Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja karila »

billy kirjoitti:Toimitin kuluneella viikolla Mitoni 120tkm "isoon huoltoon", tai näin ainakin kuvittelin. Yllätykseni oli varsin suuri kun huolto käsitti vain öljyt, tulpat ja molemmat ilmansuodattimet (moottori + matkustamo). Mites näiden vaihdelootan ölpät, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, bensansuodattimet ym, vaihdellaan itse kun siltä tuntuu?
Niin ,et sitten huoltoa tilatessa tarkistanut , mitä tehdään ? Ei tainnut olla mikään Alfa huolto ?
- Kari

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

vapsu kirjoitti:
billy kirjoitti:Toimitin kuluneella viikolla Mitoni 120tkm "isoon huoltoon", tai näin ainakin kuvittelin. Yllätykseni oli varsin suuri kun huolto käsitti vain öljyt, tulpat ja molemmat ilmansuodattimet (moottori + matkustamo). Mites näiden vaihdelootan ölpät, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, bensansuodattimet ym, vaihdellaan itse kun siltä tuntuu?
Niin ,et sitten huoltoa tilatessa tarkistanut , mitä tehdään ? Ei tainnut olla mikään Alfa huolto ?
Ei ollut ns. Alfa-spesialisti, tälläisille ei tarvitse mitään sellaista. Pyysin logistisesti himaa ja duunia lähimmistä geneerisistä huolloista tarjoukset ja vein sinne. Jakopää tähän on tehty ~3v ja 30tkm takaperin, sen tiputin heti puhelimessa pois. Tosin hintaakaan ei tullut kuin 295e että siihen nähden noi jarrunesteet voi vaihdattaa missä vain, jos jaksaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En tunne MiTon huolto-ohjelmaa, mutta yleensähän jarru- ja jäähdytinnesteitä vaihdellaan aika- eikä kilometriperustaisesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Pentti kirjoitti:
JiiPee kirjoitti:^ Mistä olet tulpat tuohon hintaan löytänyt?
Autokeskus Hämeenlinna myi tuohon mainitsemaani 23 €/kpl hintaan, ja tässä linkki Motonetin tuotekuvastoon kyseiseen tulppaan. Tuo IKR9J8 -tulppa on korvannut aiemman mallin IKR9F8 ainakin tämän Alfaownerin ketjun mukaan. Ja vilkaisin vielä yhtä tulppaakin, sieltä löysin myös tuon IKR9J8 -mallikoodin.
Minä, puusilmä, luulin aiemmassa viestissäsi mainitun 5e olevan se hinta/kpl. Siksi kyselin. Lukea osaan, mutta ymmärränkö lukemani? :silly:

Hondamies
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Joulu 2016, 20:02
Car(s): Alfa Romeo Giulietta T-jet -12
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Hondamies »

JiiPee kirjoitti:
Pentti kirjoitti:
JiiPee kirjoitti:^ Mistä olet tulpat tuohon hintaan löytänyt?
Autokeskus Hämeenlinna myi tuohon mainitsemaani 23 €/kpl hintaan, ja tässä linkki Motonetin tuotekuvastoon kyseiseen tulppaan. Tuo IKR9J8 -tulppa on korvannut aiemman mallin IKR9F8 ainakin tämän Alfaownerin ketjun mukaan. Ja vilkaisin vielä yhtä tulppaakin, sieltä löysin myös tuon IKR9J8 -mallikoodin.
Minä, puusilmä, luulin aiemmassa viestissäsi mainitun 5e olevan se hinta/kpl. Siksi kyselin. Lukea osaan, mutta ymmärränkö lukemani? :silly:
Tilasin Giuliettaani autodoc.de (saksan sivulta, koska se on halvempi kuin suomalaiset sivustot heh...) Ne oli jotain 10 e kipale.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Nimimerkki JiiPee mainitsi tuolla aiemmin vaihtaneensa laatikkoöljyt MiToon. Mitä öljyä laitoit ja mistä sitä hankit? Tuota tehtaan suosittelemaa Tutelaa ei (yllättäen) näytä juuri mistään Suomesta saavan. Näyttäisi vähän remppa leviävän niin kai sitä voisi laatikkoonkin uudet liemet pyöräyttää. :lol:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Motonetista Redline MT-85 ja purkki RVS:ää kyytipojaksi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Filaro myy. Automilano myy.
Autokeskus myy. Tai ylipäätänsä marmoritiski myy. Ei ole mikään ongelma, Järvenpäässä Mäkelän Koneella taitaa olla jopa hyllyssä...

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Autokeskus Hämeenlinna ei myy ainakaan valmistajan suosittamaa moottoriöljyä, toki en kyllä laatikkoöljyjä ole kysellyt sieltä (vielä). Täytynee seuraavan kerran käydessä kysyä noitakin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä pitäis Tutelaa saada, jos edustus siellä on.
Se maksaa sit ainakin 30e/l, joten ei ihan ilmaista kamaa ole :D

Auto Filaro jos myy, se myynee samaa kamaa ehkä 15e/l, eli kannattaa ainakin kysyä...

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Lahden marmorilla Tutela Gearforcea hyllyssä ja hintaa 28,68€/1l purkki ja kaksi sinne taisi mennä.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Osaako joku arvuutella mitäköhän meikäläisen Alfalla on nyt mielessä kun se tiputtaa hajutonta ja mautonta nestettä oikean puoleisen takapyörän edestä. Rengaskotelosta noin 10-20cm sitä kyljen alareunan "pokkausta" pitkin keulaanpäin, ihan random kohdista mutta suurinpiirtein tolta matkalta.

Auto seisoi viikonlopun yli (4vrk) meikäläisen harrasteauton tallissa -> ei mitään läiskää. Sitten auto seisoi MA-KE omalla parkkipaikalla, en tajunnut rankkasateiden jälkeen tarkistaa parkkiruutua. KE iltapäivästä eteenpäin auto seisoi 6h tallissa ja tämän jälkeen ilmeni tuo seikka. Betonilattialla oli varmaan 20cm halkaisijaltaan oleva läiskä, ei lätäkkö vaan kostea läiskä. Hajutonta ja mautonta nestettä. Jarrunesteet kuitenkin MAX -tasossa. Osaako joku sanoa miten iso jarrunestetilavuus näissä on, miten nopeasti vähyyden pitäisi näkyä nestesäiliössä?

Onko näissä jotain tyyppivikaa tällä saralla?

Pari huonoa kuvaa jotka aukeaa klikkaamalla isommiksi.

1. Bensalinjatko? (3kpl - mikä tuo vasemmassa puolella oleva erillinen letku on?):

Kuva

2. Auton pohja takarenkaan etupuolelta siten, että kuvan oikeassa ylänurkassa ei aivan näy kyljen alareunan "pokkaus" mutta kosteutta on:

Kuva

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ilmastoinnin kondenssivettä?

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

A Bart kirjoitti:Ilmastoinnin kondenssivettä?
Nuukana miehenä en juurikaan käytä ilmastointia :oops: :lol: Sen kerran parissa viikossa että pysyy osat voideltuna. Eipä täällä pk-seudulla ole kovin montaa niin hikistä päivää sattunut omalle kohdalle, että on ollut pakko laittaa AC puhaltamaan kun kattoluukun tuoma ilmavirtaus ei ole riittänyt.

Jostain googlettelin että jarruneste olisi "hajutonta ja mautonta"? Mistä nuo jarruputket näissä menee vai onko kuvaamani kolme vieritysten olevaa putkea nimenomaan jarruputkia, ei bensalinjoja?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Mulla on ilmastointi jatkuvasti päällä - kesät ja talvet :silly:

Ja sitten siihen nesteeseen. Jos epäilet sen olevan olevan jarrunestettä, niin silloin on jossakin vuoto ja järjestelmään päässee myös ilmaa. Se taas vaikuttaa jarrunesteen määrään ja jarrutuntumaan. Onko jarrujen käytöksessä tapahtunut muutosta? Toisaalta sulla on autossa kattoluukku. Sen rakenteissa on vedenpoistokourut ja niissä poistoputket, jotka menevät jossakin sivupelleissä auton alle. Voisiko kyse olla siitä, että auton on ollut sopivassa asennossa, niin, että kourut ovat tyhjentyneet?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Takakusijussin juomavaranto tullut yli kesähelteiden kunniaksi?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Laittelin tällä viikolla vihdoin ja viimein audiovahvistimen MiToon. Olihan se hommattu jo vajaa vuosi sitten. Kiitokset Rasvikselle kohtuuhintaisesta laitteesta. Kyseessä on 4-kanavainen fyysisesti pienikokoinen vahvistin. Tarkoituksena oli kytkeä etukaiuttimet (keskiääni ja tweeteri) omille kanavilleen (etu oikea ja vasen) ja uhrata takakanavat subwooferille. Näin menetellen ei takapenkkiläisten 2-tie kaiuttimia kytketä vahvistimeen, vaan ne soivat sen mitä soivat edelleen suoraan radion kautta.

Pitkänaikaa arvoin vahvistimelle sopivaa paikkaa. Tuli tutkittua apukuskin penkinalunen, kojelaudan alunen ja takakontti. Viimeinkin kelvollinen paikka löytyi takakontista, jossa on ns. vararenkaan paikalla sellainen muovinen hässäkkä, missä on kaikenlaisia työkaluja omissa leikkauksissaan. Sen keskelle se mahtui passelisti. Tämä sijoituspaikka oli "liian lähellä", jotta olisin siihen kiinnittänyt huomioni aiemmin :silly:. Toinen haaste oli tuoda virtakaapeli konehuoneesta takakonttiin. Purin lopulta tuulilasin alareunassa olevan kaukalon suojuksen pois. Tämän alta löytyi suurehko kuminen läpivienti auton omalle johtonipulle ja siitä sen kaapelin sitten sai läpi. Johtojen vienti taakse tarkoitti käytännössä molempien etupenkkien irrotusta ja sitä myöten kaikkien kynnys yms.. muovien irrotusta. Hankaukselle alttiisiin kohtiin laitoin johtojen ympärille muovisen suojaspiraalin. Niin, sitten kun olin kaikki paketoinut ja laittanut sisustan paikalleen, niin muistin sen vahvistimen herätevirtakaapelin. Ainut järkevä paikka, josta herätteen sai oli auton oma soitin. Ainakin eilen se tuntui järkevältä. Ja taas purettiin paikkoja, jotta kaapelin sai nätisti piiloon.

Kaikki ei tietenkään ole "täydellistä". Subwooferin asennus tarvitsee vielä yhden johtoparin vedon edestä taakse, mikä tarkoittaa jälleen kerran sisustuksen purkamista. Sen aika koittaa, kun hankin ensin elementin. Sitä ennen on sille tehtävä kotelointi varapyörän koteloon. Toinen kohde on auton omien kaiuttimien korvaaminen paremmilla tuotteilla. Projekti varmaankin etenee, mikäli auto pysyy ehjänä ja sitä ei tarvitse korjailla.

Lopputuloksena tällä hetkellä on, että vaikkakin autossa on vakiokaiuttimet, niin pelkällä vahvistimella äänimaailma parantui selkeästi. Jopa omista kaiuttimista lähtee matalia ääniä toistaiseksi riittävästi. Perheen teinit kiittää :mrgreen: .

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

Alf Romeo kirjoitti:Takapyöränlaakerit ulisee ja joustintuen laakerit mekkaloi niin, että hirvittää rattia kääntää. Pitääköhän tieto takalaakerin 280 Nm kiristysmomentista paikkaansa?
Tulipahan vaihdeltua molemmat ja tutkiskeltua vaihtoon menneet laakerit. Oikean puolen laakerit olivat kuluneet, mutta semityydyttävässä kunnossa. Vasemmalta varsinkin joustintuen laakeri oli tuhoutunut täysin. Muovia, mitättömät kuulat eikä mitään yritystä pitää kuraa ulkopuolella. Pyöränlaakeri oli kulunut samasta syystä, kuravelli oli korvannut voiteluaineen pikkuhiljaa. Sisempi kuulalaakeri oli hentoisesti tiivistetty, pettänyt ajan kanssa. Muovista oli pyöränlaakerinkin sisukset osin tehty, buu. Alkuperäiset oli valmistanut AK Bearings, vaihdoin SKF:t tilalle. Yhteenvetona voisi todeta että kyllä ne kestäisi, jos haluaisi. Ja lohdutuksena, ettei ole kovin vaikeaa tai kallista itse vaihtaa.

Mukavaa tehdä itse, oppii kaikenlaista ja "säästetyillä" rahoilla voi ostaa lisää työkaluja! Lisäksi, vaikka omaakin autoa on leimojen perusteella huollettu ihan merkkikorjaamossa, niin särjetty on moottorin suojamuovin kiinnikkeet, sistustan kiinnikkeitä, sisäilmansuodattimen kiinnike, tuulilasin alareunan muovin kiinnikeet.. eihän se ole niin justiinsa.

Kuva

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

^Noi on kyllä upea esimerkki siitä, miten pienillä asioilla saadaan auton laatuvaikutelmasta viilattua käyttäjäkokemuksen osalta iso prosentti veks. Toki halvemmaksi toi tulee valmistajalle hetkellisesti, eli uusien autojen massatuotannon osalta, mutta takkiin sitten myöhemmin, kun ei perusosat pysy kuosissa ja asiakasta hatuttaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
PSA-konsernilta erittäin tuttua.

MiTon kun käytin pösöpajalla, niin hintakaan ei ollut kallis. Oliko peräti 18e/kpl (joo, muovia yms. laakereineen mut avs :)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Minkäs automerkin etukuraläpät kävisivät suoraan MiToon?

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Tuota en tiedä, mutta aikanaan väsäsin omaani itse: Motonjetistä aihiot, vähän leikkelyä, ja lyhyillä isokantaisilla ruuveilla kiinni. Tuli oikein hyvä :-D
932 937 955 955

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Mä ajattelin omaani laittaa maalauksen jälkeen kiveniskuteippiä, 30*120 suikale Biltemasta vieläpä kohtuullisen edullisestikin, 14 euroa näyttää netti hinnaksi.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

JiiPee kirjoitti:Vaihdoin kesärenkaat alle .... Talvirenkailla en huomannut alustan käytöksessä mitään kummallista, mutta kesärenkailla hakee kyllä hanakasti uria. Tasaisella urattomalla tiellä meno on niin miellyttävää MiTolla, kuin se voi tuollaisella murokupilla olla. Uraisella tiellä on oikeasti ohjastettava.
Polforea kirjoitti:Mikkä gummid? Jos on jotkut teräväolkaiset jäykkärunkorenkaat, niin auto kuin auto hakee uria.
palkus kirjoitti:exalto on/oli sporttisempi malli kuin primacy. Etupäähän ei kannata laittaa "kovempaa" rengasta, kuin mitä takana on. Samantapainen uratutka tulee helposti, jos laittaa eteen 3 kehää ilmaa ja taakse 2 (noin karrikoiden). Eli taakse aina se "tehokkaampi" rengas, eikä mielellään ainakaan pienempiä paineita, mitä edessä on.
Auton urahakuisuus on uusilla kesärenkailla rauhoittumaan päin, mutta ajo maantienopeuksissa on vielä aavistuksen rauhatonta. Toisin sanoen sitä pitää vieläkin ohjastaa, tosin ei enää sillä tavalla kuin vanhoilla kesärenkailla. Asiantilan korjaamiseksi en näe oikein muuta vaihtoehtoa kuin ohjauskulmien säätö, johon sainkin ajan jo tänään iltapäivälle. Toivottavasti homma menee parempaan päin - lompakko siitä ainakin kevenee :wink: .

Sitten pitänee vielä tutkia tuota kuraläppä juttua. Taidanpa irrotella vaimon skodasta läpän ja kokeilla ihan piruuttani sen sopivuutta :mrgreen: .

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

JiiPee kirjoitti:Auton urahakuisuus on uusilla kesärenkailla rauhoittumaan päin, mutta ajo maantienopeuksissa on vielä aavistuksen rauhatonta. Toisin sanoen sitä pitää vieläkin ohjastaa, tosin ei enää sillä tavalla kuin vanhoilla kesärenkailla. Asiantilan korjaamiseksi en näe oikein muuta vaihtoehtoa kuin ohjauskulmien säätö, johon sainkin ajan jo tänään iltapäivälle. Toivottavasti homma menee parempaan päin - lompakko siitä ainakin kevenee :wink: .
Monelle MiTon omistajille ohjauskulmien säätö koskeminen on tuottanut enemman tuska kuin iloa, toivottavasti käyt oikealle asiantuntioille.
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Moikka, Mitä paikkaa olisit itse suositellut? :-D

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

JiiPee kirjoitti:^ Moikka, Mitä paikkaa olisit itse suositellut? :-D
Kyseinen ongelma ei ilmestynyt, auto kulkee kuin rautateillä. Mutta uskoisin että paja jolla uudet Alfat (sähköohjausavustin varustettuina) ovat tuttuja olisi paras valinta, mutta ei valtamatta.

Kaverille, kun Alfa MiTon ohjauskulmien arvot ei ollut koneella, laitettiin Fiat Grande Punton arvot ja lopputulos oli katastrofalinen...
Madallusjouset myös saattavat hankaloittaa asiaa...
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Se olis 49 000 ajetulla MiTolla edessä, tuanoinniin, venttiilikannen tiivisteen vaihto, koska nykyinen päästää hieman öljyä läpi.

Dumdidum, dum, dumdumdumdidum, dududum.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

JiiPee kirjoitti:^ Moikka, Mitä paikkaa olisit itse suositellut? :-D
Automilano sai minun Mitoni ohjauskulmat kuntoon, kun olin itse vaihtanut iskarin yläpäät, eikä kulmat olleet enää kohdillaan.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos vinkeistä. Auto oli Vianorilla lähellä lentokenttää ja siellä kulmat lopulta vain tarkistettiin. Olivat about samat kuin mitä Virossa Pilot-motorsilla laitetut. Ei tarvinnut siis säätöä. Onkohan tämä asia korvien välissä, kun nyt tuli käytyä eestaas Raumalla riekkumassa ja mun mielestä auto kulki kuin kiskoilla. Korvienvälijuttua varmaan sekin, kun kuulen autosta lähes jokapäivä uusia ääniä :silly:.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

sanctus kirjoitti:Se olis 49 000 ajetulla MiTolla edessä, tuanoinniin, venttiilikannen tiivisteen vaihto, koska nykyinen päästää hieman öljyä läpi.

Dumdidum, dum, dumdumdumdidum, dududum.
Ei ole paha homma; päältä huohotinputki, huohotinpönttö, puolille ja multiairin solenoidelle menevä johtosarja sekä imusarjan ja venakopan välissä oleva tukirauta irti, vaihdelaatikon puoleisesta päädystä alipainepumpun ympäriltä tukirauta irti sekä jakopään yläkoppa auki niin venttiilikopan kannen saa irti. Tämän harjoittelin tässä taannoin, tuolta löytyy vähän tarkemmin muutaman kuvan kera. Uusi tiiviste marmorilta numerolla 55233643 ja hintaa 15,03 €. Samalla vaihtuu näppärästi tulpanreikien tiivisteet, numero 55233644 ja hintaa 6,81 € kappaleelta. Ja miksei se huohotinpöntön O-rengaskin, osanumero 14457880 ja hinta kokonaista 2,38 €.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Pentti kirjoitti:
sanctus kirjoitti:Se olis 49 000 ajetulla MiTolla edessä, tuanoinniin, venttiilikannen tiivisteen vaihto, koska nykyinen päästää hieman öljyä läpi.

Dumdidum, dum, dumdumdumdidum, dududum.
Ei ole paha homma; päältä huohotinputki, huohotinpönttö, puolille ja multiairin solenoidelle menevä johtosarja sekä imusarjan ja venakopan välissä oleva tukirauta irti, vaihdelaatikon puoleisesta päädystä alipainepumpun ympäriltä tukirauta irti sekä jakopään yläkoppa auki niin venttiilikopan kannen saa irti. Tämän harjoittelin tässä taannoin, tuolta löytyy vähän tarkemmin muutaman kuvan kera. Uusi tiiviste marmorilta numerolla 55233643 ja hintaa 15,03 €. Samalla vaihtuu näppärästi tulpanreikien tiivisteet, numero 55233644 ja hintaa 6,81 € kappaleelta. Ja miksei se huohotinpöntön O-rengaskin, osanumero 14457880 ja hinta kokonaista 2,38 €.
Mähän olen elämässäsi irrottanut yhden Renault 19 kannen ja vaihtanut sen tiivisteen, mutta tällainen operaatio MiTolle kyllä nyt vähän silti askarruttaa.

Ihan hyväntuntuiset ohjeet kyllä sulla tuolla toisessa ketjussa, mutta voi olla että ajan jonnekin osaavalle pajalle - kun on vähän noita työkiireitäkin tässä (ja muita selityksiä).

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Kohta puoliin tulee ajankohtaiseksi uusia öljypohja, koska öljyproppu ei pidä öljyjä sisällään. Onko jollakin tietoa mitkä kaikki öljypohjat sopivat Miton Tjet 155 heppaiseen? Käsitykseni mukaan osanumero 55209019 olisi oikea, mutta onko muita vaihtoehtoisia osanumeroita. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että Bravon Tjetti 150 olisi samalla öljypohjalla?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Auton 120tkm huolto lähestyy. Tilasin mielestäni kaikki tarvittavat tarpeet mukaan lukien takajarrulevyt+palat Sparetosta. NGK:n tulpatkin olivat 11.30 ekee / kpl. Mielestäni kokonaishinta toimituskuluineen 230 euroa on aika passeli. Kaikki kamat siis samasta paikasta. Jakohihnan vaihtoon on vielä matkaa 2 vuotta / 60 tkm. Vielä pitäisi löytää sopivat Seleniat moottoriin. Mistäköhän niitä kannattaisi hankkia / tilailla? Autokeskukselta, Muukkoselta, tai jostakin muualta? Sattuisko Vantaalla tai PK-seudulla olemaan jossakin tarjolla? Tallinnasta niitä ainakin saa, mutta mieluusti toisin syyskuussa maratonmatkalta (huoltajana) ihan muita nesteitä :silly:.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

JiiPee kirjoitti:Auton 120tkm huolto lähestyy. Tilasin mielestäni kaikki tarvittavat tarpeet mukaan lukien takajarrulevyt+palat Sparetosta. NGK:n tulpatkin olivat 11.30 ekee / kpl. Mielestäni kokonaishinta toimituskuluineen 230 euroa on aika passeli. Kaikki kamat siis samasta paikasta. Jakohihnan vaihtoon on vielä matkaa 2 vuotta / 60 tkm. Vielä pitäisi löytää sopivat Seleniat moottoriin. Mistäköhän niitä kannattaisi hankkia / tilailla? Autokeskukselta, Muukkoselta, tai jostakin muualta? Sattuisko Vantaalla tai PK-seudulla olemaan jossakin tarjolla? Tallinnasta niitä ainakin saa, mutta mieluusti toisin syyskuussa maratonmatkalta (huoltajana) ihan muita nesteitä :silly:.
Malminkartanon autohuolto on myynyt jossain vaiheessa ainakin Miton 99 kw:seen MultiAiriin menevää Seleniaa n. litran päniköinä suoraan hyllystä. Hintaa noille purnukoille en nyt muista, mutta litrahinta oli edullisempi kuin mitä esim. Autokeskuskuksen laskussa oli.

Koska oma tietoni on n. vuodelta 2011-2012, tilanne voi olla nyt täysin eri.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos, kyselläänpä sieltäkin :-)

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Mä hain kerran Hyvinkäältä Vähämaan autopalvelusta, hinta oli 18 €/2 litraa. Sieltä olen ajatellut seuraavatkin hakea. Toki matkaa tulee Vantaaltakin hiukan jos pelkkien öljyjen perässä ajelee...

Omaan tuli juuri ensimmäinen tuhat täyteen 'laajennetun' Multiair-rempan jäljiltä, hienosti toimii!

Olisko jollakin muuten mittoja, missä tarkalleen apilamerkit kyljissä sijaitsee? Tarkoitus olisi pikkuhiljaa lätkät hommailla niin mielelläni ne oikeille paikoille liimaisin. Sivuvilkun yläpuolellahan ne ovat, mutta hieman tarkempi mitta kiinnostaisi.

Avatar
Wernester
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Helmi 2014, 12:40
Car(s): Alfa Romeo Mito Quadrifoglio Verde 1.4 MultiAir 170hv

Re:

Viesti Kirjoittaja Wernester »

Pentti kirjoitti: Olisko jollakin muuten mittoja, missä tarkalleen apilamerkit kyljissä sijaitsee? Tarkoitus olisi pikkuhiljaa lätkät hommailla niin mielelläni ne oikeille paikoille liimaisin. Sivuvilkun yläpuolellahan ne ovat, mutta hieman tarkempi mitta kiinnostaisi.
Muutama kuva liitteenä, missä apilamerkki paikoillaan.
alfa_1.jpg
alfa_1.jpg (40.2 KiB) Katsottu 8633 kertaa
alfa_2.jpg
alfa_2.jpg (54.16 KiB) Katsottu 8633 kertaa
alfa_3.jpg
alfa_3.jpg (100.16 KiB) Katsottu 8633 kertaa

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:

Viesti Kirjoittaja billy »

Pentti kirjoitti: Olisko jollakin muuten mittoja, missä tarkalleen apilamerkit kyljissä sijaitsee? Tarkoitus olisi pikkuhiljaa lätkät hommailla niin mielelläni ne oikeille paikoille liimaisin. Sivuvilkun yläpuolellahan ne ovat, mutta hieman tarkempi mitta kiinnostaisi.
Apilamerkin alareuna on 30mm vilkun yläreunasta sekä merkin päätykolmio on 55mm lokasuojan reunasta :)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^^Mitkäs kuraläpät Wernesterillä on edessä?

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Se merkki on hieman kaareva, sovittelemalla istahtaa oikealle kohdalle varmaan ihanasti. Tuo 30mm on kokolailla just passeli, ulkomuistelin, että omassani oli 28 :P

Pitkittäissuunnassa vilkun keskilinjalla
932 937 955 955

Jousimies
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Syys 2016, 00:49

Sivuikkunan suhina..

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Tämä ärsyttävä ominaisuus ei ole helpottanut, vaan pikemminkin pahentunut. Suhina alkaa maantienopeuksissa 80 km/h alkaen ja lisääntyy nopeuden mukaan. Tämähän taitaa olla karmittomien etuovien ominaisuus, mutta miksi kaikilla ei suhise.
Olen kokeillut säätää kuskin ovea, laittaa nauhaa ovitiivisteen yläosan taakse, mutta mikään ei ole auttanut. Tiiviste on ehjä ja paikoillaan, sekä olen käsitellyt sitä silikoniöljyllä. Vika on siis vain kuskin ovessa, jota eniten aukaistaan ja suljetaan. Ikkunahan liikahtaa aina automaattisesti ovea aukaistessa ja suljettaessa, jonka arvelen aiheuttaneen ajan kuluessa tiivistepinnan heikentymisen. Onko kukaan keksinyt tähän toimivaa ratkaisua? En haluaisi vielä vaihtaa koko ovitiivistettä..

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Olisko ikkunassa joku säätö? Kaverilla Audi TT:ssä on ainakin erikseen ikkunan asennolle säätö, jolla juuri tuota suhinaa saa hillittyä. Muistaakseni siinä oli oven alapinnassa joku reikä, josta säätöruuvia pääsi kiertämään.

Billylle ja kumppaneille kiitos mitoista, eiköhän noilla merkit saada liimattua kunhan ehdin ne tilailemaan jostain.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

MiTossa säätöhän on öhm, ikkuna auki nappi pohjassa pitäen, sitten ikkuna kiinni nappi pohjassa pitäen? Jotenkin noin, ohjekirjassa on kerrottu ihan.

Mutta mites peilin kuori? Jollakin oli kuskin peilissä joku kohta, joka aiheutti suhinaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Jousimies, tuossa on keskusteluketju, jossa puhutaan tuulen suhinoista. Siinä viitataan muun muassa peilin kiinnityksen yhteydessä oleviin kumiosiin. Tsekkaappa siis ketju. Aquatican ohje viittaa enemmän ikkunan synkkaukseen tilanteessa, jossa se ei nouse tai laske ovea avattaessa/suljettaessa. Tämäkin ohje on hyvä tiedostaa, sillä sitä tarvitaan joka kerta, kun akkukaapelit joutuu syystä tai toisesta irrottamaan. Tosin tätä ongelmaa sinulla ei kuvauksesi perusteella ole.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ovi/ikkuna ois varmaan helppo varmistaa tai poissulkea sillä, että istuu kabiiniin, kaveri teippaa (maalarinteipillä, että lähtee irti) ikkunan reunan umpeen (alareunaa ei tarvinne, kun se ei nojaa koriin) ja lähtee koeajolle. Jos vihellys katosi, syynätään sitä ikkunaa, jos ei kadonnut, mietitään muita vaihtoehtoja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

sanctus kirjoitti:Malminkartanon autohuolto on myynyt jossain vaiheessa ainakin Miton 99 kw:seen MultiAiriin menevää Seleniaa n. litran päniköinä suoraan hyllystä. ...Koska oma tietoni on n. vuodelta 2011-2012, tilanne voi olla nyt täysin eri.
Pentti kirjoitti:Mä hain kerran Hyvinkäältä Vähämaan autopalvelusta, hinta oli 18 €/2 litraa. Sieltä olen ajatellut seuraavatkin hakea. Toki matkaa tulee Vantaaltakin hiukan jos pelkkien öljyjen perässä ajelee...
Molemmat edellämainitut paikat myyvät edelleen Seleniaa. Taivuin kuitenkin tilaamaan Selenia 5w40 Pure Energy Multiair - öljyt Rengas-Outletista. Muut huoltoa varten tilatut osat saapuivat Sparetosta tänään. Harmillista, olin itse ruksannut väärän moniurahihnan pakettiin.

Jousimies
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Syys 2016, 00:49

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Kiitos vinkeistä. Sateella sitä vihellystä ei kuulu minullakaan, vesi ilmeisesti toimii silloin jonkinlaisena tiivisteenä..

Iso-Jaska
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 12:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Sitä tuli sitten liityttyä Mitolaisten iloiseen rykmenttiin QV:n muodossa! :-D
Onkohan auto kenties ollut jonkun foorumilaisen omaisuutta (VVH-816)? Olisi mukava saada tietää hieman huoltohistoriaa muultakin kantilta, kuin vain määräaikaishuoltojen leimojen muodossa...

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Pitkähkö AVK- projekti (Mito Multiair) loppusuoralla ja eilen ensimmäiset kilometrit tarrakilvillä ja maanantaina konttorille.

Vastaa Viestiin