Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

lerppu kirjoitti:Forumin informaatio aiheesta on yhtä selkeää kuin ohjekirjassakin! :mrgreen:
Tuuppasin nyt ekan täyden tankin 98, ajannen tämän tyhjäksi ja sitten kokeillaan ysivitosta. Jos näillä tosiaan ei mitään eroa ole, niin sitten pärdäillään viinabensalla... :drinking:
Uskoisin ohjekirjan 95-98 vaihteluvälin johtuvan siitä että valmistaja viestii auton kulkevan molemmilla markkinoilla olevilla yleisimmillä bensiinilaaduilla. Itse olin aikanaan aivan hukassa Saksan maalla bensiinimerkintöjen kanssa, jotain "regular" ja "bremium" bensoja taisi mittareilla olla. Käytännössä 98:lla koneessa pitäisi kait olla muutama hevonen enempi ?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Teoriassa korkeaviritteisellä koneella kulutus on suhteellisesti pienempää 98:lla kuin 95:llä. Käytännön testi on ainoa, mistä sen näkee - jos auto kestää E10:iä ja sitä ei kulu enempää (ei siis käykään kalliimmaksi per kilometri) niin siitä vaan. 156 2.0TS:ssä havainto 95 - 98 välillä oli erittäin päivänselvä. Enää muista, paljonko se oli, mutta jossain n. litran tietämillä per 100km kulutusero 98:n eduksi ja pienellä laskutaidolla se oli myöskin hilkun halvempaa ajaa sillä, per kilometri. Toki tankilla se näkyi, mutta kun se oli päivä tai kaksi enempi kun sillä pääsi. Eli katso todellinen, mitattu kulutus ja tee omat päätelmät. Aijoo, 156:ssa myös tyhjäkäynti ja käynti ylipäänsä oli 98:lla parempaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitokset asian valottamisesta. MiToon tullee luultavasti ajokilometrejä melkolailla samaan tahtiin kuin GT:n mittariin raksutti, elikkäs alle 10tkm/vuosi. Noilla kilsoilla ei se kulutus sinänsä ole ratkaisevaa... Mikäli auton käytös on edes aavistuksen parempaa 98:n kanssa, sitä tuupataan juomaksi tällekin Alfalle!

Olen saanut muutamassa päivässä Mitosta läjän positiivista kommenttia! Näytän sen ratissa jopa kuulemma ihan symppikseltä, tämä kuva toki on valheellinen, mutta mukavaa kuultavaa moinen on. :mrgreen:

(Oletin että tulisi hirmu ikävä GT:tä, mutta onneksi MiTo on valloittava omalla tavallaan! Toki mitään harrastamistahan tässä ei ole ja vaimokin kielsi kaiken modaamisen. - Lienee aika totella, kun paperille pakotti tämän lupauksen laittamaan...)

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Minä olen ajanut 95E:llä. Yhden tankillisen nitro+:lla, en huomannut siinä kulutuksessa mitään eroa. Kulutus on ollut minusta korkeahko, nyt pikkuisen laskenut varsinkin jos ajelee rauhassa pääsen 6,5l/100km n-asetuksella, takana 10 600km. Ajotietokone näyttää sille matkalle 7,2 keskikulutusta.

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Kaikille MiTon omistajille!
Lanseerauksesta (2008) on nyt täysin 5 vuotta. Pikku-alfalle kunniaksi, olisiko kiva järjestää Suomen Alfa Romeo MiTopäivä?
Kaikki mukana jossain kokontumispaikalla, osallistujat tutustuminen, sen jälkeen kaikki syömään yhdessä jossain hyvässä ravintolassa.

Onko kiinostuneita? Ideoita? Paikkoja ehdotuksia?

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

ItALFA kirjoitti:Kaikille MiTon omistajille!
Lanseerauksesta (2008) on nyt täysin 5 vuotta. Pikku-alfalle kunniaksi, olisiko kiva järjestää Suomen Alfa Romeo MiTopäivä?
Kaikki mukana jossain kokontumispaikalla, osallistujat tutustuminen, sen jälkeen kaikki syömään yhdessä jossain hyvässä ravintolassa.

Onko kiinostuneita? Ideoita? Paikkoja ehdotuksia?
Mahdollisesti Ahveniston radan P-alueella ja Hämeenlinnasta ruokapaikka ?
Olen mukana, olipa paikka missä vain ~100km Helsingistä.

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja TommiS »

ItALFA kirjoitti:Kaikille MiTon omistajille!
Lanseerauksesta (2008) on nyt täysin 5 vuotta. Pikku-alfalle kunniaksi, olisiko kiva järjestää Suomen Alfa Romeo MiTopäivä?
Kaikki mukana jossain kokontumispaikalla, osallistujat tutustuminen, sen jälkeen kaikki syömään yhdessä jossain hyvässä ravintolassa.

Onko kiinostuneita? Ideoita? Paikkoja ehdotuksia?
Mikäpäs siinä, palaveria pystyyn vaan. Aikataulujen natsatessa sopisi kyllä.
Olisiko tätä aihetta syytä jatkaa miittiketjun puolella?

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

8.9.2013 Ahvenisto ?
Tuolloin on Carf ratapäivä, joten alue varattuna Alfoille.
Jonkun pitäisi tehdä kutsu miittiin.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Kyllähän miitti-meininki voisi olla ihan mukava syksynaloitus.

Itse ajan Miton kohta ensimmäiseen katsastukseen ja sitä ennen/jälkeen viimeiseen maahantuojan myöntämään 3 vuoden takuunalaiseen vuosihuoltoon. Sen kummemmin mitään isoa vaatimuksia mulla ei ole tuota, jota voisi takuuseen vedoten vaatia korjattavaksi. Pienet nitinät ja natinat ovat pääasiassa taittuneet sillä, että olen kiristänyt kaikki mahdolliset ja näkyvät ruuvit auton sisältä. Esim. kuskin puoleisen oven pieni "mikähän ääni nyt?" -tilanne hoitui kiristämällä ruuvit loppuun asti.

Kolmannen vuoden kunniaksi nostin auton myös ylös ja himmailin hetken tökkimässä alustaa ja napsin sieltä muutaman kuvatuksen. Ihan siistiltähän tuolla massaamattoman auton alla näytti. Kynnyskotelojen sisään en kuitenkaan endoskooppia tutkinut. Odotusten mukaisesti takapään yhdistukiakselisto ja muun pyöräntuennan saumauskohdat ja pakoputki olivat pintaruosteessa (toivottavasti). Katalysaattorin astetta kuplivampi ruoste vähän hämää, mutta tuskin sekään vielä läpi rei'ittyy. Sen sijaan toi vetonivelen silmämääräinen rapeus hieman hämää.
Liitteet
YhdystukiAx1.JPG
YhdystukiAx1.JPG (111.23 KiB) Katsottu 10101 kertaa
Vetari2.JPG
Vetari2.JPG (85.22 KiB) Katsottu 10101 kertaa
Pyöräntuent.JPG
Pyöräntuent.JPG (90.83 KiB) Katsottu 10101 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noin tuore laite, noin paljon ruostetta? Suolakylvyssäkö tuo on jatkuvasti ollut? Ei muuten, mutta kun täällä 156 '02 näyttää about samalta, jopa paremmalta (ja tiettävästi alkuperäisin osin etutuentaa lukuun ottamatta), mitä nyt pohjassa on aavistus pintapölhöä...

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

sanctus kirjoitti:Kyllähän miitti-meininki voisi olla ihan mukava syksynaloitus.

Itse ajan Miton kohta ensimmäiseen katsastukseen ja sitä ennen/jälkeen viimeiseen maahantuojan myöntämään 3 vuoden takuunalaiseen vuosihuoltoon. Sen kummemmin mitään isoa vaatimuksia mulla ei ole tuota, jota voisi takuuseen vedoten vaatia korjattavaksi. Pienet nitinät ja natinat ovat pääasiassa taittuneet sillä, että olen kiristänyt kaikki mahdolliset ja näkyvät ruuvit auton sisältä. Esim. kuskin puoleisen oven pieni "mikähän ääni nyt?" -tilanne hoitui kiristämällä ruuvit loppuun asti.

Kolmannen vuoden kunniaksi nostin auton myös ylös ja himmailin hetken tökkimässä alustaa ja napsin sieltä muutaman kuvatuksen. Ihan siistiltähän tuolla massaamattoman auton alla näytti. Kynnyskotelojen sisään en kuitenkaan endoskooppia tutkinut. Odotusten mukaisesti takapään yhdistukiakselisto ja muun pyöräntuennan saumauskohdat ja pakoputki olivat pintaruosteessa (toivottavasti). Katalysaattorin astetta kuplivampi ruoste vähän hämää, mutta tuskin sekään vielä läpi rei'ittyy. Sen sijaan toi vetonivelen silmämääräinen rapeus hieman hämää.
Moi, minulle ihan sama tilanne, MiToni sai tänään täysin pisteet katsastuksessa :-D
Kuvassasi takapään yhdistukiakselistossa on pelkä pintaruostetta, rauta on niin paksu että ei vaikkuttaa mitään. Mikä on osittain kuvattu ei ole katalysaattori mutta onneksi vain ääninvaimennin pönttö, ja jos sulla on aika, mene katsomaan uudelleen pöntön vasen seinä joka on takapyörän vieressä. Siellä saatat löytää isompi vaurio. Minulla melkein koko seina ruostonut pahasti, mutta ei vielä vuoda (katso kuvani alle).
Tein virallinen reklamaatio, maahantuonnin vastaus oli:
Tässä tapauksessa, kun putki ei vuoda ja haitta on lähinnä ulkonäköön liittyvä, niin ”vika” ei kuulu takuun piiriin. :fist:

Nyt putsan alue ja paikan sen korjaus-nauhalla ja tahnalla, siinä toivossa että pöntön vaihto vähän myöhäistäisi...
Olen muuten tosi tyytyväinen MiTon omistaja, auto on toiminut ilman ongelmia ja on kiva ajella.
Liitteet
IMG_4990.JPG
IMG_4990.JPG (106.17 KiB) Katsottu 9949 kertaa
Viimeksi muokannut ItALFA, 16 Elo 2013, 08:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

^^ Ei tuossa vetonivelessä vikaa ole, pintaruostetta vain. Noita takapöntön kuoria menee lähes joka "uudesta" italiaanosta :D ei ne kestä kuin sen 4vuotta jos edes sitäkään :roll: Itse revin aina sen kuoren pois. Ainahan olisi hyvä massauttaa auto, ainakin kori ei ruostu mutta juurikin takaakselin hitsaussaumat tuuppaa saamaan pintaruosteen päälleen

paksupekka
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive

Re:

Viesti Kirjoittaja paksupekka »

Sain väliaikaiseksi käyttikseksi 80 tkm ajetun 2010 Mito QV:n ja nyt on tullut sitä pari viikkoa pyöriteltyä.
Kokonaisuutena täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt autosta. Kaikki tuntuu pelaavan odotetulla tavalla. Sisusta on kuin uudesta autosta (lukuunottamatta kuljettajan mattoa), eikä mikään nitise/natise.

Maalipinnassa (Rosso Metallizzato) on edellisen käyttäjän jäljiltä aika paljon kiveniskemää, joten allekirjoitan sen heikkouden.
Ainoa hieman enempi häiritsevä tekijä on vaihteiston tökkiminen. Lähinnä ykköselle laittaminen tahtoo olla välillä vaikeaa. Start-stopin yhteydessä tuntuu vaivaavan lähes aina liikennevaloista lähtiessä.
Bird kirjoitti:Lisätäänhän vielä yksi huomio näihin MiTo QV:n vaihteisto-ongelmiin mahdollisesti liittyen. Toisinaan ruudusta peruutettaessa (pakki valmiina päällä jo ennen auton käynnistämistä) jostain päin auton alta saattaa kuulua selkeä kolahdus heti liikkeelle lähdettäessä. Olen ajatellut, että ehkä siellä vain joku jääpaakku irtoaa tms, mutta tänään kun tuo ääni kuului taas, niin tuli mieleen, että jospa sekin liittyisi tähän asiaan?

Eli olisi mukava kuulla, onko muilla QV:n omistajilla kokemusta tällaisesta asiasta? Tai ylipäätään näistä vaihteiston ongelmista?
Itseänikin kiinnostaisi kuulla onko tämä nyt ominaisuus vai vika? Vaikuttaisi siltä, että joillakin on myös laatikon vaihdon jälkeen ongelmat jatkuneet. Todennäköisesti luovun autosta joulukuussa, joten en viitsi alkaa sitä pajalla käyttämään jos homma ei välttämättä tule kuntoon.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

TcT vaihteistoilla jatkan edellisten kirjoittajien perään.
Onko muilla mito tct vaihteiston yhteydessä ilmennyt pientä "sekoilua" vaihteiden valinnassa. Esim ylämäessä oleviin liikennevaloihin hitaasti liruttaessa vaihteisto arpoo 1-2 välillä kolistaen vaihteistoa, ilmeisesti kolina tulee vivustosta.
Samasta tilanteesta liikkeelle lähtö saattaa mennä hyvin tai kohtuullisesti, lähtee hienosti ykkösellä tai yrittää kakkosella mutta pudottaa sitten jo vauhtiin päästyä ykköselle nostaen rpm:ät ylös ja antaa auton hyökätä eteenpäin.
Samaa kalahtelua on välillä kaupunkiliikenteessä hitaissa ajonopeuksissa, "ruutulippumodella" tätä ei ilmene.
Kylmälähdössä esiintyy jonkinlainen nykäisy ensimmäisillä vaihdoilla, poistuu heti parisataa metriä ajon jälkeen.
Manuaalilla ajaessa mitään sekoilua ei ole havaittavissa vaan alaspäin vaihdot tapahtuu automaattisesti hienosti ja loogosesti vauhdin hiljentyessä liikennevaloja kohti. Pari kertaa on tehnyt tempun, kolmoselle vaihdossa ei vaihdakaan vaihdetta vaan auto lisää kaasua itsestään hyökäten hetken sitten rauhoittuu ja ottaa vasta vaihteen sisään. Kaksi kertaa on heittänyt 1-2 vaihdossa vapaalle.

Lisäksi, start/stop. Sammuttaa koneen vielä auton liikkuessa kävelyvauhtia :shock: . Systeemin toimintaa ei voi ohjata jarruvoimalla kuten monissa muissa merkeissä joten ryömintävauhdissa jarrua löysätessäkin sammuttaa moottorin. Olenkin nyt aina ajamaan lähtiessä poistanut käytöstä, edes vaikutusta polttoaineen kulutukseen ei ole havaittavissa.
Saakohan toiminnon koodattua kokonaan pois multiecuskannilla?.

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja newport »

onkohan sun tct laatikkoon päivitykset ajantasalla??
siihen on saatavilla päivityksiä....selviäis ainakin jos kävisit autokeskuksessa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TcT muutoin tyystin ongelmaton (en ole havainnut kuvattuja ongelmia), mutta demoninen tekele start&stop on RASITTAVA. Ja vaarallinen ylämäkeen pysähtyessä - auto liukuu hieman taaksepäin käynnistymisen hetkellä ennen kuin päästään liikkeelle. Ei ole hyväksyttävä ominaisuus vaikka vihlaiseekin munista jännästi! :wink:
Joten aina kun muistan liikkeelle lähtiessä, manaan paholaisen lamaannuksiin - poishan tuota ei taida lopullisesti saada, ainakaan omalla latinan taidolla!

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

^^
Ainakin on käynyt AK:ssa huolloissa, viimeisin vuosihuolto Maaliskuussa, pitää kysyä päivittävätkö automaattisesti ohjelmat. Audilla päivittävät ainakin Ecun ja vaihteiston huoltojen yhteydessä.

^
Hillholder tosiaan aktivoituu vasta jyrkemmissä mäissä, on huomattu. Loivassa mäessä tosiaan päästää sen 15-20 senttiä valumaan ennenkuin moottori starttaa. Yleisestiottaen koneen käynnistyminen on hidas tapahtuma kilpailijoihin verrattuna. Kokeilimme volkkarin vieressä ja volkkari on jo liikkeellä kun Alfa vasta heräilee, käynnistys on Alfassa noin kaksi kammenkiertoa kun volkkari pärähtää puolikkaalla ja on heti hengissä vaikka täyskaasupolkaisuun.

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja newport »

eivät kyl päivitä jos asiakas ei valita mitään vikoja.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja 155TS »

^^ Giulietta TCT ajelin yhden viikonlopun ja tuo uudelleen käynnitymisen hitaus myös vähän ärsytti, kunnes huomasin, että koneen voi herättää kaasupolkimella vaikka painaa jarrua samaan aikaan. Eli jarrujalan syrjällä näpäyttää kaasua ja kun kone on kunnolla käynnissä, jalka jarrulta ja menoksi.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

täytyy juu olla vika jotta tekevät päivityksen.

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

155TS kirjoitti:^^ Giulietta TCT ajelin yhden viikonlopun ja tuo uudelleen käynnitymisen hitaus myös vähän ärsytti, kunnes huomasin, että koneen voi herättää kaasupolkimella vaikka painaa jarrua samaan aikaan.
Saman asian ajaa myös vaihtoläpyskän näpäytys, kepin vemputus D->N->D (auto käynnistyy vasta viimeisessä vaiheessa, joten vapaalle voi vaihtaa heti pysähdyttäessä) tai jarrun vapautus hetkeksi (S&S ei aktivoidu uudelleen, ellei välillä ajeta yli XX km/h).
155TS kirjoitti:Eli jarrujalan syrjällä näpäyttää kaasua ja kun kone on kunnolla käynnissä, jalka jarrulta ja menoksi.
Itse en ole TCT-Giuliettan kanssa alkukokeiluja enempää viitsinyt näitä temppuja tehdä. Vaikka kone olisi jo valmiiksi käynnissä, veto ei ala välittömästi jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen, vaan vasta 1 s tjsp. viiveen jälkeen, joten ripeä manuaalikuski (intialainen taruolento) ehtii helpoisti auton mitan edelle. S&S ei tuohon tuo enää kuin puolisen sekuntia (mutu) lisää silloin, kun se saa toimia oman päänsä mukaan.

Mutta tuolla tempulla voi lähtöä hidastaa huomattavasti, kun ennakointi menee reisillle ja valo vaihtuu välittömästi käynnistyskäskyn antamisen jälkeen. Tällöin auto käynnistelee itseään kaikessa rauhassa parin sekunnin ajan eikä millään lailla noteeraa jarrun vapauttamista tai edes kaasun polkemista.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

UupunutRomeo kirjoitti:TcT vaihteistoilla jatkan edellisten kirjoittajien perään.
Esim ylämäessä oleviin liikennevaloihin hitaasti liruttaessa vaihteisto arpoo 1-2 välillä kolistaen vaihteistoa, ilmeisesti kolina tulee vivustosta.
Myös Giulietta kolistelee, mutta mielestäni aina vauhdin laskiessa hyvin alas. Oma tulkintani tilanteesta on, että vaihteisto vaihtaa tällöin vapaalle. Kaksoiskytkimessähän ei ole "kytkin pohjassa" vaihtoehtoa, vaan toinen puolisko ottaa kiinni heti, kun toinen irrottaa. Eli lootassa pitää "parillisten vaihteiden puolen" olla vapaalla heti, kun tulee tarve lirutella autoa hiljaa, kytkintä luistattaen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Tuota hyökkimistä on myös meillä, muuten siisti käytös yleensä. Päivitykset on otettu joka huollon yhteydessä, ranskalaisten jälkeen on jäänyt tavaksi.
Tuo start/stop toiminto on tosiaan täysin älyvapaa keksintö, otan aina ajamaan lähtiessä pois päältä.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja flapjack »

95 on saanut kelvata.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Tutkiskelin illalla aihetta "MiTon polttoainesäiliön tilavuus" jonka ohjekirja sekä merkkikohtaiset internetsivustot ilmoittavat kooltaan seuraavasti: 45 litraa JOSTA 5-7 litraa varalla, tämähän tarkoittaisi säiliön tilavuuden olevan 38-40 litraa ja punarajan pitäisi polttoainemittarissa olla tuolla alueella.

Epäilen vahvasti tässä tapahtuneen käännös/ajatusvirheen, tankkausteni ja havaintojeni perusteella polttoainesäiliön tilavuus on: 45 litraa + 7 litraa varalla. Tämän lisäksi täyttöaukon ja säiliön välinen täyttöputki n.2-3 litraa. (tämän voisi laskea jos pituus ja halkaisija olisi tiedossa)

Olen järjestelmällisesti tankannut MiToon 52-54 litraa (polttoainemittarin näyttämä 0) ja kun polttoainemittari saavuttaa punarajan suuntana tyhjä, pääsee vielä noin 100-120km jäljellä olevalla polttoaineella. Punarajalla polttoainetta on käytetty 45 litraa ajomatkan ollessa ~650km tähän lisää ~100km ja täyttö n.52-54 litraa puoltaa havaintojani vahvasti myös kulutuksen mittausten osalta jotka ovat ~7,2 litraa/100km.

Koskee Bensa mallia.

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kattavaa tutkiskelua, kiitokset rapskasta!

Taitaa olla aika käyttää omaa MiToa pajalla ensikertaa, puoltaa pentele hieman oikealle - pyörät lienee syytä suunnata. Vaikuttaa myös siltä että sähköinen lukko ei tykkää siitä, että kulmat on pielessä, vaikkakin vain vähän.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

lerppu kirjoitti:Kattavaa tutkiskelua, kiitokset rapskasta!

Taitaa olla aika käyttää omaa MiToa pajalla ensikertaa, puoltaa pentele hieman oikealle - pyörät lienee syytä suunnata. Vaikuttaa myös siltä että sähköinen lukko ei tykkää siitä, että kulmat on pielessä, vaikkakin vain vähän.
Kiitoskiitos.

Puoltamisesta, täällä sama "vaiva". Oletko kokeillut puoltaako DNA "ruutulipulla" nimittäin omastani ainakin katoaa puoltaminen järjestelmän ollessa "ruutulippuasetuksella" :crazyeyes: .

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jep. katoaa hieman. Sähkölukko menee päälle dynamicilla, jarruttaa puollon vastaista rengasta. Kun ajelet parisataakilsaa maantievauhtia putkeen dynamicilla moisessa tilanteessa, levy alkaa kuumeta ja kitisee. Tämä kävi minulle jokin aika sitten (kävin möksällä, kun vaimo oli mennyt edeltä Jeepillä, yleensä Mito ei näe maakuntia). Siksi kommentoin että sähkölukko ei "tykkää"...
Jarruja näpäyttämällä kitinä hävisi juuri näpäytyksen ajaksi. Siitä tajusi että jarruista kyse. Sitten varmistukseksi pikaista formulatyylin vispausta puolelta toiselle - kitinä katosi! Tällöin Sherlock-vaisto alkoi yhyttää oikelle puoltamista ja pitkään sähkölukko päällä ajamista. Suoralla tiellä kitinä loppui sillä hetkellä kun kytki normaalimoodin päälle...
Ajattelin jo tovi sitten käydä suuntimassa renkaat ja tarkistaa korjautuuko tilanne, mutta olen pirun laiska ja aikaansaamaton... Lienee syytä aktivoitua, kun tuota tehdastakuuta on vielä vajaa vuodenpäivät jäljellä (jos jotain vakavampaa olisikin tekeillä ja herra Holmes olisikin väärässä)!

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Bird »

paksupekka kirjoitti:Ainoa hieman enempi häiritsevä tekijä on vaihteiston tökkiminen. Lähinnä ykköselle laittaminen tahtoo olla välillä vaikeaa. Start-stopin yhteydessä tuntuu vaivaavan lähes aina liikennevaloista lähtiessä.

Itseänikin kiinnostaisi kuulla onko tämä nyt ominaisuus vai vika? Vaikuttaisi siltä, että joillakin on myös laatikon vaihdon jälkeen ongelmat jatkuneet. Todennäköisesti luovun autosta joulukuussa, joten en viitsi alkaa sitä pajalla käyttämään jos homma ei välttämättä tule kuntoon.
Kyllä mä alan valitettavasti taipua sille kannalle, että kyseessä on ominaisuus eikä vika. Tosin en siltikään tiedä, vaivaako se läheskään kaikkia MiTo QV:ta vai onko sitten vaan niin, ettei suurin osa ole edes jaksanut asiasta valittaa. :P

Omassa tapauksessani suurin ongelma asian selvittämiseksi on ollut se, ettei paikallinen Alfa-huolto ole saanut ns. vikaa päälle. Tätä varten tehtiin viime talvena kerran jopa niin, että vein auton huoltoon niin, että se sai seistä liikkeen pihassa yön yli. Tämä siis siksi, että ongelman saisi näin paljon todennäköisemmin esiin, kun ottavat auton testiin heti kylmänä eikä niin, että olen ensin ajanut sillä noin 5 km matkan kotoa liikkeelle. Mutta tämäkään ei siis auttanut, ja eiväthän nämä ongelmat sentään onneksi ihan jokapäivisiä ole talvellakaan.

Joka tapauksessa tämä asia taisi nyt osaltani jäädä tähän. Ja kyllähän tähän ominaisuuteen on jo täysin tottunut: jos ei mene ykkönen päälle, niin joko kytkintä ylös hetkeksi (start/stopin toiminnassa ollessa tosin kurja vaihtoehto, kun sammuttaa auton) tai sitten liikkeelle varovaisesti kakkosvaihteella.

Isompia ongelmia omassa MiTo QV:ssa on nyt sitten lopulta ollut Multiair-systeemin kanssa. Polttoaineensyötön vikavalon ajottainen palaminen ja jopa hetkittäin auton nykyminen/täristys tulivat ikävän tutuiksi kevään reissulla Keski-Euroopassa. Vikakoodien mukaan mistään kummemmasta ei kuitenkaan pitänyt olla kyse, ja Suomeen päästyäni moottoriin vaihdettiin sitten jokin pieni metallisihti tai vastaava. Kuinka ollakaan, niin seuraavalla pidemmällä reissulla (tällä kertaa tosin onneksi vain Venäjällä) vikavalo syttyi sitten uudestaan jne. Onneksi auto kuitenkin toimi pääosin ihan normaalisti vikavalosta huolimatta, mutta tämän jälkeen meni sitten tarkempiin tutkimuksiin. Lopputulema oli se, että koko Multiair-systeemi vaihdettiin takuukorjauksena. Nyt olen sen jälkeen ajanut autolla noin 3 000 kilometriä (myös pidempää maantieajoa, jossa ongelmat ilmenivät), ja ilmeisesti homma tuli tällä kuntoon.
UupunutRomeo kirjoitti:Epäilen vahvasti tässä tapahtuneen käännös/ajatusvirheen, tankkausteni ja havaintojeni perusteella polttoainesäiliön tilavuus on: 45 litraa + 7 litraa varalla. Tämän lisäksi täyttöaukon ja säiliön välinen täyttöputki n.2-3 litraa. (tämän voisi laskea jos pituus ja halkaisija olisi tiedossa)

Olen järjestelmällisesti tankannut MiToon 52-54 litraa (polttoainemittarin näyttämä 0) ja kun polttoainemittari saavuttaa punarajan suuntana tyhjä, pääsee vielä noin 100-120km jäljellä olevalla polttoaineella. Punarajalla polttoainetta on käytetty 45 litraa ajomatkan ollessa ~650km tähän lisää ~100km ja täyttö n.52-54 litraa puoltaa havaintojani vahvasti myös kulutuksen mittausten osalta jotka ovat ~7,2 litraa/100km.
Kuulostaapas mielenkiintoiselta! Itsekin olen monta kertaa ajanut tankin lähes tyhjäksi, mutta en ole koskaan saanut tungettua sinne enempää kuin noin 47 litraa. Tarkoitan käsitykselläni tankin tyhjyydestä siis sitä, että ajotietokoneen Range-toiminto menee tilaan --- ja alkaa varoittaa vähän väliä liki tyhjästä tankista. Käsittääkseni tässä on rajana se hetki, kun ajotietokoneen arvion mukaan autolla ei pitäisi päästä enää edes 40 km matkaa. Viisarihan toki menee punaiselle jo siinä vaiheessa, kun voi vielä hyvinkin ajaa rauhallisesti jonkun runsaat 100 kilometriä.

Tämän perusteella en siis allekirjoita epäilystä siitä, että ainakaan omassa yksilössäni tankki olisi merkittävästi suurempi kuin 45 litraa. Myös ainakin Auto, Motor und Sport -lehden Auto Katalogin mukaan MiTojen tankin tilavuus on aina versiosta riippumatta 45 litraa. Tietysti käännösvirheitä voi tehdä myös saksan kieleen, mutta jotenkin en vaan oman kokemuksen perusteella usko mitenkään yli 50 litran tilavuuteen. Sen sijaan 45 litraa + putkissa joku 3 litraa kuulostaisi hyvinkin realistiselta.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Bird kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:Epäilen vahvasti tässä tapahtuneen käännös/ajatusvirheen, tankkausteni ja havaintojeni perusteella polttoainesäiliön tilavuus on: 45 litraa + 7 litraa varalla. Tämän lisäksi täyttöaukon ja säiliön välinen täyttöputki n.2-3 litraa. (tämän voisi laskea jos pituus ja halkaisija olisi tiedossa)

Olen järjestelmällisesti tankannut MiToon 52-54 litraa (polttoainemittarin näyttämä 0) ja kun polttoainemittari saavuttaa punarajan suuntana tyhjä, pääsee vielä noin 100-120km jäljellä olevalla polttoaineella. Punarajalla polttoainetta on käytetty 45 litraa ajomatkan ollessa ~650km tähän lisää ~100km ja täyttö n.52-54 litraa puoltaa havaintojani vahvasti myös kulutuksen mittausten osalta jotka ovat ~7,2 litraa/100km.
Kuulostaapas mielenkiintoiselta! Itsekin olen monta kertaa ajanut tankin lähes tyhjäksi, mutta en ole koskaan saanut tungettua sinne enempää kuin noin 47 litraa. Tarkoitan käsitykselläni tankin tyhjyydestä siis sitä, että ajotietokoneen Range-toiminto menee tilaan --- ja alkaa varoittaa vähän väliä liki tyhjästä tankista. Käsittääkseni tässä on rajana se hetki, kun ajotietokoneen arvion mukaan autolla ei pitäisi päästä enää edes 40 km matkaa. Viisarihan toki menee punaiselle jo siinä vaiheessa, kun voi vielä hyvinkin ajaa rauhallisesti jonkun runsaat 100 kilometriä.

Tämän perusteella en siis allekirjoita epäilystä siitä, että ainakaan omassa yksilössäni tankki olisi merkittävästi suurempi kuin 45 litraa. Myös ainakin Auto, Motor und Sport -lehden Auto Katalogin mukaan MiTojen tankin tilavuus on aina versiosta riippumatta 45 litraa. Tietysti käännösvirheitä voi tehdä myös saksan kieleen, mutta jotenkin en vaan oman kokemuksen perusteella usko mitenkään yli 50 litran tilavuuteen. Sen sijaan 45 litraa + putkissa joku 3 litraa kuulostaisi hyvinkin realistiselta.
Onko tuo maksimitankkauksesi pistoolin "napsuun" (minulla ~43 litraa) vai "piripintaan" liruttaen ?
Itsellä ensimmäisen pistoolin "napsun" jälkeen tankkiin saattaa liruttamalla mennä ~10 litraa.
Ensimmäiseen napsuun lopettu tankkaus näkyy polttoainemittarissa viisarin ollessa tasan täyden viivan kanssa, lirutuksen jälkeen menee viisarin paksuuden yli täyden viivan. Lisäksi MiTossa auton asento vaikuttaa tankin täyttymiseen paljon, jos saa auton asentoon jossa kuskin etukulma on alimpana tankkaus on helppoa piripintaan.

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Bird »

UupunutRomeo kirjoitti:Onko tuo maksimitankkauksesi pistoolin "napsuun" (minulla ~43 litraa) vai "piripintaan" liruttaen ?
Aivan piripintaan liruttaen eli monta kertaa saa pistooli napsua välillä. Tuossa itärajan takana kun toisinaan tulee piipahdettua, niin kannattaahan se tankki laittaa 0,70-0,80 euron litrahintaan niin täyteen kuin suinkin pystyy.

Toki autoa kallistelemalla saattaisi mennä vieläkin enemmän. Kaliningradissa kun kävin keväällä, niin Puolan rajan tuntumassa olevalla huoltoasemalla oli tarjolla jonkinlaiset puupalikatkin pyörien alle, millä saisi autoa kallelleen, mutta eipä tullut itse testattua. :D

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Pari kertaa on käynyt vahinko ja bensa loppunut ennen asemaa. Tällöin on saanut menemään noin 47,5 litraa tankkiin+putkeen, minulla myös tapana lirutella täyteen.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Ipi kirjoitti:Pari kertaa on käynyt vahinko ja bensa loppunut ennen asemaa. Tällöin on saanut menemään noin 47,5 litraa tankkiin+putkeen, minulla myös tapana lirutella täyteen.
Mikähän tankki meidän MiToon on tehtaalla eksynyt ?.
Pitää ottaa kanisteri konttiin ja ajaa ihan loppuun, näkee ainakin onko se viimeisen 100km kulkenut pyhällä hengellä.

Onko tuo sinun 47,5 litraa tyhjään vai "tienvarteen haetun vitosen" jälkeen tankattu ?

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Yhden kerran suoritetun lirutustankkauksen perusteella syyskuussa 2010 uutena ostettuun 99 kW:seen Mitoon lurahti 43 litraa ja risat bensiiniä suurinpiirtein siitä hetkestä, kun ajotietokone ilmoitti, ettei se pysty enää arvioimaan jäljellä olevaa matkaa. Em. ilmoitus taitaa tulla, kun arvioitu jäljellä oleva matka on n. 50 kilometria.

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ipi »

^ ^ Yhteenlaskettu määrä ja asemalle matkaa alle puoli kilometriä.
^ Ilmeisesti tietokone arvioi sen hetkisen kulutuksen mukaan, milloin heittää " viivat " tauluun. Vaihtelee suuresti, missä lukemassa lopettaa ennustamisen.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

KuvaKuva
KuvaKuva

En ajanut edes tankkia ihan tyhjäksi, ka tankkauksesta mitattuna 6,04 L/100km
850km ja 51,82 litraa. Uskaltaisin melkeinpä väittää että vielä oli tankkausta aloittaessa 5 litraa tankissa polttoainetta, en päässyt liruttamaan edes ihan täyteen kun mittari karkkilassa katkaisee tankkauksen jostain syystä jos liruttelet tarpeeksi pitkään aivan hitaalla, uskon että vajaa litra olisi vielä mennyt.

Ajotietokoneen näyttämä keskikulutuksesta 5,9L/100km keskinopeus 61kmh
Kuva

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Bird »

Eipä kai tässä ainakaan näiden kuvallisten todisteiden jälkeen ole mitään järkevää syytä epäillä UupuneenRomeon väitteitä. Ja itsekin taisin kirjoittaa heti vain, että oman autoni osalta en usko tankkiin (+ putkeen) mahtuvan yli 50 litraa polttoainetta.

Nyt vielä kun tarkistin Tankkaus.comista, niin omat TOP5-ennätystankkaukseni ovat aika tasainen ja siten uskoakseni tilastollisesti luotettava sarja: 47,48, 47,12, 46,95, 46,68, ja 46,64 litraa. Ja nämä kaikki ovat tosiaan sellaisia kertoja, että aika kieli keskellä suuta on jo saanut ajaa huoltoasemalle ajotietokoneen heitettyä ns. viivat tauluun ja viisarin osoittaessa liki nollaa + olen tunkenut tankin sitten niin täyteen kuin mahdollista.

UupuneenRomeon MiTo on ilmeisesti tämä 135-heppaisella MA-koneella varustettu TCT-versio? Olisiko sitten jostain syystä mahdollista, että tässä versiossa olisi vaikkapa 50 litran tankki normaalin 45-litraisen sijaan?

Kaikenlaisia pieniä jänniä erojahan näissä Suomeenkin tuoduissa MiToissa joka tapauksessa on. Itse olen esim. ajanut oman yksilöni lisäksi kahdella eri MiTo QV:lla (molemmat esittelyautoja, joita testasin ennen kaupantekoa), ja ainakin toisesta näistä näytti jostain syystä puuttuvan keskikyynärnoja, vaikka varustelistan mukaan sen pitäisi olla Suomessa aina vakiona. Omaan tehdastilausautooni taas sain ihan pyytämättä ja lisämaksutta punaiset jarrusatulat. Automyyjäkin tätä ihmetteli, mutta järkeili sitten vain, että ehkä oma yksilöni on tehty sellaisessa erässä, mihin on jostain syystä ne asennettu kaikkiin riippumatta siitä, onko asiakas maksanut siitä sen noin 300 euroa vai ei. Tosin siltikin luulisi, että tankki olisi aina samankokoinen kaikkien valmistuserien yksilöissä, mutta mistä näistä kait ikinä varmaksi voi tietää? :roll:

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Pidetäänkö MiTo miitti, voin toimia lirutuskoordinaattorina :lol:

En kyllä usko että yhteen Suomen MiToista olisi isompi käsintehty tankki laitettu :-D . Onko edes ilmoitettua isompaa olemassa MiTon valikoimassa ?
Toki kaikki on Itaaliassa mahdollista, muistaakseni Ducatoissa oli aikanaan täysin sekaisin tankkien tilavuudet kun oli bussimallin ja pakettimallin tankkia 65-85 litran väliltä ja sekoittelivat vielä jollain nelivedon tankilla pakkaa lisää.

Omat epäilyt MiTon tankista kyllä edelleen pidän aikaisempien toteamusteni mukaisina, koskien kaikkia MiToja...todisteet tosin vielä heikolla pohjalla mutta selvittely jatkuu. Tuohon ^puolella laittamaani tankkausraporttiin liittyen, aika monta autoa siitä jonosta lähti kesken liruttelujeni renkaat vingahdellen...yksi Alfakin jossa reknron aluslevyissä luki Alfaclubfinland :-D

paksupekka
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja paksupekka »

Mulla nuo ~46l on käytännössä liruttamatta ja huoltoasemalle olen mennyt tilanteessa jossa olen uskonut polttoainetta olevan jäljellä ~30km ajoa varten (2l?). Näillä spekseillä uskoisin yli 50l kokonaistilavuuteen.
Lupaan lirutella ensikerralla :-D

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Saisiko apua ?.

Jaksaisiko muutama MiTon omistaja mitata keulan ja takapään lokasuojan/maan välisen mitan.
Toki vakioalustaisen ja jos löytyy niin bensamoottorisen, jos vielä sattuisi niinkin mainiosti että Ma/TcT/135 malli....plussaa saa jos Mito on valkoinen :lol:

Epäilys omastani herännyt että joko ylälaakerien takuukorjaksen yhteydessä jotain on mennyt pieleen tai molemmin puolin on jouset poikki. Auto on mielestäni poikkeuksellisen alhaalla keulastaan ja jousto tuntuu jotenkin ontuvalta.

Etu 65cm v/o
Taka 68cm v/o

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Edessä 64,5 cm ja takana 67,5 cm. Auton speksit samat mutta punainen :)

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Bird »

Ja jatketaas vielä tosta MiTon tankin tilavuudesta. :D Nyt meinaan taitaa olla pakko kääntää minunkin rotsia ainakin vähän ja uskoa sittenkin siihen, että tankkiin (+ putkeen) voisi saada yli 50 litraa omassakin yksilössä.

Kävin loppuillasta tankilla rajan takana, ja kun asemalla kukaan ei jonottanut perääni ja oli muutenkin todella hiljaista, niin lirutin sitten ja oikein viimeisen päälle perusteellisesti. Ensimmäisen kerran pistooli napsahti vastaan jo siinä 39 litran kohdalla, ja johonkin ehkä noin 43-44 litraan asti meni ihan suht helposti vielä, mutta sitten alkoi olla jo niin hidasta touhua, että normaalisti olisin luovuttanut. Viimeiset litrat olivat sitten ihan kirjaimellisesti max. desi kerrallaan taiteilua ja jossain vaiheessa meinasi jo vuotaa ylikin, mutta lopputulokseksi sain 49,12 litraa, kuten tämä kuva todistaa.

Kovin juttu tässä on ehkä kuitenkin se, että ajotietokoneen Range-näytössä ei ollut vielä edes ne viivat taulussa. Bensatankin valo syttyi vasta noin 10-15 km ennen huoltoasemaa, joten tankki tuskin oli vielä läheskään niin tyhjä kuin se aiemmilla ennätystankkauksillani on ollut. Nyt autolla on ajettu tankkauksen jälkeen 92 km, mutta bensamittarin nuoli sojottaa edelleen aavistuksen verran sen yläosan viivan (1 eli täysi tankki) vasemmalla puolen. :roll:

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kun kliksuttelette menemään sen bensapistoolin kanssa, niin on hyvä huomata että modernin ottomoottorin päästönhallinnassa bensahöyryt menevät erilliseen suodattimeen. Polttoaine-järjestelmä on ilmatiivis. Sekä suodattimen toimintaa että järjestelmän tiiviyttä mittaroidaan anturein. Kaikki systeemin viat jäävät on board diagnostic:in muistiin (katsastus-setä näitä alkaa hylkimään). Tankin "ylitäyttö" voi työntää polttoainetta höyryjen kierrätysjärjestelmään (ODB2 ottaa tästä "siipeensä"), i.e. tankkiin on hyvä jättää hieman pelivaraa!

Toki on myös mahdollista että MiTon tankin muoto työntää tankkauksen lopulla erityisen herkästi bensat takaisin täyttöputkeen ja pistoolin venturiputken paine-ero häviää...

Hyvä kun laitoitte noita mittoja MiTon stanssista, oon itsekin katsellut että auto seisoskelee etukenossa! Etuhelma on kyllä aivan tarpeettoman alhaalla muuhun autoon nähden. Jos tässä nyt ryhdytään hienon auton "puutteita" sniiduilemaan.

Avatar
155156
Viestit: 2092
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tomlau kirjoitti:^^ Ei tuossa vetonivelessä vikaa ole, pintaruostetta vain. Noita takapöntön kuoria menee lähes joka "uudesta" italiaanosta :D ei ne kestä kuin sen 4vuotta jos edes sitäkään :roll:
Oma kinneri vuodelta 2001 ja takapöntön kuori vielä paikallaan, joten tätäkään asiaa ei voi täysin yleistää (sikäli kun 12 vuotta vanha auto on edes "uusi").

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ Jep,komppaan. 2000 mallisessa alkuperäinen on täälläkin eikä edes pintaruostetta :shock:

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Ipi kirjoitti:Edessä 64,5 cm ja takana 67,5 cm. Auton speksit samat mutta punainen :)

Kiitokset, voimme siis ainoastaan todeta punaisen maalin painavan enemmän kuin valkoisen :wink: .
Eipä tuossa siis liene vikaa ole, pitää vain tyytyä siihen että se nyt on vaan vähän matala ja raapii maata.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

lerppu kirjoitti:Kun kliksuttelette menemään sen bensapistoolin kanssa, niin on hyvä huomata että modernin ottomoottorin päästönhallinnassa bensahöyryt menevät erilliseen suodattimeen. Polttoaine-järjestelmä on ilmatiivis. Sekä suodattimen toimintaa että järjestelmän tiiviyttä mittaroidaan anturein. Kaikki systeemin viat jäävät on board diagnostic:in muistiin (katsastus-setä näitä alkaa hylkimään). Tankin "ylitäyttö" voi työntää polttoainetta höyryjen kierrätysjärjestelmään (ODB2 ottaa tästä "siipeensä"), i.e. tankkiin on hyvä jättää hieman pelivaraa!

Toki on myös mahdollista että MiTon tankin muoto työntää tankkauksen lopulla erityisen herkästi bensat takaisin täyttöputkeen ja pistoolin venturiputken paine-ero häviää...

Hyvä kun laitoitte noita mittoja MiTon stanssista, oon itsekin katsellut että auto seisoskelee etukenossa! Etuhelma on kyllä aivan tarpeettoman alhaalla muuhun autoon nähden. Jos tässä nyt ryhdytään hienon auton "puutteita" sniiduilemaan.
Ilmatiiviys, kuinkas tankin osalta kun siinä korkissahan on "alipaineventtiili" jolla tankki pidetään paineettomana?.

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jep. Korkin kautta tulee korvausilmaa vajentuvan polttoaineen pinnan vuoksi. Muutoin tankki menisi vakuumiin. Mutta bensan höyryt ei tule ulos tuota kautta... Piripintaan saa tietenkin tankata jos tahtoo. Aivan vaaratonta se ei ole (korkki ei ole varoventtiili).

Mutta tietenkin on totta että korvausilmaa tankkiin tulee, joten "ilmatiiviys" on väärä sana. Tarkoitin että tankki ei huohota enää moderneissa autoissa ulkoilmaan.

paksupekka
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja paksupekka »

paksupekka kirjoitti:Mulla nuo ~46l on käytännössä liruttamatta ja huoltoasemalle olen mennyt tilanteessa jossa olen uskonut polttoainetta olevan jäljellä ~30km ajoa varten (2l?). Näillä spekseillä uskoisin yli 50l kokonaistilavuuteen.
Lupaan lirutella ensikerralla :-D
Huomenna sitten lirutellaan. Pitäis olla aika hyvät saumat saada isohko lukema kun tänään ajeltiin höyryillä. Hämeenlinnan motarilla kotia kohti tullessa ajotietokone lupasi polttoaineen riittävän vielä 50km - samaan aikaan navi kertoi kodin olevan 51km päässä. Sen jälkeen ajotietokoneeseen tuli viivat ja bensamittari näytti suoraan alaspäin viimeiset 20 kilsaa :o:
Pihaan pääsin ja aamulla koitan päästä Friisilän Neste Expressille ~3,5km matkan. Onneksi reitillä on sopivin välimatkoin ST1, Neste, Shell ja Teboil. Ei ainakaan kovin pitkälle joudu kävelemään - taidan ottaa kanisterin valmiiksi matkaan :roll:

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

^ Pääsitkö tankille ?. :-D

Vastaa Viestiin