155 Q4 tietoa kaipaillaan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nikuha65
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
Paikkakunta: Kirkkonummi

155 Q4 tietoa kaipaillaan

Viesti Kirjoittaja nikuha65 »

Tuollainen malli on kovasti alkanut kiinnostaa (tai vaihtoehtoisesti 164 Q4), kun muutaman kerran olen mökkireissulla jäänyt keskisuomalaiseen rinteeseen sutimaan. Tekniikasta vaan en ole oikein selvillä. Mikä moottoriversio on ko. mallissa, onko se jokin Lancia-sukulainen (Integrale) vai Alfan ts:stä modifioitu, tilavuus näkyy olevan 1995cm3. Kuvissa ainakin venttiilikoppa on ihan erinäköinen ja samoin hihnakotelo yms.

Voimansiirtopuolella on ainakin viskoa ja torsenia - ilmeisen kestäviksi osoittautuneita komponentteja, ja ymmärtääkseni vaihteistokin on erityisesti laakeroinnin puolesta tehty kestämään vääntöä. Välityssuhde on ilmeisesti hieman takapainotteinen. Onkohan kellään lukijalla käytännön kokemusta autosta ja tietoa esim. kulutuksesta (veikkaan reilua 10l /100km), vaikkapa ei sillä nyt niin paljoa ole merkitystä.

Seuraava ongelma on hyvän yksilön löytäminen, Suomessakin niitä kuuluu olevan muutama rekisterissä. No, Saksan maalle hankeen kahlaamaan tammikuussa - houkuttelevaa. :(

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

palstalaisiltakin löytyy pari 155 Q4:sta, joten eiköhän infoa jossain välissä tule.. :)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Koska taidat olla ihan tosissaan liikkeellä ja asutaan vielä samassa kylässä niin tule vapaasti katsomaan, saa varmaan paremman kuvan kuin että minä yritän tässä selitellä. Vuorovaikutuskin on aika heikkoa kun toi hutin verkko jaksaa tökkiä..

Soita 050-3258279 niin sovitaan tarkemmin, lauantai iltapäivä tai sunnuntai niin olen varmaan kotona!

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Tekniikasta varmaan Garret osaisi kertoa eniten, joutunut varmaan selvittelemään asioita kun rakentelee omaansa. mutta pohjautuu Lancia Delta HF integraleen.
Kulutus ei kuitenkaan ole hirveä, tottakai sitä saa palamaan jos oikein yrittää, minulla oli kesällä jopa alle 10 litraa kun pääsi ajamaan tasaista vauhtia( ei hiljaa), mutta pääosin siellä kympin toisella puolen.

Kannattaa kysellä siitä Plauenilla myynnissä olevasta, hinta on ainakin edullinen eikä viestien mukaan ole isompaa sanomista, minun tuli maksamaan kuluineen noin 11 000 euroa. Takana kohta 20 000 km, ilman isompia vikoja. Paitsi nyt taitaa olla ilmamäärämittarissa sanomista, vai onko tässä semmoista?

164 Q4 on kaikin puolin isompi. Sitäkin on se yksi ollut myynnissä, ilmeisesti tuotu myyntitarkoituksessa tai sitten ei pussi kestänyt kulutusta?

pantse
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Joensuu

Plauenilla..?

Viesti Kirjoittaja pantse »

Joensuussako.. vai.., tekis itselläkin mieli käydä kokeilemassa. Jos tuo itse saksasta, niin ei taida olla hirvee tuon veron määrä. Hinta vaan vaihtelee aika paljon ja varmaan hankala löytää.

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Joensuussa.
Veroa ne laittaa noin 3 900 euroa, vm.92-93 ainakin.
Mobile.de ja Autoscout24.com niistä löytyy tarjolle useampia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

KOPONEN kirjoitti:Mobile.de ja Autoscout24.com niistä löytyy tarjolle useampia.
Vai niin, no tuokin on suhteellista. Viime keväästä asti on tullut tasaisin väliajoin katottua mobile, ehjiä autoja ollu 0-2 myynnissä jos ei lasketa noita yli 12.000 euroa maksavia. Tosin mobilessa ei ole kaikki Saksassa myynnissä olevat Q4:set, mutta helpoin paikka etsiä ja ottaa yhteyttä myyjään ennenkuin lähtee kahlaamaan.

Jos sen Plauenin laitteen meinaa hankkia saa pitää kiirettä ellei ole jo mennyt.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Rolle kirjoitti:Jos sen Plauenin laitteen meinaa hankkia saa pitää kiirettä ellei ole jo mennyt.
Jep meni jo viime viikolla.

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

KOPONEN kirjoitti:Tekniikasta varmaan Garret osaisi kertoa eniten, joutunut varmaan selvittelemään asioita kun rakentelee omaansa. mutta pohjautuu Lancia Delta HF integraleen.
Kulutus ei kuitenkaan ole hirveä, tottakai sitä saa palamaan jos oikein yrittää, minulla oli kesällä jopa alle 10 litraa kun pääsi ajamaan tasaista vauhtia( ei hiljaa), mutta pääosin siellä kympin toisella puolen.
Kiitos luottamuksesta. :) Vaikka tieto varmastikin on aika oikeaa. Aloin tuon Rollen kardaaniremontin jälkeen miettimään, että enää on vain vaihteisto ja kytkin purkamatta, niin sen jälkeen on Q4:sta jokainen osasto koluttu....

Onhan tuota oppia kertynyt vuoden varrella. Integrale palstoilta kysymällä on oppinut pirusti, mutta eniten on joutunut itse selvittämään alusta lähtien.

Osia autoon on saatavilla ihmeen helposti, eli suurin osa kulutusosista löytyy tarvikkeena eri puolilta. Jos jotain erityistä kysyttävää tulee, niin kysy ihmeessä. Seurailen täällä parin viikon välein. www.halme.fi/Q4/ on sellainen paikka, jonne aloitin tiedon kasaamisen, mutta projekti on edennyt aika paljon pidemmälle, kuin sivut - ja projektin jossain vaiheessa todistettiin alun oletuksia vääriksi, jotka siis myös ovat vielä sillä sivulla.. Suunnittelin joululoman aikana noita sivuja petraavani. (Toivottavasti)
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Sami_S
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Loka 2003, 02:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami_S »

KOPONEN kirjoitti:164 Q4 on kaikin puolin isompi. Sitäkin on se yksi ollut myynnissä, ilmeisesti tuotu myyntitarkoituksessa tai sitten ei pussi kestänyt kulutusta?
Täytyy vähän kommentoida yllämainittua. Me toimme 164 Q4:n harrastukseksi ja siitä ei olisi ollut mikään pakko luopua. Me emme vaan oikein raaskineet ajaa sillä talvella suolassa ja tallipaikka piti saada käyttöautolle.
Auto on hieno ja nopea ajaa, eikä polttoaineen kulutus ollut ongelma. Laatu on kehittynyt huomattavasti 75 ja 90:stä ja tekniikka vaikutti luotettavalta, kunhan vain muistaa vaihtaa nokkahihnan säännöllisin välein. Osien saatavuus oli hyvä, mutta toimitusajat pitkiä, esimerkiksi venttiilien toimitus koneremonttiin kesti lähes kuukauden.
Auto meni kaupaksi erittäin innostuneelle harrastajalle ja myynti-ilmoitus herätti suuresti kiinnostusta. Kiitoksia vaan kaikille yhteyttä ottaneille mielenkiinnosta.
Uskoisin, ettei tämä jää viimeiseksi Alfaksi, sillä 75 Evoluzione tai toinen 164 Q4 saattaisi kiinnostaa keväällä.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Mihinkähän voimanlähde tuollaisesta 164 Q4'sta löytyy?
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HR kirjoitti:Mihinkähän voimanlähde tuollaisesta 164 Q4'sta löytyy?
3.0L V6:n 24V korkeampipuristeisilla männillä.. :)

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Kuullostaa melkein "järki" autolta. 155 Q4 on ainakin minun käyttöön vähän turhankin eksoottinen.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HR kirjoitti:Kuullostaa melkein "järki" autolta. 155 Q4 on ainakin minun käyttöön vähän turhankin eksoottinen.
ennemmin ottaisin kyllä tuon 155:n koska 164.ssa sähköalusta ja tuota voimansiirtoa kun ei ole käytetty muissa malleissa, on siis aika vaikeaa ja kallista pitää kunnossa jos alkaa temppuilemaan...

155.ssahan on voimansiirto lähes sama kuin Lancia Deltassa joten osien saatavuuskin ja myös hinnat jo ihan eri luokkaa...

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Tuota nykyista autoani hankkiessa oli muuten myynnissä tuollainen 155Q4'kin. Kovasti kiinnosti mutta kun olin kuitenkin käyttöpeliä hankkimassa niin tiputin tuon Q4 harkinnasta pois. Silloin olivat muuten suomessa tosi harvinaisia.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HR kirjoitti:Tuota nykyista autoani hankkiessa oli muuten myynnissä tuollainen 155Q4'kin. Kovasti kiinnosti mutta kun olin kuitenkin käyttöpeliä hankkimassa niin tiputin tuon Q4 harkinnasta pois. Silloin olivat muuten suomessa tosi harvinaisia.
jeps..maahantuojan kautta ei ole vissiinkään tullut yhtäkään....
nythän noita löytyy jo jokunen ja lisää varmasti tulee..tuommoista 155Q4:sta olen miettinyt itsellekkin kun joskus rikastuu... :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

90 kirjoitti:
HR kirjoitti:Mihinkähän voimanlähde tuollaisesta 164 Q4'sta löytyy?
3.0L V6:n 24V korkeampipuristeisilla männillä.. :)
Eriävä mielipide. Tietääkseni "tavallisen" 3,0 24v:n ja 24v QV/Q4:n koneet eroavat vain pakoputkiston, imuputkien halkaisijan ja moottorinohjauksen lastun osalta. Siitäpä päivitysvinkki vaikka Glideslopelle :wink:
90 kirjoitti:ennemmin ottaisin kyllä tuon 155:n koska 164.ssa sähköalusta ja tuota voimansiirtoa kun ei ole käytetty muissa malleissa, on siis aika vaikeaa ja kallista pitää kunnossa jos alkaa temppuilemaan...
No jaa, onhan 155 Q4:ssäkin sähkösäätöiset iskarit, kai ne tolpat maksavat kumpaankin autoon riittävästi. Muuten olet kyllä varmaan oikeassa, saattaa tulla suru puseroon jos 164 Q4:n voimansiirrosta joku paikka porsii. Ei se 155:ssäkään ihan ilmaista ole, vai mitä Rolle?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Eriävä mielipide. Tietääkseni "tavallisen" 3,0 24v:n ja 24v QV/Q4:n koneet eroavat vain pakoputkiston, imuputkien halkaisijan ja moottorinohjauksen lastun osalta.
ups..sekoitin keskenään 12V ja 24V koneet, siis 3L normaalissa12v ja QV- koneessa erot mäntien suhteen..sori.. :oops:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
No jaa, onhan 155 Q4:ssäkin sähkösäätöiset iskarit, kai ne tolpat maksavat kumpaankin autoon riittävästi. Muuten olet kyllä varmaan oikeassa, saattaa tulla suru puseroon jos 164 Q4:n voimansiirrosta joku paikka porsii. Ei se 155:ssäkään ihan ilmaista ole, vai mitä Rolle?
juu..vai että 155 Q4:ssa myös sähkö alusta..muistelin kyllä ihan päivastaista... :?

no sitten pitää unohtaa sekin ja pysyä vain noissa takavetoisissa 116- sarjalaisissa... :)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:No jaa, onhan 155 Q4:ssäkin sähkösäätöiset iskarit, kai ne tolpat maksavat kumpaankin autoon riittävästi.
Yhden oliko takaiskarin hinnalla saa neljä säädettävää tolppaa ja madallusjouset. Orkkismiehelle saattaa tulla kalliiksi, minä taas toivon että hajoaisi olisi hyvä syy vaihtaa ;)
rasvis kirjoitti:Ei se 155:ssäkään ihan ilmaista ole, vai mitä Rolle?
Mikään ei taida olla ilmaista tässä maailmassa. Kardaanin laakeri maksoi ilman alennuksia huimat 33,56 euroa. Kyllä meinas tulla itku kun lasku tuli..

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti: Yhden oliko takaiskarin hinnalla saa neljä säädettävää tolppaa ja madallusjouset. Orkkismiehelle saattaa tulla kalliiksi, minä taas toivon että hajoaisi olisi hyvä syy vaihtaa ;)
no juu..eipä taida kovin monessa enää sähköalustaa ollakkaan alusta rempan jäljiltä, varsinkaan noiden hintojen takia.... :)

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Sami_S kirjoitti:
KOPONEN kirjoitti:164 Q4 on kaikin puolin isompi. Sitäkin on se yksi ollut myynnissä, ilmeisesti tuotu myyntitarkoituksessa tai sitten ei pussi kestänyt kulutusta?
Me toimme 164 Q4:n harrastukseksi ja siitä ei olisi ollut mikään pakko luopua.
Sori epäilykseni. Itsekkin katselin 164 Q4:sta kun olin hankkimassa autoa. En sitten uskaltanut, kun Suomeen ei ollut tuotu yhtään että olisi tiennyt veroista noin suunnilleen ja kyllä minua vähän hirvitti kulutuskin.

venttiilien toimitus koneremonttiin kesti lähes kuukauden
Menikö siitä hihna poikki teillä ollessa?

Sami_S
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Loka 2003, 02:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami_S »

Menikö siitä hihna poikki teillä ollessa?
Ei ostimme sen Saksasta konevikaisena. Koneremontti oli mielenkiintoinen tehdä, eikä siinä ilmaantunut suurempia ongelmia. Poislukien osien hidas toimitusaika.
Kuten Scuderia kirjoitti, niin 164 Q4:ssa ja mahdollisessa 230 hv:n QV:ssa on erilainen moottorinohjaus (muistaakseni Motronic 3.7.1) kuin vakioissa. Lisäksi koneiden imusarjojen putket ovat vakioita lyhyempiä. Q4:n pakoputki on varsin erikoinen (kaksi kattia ja neljä vaimenninta). Sen keskipätkän asentaminen on kotioloissa vaikeaa ja meidänkin täytyi lopulta luovuttaa ja viedä se Milanoon asennukseen.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Oliko Sami teidän auto punainen? Yksi valkoinenkin tuotiin jota kaupattiin jo ennenkuin oli Suomessa, ettei Koponen sitä tarkoittanut?

Sami_S
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Loka 2003, 02:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami_S »

Oliko Sami teidän auto punainen? Yksi valkoinenkin tuotiin jota kaupattiin jo ennenkuin oli Suomessa, ettei Koponen sitä tarkoittanut?
Joo, meidän auto oli punainen. Kuva autosta. Kukahan sen valkoisen osti, vai jäikö se ulkomaille?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sami_S kirjoitti:Kukahan sen valkoisen osti, vai jäikö se ulkomaille?
Tuskinpa ketään haittaisi vaikka olisi jäänytkin, taisi olla jonkinasteinen palapeli. Kuvista erotti, että siihen oli vaihdettu Superin puskurit (kolariauto?) ja kylkimuovitkin oli maalattu valkoiseksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: [Tuskinpa ketään haittaisi vaikka olisi jäänytkin, taisi olla jonkinasteinen palapeli. Kuvista erotti, että siihen oli vaihdettu Superin puskurit (kolariauto?) ja kylkimuovitkin oli maalattu valkoiseksi.
samaa mieltä, kolari auto... :-D

kylkimuovit vaihtamalla olisi syntynyt uniikki kappale, meinaan 164 super Q4.... :-D

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

q4

Viesti Kirjoittaja SP »

Sami_S kirjoitti:
Oliko Sami teidän auto punainen? Yksi valkoinenkin tuotiin jota kaupattiin jo ennenkuin oli Suomessa, ettei Koponen sitä tarkoittanut?
Joo, meidän auto oli punainen. Kuva autosta. Kukahan sen valkoisen osti, vai jäikö se ulkomaille?
joo eiköhän se valkoinen seiso berliinissä alfahuollon pihassa konevikaisena ?? :shock: :shock: :shock:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Vastaa Viestiin