Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Paljonko tuo takapönttö kustantaa ja mistä sen tilasit? Kysyy meitin lippisvintiö tuosta ruokapöydän toiselta puolelta :mrgreen: ja miksei minuakin kiinnostaisi

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tuosta:
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :4016.html
Mukana tuli siis klemmarit sun muut ja taka-akselin ylityksen putki, suht pitkä pätkä. Rosteria.
Ääni ei ole häiritsevä, mutta sitten kun vähän availee, niin oikein maukas. Ragazzon tyylisesti hiukan "räkäinen", mutta mukavan häijy.

EDIT: äh, linkkasin väärin, mulla on siis toi - sopii paremmin pienempi ulostulon halkaisija mielestäni: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :4722.html
Tuollahan noita on vino pino valittavana, tykkään vaan ite Ragazzonin äänestä. Noin niinkuin kokemuksen ja nettikuuntelujen perusteella. Mutta paja siis luotettava, ennenkin tilaillut tuolta.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^Hienoa :-D , Sopineeko koekuunnella autoasi jossakin sopivassa ajankohdassa, kun askelmerkit ovat synkronissa?

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Heitin viestillä. Heh, toinen QV kuski ehti jo sopia audiotärskyt! :mrgreen:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Paiskasin replyt :-D

Joggeri
Viestit: 82
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Aquatica kirjoitti:Muistaakseni tuo bensakorkin lukko toimi niin, että kaikki korkki kiinni, korkista ote ja normaalisti kääntää avainta vastapäivään notta hieman naksahtaa. Sitten avain pois ja lukossa on.

Mulla oli hetken MiTo ja pari kertaa muistelen korkin temppuilleen.
Ei tuo korkki missään vaiheessa lukittunut vaikka sitä kokeili joka suuntaan pyörittää. Tänään sain uuden korkin ja se toimii kuten pitää. Toki erillisellä avaimella.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Talvinen tunnelmakuva oikein mitotettuna.
Liitteet
AD49A96E-67CD-4487-9B9A-C3C45F18A0C0.jpeg
AD49A96E-67CD-4487-9B9A-C3C45F18A0C0.jpeg (34.32 KiB) Katsottu 8038 kertaa

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja silverine »

silverine kirjoitti:^
Shuttle sai aiheesta PM:ää - viitsi sen enempää/tarkemmin huudella hintoja. Mutta riittävästi. :)
Nyt kun tonkimaan oikein ruvetaan niin on tuossa vielä yksi asia korjattavana tähän hätään.
Nimittäin takaoikealla tolppa(luultavasti) ääntelee epätasaisella lumipinnalla.. jousi näyttää ehjältä.
Onko kellään täällä vaihdettu iskarin yläpään kumia Mitoon? Toinen vaihtoehto voi kuulema olla että
tolpan rakenne on väljistynyt ja hakkaa sivusuunnassa. Toivon mukaan ei.
Nonnih. Takatolpan yläpään kumi oli sökö, siirtynyt myös hieman sivusuunnassa. Valitettavasti ongelma
ei kokonaan poistunut sillä vaan tarkemmin tutkittuna tolppa heilui sivusuunnassa. Onneksi tilalle saatiin
samantien käytetty tolppa niin ei tullut kalliiksi..

Hill holderin valo syttyy ja jää tauluun kun pakin kytkee esim. parkkeerauksen yhteydessä nopeasti silmään..
Syypää on parkkivalon viallinen sensori. Se kun saadaan vaihdettua niin josko sitten olisi halvasta tehty
kalliimpi mutta jokseenkin priima. :mrgreen:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Joggeri
Viestit: 82
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Tällä viikolla parina aamuna on töihin mennessä tapahtunut outoja Miton kanssa. Roikkalämmityksen jälkeen viileällä koneella on nyt tehnyt kolme kertaa niin, että kiihdyttäessä ja kakkoselta vaihtaessa kolmoselle veto häviää kokonaan. Vaikuttaa, että ongelma liittyisi kaasupolkimeen tms. koska kun kaasun nostaa ja polkaisee uudestaan niin lähtee toimimaan normaalisti. Vedon loppuessa tuntuu kuin auto menisi tyhjäkäynnille vaikka kaasua jo polkee. Mitään vikavaloja tms. ei syty ja tuo ei ole toistunut kuin 2 km aikana liikkeelle lähdön jälkeen. Ajatuksia, mikä voisi olla vikana?

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

Kaasupoljin, mulla oli sama vika.

Avatar
Jontsa_
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Elo 2013, 23:27
Car(s): Mito QV -11
Ex: Mito 155 -10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jontsa_ »

Mistäs olette tilailleet pohjapanssareita?

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Onko kellään hajonnut MiTosta takaluukun lukko? Kaverin QV ei suostu avautumaan takakoslasta. Ei kytkimestä eikä avaimenperästä. Ollut yön hallissa sulamassa - ei vaikutusta. Vinkkejä?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ nopea googlaus kun datanhaku töissä muutenkin päällä :wink:

https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-mi ... r-key.html

Lukkoon sisäkautta kurkottaen ja painaa hän nappia - sesam

Purppurainen (violetti) johto pääepäilty johtonipussa...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kiitos! Linkkivinkki laitettu eteenpäin. :-D

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

lerppu kirjoitti:Onko kellään hajonnut MiTosta takaluukun lukko? Kaverin QV ei suostu avautumaan takakoslasta. Ei kytkimestä eikä avaimenperästä. Ollut yön hallissa sulamassa - ei vaikutusta. Vinkkejä?
Vuosi takaperin melkein vastaavilla pakkasilla hajosi omasta laakista. Ei oireillut mitenkään. AutoMilanossa antoivat suht suolaisen hinta-arvion tyyppivikana olevasta "takaluukun johtosarjan vaihdosta", mutta päädyin optioon nro. 2 eli johtosarjan kolvaamiseen. Eipä siitäkään täysin hyvä tullut kun muutamaa viikkoa myöhemmin takaluukun pyyhin aloitti omat temppuilunsa, kuulemma liittyy samaiseen johtosarjaan :x

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Vahva epäilys siis tuohon suuntaan. Tällasen bongasin: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :8891.html
Onneksi oman MiTon takaloosteri oireeton. Mutta samaa vaivaa oli aikoinaan Giuliettassa, kun toinen takavaloviiru loosterista pimeni. Johtoja räpläämällä sai pelittämään senkin.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mulla johtosarja temppuili noin vuosi sitten niin, että kojetaulussa oli jatkuvasti kojetaulussa päällä takaluukun aukioloa ilmaiseva symboli. Muita oireita ei ollut. Korjasin yhden johdon haitarikumin sisältä kolvaamalla siihen pätkän uutta johtoa. Huomasin samalla, että johtosarjaa oli korjattu aiemminkin. Lerpun linkkaamalla korjaussarjallahan näistä pääsisi eroon pidemmäksi aikaa :-D .

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mistähän nyt on kysymys? DNA-valitsin tipahtaa normaalille ainakin nyt pakkasten aikaan. MES kertoo, että molemmat etuiskarit valittavat solenoidistaan, että "Short circuit at ground - intermittent", koodia en muista enää, mutta epäilemättä sen saa seuraavan ajon aikana. Mikä mahtaa nyt mättää kun kummastakin tulee ko ilmoitus? Vika mahtaa löytyä jostakin missä niiden virtapiuhat yhdistyvät, alustan ecu?

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jora »

Onko jonkun foorumilaisen entinen? https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/10075849

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja silverine »

JiiPee kirjoitti:Mistähän nyt on kysymys? DNA-valitsin tipahtaa normaalille ainakin nyt pakkasten aikaan.
Onko Multiair-yksikköä vaihdettu auton historiassa?
Nimittäin DNA:n omatoiminen pomppiminen normaalille kuuluu paskana olevan Multiairin oireisiin.

Multiairin vaihdon jälkeen oman Miton kulutus on muuten pudonnut 0.5 litraa satasella...voi olla enemmänkin koska
nyt on ollut paljon kylmempää kuin verrokkiajankohtana.
Viimeksi muokannut silverine, 24 Tammi 2019, 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Crap. Käyntiäänivertailu QV vs tct jätti hiukan onton olon... Toivottavasti olen väärässä etiäisteni kanssa ja nyt on vain jokin kontaktihärö joka ratkeaa lähes automaagisesti. :silent:

Mutta itsellä ei siis kokemuksia DNA-moodin tipahteluihin, tietty paariamallin iskareilla täällä muutenkin mennään.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

@Lerppu,
Paariamallin iskarit ovat varma valinta. En pysty näistä QV:n iskareista sanomaan muuttuuko niissä mikään niin olennaisesti D-asennossa, että siitä kauhiasti kaupunkirallailussa hyötyä olisi. Jäykkyyttä tulee lisää, mikä irrottelee passelisti amalgaamipaikat stadin nupulakiveyksillä.

No, kävin äsken hakemassa perheen veijarin Matinkylästä. Ei minkäänlaista oiretta taikka ongelmaa DNA-valitsimen kanssa. Järjestelmä toimi niin kuin pitikin. Tulisikohan härö laittaa kokonaan pakkasen piikkiin? En usko ihmeisiin.

Siitä käyntiäänestä (pieni naputus per varvi) sen verran, että vaihdoin kesällä jakohihnan ajoitustyökalujen kanssa. Nyt pitäisi jostakin saada lämmintä tallitilaa sen verran jokuseksi tunniksi, että pääsisi tarkistamaan ajoituksen. Voi olla, että siinä on jotakin mennyt hivenen "ei niin hyvin". Toisaalta autossa on kaikki vedot yms... tallella eikä moottori käyttäydy muutenkaan poikkeavasti. Vaihdon jälkeen on ajeltu varmaan se 10-tonnin verran kilometrejä. Tuosta ajoituksesta on siis hyvä aloittaa. Vikakoodeja ei koneesta tule.

@Silverine
Oh jees, olen tuotakin miettinyt. Koneesta kuuluu hento naputus per kierros ja sitä tuossa Lerpun kanssa Tammiston tebskalla kuunneltiin. Tähän yksilöön ei ole vaihdettu MA-yksikköä minun aikana eikä sellaista ole huoltokirjaakaan merkitty. Tuossa ylempänä viestissä mainittu naputus kuuluu vain ja ainoastaan kun avaa konepellin. Kabiiniin ei ääntä kuulu tai mä en sitä erota.

En nyt jaksa kelailla ketjuja, mutta mun mielestä nyt saadut vikakoodien selitykset viittaavat ihan johonkin muuhun kuin MA-yksikkövian yhteydessä saatuihin. Kunhan saan auton työnalle jossakin niin tutkin asiaa lisää. Ehkä se MA yksikkö pitäisi kaivaa esiin ja tsekata, mutta -12 C jäykistää mieltä niin paljon ettei huvita :wink:.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ Toivotaan ettei oire liity Multiairiin. Joskus sen kuitenkin joutuu vaihtamaan.. :|
Pajalta sanottiin että välillä 60-90tkm noita on Mitoissa mennyt suuri määrä.
Tuolla omalla oli vedelty sitten jo melkein 130tkm. Ostaessa ei mitään ihmeempää
ollut havaittavissa mutta oireet alkoivat alaväännön heikkenemisellä ja lopulta
raaemmalla käyntiäänellä, pytyn putoilemiseen pelistä - DNA-kytkimen pomppimiseen
normaalille - ja moottorin vikavalon syttymiseen.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tänään oli vain 3 astetta pakkasta ja siitä se ajatus sitten lähti. Purin autoa katoksessa niin paljon, että sain jakopään ajoitusvermeet paikalleen. Ensin nokka-akselin lukituspala paikalleen ja sitten kampiakselin ajoitusrauta. Eihän se ollut kohdallaan ja heittoa oli ehkä sen puolen hampaan verran (tai jotakin sinnepäin). Kesällä tehty hihnanvaihto ei siis ollut mennyt kuin strömsössä. Uudelleen ajoituksen ja varmistuksen jälkeen homma pakettiin ja käymään. Kaikkiaan viiden tunnin aherruksen tuloksena on hieman hiljaisemmin käyvä kone, joka ei ylimääräisiä enää naputtele. Ehkä myös vähän pirteämpikin - ero ei ole kovin suuri. Kokemukset ovat toki subjektiivisia ja niinpä pistin pojan rattiin. About samat huomiot myös häneltä.

Puuhastelun ohessa huomasin, että tiputtelee vähän jäähdytysnestettä. Ei niin, että olisi vielä pitänyt lisäillä, vaan alapuolen paikat paisarin alla ovat jäähdytysnesteen kostuttamia. Tihkupaikka pakantui paisarin yläosassa vasemmalla olevaan letkuliitäntään. Ilmeisesti jonkinsortin paluuletku kyseessä, mikä haarautuu turbolle ja jonnekin toisaalle. Vuotaa hissukseen joko siis siitä muutaman sentin mittaisesta kumiputkesta taikka paisarin ulokkeesta. Jos kumiputken vaihdon jälkeen vielä vuotaa, niin sitten taitaa mennä paisari uusiksi.

Tällaista tällä erää.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Hyvä, hyvä - asiallista tekemistä!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Kiitos, paitsi, että tämän aamun ajelujen perusteella se ei johtanutkaan haluttuun lopputulokseen. No, ajoituksen virhe on nyt poissuljettu - iso homma sekin, mutta onneksi oli aikaa ja melkein kelvolliset kelit homman hoitamiseen.

Eilen kone kävi nätisti ne koeajot, jotka pojan kanssa tehtiin. Ajettiin pitkä lenkki, tehtiin useita pysähdyksiä ja kuulosteltiin konetta - ei naputusta. Ilo oli lyhytaikainen. Tänään kevyt naputtava ääni oli jälleen läsnä. Kävin ajamassa koneen lämpimäksi ja totesin naputuksen tulevan jakopään puoleisesta päästä jostakin 1 tai 2 cyl alueelta kuulostelun perusteella, ehkä kuitenkin enemmän 1 cyl tietämistä. Ääni kuuluu vain tyhjäkäynnillä, eikä sitä kuule taikka se ei ole läsnä kun nostaa kierroksia vähänkin. Subjektiiviseen fiilikseen perustuen, voisin silti sanoa koneen käyvän edelleen hieman paremmin ajoituksen tarkistuksen jälkeen.

Mitäs ajatuksia tämä herättää kokeneemmissa MA-koneen käyttäjissä? Onko kyse nyt mahdollisesti MA-yksikön kulumisesta hiljalleen vai jostakin muusta osasta siihen liittyen. Siellähän on joku rulla-keinuvipusysteemikin multiairissa. Tietty avamaalla koneen venttiilikannen suojuksen voisi vian mahdollisesti paikantaa silmämääräisestikin. Voisiko kyse olla jo siinä määrin kuluneisuudesta (tai taikka muusta syystä), että jokin osa venttiilikoneistossa ei enää saa riittävää öljynpainetta ja siksi naputtaa tyhjäkäynnillä?

Koneella on ajettu +150 tkm. Tähän autoon syydetty jo sen verran euroja, että yksi uusi MA-yksikkö ei tunnu enää missään :silly:.

Kiitokset etukäteen ajatuksistanne.

Paikalla
insinörtti
Viestit: 2623
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^voisiko olla vaan tyhjiöpumppu? Olettaen, että pytty n:o 1 on jakohihnan&pumpun puoleisessa päässä. Mr google kertoi, että vääränmerkkisissä pumputtimen melun saa testattua ottamalla letkut irti.

Näköjään tällä pumputtimellakin saa aikaan jänniä ilmiöitä
https://www.youtube.com/watch?v=U2PZ4Xklx38
https://www.youtube.com/watch?v=qR2L_JZkTBc

Ex T-Jet Bravo kuulosti kylmänä & tyhmäkäynnillä melkein tuolta Mazdalta, tosin ilman rahinaa/räminää ;-D
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Kiitos vinkeistä. 1.4T MA -koneen vakuumipumppu on koneen toisessa päässä eli nelosen jälkeen. En ole kokeillut letkun irrotusta. Sen sijaan sen tiiviste tuli vaihdettua nyt ajoituksen yhteydessä. Btw, tiiviste tuntuu olevan ns kertakäyttötiiviste. Kesällä tehdyn ajoituksen yhteydessä paikalleen laitettu vanha tiiviste ei enää toiminut niin kuin olisi pitänyt. Silloin käsittelin tiivisteen molemmat puolet hyvin ohuelti tiivisteainekerroksella, kun ei ollut saatavilla yhtään tiivistettä just sinä päivänä. Marmorillakin se on tilauskamaa.

Edit klo 15:35. Kävin just emännän kanssa pyörähtämässä kaupassa ja kun tulin kotiin, niin kone ei naputtanut :shock: . Täähän menee mielenkiintoiseksi.
Viimeksi muokannut JiiPee, 28 Tammi 2019, 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jontsa_
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Elo 2013, 23:27
Car(s): Mito QV -11
Ex: Mito 155 -10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jontsa_ »

Auttakaas tiedotonta,

Mito QV vm. 2011 etu-ja takajarrupalat pitäisi tilata. Onko kenelläkään tietoa, että kummalla pitäisi mennä?
Liitteet
Brembos.JPG
Brembos.JPG (21.89 KiB) Katsottu 6830 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Moikka,

Takajarruista en osaa sanoa muuta kuin, että olisi hyvä tietää onko ne Lucaksen vai TRW:n systeemillä. Kun tämän tiedät, niin saat parhaan sopivuuden. Katsomalla merkinnän satulasta, voit olla varma asiasta. En tiedä mitä eroa noilla järjestelmillä mahdollisesti on palojen sopivuuden näkökulmasta.

Etujarrujen osalta sinne ei kannata ostaa muita kuin Brembon palat Brembon jarruihin. Mulla oli siellä hetken Brembon satuloihin suositellut Magneti Marellin palat, mutta ne kolahtivat aina silloin tällöin suunnan vaihdoissa esimerkiksi autoa pihassa liikuteltaessa. Vaihdoin ne aika nopeasti Brembon paloihin ja ne ovat todella hyvin sopivat eikä niistä synny mitään ylimääräisiä ääniä. Ovat joitakin millin kymmenyksiä leveämmät kuin Magneti Marellin palat, joten täyttävät kolonsa hyvin. Jos vanhojen palojen kanssa on irralliset metalliset kitinälevyt niin laita ne myös uusien palojen kanssa.

Tunnistinjohtojen osalta ei ole ajamisen kannalta mitään väliä hankitko sellaiset palat molemmille puolille vai vain toiselle puolelle. Mulla on vain toisella puolella. Kojelaudassa ei ole tästä johtuvia ylimääräisiä varoitusvaloja. Seuraan muutenkin säännöllisesti jarrupalojen kulumista, joten en siihen hommaan periaatteessa johtoja tarvitse.

Terkuin JiiPee

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja silverine »

Nyt olis Hill Holder taas toiminnassa ja vikavalo pois taulusta. Syypäänä siis pätkivä peruutusvalokatkaisin joka vaihdettiin.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Menny vähän ohisektoriin mutta näistä JP:n "huoltojutuista" tuli mieleen oman Miton huollot. Eli saako täällä mainostaa hyvää tekijää vai suuttuuko ylläpito?

Anyway sama tyyppi joka pitää huolta mun toisesta Italialaisesta kaunottaresta teki mun Mitoon (QV) jakopään 360e sis OEM-osat ja työt. Takapyörän laakeri oli näköjään 150e. Tämä yhden miehen paja, jota tykkään tukea, sijaitsee Pasilassa.

En tiedä onko halpaa mutta työnlaatu sekä -jälki on väittäisin että 10x parempaa kuin geneerisessä Atoyssa tai vastaavassa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11176
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

billy kirjoitti:Eli saako täällä mainostaa hyvää tekijää vai suuttuuko ylläpito?
Ei suutu.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

billy kirjoitti:Menny vähän ohisektoriin mutta näistä JP:n "huoltojutuista" tuli mieleen oman Miton huollot. Eli saako täällä mainostaa hyvää tekijää vai suuttuuko ylläpito?

Anyway sama tyyppi joka pitää huolta mun toisesta Italialaisesta kaunottaresta teki mun Mitoon (QV) jakopään 360e sis OEM-osat ja työt. Takapyörän laakeri oli näköjään 150e. Tämä yhden miehen paja, jota tykkään tukea, sijaitsee Pasilassa.

En tiedä onko halpaa mutta työnlaatu sekä -jälki on väittäisin että 10x parempaa kuin geneerisessä Atoyssa tai vastaavassa.
Nimiä rohkeasti tiskiin.

Multiair-yksikön vaihto nimittäin luultavasti ihan kulman takana, koska ikää on jo yli 8 vuotta ja kilsoja vähän päälle 60tonnia.

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

sanctus kirjoitti: Nimiä rohkeasti tiskiin.

Multiair-yksikön vaihto nimittäin luultavasti ihan kulman takana, koska ikää on jo yli 8 vuotta ja kilsoja vähän päälle 60tonnia.
http://www.thacarservice.fi/

-Yrittäjä on tosiaan entinen Ferrarin & Maseratin virallisen maahantuojan (Vaunula Premium Helsinki) päämekatsu. Ainoa miinuspuoli on se ettei tuolta yhden miehen pajasta saa huollon sijaisautoa. Anyway jonkin verran yrittäjästä kertoo seuraava lupaus:

Antikainen "päivystää" myös virka-aikojen ulkopuolella "on best effort basis". Tavoittaa voi kiireellisissä tapauksissa tällöin puhelimella ja ei-niin-kiireellisissä vaikkapa Facebook Messengerillä. Apu on aina lähellä!

Avatar
Albertolli
Viestit: 4200
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Siinä tuntuukin usein pyörivän punaisia ja keltaisia hieman urheilullisempia italoja 8)
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Outo päivä. Ajelin autolla salille ja takaisin. Ei naputusta tyhjäkäynnillä. Tilasin silti valmiiksi venttiilikopan tiivistesarjan (mukana ne neljä rinkulaakin) Sparetosta ja MA-yksikön tiivisteen Autokeskukselta. Loppuviikosta alkaen mulla on käytössä viikon verran vaimon Ocu, joten jos tuo naputtaa vielä, niin sitten puran koneen yläosan ja tutkin mistä se ääni tulee. Siksi uudet tiivisteet 9 vuotta vanhojen tilalle. Tällä kertaa en aio jäädä tuleen makaamaan.

Tulipa tuossa mieleen, että voisiko oire johtua jonkun öljykanavan tukkeutumisesta/ajoittaisesta blokista? MA-yksikössähän pieniä kanavia on jokunen. Onko kukaan tehnyt forte tms. huuhtelua MA-koneelleen, kokemuksia? Kysyn siksi, että kannattaisikohan tuolla hommalla aloittaa vai onko se ihan huuhaata.

Tuollainen videon pätkä löytyi netistä MA yksikön purkua
Viimeksi muokannut JiiPee, 30 Tammi 2019, 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jos kansi menee purkuun (toivotaan nyt että ei), niin saako tulla joo-joo mieheksi vilkaisemaan / poropeukaloiseksi tueksi? Ei musta moottorihommissa hyötyä ole, mutta voin tuoda vaikka hyvät pullat mieltä ylentämään! :mrgreen:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Ilman muuta :-D . Jos pullat tuot, niin täältä tulee kaffeet. Kaipa muutaman asennusoluenkin tarttee? Kelivarauksella eli jos kelit sallii homman tekemisen autokatoksessa. Talvitakki päälle ja hurttia humooria. Osien irrotus katoksessa ja tutkiminen lämpimässä mancavessa. Maksimissaan otetaan siis MA-yksikkö pois, tutkitaan se ja kannen yläpuoliset osat (nokkakeppi, mahdolliset hydrauliset nostajat whatever siellä nyt onkaan). Itse moottorin varsinainen kansi irrotetaan vasta kun on pakko. Jostain se naputus siis tulee. Hyvä, että kiinnitit asiaan huomiota silloin tebskalla. Voihan olla, että homma venyy keväämmälle, mutta enemmän kiinnostaisi repiä se nyt kappaleiksi.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Oukkidoukki - ilmoittelehan jos realisoituu. Mieluusti näkisi koneen sisälle - edellinen mitä itse on purkanut on Cadillacin Northstar juuri äsken kymmenen vuotta sitten. :wink:

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Se on moido MiTolle ainakin tällä erää. Siirryin Giulietta-leiriin.

En kyllä tiedä, paraneeko vaihtamalla.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^menestystä uusiin seikkailuihin! Ainahan MiTo-kantaan voi palata sitten kun siltä tuntuu. :wink:

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

lerppu kirjoitti:^menestystä uusiin seikkailuihin! Ainahan MiTo-kantaan voi palata sitten kun siltä tuntuu. :wink:
Ajoin eilen 150 kilsaa G:llä kiihdytellen ja vähän huonommilla teillä.

Meno oli sanalla sanoen sivistynyttä ja aikuista verrattuna MiToon enkä ole ollenkaan varma, että onko se pitemmän päälle itseäni miellyttävää.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Onneksi olkoon Sanctukselle :-D . Hyviä kilometrejä G:n kanssa.

Multiair-yksiköstä löytyi vika. Klassinen holkin löystyminen mikä on lähes kaikissa asiaan liittyvissä videoklipeissä mainittu. Holkki oli niin löysällä, että sen sai 17mm:n hylsyllä käsin kierrettyä kokonaan pois. En tarvinnut edes vääntiötä. Tässä taisi käydä kyllä melkoinen munkki, kun kierteet olivat ehjät. Toki olihan se naputus alkutekijöissään vielä. Puhdistettuani kierteet, laitoin holkin paikalleen kierrelukitteen kera. Tarkistin myös loput holkit. Lisäksi avasin jokaisen pohjassa olevan imuventtiilipainikkeen, purin ne osiin ja putsasin. Eipä siellä likaa tuntunut olevan. Kaikki nuo reiät, joista se öljy virtaa, ovat äärettömän pieniä. En yhtään ihmettele, että öljyistä on pidettävä hyvä huoli ja suodattimet muistettava tarkistaa/vaihtaa aika-ajoin.

Sitten seuraavaksi mylly kasaan ja ensikosketukset kaasupedaaliin varmaankin kertovat sen miten hommassa onnistuttiin. Ensin kuitenkin käynti motonetissa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Autolla on koeajot tehty, ja kun sain vielä tehtyä muun muassa Uniair dispersion correction -toiminnon, käyntiääni pehmeni selvästi. Vaikuttaisi siltä, että se naputus on nyt tipotiessään.
=> Nimimerkille "Pentti" suuret kiitokset kirjoituksesta toisessa ketjussa MA-yksiköstä ja konsultaatiosta meilitse, Isot peukut :-D .

Uniair dispersion correction -toiminnon läpivienti edellyttää muun muuassa koneen käyntilämpöisyyttä. En saanut sitä aluksi tehtyä ja sain ilmoituksia muun muassa liian alhaisesta koneen lämpötilasta. MIttariston lämpömittari näytti 90 astetta, mutta MES 73-74 astetta. Kun sain paikallaan ollessa koneen lämmöt nousemaan tuonne 83 asteen tienoille, niin edellä mainitun toiminnon suorittaminen oli mahdollista. Ymmärtääkseni MA-koneen termarin pitäisi aueta 80 asteessa. Jostakin olen tämän lukenut. Jos tuo pitää paikkansa, niin voisin päätellä mun auton termarin olevan jo väsynyt. Termari taitaa siis mennä vaihtoon.

Toistaiseksi kaikki suht´koht hyvin :-D

Jousimies
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Syys 2016, 00:49

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Minulla on Mito QV ja siitä on kuulunut alusta lähtien kierrosten mukaan nouseva naputtava ääni ohjaamoon, kun aamulla lähtee liikkeelle. Auto on talvisin esilämmityksessä ja ääni kuuluu ensimmäiset 1-2 kilometriä ja häviää sitten moottorin lämmittyä.
Ensimmäisen vuoden ääni vaivasi minua, mutta sittemmin olen alkanut pitää sitä ominaisuutena, eikä vikana.
Kesä-aamuisin lähtiessäni ääntä ei kuulu..

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Naputuksen lähteitä moottorissa on useita, mutta oletan tässä, että äänen lähde sijaitsee moottorin kannessa. Siellä meteliä voivat käsittääkseni aiheuttaa nokka-akselin pyöriessä MA-yksikkö ja siihen liittyvät osat, pakoventtiilien hydrauliset nostimet, alipainepumppu, ja joo venttiilitkin... . Tässä olisi varmaan oleellista tietää mitä öljyä käytät, milloin se on vaihdettu, onko MA-yksikön filtteri tarkistettu tai jopa vaihdettu, milloin jakopää on vaihdettu, paljonko autolla on ajettu jne ... . Oletko havainnut autossa muita esim kulkuun liittyviä oireita - nykimistä, tehon puutetta jne ... Onko naputus lisääntynyt ajanoloon?.

Kun naputus häviää lämpimänä / ei kuulu kesäkeleillä, niin voisin arvata, että se liittyy (kylmän) öljyn kiertoon ja sen painetta hyväksikäyttäviin osiin. Tämä olisi aika loogista, mutta ... . Varmaan joku palstalla voi antaa tarkempaakin arviota kokemuksensa pohjalta, mutta jos tuo sinua häiritsee, niin ota yhteyttä asiantuntevaan korjaamoon. Sitten vaan ensiksi kuuntelemaan oikeasti mistä ääni sieltä konehuoneesta tulee. Hieman vaikea arvata lähdettä kuvauksesi perusteella. Ja tämä kirjoitus oli sitten täysin spekulaatiota :wink: .

Avatar
Jontsa_
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Elo 2013, 23:27
Car(s): Mito QV -11
Ex: Mito 155 -10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jontsa_ »

Onko tuo muovilärpyke tullut vakiona? Kyseessä etupuskuri/lokasuoja.

Kiitos lumivallien - molemmilta puolilta säpäleinä :evil: :evil: :evil:
Liitteet
Alfa_lokasuoja.jpg
Alfa_lokasuoja.jpg (274.11 KiB) Katsottu 5861 kertaa

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Kyllä tuollaiset omassa oli. Ja tosiaan ovat melkoisen herkät ottamaan kiinni...
932 937 955 955

Avatar
Jontsa_
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Elo 2013, 23:27
Car(s): Mito QV -11
Ex: Mito 155 -10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jontsa_ »

juri kirjoitti:Kyllä tuollaiset omassa oli. Ja tosiaan ovat melkoisen herkät ottamaan kiinni...
Mistähän moisia saisi vai joutuuko turvautumaan tee-se-itse ratkaisuun...

Osuu silmään aika ikävästi nuo repeämät.

Vastaa Viestiin