Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Onko virrat kuitenkin ohjaamossa? Jenkkamasiina laulaa ja tuuletus toimii, mittarivalot loimottavat ja viisarit tekee käynnistysjumpan? Jos virtaa tulee (kuten arvelin jo tuossa yllä) akku ei vältsisti tosiaan syyllinen. Kuten jo tietty ehdit toteamaan. Sulaketaulusta voisi tuijotella starttiin liittyvät sulakkeet. Vanhan liiton laitteissa strattimoottorilla oli oma releensä (vuonna kivi ja miekka omistin auton, jossa piti kääntää avaimesta virta päälle - konepelti auki, pitkä ruosteinen ruuvari konehuoneeseen - startin releen päät kontaktiin - WROOM!!). Vieläköhän moisia releitä kulkineista löytyy? Tuon yksikön vaihto ainakin omaan tilanteeseen aikoinaan auttoi. Nykyään lienee leivottu jonnekin bittiavaruuteen tai moottorin yhteyteen mokomat virran kuljettimet. Mutta vaiva kuullostaa tasan samalta, itselläkin kuului tuolloin niksnaks (tai sitten ei mitään) kun käänsi avaimen starttiasentoon.
- Voi tietty olla että tietoni ovat pahasti homeessa. Nykyään kun ei tule konepeltiä avattua juuri milloinkaan. Hieman nolotti kun f34 tuulihakaa etsiskelin syksyllä huoltoaseman pihassa. Ja jouduin lukemaan huoltokirjasta että kaksi nykäisiä konepellin avauskahvasta on taikasana. Vasta kolmas Bemari putkeen, mistäs näitä nyt tietäisi...

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Kaveri neuvoi samaa (koputella / hakata starttia), mutta näissä startti on jossain jumalan selän takana paikassa jota emme edes onnistuneet parkkipaikalla selvittämään :lol:

Tosiaan virrat tulee, kaikki sähköhärpättimet toimii reippaalla teholla ja kaikki varoitusvalot poistuu mittaristosta normaalisti. Auton käyntiin työntämisen jälkeen ei tullut mitään virheviestejä, ei mitään normaalista poikkeavia diskovaloja.

Kaveri epäilee että startti / solenoidi on juntturassa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ko. tilanteeseen sellainen perusyksinkertainen toimintaohje: yleismittari jännitealueelle ja kiinni akkuun (tai johonkin piuhaan, johon tulee oikeasti jatkuva sähkö) ja starttaamaan. Jos jännite ei notkahda reilusti, ei vika ole akussa. Jos jännite ei notkahda piiruakaan, auto ei todellakaan edes yritä startata. Toki sen tarvii alkuunkin näyttää jotain järjellistä (yli 12V) ettei auton elektroniikka päättele alhaisen jännitteen perusteella lähestymistapaa "Ei".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Voihan sitä olla virtalukkokin rikki tai mikävaan piuha poikki, mutta ensimmäisenä oireista tulee tosiaan mieleen startin solenoidi. Sillä on tapana varoittaa muutaman kerran just tuolla "naks, mutta mitään muuta ei tapahdu" kunnes herkiää kokonaan käynnistämästä. Virrat kun on muutama sata ampeeria, niin taitaa nykypeleissäkin olla ihan perinteiset kärjet sen kulkua kaitsemassa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Polforea kirjoitti:Ko. tilanteeseen sellainen perusyksinkertainen toimintaohje: yleismittari jännitealueelle ja kiinni akkuun (tai johonkin piuhaan, johon tulee oikeasti jatkuva sähkö) ja starttaamaan. Jos jännite ei notkahda reilusti, ei vika ole akussa. Jos jännite ei notkahda piiruakaan, auto ei todellakaan edes yritä startata. Toki sen tarvii alkuunkin näyttää jotain järjellistä (yli 12V) ettei auton elektroniikka päättele alhaisen jännitteen perusteella lähestymistapaa "Ei".
Unohdin päivittää tänne, että tilasin hinurin koska työ vuoksi aivan pakko päästä liikkumaan autolla. Auton hinaus Atoy-huoltoon, josta sijaisauto tilalle. Nyt sitten nautiskellaan Seat CitiGolla. Hinausauton kuljettaja paljastui vanhaksi naapurikseni ( :lol: :lol: ), ja mitattiin akunjännite levossa sekä starttaus yrityksen aikana. Kummassakin akussa, vanhassa ja uudessa, se oli aivan kondiksessa. Virta-avaimesta kääntäessä jännite kyykähtää täysin normaalilla tavalla.

No nyt auto on huollossa ja korjausarvioita odotellessa. :?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mulla on kerran käynyt niin, että startti ei pyöri mutta jännite kyykkää normaalisti starttausyrityksen yhteydessä. Silloin startti yritti pyörittää, mutta ei pystynyt kun vitospytyn kanki nojasi pytyn seinään.

Toivottavasti on jotain vähän kevyempää tässä tapauksessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

Takapyöränlaakerit ulisee ja joustintuen laakerit mekkaloi niin, että hirvittää rattia kääntää. Pitääköhän tieto takalaakerin 280 Nm kiristysmomentista paikkaansa?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^about sillä pistin laakerin kiinni. Pyörii silkinpehmeästi edelleen, jos laakerista voi niin sanoa. Ohjeet/arvot löysin fiatforumilta tai alfaownerista.
Viimeksi muokannut JiiPee, 19 Touko 2017, 06:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

^Oliko sulla niin iso momenttiavain? Saahan tuon tietysti arvioituakin kohtuu lähelle.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Nyt on Seleniat pyörimässä koneessa, kokonaista melkein 2000 kilometriä ehdin Castroleilla ajaakin. Ei vaikuttanut siihen naputukseen ollenkaan, edelleen raikaa koko kortteli kun tuolla kaupungilla ajelee. Melkein jo hävettää, kun on niin kova ääni. :D

Kaveri oli bongannut pääkaupunkiseudulla valkoisen MiTon konepelti- ja kylkiteipeillä, rekkarin kirjaimet BPA-xxx, liekö foorumilaisia? Kuulemma just samanlaista naputusta piti, ja ihan yhtä kovaakin. Kiva olisi tietää, mistä tuo tulee. Melkein alkaa tekemään mieli vaan laittaa uusi multiair-yksikkö tilaukseen ja vaihtaa se, hieman alkaa käymään hermon päälle tuo ääni kyllä jo. :D

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Alf Romeo kirjoitti:...takalaakerin 280 Nm kiristysmomentista ...
JiiPee kirjoitti:^about sillä pistin laakerin kiinni.
Alf Romeo kirjoitti:Oliko sulla niin iso momenttiavain?
Ei ole :( . Mulla on toki kaksi momenttiavainta, joista pienempi on pojan mopoa varten ja toinen isompi, joka loppuu jossakin 210 NM maissa. En jaksa tarkalleen muistaa. Jos viitsisi varastossa käydä, niin sekin selviäisi. Väänsin napsahduksen jälkeen vielä vähän ihan "ranteella". Kaipa se siellä about passelissa momentissa on kun vielä toimii ok.
Viimeksi muokannut JiiPee, 19 Touko 2017, 06:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Pentti kirjoitti:Nyt on Seleniat pyörimässä koneessa, kokonaista melkein 2000 kilometriä ehdin Castroleilla ajaakin. Ei vaikuttanut siihen naputukseen ollenkaan, edelleen raikaa koko kortteli kun tuolla kaupungilla ajelee. Melkein jo hävettää, kun on niin kova ääni. :D

Kaveri oli bongannut pääkaupunkiseudulla valkoisen MiTon konepelti- ja kylkiteipeillä, rekkarin kirjaimet BPA-xxx, liekö foorumilaisia? Kuulemma just samanlaista naputusta piti, ja ihan yhtä kovaakin. Kiva olisi tietää, mistä tuo tulee. Melkein alkaa tekemään mieli vaan laittaa uusi multiair-yksikkö tilaukseen ja vaihtaa se, hieman alkaa käymään hermon päälle tuo ääni kyllä jo. :D
Castrolilla ajettu noin 45000 km ilman ongelmia.
Tietääkseeni kun multiair hajoaa tai on hajoamassa kone käy 3 sylinterillä ja tehoa vähenee...varoitusvalot myös syyttyvät...

Oletko tarkistanut jos joku suojalevy olisi löysä ja tärisee? es. alumiininen turbon lämpölevy...
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Tuo ääni on niin tasainen ja nousee ja laskee kierrosten mukaan, niin kyllä rohkenen väittää että se tuolta multiairin/venttiilikoneiston suunnalta tulee. Kylmänä ei kuulu, mutta heti muutaman minuutin käynnin jälkeen alkaa kuulumaan ja voimistuu sitten nopeasti, ollen käyntilämmöissä jo tosiaan vähän "häiritsevän" äänekäs. Tuossa vielä jo aiemmin tänne linkkaamani video äänestä. Yleensä nuo lämpöpellit ovat ainakin omien kokemuksien mukaan pärisseet vain jollain tietyllä kierrosluvulla/-alueella. Näin olen ymmärtänyt myös kyllä, että sitten kun tuo oikeasti hajoaa, niin veto loppuu aika äkkiä. Ymmärtääkseni tuo ei mitään muuta voi rikkoa hajotessaan, olenko oikeassa?

Hentoja nykäyksiä tuntuu kiihdyttäessä silloin tällöin, ei joka kerta. Onko tuo normaalia näissä vai antaako aihetta joihinkin epäilyihin tai jopa toimenpiteisiin?

Motonettikin jo kyseli osoitetietojani, aikeissa ilmeisesti suunnitella noiden heidän aiheuttamiensa naarmujen poistoa mahdollisimman järkevästi. Katsotaan, mitä sieltä tulee. :)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

MiTo:n halogeenivalojen johtokaaviolle värikoodeineen olisi tarvetta. Onko kukaan sellaista netistä tms löytänyt? Etsinnöistä huolimatta minä en sitä löydä. Vinkkejä kenelläkään?

Probleema on, että MiTo:n kuskinpuolen valon korkeussäätö ei toimi. Autossa on halogeenivalot ja niiden manuaalinen valojen korkeussäätö, jota käytetään ratin vasemmalla puolella olevista napeista. Sulakkeet on tarkistettu ja niissä ei ole vikaa. Ajattelin ensin tutkia säätömoottorille tulevat jännitteet (tuleeko siis yleensäkään), mutta kun ei ole mitään hajua, mikä se johto on. Lamppuunhan menee sellainen pyöreä liitin, johon tulee varmaan sellaiset kymmenkunta eri johtoa.

Kunhan tuo on selvitetty ja jos on vielä tarvetta, niin sitten täytyy irrottaa ajovaloasetelma. Se edellyttää puskurin irrotusta, mikä on sinänsä ihan helppo työ, mutta siinä rikkoontuvat myös puskurin sivujen kiinnityslistat. Nekin pitäisi tilata ennen työhön ryhtymistä. Ei ole kiva ajella, kun puskuri ei istu koriin niin kuin sen pitäisi.

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

JiiPee kirjoitti:MiTo:n halogeenivalojen johtokaaviolle värikoodeineen olisi tarvetta. Onko kukaan sellaista netistä tms löytänyt? Etsinnöistä huolimatta minä en sitä löydä. Vinkkejä kenelläkään?
Hei liitteenä on koko valojen korkeussäädön sähkökaavio (sis. kaikki sähköt ja myös relet) mutta hollannin kielellä :crazyeyes:
Voit käyttää google translate...
Toivottavasti auttaa
Liitteet
E3080 Regolatore_assetto_fari .pdf
(367.8 KiB) Tiedosto ladattu 99 kertaa
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset ItALFA:lle. Tähän pitää tutustua, ehkä samalla vähän Hollantiakin opetella ;-)

Edit: Homma alkaa valjeta. Kunhan päästään helatorstaihin, niin pääsen sitten mittailemaan. Johdinkaavio on todella suureksi avuksi, Kiitokset :-).

Edit 26.4.: Johdot ovat kaikilta osiltaan ehjät, joten seuraavaksi tie vie itse valaisimen kimppuun.
Viimeksi muokannut JiiPee, 26 Touko 2017, 06:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Mullahan on ollut MiToni kanssa n. marraskuusta 2013 agendalla bensamittarin vilkkuvan taustavalon fiksaaminen. ItALFA lähetti mittariston irroitusohjeet, joissa on mukana myös ton taustavalon vaihtamisohjeet.

No. Koska toi taustavalo pysyy 79 prosenttisesti päällä enkä lukuisista koeajoista huolimatta ole vaihtamassa autoa, olen jättänyt ton valon korjaamisen tekemättä.

Kun vaihdoin taas kesärenkaat alle, tajusin jonkun sadan kilsan jälkeen, että toi valo ei enää vilku. Säädin mittariston valot niin kirkkaiksi, että näen varmasti, onko valot päällä ei. Ja nyt kun noilla kesäkumeilla on tullut ajettua n. tuhat kilsaa, bensamittarin taustavalo palaa jatkuvasti. Ei vilku, ei sammu pitkäksi
aikaa. Ja omien forumiviestien perusteella sama meno on ollut aiemminkin.

Jotain talvirenkaista tulevaa mystistä värinää varmaan, joka irrottaa lampun välillä p*skoista juotoksista

Kieltämättä naurattaa. Mut eiks FCA niin sanokin, että Alfoista loppuu tehdastakuu, jos ajaa alle +14 celciusasteessa.

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Noniin, jos joku joskus käyttää hakua niin alla tiivistetysti mun keissi:

Auto ei työpäivän jälkeen startannut vaan startti vain naksui. Vaihdettiin akku, mutta sen jälkeen ei enää edes naksunut. Väänsit virta-avaimesta niin kerrassaan mitään ei tapahtunut. Korjaamolla viaksi paljastui akusta vaihdelaatikkoon menevän maadoituspiuhan vaihdelaatikossa kiinni oleva liitin, joka oli aivan hapero yhdessä maadoituspiuhan pään kanssa. Piuhan päästä muutama sentti pois ja uusi liitin -> nyt rokkaa taas. Kustannukset Variston Atoyllä karvan yli 200e. Voin suositella, sijaisauton sai huollon odottelun ajaksi 20 eurolla / vrk ja huollon ajan 0e. Lisäksi on avoinna klo.23 saakka.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Ihanan kallista.
932 937 955 955

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

juri kirjoitti:Ihanan kallista.
Eikö olekin. Kiitos pk-seutu. Kalliimmaksi (ja helvetin vaivalloiseksi) olisi tullut roudata auto jonkin Eskon Jako & Avain -puljun pihaan ja lähteä vuokramaan erillistä autoa työmatkoja varten :lol:

Avatar
Pedrofin
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Helmi 2012, 14:20
Car(s): Mito QV
ex. 156 JTS SW
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pedrofin »

billy kirjoitti:Auto ei työpäivän jälkeen startannut vaan startti vain naksui. Vaihdettiin akku, mutta sen jälkeen ei enää edes naksunut. Väänsit virta-avaimesta niin kerrassaan mitään ei tapahtunut. Korjaamolla viaksi paljastui akusta vaihdelaatikkoon menevän maadoituspiuhan vaihdelaatikossa kiinni oleva liitin, joka oli aivan hapero yhdessä maadoituspiuhan pään kanssa. Piuhan päästä muutama sentti pois ja uusi liitin -> nyt rokkaa taas. Kustannukset Variston Atoyllä karvan yli 200e. Voin suositella, sijaisauton sai huollon odottelun ajaksi 20 eurolla / vrk ja huollon ajan 0e. Lisäksi on avoinna klo.23 saakka.
Perhana kun olin reissussa juuri pari viikkoa ja ei tullut foorumia selattua. Täysin sama vika oli juuri (paitsi ei ollut hapettunut vaan poikki) ja olisin voinut kertoa syyn.

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Pedrofin kirjoitti:
billy kirjoitti:Auto ei työpäivän jälkeen startannut vaan startti vain naksui. Vaihdettiin akku, mutta sen jälkeen ei enää edes naksunut. Väänsit virta-avaimesta niin kerrassaan mitään ei tapahtunut. Korjaamolla viaksi paljastui akusta vaihdelaatikkoon menevän maadoituspiuhan vaihdelaatikossa kiinni oleva liitin, joka oli aivan hapero yhdessä maadoituspiuhan pään kanssa. Piuhan päästä muutama sentti pois ja uusi liitin -> nyt rokkaa taas. Kustannukset Variston Atoyllä karvan yli 200e. Voin suositella, sijaisauton sai huollon odottelun ajaksi 20 eurolla / vrk ja huollon ajan 0e. Lisäksi on avoinna klo.23 saakka.
Perhana kun olin reissussa juuri pari viikkoa ja ei tullut foorumia selattua. Täysin sama vika oli juuri (paitsi ei ollut hapettunut vaan poikki) ja olisin voinut kertoa syyn.
Summasta 65e oli vianetsintää eli sen olisi (ehkä) säästänyt :-D Mulla ei kuitenkaan ole osaamista, tiloja eikä edes mahdollisuutta lähteä hinailemaan itse autoa jonnekin huoltoaseman TeeSeItse -halliin. No näiden Italiaanojen kanssa mulla on tietty budjetti, vähän kuin rahastosäästämistä :lol: :lol: :lol: Jonne laittelen rahaa jemmaan tälläisiä (ja Fefen) keissejä varten ettei pääse kerralla niin älyttömästi kirpaisemaan.

Avatar
Pedrofin
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Helmi 2012, 14:20
Car(s): Mito QV
ex. 156 JTS SW
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pedrofin »

billy kirjoitti:
Pedrofin kirjoitti:
billy kirjoitti:Auto ei työpäivän jälkeen startannut vaan startti vain naksui. Vaihdettiin akku, mutta sen jälkeen ei enää edes naksunut. Väänsit virta-avaimesta niin kerrassaan mitään ei tapahtunut. Korjaamolla viaksi paljastui akusta vaihdelaatikkoon menevän maadoituspiuhan vaihdelaatikossa kiinni oleva liitin, joka oli aivan hapero yhdessä maadoituspiuhan pään kanssa. Piuhan päästä muutama sentti pois ja uusi liitin -> nyt rokkaa taas. Kustannukset Variston Atoyllä karvan yli 200e. Voin suositella, sijaisauton sai huollon odottelun ajaksi 20 eurolla / vrk ja huollon ajan 0e. Lisäksi on avoinna klo.23 saakka.
Perhana kun olin reissussa juuri pari viikkoa ja ei tullut foorumia selattua. Täysin sama vika oli juuri (paitsi ei ollut hapettunut vaan poikki) ja olisin voinut kertoa syyn.
Summasta 65e oli vianetsintää eli sen olisi (ehkä) säästänyt :-D Mulla ei kuitenkaan ole osaamista, tiloja eikä edes mahdollisuutta lähteä hinailemaan itse autoa jonnekin huoltoaseman TeeSeItse -halliin. No näiden Italiaanojen kanssa mulla on tietty budjetti, vähän kuin rahastosäästämistä :lol: :lol: :lol: Jonne laittelen rahaa jemmaan tälläisiä (ja Fefen) keissejä varten ettei pääse kerralla niin älyttömästi kirpaisemaan.
No vaikka sen verran, ja että apuvirtakaapelilla maadottamalla akun olisit saanut käyntiin ja ajettua pajalle. :-D

Jousimies
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Syys 2016, 00:49

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Pentti kirjoitti:Tuo ääni on niin tasainen ja nousee ja laskee kierrosten mukaan, niin kyllä rohkenen väittää että se tuolta multiairin/venttiilikoneiston suunnalta tulee. Kylmänä ei kuulu, mutta heti muutaman minuutin käynnin jälkeen alkaa kuulumaan ja voimistuu sitten nopeasti, ollen käyntilämmöissä jo tosiaan vähän "häiritsevän" äänekäs. Tuossa vielä jo aiemmin tänne linkkaamani video äänestä. Yleensä nuo lämpöpellit ovat ainakin omien kokemuksien mukaan pärisseet vain jollain tietyllä kierrosluvulla/-alueella. Näin olen ymmärtänyt myös kyllä, että sitten kun tuo oikeasti hajoaa, niin veto loppuu aika äkkiä. Ymmärtääkseni tuo ei mitään muuta voi rikkoa hajotessaan, olenko oikeassa?

Hentoja nykäyksiä tuntuu kiihdyttäessä silloin tällöin, ei joka kerta. Onko tuo normaalia näissä vai antaako aihetta joihinkin epäilyihin tai jopa toimenpiteisiin?

Motonettikin jo kyseli osoitetietojani, aikeissa ilmeisesti suunnitella noiden heidän aiheuttamiensa naarmujen poistoa mahdollisimman järkevästi. Katsotaan, mitä sieltä tulee. :)
Voisiko ääni sittenkin tulla venttiileistä, yhdessä hydraulisessa paininkupissa hiushalkeama..

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Kävin tänään uudestaan Autokeskuksella, nyt sattui Alfa-asentajakin olemaan paikalla. Totesi heti, kun sain auton käyntiin, että ei kyllä missään nimessä ole normaali ääni. Sanoi että ei ihan kuulosta perinteiseltä Multiair-vialta, ja senhän tosiaan huomaisi myös auton kulkupuolesta. Sanoi kyllä kuitenkin että tuskin tuo ihan tähän paikkaan hajoaa, toki olen tuolla ton äänen kanssa ajanutkin jo yli 3000 kilometriä. Asentajan mielestä kuulosti kuivalta nostajalta.

Kävin ostamassa Biltemasta stetoskoopin, jolla kuuntelin venttiilikopan ääniä auton käydessä. Kaikista kovin naputus kuuluu kakkospytyn kohdalta "imupuolelta", kolmosen kohdalla huomattavasti vaimeammin ja nelosen kohdalta ei käytännössä ollenkaan. Ykköspytyn kohdalla taisi myös naputus kuulua, mutta voinee kuulua tuo kakkosen naputus läpi. Ykköspytyllä tarkoitan jakopään puoleista, en tiedä kummasta päästä numerointi alkaa virallisesti. Mietin, että pitäisikö tässä seuraavaksi käyttää venttiilikoppaa auki ja kurkata tuonne nostajien suuntaan tarkemmin. Mitähän tykötarpeita siihen tarvitsisi, uusi venttiilikopan tiiviste nyt ainakin, entäs tuo multiair-yksikön tiiviste? Samalla tietysti vaihtaisi sen pikkusuodattimen uuteen kannen päästä. Mä sen käytin jo kertaalleen auki, ja kun siinä joku lukite oli. Ei sieltä kyllä mielestäni mitään ole läpi tihkunut, mutta ei tuokaan taida montaa kymppiä maksaa.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Nelli »

billy kirjoitti:Kaveri neuvoi samaa (koputella / hakata starttia), mutta näissä startti on jossain jumalan selän takana paikassa jota emme edes onnistuneet parkkipaikalla selvittämään :lol:

Tosiaan virrat tulee, kaikki sähköhärpättimet toimii reippaalla teholla ja kaikki varoitusvalot poistuu mittaristosta normaalisti. Auton käyntiin työntämisen jälkeen ei tullut mitään virheviestejä, ei mitään normaalista poikkeavia diskovaloja.

Kaveri epäilee että startti / solenoidi on juntturassa.
Tähän voisin sen verran kertoa, että mulla vaihdettiin Mitoon startti, kun startterin maadari oli poikki/melkein poikki. Oli sitten käräyttänyt startin. Oireet oli juurikin samat, eli ensin naksui ja parin starttiyrityksen jälkeen lopetti senkin. Sähköt toimi kyllä muuten ihan ok.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Osaakohan joku kertoa syytä miksi auton A ja B trippi näyttävät aivan eri kulutuslukemia?

Auto oli siis akun maadoituskaapelin korjauksessa jossa irroitettiin akku pitkäksi aikaa. Sen seurauksena trippien ajetut kilometrit (ym.) tieto on nollautunut. Nyt kun ihan vahingossa selailin valikoita niin A trippi näyttää melkein litran suurempaa (keskikulutusta) kuin B :shock: :lol: Mistäköhän moinen? :lol:

Voisiko olla niin, että jostain syystä A ei nollaudu sillä se näyttää stetsonista muisteltuna samansuuruista keskikulutusta kuin ennen huoltoa? Mutta senkin ajetut kilometrin siis nollautuivat.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Onko kukaan vaihtanut autonsa sähköiseen ohjaustehostimeen torque/position sensoria? Ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan. Juutuubissa on joitakin videoita vaihdosta. Niissä käytetään kalibrointiin jotakin omaa laitettansa. Mieltä askarruttaa, notta onkohan MES:n kalibrointitoiminnot vastaavat kuin erillisen laitteen?

Tuossa se uusi osa odottaa paikalleen laittamista: https://drive.google.com/file/d/0B5DgJc ... sp=sharing

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikai tuossa muuta kalibrointia ole, kuin ratin asennon kertominen ECU:lle? Siihen MES pystyy.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Homma lähti käyntiin ja tyssäsi tuohon isoon lukkorenkaaseen -> https://drive.google.com/file/d/0B5DgJc ... sp=sharing

Eipä ole minulla noin isoja pihtejä. Huomenna on päivä uusi ja täytyy ajella pari liikettä läpi. Muussa tapauksessa ensiviikon alku ajellaan rellulla, kun etsitään sopivaa työkalua. Sattuiskohan jollakin olemaan hieman järeämmät lukkorengaspihdit Vantaan Kivistön alueella / lähistöllä ( max n.20 km)?

Edit 4.6. n. klo 17.28: Ei hätää, Motonetista löytyi 100mm:lle lukkorenkaalle sopivat pihdit.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

billy kirjoitti:Osaakohan joku kertoa syytä miksi auton A ja B trippi näyttävät aivan eri kulutuslukemia?....Voisiko olla niin, että jostain syystä A ei nollaudu sillä se näyttää stetsonista muisteltuna samansuuruista keskikulutusta kuin ennen huoltoa? Mutta senkin ajetut kilometrin siis nollautuivat.
Löytyisköhän vastaus tai pikemminkin arvaus tuosta ketjusta ?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

JiiPee kirjoitti:...Ei hätää, Motonetista löytyi 100mm:lle lukkorenkaalle sopivat pihdit.
Niinpä, sitten pääsin vaihtamaan momenttianturin (torque sensor) ohjaustehostimeen ja juottamaan sen kiinni. Vaan kun MES ei suostu sitä kalibroimaan. Kerta toisensa jälkeen saan failed to execute -ilmoituksen. Asentosensorin (position sensor)kalibrointi onnistuu. Missä vika? Kun kalibrointi ei onnistu, niin ohjaus vetää ihan sikana toiselle puolelle.

Tietääkö kukaan ammattiliikettä, joka korjaa sähköisiä ohjaustehostimia Suomessa? Briteistä näitä pajoja löytyy useampikin eikä hinnatkaan ole pahoja, vaan se kuriirirahti maksaa hunajata (FedEx, UPS).

Onneksi on edes pas... rellu vaihtoehtoautona ;-)

Terkuin JiiPee
Viimeksi muokannut JiiPee, 10 Kesä 2017, 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Liekkö väärä paikka, mutta nyt TO alkuillasta tuli tässä Espoossa, Lintuvaaran & Painiityn rajalla vastaan punainen Mito jonka kuski vieläpä morjensti :) Meikäläinen yllättyi ja jäätyi niin että lapa ei tainnut juurikaan nousta.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Alkaa olemaan yli 5000 kilometriä naputuksen säestämänä MiTolla alla. Ollut hieman muuttokiireitä tässä viimeisen muutaman viikon aikana ja nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan taas koti kohdallaan, joten tänään ehdin piipahtaa Autokeskuksella tilailemassa vähän tiivisteitä. Aikomuksena siis käyttää Multiair-yksikkö kädessä, katsoa josko sieltä löytyisi joku selkeä naputuksen aiheuttaja, tämän jälkeen takaisin kasaan ja mikäli hiljenee, niin sitten vielä sen verran auki, että vaihdetaan uudet tiivisteet multiairille, venttiilikopan kanteen ja tulpanreikiin. Lisäksi tilasin tuon uniair-suodattimen kannen päätyyn, vaikka sen tuossa taannoin putsasinkin (eikä silloinkaan ollut mielestäni pahassa kondiksessa). Alkuviikosta saanen nuo osat käsiini, sitten pääsee sovittelemaan kaverin kanssa aikatauluja, koska päästään hommaa tekemään.

Lisäksi maanantaina auto menee Hämeenlinnan Motonet-korjaamolle akunvaihdossa syntyneiden naarmujen poistoon. Aikaa varattu suoraan kaksi päivää varmuuden vuoksi, mutta ensin kuitenkin yrittävät myllyttämällä saada naarmut pois. Mikäli ei onnistu, maalaavat. Tuossa kahden päivän aikana olisi pyrkimys homma saada maaliin. Toistaiseksi voin ainakin antaa Motonet-ketjulle jälkimarkkinoinnista hyvän arvosanan, kaikki sujunut ongelmitta, asiaan suhtauduttu hyvin ja kyseenalaistamatta. Työn laatu sitten kertoo lopullisen arvosanan. :)

Tuossa mietin, että olisiko arvon raadilla mielenkiintoa lukea tämän yksilön edesottamuksista oikein projektitopicin muodossa? Tuossa nyt kun ainakin tuota Multiair-räpeltelyä on tiedossa, ei siitä kauhean paljoa taida asiaa täälläkään foorumilla olla. Muuten tulisi kyllä keskittymään lähinnä käyttöön ja ylläpitoon, mitään suuria tuunaussuunnitelmia ei kuitenkaan ole. Pari pikkujuttua on kyllä mielessä, joilla auton ulkonäköä ajattelin tässä pikkuhiljaa muokata lähemmäs omaa makua.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Mi.To

Viesti Kirjoittaja AVe »

Tuosta multiairin pyörittelystä voisi tehdä myös oman topikin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

MultiAir-yksikön irrottamisesta, (hallitusta) räjäyttämisestä, kokoamisesta ja takaisin laittamisesta vois hyvin laittaa ketjun pystyyn.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Ehdottomasti. Ois varsinkin oikea aarre jos mukaan saa (katoamatonta) kuva tai/ja videomateriaalia josta on apua tai iloa muille.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Minäpä pyrin hommaa sitten dokumentoimaan siihen malliin, että jos jonkinlaista tulosta syntyy niin raporttiakin saadaan sitten aikaiseksi jahka tässä nyt tosiaan sen kimppuun päästään. Se voi viedä vielä viikkojakin, ei olla kaverin kanssa vielä aikatauluja päästy setvimään.

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:

Viesti Kirjoittaja billy »

Pentti kirjoitti:Minäpä pyrin hommaa sitten dokumentoimaan siihen malliin, että jos jonkinlaista tulosta syntyy niin raporttiakin saadaan sitten aikaiseksi jahka tässä nyt tosiaan sen kimppuun päästään. Se voi viedä vielä viikkojakin, ei olla kaverin kanssa vielä aikatauluja päästy setvimään.
Unohtamatta mm. supisuomalaista kiroilua, Fiiattien herjaamista ja hurttia huumoria !! :P :wink:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Hieno juttu, että lähdet työselostusta kuvineen tekemään :-). Ainakin osassa tapauksia siitä on varmasti hyötyä ja sen on hyvä rohkaisu asiaa miettiville. Katso myös ulkomaiset ketjut läpi ja jos tulee jotakin sellaista mitä niissä ei ole selostettu, mutta joka tulee työssä esiin, niin sisällytä ne myös (kullanarvoisia asioita). Siis kunnon seloste alusta loppuun asti. Tsemppiä :-D

Multiairyksikkö taitaakin olla omassa autossa vielä se kohde, joka ei ole lauennut tai laukeamassa. Muut kalliit jutut onkin jo laiteltu, joten eihän tuota autoa enää kannata vaihtaa - ajetaan siis loppuun :silly:

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Tänään tulivat nuo osat, tilasin siis seuraavanlaisen listan:

55233643 - Venttiilikopan tiiviste (15,03 €)
55233644 - tulpanreikien tiiviste (x4) (6,81 €/kpl)
55222222 - multiairin tiiviste (17,71 €)
55238665 - multiairin suodatin kanteen (47,74 €)

Näillä pitäisi käsittääkseni kohtuupitkälle hommassa päästä. Tietysti öljyt olisi voinut samaan syssyyn vielä ottaa, mutta eihän sitä nyt kaikkea kerralla, eihän se olisi järkevää ollut. :-D Täytyy ne vielä haalia tässä ennen kuin tuo auki räjäytetään.

Aurinkoisilla (=lämpimillä) keleillä tuo naputtaa heti jo "kylmä"käynnistyksessä, mutta esimerkiksi tänään kun tuo elohopea ei ole kivunnut kuin tuonne kymmenen asteen tienoille, ei naputusta ihan heti kuulunut. Äkkiä toki hieman lämpenee, ja sitten alkaa naputtamaan ihan entiseen malliin.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Jatketaan tätä synkkää yksinpuhelua, Ricambi Originali -pakkaus sytytystulppiin maksaa näemmä 5€/tulppa. 23€/kpl marmorilta, jälkeenpäin katsottuna Motonet olisi myynyt saman tulpan hintaan 17,90€. :D Tulppien osanumero 55249868, mikäli jotakuta kiinnostaa. NGK IKR9J8 on tulpan malli.

Kaverin kanssa oli alustavasti puhetta, jotta viikonlopulla voisi alkaa venttiilikopan sisältöä tutkimaan. Siitä sitten lisää lähempänä.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Mistä olet tulpat tuohon hintaan löytänyt?

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

JiiPee kirjoitti:^ Mistä olet tulpat tuohon hintaan löytänyt?
Autokeskus Hämeenlinna myi tuohon mainitsemaani 23 €/kpl hintaan, ja tässä linkki Motonetin tuotekuvastoon kyseiseen tulppaan. Tuo IKR9J8 -tulppa on korvannut aiemman mallin IKR9F8 ainakin tämän Alfaownerin ketjun mukaan. Ja vilkaisin vielä yhtä tulppaakin, sieltä löysin myös tuon IKR9J8 -mallikoodin.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Oisko tätä MultiAir-projektia mahdollista siirtää tonne Projekti-osastolle, niin ei hukkuisi tähän ketjuun muiden viestien sekaan?

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Teen asiasta kyllä erikseen projektitopicin, jahka saadaan jotain oikeasti tehtyä.

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Toimitin kuluneella viikolla Mitoni 120tkm "isoon huoltoon", tai näin ainakin kuvittelin. Yllätykseni oli varsin suuri kun huolto käsitti vain öljyt, tulpat ja molemmat ilmansuodattimet (moottori + matkustamo). Mites näiden vaihdelootan ölpät, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, bensansuodattimet ym, vaihdellaan itse kun siltä tuntuu?

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Ohjekirjan huoltovälitaulukko sanoo ainakin meikäläisen autossa, että jarrunesteet vaihdetaan 60tkm tai 24kk välein. Eli sinun tapauksessa olisi ne nyt pitänyt vaihtaa. Jakohihna 120tkm tai 4 vuotta. Laatikkoöljyistä, jäähdytysnesteistä ja polttoainesuodattimesta ei tässä puhuta mitään.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Pitäisi viedä MiTo maalarille ja ajatus olisi irroittaa ulkopuoliset ovenkahvat... Onko joku tällaisen toimenpiteen jo tehnyt? Ajattelin kysäistä ennenkuin alan ihmettelemään.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja _rico »

billy kirjoitti:Toimitin kuluneella viikolla Mitoni 120tkm "isoon huoltoon", tai näin ainakin kuvittelin. Yllätykseni oli varsin suuri kun huolto käsitti vain öljyt, tulpat ja molemmat ilmansuodattimet (moottori + matkustamo). Mites näiden vaihdelootan ölpät, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, bensansuodattimet ym, vaihdellaan itse kun siltä tuntuu?

120 tkm huolto MultiAiriin sisältää jakopään, tulpat ja jarrunesteet. Näin ainakin Giuliettan tapauksessa.

Vastaa Viestiin