Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 07 Huhti 2020, 18:51



Vastaa viestiin  [ 2871 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 54, 55, 56, 57, 58  Seuraava
Mi.To 
Kirjoittaja Viesti

Liittynyt: 05 Syys 2003, 02:27
Viestit: 483
Paikkakunta: Tampere
Auto: Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Ok, oletetaanpa vielä että, matka jonka verran jousilautasta nostettiin on z ja kuorma (auton paino) pysyy vakiona. Eikö tällöin y=x-z, eli x=y+z. Eli jousi puristuu täsmälleen saman matkan lepopituuteensa nähden, oli sitä sitten esijännitetty tai ei?

_________________
932 937 955


03 Kesä 2019, 13:05
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Viestit: 337
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Joo tota, jos esijännitystä ei ole veivattu niin tappiinsa, ettei kärryn paino riitä puristamaan jousta enää lyhyemmäksi, täytyy jäykkyyseron tulla joko alustageometrian muutoksesta tai kuskin korvien välistä.

_________________
Operating at the speed of dark


03 Kesä 2019, 13:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Viestit: 2139
Paikkakunta: Turenki
Auto: GT 3.2 Q2
159 3.2 Q4
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Teddy kirjoitti:
Joo tota, jos esijännitystä ei ole veivattu niin tappiinsa, ettei kärryn paino riitä puristamaan jousta enää lyhyemmäksi, täytyy jäykkyyseron tulla joko alustageometrian muutoksesta tai kuskin korvien välistä.

Lineaarisella jousella kyllä. Puhuinkin progressiivisen jousen tapauksesta. Se riippuu sitten ihan sarjasta onko siinä lineaariset vai progressiiviset jouset.

Tuossa yksi käytännön esimerkki miten hyvin homma toimii kun säädetään ohjearvoja korkeammalle:
viewtopic.php?p=566465#p566465

_________________
ex. 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta


03 Kesä 2019, 18:01
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Viestit: 4154
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: MiTo | Itämainen käyttis
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Tilaukseen lähti ensiavuksi Bilsteinin B6 pumput taakse.
Etupumput edellyttävät kuitenkin jousien kanssa pelaamista niin tunnustellaan vielä mitä jousien kanssa tekisi ja sitten vasta etupumput tilaukseen jousilla tai ilman.

_________________
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!


03 Kesä 2019, 22:56
Profiili

Liittynyt: 05 Syys 2003, 02:27
Viestit: 483
Paikkakunta: Tampere
Auto: Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Tiige kirjoitti:
Teddy kirjoitti:
Joo tota, jos esijännitystä ei ole veivattu niin tappiinsa, ettei kärryn paino riitä puristamaan jousta enää lyhyemmäksi, täytyy jäykkyyseron tulla joko alustageometrian muutoksesta tai kuskin korvien välistä.

Lineaarisella jousella kyllä. Puhuinkin progressiivisen jousen tapauksesta. Se riippuu sitten ihan sarjasta onko siinä lineaariset vai progressiiviset jouset.

Tuossa yksi käytännön esimerkki miten hyvin homma toimii kun säädetään ohjearvoja korkeammalle:
viewtopic.php?p=566465#p566465


Kiitos. Pitäydyn nyt kuitenkin siinä käsityksessä, että esijännitys ei voi vaikuttaa ajotuntumaan. Ei lineaarisella eikä progressiivisella jousella. Ellei sitten säädetä niin ylös että iskarista loppuu ulosjoustovara.

_________________
932 937 955


04 Kesä 2019, 22:15
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13493
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Jousivakio on määräävä. Esikiristetty progressiivinen on lähtötilaltaan jäykempi, joten se on eirlainen kuin jännittämätön. Kokonaisenergia samalla jousella esikiristettynä vs. vapaana saman matkan liikkeeseen on ymmärtääkseni sama - mutta koska alku on jo "syöty" esikiristämällä, saadaan jäykempi reaktio, koska siihen pienempi muutos vaatii suhteessa enemmän energiaa.

http://www.mproracing.fi/jousivakioiden-saato

Tuossa hienoinen selitys aiheesta...


06 Kesä 2019, 22:32
Profiili

Liittynyt: 05 Syys 2003, 02:27
Viestit: 483
Paikkakunta: Tampere
Auto: Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Aquatica kirjoitti:
Jousivakio on määräävä. Esikiristetty progressiivinen on lähtötilaltaan jäykempi, joten se on eirlainen kuin jännittämätön. Kokonaisenergia samalla jousella esikiristettynä vs. vapaana saman matkan liikkeeseen on ymmärtääkseni sama - mutta koska alku on jo "syöty" esikiristämällä, saadaan jäykempi reaktio, koska siihen pienempi muutos vaatii suhteessa enemmän energiaa.

http://www.mproracing.fi/jousivakioiden-saato

Tuossa hienoinen selitys aiheesta...

Oletetaanpa:
- minulla on progressiivinen jousi
- menen seisomaan sen päälle, jolloin jouseen kohdistuu n. 830 newtonin voima
- jousi puristuu kasaan 5cm

Sitten:
- hyppään pois, ja esijännitän / -kiristän jousta 5cm vapaaseen pituuteensa nähden
- menen uudelleen seisomaan jousen päälle...

Kertokaapa mitä tälle progressiiviselle jouselle tapahtuu ja miksi?

sitten:
- poistuttuani jousen päältä otan pois 2cm esitännitystä, jäljelle jää 3cm esijännitystä vapaaseen pituuteen nähden
- menen taas seisoskelemaan jousen päälle

Mitä tälle progressiiviselle jouselle nyt tapahtuu ja miksi näin käy?

Selvyyden vuoksi, nyt oltaneen pohtimassa sitä, mitä jousitukselle tapahtuu jos etupään, perän tai koko auton korkeutta ollaan säätämässä nostamalla jousen alalautasta. Se, mitä jousitukselle tapahtuu kun yksittäistä jousta säädetään on sitten eri juttu.

P.S. Modet voinee pätkäistä tämän ihan omaksi ketjukseen, kun ei enää liity (pelkästään) MiToon...

_________________
932 937 955


07 Kesä 2019, 10:28
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Viestit: 52
Paikkakunta: Turku
Auto: Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Terve! Mito toivotteli hyvät juhannukset koodilla P0016 ja limp modella, eli ellei jotain pikafiksiä löydy niin mökille jää auto pihaan.. :roll: onko muilla oireillut multiairit vastaavasti? Onko tyypillistä kampiakselin asentoaensori vai kenties jakopääongelmat? Jakopäälläkin toisaalta alkaa vuodet olla täynnä, mutta hihna ei tunnu löysältä. Nopeita vastauksia arvostetaan :)


22 Kesä 2019, 18:43
Profiili

Liittynyt: 25 Syys 2016, 16:11
Viestit: 263
Paikkakunta: Kirkkonummi
Auto: Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Mitosta hajosi kuskinpuolen ikkunan nostin. Selalinen jännä skrääts -ääni ja ikkuna ei laske. Nousi kyllä onneksi paikoilleen, mutta laske ei. Ja oven sisältä kuuluu että jotain siellä kuitenkin liikkuu un painelee laske/nosta nappia?

Voiko tuollainen systeemi hajota lasin ja nostin/ohjureiden juuresta muka siten, ettei lasi itsessään hajoa?

Onko mitään kokemuksia?


25 Heinä 2019, 17:02
Profiili

Liittynyt: 08 Syys 2010, 11:27
Viestit: 1029
Auto: Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Vuoden 2011 MultiAir+TCT-MiToa myyvä henkilö on listannut tyyppivioiksi kutsumiensa vikojen korjausten hintoja ilmoitukseensa:

"
- Ohjaustehostimen ohjainlaite + kääntökulmatunnistin n.900€ 7/2019

- Vaihdelaatikon robottiyksikkö + body computer n.2500€ 2/2019

- Tuuliasi, laturi, akkuvahti, + moniurahihna n.1200€ 1/2019

"

Tunnistan noista ton ohjaustehostimen ongelman, joka ilmeni pari kertaa omassa MiTossani, mutta muuten on tuntematonta maastoa. MultiAir-yksikön vaihto toki puuttuu tuosta listasta.

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/10653071


26 Heinä 2019, 09:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13493
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
billy kirjoitti:
Mitosta hajosi kuskinpuolen ikkunan nostin. Selalinen jännä skrääts -ääni ja ikkuna ei laske. Nousi kyllä onneksi paikoilleen, mutta laske ei. Ja oven sisältä kuuluu että jotain siellä kuitenkin liikkuu un painelee laske/nosta nappia?

Voiko tuollainen systeemi hajota lasin ja nostin/ohjureiden juuresta muka siten, ettei lasi itsessään hajoa?

Onko mitään kokemuksia?


Voi.

Alfa tykkää pitää semmosia hentoisia "perhosia" yhdistämässä lasinnostinta ja lasia. Se on muovinen klipsi, joka lukittuessaan vetää lasin alas mekanismin laskeutuessa. Jos klipsi pettää ja lukitus purkautuu, nosto toimii (niin kauan kun joko 'perhonen' tai nostimen muut osat osuvat lasiin)... Lasku sitten onnistuneisi enemmänkin käsipelillä, mutta tuossa on tosiaan riski rysäyttää se lasi palasiksi.

**
En tiedä, miten MiTo:n rakenne eroaa, mutta kaikki mun näkemät AR:t on toiminut samalla tavalla tuon osalta.


27 Heinä 2019, 16:54
Profiili

Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Viestit: 6
Auto: 156 2.0TS, Mito QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Onko muilla tällaista vaivaa - ja mikähän voisi olla syynä: Kun kääntää rattia tarpeeksi, niin alkaa kuulua rahinaa jomman kumman renkaan seutuvilta. Tapahtuu kumpaankin suuntaan riittävästi kääntäessä. Välillä jo tuntui, että vika oli poissa, mutta tuli takaisin kun vaihdoin uudet renkaat alle. Mito QV vm. 2012.


20 Syys 2019, 18:57
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13493
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Jos rahina kuuluu liikkeessä, mutta ei paikallaan, syynä on about kaksi vaihtoehtoa:
1) rengas ottaa lokariin tm. kiinni
2) kulmat sellaiset, että tarpeeksi kääntäessä toinen rengas kääntyy liikaa toiseen nähden (eli pyöränkulmat pielessä)

Miten vanhat renkaat erosi kooltaan nykyisiin?


20 Syys 2019, 19:41
Profiili

Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Viestit: 6
Auto: 156 2.0TS, Mito QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Samankokoiset renkaat kuin edelliset. Nuo aurauskulmat vois tietysti tarkistuttaa.


20 Syys 2019, 19:55
Profiili

Liittynyt: 05 Syys 2003, 02:27
Viestit: 483
Paikkakunta: Tampere
Auto: Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Mikä rengaskoko, ja jos vanteet ei ole orkkikset, niin mikä et-luku?

_________________
932 937 955


20 Syys 2019, 20:48
Profiili WWW

Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Viestit: 6
Auto: 156 2.0TS, Mito QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Juri, sun pitäs tietää... :)

Sun vanha MiTo. Siis et-luku arvatenkin ihan kuosissa. Mutta mieleen tuli sekin, että ehkä siellä pyöräkotelon sisällä lokasuoja syystä tai toisesta repsahtanut alaspäin..?!


21 Syys 2019, 12:46
Profiili

Liittynyt: 05 Syys 2003, 02:27
Viestit: 483
Paikkakunta: Tampere
Auto: Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Oijoijoi :oops:

Vanteet tosiaan on sitten tässä tapauksessa ihan vakiot, lokarissa pitäis kyllä näkyä hankausjälkiä jos ääni siitä johtuu.

MiTon sisälokareissa ei kyllä hirveästi liikaa tilaa ole, jos kulmat tai puslat on antaneet periksi niin ihan vakiorenkaatkin ehkä saattaa laahata.

Onko auto muuten osannut käyttäytyä?

_________________
932 937 955


21 Syys 2019, 19:18
Profiili WWW

Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Viestit: 6
Auto: 156 2.0TS, Mito QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Täytyypä tarkastaa tuo itse. Kohtahan sitä on talvirenkaiden vaihto.

On auto pelannut hyvin kaikin puolin, nyt on mittarissa 82800km. Talvirenkaat vaihdoin sitten kuitenkin nastarenkaisiin kun pari kertaa liukastelin jäisellä tiellä ja säikähdin. Sinä taisit luopua Polosta...?


21 Syys 2019, 21:26
Profiili

Liittynyt: 05 Syys 2003, 02:27
Viestit: 483
Paikkakunta: Tampere
Auto: Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Polo vaihtui Clioon, kovasti odottelen että Alfalta tulisi jotain järkevää tähän meikäläisen "pieni ja nopea automaatti" -speksiin, mutta huonolta näyttää...

_________________
932 937 955


22 Syys 2019, 06:57
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13493
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Mitkä kitkat pelästyttelee? Uteliaisuudesta...


22 Syys 2019, 07:31
Profiili

Liittynyt: 22 Loka 2015, 22:56
Viestit: 401
Paikkakunta: Jyväskylä
Auto: Mito QV, 156 2.0 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Itsellä taas lähti viime viikolla tilaukseen Pirellin Ice Zero FR kitkat :lol:


22 Syys 2019, 19:04
Profiili

Liittynyt: 05 Syys 2003, 02:27
Viestit: 483
Paikkakunta: Tampere
Auto: Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Kaksilla eri kitkoilla puolipakosta ajelleena sanoisin että eipä noissa muuta jännää ole kuin vesikelit, jäällä ja ilman. Ja onhan ne rungoltaan nasta/kesärenkaisiin verrattuna kauhean velttoja, ajonautinnosta ei oikein voi puhua. Hiljaisia toki.

_________________
932 937 955


Viimeksi muokannut juri päivämäärä 11 Marras 2019, 20:56, muokattu yhteensä 1 kerran



28 Syys 2019, 10:59
Profiili WWW

Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Viestit: 6
Auto: 156 2.0TS, Mito QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Ja mulla varmastikin eniten vaikutti se että ko. kitkarenkaat oli jo tosi vanhat, minkä hoksasin kun tajusin tsekata valmistusvuoden. Mukavan hiljaiset tosiaan olivat. Jäisellä kelillä liukastelin. Mm parkkitalossa jonne vesi oli betonilattian päälle jäätynyt. Meinasin ajaa seinään...


28 Syys 2019, 12:00
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13493
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Kitkat on heikot parina päivänä talvessa täällä etelässä. Pohjosessa sitten harvemmin.
Ja tosiaan oleellista kitkoissa on se, että ne on a) hyvät ja b) tarpeeksi tuoreet...

Uskoisin, että mun CVC6:t on nyt viimeistä talvea alla - kolmas täysi talvi siis. Katsotaan nyt...


29 Syys 2019, 18:45
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Viestit: 4154
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: MiTo | Itämainen käyttis
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Ei tunne Defa eikä Calix 135hv Mitoa. Oletan, että perusmoottori on identtinen 170hv kanssa ja voi ostaa sen läppärin, mitä kaupataan Qv-malliin?

_________________
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!


30 Syys 2019, 08:11
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2228
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
^ Sopivuushan ollee kiinni vain moottoriblokista ja eiköhän 135 ole sama perusmoottori kuin 170:ssä. Jos käy niin, että se ei sinne menisikään, niin voithan sen palauttaa. Eiköhän sen näe aika hyvin, kun paikat on avattu.

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


01 Loka 2019, 15:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Kesä 2010, 10:53
Viestit: 38
Paikkakunta: Alavus
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Uskoisin että kaikissa fire-pohjaisissa turbomyllyissä lämppäri on sama. Ainakin näin on meikäläisen t-jet Lineassa ja qv mitossa


04 Loka 2019, 00:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Viestit: 4154
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: MiTo | Itämainen käyttis
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Joo, sama oli. Pyöränlaakereista nyt vaihdettu kolme (itse helpot takalaakerit ja palstatoveri etulaakerin). Kovasti on auto hiljentynyt näillä toimilla :lol:

_________________
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!


09 Loka 2019, 19:57
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Viestit: 4154
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: MiTo | Itämainen käyttis
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Löytyykös sisälämppärin johdolle valmista läpivientiä ja jos ei niin mihin kohtaan olette laittaneet?

_________________
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!


14 Loka 2019, 10:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Syys 2005, 10:07
Viestit: 2256
Paikkakunta: Espoo
Auto: Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Rupesin tuossa pari viikkoa sitten kuulostelemaan notta keulalta kuuluu melkoista puhinaa
kun lappua laittaa QV:lla pohjaan.. josko ahtoputkessa repeämä tai jotain. Ei.
Näköjään kerennyt tuo hautua melko pitkään. Joku peelo tavalla tai toisella auton edellisessä elämässä
kolhinut tuota nurkkaa ja siitä sitten homma kehittynyt tälle asteelle. :crazyeyes:


Liitteet:
IMG_00831_01.jpg
IMG_00831_01.jpg [ 175.05 KiB | Katsottu 3074 kertaa ]

_________________
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
23 Loka 2019, 20:31
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2228
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
^ Harmillinen tapaus :( . Laitatko (vai joko laitoit) uuden originaalin vai upgrade-tyyppisen välijäähyn? Muuten, voiko tuon korjata?

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


05 Marras 2019, 18:40
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Syys 2005, 10:07
Viestit: 2256
Paikkakunta: Espoo
Auto: Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
^ Tutulta korjaamolta löytyi orggis cooleri suoraan hyllystä.
Tähän keissiin taisi syyllinenkin löytyä - tai ainakin varsin merkittävä tekijä ->
Nimittäin moottorin alatuki on varsin paskana, moottori heiluu urakalla...
Alfistista tilasin uuden moottorituen ja siihen löytyi myös lisä-uretaanikikkare.
Jospa vaikka ensi viikolla olisi paikallaan. Todella mielenkiinnolla odottelen ensivaikutelmaa.
Kannattaisi itse kunkin Mitolaisen tsekata se alatuen kunto, jos tuntuu kunnolla kiihdyttäessä että
moottori haluaa heittää volttia eikä vaihteet halua löytää silloin silmään. Moottorin värinän tuntee
myös polkimissa. :roll:

_________________
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM


05 Marras 2019, 18:55
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2228
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Moro,
Vihdoin on aika antaa MiTo:lle rakkautta ja huolenpitoa. Koneesta on kuulunut jo noin vuoden päivät oskilloiva hieman metallinen ääni kierrosluvulla noin 1500-1700. Korkeammilla kierroksilla ääni ei kuulu taikka se peittyy muuhun meteliin. Voit kuunnella ääninäytteen tuosta videosta. Pahoittelut hieman huonosta äänenlaadusta. Laita volumet kaakkoon. Otan tarvittaessa ääninäytteen konehuoneen puolelta, jos tuo on liian huonolaatuinen.

Mielestäni ääni tulee moottorista. En ole pystynyt toistaiseksi paikantamaan sitä varmaksi jostakin tietystä sylinteristä tulevaksi, mutta antaisin oman ääneni Multiair-yksikölle ja siinä venttiilijarrulle taikka siinä oleville jollekin pumpulle. Kuuntelen todella kiinnostuneesti kommentteja mahdollisesta äänen lähteestä. Moottorin käytöksessä ei ole tapahtunut mitään muutoksia; se vetää niin kuin pitääkin jne. Tuon äänen lähteen paikallistaisin mieluusti, jotta pääsee jälleen ruuvaamaan.

Terkuin
Petri

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


10 Marras 2019, 22:30
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Kesä 2010, 10:53
Viestit: 38
Paikkakunta: Alavus
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Itse en kuule videolla kuin jakohihnan aiheuttaman äänen, joka ei ole vakavaa. Ehkä napsun verran liika kireällä. Omassa kuuluu samanmoinen


11 Marras 2019, 00:29
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2228
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
^ Kiitoksen kommentista :-D . Mielenkiintoinen vaihtoehto. Viimeeksi kun tarkistin hihnan ajoituksen, tarkistin myös kireyden. Olin kiristänyt sen ohjeiden mukaan rullassa näkyvään merkkihahlon keskelle. No, täytyy ottaa auki ja tarkistaa. Jos ei muuta, niin voihan sitten varmaan kokeilla kiristystä merkkihahlon "löysempään" laitaan. Jos tällä tästä pääsisi äänistä eroon, niin se olisi oikeasti kohtuullisen helppo homma.

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


11 Marras 2019, 11:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2228
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
@Fiatmaster
Hämmästyttävää, todella hämmästyttävää. Löysäsin jakohihnan kiristystä aavistuksen ja oskilloiva ääni on poissa. Olin aivan varma, että kehittymässä on tukun euroja vaativa mekaaninen vika. Suuret kiitokset kullan arvoisesta vinkistä :-D .

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


11 Marras 2019, 16:22
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13493
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Tuttu ääni, vastaavan saanut aikaiseksi 1.2 Punton Firestä, kun siihen jakopään tein.
Kokenut asentaja kuunteli n. 2 s ja totesi täysin saman :lol:


11 Marras 2019, 17:17
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Kesä 2010, 10:53
Viestit: 38
Paikkakunta: Alavus
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Joo eipä tuo oo mitään vakavaa. Tuppaa noissa fire myllyssä aina vähän ääntämään :-D


12 Marras 2019, 05:03
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2228
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
^ En ollut törmännyt vastaavanlaiseen tapaukseen koskaan aiemmin, joten en omannut kokemuspohjaa.
Tänään voisi antaa MiTolle rakkautta siivoamalla sen ensimmäisen kerran puoleen vuoteen :silly:

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


12 Marras 2019, 10:29
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Syys 2005, 10:07
Viestit: 2256
Paikkakunta: Espoo
Auto: Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
silverine kirjoitti:
^ Tutulta korjaamolta löytyi orggis cooleri suoraan hyllystä.
Tähän keissiin taisi syyllinenkin löytyä - tai ainakin varsin merkittävä tekijä ->
Nimittäin moottorin alatuki on varsin paskana, moottori heiluu urakalla...
Alfistista tilasin uuden moottorituen ja siihen löytyi myös lisä-uretaanikikkare.
Jospa vaikka ensi viikolla olisi paikallaan. Todella mielenkiinnolla odottelen ensivaikutelmaa.
Kannattaisi itse kunkin Mitolaisen tsekata se alatuen kunto, jos tuntuu kunnolla kiihdyttäessä että
moottori haluaa heittää volttia eikä vaihteet halua löytää silloin silmään. Moottorin värinän tuntee
myös polkimissa. :roll:


Nyt onpi moottorituki uretaanilla höystettynä paikoillaan. Loppui moottorin heiluminen ja vaihtamisen takkuaminen kiihdytyksissä
sekä lonksumiset suunnanvaihdoissa, värinät polkimissa + muu epämääräisyys. Selkeästihän tuossa
tuessa on jotakin ylimääräistä löysyyttä havaittu muuallakin kun kerran moinen Powerflexin kikkare on myös tarjolla..


Liitteet:
1573740045267.jpg
1573740045267.jpg [ 95.83 KiB | Katsottu 2423 kertaa ]

_________________
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
14 Marras 2019, 16:17
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2228
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
^ Mitäs tuo pelkkä kikkare postikuluineen kustantaa?

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


14 Marras 2019, 16:19
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Syys 2005, 10:07
Viestit: 2256
Paikkakunta: Espoo
Auto: Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
JiiPee kirjoitti:
^ Mitäs tuo pelkkä kikkare postikuluineen kustantaa?


Alfisti tuning shopista yhteensä vähän alle 50e. Itse kikkare 24.99e.

_________________
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM


14 Marras 2019, 16:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 07 Loka 2003, 19:07
Viestit: 1105
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Pieniä haasteita ollut satunnaisesti pyyhkimien toiminnassa tai oikeammin niiden toimimattomuudessa. Tuulilasin pesurin kautta saa aina pyyhkijät toimimaan, mutta normaalisti vivusta väännellen muuten ei lähde aina toimimaan. Vaivaa välillä hyvin kosteilla ilmoilla. Johdotukset on käyty jo aiemmin läpi (vivusto -> bcu -> pyyhkijänmoottori), eikä ole ollut vaikutusta. "Pieni" isku BCU lähelle saa pyyhkijät toimimaan. Onko kukaan avannut BCU:ta, jossa ilmeisesti sijaitsee pyyhkimien "rele"?


20 Marras 2019, 13:56
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Viestit: 151
Auto: GT 3.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Koko MiTo-ketjun lukeminen alusta asti on vielä vähän vaiheessa eikä diesel-koneisista MiToista tunnu olevan niin paljon asiaa kuin bensakoneisista, joten ajattelin kysyä että millaisia kokemuksia 1.3 ja 1.6 JTDM omistajilla on autoistaan? Millaisia koneet ovat luotettavuudeltaan, onko esim. EGR tai DPF ongelmia? Mites suorituskyky ja kulutus?
159:n vaihtaminen pienempään Alfaan on alkanut kiinnostaa, koska autolla tulee ajeltua suurimman osan ajasta yksin ilman kuormaa. Tavallaan houkuttelisi pysyä dieselissä, koska ilmeisesti bensakoneiden (1.4 TBI/MultiAir) kulutus ei ole mitenkään ihan mahdottoman matala, vaikka toki suorituskyky tuntuisikin olevan kohdallaan.


16 Joulu 2019, 15:44
Profiili

Liittynyt: 05 Syys 2003, 02:27
Viestit: 483
Paikkakunta: Tampere
Auto: Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Välihuomatuksena bensakoneisten MiTojen kulutukseen liittyen: kyseinen automalli ei ajo-ominaisuuksien ja yleisen fiiliksen puolesta oikein kannusta rauhalliseen ajoon...

_________________
932 937 955


18 Joulu 2019, 21:13
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2228
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Shellin V-powerilla maantieajo (motari + kehätiet) talvinopeusrajoituksilla 6.2-6.4 L/100km, sekalainen ajo noin 7.2.-7.4 L/100km. Verrattuna aikaisempiin bensalla toimineisiin autoihini (parit Volvot, Saabit ja yksi Dodge) tuntuu kuin höyryillä ajaisi :mrgreen:. Käytettäessä 95E10 -laatua kulutuseron V-poweriin kyllä huomaa. Mielestäni kulutus on kaikkiaan ihan kohtuullinen niissäkin olosuhteissa, johon nimimerkki Juri kommentissaan viittasi. Pieni suurisieluinen kauppakassi.

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


18 Joulu 2019, 22:33
Profiili
Avatar

Liittynyt: 07 Loka 2003, 19:07
Viestit: 1105
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Aika pienellä kulutuksella pääsee ainakin Tjetin osalta, jos ajaa kohtuu inhimillisesti. Olen päässyt parhaimmillaan jopa 5,8l/100km kulutukseen laskennallisesti mitattuna. Sekalaisessa ajossa menee 7-7,5l/100km. Aina tullut laitettua E5 bensaa tankkiin. Pikkuauto jossa on fiilistä!
.


19 Joulu 2019, 08:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Viestit: 4154
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: MiTo | Itämainen käyttis
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
silverine kirjoitti:
Loppui moottorin heiluminen ja vaihtamisen takkuaminen kiihdytyksissä
sekä lonksumiset suunnanvaihdoissa, värinät polkimissa + muu epämääräisyys. Selkeästihän tuossa
tuessa on jotakin ylimääräistä löysyyttä havaittu muuallakin kun kerran moinen Powerflexin kikkare on myös tarjolla..

Tuota lonksumista olen havainnut. Esim. jos peruuttelee katoksesta tai hidastaa risteykseen ja vaihtaa jarrulta takaisin kaasulle niin tuntuu jotain lonksunaa.
Juuri oli kuitenkin huollossa Automilanossa ja tuosta mainitsin, sanoi tarkistaneensa ja moottorin tuennat pitäisi olla kunnossa.

_________________
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!


20 Joulu 2019, 00:24
Profiili
Avatar

Liittynyt: 09 Syys 2010, 18:09
Viestit: 108
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Auto: MiTo QV, 530xd Touring (F11)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Noin 130 tkm ajokilometrin kokemuksella ja alusta lähtien tankkauskirjanpitoa harrastaneena MiTo QV:lla todellinen kulutus menee karkeasti seuraavaan tapaan:

Maantieajo 6-7 l/100 km
Moottoritie (120 km/h) 8 l/100 km
Saksalainen moottoritie (160 km/h) 10 l/100 km
Kaupunkiajo 8-9 l/100 km

Pienimmät tankkauksista mitatut kulutuslukemat on mulla olleet 5,8 l/100 km luokkaa. Nämä aina rauhallista maantieajoa ja lähes poikkeuksetta muulla kuin E10-bensalla. Yli 9 l/100 km kulutuksiin on taas päästy kotimaassa melkeinpä enää yhdistelmällä kaupunkiajo + talvi.


20 Joulu 2019, 01:41
Profiili

Liittynyt: 18 Syys 2006, 09:31
Viestit: 73
Paikkakunta: Joensuu
Auto: MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mi.To
Mullakin nyt ensimmäisen kerran jätti MiTo käynnistymättä. Startatessa kuului vain säksätystä ja startti ei pyörähtänyt. Jonkin ajan päästä sain kaverin paikalle ja apuvirralla lähti käyntiin. Ajelin kotia ja kokeilin startata pari kertaa uudelleen ja kaikki toimi normaalisti. Varmuuden vuoksi laitoin nyt akun lataukseen mutta virtaa siinä vaikutti olevan testistarttauksissa.

Miten teillä on auto käyttäytynyt maadoitusongelmissa? Onko starttaukset loppuneet seinään vai alkaneet näin "hiipimällä".


19 Tammi 2020, 21:16
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 2871 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 54, 55, 56, 57, 58  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], JarHei, JiiTeeÄssä, pahakeisari ja 32 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com