Tietoja 75:sta kaivataan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Antti
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Marras 2003, 19:20

Tietoja 75:sta kaivataan

Viesti Kirjoittaja Antti »

Tervehdys teille Alfa tietäjät

Kävin lauantaina Tuusulassa koeajamassa vm -88 75 2.0 twin sparkin. Autolla on ajettu 290 000 km.
Hintaa autolle oli kertynyt 2000 euroa. Auto on katsastettu 12/02.

Auto ei ollut priima tavaraa kuten noin paljon ajetulta saattaa odottaa. Lyhyellä koeajolla
huomioni kiinnittyi:
Vaihteisto ei toiminut odotetulla tavalla, 3 vaihteen päälle saaminen oli vaikeaa.
Lämmitin piti turhan kovaa meteliä
Öljyvalo vilkkui
Mittaristossa jokin rele naksui?

Päältä päin katsottuna ruostetta ei pahasti näkynyt. Jotkin yksityiskohdat kuten kuskin puoleinen peili vaativat fiksaamista.

Myyjän mukaan autoon oli vaihdettu kardaanin kumit, kytkin asetelma ja lämmitin. Kuitit olivat yllättäen muualla.

Teiltä kysyisin kyseisen mallin tyyppivikoja, mihin tulisi kiinnittä huomiota koeajaessa näitä? Voiko näin paljon ajetusta 75:sta saada enää käyttöautoa? En omaa automekaanikon taitoja ja lompakkoni ei ole pohjaton. Mitkä ovat pahimmat ruostekohdat? Onko kukaan teistä käynyt potkimassa kyseisen auton renkaita sillä on ollut pitkään
myynnissä?

Kaikki tiedon jyväset ovat tervetulleita.

ps. Ilman tinkaamista auton hinta tippui 1500 euroon.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

koneremppaa saattaa olla tiedossa lähiaikoina noilla kilometreillä, riippuu tietenkin minkälaisella pidolla auto on ollut, ja laatiko voi aiheuttaa harm hiuksia jos ei vaihteet mene päällec kunnolla.

mutta kannattaa tarkistaa ainakin.

-vaihdelaatikon kumityynyt, kolisee/lonksahtaa kiihdyttäessä.
-dionin pusla, vaikea vaihtaa, kolahtaa kiihdyttäessä/jaruttaessa.
-bensatankin kunto, saattaa vuotaa jos ruostunut puhki.
-kard nivelet, vaikka sanookin liikkeessä että vaihdettu, uudet on kalliit.
-moottorin öljyvuodot, kampiakselin takastefa lähinnä.

ruosteviat:

-takavalojen alasivuissa yleensä vähintäänkin alkavaa ruostetta.
-jo aikaisemmin mainitsemani bensatankki.
-tunkinkorvakot ja niiden ympäristö.
-takakaaret levikkeiden alta.
-helmat levikkeiden alta.
-peräkontti bensatankin päältä ja yleensäkkin esim varapyörän kotelo.
-etupalkit.

toivotaan että tästä on apuja... :)

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Kyllä 90 aika tyhjentävästi vastasit. Toi lista kyllä kattoi kokolailla kaikki
" ominaisuudet ". Lisäsin kuitenkin kojelaudan valoshown siinä monivika-
torin ympäristössä. :mrgreen:
Käyttöautona voi tulla kalliiksi, jos kaikki rempat joutuu teettämään
ulkopuolisella.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Niko Tuomola kirjoitti:Kyllä 90 aika tyhjentävästi vastasit. Toi lista kyllä kattoi kokolailla kaikki
" ominaisuudet ". Lisäsin kuitenkin kojelaudan valoshown siinä monivika-
torin ympäristössä. :mrgreen:
Käyttöautona voi tulla kalliiksi, jos kaikki rempat joutuu teettämään
ulkopuolisella.
mielenkiintoista....monivikatori... :-D

omassa siskafemassa onneksi alfacontrol ohitettu joten diskovalot ovat poissa...

melkoinen etu on jos osaa itse tehdä ainakin perusremontit, muuten voi syödä lompakkoa vähän kohtuuttomasti... :)

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... .php?t=849

löytyy aikaisempia kommennteja asiasta.

Itse ajan noin 10 tkm vuodessa 75 TS:sälläni (mittarissa 210 tkm) ja huollatan sen pääosin Auto Milanossa. Tänä syksynä on mennyt noin 500 € kunnostukseen. Hieman arvokashan tämä on pitää, mutta minkäs teet kun takavetoinen miellyttää.

Nyt kun olis rahaa ostaisin 75 3.0 V6 http://www.aref.fi/ OSTO&MYYNTI.

Taitaisi tosin tulla vielä kalliimmaksi sen ylläpitäminen.

Valitettavasti ensivuonna pitää osallistua taloyhtiön putkiremonttiin. Rahaa siihen menee minulta ainankin uuden GTA:n verran. Vaikka sitä ei kerralla tarvitse maksaakkaan, ei nyt uskalla investoida autoon. :(

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Joo , muistaakseni TM lehti lanseerasi ton "monivikatori" jutun. Tais olla
jossain Croman käyttötestissä aikoinaan.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tietoja 75:sta kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Antti kirjoitti:Tervehdys teille Alfa tietäjät

Lämmitin piti turhan kovaa meteliä
Öljyvalo vilkkui

Myyjän mukaan autoon oli vaihdettu kardaanin kumit, kytkin asetelma ja lämmitin. Kuitit olivat yllättäen muualla.
Jos myyjä sanoo, että juuri noi hankalimmat tapaukset on vaihdettu ja lämmityslaite pitää silti kiljuvaa meteliä tarkistaisin kyllä nuo "kardaanin" nivelet ja kytkimen pitävyyden.

Öljyvalon vilkkuminen johtuu olemattomasta kontaktista tai siitä, ettei moottorissa ole öljyä tai öljynpainetta. Noilla kilometreillä voi olla jo se pahempikin. Mitä mittaristossa oleva painemittari näyttää? Jos ei mitään niin ei se välttämättä mitään, sillä noissa on usein vikaa. Jos kone ei kilise, tikussa on öljyä ja se näyttää hyvältä, niin sitten kannattaa katsoa onko öljytikun rei'än yläpuolella / 1. pytyn pakosarjan alla olevaan öljynpaine(valon)anturiin johto paikoillaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niko Tuomola kirjoitti:Joo , muistaakseni TM lehti lanseerasi ton "monivikatori" jutun. Tais olla
jossain Croman käyttötestissä aikoinaan.
TM risti vikamonitorin monivikatoriksi 33 i.e.:n käyttötestin yhteydessä. Värkillä kun oli aina jotain asiaa, vaikka mitään varsinaista syytä ei ollutkaan :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

75:en releen naksuminen voi tulla myös valoreleistä kojelaudan sisällä...vika saattaa aiheutua (en oo ihan varma) polttimopistokkeista ajovaloissa..jos ovat huonon/sulaneen näköset vaihda uusiin..sivareilla vanhat poikki ja kutistesukan kans tinaten uudet, tarvilkeliikkeistä löytyy ja on n15 cm johtoo,helppo tinata.. :P

kannattaa ne pistokkeet joka tapaukses yleensä ton ikäseen vaihtaa,tulee pari voltin kymmenystä lampuille enemmän kirkkautta.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Veikkaan, että vähintää 1000-2000 € menee auton kunnostukseen, jos joudut teettämään vieraalla.

Tuon ikäiseen Alfaan pitää suhtautua myös osin harrasteautona, eli siihen joutuu uhraamaan hieman enemmän aikaa ja rahaa kun ihan "tavalliseen". Toisaalta kun pääsee seiskavitosella ajamaa pientä kovaa moottoriradalla, kyllä pikku murheet unhohtuu.

Älä silti osta huonoa. Itse koeajoibn kahta väsynyttä TS:ää ja kolmas tuntui selvästi parhaalta. Kaupathan siitä tuli.

Jos edelleen olet innostunut, kannattaa ehkä kokeilla vaikka tämän palstan Ostetaan osaa. Voisi joltain harrastajalta löytyä ehkä parempi yksilö, kun mitä koeajoit.

Antti
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Marras 2003, 19:20

Viesti Kirjoittaja Antti »

Jep jep. Kiitos kaikille vastauksista. Lisään Ostetaan osioon ilmoitukseni ja yritän löytää ryhdikkäämmän yksilön.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Sinun kannattaa myös muistaa, että kyseessä on 80-luvun henkilöauto, eli 2000 eurolla voit löytää jo todella asiallisen yksilön. Ritsaa ei kannata ostaa kuin osiksi (lähinnä kone lisälaitteineen arvokas), on todella synkkää huomata sijoittaneensa pari tuhatta euroa saadakseen auton, jollaisia sitten näkee jatkuvasti myytävänä Keltaisessa pörssissä 1000-1500 eurolla. Kokemuksesta voin kertoa, että 75 ja nimen omaan TS on todella kiva auto ollessaan jossain kunnossa, mutta sikapoljetut, entiset työsuhdeautot voivat olla todellisia painajaisia. (Heh, en koskaan päässyt perille seiskavitosellani, onneksi pääsin siitä eroon!) Moni on myös tyytynyt hyvin hoidettuun 1.6 -malliin tiukan budjetin takia, niitä kun saa pilkkahinnoilla.

Onnea autokauppoihin!
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Vastaa Viestiin