156 JTS öljynkulutus kuriin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
BellaAR
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2010, 16:46
Car(s): Alfa 166 2.0, Alfa 147 2.0

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja BellaAR »

zzs kirjoitti:Laittakaa öljysyöppöön JTS:än Xado gelit (3 tuubia 59e), niin vähenee reilusti.

http://www.xado-finland.fi/shop/bensomo ... -p-28.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mulla väheni kulutus muistaakseni viidesosaan.
Vieläköhän näitä geelejä saa Suomessa jostain, tai onko tietoa vastaavista aineista?

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Minulla taitaa olla ja aika hyvä motti kun siihen ei tarvi lisätä kuin n. 1l öljyä vaihtovälillä. Öljyt vaihdan 10 000km/kerran vuodessa ja Selenia Racing only. Tosin moottorilla on ajettu vaan n. 170-180tkm kun autolla on ajettu kohta 260tkm.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^Taisi Xado Suomi lopetella jo ainakin 2 vuotta sitten nettisivujen perusteella.
Xado.ee toiminee vielä, sielläkään ei näköjään FIN(google-translate)-sivut toimi.
AC-aineita saa ainakin kilpailukykyiseen hintaan.
Ebay:n kautta Ukrainasta oli joskus tuubitavara edullisinta.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jaahas, nyt pääsin jämpisti litralla 3100km :shock: En otakaan sitten mottia auki :) Kyllä se kulutus tosta tietysti nousee, kun alkaa kesä/matka-ajot, mutta en ole tähänasti kertaakaan yhtäpitkälle päässy ilman lisäystä. Sitte vielä olio on hyvinkin puhtosen olosta.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

9000 ajettu Valvoline VR1 racingit koneessa ja ihan muutamia desejä olen lisäillyt pitäen öljymäärän ylämerkin tienoilla varmuuden vuoksi. Parin viikon päästä voiskin vaihdella tuoreet litkut koneeseen että homma myös pysyy näin hyvänä. 8)

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ 8) taitaa muutenkin sitten olla motti kunnossa. Mulle riittäis ihan se manuaalin ohjeistus, missä kehotetaan tarkastamaan öljyt 3000km välein ja lisäämään tarvittaessa ylärajaan. Muita nesteitä sitten tarttiskin kytätä tonnin välein. :lol:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

stoichiometric kirjoitti:^ 8) taitaa muutenkin sitten olla motti kunnossa. Mulle riittäis ihan se manuaalin ohjeistus, missä kehotetaan tarkastamaan öljyt 3000km välein ja lisäämään tarvittaessa ylärajaan. Muita nesteitä sitten tarttiskin kytätä tonnin välein. :lol:
Hassua että manuaalin uusin versio uskoo vieläkin siihen 3000 km tarkistusväliin kun öljynvalmistajat kehottavat 500 km välein (en osaa sanoa onko kyseessä päivitetty luku vai onks se aina ollut femma).
Kuva

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

^niin ja manuaalissa myöskin sanotaan, että suurin kulutus voi olla n. 400g/1000km, mikä tarkoittaa kolmella tonnilla ~1,4 litraa. :-D

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Viime huollossa laitettiin Liqui Molyta (10W60 tietenkin) ja kamaa kuluu reippaammin kuin aijemmin käyttämäni öljyt.

Valvoline 0,177 l/1000km
Granville 0,170 l/1000km
Liqui M. 0,289 l/1000km

Tosin nyt on tullut lisättyä Teboilia aina kun ollut tarve. En tiedä mimmonen kulutus sillä Tebsulla itsellä on.
Toivotaan että paja on tosiaan laittanut 10/60 Molya kun niin pyydettiin ja niin laskutettiin. :lol:
Hintaahan sillä oli kuin kullalla!
Kuva

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

Uusin huohottimen venttiili-hässäkän. Vanha oli silmämääräisesti suht ehjän näköinen, eikä jousikaan ollut poikki. Öljynkulutus ei kovasti lisääntynyt. :)

Avatar
Timo
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Timo »

Itselläni kulutus tippui kun kun pistin moottoriöljyn sekaan Sonaxin Smoke Reduceria. Ihme juttu!
Nyt kulutus 0,2l/1000km. Öljy talveksi on Eurolin 5w50. Kokeilen mikä pysyy sisällä.... Teboilin 10w60 ei pysynyt.
JTS on iskussa.
Alfa Romeo drivers are Alfa males

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Timo kirjoitti:Itselläni kulutus tippui kun kun pistin moottoriöljyn sekaan Sonaxin Smoke Reduceria. Ihme juttu!
Nyt kulutus 0,2l/1000km. Öljy talveksi on Eurolin 5w50. Kokeilen mikä pysyy sisällä.... Teboilin 10w60 ei pysynyt.
JTS on iskussa.
Kuinka kauan noilla öljyillä?

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

Timo kirjoitti:Öljy talveksi on Eurolin 5w50
:shock:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei kai se Eurol enää ole edes jäteöljyä, kun se tuli takas myyntiin?

Kuitenkin 10W-60:stä laittaisin JTS:ään silti, poikkeuksetta ja aina. Koska muuten sulla ei ehkä kohta ole enää nokkia.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

palkus kirjoitti:
Timo kirjoitti:Öljy talveksi on Eurolin 5w50
:shock:
10W60 öljyillähän on melko hyvät kylmäkäynnistysviskositeetit. En laittais itse mitään 5W50 kamaa kun se ei ole yksinkertaisesti sallittu tolle koneelle.
Kuva

Avatar
Timo
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Timo »

jmi kirjoitti:
Timo kirjoitti:Itselläni kulutus tippui kun kun pistin moottoriöljyn sekaan Sonaxin Smoke Reduceria. Ihme juttu!
Nyt kulutus 0,2l/1000km. Öljy talveksi on Eurolin 5w50. Kokeilen mikä pysyy sisällä.... Teboilin 10w60 ei pysynyt.
JTS on iskussa.
Kuinka kauan noilla öljyillä?
Moi,

ollut nyt 2kk. Itse kanssa kelasin että uskaltaako5w50 käyttää, mutta pysyy sisällä. Hollantilainen firma ja hollantilainen kaveri sanoi että tuota on siellä käytetty...
Kokeillut Selenia, Teboil 10W60 mutta ei pysy sisällä jostain syystä. Voi olla tuo Sonax teki jotain? Jos menee rikki niin ostetaan GTA :)
Alfa Romeo drivers are Alfa males

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Öljyn sisässä pysymisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että moottori hajoaa väärillä öljyillä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Timo
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Timo »

Alfissimo kirjoitti:Öljyn sisässä pysymisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että moottori hajoaa väärillä öljyillä.
Joo kuhan kokeilen kaikkia variaatioita. Jotkut vetänyt 5w-40 öljyilläkin ja pitkään. Kyllä mä varmaan palaan 10w60 öljyihin kunhan vain tietäisi mikä pysyy sisällä? Ihme että joillain pysyy toinen merkki ja toisella ei? Väsyttää avata konepeltia useammin kuin kuskin ovea...
Alfa Romeo drivers are Alfa males

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Valvoline VR1?
Yksilöitä noi on.
Jos 10tkm välille litra riittää, se on erittäin hyvä. Kahden TS:n kokemuksella se n. 9dl/10tkm on normaali kulutus, eikä niissä koneissa tullutkaan sit siihen liittyviä murheita koko aikana.

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Castrolin 10/60 ja mä oon sen myötä päässy harventaa tot konepellin avaamista
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Timo
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Timo »

EmmiMaria kirjoitti:Castrolin 10/60 ja mä oon sen myötä päässy harventaa tot konepellin avaamista
Tätä ajattelin kokeilla! Mulla meni aiemmin aika lailla öljyä, nyt tiedän että kone on tiivis ja oikea öljy tulisi vain löytyä.

Kyllä minä Alfasta pidän paljon. Kaunis auto kaikin puolin ja mahtava ajaa. Aina hymyilyttää ratissa.
Mutta jotkut asiat ovat epäloogisia tai ei ole mietitty loppuun asti...

Olisi kiva kanssa että olisi enemmän tilaa kaikille pikkutavaroille kabiinissa. Edes navigaattorille ei oikein löydy mitään paikkaa.
Alfa Romeo drivers are Alfa males

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

GT JTS 1500km kaupungissa ja öljynkulutus 0,0 litraa, matka-ajoa 1000km ja öljyä hävisi yli 0,5 litraa?

Miten matka-ajo voi syödä noin paljon öljyä, mutta kaupungissa ei ole syönyt yhtään?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko kaupunkiajo pätkää, ettei kunnolla pääse kuumaksi? Maantiellä sit lämmöt pitkään ylhäällä ja koko ajan vaaditaan paljon voimaa koneesta?
Vai johtuuko siitä, että öljyt alkaa kulumaan vasta x-kilometrin kohdalla enempi?

Itselläni ainakin jälkimmäisestä kokemusta kahden bensa-156:n kohdalla. En jaksa enää kaivaa, öljytopikissa juttua, mutta tais olla niin et todella pahasti väärät öljyt kesti 600km, kunnes yht'äkkiä oli alarajassa - seuraavan 100km aikana. Ja sitä rataa "kivaa". Ja sit oikeil öljyil mentiin helposti 2-4k ennenku alko pinta vajoamaan ja se sit vajos 10tkm asti, jne...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Maantieajossa ei kone kyllä käy kovin kuumana ja voimantarvekin on matka-ajossa aivan olematon. Kierroksia kyllä on enemmän kuin kaupungissa ja saattaahan siellä muutama reipas kiihdytys ja ohitus olla välissä?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Yksi syy ja kohtuu helposti korjattava tuohon öljynkulutukseen on kannen ja imusarjan välinen metallitiiviste. Brittifoorumilla tuota osa pitää todennäköisenä syynä öljynkulutukseen ja itselläni se taitaa vuotaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Mites se meni se voimantarve nopeuteen suhteutettuna..?
Hetkellisesti kaupungissa vaaditaan paljonkin, helposti täysiä tehoja/vääntöjä irti liikkeellelähdöissä, sahassa, ylämäessä yms. mut pitkäaikainen korkea kuormitus on silti raskaampaa, kuin hetkellinen erittäin korkea kuormitus.
Näin ainakin moottori-engineerit kovasti kertovat.

Ts. paljonko vaaditaan enemmän voimaa ylläpitää 100kmh vauhtia vrt 80kmh? Ei tainnut olla niin, et 80kmh = 80% siitä, mitä 100kmh...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:pitkäaikainen korkea kuormitus on silti raskaampaa, kuin hetkellinen erittäin korkea kuormitus.
Näin ainakin moottori-engineerit kovasti kertovat.
Voipi olla, mutta Suomessa laillisilla nopeuksilla vauhdin ylläpitäminen vaatii todella vähän tehoa eli kuormitus on hyvin matalalla tasolla, korkeaa kuormitusta ei esiinny kuin kiihdytyksissä.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kaupunkiajo on pelkkää pätkää. Reilu puoli litraa 1000km:llä on kyllä hävytön määrä. Voiko kone silti olla kunnossa? Öljynä castrol 10W60.
Jos tiiviste vuotaa eikö se näkyisi imusarjan lähettyvillä vai mihin se vuoto menee?

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

noin mulla on käyttäytynyt reilut 125000km, siis niin kauan kuin on jts ollu. Siis viehän se sitä öljyä kaupunkiajossakin, mutta pinta ei kovasti laske kun menee pensaa tilalle imo. No konabaanaalla sitten olio on jatkuvasti käyttölämmössä notkiana ja pensat yms. haihtuu öljystä poijes. Jostain luin joskus, että wanha öljy voi sisältää 10% menovettä. Sitä öljyä menee männänrenkaiden ohi ja voi sitä mennä venttiilin ohjureiden/tiivisteen ohi. Itellä ainakin nurkka-ajon jälkeisen jättikulutuksen jälkeen kulutus pienenee (siis matka-ajossa).
"puhun niin totta kuin osaan"

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tarkoitatko nurkka-ajon jättikulutuksella bensan vai öljyn kulutusta?

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

pelkkää öljynkulutusta. Hieman liikaa korostin tuota pensankertymistä kyllä, vaikkakin ilmiö on selvä. Matka-ajossa vie kyllä rehellisesti enemmän ja liikaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja heme »

Garmund kirjoitti:Yksi syy ja kohtuu helposti korjattava tuohon öljynkulutukseen on kannen ja imusarjan välinen metallitiiviste. Brittifoorumilla tuota osa pitää todennäköisenä syynä öljynkulutukseen ja itselläni se taitaa vuotaa.
Olisiko tästä lisätietoa?

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

palkus kirjoitti:noin mulla on käyttäytynyt reilut 125000km, siis niin kauan kuin on jts ollu. Siis viehän se sitä öljyä kaupunkiajossakin, mutta pinta ei kovasti laske kun menee pensaa tilalle imo. No konabaanaalla sitten olio on jatkuvasti käyttölämmössä notkiana ja pensat yms. haihtuu öljystä poijes. Jostain luin joskus, että wanha öljy voi sisältää 10% menovettä. Sitä öljyä menee männänrenkaiden ohi ja voi sitä mennä venttiilin ohjureiden/tiivisteen ohi. Itellä ainakin nurkka-ajon jälkeisen jättikulutuksen jälkeen kulutus pienenee (siis matka-ajossa).
Tadaa! Tämä selittää miksi mulla tikku näyttää määrää sopivasti ja lämmin kone, liian vähän. Plus että tikku haisee vahvasti bensalle.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onko sulla paljon pätkäajoa kylmällä koneella jos bensaa kovin reilusti pääsee kerääntymään öljyn sekaan?

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

En osaa sanoa :-D
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

pjernstr
Viestit: 142
Liittynyt: 28 Syys 2014, 23:26

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja pjernstr »

Minulla taitaa olla hieman erikoinen JTS ku pääsee melkein koko öljynvaihtovälin (10tkm) lisäämättä. Huoltokirjan mukaan koneelle on joskus tehty RVS käsittely. RVS lienee aina samaa kamaa kuin tässä aiemmin mainittu XADO. JTSssä on rajumpi nokka verrattuna esim TS. Luultavasti myös kovemmat nokkapaineet joten kun öljyistä on muuten otettu mm ZDDP pois jottei myrkyttäisi kattia niin menee nokat sileiksi jos käyttää öljyä joka ei kestä riittävästi painetta.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mulla oli 7 v. 2.0 TS ja se ei syönyt yhtään öljyä. Siis onko tuo muka normaalia että lämpimällä koneella syö noin paljon öljyä?

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei ole ihan normaalia, toki 0,4kg saa tonnilla viedä. Mikä on pidemmän aikavälin kulutus, siis kuinka paljon kilometrejä (tuo matkapätkä mukaan luettuna)?
jaa juu, tais olla 1500+1000 ja ~0,5-0,6 litraa öljyä? Elikäs moottori on kunnossa, tuollahan pääsee vähintään 3000km kaikenkaikkiaan tommosilla ajoilla. Ohjekirjassakin on "tarkista öljy 3000km välein" :mrgreen:
Viimeksi muokannut palkus, 15 Marras 2015, 15:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

EmmiMaria kirjoitti:
palkus kirjoitti:noin mulla on käyttäytynyt reilut 125000km, siis niin kauan kuin on jts ollu. Siis viehän se sitä öljyä kaupunkiajossakin, mutta pinta ei kovasti laske kun menee pensaa tilalle imo. No konabaanaalla sitten olio on jatkuvasti käyttölämmössä notkiana ja pensat yms. haihtuu öljystä poijes. Jostain luin joskus, että wanha öljy voi sisältää 10% menovettä. Sitä öljyä menee männänrenkaiden ohi ja voi sitä mennä venttiilin ohjureiden/tiivisteen ohi. Itellä ainakin nurkka-ajon jälkeisen jättikulutuksen jälkeen kulutus pienenee (siis matka-ajossa).
Tadaa! Tämä selittää miksi mulla tikku näyttää määrää sopivasti ja lämmin kone, liian vähän. Plus että tikku haisee vahvasti bensalle.
^ Lämmin kone saattaa näyttää vähemmän kuin jääkylmä kone sen takia että kylmässä enemmän öljyä on ehtinyt kertyä takaisin kammioon. Lisäksi lämpimästä koneesta on mahdollisesti jonkin verran kosteutta ehtinyt haihtua pois.
Öljy haisee tyypillisesti melko paljon bensalle männänrenkaiden 'blow-by' ilmiön takia. Sekin on rajumpaa jo tekee palon pätkäajoa varsinkin kylmällä.
Vähintään kerran viikossa min 30 minuutin lenkki on välttämätön jotta öljy lämpenee ja pysyy lämpimänä tarpeeksi kauan antaen kosteudelle ja bensalle mahdollisuus haihtua pois. Pienikin määrä vettä öljyssä on erittäin haitallista voitelun tehokkuudelle.

Öljyn pinta vaihtelee melko paljon joten se kannattaa tarkistaa mahdollisimman hallituissa olosuhteissa.
Esimerkkinä:
1. Moottori saavuttanut käyttölämpötilan.
2. Auto parkeerattu tasaisella.
3. Moottroi sammutettu.
4. 5-10 min odotus.
5. Tarkistus.
Kuva

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

^ Meinaatsä et mä en naisena osaa öljyjä kattoo? :silly: ei vaa juu noinhan se on, välillä se bensan tuoksu on kovempaa ja välillä tuoksuu vähemmän. Monesti on käynyt niin että kotoa lähtiessä katsonut ja koneen lämmettyä uudelleen niin pinta onkin tipahtanut tikusta alle ala rajan vaikka kotona olisi ollut ylärajoilla, aika paljon on siis seassa muutakin kuin öljyä.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

heme kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Yksi syy ja kohtuu helposti korjattava tuohon öljynkulutukseen on kannen ja imusarjan välinen metallitiiviste. Brittifoorumilla tuota osa pitää todennäköisenä syynä öljynkulutukseen ja itselläni se taitaa vuotaa.
Olisiko tästä lisätietoa?
Tietenkin nämä on vain yksittäisten ihmisten mielipiteit.

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... smoke.html

Tuossa yksi linkki, mielestäni muutamassa muussakin keskustelussa tuli sama esiin, mutta en nyt löytänyt niitä.
Huohottimen toiminta, eli letkut ja kai venttiili toinen helpohko paikka tarkistaa. Huohottimen tukkeutumisen tarkistamista suositeltiin tälläkin miulle.

Kuhan saan autoni kasaan, raportoin, muuttuiko öljynkulutus tuon tiivisteen vaihdon jälkeen. Tarkistan myös huohottimen puhtauden ja jos vaan varaosa löytyy vaihdan huohottimen venttiilin.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^Tuo on aika raju ero mutta välillä voi olla niin hankalaa saada hyvä lukema etten ihmettele. Kannattaa toistaa tarkistus tikulla kunnes saat saman lukeman pari kertaa peräkkäin. Tikun putkihan voi olla aika sotkunen ja haittaa lukemista.
Nainen tai mies...mitä väliä osaako taikka ei...
Kuva

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko huohotin pelkästään se moottorin takana oleva jousiventtiili vai onko muita kohteita josta voi tukkeutua/hajoa?

Jos imusarjan metallitiiviste vuotaa niin miten se vaikuttaa öljynkulutukseen, eihän siellä pitäisi olla öljyä?

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

^menee siellä öljykanavat. Siel on kiva alipaine joka moottorijarrutuksissa korostuu, joten jos se tiiviste trihaa niin... :)
"puhun niin totta kuin osaan"

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eli jos vuotaa niin menee suoraan sylinteriin vai?
Onko iso projekti kurkata sinne?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Imusarja irti, jos tietää miten se lähtee, niin ei mikään älytön homma.
Vuotaa siis imukanaviin
Tuosta kohtaa kai yleensä vuotaa. Eli ajoituksenmuuntimen solenoidin kohilta.

Kuva

Tuolta näyttää sitten imukanavissa venttiilin päällä:
(Kanavan alapuolella näkyy hieman suuttimen koloa, suuttimet on imukanavien alla.)
Kuva

Koko imusarjan metalliosa, vai miksihän tuota kutsuisi (kanavaosa?). Eli tämä vuotava tiiviste on kannen ja tämän metalliosan välissä. Varsinainen muovisen imusarjan ja kannen välissä. Tuo kuvassa oleva musta tiiviste on tämä vuotava. Edit. se on tuossa näköjään väärinpäin, suhteessa imusarjaan

Kuva
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

jmi kirjoitti:Eli jos vuotaa niin menee suoraan sylinteriin vai?
Onko iso projekti kurkata sinne?

Voisin yrittä viikonloppuna tehdä ohjetta imusarjan irroitukseen.
Lyhyesti, läjä liittimiä irti, johdot ja putket, mitkä menee imusarjaan tai sen yli. Mielestäni imusarjan yli menevä letku on pa-putki, polttoainejärjestelmä kannattaa tehdä paineettomaksi(Esim. ilman pa-pumpun relettä auto käyntiin). Putki ilmanputsarista kaasuläppään irti, kaasuläppä irti. Muovinen imusarja irti metallisesta osasta. Eli kiristyspannat irti ja kolmesta kiinnityspisteestä muovisen imusarjan tuet irti. Nämä pultit joutuu etsimään käsikopelolla. Molemmilla laidoilla yhdet ja melko keskellä imusarjaa kiinnike, missä kaksi pulttia. Keskimmäiseen yltyy kuljettajan puolesesta reunasta. Taisin irroittaa myös ohjaustehostimen öljysäiliön kiinnikkeistään, saadakseni lisää tilaa imusarjan kiinnitykseen käsiksi pääsemiseen.

Muovisessa imusarjassa on myös muutamia kaapelikiinnikkeitä, taaskin osittain käsikopelolla joutuu noita etsimään. Myös tulipellin läpi tulevan paksujen sähköjohtojen liitäntä on kiinni imusarjassa. Itse irroitin tuon kiinnikkeen imusarjasta, oli muutamalla ristipääruuvilla kiinni. Imusarjan pois paikaltaan nosto on aika ahdas, mahtui just ja just tulemaan pois. Eli varman kannattaa moottorin yläkiinnike irroittaa, jos sillä saisi vähän lisää tilaa kannen ja tulipellin väliin.

Kun muovinen osio on irti, pääsee käsiksi metaliosion kiinnityskeen. Se taisi olla kahdeksalla mutterilla kiinni, ne vaativat pitkää hylsyä ja muutama taisi vielä tarvita lyhyen jatkovaren, että yltyi paremmin räikkä paikoilleen. Mutterin koko oli 12 tai 13mm.
Suoraan vaan suoraa

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mistä tulikin mieleeni että muistaakos joku tuon 156 -03 JTS apulaitehihnan pituuden/mallin. 6P se lienee, mutta mikä pituus?
Pitää vaihtaa viikonloppuna jakopää, ja tuo näköjään puuttui hyllystä.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Siis onko tuossa muuta öljykanavaa kuin tuo mikä menee solenoidiin eli voiko vuotoa muualla ollakaan?

Voisiko olla mahdollista että matka-ajossa kuluu öljyä koska variaattorihan aktivoituu jossain 3000rpm paikkeilla, jolloin öljyä vuotaisi imusarjaan?
Kaupungissa pienillä kierroksilla ajaessa solenoidi on kiinni ja öljyä ei kierrä variaattorissa?
Viimeksi muokannut jmi, 16 Marras 2015, 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Tuota itsekin mietin, kun noi kuvat linkkasin. En näköjään ottanut yhtään kunnon kuvaa kannen puolelta tuosta imusarjan liitäntäkohdasta.

On siinä tuommoiset neliskanttiset aukot imukaavien välissä, en tiedä mitä ovat.

Kuva
Suoraan vaan suoraa

Vastaa Viestiin