Alfan ilmastoinnin tehokkuus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Alfan ilmastoinnin tehokkuus?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
Tänään oli +6astetta lämmintä ja kokeilin ilmastointia, se lähti käyntiin, mutta kylmää ei tullut? Voiko se johtua ulkoilmasta vai tehottomuudesta?

Onko Alfan ilmastoinnissa potkua vai ei?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onko kyseessä automaatti- vai manuaali-ilmastointi? Minkä ikäinen auto ja mikä malli? Onko ilmastointia koskaan huollettu?

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Automaatti-ilmastoinneissa on jokin lämpötilaraja jonka alapuolella kylmäkone ei käynnisty. Muutoin tuollainen tehottomuus on tyypillinen ilmastointijärjestelmän nestevajauksen oire.
Jos on kyse jälkimmäisestä, järjestelmän tyhjennys, tiiviystarkistus ja uudelleen täyttö maksaa enemmän tai vähemmän vajaan satasen. On ihan normaalia että ilmastointi pitää täyttää 3-5 vuoden välein.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Taitaa olla 3 vanhemmissa tai 3,5 astetta uudemmissa tuo raja, siis 156:ssa.

Ilmastointiahan kannattaisi huoltaa useammin, mutta tuossa ajassa nesteet taitaa hävitä aika pitkälti pelissä kuin pelissä.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ei se kompura lähde päälle manuaali-ilmastoinnissakaan kun on tarpeeksi kylmä.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
Auto on vm 2001 156 1.9 JTD varustettuna automaatti-ilmastoinnilla.

Kompura lähtee käyntiin ja käy tosi pitkään, eli nestettä siellä sen mukaan on normaalisti.

Huolloista ei ole mitään varmaa tietoa, auto on Saksan tuliaisia.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Silloin veisin auton ilman muuta ilmastointihuoltoon.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mitä vähemmän nestettä, sitä vähemmän voitelua ja sitä enemmän kompuran tarvitsee käydä saadakseen aikaan kylmää ilmaa.

Ei ole siis ihan hyvä kombinaatio vetää vähillä aineilla, vaikka pyörisikin ja pukkaa tyydyttävät +15 astetta kesällä.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Eikö se ole toiste päin, mitä vähemmän on nestettä niin sitä pienemmän ajan kompura on päällä, jos vaikka päästät pois kaikki freonit/kylmäaineet niin kompura ei lähde laisinkaan päälle.

Kompuran vieressä on paineantura joka haistelee kompuran kehittämää painetta. Mikäli paine on huono eli kylmäaine on valunut pois järjestelmästä, niin kompura heittää magneettiventtiilin pois päältä ja kompura ei turhaan vaurioidu jne...

Kun ilmastointi kaveri lisää kylmäainetta alipaineen jälkeen, niin hän joutuu yhdistämään paineanturan navat, jotta kompura lähtee vetämään kylmäaineet sisäänsä

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Heh, meinaat, että aineet kannattaisi päästää kokonaan pois niin ei kompura turhaan käy. Mistä ajattelit sen kylmän ilman syntyvän? :mrgreen:

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Näin se vaan on, ota vaikka selvää. pyöriikö kompura vai jos siellä ei ole freonia? Ei pyöri !!!

Nyrkki sääntönä ilmastointissa on se, että kompura pyörii enemmän kuin on sammuksissa.

Oikeastaan juupas eipäs ei ollut minun kysymykseni, vaan se, että onko ylipäätään alfassa ilmastointi sellainen, että siitä on oikeasti hyötyä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Varsinaiseen kysymykseen: Kyllä on hyötyä. Minusta 156:ssa tuli kylmää ihan mukavasti.

Ja siihen painepisnekseen: Kompuran tarkoitus on pitää järjestelmässä tietty paine. Painetta kuluu kun kompuran paineistama ja kuumentama ja keulakennossa jäähtynyt kylmäaine päästetään paineenalennusventtiilin kautta kojelaudan sisällä höyrystinkennon pienempään paineeseen, jolloin kaasu laajenee ja sitoo itseensä lämpöä. Kun järjestelmäpaine on laskenut tarpeeksi, kompressori käynnistyy ja pysähtyy sitten kun painetta on taas riittävästi. Jos paine laskee liikaa (vuoto) suojelee järjestelmä kompressoria ja estää sen käynnistymisen.

Jotakuinkin noin, jos tuosta sepustuksesta nyt joku sai jotain tolkkua.
- Epäkelpokeräilijä -

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Just näin

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Minusta alfassa on ihan yhtä hyvä ja tehokas ilmastointi kuin missä muussa autossa tahansa.
Kokemusta 156/147 Dual Zone ilmastoinnista tosin ainoastaan

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei kai se ole sen ihmeempi laite Alfassa kuin muissakaan, tai ilmeisesti jotkut pukkaa ulkoilmaa kylmempää ilman, että kompura pyörii.

Jep.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Omia kokemuksia. 147:n dual zone aivan riittävän tehokas. Getvosessa huollon jälkeen riittävä, ennen sitä melko tehoton. En nyt muista, kuinka paljon kylmäainetta oli kadonnut.

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Kyllä meikäläisen autossa toi tehokkuus on suoraan verrannollinen kylmänesteitten määrään. Ei varmaankaan tehokkain ilmastointi markkinoilla, mutta olen istunut kehnomminkin kylmää puhaltavien autojen kyydissä. Aikansa se vie ennen kuin ploosaa todella kylmää, mutta varmaan ihan spekseseissä. Mitkä ne sitten ikinä ovatkaan :wink:

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok, no hyvä tietää niin vien Alfan korjaamolle.
Minulla oli joskus aikoinaan Mondeo TDI -99. Siinä ei auttanut täytöt.
Ainut minkä siinä autossa huomasi oli se, että tehot tipahti alas.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfan ilmastoinnin tehokkuus?

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

jartuo kirjoitti:Tänään oli +6astetta lämmintä ja kokeilin ilmastointia, se lähti käyntiin, mutta kylmää ei tullut? Voiko se johtua ulkoilmasta vai tehottomuudesta?

Onko Alfan ilmastoinnissa potkua vai ei?
Pitäisikö sieltä ylipäätään tulla kylmempää ilmaa kuin +6 astetta? Ja vaikka tulisikin, erottaako sitä suoraan ulkoa pumpatusta ilmasta näillä keleillä?

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

En tiedä? kaipa sieltä aika viileää pitäisi tulla jos kompura lähti käyntiin.
Ainiin, kokeilin sitä muuten jo työpaikan autohallissa, jossa lämpötila on kesät talvet yli 20 plussaa.
Tosin sen testaus kesti tasan sen aikaa kun ajoin sieltä ulos. Pitääkin huomenna kokeilla sitä vähän pidemmän aikaa

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

del
Viimeksi muokannut zarre, 28 Helmi 2008, 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfan ilmastoinnin tehokkuus?

Viesti Kirjoittaja PePe »

[/quote]

Pitäisikö sieltä ylipäätään tulla kylmempää ilmaa kuin +6 astetta? Ja vaikka tulisikin, erottaako sitä suoraan ulkoa pumpatusta ilmasta näillä keleillä?[/quote]

Kun kaikki on kunnossa, 156:n ilmastoinnin tuloilman lämpötila menee lähelle nollaa ulkoilman lämpötilan ollessa noin 20. Mitattiin aikoinaan kun täytettiin oman autoni ilmastointilaite.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Neljässä viimeisessä on ollut automaatti-ilmastointi ja jos haluaa, niin kesällä voi ajaa susiturkki päällä ja karvahattu päässä, kun kääntää asentoon LO, jos nyt välttämättä haluaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Omassa -01 156:ssa olivat kylmäaineet vähentyneet ja kompura lähti kyllä päälle, mutta kylmää ei puhaltanut. Viime keväänä sitten lisättiin huollossa uudet kylmäaineet ja jälleen tuli kylmää. Muistaakseni puhalsi n. 0°C viiden minuutin tyhjäkäynnin jälkeen 8)
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Itellä taas tehtiin ilmastointihuolto ja oli ihan tyhjä , vaikka sielt tuli kylmää ilmaa kesällä . Lisättiin 700g ja sitten viikon päästä oli taas tyhjä ja kesällä sieltä tulee todella kylmää ilmaa kun laittaa "low" asetuksen . Et en sit tiiä..

stilo100
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 13:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja stilo100 »

Auto kannattaa talvella ajaa johonkin lämpimään halliin kerran pari kuussa ja käyttää ilmastointia viitisen minuuttia. Ei pääse tiivisteet kuivumaan ja kompressorikin saa tarvitsemansa voitelun.

Kesällä kannattaa laittaa ilmastointi pois viitisen minuuttia ennen määränpäähän saapumista, jotta lauhdutin kuivaa. Välttyy märän koiran hajulta, kun auton käynnistää seuraavan kerran, eikä kosteaan lauhduttimeen pesiydy eliöitä.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Oma ilmastointi kikkailee siihen malliin että varmaan ensi viikolla vien huoltoon. Mitään tietoa ei ole että onko tosta mun autosta ilmastointia koskaan huollettu. 75€ näytti olevan Myllyn Pikahuollon tarjous, joten bensatankillisen hinnalla siitäkin selviää ja kylmää riittää taas ensi kesäksi.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Tänään sitten Alfa sai 75€:lla ilmastointiinsa huoltoa ja kyllä nyt jumaleisson tulee vilpoista ilmaa kun cittarin parkkihallissa kävin testaamassa. Olihan ne aineet sieltä vähentyneet reilusti, mutta ilmojen lämmettyä taas kelpaa ajella.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Missä kävit vaihdattamassa kylmäaineet, 75€ kuullostaa tosi kohtuulliselta.
Otettiinko vanhat talteen ensin alipaineella?

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

jartuo kirjoitti:Missä kävit vaihdattamassa kylmäaineet, 75€ kuullostaa tosi kohtuulliselta.
Otettiinko vanhat talteen ensin alipaineella?
Tossahan se pari viestiä ylempänä seisoo. :roll:

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Jochanan kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Missä kävit vaihdattamassa kylmäaineet, 75€ kuullostaa tosi kohtuulliselta.
Otettiinko vanhat talteen ensin alipaineella?
Tossahan se pari viestiä ylempänä seisoo. :roll:
Niin, eli tosiaan Myllyn Pikahuollossa kävin. Vanhat talteen ja uudet sisään. Laite automaattisesti siinä puuhasteli puolisen tuntia.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jep niin lukee, mutta niiden nettisivuilla oli hintaa muistaakseni satkun verran

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^
>>Kaitsu kirjoitti:75€ näytti olevan Myllyn Pikahuollon tarjous
Monella paikkaa näyttää näin talvella olevan ilmastointihuollon tarjouksia ympäriinsä Suomea.
Eivät varmaan kuitenkaan jokaista tarjousta pysty päivittämään kotisivuille..
Senza cuore saremmo solo macchine

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

päivitys on yhtä nopea tehdä kuin tämän viestin vastauskin. Nettisivut on yhtiön ensimmäinen käyntikortti.

Jos taas yhtiöllä on niin kiire, ettei ehdi korjaamaan hinnastoaan, niin ei sen myökään tarvitse tehdä mitään tarjous hinnoin.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Oli miten oli, niin jossain ilmaisjakelulehdessä oli ilmoitus tuosta tarjouksesta. Jos oikein muistan niin se oli voimassa tämän kuun loppuun.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok, täytyy tilata aika sinne asappina.
Kylmälaite on sen verran hieno keksintä, että sen on oltava kunnossa.

Vastaa Viestiin