Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
FinPat
Viestit: 7173
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Taisin juuri todeta että jutun kirjoittaja ei ymmärrä autoista eikä todennäköisesti naisistakaan mitään. Kirjoittaja ilmeisesti kuvittelee mielessään että auto kallistuu kaarteessa samaan suuntaan kuin moottoripyörä kipataan eli sisäkaarteen puolelle.

Luonnollisesti kaikki radalla auton kanssa käyneet tietävät että auto kallistuu ulospäin ja sisäkaarteen puoleinen pyörä nousee jolloin lukkoperä (Visko, Pala, Torsen, etc.) ohjaa voimaa maassa kiinni olevaan pyörään tai sitten avoimen tasauspyörästön kanssa elektroninen "lukko" jarruttaa ilmassa olevaa pyörää jolla saadaan mekaanisen lukon kaltainen efekti. En tunne Alfa Mito Q2:sen toteutusta sen tarkemmin mutta uskoisin sen samankaltainen kuin muutkin "sähkölukot".

insinörtti
Viestit: 2623
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ järkiautolijat, jollainen ilmiselvästi on kyseessä, tekee käännöksissä ensin koukkauksen vastakkaiseen suuntaan l. vastaohjauksen ihan kuten moottoripyörilläkin! Eli vasemmalle käännyttäessä haetaan vauhtia tien oikealta pientareelta tahi päinvastoin.
FinPat kirjoitti:Erilaisilla 944 ja Boxster versioilla ajaneena voin kertoa että "naisten auto" -leimakirves heiluu juuri niissä piireissä joissa ei ymmärretä autoista tai naisista juuri mitään...
HS 2012 julkaiseman artikkelin mukaan Porsche, Cadillac ja Lada ovat kaikkein miehisimmät merkit. Ainakin, kun mittapuuna pidetään naisten osuutta näiden haltijoina. Alfat olivat tuolloin aikalailla asteikon vastakkaisessa päässä, tosin pitkälti siitä syystä, että tarjolla oli lähes pelkkää B/C segmenttiä, mihin tosimiehen ego ei mahdu.

Yksittäisistä malleista puhuttaessa erityisen "miehekkäinä" mainittiin Fabia ja Superb. Aika suurella todennäköisyydellä arpaonni on ao. toimittajaakin suositunut :-D

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=3 ... ma#p343566
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:Taisin juuri todeta että jutun kirjoittaja ei ymmärrä autoista eikä todennäköisesti naisistakaan mitään. Kirjoittaja ilmeisesti kuvittelee mielessään että auto kallistuu kaarteessa samaan suuntaan kuin moottoripyörä kipataan eli sisäkaarteen puolelle.

Luonnollisesti kaikki radalla auton kanssa käyneet tietävät että auto kallistuu ulospäin ja sisäkaarteen puoleinen pyörä nousee jolloin lukkoperä (Visko, Pala, Torsen, etc.) ohjaa voimaa maassa kiinni olevaan pyörään tai sitten avoimen tasauspyörästön kanssa elektroninen "lukko" jarruttaa ilmassa olevaa pyörää jolla saadaan mekaanisen lukon kaltainen efekti. En tunne Alfa Mito Q2:sen toteutusta sen tarkemmin mutta uskoisin sen samankaltainen kuin muutkin "sähkölukot".
Käytännössä näin kun esimerkkinä käytetään mutkasta ulostuloa. Kesällä tämän systeemin kanssa saa olla hieman varuillaan, jos pitkään eloisasti päästelee ruutulippumoodilla - erään mökkireissun jäljiltä edellisessä MiTo elämässä jarrut kävivät edessä aika kuumina... Mutta yleisemmin - sitä rengasta, joka pyörii nopeammin, jarrutetaan elektronisen aivon ohjaamana. Oli pidon irtoamisen syy mikä hyvänsä. Tämä systeemi löytyy itseltä kahdesta autosta, kun F34 etupää toimii samoin.

- Onneksi ei olla niin typeriä että sukupuolen mukaan alettaisiin autoja jaottelemaan. Audi TT. Mazda Miata. :mrgreen:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Olen kuulemma ajellut tyttöjen moottoripyörällä :lol: . Aloitin motoristin "uran" vuonna 1989 Suzuki GR650:llä, jolla myös toki tein sen pakollisen kaatumisenkin. Hemmetin hyvä aloittelijan pyörä, jolla sain tutustua myös tekniikkaan (vääntyneitä venttiilejä) :mrgreen: .

Nöyrimmät pahoittelut MiTo:oon liittymättömästä keskustelusta :roll:

Avatar
Jontsa_
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Elo 2013, 23:27
Car(s): Mito QV -11
Ex: Mito 155 -10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jontsa_ »

Ciao,

Kenelläkään kokemuksia xenon valojen korkeussäätö ongelmista? Valot jumissa, eivätkä suostu nousemaan ala-asennosta. Kyseessä 2011 vuoden Mito QV.
Auto Milanolle varattu huolto käynti.


-Jontsa

Avatar
Polforea
Viestit: 11106
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^MiToa sen tarkemmin tuntematta - ettei olisi jumissa valojen sijasta jousituksen korkeusanturi, niin että luulee keulan olevan kokoaika ylhäällä tai perän pohjassa? Saako näissä niitä muljahtamaan väärään asentoon samaan tapaan kuin Giulietoissa ja bemareissa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2623
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ tekeekö valot "jumppaliikkeitä" käynnistyksen yhteydessä?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jontsa_
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Elo 2013, 23:27
Car(s): Mito QV -11
Ex: Mito 155 -10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jontsa_ »

insinörtti kirjoitti:^^ tekeekö valot "jumppaliikkeitä" käynnistyksen yhteydessä?
Yes, hyvin pientä liikehdintää tosin...

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

MiTossa ei tästä kokemusta, mutta GT:n ajoilta kyllä. Taka-akselilla asentoanturi - jos ottanut kipeetä, niin valot lopettaa korkeussäädön. Polforeaa täten kompaten, sieltä kannattaa aloittaa vianetsintä.

Avatar
Jontsa_
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Elo 2013, 23:27
Car(s): Mito QV -11
Ex: Mito 155 -10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jontsa_ »

lerppu kirjoitti:MiTossa ei tästä kokemusta, mutta GT:n ajoilta kyllä. Taka-akselilla asentoanturi - jos ottanut kipeetä, niin valot lopettaa korkeussäädön. Polforeaa täten kompaten, sieltä kannattaa aloittaa vianetsintä.
Jees, kiitos tiedosta! Laitan guuglen laulamaan.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Jontsa_ kirjoitti:
lerppu kirjoitti:MiTossa ei tästä kokemusta, mutta GT:n ajoilta kyllä. Taka-akselilla asentoanturi - jos ottanut kipeetä, niin valot lopettaa korkeussäädön. Polforeaa täten kompaten, sieltä kannattaa aloittaa vianetsintä.
Jees, kiitos tiedosta! Laitan guuglen laulamaan.

MiTossa tuo anturi on oikeassa etualatukivarressa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tämä selvä.
- Pahoittelut aiemmasta väärästä tiedosta, jotenkin kuvittelin asiaan liittyvän jonkinlaista jatkuvuutta. :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11106
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eikö muka takana ole? Yleensä niitä on edessä yksi ja takana toinen, kun auton asento riippuu molempien akseleiden kuormasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Vaikea kuvitella systeemiä joka pelkän etujousituksen asennon perusteella pystysi päättelemään korin asennon.
932 937 955 955

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Laatikon vaihto-operaation valmistelut ovat alkaneet. Homma tyssäsi tänään väsymykseen ja siihen, että aloin arpomaan oikean vetoakselin irrotusta vaihdelaatikosta. Kyseessä on siis se akseli, jossa on kannatinlaakeri kannakkeessaan kiinni koneen taka-osassa. Mites se irrotetaan? Pitääkö koko kannake irrottaa koneesta (vaikea edes nähdä kiinnityspultteja) vai avaanko vain laakeripesän pultit?

Btw. vanhan laatikon öljyjen seassa oli metallihilettä. Kunhan saan sen pois alta, niin kiinnostavaa nähdä, mitä se on viimeeksi syönyt.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Homma eteni tänään mukavasti pojan kanssa. Laatikko on irti ja siirretty varastoon. Työ jatkuu lauantaina, jolloin on tavoitteena saada pulkka kasaan. Kaiken kaikkiaan ihan julmettu työ tehdä autokatoksessa ilman nosturia tms. Tässä QV:ssä on niin vähän tilaa "teknisessä" tilassa, että apurungon irrotus on aiheellinen. Tehollisia työtunteja on tähän vaiheeseen asti mennyt sellaiset 7-8. Odotan, että kasaan saaminen on ehkä hieman helpompaa. Toisin sanoen tämä ns. projekti on minulle ollut tähän mennessä haasteellinen, mutta palkitseva :-D.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Homma finaalissa. Laatikon paikalleen laitto ja kaikkien muiden irrotettujen juttujen asennus kesti kaikkiaan 8 tuntia ja koko projekti yhteensä 16 tuntia. Kannattaa toki aina miettiä tarkkaan missä järjestyksessä taikka mitä tulee kiinnittää. Apurunko oli jo paikallaan ja melkeinpä muutkin asiaan liittyvät kun huomasin, että vakaajatanko oli vielä varastossa - prkl. No, se meni onneksi paikalleen pelkästään löysäämällä apurunkoa. Kaksi muuta kohdetta tulee vielä laittaa kuntoon. Ensimmäinen ja kiireellisin on pyörien suuntaus ja toinen ei niin kiireellinen on vasemman vetarin sisemmän nivelen tripoidin vaihto. Siinä tuntui on hieman väljyyttä. Täytyy lähteä siis tripoidikaupoille :wink: .

Kaikkiaan tuo purkuauton laatikko toimii koeajon perusteella erittäin hyvin. Myyjän mukaan se on purettu vuoden 2012 MiTo QV:stä ja sillä oli ajettu 80tkm. Kabiiniin ei kuuluu minkäänlaisia vaihtamisen mekaanisia ääninä niin kuin vanhasta laatikosta kuului. Muutkin asiaan kuulumattomat äänet jäivät pois. Laatikko vaihtaa hyvin, sulavasti ja täsmällisesti. Seuraavaksi sitten tutkimaan vanhan laatikon sielunelämään kunhan jaksaa. Nyt palkitsen itseni oluella taikka parilla :-D .

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

JiiPee kirjoitti:Homma finaalissa. Laatikon paikalleen laitto ja kaikkien muiden irrotettujen juttujen asennus kesti kaikkiaan 8 tuntia ja koko projekti yhteensä 16 tuntia. Kannattaa toki aina miettiä tarkkaan missä järjestyksessä taikka mitä tulee kiinnittää. Apurunko oli jo paikallaan ja melkeinpä muutkin asiaan liittyvät kun huomasin, että vakaajatanko oli vielä varastossa - prkl. No, se meni onneksi paikalleen pelkästään löysäämällä apurunkoa. Kaksi muuta kohdetta tulee vielä laittaa kuntoon. Ensimmäinen ja kiireellisin on pyörien suuntaus ja toinen ei niin kiireellinen on vasemman vetarin sisemmän nivelen tripoidin vaihto. Siinä tuntui on hieman väljyyttä. Täytyy lähteä siis tripoidikaupoille :wink: .

Kaikkiaan tuo purkuauton laatikko toimii koeajon perusteella erittäin hyvin. Myyjän mukaan se on purettu vuoden 2012 MiTo QV:stä ja sillä oli ajettu 80tkm. Kabiiniin ei kuuluu minkäänlaisia vaihtamisen mekaanisia ääninä niin kuin vanhasta laatikosta kuului. Muutkin asiaan kuulumattomat äänet jäivät pois. Laatikko vaihtaa hyvin, sulavasti ja täsmällisesti. Seuraavaksi sitten tutkimaan vanhan laatikon sielunelämään kunhan jaksaa. Nyt palkitsen itseni oluella taikka parilla :-D .
Meinasin juuri kirjoittaa että nyt on aika saunaoluselle :-D :drinking:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Moron, onhan niitä mennyt jo .... aika monta ... :drinking:, muttei niin monta ettei pystyis kirjoottaan koneella, heh. Ihan sillä rajalla ollaan ... ja kohta yli ...

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

”Munakoiso” (vaimon hellittelynimi MiTolle - kuulemma munakoison värinen ja näköinen) sai tänään uudet takalaakerit ja nyt on taas _miltei_ kuin uusi! Kyllä kelpaa ajella. Takalevyt ja palat suht finaalissa... Kilsoja tulee kuitenkin niin maltilla että katsellaan jarrujen uusimista keväämmällä!

Avatar
Jontsa_
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Elo 2013, 23:27
Car(s): Mito QV -11
Ex: Mito 155 -10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jontsa_ »

Ciao,

Onko kenelläkään ollut spacereitä käytössä? Vähän kiinnostaisi tuoda 15 mm rengasta ulospäin.

Esim. http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6485.html

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Mikä rengaskoko? MiTossa ei ole hirveästi ylimääräistä tilaa sisälokareissa...
932 937 955 955

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

MiTon suunnittelukuvia back in the days.

https://forums.mwerks.com/showthread.ph ... cars/page8

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

sanctus kirjoitti:MiTon suunnittelukuvia back in the days.

https://forums.mwerks.com/showthread.ph ... cars/page8
Noi ois voinu kopy-pastata suoraan ihan tännekin :wink:

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

billy kirjoitti:
sanctus kirjoitti:MiTon suunnittelukuvia back in the days.

https://forums.mwerks.com/showthread.ph ... cars/page8
Noi ois voinu kopy-pastata suoraan ihan tännekin :wink:
Copy pastet oli tulilla, mutta en jaksanut alkaa rikkoa tekijänoikeuksia omalta osaltani enempää nyt tällä kertaa.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Eli se on Grande Punto, kuten Giulietta on Bravo.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^Samalla tavalla voisi sanoa, että Saab 9-3 ja Cadillac BLS ovat sama kuin Opel Vectra tai NG Saab 9-5 on Opel Insignia :silly: . Pätee hyvin moniin muihinkin automerkkeihin ja -malleihin.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

No siis kyllähän mä ton MiTon modattuna Grande Puntona kyselijöille esittelen.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Juu ja ihminen on modattu apina :-D
932 937 955 955

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

juri kirjoitti:Juu ja ihminen on modattu apina :-D
Sanotaan vaikka niin, että jos antaa evoluution tehdä hommat, kehitysjanan jossain vaiheessa vastaan tulee ihminen. Mutta jos antaa ihmisen modata esim. Grande Puntoa, jossain vaiheessa vastaan klonksuttelee Alfa Romeo MiTo narisevin kääntölaakerein.

Painotan kuitenkin, että itse diggaan MiTosta ja FCA:n päätös poistaa malli tuotannosta tarkoittaa itselleni pitkälti Alfan poistumista tuotannosta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Grande Punto - Schmande Punto... Konserni tietenkin hyödyntää synergian eikä Alfa Romeo ole pelkkä kori- viripaja. Molempia ajaneet: Miten suuri ero? En ole viitsinyt tai aio aktiivisesti Fiatin koeajoa suorittaa. Jos kävelee vastaan, pitänee kokeilla. Ja mitäpä sillä väliä jos on Punto paremmissa vaatteissa? Paras auto nichessään.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Kyllä MiTo on minun käteeni eläväisempi.
GP on enemmän sellainen ’perche?’ kun oikein annat happea ja MiTo taas ’Vai! Vai! Vai!’

Ja joo, GP on minusta kovin hyvä, ja jos valinta olisi noiden kahden välillä, saattaisin hyvinkin ottaa Fiatin. MiTo aiheuttaa pientä klaustrofobiaa kun GP tarjoaa tilaa ja näkyvyyttä.

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mainituista kahdesta autosta minulla on kokemusta vain MiTo:sta. Suosittelin toki GP:tä tyttärelle, mutta ei kelvannut. MiTo on mielestäni melko pätevä kaupunkiauto, mutta kun matkustajia on enemmän kuin kaksi ja matkatavaraa, niin valinta osuu vaimon liisari-skodaan. Kyllä tuolla matkaakin taittaa ja on taitettu. MiTo on ollut oiva peli ajo-opetusautona, jollaisena se palvelee vielä ensi kevääseen. Yhdenvertaisuus GP:oon on eräissä osin suorastaan käsinkosketeltavaa, mutta en pidä sitä mitenkään huonona asiana. Ovatpa siten tietyt kulutusosat helpohkosti saatavissa ja kohtuuhinnoissa.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Oma kokemukseni on Grande Punto Abarthista ja Mitosta 135hp Multiairista. Abarthissa sporttisuus on tuotu mielestäni hienosti esille - kuten Abartheissa aina. Ajettavuudeltaan GPA ehkä hieman parempi... vai kuvittelenko vaan. Tiloiltaan GPA käytännöllisempi.
Erot eivät kuitenkaan ole isoja.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Kuskin oven ämyri on alkanut pärisemään jo pienelläkin äänenvoimakkuudella. Muistelenko väärin, eikös joku ollut uudistanut tuota kaiutinkalustoa MiToon? Minkähän kokoiset kaikattimet tuolla on, ja olisko jo valmiiksi jotain esimerkkiä kohtuuhintaisista kaiuttimista, jotka pienellä työllä paikalleen tipahtaisivat?

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Äänieristin oman Miton ja vaihdoin kaiuttimet sekä eteen että taakse. Alkuperäiset on kyllä onnettomat.Tilasin merkkikohtaiset sovitinrenkaat (Grande Punton), jolloin ainoa tarvittava muutos oli liittimien vaihto. Eteen tuli erilissarja ja diskantit oli työläin juttu. Kaiuttimet maksoivat noin 200e, joten mikään huippuhifi ei ollut kyseessä (GroundZero), mutta muutos parempaan on järisyttävä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tuostapa inspiroituneena pistin Autostudiolta sovitteet ja kaiuttimet tilaukseen, jos vaikka vähän saisi pahvista ääntä paranneltua. Ei korkealta putoa, jos ei nyt mitään hifiä tulekaan... Ei tarvii kummoset ämyrit olla kun autolla ajetaan 10 minuutin siirtymiä kerrallaan, mutta nykyisellään jenkkapeli ei pauhaa - josko tällä upgradella saisi jonkun musiikki- ja rytmiorkesterin soimaan kuuntelukelpoisesti. Valkiaskärmeksen parhaat voisi laittaa pauhaamaan!
Liitteet
Capture.JPG
Capture.JPG (13.42 KiB) Katsottu 7268 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Itse ratkaisin äänen laatuun liittyvän haasteen vaihtamalla eteen 2-tie erillissarjan jakosuotimella. Taakse varapyöräkoteloon tehtiin pojan kanssa subbarikotelo lasikuidusta, mihin upotin pienen 4-kanavaisen vahvistimen. Tällä soitetaan etukajareita ja pientä subia. Takakajarit on kytketty irti, kun kanavat eivät piisanneet. Mito on äänieristetty samoin kuin RaceAlfa on tehnyt. Ai niin, eteen piti hankkia kaiutinsovittimet ja vaihtaa liittimet. Parannus on tälläkin setillä jo melkoinen, mutta toki takakajarit voisivat olla pelissä mukana. Tämän voisi ratkaista joko hankkimalla subille oman vahvarin taikka sitten 5-kanavaisen. Haaste isommassa vahvistimessa on sen sijoittaminen, kun tilat ovat kohtuu pienet muutenkin.
Viimeksi muokannut JiiPee, 24 Heinä 2018, 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ok. Soiva peli. Itse en ole rakentanut poppeja kymmeneen vuoteen. Viimeinen kohde oli Käkkylän DeVille Northstarin nokkapainolla. Maailman Standardiin oli mukava asennella. Tuon jälkeen juurikin vain jotain elementtien vaihtamista, kun ei wanha enää taivu Nopeaksi & Raivoisaksi. (On muuten ilmestynyt 5 ekaa osaa Netflixiin - katsoin 1. instalmentin eilen piruuttani ja oli kestänyt aikaa huonosti - sorry pieni ot.)
Lähtikö ovipahvit helpolla MiTosta irti? Onko jotain nipsuja mitä pitää varoa, ettei ne lennä kadotukseen?

Avatar
Tommi
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Itselläni on tehtaalta asti ollut joku subbariviritys sielä takakontissa. Tuo taitaa olla joku paremman mallin "Hi-Fi"?
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Jos päätät päivittää alkuperäisen MiTon soittimen uudella 2-DIN soittimella linkin alta löytyy koko tarvittava paketti. Tosi halvalla :-D

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=35728

lisätietoja saa kysyä minulta.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

lerppu kirjoitti:Lähtikö ovipahvit helpolla MiTosta irti? Onko jotain nipsuja mitä pitää varoa, ettei ne lennä kadotukseen?
Samalla kaavalla ne irtoaa kuin muistakin autoista. Nipsut taikka niiden lovet valumuovissa (siis ovipahvissa) eivät ole niin herkkiä hajomaan irrotettaessa kuin esimerkiksi A4:ssa. Ovipahvia irrotettaessa tulee ensiksi irrottaa ovikolmion suojus, joka on laitettu painamalla paikalleen. Sen jälkeen kammetaan kahvan päällysosa irti aloittaen sivusta taikka yläosasta, mutta ei alaosasta, irrotetaan kuusiokoloruuvit (taikka torxit), joita taitaa olla joko kaksi tai kolme, ei jaksa muistaa. Lopuksi kammetaan ovipahvi irti ovesta esim muovilastalla tms.... Kannattaa laskea ikkuna alas operaation ajaksi. Lopuksi irrotat kahvasta vaijerin ja muutamat sähköliittimet. Aikaa menee varmaan noin 5min (max 10, jos työkalut joutuu ettimään).

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitokset vinkkauksista! Eiköhän näillä päästä eteenpäin. Katsotaan millaista high endiä tulee elementtien vaihtamisella (palaan asiaan jos soittimen vaihto tulisi ajankohtaiseksi).

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Peilin kohdalla muovikomion takana on yksi kuusiokoloruuvi, oven vetimen alareunassa yksi (kuten jo neuvottiin, aloita vetimen puolikkaan irrottaminen yläreunasta, alareunassa on semmonen kieli joka menee poikki jos sieltä päästä kovaa vääntää ), ja aukaisukahvan syvennyksessä pienen peitelevyn takana yksi.

Sitten ovilevyn reunoilla on yksi tai muutama ruuvi. Ainakin takareunassa oli. Kai...

P.S. mulla olis tästä tosi hyviä kuvia, mutta ei näköjään ole enää.
932 937 955 955

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

juri kirjoitti: ... ovilevyn reunoilla on yksi tai muutama ruuvi...
No, enhän mä näitä tietenkään muistanut. Hyvä lisäys Jurilta.

Sitten varsinaiseen asiaan. Mitossa on jo reippaan vuoden verran ollut kylmänä sellainen vähän sellainen lotkottavan kuuloinen tyhjäkäynti. Se kestää vähän aikaa ja kun moottori on lämmin taikka sen laittaa lämpimänä käyntiin, niin tätä ääntä ei ole. Voi olla, että ääni on hieman myös pakoputkivuotoon viittaavaa supsutusta. Ääni kuuluu parhaiten koneen edestä. Vaikeata on ääntä on kuvailla. Nyt kun kerrankin on sellainen harvinainen tilanne, että MiTo:ssa ei mitään muuta ole, niin ajattelin selvitellä tuota ääntä. Aikoinaan 156:n downpipen käyrässä oli putken pituussuuntainen halkeama (sisäkurvissa). Sekin kuului vain kylmänä, kun lämpimänä "turposi" kiinni. Ehkä ääni on samanlainen, ehkä ei.

Mites muiden multiaireilla äänet kuulostavat?

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Vertailevan äänitapaamisen voisi laittaa tulille - mutta en tiedä onko hyötyä, kun taitaa olla erilainen pakoputkisto low output -mallissa?
Anyways - ei lotkota tai muutakaan kummaa. Karkeahan tuo ääni on, mutta muistaakseni oli aikoinaan edellisessä elämässä tuolloin tuoreemmallakin MA voimalähteellä.

Hifejä en ole "ehtinyt" vielä asennella, raportoin edistyksestä heti kun saan ämyrit paikalleen. Pitäisi kai ensin hakea ne kaupasta pois, varmaan kohta hermostuvat...

Avatar
molsky
Viestit: 550
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja molsky »

Olikos tuon Miton jakohihnan vaihto 60tkm / 4 vuoden välein? Ja onko muuta erikoista tiedossa 1.4 bensakoneissa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 14997
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
T-Jet vai MultiAir?
T-Jet on varmempi ymmärtääkseni, kun ei ole hajoavaa MA:ta.

Avatar
molsky
Viestit: 550
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja molsky »

MultiAir

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

molsky kirjoitti:Olikos tuon Miton jakohihnan vaihto 60tkm / 4 vuoden välein?
Ainakin vuosina 2010-2013 valmistetuissa 1.4-litraisissa 99 kw:ssa MultiAir-koneisissa MiToissa toi vaihtoväli on just toi.

Vastaa Viestiin