75 3.0 V6 ehostusta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

75 3.0 V6 ehostusta

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Onko netin syövereissä selkeää ohjetta tuolle hommalle? Saa toki itsekin kertoa kuinka se homma käy kaikista jouheimmin :) Samalla on tarkoitus jakohihna vaihtaa.
Viimeksi muokannut GAMMA500, 01 Joulu 2003, 02:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

No vähän jo sain mittailtua ja tuntuis että tiukat on. Mikähän sitten mahtaa olla äänenlähteenä kun lämpöisenä kuitenkin pitää aikamoista raksutusta, äänteleekö ne pakoventtiilien koneistot vai mikä on?

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

mulla piti ainaki niin saatananmoista meteliä turboonverrattuna....mut oliskohan siinä ollu ekavirhe panna kartio :crazyeyes:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Venttiilien välykset olivat:
pako: 0,13-0,15
imu:0,38-0,42

Nyt säädin välykset oikealle tolalleen , eli pako 0,23-0,25 ja imu 0,47-0,50.

Onpa muuten nuo säätöpalat vielä odottamaani kovempaa materiaalia. Sai oikein tosissaan hioa hiekkapaperin päällä että tuon 0,1mm sai poistettua. Meni 4 arkkia 600 paperia mokomassa :)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

No nyt kone käy ja kukkuu hyvin. Sytytys oli n. 7-astetta liian myöhäisellä eli itseasiassa tyhjäkäynnillä ei ollut ennakkoa laisinkaan. Olikohan ollut matalaoktaanisemmalle myöhästettynä ja mennyt 4-astetta liikaakin :silly:. Keskikierrosalueen toiminta muuttui paljon ruudikkaammaksi, n. 10 Nm vääntöä kautta linjan ja muutama hevosvoima tehoa. :-D Huippukierroksille ei vaikuttanut käytännössä ollenkaan vaan huipputeho pysyi liki samana. Pakokaasuarvoista ei voinut tehdä mitään johtopäätöksiä eli seospuoli jäi täysin säätämättä. Syynä tähän oli koko matkalta vuotava pakoputkisto. No se korjaantunee ensi viikon aikana.
Nyt kun nuo venttiilit tuli säädettyä niin rapina koveni aika tavalla entisestään. Minkälaista ääntä teidän muitten V6-miesten venttiilikoneistot pitää? Olisikohan järkeä säätää pakoventtiilit hieman tiukemmalle kuin suositellaan, kun välykset kuitenkin kuumana kasvavat? Saisi käyntiäänen mukavammaksi korvalle :-D

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

No nyt kun tää on mennyt yksinpuheluksi niin jatketaan samalla linjalla :-D

Eli nyt on tullut tehtyä seuraavat huollot:
-venttiilien säätö
-jakohihnan vaihto
-vesipumppu tiivistetty
-ohjaustehostimen ja vesipumpun/laturin hihnojen vaihto
-ilmansuodattimen vaihto JR-kotelomalliin
-moottoriöljy/suodatin
-pakoputki uusittu, Bosal-keskiosa ja loppuosa tehtiin 2.5"-putkesta Simons-vaimentajalla
-sytytys säädetty ja tehonmittaus penkissä ( tarttee ottaa nyt seokset uudestaan syyniin kun putki on ehjä)

Aiemmin tuli jo maalattua ja hitsattua takaluukku, uusittua heijastinpaneeli ja lämppärin vastus vaihdettua.

Nyt on kuitenkin vielä pari akuuttia hommaa ennen talvea tehtävä:
-vaihteistoöljyn vaihto
-kardaanin tukilaakerin/kumin vaihto
-takajarrujen kunnostus
-bensalinjojen uusiminen
-etusumuvalot ja takalasinlämmitin tarttis myös saada toimimaan(ne lopetti toimintansa kun poisti epämääräiset lisävalojen johdot) :oops:

Eli Alfa alkaa pikkuhiljaa palaamaan entiseen loistoonsa :-D

No kirjoittelen ihan kiusallanikin tänne miten homma edistyy, tiedä vaikka jotain oikeasti saattaisi kiinnostaakin :mrgreen:

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti: eli Alfaa alkaa pikkuhiljaa palaamaan entiseen loistoonsa :-D
no hiljaa hyvä tulee... :-D
ainakin näin olen ajatellut tuon oman seitenvitosen kanssa... :)

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Kiinnostaa kiinnostaa. Anna tulla vaan tarinaa!
Hyvä kun jollakulla vielä on energiaa oikeesti tehdäkin jotain eikä vaan hohhailla! Minullakin on kilpuri seissy ny pihalla kohta vuoden ja siinä se vaan lahoaa kun ei jaksa... :oops: :roll:

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Juujuu anna tulla raporttia vaan! Itselläni on tarkalleen samanlainen projekti meneillään, eli 75 3.0 -88. Tuossa viime kesän lopuilla tein mm. aivan samantyyppisen huollon kuin sinäkin. Autoa on kunnostettu pikku hiljaa jo yli vuosi fanaattisella asenteella :). Nyt se on tosin seisonnassa varsin puretussa tilassa, ja alfailu on joutunut jäämään talveksi sivuun kun olen ylikiireinen työn ja opiskelun kanssa. Yritän kuitenkin silloin tällöin käydä täällä palstalla tsekkaamassa meinikiä. Olisi loistojuttu saada jakaa kokemuksia kanssasi!

Itselläni olisi seuraavaksi vuorossa myös takajarrut, varastossa odottaa jo uudet satulat, levyt ja palat. Jarruputkikin pitäisi varmaan vetää koko matkalta uusiksi, se tosin näyttää kulkevan varsin hankalaa reittiä auton pohjassa. Kardaani on myös alkanut tutista, vaikka kuminivelten vaihdosta on vain reilu vuosi aikaa. Kannatinlaakeria kumitukineen ei kuitenkaan silloin vaihdettu, joten se saattaisi olla nyt syypää...? Sisustassa mm. kojetaulu on irti kun taistelen uutta lämppärin puhallinta ja ilmavirtojen säätökaapeleita paikoilleen... Eli hommaa riittäisi jos vaikka joululomalla olisi viikko vapaata.

Kerroit että aiot tehdä bensalinjat uusiksi. Itse jouduin tekemään sen kun toinen niistä vaihteiston ja korin välistä menevistä teräsputkista alkoi vuotamaan. Nehän ovat ruostuvaa terästä, eli aikapommeja. Kannattaa tosiaan tehdä kerralla koko putkisto uusiksi. Itse jätin vanhaa vain ne pisimmät muoviset (=hyvänä säilyneet) putket. Sopivaa, eli 8mm ulkohalkaisijan teräsputkea ei ihan heti löytynyt (kupari/muovi ei IMO siihen kohtaan käy), mutta lopulta löysin loistavaa ruostumatonta putkea tattarinsuolta terästukusta. Sitä on vielä ainakin yhden auton tarpeisiin kellarissa.

Kokeilepas muuten piruuttasi vaihteistoöljyksi RedLineä, kun kerran vaihdat. Sanovat että on erittäin hyvää hankalien synkronointien kanssa mutta en ole vielä kerennyt itse kokeilemaan.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Unohtuipa mainita että yritin termostaattia vaihtaa tuohon mutta Motonetin osa ei sopinutkaan. Minkäslämpöisenä mittarin mukaan tuon pitäis käydä? Mulla nyt maantieajossa n.75 ja mielestäni olis päälle 80 suotavampi.

Onko tuo Red Line minkä firman valikoimissa? Itse olen aina käyttänyt Castrol Syntraxia. Hyvin on toiminut mutta autonakin ollut 164 ja vino rivi ooppeleita. Ehkä tuohon 75:een kannattaisi sitten redlinea etsiä. :)

Bensalinjoista ainakin pumpulle tuleva letku vaihtaa pikimmiten, on nimittäin puutarhalekua, kudosvahvisteista tosin :mrgreen:

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Hehheh itsekin ostin samoihin oireisiin kerran motonetistä väärän termarin, se oli tosiaan pelkkä termostaatin sisusosa. V6-koneeseen se ei käy vaan pitää vaihtaa koko termostaattikotelo, joka maksoi muutama vuosi sitten alkup. varaosana n. 300 mummonmarkkaa. Minulle tämä vaihto oli turha, sillä vika paikallistui lopulta lämpöanturiin joka antoi liian pieniä lukemia lämpömittarille. Näitä antureitahan saa motonetistä, eivät vaan ole kaikki ihan halpoja. Nyt alfa käy mielestäni sopivissa lämmöissä, eli ainakin kesällä 82-87 astessa.

Red Lineä saa enemmän tai vähemmän näistä putiikeista: http://netti.nic.fi/~marlin/dealers.html

Käsittääkseni red linen öljyvalikoimasta sopivin tähän käyttöön on 75W90NS. Lukkoperälisäainetta en ainakaan itse käyttäisi, koska se saattaa haitata synkrojen toimintaa. Ja lukkoa ei yli 10-vuotiaassa autossa liene pahemmin jäljellä muutenkaan...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Synkronointi on yksi asioista, joita en ole vielä täysin ymmärtänyt. Minulla on ollut sellainen käsitys että lukkoperälisäaineistus saattaa myös parantaa synkrojen toimintaa. Synkrot kun tarvitsevat kitkaa, kuten levylukotkin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ensi viikolla ajattelin ottaa projektiksi kardaanin tukilaakerin/kumin vaihdon. Tietääkö kukaan kyseisen laakerin numeroa ja onko kaikissa 75:ssa samanlainen kumituhvero ja laakeri?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Auttakaas miestä mäessä ja kertokaa tuon kardaanin laakerin numero. Olis mukava hakea uusi osa ennen vanhan irroitusta :)

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

GAMMA500 kirjoitti:Auttakaas miestä mäessä ja kertokaa tuon kardaanin laakerin numero. Olis mukava hakea uusi osa ennen vanhan irroitusta :)
Minä voin sen tosta varaosa-cd:ltä katsoa, jos kerrot autosi "No. for spares"-koodin, niin saadaan "varmasti" oikea osa. Koodin pitäisi löytyä lukkopellissä olevasta tyyppikoodikilvestä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

pee kirjoitti: Minä voin sen tosta varaosa-cd:ltä katsoa, jos kerrot autosi "No. for spares"-koodin, niin saadaan "varmasti" oikea osa. Koodin pitäisi löytyä lukkopellissä olevasta tyyppikoodikilvestä.
Toi numero on 3119618. Aattelin että jos joku tietäis laakerin tyyppinumeron niin saisin sen ilmaiseksi. Muukkonen sanoi että heillä hinta 15E ja on ihan stanulaakeri ja saat muualta halvemmalla :mrgreen:

Tulipa muuten hommattua vaihteistoöljyksi Mobil SHC 75-90 LS litkua. Saas nähdä kuinka pelittää kun saa survottua ne sisään. Ne vissiin täytyy letkulla sinne syöttää vai kuinka on?

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti: Tulipa muuten hommattua vaihteistoöljyksi Mobil SHC 75-90 LS litkua. Saas nähdä kuinka pelittää kun saa survottua ne sisään. Ne vissiin täytyy letkulla sinne syöttää vai kuinka on?
jeps pitkä letku täyttöreiästä sisään ja sitten kaatelemaan vaan... :)
tuota letkutoteutusta on tullut käytettyä aina laatikko öljyjen vaihdon yhteydessä....

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

GAMMA500 kirjoitti:Toi numero on 3119618. Aattelin että jos joku tietäis laakerin tyyppinumeron niin saisin sen ilmaiseksi. Muukkonen sanoi että heillä hinta 15E ja on ihan stanulaakeri ja saat muualta halvemmalla :mrgreen:
Aijoo, minä aattelin, että haluat laakerin varaosanumeron... Eipä oo mulla moista laakeria irrallaan, joten en voine asiassa ikävä kyllä auttaa :-(

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

No niin valaisenpa mitä on Alfalle tullut viime viikkoina tehtyä, mitä on tekemättä ja mihin tarvitsen neuvoa :)

Eli, homma alkoi siitä että ajatuksena oli takajarrusatuloiden tiivisteiden, jarrupalojen, käsijarruvaijerin ja satuloille menevien jarruputkien vaihto.
Ostin ennakkoon edellä mainittujen osien lisäksi vain jarrunestettä valmiiksi :?
No ensin otin vetoakseleiden pulttien kimppuun ja ne aukesivatkin helposti. No seuraavaksi jarrulevyjen pulttien kimppuun ja niistä osa aukesi kevyesti mutta osa olikin tiukemmin kiinni -> siinä vääntyi niin Bondhus,Bahco,Biltema kuin myös Stahlwillen kuusiokoloavaimet kierteelle ja pultit vaan nököttivät paikallaan :x . No ei muuta kuin rälläkkä käteen ja ongelmapulteilta kaula poikki. Tietenkin asiaan kuului että uudet pultit joutui tilaamaan muukkoselta ja sillävälin oli hyvä askarrella satuloiden kimpussa. Satulat putsattiin,maalattiin ja tiivistettiin ja lyötiin takaisin kiinni. Homma tuntui siis melkein liian helpolta.
Ei muuta kuin ilmaamaan mutta kas kummaa, ilmausruuveista kuuluu vain pientä pihinää ja neste ei häviä säiliöstä ollenkaan. Päätin vaihtaa jarruletkun jos se olisi vaikka mennyt ruttuun lukkopihdeillä puristettaessa, letkua irrottaessa havaitsin että jarruille keulalta tuleva pitkä putki napsahti poikki, oli mätä koko matkalta käytännössä.

Sitten saapuikin muukkoselta uusi kardaanin tukikumi ja ajattelin hyökätä kardaanin irrotushommiin kun tapaninpäivänä ei seppäkään tao uusia jarruputkia :mrgreen:. Pakoputki lähti ongelmitta etuosaa lukuunottamatta irti, olinhan se kuukauden sijoillaan vasta ollutkin. Etuosakin lähti pakosarjasta kivuttomasti irti mutta ei mahtunut tippumaan, otti pultinpäihin kiinni :cry:. Etupää tunkeilla ylös ja alatukivarsien pultit auki ja etupyöriä n.10-15mm sivuille ja putki tipahti syliin.
Vaihdetanko kepistä irti, suojapelti hemmettiin ja poikkipalkki keskilaakerin kohdalta myös. Kardaanin keskimmäisen ja takimmaisen ristinivelen pultit irti sekä kardaanin moottorinpuoleisten "poorien" kiristyspultti irti. Tämän jälkeen tiputin kannatinkumin kiinnikeistään ja työnsin kardaanin etupätkän niin eteen kun se meni. Tässä vaiheessa alkoi jo vituttamaan, kardaani heilui hervottomana joka suuntaan mutta irti siitä ei lähtenyt yksikään osa :bad-words:. Vitutuksen ja viluun vedoten lopetimme parin tunnin pähkäilyn ja äheltämisen jälkeen vähäisenkin ajattelun ja kampesimme vaihdelaatikkoa taaksepäin niin paljon kuin se meni (ei paljoa) ja rekkarilla keskinivelen kohdalta väkisin vääntämään puoliskoja eroon toisistaan. Kardaani tosiaan irtosi, mutta siitä lohkesi myös pala väännön seurauksena, no se ei enää ole ongelma kun on hitsattu ja hiottu mutta vituttaahan tuo silti.

Huhhuh, tuleepas tekstiä.... nyt pääsen esittämään taas tyhmiä kysymyksiä :mrgreen:

- täytyykö etummainen ristinivel irrottaa että kardaanin saa ehjänä irti (asiaa tuli ajateltua vasta nukutun yön jälkeen) pidin itsestäänselvyytenä että pelkkä lukituspultin avaus riittää
- täytyykö vaihdelaatikon/dedion hässäkän pultteja availla saman homman takia
- kuuluisiko pakoputken mahtua tippumaan ilman etupään "levitystä"
- monestako osasta takajarruputki pääsylinteriltä jarruletkulle asti kuuluisi olla tehty?

vastatkaa te jotka olette homman saaneet onnistumaan mitään rikkomatta

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

GAMMA500 kirjoitti: Tulipa muuten hommattua vaihteistoöljyksi Mobil SHC 75-90 LS litkua. Saas nähdä kuinka pelittää kun saa survottua ne sisään. Ne vissiin täytyy letkulla sinne syöttää vai kuinka on?
Kävin Motonetissa tarkoituksena ostaan Nesteen Hypoidi S:ää, josta on aikaisempia hyviä kokemuksia, mutta sepäs olikin päässyt loppumaan. Siksi päätin kokeilla tuota Mobilin SHC:tä, mutta ilman LS-merkintää. Ilman LS-merkintää öljyllä on GL5:n lisäksi myös GL4 luokitus, eli saattaisi olla parempi synkroille, tai sitten ei. Nyt ainakin pelaa mukavasti, mutta saas nähdä miten on asian laita pakkasella.

Huomenna pitäis lähteä Vuokattiin, 600 km:n päähän, ja sunnuntaina takas. Ensimmäinen pitkä reissu tälle pelille, saas nähdä miten käypi.
Kimmo

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

kterkkila kirjoitti: Huomenna pitäis lähteä Vuokattiin, 600 km:n päähän, ja sunnuntaina takas. Ensimmäinen pitkä reissu tälle pelille, saas nähdä miten käypi.
Jos menette valkeakosken ohi ja auto hajoaa tänne niin multa saat työkalut käyttöön :lol:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

GAMMA500 kirjoitti:Venttiilien välykset olivat:
pako: 0,13-0,15
imu:0,38-0,42

Nyt säädin välykset oikealle tolalleen , eli pako 0,23-0,25 ja imu 0,47-0,50.

Onpa muuten nuo säätöpalat vielä odottamaani kovempaa materiaalia. Sai oikein tosissaan hioa hiekkapaperin päällä että tuon 0,1mm sai poistettua. Meni 4 arkkia 600 paperia mokomassa :)
Venttiilikoneisto on aika äännekäs vanhassa V6:ssa, varsinkin jos käyttää tehtaan ohjearvoja, minulla on nyt 0.200 ja on aika ok, ehkäpä uskaltaisi vetää ne hiukkasen tiukemmalle 0.150? Usein äänekäs koneisto voi myös johtua kuluneista pakonostimista tai pakonokista, molemmissa V6:ssani näin oli laita.

En kyllä suosittelisi palojen hiomista koska ne ovat pintakarkaistu, vaarana on niiden rikkontuminen. Alfahan alunperin hyväksyi ainoiksi paloiksi V6:een noita missä on yksi ura sivussa. Pitkällisien testien jälkeen tehdas kuitenkin hyväksyi 4-sylinteristen palojen käytön myös 6-sylinterisissä. No, minähän käytän ainoastaan noita "ura" paloja :wink:

Technical Service Bulletinissa sanotaan:
The factory supplies two different valve adjusting shims, one type for the 4-cylinder engine and a different specially hardened shim for the 6-cylinder engine. The 6-cylinder adjusting shim has a groove cut in it, and is made of a much harder material.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Juu, äänekäs on. Nyt kun venttiileitä hiottiin niin kävin hakemassa koneistamosta ohuempia paloja vaihdossa vanhoihin paloihin ettei joutuisi niin paljon hiomaan. Tuosta pintakarkaisusta en sano juuta enkä jaata, mm. muukkonen hioo noita paloja surutta myös. Omat välykset oli 15 tkm jälkeen samat kuin aiemmin vaikka hioin yli 0.1 mm joka palasta :) Jos se on pintakarkaistu niin se on oltava aika vahva, koska missään vaiheessa hiominen ei käynyt helpommaksi :o

viimeksi hioin myös pakoventtiilien paininkupit surutta tasaisiksi, täytyy tarkkailla alkaako välykset jatkossa muuttumaan

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllähän näitä tehdään mutta en todellakaan suosittele, karkaisu ei yleensä ulotu läpi asti joten mitään paloja tai nostinkuppeja ei pidä mennä hiomaan :?. En voisi luottaa siihen että pysyvät kasassa. Miksi yleensä joudut hiomaan? Noita paloja löytyy 1.700 - 2.800, tuon 1.700 alle ei sitten löydy enään paloja, vaan tietää ainakin seetirenkaiden vaihtoa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ei paikalliselta koneistamolta löytynyt paloja eikä deltan riistoa huvittanut tukea joten hiomapaperi käyttöön :) Onhan monessa alfassa juuri olevinaan jotain todella erikoista ja mitään muuta kuin "ricambi originalia" ei suositella käytettävän, niin kuin että 4-sylinterisen säätöpalat ei käy, jopas jotakin? Mikä siinä poikkeaa niin radikaalisti? :o
Yleisesti merkkinä italialaisesta huolellisuudesta tulee ducatilta, tilasin alkuperäisenkokoiset venttiilin pako-ohjaimet ducatilta (65E/kpl). Tilausnumero oli oikea ja mittasin huvikseni itse ja totesin että ovat 0.06mm ylikokoa, valitin asiasta ja tuli jälleen uudet bolognasta tilalle, tuloksena että vieläkin 0.03 mm ylikokoa. Kolmannella kertaa tuli sitten sellaiset kuin pitikin, ilmeisesti ne on niin halpoja osia että ei se niin tarkkaa ole :lol:

Susi jo syntyessään oli mm. v6:n hieno moniosainen kansipahvi, jos olisi tosi fanaatikko niin sellainenhan täytyisi ilman muuta laittaa aina tilalle kun se on alkuperäinen AR-kehitysosaston tuote :lol: joka talvi vaihdella uudet pahvit, vuodesta toiseen :-D
Samaan luokkaan kuuluu 2-levykytkin jota ei saa enää edes alkuperäisenä varaosana
Viimeksi muokannut GAMMA500, 21 Tammi 2005, 20:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

GAMMA500 kirjoitti:Mikä siinä poikkeaa niin radikaalisti?
"a different specially hardened shim for the 6-cylinder engine"

Eli ovat kovemmat, kestänee siis paremmin.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Rolle kirjoitti: Eli ovat kovemmat, kestänee siis paremmin.
Mutta miksi ne täytyy olla kovemmat? :shock:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Siis tietysti tämä kansipahvi pitää olla tuo alkuperäinen kaksiosainen liekkirenkaineen, muuhan ei käy :mrgreen: sehän on aivan selvä.

Nimimerkillä: kokemusta on kun vaihdoin ne Goetzen yksiosaisiin.

Kyllä Alfan konesuunnittelijoilla on varmaan ollut joku näkemys siinä että ovat tehneet V6:een omat kovemmat palat. Siitä pitäisi kysellä heiltä :wink:

Ei tuossa "tuplakytkimessä" tainnut olla muuta huonoa kun se että aikaa myöten hirtti toinen levy kiinni "boorituksesta". Taas huonoja kokemuksia oli yksilevykytkimessä kun oli todella helppo polttaa koko höskä kun oli olevinaan kiire :crazyeyes: Sellaisen näkemyksen sain että tuo kytkin ei ollut tarpeeksi vahva koneen teholle varsinkin kun pitoa takarenkaissa oli niin maan p..keleesti :wink:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Olet varmasti oikeassa tuossa kytkinasiassa, minulla toimi myös 2-levykytkin ja kuulin vain puheita että se olisi ollut oikea murheenkryyni :) Tarkoituksenani oli vain "herätellä" että alfoissakin on ihmeellisiä neronleimauksia, mielestäni tuo venttiilipalatouhu on juuri sitä. Venttiilipalojen hiominen on muissa merkeissä verraten yleistä ja uskon että toimii myös alfassa 8) Varmuuden asialle saa vain ajan kanssa, tarkistelen hieman tiuhempaan välyksiä ja kerron kokemuksiani sitten täällä. Itse olen tehnyt monta pelle peloton-ratkaisua ajopeleissäni( osa tosin muualta kuultuja) ja moni on ollut täysiä virheitä :oops: joten kannattaa kyllä tarkkaan harkita tekeekö omia sovelluksia

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onhan noita tullu hiottua nelosista ja kutosista. Eiköhän se välyksien muuttuminen tule jostain muualta. :? Itse hionut timantti"kivellä" kai suurin vaara vois olla että hioo vinoon. Silloin voisi tulla pistekuormitusta tai jopa vääntöä.
Ainakin itsellä nuo olleet lähes huoltovapaat. 8)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Minä pistin hiomapaperin olkkarin lasipöydälle ja aloin hiomaan :) Paininkuppeja en tottapuhuen aivan tasaisiksi hionut vaan pahimmat syöpymät ja kulumat. Nuo palat joista otin osasta lähes 2-kymppiä pois eivät tosiaan kuluneet 15km:n aikana mihinkään

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai sen säätöpalan luulisi olevan alttiina kovalle kulutukselle kun nööli on venttiilinvarren ja paininkupin välissä jemmassa? Paininkuppien hiominen voisi kyllä ainakin itseä pelottaa, sitä vasten kun hinkkaa nokka-akseli tai keinuvivut.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jep. Paininkuppien hionta kuulostaa riskaabelilta. Siinä karkaisun menetys veisi kupit lopullisesti ja ehkä nokatkin. Kuppien pitää ehdottomasti pyöriä toimiessaan että eivät kulu kuopalle. Toinen on se että eivät väljisty kannen ohjaimissaan (Tai ohjain kulu) .
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Hitto, puhuin painikupista kun en tiedä sen oikeaa nimeä :oops: Eli pakoventtiilikoneiston osa joka ottaa nokkaan kiinni, paininkupin näköinenhän se on mutta ei taida olla sen oikea nimi. Jos se sattuu kulumaan yllättävän paljon niin pahintahan on että venttiili ei aukea kyllin paljon :) venttiili ei ala kantamaan eikä sen kuluminen oletettavasti lisää nokan kulumistakaan. :? .

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Niin, kyllä minäkin puhun paininkupeista, minullehan kävi niin että kun kupit jostain syystä lakkasi pyörimästä tai sitten karkaisu oli mennyt pieleen ne kuluivat kuoppaisiksi ja tuhosivat samalla pakonokat :cry:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei kai sen säätöpalan luulisi olevan alttiina kovalle kulutukselle kun nööli on venttiilinvarren ja paininkupin välissä jemmassa? Paininkuppien hiominen voisi kyllä ainakin itseä pelottaa, sitä vasten kun hinkkaa nokka-akseli tai keinuvivut.
Jos ajatellaan että rasitus mikä nokasta tulee menee kupin kautta säätöpalasta venttiilille niin kyllä tuo pala ilmeisesti joutuu aika koville, varsinkin kun voi olla ainoastaan 1.7mm paksu. Jos jollain on faktaa tästä asiasta puhukoot :mrgreen:.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No joo jos paksuus on tuota luokkaa niin karkaisu voi olla paikallaan. Noillehan ei tule samanlaista laahaavaa kulutusta kuin paininkupeille, mutta ehkä karkaisematon nööli voi muuttaa muotoaan "venymällä"?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Joo, hyvä pointti, jos materiaali on pehmeätä niin se muokkautuisi "iskuista", tämähän on selvää kuin pläkki, ja välykset kasvaisivat.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Jeps.. edelleenkään 4- sylinteristen palat ei varmasti kulu paikoillaan, miksi 6-pyttyisessä siis pitää olla kovempi :? Venttiilinpään halkaisija on aika suuri 9mm ja pinta-ala sen johdosta myös ja paino jakaantuu laajalle alalle. Kaikissa palalla toimivissa nostajissa olen havainnut venttiilinpään lyttääntymistä, luulisin että ne ovat alkujaan olleet aivan tasaiset. Tasaisiksi ne on myös aina koneistettu :)

Lisäys: Venttiilin päästäkään ei toki sovi liikaa ottaa, itse ole ottanut palojen helmoista myös ettei helmat vaan ala kantamaan

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

TS:ssä on varret n.8mm ja vanhassa 4-sylinterisessä ja V6:a on n.9mm V6:nen kiertää 5800 rpm ja nyt ei ole tietoa tai musitikuvaa paljonko toi esim. 2 litrainen kiersi (TS 5800 rpm), konehan oli aika pitkäiskuinen, liekö tässä osasyy?

Pakopuolella on natriumtäytteiset venttiilit, niiden päitä ei sovi hioa :crazyeyes:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

AR 10 018 224 Exhaust valve 3000cc (38,5mm) 75 / 164 / Spider.
H.25.05 E

AR 10 018 320 Exhaust valve 3000cc 38,5mm (nitrate filled).
38.5E


On ilmeisesti täytettyjä ja täyttämättömiä :o Olen luullut että varsi on umpipuuta ja täyte vain lautasessa mutta en oikeasti tiedä asiasta mitään :oops:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Olen nähnyt poikkileikkauksen :mrgreen: , tosiaan venttiilivarsi on ontto ja täytetty natriumilla, kai se sitten paineessa/lämmössä nestemäisenä vie lämpöä lautaselta yläkertaan?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Lämmönsiirto on juuri sen ideana.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Kiitos tiedosta, nyt selvisi natriumin salaisuuskin sitten :) Eli ideanako on johtaa ventiililautaselta lämpö koko venttiiliin ja ohjurin kautta kanteen myös?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Näin sen tarkoituksen ainakin minä olen ymmärtänyt. :roll:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Niin se varmaan kyllä onkin, toisaalta vaikuttaa hassulta kuinka muutenkin tiukka ohjuri-venttiili välys kestää tällaisen ja mitä venttiilivarren kumi tästä tykkää :o . Laajeneeko venttiili ja ohjuri (vaikkapa pronssi) niin tasatahtia ettei sillä ole väliä tai laajeneeko ohjuri jopa enemmän :oops:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Pitää tunnustaa että en tiedä. :)
Mutta vanha kikkahan tuo on. Vanhemmissa V6:ssahan ei ole edes pakopuolella ohjurinkumeja. Eikä muuten 75 Turbossakaan. Mutta nuo täytetyt varret taitaa löytyä ihan yleisesti Alfoista. Ainakin "vanhemmista". Joko se välys riittää siihen laajenemiseen tai sitten ne laajenee saman verran. Tai sitten se ei pääse lämpenemään ku natriumi puskee lämmön heti harakoille. :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minähän en koneista ymmärrä mitään mutta jos lämpö saadaan johdettua hyvin pois venttiilin lautaselta jo itse venttiilin varteen niin se tasaantuu suhteessa aika paljon. Jos tuon takia ohjuri lämpenee niin paljon että radikaalia muutosta tapahtuisi niin taitaisi lautaset sulata jo normaali venttiileissä

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ricambi kirjoitti:TS:ssä on varret n.8mm ja vanhassa 4-sylinterisessä ja V6:a on n.9mm V6:nen kiertää 5800 rpm ja nyt ei ole tietoa tai musitikuvaa paljonko toi esim. 2 litrainen kiersi (TS 5800 rpm), konehan oli aika pitkäiskuinen, liekö tässä osasyy?

Pakopuolella on natriumtäytteiset venttiilit, niiden päitä ei sovi hioa :crazyeyes:
Vakio TS kiertää noin 6300 rpm, ja sekunnin verran sallii käydä hieman korkeammallakin.. Natriumtäyte ei todennäköisesti ulotu ylös venttiilin päähän asti, loppunee reilusti ennen lukkouria, ehkäpä kohtaan, missä venttiili muuttuu rosterista teräksiseksi. Ei ole taaskaan Alfa valmistuskustannuksia murehtinut, kun on päättänyt valmistaa lautaset eri materiaalista kuin varret :shock: Magneetilla liitos paljastuu välittömästi.

Minä myös olen syylistynyt palojen hiontaa ja kilpa-TS:ssä on tällä hetkellä rosterista itsetehdyt palat. Saas nähdä, miten kestävät.. 5mm paksuja paloja ei olisi varmaan ollut saatavillakaan.
Kimmo

Vastaa Viestiin