Thema ja sen Tasapainoakselin hihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Thema ja sen Tasapainoakselin hihna

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Vaikka ei ole Lancian foorumikaan niin silti täältä löytyy asiaan perehtynyttä väkeä :-D
Eli kysymys kuulu: Kuinka tärkeä on toi hihna?onko mahdollista jättää sen pois remmin vaihdon yhteydessä? Mihin se vaikuttaa paitsi siihen että jos katkee niin taskut tyhjenevät samantien? Ja mikä on sen remmin vaihtoaika?siis kuinka pitkään kestää vaihtamaan sen?

Kiitos näin etukäteen vastaneille 8)
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Se on tasapainoakseleita pyörittävä hihna, jotka taas tasapainottaa koneen käyntiä. Suhteellisen turhat kapistukset. Aika värinättömästi se käy ilmankin. Alun alkaenhan tossa TC koneessa ei ole noita ollutkaan. Ei muuta kun jätät sen remmin vaan pois niin on yks murhe vähemmän.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Kävin tänään hakemassa Heikalta remelit jakopäähän kun kerran 3v alkaa tulemaan täyteen. Ajattelin samalla, että ostan itselleni ainakin osittaisen mielenrauhan kun remmit ja sensemmoiset on jo käsissä.

Bullshit, ja kiasus millainen rimpula se tasapainoakselin remmi on.
Nyt kun sitä hypisteli sormissa , niin aivan varmasti on mielenrauha mennyt seuraavaksikin kolmeksi vuodeksi jos sen laittaa konehuoneeseen pyörimään.
Hirvittää ajatellakin että olen hymyssä suin revitellyt kierroksia tappiin sellaisen kumilenkin kanssa.

Tässä sitä nyt taistellaankin itsensä kanssa että heivaanko koko remmin mäkeen.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jätin omasta themasta kyseisen remmin pois kun piti vaihtaa eräästä syystä hihna uudestaan 1tkm ajon jälkeen.. Tyhjäkäynnillä tärinät voimistui selkeästi ainakin. Mahdollisuus että tuo remmi oikein asennettuna rikkoo koneen on todella minimaalinen.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Kiitos! :-D Entä kuka siten osaa vaihtaa niitä ja ei ryöstää?ja mikä on järkevä työn tuntimäärä?

Edit: Mistä voi tietää että se on asenettu oikein?aika arpa se on :roll:
Onko se kuminauha esintyy vain 16:sissa laitoksissa vai myös 8V:sissa?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Hihnan voi asentaa itse, jollei ole aivan kädetön henkilö.
Tasapainoitusakselin hihnan voi jättää pois jos uskaltaa.
- Alfaholic -

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Mystinen avaruusalus, soita NASAlle jos ne vaihtais sen.

Missä päin maailmaa tuon korjaamon olisi hyvä sijaita?

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

EdotL kirjoitti:Tässä sitä nyt taistellaankin itsensä kanssa että heivaanko koko remmin mäkeen.
Tilasin myöskin Heikalta palikkaa 500 eurolla, mutta tasapainoakselinhihna jäi tilaamatta.
Vielä en voi kommentoida kuinka auto muuttui, mutta auton ostaessa siinä ei kyseistä donitsia ollut, enkä muista mitään eroa olleen..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Minäkin jätin sen pois, onpa vähemmän hajoavia osia. Toi katkennut hihna kun voi hyvällä tuurilla tehdä selvää myös jakopäästä..
Mitään eroa en perstuntumalta huomaa GTVssä.
- Alfaholic -

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

ei

Viesti Kirjoittaja SP »

tota theman moottoria ei voi verrata 156:sen alfan koneeseen jakopään osalta.... alfasta voi jättää sen hihnan pois :roll: mutta lancian koneessa jakohihnan ohjainlaakeri on toisen tasapainoakselin varressa,eli jos hihnan jättää pois akseli pyrkii silti pyörimään mukana :wink: tuli kokeiltua Q nelkussa toi homma....

albumissa kuva lancia jakopäästä, jos siitä selviäis asia :roll:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

kiitos SP!

Carlos, NASAlle tuskin kannattaa kun jenkkit tuskin ymmärttävät Lancioissa :mrgreen: Asia on se että kuulin että sen hihnan 16V:sissa koneissa kannattaa olla erityisen tarkka, oli jopa tapaus kun hihna on lähtenyt sekoitamaan ventiilejä 5000km jälkeen... :shock: SP:n kuvan perusteella kaikki näyttää tiiviltä paketilta, eli pitäisikö nostaa koko laitoksen pois,jotta saa niitä remmeleita vaihdettuja?Ja jos se laakeri pyrkii pyöritämään aksilia niin haitako ettei ole hihnaa avuksi? :)
Nothing beats cubic inch

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Omasta harrastepelistä (8V Grale) oli ko. remmi pois,ja kuten edellä mainittiin,jakoremmi koittaa hiukan saada sitä tasapainoakselia pyörimään mukanaan.(Kyseinen tukilaakeri oli uusi).
Huomasin tuon antavan pienen värinän määrätyillä kierroksilla.
Kun nostin koneen pois nokalta,niin koineistettiin ne akselit symmetrisiksi "puikoiksi".Tämän jälkeen tuota värinää ei enää havaittu.
Siviilipelissäni olen tuon remmin pitänyt,eikä ole mitään ongelmia ollut.
Eipä kai noissa muuta ole kuin muistaa vaihtaa hyvissä ajoin,oikea kireys,laakerit kunnossa,ja tietysti oikenlaiset remmit...eikä tietenkään öljyvuotoja siellä päässä..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

samalla pitää korjata läpilyövä puola ja säättä takaiskarit

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

TestarosaFinland kirjoitti:Ja jos se laakeri pyrkii pyöritämään aksilia niin haitako ettei ole hihnaa avuksi? :)
Miksi ihmeessä pitää yleensäkkään kirjoittaa mitään, jos ei asiasta ymmärrä enempää kuin sika sarjakuvista :roll:
- Alfaholic -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Re: ei

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

SP kirjoitti:tota theman moottoria ei voi verrata 156:sen alfan koneeseen jakopään osalta.... alfasta voi jättää sen hihnan pois :roll: mutta lancian koneessa jakohihnan ohjainlaakeri on toisen tasapainoakselin varressa,eli jos hihnan jättää pois akseli pyrkii silti pyörimään mukana :wink: tuli kokeiltua Q nelkussa toi homma....

albumissa kuva lancia jakopäästä, jos siitä selviäis asia :roll:
Kuten jo aiemmin tälläkin palstalla on todettu, kun jättää myös noi tasapainoakselin "rullat" pois, niin mikään ei enää pyöri ja väräjä.
Näin tehtiin mun koneeseen ja ei siinä mitään kummallisia sivuoireita ole ollut. kop kop kop :mrgreen:

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Jappe kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti:Ja jos se laakeri pyrkii pyöritämään aksilia niin haitako ettei ole hihnaa avuksi? :)
Miksi ihmeessä pitää yleensäkkään kirjoittaa mitään, jos ei asiasta ymmärrä enempää kuin sika sarjakuvista :roll:
Viisas ihminen mieluumin pitää suunsa kiinni kuin puhuu p****a. Kukaan ei pakottanut sinua puhumaan! Kuka sä edes olet?! pitää suusi kiinni!

Edit: Samaa koskee muuten myös nimim.Gamma,joka ajattelee että hänellä on äärre käsissä...
Nothing beats cubic inch

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

TestarosaFinland kirjoitti:
Jappe kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti:Ja jos se laakeri pyrkii pyöritämään aksilia niin haitako ettei ole hihnaa avuksi? :)
Miksi ihmeessä pitää yleensäkkään kirjoittaa mitään, jos ei asiasta ymmärrä enempää kuin sika sarjakuvista :roll:
Viisas ihminen mieluumin pitää suunsa kiinni kuin puhuu p****a. Kukaan ei pakottanut sinua puhumaan! Kuka sä edes olet?! pitää suusi kiinni!

Edit: Samaa koskee muuten myös nimim.Gamma,joka ajattelee että hänellä on äärre käsissä...
:shock: :lol: No en ajattele sentään olevani tien kuningas :mrgreen: Ei vaan oikeesti ymmärsin minulle antamiesi vinnkien mukaan, että sulla on teknistä tietämystä aika tavalla, mutta nyt on jo käyty työntötankomoottori/OHC, kohta kaksitahti vs nelitahti?

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Ei ole häpeä kysyä ja sanoa ettei osaa jotain. Alfan koneissa minulla on enemmän tietämystä, mutta tämä tasapainoitusakseli on uusi asia minulle ja senvuoksi kysyn asian perehtyneiltä ihmisiltä vinkkejä. Jos sinulla on niin isi tekniikan tietämys niin miksi pistät täysin varusteltun ja suht. hyvä korisen Superin purkuun? :roll:
Nothing beats cubic inch

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jees, Right. Sitä vartenhan näitä foorumeita on että voi kysyä jos ei tiedä. Ja jos tietää niin voi kertoa, eikä suotta pantata. Mut turhan vittuilun voi jättää vaikka Suomi24:seen.

Ja alkuperäiseen kysymykseen viitaten. Mä poistin 156 2.0TS padasta ko.hihnan ja olihan sillä jonkin verran vaikutusta hieman karkeampi ääni kiihdyttäessä ja vaihdekeppi tärisi ennemmän. Saattoi ottaa hivenen nopeammin kierroksia. Lanciasta otin hihnan pois samalla kun vaihdoin Heikan 1" jakopään hilut sisään. Niiden kanssa tasapainoakseleiden hihna ei mahdu edes olemaan. Integralessa en huomannut niin suuria muutoksia, mutta onhan auto muutenkin karumpi.
Viimeksi muokannut m.sa, 16 Maalis 2008, 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Asiaan sopiva kuva lainattu Fiibatti foorumilta. http://kuvablogi.com/nayta/iso/img970142.jpg :drinking:

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^^ Asia puhetta!

^ :crazyeyes: Ei muuta lisättävää...

Onko niin että 16V:ssa koneessa vaihdetaan jakoremmin n. 30tkm välein varmuuden vuoksi?
Nothing beats cubic inch

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Alfallahan on pidetty 60tkm ja oliko 3 vai 4v rajana. Lanciasta en edes tiedä mut tokko siinä suurta eroa on? Mulla tulee niin vähän kilometrejä et tulee ennemmin aikaraja vastaan. Kyllähän sinne koteloon kannattaa välillä katsoakin niin saattaa tulla halvemmaksi ja saa ainakin mielenrauhan.. Ei se jakohihnan vaihto itsetehtynä mikään niin iso kustannus ole, ettei siitä ainakaan kannata lintsata.
Abarth 500 Esseesse

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

TestarosaFinland--> kyllä se 30tkm tais olla viimenen suositus...itsellä kesti viimeks vakio remmi 1,5v ja hampaita oli poissa..kaikki oli ok eli kireys ym. romppeet... :shock: on se 18mm leveä vakio remmi niin orvon näköinen :crazyeyes:..nyt ei ongelmaa heikan 1" remmillä...ja eroa en oo huomannu ilman tasap. remmiä :twisted:

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

No niin. Tänään sain Theman huollosta, jossa samalla vaihdetiin nokkaremmin. Olen kuullut foorumin amattilaisten neuvoja ja sanoin huoltomiehelle, että heittää tasapainoitusremmin helvettiin :mrgreen: Remmi on vain otettu pois,mitään rullia ei ole poistettu,kannataako odottaa katastrofia? :mrgreen: :?
Yllättävä kyllä, molemmat remmit olivat uutta vastaavassa kunnossa :shock:
Nothing beats cubic inch

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

Eipä siinä muuta kuin et toivottavasti tasapainoaks. rulla ei leivo kiinni. kovaa ajoa ja tietyn ajoin kantsis vilkasta hihnaa...

Sitä tasap.aks. rullaa ei kantsi ottaa vakio remmillä pois jos harrastaa koneen kierrättämistä...

8v koneessa näitä ongelmia ei sitten olis ja pensaakin kuluttas litra tolkulla vähemmän :wink:

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Siis tämä rullaa voi tietyn ajan päästä lähteä "matkoille"? Miten se voi edes toimia, kun siellä ei ole remmiä, joka sitä pyörittäisi? No joskus annan sille kenkää, mutta yleensä kone kiertää max.3500 RPM asti. Ja mieleenkiintoinen homma: Kone toimi samalla tavalla kuin ennen, eli ei tullut mitään värinöitä, se toimi tasaisesti koko kierroslukvun kautta. Mitä järkeä oli laittaa sen sinne, kun siitä ei ole juuri mitään hyötyä?
Nothing beats cubic inch

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Melkoisen todennäköisesti akseleiden ajoitukset oli edellisen vaihdon jäljiltä pielessä, jos mitään eroa ei huomaa. Etummaisella akselilla on ohjainlaakeri nokkahihnalle, ja sen kunto on syytä tarkistaa aina hihnan vaihdon yhteydessä. Jos leipoo kiinni, niin nokkahihna on nopeasti entinen. Pois jättäminen taas siirtää nokkien ajoitusta hieman myöhäisemmälle. Poistaminen vaatii sitten myös akselin poiston, ja sen öljykanavien tulppaamisen. Itse laakeri on standardikokoa, eli saa kohtuuhintaan laakeriliikkeistä.

Edit: Pois jättämisellä tarkoitin sen ohjainrullan/laakerin poistamista, jakopään ajoituksiinhan tasapainoremmi ei vaikuta (paitsi mennessään pyörien väliin katkettuaan. :mrgreen: )

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Toikin riippuu siitä kuinka herkkä se ohjainrulla on. Yleensä värinöitä ei huomaa mutta joskus tyhjäkäynnillä raksuttaessa täristää pikkasen. Eipä tullut itsellekään viimeksi tuota remmiä pistettyä takasin kun jakoremmin vaihdoin. Edelliskerralla se jäi sieltä pois, ja ei varsinaista hinkua oo ollut sitä sinne listä. Mutta ihan akateemisesta mielenkiinnosta olisi voinut asian testata.

Noiden jakoremmien kunnosta - jos sen vanha näyttää vaihtokuntoiselta niin sitten saa kiittää jo yläkerran herraa ettei päässyt venttiiliremppaa tekemään... Ja silmämääräsesti niiden kuntojen arvioiminen on sitten sellainen taiteenlaji että mä en siihen lähe - katkenneen/hampaattoman kun yleensä huomaa, mutta vasta siinä venttiilirempassa... . :roll:

Vastaa Viestiin