159:n omistajat tarkistakaa hammastanko

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Miten pääsitte Deltassa yhteisymmärrykseen diagnoosista? Täällä vaikuttaa siltä kuin takuuvastuuta välteltäisiin.

himik
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Fiat Stilo 1.4 2D
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja himik »

Eipä mitään ihmeellistä. Treen Deltalta oikein hienoa toimintaa.
Auto oli ostettu sieltä n. 3 viikkoa aikaisemmin ja tehtaantakuun siirtolaput
oli saatu kauppaa tehdessä.
Kukaan ei missään vaiheessa edes kyseenalaistanut sitä meneekö takuuseen vai ei.
Selvä hommahan tuon pitäisi olla.

himik
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Fiat Stilo 1.4 2D
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja himik »

Unohtui vielä äaskeisestä viestistä että kun hammastangon molemmista päistä tuli suorana norona tehostajan öljyt pihalle ja pumppu huusi kuivuuttaan, niin ei kai tuossa ollut mitään epäselvää korvaako takuu vai ei.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ohjausvaihde tuli vaihdettua pari viikkoa sitten - kulmatkin mitattiin/säädettiin. Pajan koneella oli vain yhdet arvot 159:lle. Mullahan on tavisalustainen/vakiorenkainen toi kosla. No, ratin klappi kaikkos, mutta ajo tuntuu nyt eritavalla epäalfamaiselta, uraherkemmältä ja "hätäiseltä", eli ei niin suuntavakaalta.
Ensviikon tiistaille on varattuna aika Kokemäelle Huoltokeitaaseen, missä on 3D-suuntausmittalaitteet (siis semmoset kameravehkeet). Rupes hieman epäillyttämään tuo asennuspajan mittaus/säätö - toki noi renkaatkin voivat olla osasyynä moiseen kiemurteluun.

Mutta, mitkähän mahtanevat olla oikeat kulmat (jos tuon asennuspajan pyöränkulma-arvot ovatkin väärät ja/tai taito suoritteeseen vajavainen?), kun muillakin lienee ollut ongelmia oikeiden kulmien saamiseksi?
Suuntavakavuuskalluppi - 159 -ketjussa (<- toi viestiketju ei tahdo toimia mun koneella. Vetää jotain luuppia ja tökkää, ellei paina stoppia jolloin saattaa näkyä lähes jopa koko ketju :silent: ) Scuderia AlfaRomeo Finlan oli laittanut tonne PDF:n, missä käsittääkseni on etuvetoisen (4x2 ?) ja nelikon (4x4 ?) arvot vakio ja Ti alustoille, vai ymmärsinkö taulukkoluennan väärin?
Kerrottiin myös samaisessa ketjussa, että nelikon ja etuvetoisen arvot ovat erilaiset. Ko. PDF:ssä ainoa ero (jos nuo 4x... sitten tarkoittavat 2- ja 4- vetoa) vehkeissä on 4x2Ti vs. 4x4Ti camber - nimittäin 4x4Ti:n camber olis mukamas -38 astetta :crazyeyes:
Jos oletan että ko. camber-arvon kyseessä on panovirhe, niin ainoa ero 159:en pyöränkulmien välillä tulee vain vakio- ja Ti-alustojen välille, riippumatta moottorista/vetotavasta/korimallista, vai?

Ja Scuderia AlfaRomeo Finlan tarinoi:
Deltaan oli tullut huoltiedote jossa oikeet arvot. Mulla se lappu jäi sinne ohjauskulmavirmaan, voin sitä sieltä kysyä.
Joten jos ko. PDF on tuo Deltan huoltotiedotteen sisältö, niin voiskos joillain pajoilla olla jopa vanhentunutta dataa ja niitten kanssa sitten rävelletään?
Mulla toi asennuspajan mittausraportti kerkes mennä hukkaan, joten en pysty vertaamaan asetusarvoja, ainakaan vielä.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Jaahas.. nyt on tukivarret vihdoin vaihdettu (katosivat kuulemma kertaalleen matkalla ja jumivat lopun aikaa varmaan jossain dhl:n terminaalissa..) ja raidetangon päät tsekattu, mutta ohjaus jurnuttaa edelleen. Lisäksi iskarin yläpään tuenta ei kuulemma vaikutakaan millään tavalla ohjaukseen, sanoi asennustyön tehnyt tuttu, vaikka Deltalla niin väittivätkin :roll: Eli jäljelle ei jää enää paljon muuta kuin ohjausvaihde.. kaikki on vaan ihan kuivaa ja tehostajan nestetaso maksimissa :? Ideoita?
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Ensimmäisten pakkasten tultua alkoi ohjaustehostimesta (?) kuulua vonkuna, siis kun rattia kääntää. Hihnasta ääni ei tule, ääni ei ole sellainen vaan hiljaisempi vonkuna. Auttaisiko tehostimen öljyn vaihto vai onko oire jostain muusta?

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

tarkista ensin öljyn määrä, onko tarpeeksi. Seuraavaksi edullisin lähtökohta on vaihtaa kunnon ohjaustehostinöljyt, niitä saa mm heikka.fi. Minulla aikoinaan 156ssa myös ensimmäisillä pakkasilla alkoi ääntely, vaihdettuani Selenian öljyt tilalle, ongelma katosi. Tuo ääntely on lähes normaalia, jos ei ole kunnon öljyjä.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Il Principe kirjoitti:Lisäksi iskarin yläpään tuenta ei kuulemma vaikutakaan millään tavalla ohjaukseen, sanoi asennustyön tehnyt tuttu, vaikka Deltalla niin väittivätkin :roll:
Kääntölaakeri saa kyllä jurnutusta aikaiseksi ainakin muun merkkisissä autoissa. Luulisin, että Alfassakin on tämä mahdollisuus olemassa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

hjpp kirjoitti: Kääntölaakeri saa kyllä jurnutusta aikaiseksi ainakin muun merkkisissä autoissa. Luulisin, että Alfassakin on tämä mahdollisuus olemassa.
Kyllä se Alfassakin voisi ääntä pitää, jos sellainen laakeri olisi.

http://www.alfaromeo.com.hk/img/handlin ... ension.jpg
VMP

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ No juu. Eihän tuossa ole enää muuta vaihtoehtoa kuin ruostunut rattiakseli. :mrgreen:

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... 159-a.html

Mielenkiintoista keskustelua hammastangon vahingoittumisen syistä.Ilmeisesti ohjaustehostimen säiliössä on syy ongelmiin, joten jos rattia käännettäessä kuuluu ääntä voi uusikin hammastanko mennä sohjoksi? Onko kenellekään vaihdettu säiliöitä?

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Vaihtoon meni hammastanko, kerkesihän tuolla jo kuukauden päivät ajella. Kilometrejä kosla niellyt 77 000km.
Ei enää Alfaa... eipä

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Minkälaiset oli oireet? Itsekään en ole täysin tyytyväinen ohjaukseen, tahmea ja raskas. maahantuoja lupasi tarkistaa onko tehostimen säiliö autossani jo oikeanlainen, seuraavaksi menee pyöränkulmat säätöön ja täytynee myös tarkistaa onko raidetangon sisäpäät kuivat niinkuin jollekin erälle autoja on kuulemma käynyt. Hetken jo ajattelin etä autonrassailut vähenee kun laitoin 156 selen talviteloille mutta kyllä tämä 159 on myös aito Alfa :-D

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Pyörien kulmat on tsekattu, alla uudet Nokian seiskat. Pakkasella liikkeellelähdön jälkeen ohjaus on oudon tuntuinen. Jostain ohjaustehostimen tienoilta kuuluu kylmäkäynnistyksessä myös kovaa ääntä, loppuu kun kone hetken käy. Heikan mukaan uusi nestesuositus ohjaustehostimeen on vihreä R loppuinen entisen punaisen E nesteen sijaan. No laitetaan sellaiset sisään, siihen asti pidän lämpimässä tallissa.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rausku »

Tuossa uusien foorumistien esittelyketjussa mainitsin jo kesärenkaiden vaihdon jälkeen selvemmin "pykivän" ohjauksen. Pari viikkoa sitten käytin autokeskuksella kausihuollossa ja pyysin tutkimaan ohjauksen. Väljää ei ole muuta kuin hammastangossa alkavaa väljyyttä (alkavaa kariesta hampaissa :-D ). No osahan on ihan tyyris joten jollakin pitäisi varmistua ettei vaihda ehjää osaa (kokemusta tästäkin valitettavasti on).
Ketjussa on ihan tutun kuuloista oiretta. Lisäksi itsellä kuuluu sellaista vaimeaa narinaa käännettäessä; kuin kumilla hankais kumia vasten. Pientä epämääräisyyttä ja kesärenkailla tuntuis ratti kääntyvän kävelyvauhdissa oikealle pari kolme neljä astetta eli ihan kuin sinne päin olisi hieman väljää.

Mitä tsekata, että varmistuis diagnoosi ja jos hammastanko menis vaihtoon niin mitä suosittelette; deltaa vai autokeskusta pk-seudulla?

(Tietty voishan tuosta yrittää myyneen liikkeen kanssa neuvotellakin vielä ennen korjausta kun muutaman kuukauden vasta ajellut... vaikka tiedä onko siitä hyötyä)

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Nyt On pakko avautua..
Tosiaan narina ja kolina vasemmalla puolella, pienissäkin töyssyissä ja rattia kääntäessä vaivannut jo pitkään.. Molemmat ylätukivarret vaihdoin- ei eroa, äsken sain alatukivarren postista haettua ja auton kun nostin niin totesin vittuuntuneena että ohjausvaihdehan se perkele ääntää. Ilmankos mä epäröin että tuskin se alavarsi on, koska narina ja kolina rattia kääntäessä kuuluu ja etenkin tuntuu myös oikealla puolella- ihan kuin se kulkeutuisi fyysisesti kaikuna runkoa pitkin oikeallekin.

Eli vedin molemmat pyörät ilmaan ja pyörittelin rattia ja kättä pidin vasemmasta sisemmästä hammastangon varresta, sehän se siellä narisee.. Täytyy varata aika merkkihuoltoon ja laittaa se takuun piikkiin.. Huonoa on vaan se, et siin menee aikaa pirusti, 2vk kunnes saa ajan ja toiset 2 vk remonttiin
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin