Mitä yhteistä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nikuha65
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
Paikkakunta: Kirkkonummi

Mitä yhteistä

Viesti Kirjoittaja nikuha65 »

on 164:n sähköpeileillä, takapenkin lukuvaloilla (niillä, jotka ovat takapilareissa) ja etuovien alareunan pienillä huomiovaloilla. Näistä hävisivät sähköt samanaikaisesti, sulakkeet (ratin alla) ovat kyllä ok! Omituinen sattuma! Onkos takalukuvaloilla jokin oma sulake jossain, en ainakaan löytänyt?

Osaisikos joku kertoa manuaalisesta ilmastointilaitteesta? Autossani on ko. härveli, mutta mitä laitteita siihen oikeastaan (kompura...) kuuluu ja tarvitseeko se jotain huoltoa, esim. pitäiskös kylmäneste tarkistaa/vaihtaa joskus?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuosta yhteydestä en tiedä, parasta kai mittailla vermeitä ja tutkia puuttuuko niiltä maa vai jännite. Luulisi sen katkoksen sillä pelillä löytyvän.

Takapilareiden valokompleksit muuten lähtevät irti, kun lukuvalonappulan muotoa jatkavan peitelätyskän nappaa irti ja avaa sen alta ruuvin.

Manuaali-ilmastoinnin laitteistakaan en sen tarkemmin tiedä, kompurahan siellä on ja sitten tulipellin ja tuulilasin alareunan välisessä kaukalossa sekalainen setti paineensäädintä ynnä muuta kilkettä. Kompura ei vaatine sen kummempaa huoltoa, mutta kestää pidempään, jos sitä talvellakin silloin tällöin pyörittää esmes lämpimässä parkkihallissa. Pakkasellahan se ei lähde käyntiin. Jos kylmäaineen määrä pääsee liian alas, kompura ei enää käynnisty kuumallakaan ja tulee asiaa ilmastointikorjaamolle. Freonia ei ainakaan virallisesti enää saa mistään, en tiedä edellyttääkö toisen aineen käyttö järjestelmän tiivisteiden vaihtoa.

Oletkos muuten koskaan vaihtanut raitisilmansuodatinta? Löytyy kompuran vermeiden kanssa samasta kaukalosta haperon muovikannen alta, apparin puolella olevan mustan muovisen lämppärin kennon kotelosta. Kotelon päällä on pitkulainen luukku, jonka kautta filsun saa vaihdettua. Ainakin 164 V6:een sopii Saab 9000:n automaatti-ilmastoinnin kehyksellä varustettu aktiivihiilisuodatin, siis EI se Motonetin vaihtoehtoinen kuitumalli. Filsu kannattaa joskus vaihtaa, kiertää ilma paremmin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Profil »

Ne on kaikki samalla sulakkeella.

Mulla polttaa ainakin kuskinpuolen peili tuota sulaketta. Pitää varmaan rasvailla kesällä vaijereita jos peili on vaikka liian jäykkä moottorille.

Mites ne punaiset valot ovissa, kuuluuko niiden palaa kokoajan vai ainoastaan oven ollessa auki? Omassani ne palaa kokoajan virran ollessa päällä, joten voi olla niidenkin johdoissa jotain sanomista.

Täytyy käydä Biltemasta hakemassa säkillinen sulakkeita, kun ei ole lähihuoltsikan hinnoilla varaa etsiä vikaa. (3 sulaketta 2 €!!)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niiden ovivalojen kuuluu palaa vain ovien ollessa auki, en muista palavatko vielä suljettaessa sisävaloviiveen ajan.

Mulla muuten lukot hälyttimen kaukolla avattaessa ne punaiset ovivalot syttyvät, mutta varsinaiset sisävalot eivät... Ja jos ovet lukitsee kauko-ohjaimella, vilkut eivät vilahda jos sisävalot eivät ole ehtineet sammua. Näin se on ollut koko ajan hälyn asennuksen hälkeen, tuli ehkä tehtyä kytkennässä joku kummallisuus? Magneettiseen ovi"kytkimeen" sen tunnistinjohdon liitin. No, eipä väliä, ei tuosta mitään käytännön haittaa ole.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
nikuha65
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vai että raitisilmasuodatin,

Viesti Kirjoittaja nikuha65 »

enpä ole kuullutkaan, että sieltä ko. suodatin löytyy. Eikös se ole ainakin Teknarin mukaan myrkkyä sisäilmanvaihdolle (no, ainakin tukkeutuessaan). :roll: Ne punaiset eivät kyllä koskaan ole palaneet, täytyy shekata, onko niissä polttimo.

Täytyy ilmeisesti odotella helteitä, jotta tietää, toimiiko ilmastointi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllähän se sisäilmafilsu alkaa ahdistamaan ainakin, jos sitä ei ole viiteen vuoteen vaihdettu... :roll: Voisi olla parasta vaihtaa se aina ennen lumien tuloa, eivät sitten lasit huurru ainakaan filtterin takia. 164:n ilmanvaihto kun ei muutenkaan ole hääppöinen.

Vaikka ovivalot eivät pala, palavatko sisävalot kuitenkin normaalisti ovea avattaessa? Ainakin vanhemmissa autoissa kuskin oven auki oloa tunnistava rekkula tuppaa kulumaan huonoksi eikä enää viitsi sytytellä valoja ollenkaan. -90 alkaen rakenne on fiksumpi eikä väsähdä ennen aikojaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Mulla kanssa pimeänä...

Viesti Kirjoittaja pulukka »

...nuo kaikki (peilit, ovi- ja takatilan valot) -missäs se noiden sulake luuraa? Olen aina luullut että noiden kaikkien vermeitten johdot/kytkennät ovat hapertuneet vanhuuttaan, mutta jos kaikki ovatkin käsittämättömästi saman sulakkeen takana niin pitääpä ruveta ottamaan selvää missä vika...

Sulake ratin alla tarkoittanee siellä sulakelokerossa; missä siellä..? Kellään ei varmaankaan ole suomennettuna/englannistettuna sulakerasian sisältöä -siellähän näkyy olevan releitä ja kaikkea joiden tarkoitusta ei ole kerrottu edes italiaksi.
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Profil »

Muistaakseni sulakkeessa luki italiaksi jotain taka(sisä-)valoista.

Kannattaa aina vaihtaa sulake vaikka vanha näyttäisikin ehjältä, korjautuu moni vika helposti...

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Vielä sulakkeesta

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Kävin viikonloppuna läpi tuon sulakerasian sisällön ja sainkin nuo kaikki vermeet (peilit, taka- ja ovivalot) toimimaan. Reikään sai kuitenkin työntää väh. 25:n amppeerin sulakkeen ettei se palanut heti. Nytkin sulake kuumenee ihan tulikuumaksi ja saattaa osaksi jopa sulaa liuskan juuresta.

Lieneekö ihan kaikki kotona tuossa systeemissä; minkä kokoinen sulake tuohon on aluperin tarkoitettu laitettavaksi? Mistä tuommoinen kuumeneminen johtuu (oikosulku) ja miten voin ruveta etsimään vikaa?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Vastaa Viestiin