156 JTS öljynkulutus kuriin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Cnap

156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Cnap »

Onko kokemuksia 156 JTS kovasta öljynkulutuksesta? Itselläni on -04 mallinen JTS, joka kuluttaa öljyä jonkin verran.

Kysyin asiasta DA:sta ja vastaus oli, että 5W40 sijaan olisi syytä käyttää Selenia Racing 10W60, jos halutaan öljynkulutusta tiputtaa.

Mitenköhän näin 'jäykkä' öljy toimii näissä Suomen arktisissa olosuhteissa, joissa lämpötila saattaa aika-ajoin tipahtaa jopa nollan alle?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ainakaan 2.0 T.Sparkissa ei ollut ongelmia 10W60 öljyjen kanssa talvellakaan. Käytin 156:ssa sekä Selenian, että Castrolin racingia.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Oma 46tkm ajettu JTS hörppii 10W-60 Castrollia 1-1½ litraa 10 tkm matkalla. Ensimmäinen talvi tulossa eteen ja toistaiseksi kaikki ok. Katotaan sitten kun tulee kunnon pakkaset. Lisää juttua täällä.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Talvella menee öljyä vähemmän.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Paikalla
Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuli itsellekin yllätyksenä tuo reipas öljyn kulutus. Autolla on tullut nyt ajeltua noin 5000km ja laiska kun on niin kaitsoin tikun auton ostetuani. Silloin öljyä oli hiukan yli alarajan. Ajattelin että ajellaan nyt muutama tuhat ja vaihdetaa sitten öljyt. Tänään sitten kun piti lähteä liikenteeseen, auto oli vähän huonossa asennossa, tietokoneen näyttössä vihalti teksti oil pressure low. Kone välittömästi sammuksiin ja katsomaan tikkua. Se edes kastunut enää. Kaksi litraa hätävara mobilia koneeseen jonka jälkeen tikku ylämerkissä.

Seuraavaksi seleniaa tilaukseen ja kunnon öljyt sisään. Tarvii vielä muistaa katsoa tikku vähintään 3 tkm välein.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
RICCHI&POVERI
Viestit: 23
Liittynyt: 11 Heinä 2007, 17:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja RICCHI&POVERI »

Omassa Superissa oli myös öljyt tosi vähissä , kun kesällä kurkkasin pellin alle. Pari viikkoa Öljynlisäyksestä sitten pamahtikin kampiakselin laakerit....Joten katsokaa nyt ihmeessä niitä öljyjä ja vaihtakaa tarpeeks usein ettei käy kuin itelle ! :oops:
- Kaikki purjehdus on turhaa

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

Dobber kirjoitti:Talvella menee öljyä vähemmän.
kyllä varmaan kun mikään tiiviste ei vuoda kun metalli supistuu :D:D

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^niin, kyllä se metalli supistuu kylmetessään, mutta itsellä on sama juttu tuon TS:n kanssa eli kylmemmillä ilmoilla kuluu öljyä vähemmän kuin kuumilla. Mutta jäähdytysnestettä taaseen kuluu talvella enemmän kuin kesällä. Kokemusta on kahdesta koneesta.

Avatar
Mozzarella
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:42

Viesti Kirjoittaja Mozzarella »

Itse alan kohta vaipua epätoivoon (lue=auton vaihtoon) öljynkulutuksen kanssa. Valvolinen 10w 60 ei kestä sisällä. 5tkm ja kuivaksi! Castrol ja Selenia vielä kokeilematta, mutta tuskaista on. Hihnanvaihtokin edessä....

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Valvolinen 10w 60 ei kestä sisällä. 5tkm ja kuivaksi!
Tuo on aika normaali kulutus. Eikös sen mittatikun ylä ja alarajan väli ollut 1 litra. Eli sun autosi veisi litran 5tkm matkalla, mikä on tuolle koneelle ihan normaalia. Jos menisi litra/1tkm niin sitten kyllä epäilisin jotain vikaa. Ajotapa tietysti vaikuttaa jonkin verran myös ja samoin tuo öljyn laatu. Älkää hyvät ihmiset päästäkö sitä öljytasoa tippumaan kovin alas! Tarkistakaa öljyt useammin ja lisätkää sitä jo paljon ennen kuin tikku ei enää kastu.

Avatar
Mozzarella
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:42

Viesti Kirjoittaja Mozzarella »

Onko tosiaan noin, että ylärajalta alarajalle on 1 litra?! Sehän helpottaisi huoltani suuresti... Hmm pitäisiköhän alkaa lukea ohjekirjoja :oops:

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Mozzarella kirjoitti:Valvolinen 10w 60 ei kestä sisällä.
Joo, just eilen tarkistin öljyt tessusta, eipä kestäny mullakaan Valvolinen 10w-60 sen paremmin kun Castrolin ja Shellin 5w-40 :roll:

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Oletko kokeillut Valvoline 10W40 Maxlifeä? Sitä menee vähemmän kuin mitään muuta merkkiä, mutta talvella vähän liian jäykkää. Sitä saa myös 5w40:kin.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

En ole, viimeks pähkäilin sen ja ton vr1 racingin välillä... täytynee seuraavaks kokeilla, mutta kumpaa 5w-40 vai 10w-40? :?

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Dobber kirjoitti:Oletko kokeillut Valvoline 10W40 Maxlifeä? Sitä menee vähemmän kuin mitään muuta merkkiä, mutta talvella vähän liian jäykkää. Sitä saa myös 5w40:kin.
Mulla on Maxlifet autossa eikä huoltoliikkeen mukaan ole liian jäykkää normaalitalvikelille, tiedä sitten ?

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

10W40 ollut kesällä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Mikke
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 15:23
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Lisätään vielä minunkin kokemukset:

Oma JTS vei aiemmin DA:n 5W40 vakioöljyä 2-3dl / 1000km. Viimeksi laittoivat pyynnöstä Castrolin 10W60 öljyt ja kulutus putosi selvästi, ehkä jopa 0,5dl / 1000km tasolle. Nyt on jo vaikea arvioida öljyn hävikkiä pelkästään tikusta katsomalla.

(Tässä asiassa) kannattaa uskoa ohjekirjaa ja käyttää 10W60 -öljyä!

Avatar
Tiige
Viestit: 2844
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Epezi kirjoitti:^niin, kyllä se metalli supistuu kylmetessään, mutta itsellä on sama juttu tuon TS:n kanssa eli kylmemmillä ilmoilla kuluu öljyä vähemmän kuin kuumilla. Mutta jäähdytysnestettä taaseen kuluu talvella enemmän kuin kesällä. Kokemusta on kahdesta koneesta.
Pienempi kulutus kylmällä voi osittain johtua myös siitä että öljy pysyy kylmempänä eikä mene niin liruksi kuin kesällä. Paineissa ainakin on pieni ero talvi vs. kesä. Ja onhan ts:n öljypohjassa rivoitus joka luulisi jäähdyttävän öljyä pakkasessa ajoviiman vaikutuksesta.

Ihan samat havainnot itselläkin talvellä menee öljyä vähemmän, mutta jääd.nestettä enemmän. Sitä näyttää tihkuvan kovilla pakkasilla ainakin termarilta lähtevästä liitoksesta.

Avatar
GT-Pappa
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 17:47
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja GT-Pappa »

:-D Nyt on vuosihuollon jälkeen ajettu 1114 km, öljytikusta katsottuna ei edes huomaa, että olis öljyä kulunut.Vein omat öljyt eli Selenia 10w60, jos olis laitettu DA:n käyttämää Nesteen 5w40 litkua sitä olis nyt jo tarvinnut lisätä ainakin puoli litraa, ellei jopa enemmän. Kyllä ohjekirja oikeassa on kun tätä kehottaa laittamaan, nyt on kokemusta joten on pakko uskoa. :-D

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Vatvotaanpa nyt tästä aiheesta taas :-D

Nyt olen reilun vuoden ajellu tuolla 156 jts:llä, ja mittariin on kertyny 20tkm. Öljynä oon käyttänyt mobilin rf 5W-50 ja ne on tullu nyt vaihdettua kahdesti, 10tkm välein. Kummallakin välillä on saanut lisätä suunnilleen sen 4l kanisterin verran, talvella vähän vähemmän. Eihän tuo mitenkään huolestuttavan paljoa vie, mutta kiinnostaisi silti saada kulutus vähä tippumaan, kun melkeen koko öljytilavuus pitää vaihtovälillä lisätä... Minkä merkkistä 10W-60 kannattaisi kokeilla? Haluaisi käyttää kuitenki edes jollain lailla urheilulliseen ajoon tarkoitettuja öljyjä, eli max life ja vastaavat ei hirveästi innostais. Padalla on nyt ajettu n. 140 tkm.

Eihän tuo muuten niin pahalta tuntuskaan, vaan ku aikasempana autona ja kakkosautona ennen tuota 147:aa oli tuollanen b-omega pienemmällä 2,5 v6 koneella. Tuossa käytin samaa öljyä ja pidin välinä 20tkm, ja koko välillä pinta ei laskenu puolta senttiä tikussa, enkä koskaan muista siihen lisänneeni öljyä. Vehkeellä oli kuitenki ajettu se 350 tkm, eikä mitenkään hellästi :silly:

Avatar
mattijus
Viestit: 5257
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kyllä tuollainen 4l/10tkm on mielestäni hävyttömän paljon.
Castrol TWS 10w-60 lienee OK (joku edgeistä taisi olla samaa tms.)

Kannattaa tarkistaa ohjekirjasta, että öljyn luokitukset täyttyy. Suorasuihkutus saattaa asettaa jotain vaatimuksia öljylle. (kykenisikö joku tuota valottamaan enemmän?)
VMP

Avatar
Johanna
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Kesä 2010, 21:31
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Johanna »

EDIT
Viimeksi muokannut Johanna, 20 Syys 2010, 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Onkos sitten niin, että jos kuluttaisi tuon 1 l / 1000 km, niin kone on selvä tapaus? Pitäiskö vaihdella männänrenkaat tms. vai ajaa tyytyväisenä niin kauan kuin vain auto kulkee ja lisäillä aina tarvittaessa öljyä?

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Onkos kellään "tietoa" mistä JTS koneitten reilu öljynkulutus oikein johtuu? Joskus puhuttu soikeista sylintereistä tms. Onko kukaan rempannut konetta ja saanut asiaan muutosta vai viekö porautuksen ja uusien mäntienkin kanssa samalla tavalla?
vesku

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

veskuk kirjoitti:Onkos kellään "tietoa" mistä JTS koneitten reilu öljynkulutus oikein johtuu? Joskus puhuttu soikeista sylintereistä tms. Onko kukaan rempannut konetta ja saanut asiaan muutosta vai viekö porautuksen ja uusien mäntienkin kanssa samalla tavalla?
Jos JTS kone on tehty "luontoa ajatellen" , toleranssit väljemmät ettei tule turhaa kitkaa mäntien ja syinterien väliin ym. niin hörppää enemmän öljyä.

Lukeehan uuden VW:n ohjekirjassakin että "tarkista öljymäärä jokaisen tankkauksen yhteydessä (n.500-700km)" ja ne voi viedä 1l/1500km.

Sen takia 1.8T koneen öljynvaihtoväli lyhennettiin 15tkm entisen 30tkm "longlife" sijaan kun saksassa koneita paukkui huoltojen välissä.

Tuohon liittyy myös se että longlife öljy (ESP) ei kestä 30tkm vaan muuttuu lähes vedeksi.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Eikös ennen kirjoissa ollut lähtöönotto tarkastus (onko vielä), jossa tarkastettiin öljyt joka kerta kun autolla lähdettiin.
Olisiko yksi syy öljyn kulutukseen se, ettei käytetä oikeita öljyjä?

Kun kone rupeaa nakuttamaan kylmänä vaihdetaan hienompiin öljyihin, jolloin ne tulee ulos helpommin.

Käynnistyksessä kun nakuttaa, vika kai ajoituksen muuntimen jousessa.

Edit: Jos öljyä tulee kytkinkoppaan, kytkin on kovilla.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

5w40 öljyjä olen käytellyt.

Kahdesti on pitänyt öljyt vaihtaa.

Teboilin diamondia ei tuntunut kuluttavan yhtään, mutta Castrolin jotain täyssynteettistä "paljon ajetuille" koneille suunniteltua öljyä tuntuu syövän.
Enkä ole mielestäni huomannut mitään vuotoja...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Topicci koski JTS koneita joten eipäs me TS-miehet mennä tänne asioita sekottamaan ;)

JTS: 10W-60 öljyistä on foorumilla positiivisia kokemuksia, Valvolinesta, Castrolista ja Seleniasta.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Castrol edge (taisi vielä olla sport...) 10w-60 eikä ongelmaa kulutuksen kanssa. mutta ei ole ollut muillakaan öljyillä kulutusongelmia.
kun ostin auton, ajoin puolivuotta kun huolto sitten paukahti päälle, silloinkaan ei tarvinnut lisätä öljyä, mutta noista öljyistä ei ollut tietoa (tai muutenkaan mitä öljyjä ennen käytetty...), saattoivat olla jotain 5w-30, kun on syönnyt kiertokangen laakerit 85tkm:ssä :?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Roomeo
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2009, 12:54

Viesti Kirjoittaja Roomeo »

Onko kokemuksia SHELL HELIX ULTRA RACING 10W-60 Öljystä.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

JTS-koneesta kun puhutaan niin tehtaan oma öljysuositushan on 10/60. Miksi sinne pataan on niin monien pakko tunkea jotain muuta? :roll: Kannattaa varmasti ensimmäisenä laittaa koneeseen suosituksen mukaiset öljyt, seurata sitten tilannetta että kuinka paljon sitä vielä kuluu. Omassa ei aikanaan joutunut suuremmin öljyä lisäilemään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

salot kirjoitti:Miksi sinne pataan on niin monien pakko tunkea jotain muuta? :roll:
Arvaa millä halvemmat huoltopaikat saavat hinnan alas :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

salot kirjoitti:JTS-koneesta kun puhutaan niin tehtaan oma öljysuositushan on 10/60. Miksi sinne pataan on niin monien pakko tunkea jotain muuta? :roll: Kannattaa varmasti ensimmäisenä laittaa koneeseen suosituksen mukaiset öljyt, seurata sitten tilannetta että kuinka paljon sitä vielä kuluu. Omassa ei aikanaan joutunut suuremmin öljyä lisäilemään.
Semisynteettistä 10/60 öljyä joo, samat suositukset taitaa olla 2.0ts moottorissa.
Muistaakseni kun tarkemmin lukee ohjekirjaa niin kyseinen suositus on "kowaan ajoon lämpissä olosuhteissa" ja meille pohjolaan suositellaan sitten jotain 10w40 täyssynteettistä.

Ei muuten ne vakio ohjekirjan suosittelemat ohjaustehostimen öljytkään toimi enää kahdenkymmenen asteen pakkasessa, joten miksi ihmeessä niitä sinne tehostimeen laittaisin?

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Joo se suositustaulukko oli muistaakseni pikkusen hämäävä joltain osin, pitää aika tarkasti tavata. JTS:n suositus on kuitenkin kaikissa olosuhteissa täyssynteettinen 10W-60, TS:lle taisi tosiaan olla olosuhteiden ja ajotavan mukaan vaihtelevampia suosituksia.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Johanna
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Kesä 2010, 21:31
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Johanna »

Epezi kirjoitti:Topicci koski JTS koneita joten eipäs me TS-miehet mennä tänne asioita sekottamaan ;)
Oikeassa olet, poistanpa oman postaukseni. Mietin kahdesti ennen kuin edes postasin mitään, mutta "kun muutkin"... :oops:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Autodata antaa kaikkiin lämpötiloihin 10w/60 - heti sieltä 2002 lähtien sinne 2006 asti
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

veskuk kirjoitti:Onkos kellään "tietoa" mistä JTS koneitten reilu öljynkulutus oikein johtuu? Joskus puhuttu soikeista sylintereistä tms. Onko kukaan rempannut konetta ja saanut asiaan muutosta vai viekö porautuksen ja uusien mäntienkin kanssa samalla tavalla?
Onkos nyt niin, ettei tietoa yleisen öljynkulutuksen juurisyystä ole? Eikä kukaan foorumilaisista ole 2.0 JTS moottoria rempannut? Minusta 10w40 vai 10w60 ei ole ratkaisevaa merkitystä, ei ainakaan omassa autossani.
vesku

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

^joo sama juttu, kaikki viskositeetit tuntuu maistuvan JTS:lle. Sen lisäksi öljyt muuttuu muuten melkein saman tien mustaksi. Sama laulu aikanaan 155 ts 16v:n kanssa. Sen sijaan edellinen 156 V6 meni koko 10 tonnin öljynvaihtovälin ilman että tarvitsi yhtään lisätä.
Ja sitten aina kun olen tuota öljynkulutusta huollossa ihmetellyt on sanottu että ei ole mitään vikaa, se on ihan normaalia..
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Keskutelin tässä taannoin entisen konel.. delta-auton alfa romeo asentajan kanssa aiheesta, hän kertoi että silloin kun jts tuli niin useampaan tehtiin koneistus + männät ja muut tarvittavat tehtaan toleransseilla ja silti meni öljyä. On kuulemma niin matalat männät ja nykytyyliin männänrenkaat niin kevyesti sylintereitä päin, että tahtoo öljy maistua. Lisäksi kuulemma (muualta kuultu) jos uutena ns sisäänajovaiheessa käytetään vääntöä siis ajellaan piehehköillä kierroksilla isolla vaihteella niin käy köpelösti.
Tuo entinen deltan mies tyrmäsi tai siis kannattamattoma ei suositellut suunnitelmaani hoonata+ rengastaa oma jts kun se öljy tosiaan maistuu.
No saatan sen kyllä silti tehdä. Ohjekirjassa muuten mainitaan max kulutukseksi 0.4l ja siinä mennään, kesällä ehkä hiukan päälle öljyn merkistä riippumatta. 10w-60 on se oikea, minkä vain öljyvalmistan taulukoista kun katsoo niin muita vaihtoehtoja ei ole paitsi mobil sallii 5w-50 käytön. Nesteen taulukosta jts:lle ei löydy öljyä koska heidän 5w-50 kuumapää ei riitä.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Ok, kiitoksia. Tuntuu kuitenkin, että tuon oman kulutus on yli tuosta JTS:n "normaalista" öljynkulutuksesta, kun ei yksi neljän litran tonkka riitä vaihtovälille lisäysvaraksi. Tilaan nyt heikalta tuota seleniaa ja vaihtelen välipäivien aikaan, kun alkaa 150tkm olla lähellä, täytyy seurata tuota kulutusta kevättalvi tarkkaan. Sama homma itsellä, että ei montaa päivää tarvi vaihdon jälkeen ajella, kun uudetkin öljyt on jo aivan mustat. Jotakin tuossa tuntuu että voisi olla pielessäkin, kun alavääntöäkään koneessa ei niin paljoa ole (ei sitä kyllä paljoa kuulukkaan olla, mutta kun tässä on vähemmän kuin tuossa 147:n 1,6:ssa :silly: ) kuin pitäisi. Seurataan tilannetta. Olisi vaan tarkotus kesällä saada autoa kaupaksi, ja siitä jotain saadakkin, mutta luonto ei anna periksi ainakaan yhdellekään alfistille myydä romua.

Ot: Ps. Mikä on tehtaan öljysuositus 147 1.6 ts:ään (77kW), en satu tuota ohjekirjaa omistamaan, ja onko siinä ollu öljynkulutusongelmaa

jtmuti
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Elo 2009, 08:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Minä sain joskus täältä vinkin käyttää Liqui Moly 10W60. Sitä myydään 5l kanistereissa ja hintakaan ei ollut mitenkään paha. Olen ajellut sen verran yksillä öljyillä kun toin 5 litran kanisteri riittää eli kerran siitä saa lisättyä alamerkistä ylämerkkiin. Kun ulkolämmöt on alle 15 asteen niin öljyä ei kulu oikeastaan yhtään, mutta kesäkuumilla menee jonkin verran. Näillä kuviolla öljynvaihtoväliksi on tullut noin 12 tkm mikä vastaa mulla noin 10kk ajoja. Varauksetta voin näitä litkuja suositella ellei ihan siperiassa asu. Jähmettymispiste on jotain -30 astetta eli kovimmilla pakkasilla voi olla aika kankeeta ilman lohkolämppäriä.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kun ostin JTS:n tuossa kesällä, meni tonnilla litra. Sitten vaihtui vähän osaa (nokka-akseli, paininkuppi jne.) ja lisäksi laitoin XADO-moottoriöljyaineet sisään ja nyt on mennyt kohta 4000 eikä ole vielä litraa kulunut.

Vähän aikaa sitten havahduin, että miksiköhän pidän sitä öljyntasoa siellä 1/3 minimirajan yläpuolella (n. 7 dl vajaana) ja ootan, että se laskisi minimirajalle: kyllähän se öljynkulutus näyttää jo tasaantuneen, joten täyteen vaan ja paremmat voitelut kehiin!

Eli olisikohan tuon XADO:n ansiosta tilanne parantunut?
Mene ja tiedä - kokeilu voi kannattaa. Hinta n. 60e. Muukkonenkin suositteli.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

zzs kirjoitti:Kun ostin JTS:n tuossa kesällä, meni tonnilla litra. Sitten vaihtui vähän osaa (nokka-akseli, paininkuppi jne.) ja lisäksi laitoin XADO-moottoriöljyaineet sisään ja nyt on mennyt kohta 4000 eikä ole vielä litraa kulunut.
Kelitkin on kylmentyneet, mikä vähentää myös kulutusta kesään verrattuna...

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Liqui moly 10W40 4100. Tuota käytän toista pyttyä ja kestänyt ihan ok.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^ Ja autohan oli jts? :roll:
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Mitäs tälle keskustelulle/aiheelle kuuluu? Oman auto öljynkulutus on 1l/1000km. Olen käyttänyt tuota suositeltua Seleniaa 10w-60, ei mitään vaikutusta kulutuksen muuttumiseen. Oli niin kallista öljyäkin että nyt on viimeiset pari öljynvaihtoväliä ollut 5w-40 MobilSuper3000, ja kulutus sama.
Nyt olisi öljynvaihdon aika ja tekisi mieli kokeilla Valvolinea Maxlife 10w-40. Tuo ei nyt ihan taida täyttää ohjekirjan vaatimuksia, mutta kun tätä merkkiä on täällä kehuttu. Jäykkäähän tuo talvella saattaa olla, mutta jos sais jotain rotia tuohon kulutukseen.
Oletteko tehneet remontteja koneisiin, venttiilin ohjurinkumien vaihtoa kenties? Tällaista on ehdotettu...

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja willez »

Kyllä 1l / 1000km kertoo rikkinäisestä koneesta.. Vanha tessu vie 1l / 2700-3200km ja oli "v*ttumaista" lisäillä "koko ajan" .. Busso ei vie tippaakaan..

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Se mitä olen näitä keskusteluja lueskellut, tekisi mieli sanoa että tuo litra tonnia kohden JTS:llä on ominaisuus. Onhan se paljon, mutta silti..

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja zzs »

Laittakaa öljysyöppöön JTS:än Xado gelit (3 tuubia 59e), niin vähenee reilusti.

http://www.xado-finland.fi/shop/bensomo ... -p-28.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mulla väheni kulutus muistaakseni viidesosaan.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Aikanani laitoin omaani samat mössöt, mutta mulla kulutus oli nolla, Castrol Edge sport 10w-60, talvella oli myös hyvä, ei ollut kankeutta esim. käynnistettäessä, ellei ollut kylmempi kuin -25
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin