikonetta tilalle, niin sitten se ajoituksenmuunnin saattaa puuttua. Tai sitten siihen 90:eenkin oli vaihdettu vielä vanhempi kone... Toiminnasta ei mitään havaintoa, jokin tappi siitä nokassa olevasta muuntimesta aikanaan putosi kun konetta levitin... Taisi mennä sähköjohdot sinne vastakappaleeseen, ehkä. Kauan on jo niistäkin ajoista, ei tahdo muistaa.

Kenelläkään vanhan varaosaluetteloa tai service manualia? Siitähän se voisi selvitä. Niin ja siis 75 TS:n kirjoista ei tässä tapauksessa ole apua.

epalepa
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 15:36

Viesti Kirjoittaja epalepa »

Kai se toimii tuossa 4 tulppaisessakin samalla lailla kuin TS:ssä... Mutta miten se toimii TS:ssä? :crazyeyes:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TS:ssä sitä ohjaa Motronic, mutta noissa kaasarikoneissa ei ole Motronicia joten ohjauksen täytyy tulla jostain muualta. Sytkämoduulilta ehkä?

Muuntimen toimintatapa taitaapi olla sama kuin noissa myöhemmissä 16-venttiilisissä, eli magneettiventtiili ohjaa öljynpainetta muuntimelle, jossa paine kääntää rihlauksen avulla hihnapyörää nokka-akseliin nähden ja muuttaa siis imuventtiilien ajoitusta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mielestäni kaasuttimien yhteydessä ei ole tuota ollut lainkaan. T.S oli 75:sen sarjan ainoa jossa oli ko.systeemi.
90 ja Spidereissa tuota on ollut jos moottori 2.0 ja ruisku.
Ketjutessua ei ole kuin 2.0:na
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jep samaa mieltä pohjoosenalfistin kanssa, ei ole seitenvitosessa ollut kaasarikoneen yhteydessä ajoituksen muunninta, kaikista ruiskuversioista se sitten löytyy kutosia ja turboja lukuunottamatta eli 75 1.6 I.E, 1.8 I.E ja 2.0 TS. lisäksi tuota löytyy spiderista, 90 2.0 iniezionesta ja viimmeisimmästä alfettan variaatiosta Alfetta 2.0 QO...

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Mulla oli Alfa 75 2.0 kaasaripeli, jossa ajoituksenmuunnin. Kansi hajosi, niin tilalle tuli Muukkoselta uusi kansi, jossa ei muunninta ollut. Alfa 90 kaasarissa ei myöskään tätä muuninta ollut...

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

allekirjoittaneella on myös ollut 75 2.0 TC vm-86 mutta ei siinä mitään ajoituksenmuunninta ollut, ainakaan mikään virallinen malli ei ole kyseessä tai sitten autossasi oli paikallaan ruiskun kansi joka oli muutettu kaasariversioksi..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa, tarkkaan ottaen en muuten tiedäkään oliko niissä omissa ykspisteäkäsissä muuttuvaa ajoitusta, olen vaan aina ollut siinä uskossa. On varmaan jäänyt takaraivoon siitä että se tuli käyttöön Spiderin Nord-moottorissa jo 80-luvun alussa ja 75:n pannuthan ovat periaatteessa samoja koneita, mutta Spiiderissähän olikin tuohon aikaan jo ruisku.
- Epäkelpokeräilijä -

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Ruotsin ja sveitsin 2.0 kaasarikoneissa on toi muunnin ainaskin vm 86>
johtunee pakokaasumääräyksistä.
kääntää nokkaa aikaisemmalle.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

just just näinhän saattaakin olla ja kyseessä varmaankin kyseisiä maita varten räätälöidyt mallit jolloin noita ei virallisista esitteistä löydy..nettistäkään ei valaistusta pahemmin saa asiaan..

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Jaa, tarkkaan ottaen en muuten tiedäkään oliko niissä omissa ykspisteäkäsissä muuttuvaa ajoitusta, olen vaan aina ollut siinä uskossa. On varmaan jäänyt takaraivoon siitä että se tuli käyttöön Spiderin Nord-moottorissa jo 80-luvun alussa ja 75:n pannuthan ovat periaatteessa samoja koneita, mutta Spiiderissähän olikin tuohon aikaan jo ruisku.
no itsellä ollut käytössä vm 90 75:n 1.6 TC koneella ja siinä ei ajoituksen muunninta ollut tosin kys yksilöön tuli sitten 2.0TC mylly jonka kansi oli itseasiassa 90 2.0 iniezionesta... :lol:
osiin on tullut peruettua useampikin ykspisteäkänen vm 89-91 väliltä ja ainoastaan vm 91 1.6 I.E:stä tuo muunnin löytyy.. moottori on muuten vieläkin tallin nurkassa ja koppa odottaa paalausta kimppatallin pihalla.. :wink:

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tuo "Sveitsin malli" tuli kanssa mieleeni, olisiko tämä omanikin ollut jotain sellaista perua... Vuosimalli oli 1987, mutten koskaan tullut runkonumerolla tarkastaneeksi että milloin oli tehtaalta lähtenyt.

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

saattaapi hyvinkin olla että noita olisi eksynyt tänne suomeenkin..

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Albumissa on kuva 2,0 TC 75sen konehuoneesta ja eikö tuossa ole ajoituksenmuunnin?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Kyllä on.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kaikkee sitä oppiikin. Tuo muunnin olikin yleisempi ja hieman aiemmin jo kuin olen ymmärtänyt.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

olisiko kyseessä siis alkujaan ruotsiin tai sveitsiin tarkoitettu malli...

jännä juttu kun omassa 2.0 TC:ssä ei tuota ollut..

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Re: Ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

epalepa kirjoitti:Mihinpäin se kääntää ajoitusta ja millä kierroksilla? Jos sitä ei laita toimintaan,pysyykö ajoitus säädetyssä vai pääseekö se muuttumaan?
Muistaakseni imunokan ajoitus aikaistuu tuon solenoidin kytkeytyessä päälle. Solenoidi toimii ala- ja keskikierrosalueella ainakin vedon ollessa päällä, tyhjäkäynnillä tai yläkierroksilla sen ei kuulu olla toiminnassa. Mikäli esim. tuo solenoidi ei ole kytketty niin nokkien ajoitus pysyy tuossa "nollakohdassa" eli toimii tyhjäkäynnillä ja yläkierroksilla aivan normaalisti, joskin alavääntö heikkenee jonkin verran.

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Nokitetaan vielä hiukan aikasemmalla käyttöönottovuodella.

Muistin lukeneeni muuttuvasta ajoituksesta ja hiukan kirjoja selattuani löysin etsimäni. Jonkin amerriikkalaisen lehden Spider-testi 80-luvulta. Testissä olleen insertin mukaan muuttuva ajoitus otettiin käyttöön vuonna 1980. Tällöin tosin kyseessä oli ainoastaan tyhjäkäynniltä 1650 kierrokseen asti imunokkaa myöhästyttävä öljynpaineella ja jousivoimalla toimiva systeemi.

Laitoin albumiin kuvan insertistä.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itsellä on sama Spider kirja ja siksi tuttu kirjoitus. Spider, Usa ja muunnin oli tuon kirjoituksen perusteella tuttu (nähtävästi päästöt?). Mutta luulin että 90 oli eka malli missä euroopassa tuo esiteltiin. Tuo Alfetta ja yleensä kaasarimallit tuli yllätyksenä. Oletin että TS oli anoa 75:sen malli missä oli ko.systeemi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tuossa alfetta QO.ssa on myös ruiskukone..

epalepa
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 15:36

Viesti Kirjoittaja epalepa »

Oiskos tuossa mun laitteessa sitten vaihdettu kansi tai ehkä koko konekkin kun papereita tuohon ei ole... Oiskohan siinä sytkäboxissa sitten mahdollisesti tuolle ajoitukselle ohjaus... Mistäs tuon tunnistaa onko alkuperäinen 2.0 edes?

Off topic: Tiedätkö 90:n onko "luja helmainen" alfetta vielä hengissä?

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

taitaapi kys alfetta olla pikkuhiljaa aika nippeleinä..

Vastaa Viestiin